"İşıqlı
zövqlər"
"Bir rəsmin
dedikləri" rubrikasının
budəfəki qonağı
sənətşünas Səbinə
Məhərrəmovadır. Onunla Salvador Dalinin "İşıqlı
zövqlər" əsərindən
danışmışıq.
XX əsr dünya
təsviri sənətinin
ən parlaq nümayəndələrindən olan ispan rəssamı
Salvador Dalinin
(1904-1989) həyatı da
yaradıcılığı qədər maraqlıdır.
O, rəsmləri ilə
yanaşı, qeyri-adi
fikirləri, hərəkətləri
ilə də daim diqqət mərkəzində olub. Rəssam Avropanı ifrat dindarlığa, Amerikanı isə ateizmə görə tənqid atəşinə
tuturdu. Maraqlıdır
ki, bütün bu qəribəlikləri həm də ona yaxşı pul gətirirdi. Əksər rəssamlar əsl dəyərini öləndən sonra alsalar da, Dali
sağlığında şöhrətin
ən yüksək zirvəsinə çata bilmişdi. O hətta həyatından da qazanc mənbəyi kimi istifadə etməyi bacarırdı.
- Səbinə xanım, rəsmin yaranma tarixçəsi haqqında nə bilirik?
- "İşıqlı
zövqlər" tablosu
1929-cu ildə rəssam
üçün taleyüklü
ildə, sevgilisi Qala ilə görüşdükdən
dərhal sonra çəkilib və Dalinin o dövrün rəsmlərinə xas olan bütün ikonoqrafik təsvirlər toplusunu özündə cəmləşdirib. Bu tablo Salvador Dalinin yaradıcılığında
miniatürlüyün nümunəsi
sayıla bilər. Burada bir neçə
hekayə bir anda inkişaf edir və bəziləri
özünəməxsus qutulara,
bəziləri ortaq bir sahəyə qoyulur. Sənətçi
nəyi göstərmək
istəyirdi? Sadəcə
uşaqlıq xəyallarının
yaratdığı qorxularının
öhdəsindən gəlməyi.
Burada ən azı iki döyüş
səhnəsini görürük.
Bir cütlük -kişi qadın qasırğa ilə mübarizə aparır, iki əl isə
qanlı bıçaqla
vuruşur. Onların kimə aid olduğu
bəlli deyil - simvol şəklin alt kənarının arxasında gizlənir, yalnız fikir aydındır: qatilin qarşısını almalıyıq.
Gözünün bağlandığı
və burnundan qan axdığı qutulardakı rəsmlərdən
birinin qəhrəmanı
olmuş qurbanı deyilmi? Məğlub başın üstündə
böyük, detallı
bir çəyirtkə
göstərilir. Doğru
qutuda daha sakit bir hekayə
var: velosipedçilər
yarışır, onlardan
hansı başında
pambıq konfeti tutaraq daha uzun
müddətə sürə
biləcək? Onların
sayı o qədər
çoxdur ki, sanki bir-birlərinə çırpılmaq üzrədir.
Sol qutuda yenə təcavüz var, adam ev
boyunca hərəkət
edən anlaşılmaz
hədəfə atəş
etmək niyyətindədir.
Bu, bəlkə də işğalçı,
yad bir məxluqdur.
Yuxarıda, səhradakı
üfüq xəttində
bir çuxur var. Bu çuxurda
bişmiş almaya bənzər bir şey görünür. Bir az sağda
bir cüt insan, açıq-aydın
rəqs etmir, amma döyüşür.
- Əsərin rəng həlli necədir?
- Kətan üzərində
yağlı boya ilə işlənmiş bu əsərdə daha çox tutqun rənglərdən istifadə olunub. Soyuq rəng çalarları bizə rəssamın ruh halından xəbər verir. İşıq-kölgədən
məharətlə istifadə
edilib. Əsər ümumi olaraq dinamikdir.
- Bəs kompozisiya
haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Bu mənzərədə
yalnız səma və buludlar real görünür, qalanları qorxu və xəyallarda canlanır. Göylərdəki
günəş əvəzinə
qəzəbli bir aslanın başı, burnu bir insanın
gülümsəyən üzü
ilə toqquşur. Ahəngdar şəkildə
qurulmuş kompozisiya kətanları ayrılmaz
bir bədii imic kimi qəbul
etməyə imkan verir.
- Tablo, hazırda
harda saxlanılır?
- Əsər Nyu-York Müasir İncəsənət Muzeyində
qorunur.
- Sizcə, bu
rəsm bizə nə deyir?
- Əsər Dalinin vəsvəsələrini
və uşaqlıq qorxularını ortaya qoyur. Rəssam həmçinin
özünün "Pol
Elyuardın portreti",
"Arzunun sirləri:
anam, anam, anam" və digər əsərlərindən
götürülmüş şəkillərdən istifadə
edib.
Aytac SAHƏD
525-ci
qəzet.- 2023.- 16 avqust.- S.9.