Şekspir dünyası
(Əvvəli ötən çərşənbə saylarımızda)
Qız sonra cavan oğlanın
saxta göz yaşlarına aldanıb,
onun məhəbbətinə
təslim olmuşdu.
O, qoca kişidən soruşdu ki, "gənc və sadə bir adam olan
bu oğlan məgər belə məşuq olmamışdımı?"
Nəticədə qız
öz sualına öz yeni şikayəti ilə cavab verdi. O cavan oğlan yenə də saxta idisə,
qız onun tərəfindən yenidən
şirniklənməzdimi.
Hekayət danışan təsiri
artırmaq üçün,
çayın qırağında
olan qızı ağlar gördüyünü
yeni şeirlə təsvir
edirdi.
Şekspir həm də lirik poemalar yazmışdı, burada
o, Petrarkanın italyan,
daha çox latın dilindəki ənənəsindən istifadə
etmişdi. İngiltərədə
bu forma Elizabet erası
ərzində xüsusən
dəbdə idi. Şekspirin lirik poemaları məşuqun dili ilə, ilk fərd kimi ona məxsus olan bir səslə
danışır.
Şekspirin sonetlər formasındakı
yazdıqları, lirik
incilərdir. "Sonet"
sözü ingilis dilinə italyanca olan "Sonetto" ifadəsindən götürülmüşdü,
"kiçik mahnı"
mənasını verirdi.
Həm də sonet əvvəldən italyan şeir forması idi. Dante
1292-1293-cü illərdə sonetlər yazmışdı,
sonetlərin populyarlığı
olduqca geniş idi, onların formalarına müxtəlif
dillərə uyğunlaşırdı.
Petrarka sxemi ingilis dilində müxtəlif qaydada səslənirdi. Çünki
bu dil Roman dillərinə nisbətən
rədiflik cəhətlərinə
görə kasıb idi, 1580-ci və 1590-cı
illərdə isə orijinal poemaların tam sikllərinə yüksəldi.
Sonetlər
Şekspirin 54 soneti əsrlər
ərzində onun bir dəb kimi
yaranmasını oyatdı.
Onlar 1609-cu ildə çap olunmuşdu. Güman edildiyinə görə, poemaların dili ən azı
əvvəllər erkən
1590-cu illərdə yaranmışdı.
Bu sirlərdə zaman, gözəllik
və şeir haqqındakı dərin həqiqətlər daha az əhəmiyyət daşıyırdı.
Sonet
Elizabet erasında elə
populyar idi ki, təkcə 1500-ci illərdə
çap edilmiş
1200 sonet bizim dövrümüzə gəlib
çatmışdır. Şekspirin
sonetləri və
"Sevgilinin şikayəti"
ənənəyə uyğun
olduğuna görə
"Şekspir sonetləri"
adı altında çap edilmişdi.
Dantenin onu tərk etmiş
Beatriçasını və
Petrarkanın Laurasını
təqlid qaydasında
sonet ənənəsində
çıxış edənlərin
əksəriyyəti də
öz sevgililərini adlandırırdılar. İngilis
şairləri ya özlərinə muzalar icad edir, ya
da hansısa öz
real qadınının adını
çəkirdilər. Petrarka
sonet yaradıcılığında
Dantenin bu sahədəki təcrübəsindən
faydalanmış, janrı
daha yüksək səviyyəyə qaldırmışdır.
Şekspir də Petrarkanın etalon saydığı
sonetlərinə müraciət
etmiş və onlardan ilhamlanmışdır.
Petrarkanın "Nəğmələr
kitabı" əsərindəki
sonetlərdə ən
adi xatirə də fəlsəfi dona geyindirilərək, olduqca cazibədar səslənməyə yiyələnir:
"İti qaçdı maraldan da günlərim
Güldüsə də lap səadət
onlara.
Tüstülərə döndü göz qırpımında
Ağrıları şirin xatirələrim".
Şekspirin də çətinliklərlə,
problemlərlə dolu
həyat yolu, ona böyük şöhrət gətirdiyi
kimi, faciələrlə
üzləşməkdən də xilas edə
bilməmişdir. Yaşadığı
illərə nəzər
salanda, uğurlarına
sevindiyi kimi, bəzən anlanılmamağı
ucbatından öz həyatından narazı
da qala bilərdi. O, dünya şöhrəti
qazanacağını ağlına
da gətirə bilməzdi.
Lakin dahiyanə əsərləri
ona ölməzlik bəxş etdi, burada ölümündən
sonra onun dostlarının fədakar
xidmətlərini də
qeyd etməmək ədalətsizlik olardı.
Latın
dilindən tərcümə
edilmiş "Ulduz məşuq və ulduz" kimi sonetlər çap edilmişdi. Şekspirin soneti nəticədə üç əsas qrupa bölündü. Birinci 126 sonet
"dost" kimi seçilən
gənc adama ünvanlanmışdı. 127-dən 152-yə
qədər olan sonetlər "qaranlıq
ledi" adlanan qadına, 153-154-cü sonetlər
isə məhəbbət
allahı Kupidona həsr olunmuşdu. 154 sonetdən ilk 17-si gənc
oğlanı evlənməyə
və uşağa
malik olmağa sövq
edirdi. 126 ilk sonetdə
isə güman ki, hər şey elə həmin adamlara ünvanlanırdı.
Şekspir gənc adamlara nəsihətində
onların ləyaqətlərinin
saxlanması üçün
bioloji nəsli artırmanı əvvəlcədən
vacib bir borc hesab edirdi.
Birinci sonetin ilk sətirində mövzu hərəkətə gətirilirdi:
"Yaxşı məxluqlardan
biz onları çoxaltmaq
istəyirik / Çünki
gözəl gül heç vaxt ölə bilməz". Sonrakı sonetlərdə
belə bir ideya irəli sürülür ki, poeziya
özü də uşaqlar kimi gənc adamın gözəlliyini saxlayır.
17-ci sonetin son kupletində
sakinlər, nəhayət,
bioloji və poetik varlıq kimi gənc oğlanın ləyaqətlərini
gələcəkdə "yaşa dolduqca" genişləndirməyi vəd
edir, gələcək
isə odur ki, "Həmin vaxt sənin uşaqlarından
bəziləri sağ
qalacaqdır / Sən onlarda və mənim rədifimdə iki dəfə yaşayacaqsan". Təbiətin
özü kimi lirika sonra ölməzlik
forması bəxş
edir.
Şekspirin real həyatla əlaqədar
olan sonetlərin əksərində mərkəzi
və diqqəti əsir edənlər, Poeziya ilə Zaman arasında olanları həmin janr vasitəsilə təsvir edir. Sonetlər təkrar-təkrar gənc
oğlana ünvanlanaraq,
təkid edir ki, poeziya, həqiqət işığını başqa
yolla qoruyub saxlamaqla, ölümə tabe olmur. Bu sonetlər poeziyanın qeyri-adi gücünü göstərir. Poetik müqayisə sevənlər
başqa yolla da tərcümə oluna bilər: "Mən səni yay günü ilə müqayisə edəcəyəm. / Sən
daha sevimlisən və daha hərarətlisən".
Sonet davam edir ki, "Sənin əbədi yayın solmayacaqdır" və təsdiq edir ki, lirika öz dostuna ölçü statusu verir. Poemalar hər şeyə dözür, çünki onlar, həqiqəti əsir götürürlər.
Son kuplet iddia edir
ki, "Belə uzun müddətdə insanlar nəfəs ala və gözləri ilə görə bilirlər./ Belə bir
uzun müddətdə
yaşamaq budur və bu həyatı
sənə verir".
Beləliklə, sonetlərin
əsas subyekti Şekspir poeziyasının
özüdür.
Bəziləri inanır ki, sonetlər
Şekspirin ünvanladığı
dostuna bir homoseksualist tək özünün kim olduğunu tanıdır.
Lakin sonetlər seksuallığa
daxil olan heç bir təcrübəni açmır.
Poemanın özündə
dost üç il ərzində
sonet dostu kimi qalır. Şairin səsi bəzi hallarda adamı heyran edir, hətta ibadət təsiri bağışlayır, digər
vaxtlarda isə adamı utandırır, heyrətliliyini dayandırır,
bəzən isə döyüşə səsləyənə
çevrilir.
Bütöv dramatik hadisələrin
təkrar olunması içərisində kişinin
qaşqabağını sallayan
qadına tərəf
dost kimi əyildiyi üzə çıxır.
Bəzi sonetlər gənc oğlanı başqa işlə məşğul olduğuna
görə məhkum edir. Məhəbbət üçbucaq xarakteri daşıyanda, başqa bir adam loyallığı
qarışdırmaq mənzərəsi
yaradır.
Rəqib,
şair tərəfindən
danışmaqda ittiham
ediləndə, yaxşı
süjet səslənməyə
başlayır. Belə
ziddiyyətli ittihama sonetlərdə dəfələrlə
rast gəlinir. Sonet formalarının bəzi xüsusiyyətləri,
məhəbbət mövzuları
birinci adamın səsi ilə verilir ki, yaxşı təəssürat yaratsın.
Şekspir olduqca vətənpərvər
bir insan idi. O, Qərb dünyasında məşhur
dramaturq, universal bir dahi olmaqla yanaşı,
psixoloji nüfuz etmədə, xarakterlərin
dəyişilməsini tədqiq
etməkdə, təsəvvür
qabiliyyətində və
həm də çoxtərəflilik cəhətinə
görə digər yazıçılardan çox
yüksəkdə dayanırdı.
Onun tarixi pyesləri Elizabet erasındakı
ingilis xalqının vətənpərvərlik entuziazmını
ifadə edirdi. Onun doğma İngiltərəyə vurğunluğu
da maksimal xarakter daşıyır. Bunu
"II Riçard" pyesindən
götürülən parçadakı
illustriasiya daha aydın nümayiş etdirir
"Bu kralların royal tacı, skipetrli ada,
Bu əlahəzrət yeri, Marsın oturduğu taxt
Bu digər bir Edem, Cənnəti salır yada.
Təbiətin özünə tikdiyi
bir istehkam,
Qarşı durur müharibə
yoluxmasına, oduna.
Xoşbəxt insanların bu kiçik dünyası
Əsl
cəvahirat tək düşmüş gümüş
dənizə.
İngiltərəyə sarınmışdır
zəfərli dənizlər,
Qayalı
sahilini döyür paxıl ləpələr.
Arından dillənmir də
bu Neptunun suları.
İngiltərə zəbt etməyib
heç də başqalarını
Zəbt
edibdir özünü
utancaq bir qaydada.
Ey, şayiəyə görə
itmiş həyatım
mənim,
Necə
gözəl olacaq, həqiqətən ölməyim".
Epitafiyalar
Şekspir tərəfindən
hansısa bir epitafiyanın yazılması
sübut edilməmişdir.
Lakin onun 1616-cı ildəki ölümündən
sonra epitafiyaların böyük şair tərəfindən yazıldığı
ilə razılaşıldı.
Şronşeyeada Stenli
ailəsinin sərdabəsində
oxunulmuşdu: "Sorun,
burada kim yatmışdır, lakin ağlama / O, ölü deyildir, ancaq yatmışdır". Lakin
sələmçi üçün
olan sətirdə Con Kombi zarafat
etmişdi: "Ona qarşı yüz verərəm, onun ruhu xilas edilməmişdir".
Ben Conson
epitafiya yazmışdı
ki, o, ədəbiyyat kimi oxunsun. 1650-ci ildə Nikolas Bos məlumat vermişdi ki, xalqın inamı belədir ki, Şekspir və Conson tavernada içki içəndə,
bu vaxt Conson
özünün qəbir
daşı üçün
epitafiyanın birinci sətrini yazır:
"Burada yatır Ben Conson, sağlığında
sayılardı".
Şekspir Consonun epitafiyasının
tamamlamaq üçün
bir beyt əlavə edir: "Sağlığında o, yavaş
tərpənən bir
adam idi. İndi isə ölməklə, çevrilmişdir heç
nəyə".
Lakin Şekspirin ən məşhur epitafiyası
Eyvon üstündəki
Stratforddakı qəbrinin
üstündə tapıla
bilərdi və bəlkə də, başqası bunu özü üçün
qoşmuşdu.
"Əziz dost! İisus xatirinə özünü
saxla / burada hasarlanmış torpağı
qazmaqdan / xoşbəxt
olsun o kəs ki, toxunmur bu daşlara
/ Lənət olsun çox, sümüklərimi
tərpədənə".
Şekspir lakonik
qaydada xatirəsinə
hörmətlə yanaşmağı
xahiş edir, bu heç kəsdən
nəsə bir əziyyət çəkməyi
nəzərdə tutmur.
Bunu anlamayanlara isə lənət yağdırmaqdan da çəkinmir.
Bu epitafiya
tarixdə ilk Persiya dövlətini və Əhəməni sülaləsinin yaratmaqla,
Aralıq dənizinin sahillərindən Pers körfəzinə qədər
uzanan ərazidə meydana gələn nəhəng imperiyanın
banisi olan Böyük Kirin (b.e.ə. VI əsr) qəbri üzərində
olan müdrik sözləri yada salır. Kirin Parsaqadadakı qəbrinin sinə daşında bu sözlər yazılmışdı: "Ey
insan, kim olursansa ol, haradan
gəlirsənsə gəl,
mən bilirəm ki, sən hökmən
gələcəksən. Mən
Persiya dövlətini
yaradan Kirəm. Bədənimi örtən
bir ovuc torpaqdan məni məhrum etmə". Olduqca təsirli sözlərdir. Təsadüfi
deyildir ki, bu dərin məzmunlu
ifadə dahi sərkərdə Böyük
Aleksandra da güclü təsir göstərmiş, onu insan talaeyinin dolambacları barədə
fikirə dalmağa məcbur etmişdi.
Perslərin Midiya
üzərində çaldığı
qələbədən sonra
qalib Persiya çarı II Kir (perslər onu "çoban" mənasını
verən "kuruş"
adlandırırlar, qədim
yunanlar isə onu Cyrus - Sirus
kimi tanıyırlar) dövlətini ədalətlə
idarə edirdi, buna görə perslər ona ata kimi baxırdılar.
O, işğallarında və
imperiyasını yaratmaqda
da müdriklik və mərhəmət nümayiş etdirirdi. B.e.ə. 529-cu ildə massagetlərlə apardığı
döyüşlərin birində
həlak olmuş və vətənində dəfn edilmişdi.
Epiloq
Göründüyü kimi, Şekspir yaradıcılığı adlanan
planetlə azacıq da olsa tanışlıq,
onun mahiyyətinə nüfuz etmək, hər bir adama
həzz verməklə
yanaşı, ona mənəvi zənginlik bəxş edir. Onun pyeslərinə, poemalarına və sonetlərinə hansısa
bir laqeydlik, çox güman ki, zövqun primitivliyindən xəbər
verir. Şekspirin əsərlərinin hətta
bir hissəsi ilə tanışlıq belə, onun kəşf etdiyi dünyanın böyüklüyünü,
heyrətlənməkdə davam etdirdiyi insanlara güclü təsiri ilə özünün genişliyini
nümayiş etdirməklə,
həqiqi təəccübə
səbəb olur. Onun yaradıcılığında
yüksək mənəviyyatdan
xəbər vermək
rəmzi kimi, Yer kürəsində olduğu tək çox hündür zirvələri ilə seçilən dağ silsiləsini də, qüsurları təmsil edən dərin uçurumları da seyr etmək mümkündür. Şekspirin
pyeslərində insan
könülün nəhayətsizliyinin
mahiyyətini əks etdirən mövzular hətta bizim təxəyyülümüzdən də geniş və çoxcəhətlidir,
bu, əslində, hisslər səltənətini
təcəssüm etdirir.
Ona görə də minnətdar oxucu və tamaşaçı
daim onlara qürur hissi ilə müraciət edir.
Öz dövründə
də Şekspiri anlamalayanlar və sevməyənlər olmuşdu,
dörd əsr keçdikdən sonra bəşəriyyətin əksər
hissəsində, ən
azı mədəni arealında onun adı müqəddəsliyə
çatmış bir
insan kimi anılır, onun əsərləri yüksək
təhsil verən universitet xarakteri daşıyır. İnsanların
ona olan bu hisslərindən yaranan möcüzəyə
bənzər bir abidəni çox yerlərdə görmək
mümkündür.
SON
01.10.2022
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2023.- 9 avqust.- S.14.