OVSUNLARIN ƏN
DOĞRUSU
Bir vaxtlar Azərbaycan radiosunda xoş bir ənənə
vardı. Hər ayın 26-da mütləq Bülbülün
konserti verilirdi. Yəni başqa günlərdə də
ayrı-ayrı verilişlərin içərisində, ya lap
elə müstəqil konsertlər kimi Bülbülün
oxuları səslənirdi. Ancaq hər ayın
26-da səhər onun konsertinin verilməsi mütləq idi.
Bu, bir adətə çevrilmişdi və həmin
məxsusi ənənənin öz tarixçəsi vardı.
Bilmirəm, indi həmin ənənə Azərbaycan radiosunda
davam etdirilir, ya yox, amma 1960-70-80-90-cı illərdə, bir az da 2000-ci illərin əvvəllərində
həmin ənənəyə səliqə ilə riayət
edilirdi, səbəbsiz də deyildi. 1940-1950-ci
illərdən başlayaraq Azərbaycan Radiosunun Xalq musiqisi
şöbəsi Azərbaycan ifaçıları
üçün, bir növ, öz evləri kimi idi. Ora tez-tez gələrdilər. Bu
gəlişlərin bir yadasalma tərəfi də vardı ki,
məni unutmayın, ifalarımı vaxtaşırı səsləndirin,
verilişlər hazırlayanda məni də nəzərə
alın. Əlbəttə, bunu
açıq deməzdilər, şirin söhbətlər
açardılar, rastlaşdıqları maraqlı hadisələrdən,
qastrol səfərlərindən bəhs edərdilər,
qayğılarından, dərd-sərlərindən
danışardılar. Bu redaksiyada onlar
özlərinin vaxtaşırı toplaşdıqları
Filarmoniya bağından da məhrəm idilər. Buna 1970-ci illərdə, hələ tələbə
ikən Azərbaycan radiosunda ilk verilişlərimi
hazırlayarkən, 1980-ci illərdə artıq musiqi
redaksiyası ilə sıx əməkdaşlıq edərkən
dönə-dönə şahid olmuşam. Azərbaycan radiosu müğənnilərimizin, xanəndələrimizin,
tarzənlərimizin,
kamançaçılarımızın, digər
ifaçılarımızın xalqa
tanıdılmasının əsas meydanı idi. Onların hamısının ifaları Azərbaycan
radiosunun səs xəzinəsində qorunurdu.
Xalq
musiqisi redaksiyası əməkdaşlarının köhnə
nəsil ifaçılarla dost, simsar münasibətləri
vardı. Sürəkli radioçu yaşı
olan həmin əməkdaşların hər biri mənimçün
qiymətli xatirələr mənbəyi idi. Böyük musiqiçilərimizlə bağlı
elə xatirələrini bölüşərdilər ki,
bunların əksərini ilk dəfə elə həmin balaca
otağın içərisində məşhur musiqiçilərimiz
o redaksiyanın əməkdaşlarına söyləmişdilər.
Bu redaksiyada musiqi tariximizin insanlara görünməyən
elə gizlin tərəfləri ilə bağlı əhvalatlarınağıl
edərdilər ki, bunlarsız nə Azərbaycanın musiqi
xalısı bütöv görünərdi, nə də
sanki hamımıza çox yaxşı bəlli olan sənətkarları
gərəyincə tanıyardıq. Elə
Bülbülün özü də həmin redaksiyaya mütəmadi
baş çəkənlərdənmiş. Böyük
müğənninin o redaksiyanın əməkdaşlarıyla
nə qədər yaxın olmasını ondan hiss edirdim ki,
artıq 1970-ci illərdə -Bülbülün vəfatından
xeyli vaxt ötəndən sonra da Bülbül haqqında elə
məhəbbətlə, elə diqqətlə
danışırdılar ki,sanki ondan
dünən ayrılıblar. Elə hər
ayın 26-da Azərbaycan radiosunda səhər
Bülbülün ayrıca konsertinin verilməsi ənənəsini
də bu redaksiyanın əməkdaşları böyük
müğənninin xatirəsinə ehtiramlarının, sevgilərinin
əlaməti kimi yaratmışdılar. Əməkdaşları
yazanda ki, niyə mücərrədləşdirirəm? Həmin təşəbbüs 1960-cı illərdə,
70-lərin əvvəllərində musiqi redaksiyasına rəhbərlik
etmiş, həyat yoldaşı, diktor Züleyxa Hacıyeva
kimi Azərbaycan radiosuna qəlbən bağlı Kamil Məmmədovdan
gəlmişdi.
...Bülbülün
həmişə işi çox, vaxtı az
idi. Gərək həmişə hər
gününü, hər həftəsini, hər ayını irəlicədən
planlaşdıra, dəqiqliklə yazaydı ki, nəzərdə
tutduqlarının hamısını vaxtında
çatdıra biləydi. 1961-ci il
sentyabr ayının 25-i - Bülbülün həyatının
növbəti günü başlanır. Təbii
ki, o gün evdən çıxanda da ağlında yaxın və
uzaq planları vardı. Ən yaxın
planı o idi ki, bu səhər konservatoriyada olmalıdır.
Nisbətən uzaq planı o idi ki, sentyabrın
30-da deputat olaraq seçicilərlə görüşə
getməlidir. Bəri başdan ayın
sonundakı həmin görüşdə hansı məsələləri
qaldıracağını, görüşdən sonra
seçicilərinə hansı nəğmələri
oxuyacağını ayrıca qeyd etmişdi. Yəni Bülbül hər işində belə idi
- sahmanlı, tədbirli və intizamlı. 1961-ci ilin
sentyabrı idi, yeni dərs ili
başlanırdı və Bülbül də
konservatoriyanın müəllimi idi. Təbii ki,
dərsləri vardı, amma dərslərindən savayı
orada həm də elmi işlər aparırdı, ona görə
də konservatoriyaya gedirdi ki, bu məsələlərlə əlaqədar
cədvəlini müəyyənləşdirsin. Evdən oğlu Poladla çıxmışdı.
Yaşadığı yerlə
konservatoriyanın arasındakı məsafə də çox
deyildi - piyada təxminən 10-15 dəqiqəlik yol. Amma evindən konservatoriyayadək 10-15,
uzaqbaşı 20 dəqiqəlik yolu adətən
Bülbül bir saatdan tez gedib çıxa bilmirdi. Bunu mənə Polad danışıb. Elə həminki
günün təəssüratlarıyla deyirdi ki, getdik,konservatoriyadan çıxandan sonra da evə həmin
yolla qayıtdıq. Yoldan keçənlərin
çoxu - tanıyanlar da, tanımayanlar da onunla
salamlaşırdı. Atamı hər dəqiqə
saxlayırdılar.
Bir çoxları onu şəxsən tanımasalar da,
Bülbül hamısının doğması idi. Kimisi gendən heyranlıqla
baxırdı, kimisi Bülbüllə üç dəqiqə,
beş dəqiqə söhbət edir, sonra
yoluna davam edirdi. Polad da heyrətlənirmiş
ki, atamın gör nə qədər tanışı var,
gör onu nə çox istəyirlər.
1961-ci il sentyabrın 25-dir, Bülbül
konservatoriyadadır, artıq dərs ilinin cədvəllərinin
son variantı hazırdır. Bülbül öz
dərslərinin ardıcıllığını
köçürür ki, məşğələləri həftənin
hansı günlərində, hansı saatda, hansı
auditoriyada olacaq. Sonra, irəlicədən
nəzərdə tutulduğu kimi, pianoçuların
ifalarına qulaq asır və yollanır konservatoriya
direktorunun kabinetinə. Bülbülün
həmin gününü ayrıntıları ilə ona
görə bilirik ki, bunların
hamısınımasaüstü təqvimin vərəqində,
ayrıca da qeyd dəftərində yaddaş kimi
yazıbmış - neyləməlidir, kimlə
görüşməlidir, nə söyləməlidir.
Konservatoriya direktoruna nisbətən uzaq planı ilə
bağlı bir sənədi təqdim edir. Bu,
Bülbülün 1961-1965-ci illərdə görəcəyi
elmi işin mövzusu və müfəssəl təsviridir.
Konservatoriya direktoru həmin plana baxınca
çox sevinir. Sevindiyini də
Bülbülə söyləyir və Bülbül də o təəssüratı
elə həmin axşam dəftərçəsində əks
etdirir. Sevinir, ona görə ki, bilir Bülbül
hansı xəzinədir - birincisi, onun yaddaşında el təsniflərinin
elə örnəkləri yaşayır ki, indi artıq
heç kəsə bəlli deyil, amma digər tərəfdən,
Bülbül həm də qüvvətli alimdir, bu beş il ərzində
- 1961-65-ci illər arasında Azərbaycan təsniflərini
incəliklə araşdıraraq elə bir əsər ortaya
çıxaracaq ki, həm ifaçılarımız, həm
də araşdırıcıların yeni nəsilləri
üçün təzə yollar açacaq. Biz
indi bu xəbəri alınca istər-istəməz məyus
oluruq. Bu, məhz o itkilərimizdəndir ki,
Bülbülün ömür möhləti onu da bizə təhvil
verməsinə bəs etməyib. Azərbaycan
təsnifləri ilə bağlı o çağdan indiyədək
çox araşdırmalar aparılıb, vaxtilə Moskvada
Ramiz Zöhrabovun tərtibi və notlaşdırmasında
ayrıca sanballı kitab da nəşr edilib. Lakin Bülbülün yazacağını kiminsə
doğura biləcəyini təsəvvür etmək çətindir.
O həm Azərbaycan təsniflərinin bir sıra unudulan
nümunələrinə həmin əsərindəki təhlilləri
ilə yeni həyat verəcəkdi, həm də təsnifimizin
inkişafına təkan verəcək yeni yolları nişan verəcəkdi. Bülbülün həmin
yazılası tədqiqata illüstrasiya ola
biləcək iki parlaq işi bunun aydın göstəricisidir.
"Xalq mahnıları və təsniflər"dən
ibarət popurri, bir də böyük müğənninin
misilsiz ixtirası olan "Füzuli təsnifləri").
Bülbül konservatoriyadakı işlərini yekunlaşdıraraq
dəhlizdə onu gözləyən Polada
yaxınlaşır, başını sığallayır,
soruşur ki, darıxmadın, bala?
Bunusa mənə Bülbülün həyat
yoldaşı, unudulmaz Adilə xanım Məmmədova (əslində
onun adı Adelaida idi, "Ada"
çağırırdıq, amma mətbuatda elə "Adilə"
kimi gedirdi) söyləyib. Deyirdi ki, 1959-60-61-ci
illərdə Bülbül hara gedirdisə, xüsusən
rayonlara səfərə çıxanda həmişə
Poladı ona qoşurdum. Çünki
axır illərdə Bülbüldə yüksək qan təzyiqi
əmələ gəlmişdi. Ona görə istəyirdim
ki, özünü narahat hiss eləyəndə yanında
doğma adam olsun, vaxtlı-vaxtında dərmanını
versin.
Və Poladın da bəxti çox gətirmişdi,
atasının həyatının son parçasında daim
onunla yanaşı idi. Haradan ağlına gələrdi ki, lap
yaxın ərəfədə əbədi ayrılıq var?!
Bu axır illərdə atasıyla bir yerdə
çox olması ona Allahın töhfəsi, bir qənimət
idi. Əvvəla ona görə ki, əbədilik itirəcəyi
atasıyla daha çox təmas girəvəsi
qazanırdı, digər tərəfdən də, atalıq
bir yana, o, bütün varlığıyla
məktəb olan Bülbülün yanında idi!
Polad deyir ki, uşaq vaxtı çox arzu edirdim
böyüyəndə müğənni olum. İlk dəfə 1957-ci ildə
Sumqayıtda hansısa tədbirdi, orada "Evləri var
xana-xana" mahnısını oxudum, amma 1959-cu ildə Opera
teatrında atamın yubileyi keçiriləndə mənə
icazə verdi ki, həmin axşam mən də
oxuyum. O gecə bir-iki romans, mahnı ifa elədim.
Və
Bülbülün digər oğlu Çingiz mənə
vaxtilə bir başqa lent yazısını vermişdi.
Ağdama səfəri zamanı Bülbülün orada
tamaşaçılar qarşısında
çıxışını əks etdirən lent
yazısını. İri ev maqnitofonunun
iki böyük lent dolağı idi. Uyğun
maqnitofonda səsləndirmək, köçürməkçün
həmin lenti götürüb Çingizlə o zamanlar Kirov qəsəbəsi
deyilən yerdəki Səsyazma arxivinə, "Yaqub"
çağırdığımız Həsənxan Mədətovun
yanına getmişdik. Lent
köçürüldükcə elə ayaq üstə əvvəldən-sona
dinləmişdik. Buna da fikir vermişdim
ki, Bülbülün o lentdəki
danışıqlarından, oxularından daha əvvəl elə
sadəcə öskürməsi, boğazını
arıtlamasını eşidəndə Çingizin gözləri
ixtiyarsız yaşarmışdı, qəhərini
udmuşdu. Çünki atasının
oxularını da, danışığını da radiodan
eşidə bilirdi və həmin səslənişlərə
də, hamımız kimi, adətkərdə idi. Amma efir
üçün təmizlənməmiş, bütün kənar
küyləri yerində olan bu lentdən gələn
öskürək səsində Bülbül diri idi, canlı
idi, Çingiz sanki onu sağmış kimi elə
iki-üç addımlıqdan eşidirdi...
Həmin lentdə də Polad atasının
yanındadır, pianoda müşayiət eləyir,
Bülbül oxuyur.
Amma bunlar artıq dünəndə qalmışdı,
1961-ci ilin sentyabrı idi, Bülbülün 64 yaşı
vardı, ömrünün növbəti rahat, kefikök bir
gününü yaşayırdı.
İşdən qayıdıb evə. Televizora baxacaqlar,
şam edəcəklər, bir neçə saat ötəcək,
təqvimin daha bir yarpağı çevriləcək, 1961-ci
ilin 26 sentyabrı gələcək.
Səhərdir. O vaxtlar hamının qulaq asdığı Azərbaycan
radiosunda xəbərlər gedir. Xəbərlərin
ardınca konsert başlayır. Diktor elan edir: "Oxuyur
Bülbül". Və Bülbülün lent
yazılarını efirə verməyə başlayırlar. Bir mahnı gedir, iki mahnı gedir,
üçüncü mahnıda qəfilcə konsert
yarımçıq kəsilir. Uzun sürən
saniyələr boyu efirə sükut çökür. Adətən belə olmur. Hərdən efirdə
konsert gedirkən lent qırılanda da uzaqbaşı
üç-dörd saniyəyə dərhal
yapışdırırdılar, konsert davam edirdi. Amma o gün
beş saniyə keçdi, on saniyə
sovuşdu, otuz saniyə arxada qaldı. Bu saniyələr
isə efirdə adama həddindən artıq uzun
görünür, bir neçə dəqiqəlik sükut
kimi gəlir.
O səhər
yarımçıq qırılmış konsert davam etmir. Handan-hana diktorun həmişəki
gümrahlığından uzaq yorğun səsi gəlir.
Hüznlə elan edir: "Bu səhər SSRİ Xalq artisti,
böyük Azərbaycan müğənnisi Bülbül vəfat
etmişdir". Daha bundan sonra heç vaxt Azərbaycan
radiosunda Bülbülün ifaları verilərkən
"Oxuyur Bülbül" deyilməyəcək. Həmin
gündən sonrakı günlərin hamısında yenə
radiodan Bülbülün səsi gələcək, amma elan
etməyəcəklər ki, "Bülbül oxuyur", deyəcəklər
ki, "Bülbülün lent yazıları səslənir".
1961-ci il sentyabr ayının 26-sı idi,
xalq Bülbülünü itirmişdi və Azərbaycan
Radiosunda elə həmin gün qərara almışdılar
ki, Bülbülün konserti daha heç vaxt
yarımçıq qalmasın. Bundan sonra
yalnız sentyabrın 26-da deyil, gərək hər ayın
26-da mütləq efirdə Bülbülün konserti olsun.
Və üstündən onillər keçəndə, həmin
ənənəni yaradanlar özləri həyatda olmayanda da o
adət davam etdirilirdi. Bülbülün səsi Azərbaycan
xalqının elə sərvətidir ki, xalqın ürəyində,
düşüncəsində, qulaqlarında, ruhunda bu avaz, o
konsert nə qədər millət var, həmişə davam edəcək.
...O nəğmələri,
o romansları, o ariyaları ilk dəfə o oxumuşdu. O nəğmələr,
o romanslar, o ariyalar əslində elə onun gözəl səsi
üçün yazılmışdı, hamısı
bir-birindən gözəl. Ancaq həmin gözəllərin
arasında ən gözəli də var. "Sənsiz"in
yeri Bülbülün bütün oxuduqlarının içərisində
büsbütün ayrıdır. 1941-ci ildə
Nizami Gəncəvinin anadan olmasının 800 illiyi qeyd edilməli
idi. O təntənə ərəfəsində Nizami ilə
bağlı silsilə işlər görülürdü, əsərləri
tərcümə və nəşr edilirdi, məsnəvilərinə
sıra-sıra rəsmlər çəkilirdi, şeirlərinə
də bir-birindən eşidimli bəstələr doğulurdu.
Bu işin önündə gedən Üzeyir bəy
Hacıbəyli idi. Ətrafındakı o
çağın tanınmış bəstəçiləri
və əlbəttə ki, həm də böyük
yaradıcılığa cəlb etdiyi yetirmələri, tələbələri.
O çağlarda - 1930-cu illərin sonları, 1940-cı illərin
başlanğıcında Nizami ilə bağlı nələr
yazılıbsa, hamısı bu gün də yaşayır və
bütün gələcəklər içərisində təravətini
itirmədən ömrünü davam etdirəcək. Ancaq hər halda ayrıca
götürülmüş bir yaradıcılıqda da, bir çox
istedadlı insanı qovuşduran yaradıcı axında da həmişə
şah əsər deyə nişanlanası tək-tək ən
seçmə incilərə rast gəlinir. O dövrdə
Üzeyir bəyin özünün də, onun yönəldicisi
olduğu, onlarca bəstəkarı əhatə edən
axının da doğurduğu Nizami lövhələri
arasında tərəddüdsüz seçiləsi şah əsər
"Sənsiz" idi. "Sənsiz"də
üç dahi qovuşmuşdu - Nizaminin sözü,
Üzeyir bəyin bəstəsi, Bülbülün ipək
avazı. Bülbül 1940-cı illərin
əvvəllərindən başlayaraq ömrünün sonuna
qədər "Sənsiz"i dönə-dönə ifa elədi.
O, həyatdan gedəndən sonra da "Sənsiz"ini
radiolardan, televiziyalardan, kinoekranlardan eşidirik, doymuruq. "Sənsiz"ə Bülbülün
sağlığında da, Bülbülün həyatdan
getdiyi zaman içərisində də ən böyük
müğənnilərimiz də üz tutublar, yolunu təzə
başlayanlar da bu romansın ifasında güclərini
sınayıblar. Ancaq Bülbül elə möhür
vurub ki, "Sənsiz"i ən məlahətli oxularda, ən
yeni yozumlarda, ən təzə və uğurlu təqdimlərdə
nə qədər dinləsək də, nə qədər bəyənsək,
zövq alsaq da, ilk təsirin sehrindən qurtula bilmirik -
Bülbül səsindəki "Sənsiz" sadəcə
oxu deyil, rəmzdir və onun köhnəlməyən illət
duası kimi hər bir azərbaycanlının içərisində
ayrıca yeri var.
Bülbül "Sənsiz"i çox oxumuşdu, amma
1948-ci ilin payızında da oxudu. Bundan əvvəl də,
ondan sonra da oxuduğu "Sənsiz"ində xəfif, zərif
tül kimi bürüyənkədər qatı olmamış
deyil. Çünki "Sənsiz" bir
sevda ağrısının, hicranın, onsuzluğun nəğməsidir.
Ancaq 1948-ci ilin noyabrında Bülbülün səsində
eşidilən "Sənsiz" sağalmaz millət
acısının ağısı idi. Bülbül
o gün o nəğməni musiqinin müşayiəti olmadan
oxuyurdu, bir məzar başında oxuyurdu. Müəllimi,
məsləkdaşı, dostu, sirdaşı Üzeyir bəy həyatdan
ayrılırdı, dahi insan vətən torpağına
tapşırılırdı və 1948-ci ilin həmin
üzüntülü payız günündə Bülbül
yüzüncü, ya neçə yüzüncü dəfə
ifa etdiyi Üzeyir "Sənsiz"ini indi Üzeyir bəyin
özü üçün vida, ayrılıq nəğməsi
kimi oxuyurdu. Fotolarda 1948-ci ilin o nisgilli
noyabr gününün gerçək görüntüləri
qalıb. Dəfn mərasimində çəkilmiş
fotolar və oçağın kinoxronikası. Azərbaycan, Bakı Üzeyiri son mənzilə yola
salır. Çox sular axıb keçib.
Çox illər, onillər arxada qalıb.
Ancaq hər dəfə 1948-ci ilin yadigarı həmin
qəmli lentin səssiz kadrlarını seyr eləyəndə
istər-istəməz yada Bülbülün "Sənsiz"
deyən hüznlü sədası gəlir.
...Xeyli
illər qabaq Azərbaycan radiosunun səs xəzinəsində
çoxdan unudulmuş, istifadə edilməyən lentləri
araşdıranda bir səs yazısına rast gəldim. Qulaq asdım və heyrətləndim. Təəccübləndim ki, nədən bunca qiymətli
bir saxlancı illərlə eşidilmədən kənarda
qalıb. 1958-ci ilin noyabrında Üzeyir bəylə ayrılığın
10 ili tamam olurdu. Üzeyir bəy
həyatdan qocalıb getməmişdi, vur-tut 63 illik
ömür. O boyda sənətkar, o cür dahi
üçün 63 il nədir ki! Hələ illərlə yaşaya, nələr
yarada bilərdi? (Allahın əcəli
öz yerində, fəqət həm də bu ölümün
belə erkən gəlməsinə iblislər səbəbkar
oldu.) 1958-ci ildə və hələ
sonrakı neçə illər və onillərdə də
onun məsləkdaşlarının, bir yerdə
çalışdıqlarının əksəriyyəti,
sözsüz ki, özündən xeyli cavan tələbələri,
yetirmələri də həyatdaydılar. 1958-ci ilin noyabrında Üzeyir bəylə ayrılığın
10-cu ildönümü münasibətilə böyük bəstəkara
həsr edilmiş müxtəlif tədbirlər də
keçirilmişdi. Ancaq haqqında bəhs
etmək istədiyim lentin təşkilatçısı
Bülbül olmuşdu. Üzeyir bəy
haqda özü danışıb səsini lentə
aldırmışdı, Əşrəf Abbasovu, Zəhra Rəhimovanı
və daha bir neçə nəfəri dəvət
etmişdi. Yazılan səslərdən
Üzeyir bəyin vəfatının 10-cu ildönümünə
həsr edilmiş bir radio vida axşamı
yaranmışdı. O lent səslənmişdi və
hamını 1958-ci ildən 10 il geriyə
-48-ci ilin noyabrına aparmışdı.
"Aylar bir-birini qovur, illər ötüb keçir, fəsillər
bir-birini əvəz edir. Bu fəsillərin ən gözəli,
ürəkaçanı, fərəhlisi bahardır. Üzeyir yaradıcılığı, Üzeyir sənəti
də baharın bənövşəsi, yasəməni, ətirli
çiçəkləridir. Üzeyirin
musiqisi həmişə bu çiçəklər kimi ürəkaçan
olacaq. İnsanların ruhunu oxşayacaq,
insanlarda yaşamağa, sevməyə, sevilməyə
coşqun həvəs oyadacaqdır. Mən
Üzeyir bəyin çiçəklərə qərq
olmuş tabutu başında onun "Sənsiz" qəzəlini
oxudum. Təkcə onu mən oxumurdum,
bütün xalq oxuyurdu. Azərbaycan
xalqı da ürəyinin ən dərin guşəsində
Üzeyir bəyi, onun ölməz sənətini əsrlər
boyu bəsləyəcəkdir".
Bu, Bülbülün həmin gündən gələn
səsidir.
1958-ci
ilin noyabrından qalan lent yazısında Bülbül
Üzeyir bəylə ilk tanışlığını da
yada salır. Xatırlayır ki, "Əsli və
Kərəm" operasında baş rolda oynamasının ertəsi
günü imiş.
O vaxtlar
Azərbaycan Xalq Maarif Komissarlığında İncəsənət
işləri idarəsinin rəisi olan görkəmli
yazıçı Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevlə
Bülbülün arasında isti münasibətlər
çoxdan varmış. Həmin
tamaşanın ertəsi günü elə incəsənət
işləri idarəsində Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin kabinetində görüşüblərmiş.
Bu ara qapı açılır, Üzeyir
bəy girir içəri. Üzeyir bəyi, təbii
ki, Bülbül uzaqdan-uzağa tanıyırdı. Amma hələ şəxsi münasibətləri
yox idi. Bülbül Üzeyir bəylə ilk görüşünün
illər ötəndən sonra da həyəcanı
soyumamış təəssüratı altında yada
salırdı: "Əbdürrəhim Haqverdiyev "Əsli
və Kərəm" operasında Kərəm rolundakı
çıxışımın ikinci günü öz iş
otağında məni Üzeyir bəylə tanış
edib belə dedi ki, bu, bizim Bülbülümüzdür.
Dünən Kərəm rolunda Bülbül kimi
çaqqıldadı və camaata ləzzət verdi.
O vaxt Üzeyir bəy musiqi şöbəsinin müdiri idi.
Onun gözəl, cazibədar siması, iki tərəfə
ayrılmış azca qıvrım saçları, sadə və
mənalı baxışları məni elə heyran etdi ki,
gözümü bir an da olsun belə onun
simasından ayıra bilmədim. Üzeyir bəy mənim bu
heyranlığımı duyaraq zarafatla dedi: "Hə, istəyirsən
səni tərifləyim?" Günlər
keçdi. Üzeyir bəyin əsərlərinin
qəhrəmanı oldum. İkimiz də sənətə
və elmə sarıldıq. Moskvada,
Leninqradda olduq. Görkəmli sənət
adamları ilə görüşdük. Sonra mən
dörd il İtaliyada qaldım. Məktublaşdıq, Üzeyir bəy əsərlərini
mənə mütaliə üçün İtaliyaya göndərdi".
...Bülbüllə
bağlı bu əhvalatı heç unutmuram. Tələbə
idim. Yay tətilində rayona getmişdim.
O vaxtlarda hər evdə divardan asılı bir radio vardı
ki, daim açıq olardı. Radioda konsert
gedirdi. Bülbül oxuyurdu, eyvanda nənəmlə
oturmuşduq. Nənəm savadsız,
yaşlı bir qadın idi. Diqqətlə
qulaq asdı və birdən qayıtdı ki, Bülbül nə
yaxşı oxuyurmuş, biz bunu bəyənmirdik.
Və bu sözlərin heç də yalnız
yaşlı bir qadının sadədil qənaəti
olmadığını, arxasında xüsusi diqqət yetirilməli
vacib həqiqətin dayandığını mən xeyli
sonralar dərk etdim. Bülbül muğamatdan çıxmışdı,
ancaq gedib Avropada təhsil aldı, italyan vokalının gizlinclərini
mənimsədi, qayıdıb Azərbaycan xalq musiqisinin ruhu ilə
italyan oxu qaydalarını qovuşdurdu, iki məlumdan yeni,
sevimli naməlumu zühura gətirdi. Bülbülün
"Şur"u qalır. "Şur"u
sıra-sıra xanəndələrimiz oxuyub. XX əsrin əvvəllərində
məşhur "Sport-rekord", "Qrammofon",
"Ekstrafon" və digər səsyazma şirkətlərinin
buraxdığı vallarda Keçəçioğlunun da, Məşədi
Məmməd Fərzəliyevin də, Cabbar
Qaryağdıoğlunun da "Şur"undan parçalar
qalır. Amma "Şur"un daha mükəmməl
yazılışları da var axı. 1930-40-50-ci illərdə
də, daha sonrakı onilliklərdə də Azərbaycan xanəndələrinin
müxtəlif nəsillərinin parlaq təmsilçiləri
bir-birindən gözəl "Şur"lar
yaradıblar. "Şur"u Seyid
Şuşinski də oxuyub, Zülfü Adıgözəlov
da, Xan Şuşinski də, Yaqub Məmmədov da. Və bunların yanında Yavər xanım Kələntərlinin
də istisnasız olaraq hər anlayan dinləyəni hökmən
duyğulandıran "Şur"u da qalır. O
"Şur" ki, Yavər xanım Kələntərlidən
daha əvvəl səs-səs, boğaz-boğaz,
keçid-keçid bənzərsiz şamaxılı ustad
Mirzə Məhəmmədhəsənin yadigarıdır.
Sonrakı neçə müğənni, neçə xanəndə
də "Şur"a üz tutub - ta
bugünəcən. Hamısının
"Şur"larının öz lətafəti, təkrarsız
çalarları var. Eyni muğamdır, amma ifaların
hamısı bir-birindən fərqlidir. Amma iri vaxt kəsiyində
- Cabbar Qaryağdıoğludan Alim Qasımovacan
yaranmış bütün "Şur"larımızı
nə qədər seçilən olsalar da, hər halda birləşdirən
mühüm müştərək cəhət var və bu
şah damar da onların hamısının sırf saf ənənəvi
öz muğamat dilimizdə danışan Azərbaycan
"Şur"u olmasıdır. Ancaq Bülbülün də
"Şur"u var, o da Azərbaycan xalq musiqisinin zərrəcə
yad qatışığa bulaşmamış büllur kimi təmiz,
duru dilində oxuyub, üstəlik, Azərbaycanın bir
çox başqa xanəndələrinin heç yadına
düşməyən, ağlına gəlməyən
göyçək qoşquları da bu "Şur"a gətirib.
Ancaq Bülbülün"Şur"unə əski
"Şur"lara oxşayır, nə
sonrakılara bənzəyir. Bu "Şur"da adamın
içərisini lərzəyə gətirən bir ayrı
hava, qəlbimizə, ruhumuza, qulağımıza tanış
bəlli dalğa və koordinatlara tən gəlməyən
bir fərqli dalğa da var - Bülbülün ifa tərzinə
Avropa vokalından gələrək muğam dəst-xəttində
əridilmiş üslub keyfiyyətləri, İtaliya oxuma məktəbindən
qoparaq onun səs tellərinə qonmuş avaz bəzəkləri,
qulaq yaddaşımızdakı bəlli zəngulələrdən
seçilən ziləqalxmalar.
1931-ci ilin dekabrında Üzeyir bəyin
Bülbülün məhz bu cür oxu tərzi haqqında
çıxışı var. Həmin çıxış
sonradan çap da edilib. Üzeyir bəy deyirdi ki, Bülbül
Avropa üslubunda oxuyur, bizim Şərq musiqisini də, Şərq
üslubunu da gözəl bilir. Amma oxusunun
tərzi Avropa üslubudur. Davam edirdi ki,
başqalarını bilmirəm, ancaq bu, mənim çox
xoşuma gəlir. Bəyəndiyini söyləyərək
"başqalarını bilmirəm"i də ona görə
vurğulayırdı ki, arif adam idi.
Anlayırdı ki, bir yığın insan var, hələ
Bülbülün milli havacatı Avropa üslubunda
canlandırmasına alışmayıb, bu vəhdət hələ
onlarçün bir az yad, qulaqlarını
dələnkimidir. Ancaq bəsirətli Üzeyir
bəy sabahı da görürdü. Anlayırdı
ki, bütün bunlar vaxt məsələsidir. Bir müddət keçəcək, insanlar asta-asta
bu oxu tərzinə, bu üsluba da alışacaqlar.
Üzeyir bəy inanırdı ki, gilə-gilə mütəmadi
damcılayan su daşı dəlib keçən kimi, zaman
ötüşü ilə Bülbülün bu oxu üslubu
da ənənəvi xanəndəliyin qəlibləşdirdiyi,
istənilən qıraqdangələnə qısqanc
yanaşdığı milli dinləmə yaddaşına da təsir
edəcək, gözəlimizə bir başqa gözəlin də
elə bizə yaraşan zərifliklərinin ahəngdar
qovuşması tədricən mühafizəkar hafizəni silkələyəcək,
ona "bu da sənin doğmandır" gerçəyini təlqin
edəcək, bu oxu yolu da dönüb olacaq milli
ifaçılığımızın və milli
eşidib-qavrama yaddaşımızın ayrılmaz hissəsi.
Nənəmin etirafının cövhərində
dayanan elə bu imiş. Həqiqətən şahidi
olduğum hadisəyə əsaslansam da, böyük
ölçüdə "Nənə" bir obrazdır, o
cür düşünənlər az
olmayıb axı. Bülbülün vokalla
muğamı, milli oxu yolunu bir-birinə calaq edərək
yaratdığı yeni Azərbaycan Oxuma Məktəbi
hamınınkılaşmaq, millətin doğmasına
çevrilmək, yeni ənənəyə çevrilməkçün
məsafə qət etməliymiş. Nəhayət
ki, "ah oxu daşları dəlmişdi", mətləb
hasilə yetmişdi, Bülbülün umduğu, Üzeyir bəyin
də öncədən gördüyü sevimli həqiqət
yerini tutmuşdu.
Zamanın gərdişi ilə Bülbülün
aşıladığı yeni ifa tərzi, qurucusu olduğu
oxuməktəbi bütün Azərbaycanınkı olunca onu
sevənlərin miqdarı da birdən-birə qat-qat artdı. Ancaq hələ
bu arzulanan günün gəlişinə çox varkən
Bülbülü həmlələrdən qorumaq məqsədi
güdən çıxışında Üzeyir bəy digər
əhəmiyyətli məqamlara da diqqət yönəldirdi.
Deyirdi ki, məsələn, bizim filan oxuyanın
(adını da çəkir), bir Azərbaycan müğənnisi
ki, muğamatdan xəbəri yoxdur, xalq musiqisindən uzaq
adamdır, elə Avropa ariyalarını, romansları oxuyur.
O adamı da göndərək getsin, İtaliyada təhsil
alıb qayıtsın. O, yalnız Avropa bəstəkarlarının
əsərlərini elə Avropa üslubunda mükəmməl
oxuyan bir müğənni olacaq, Bülbül olmayacaq. Bülbülün üstünlüyü ondan ibarətdir
ki, o, yalnız Avropa üslubuna yiyələnməyib, içərisində
muğamat var, Şərq var, fitrətində Şərqlə
Qərbi, muğamatla Avropa oxu dəst-xəttini birləşdirmək
qabiliyyəti var.
1934-cü ildə yenə böyük bir musiqi tədbiri
idi, Üzeyir bəy kürsüyə qalxmışdı,
üz tutmuşdu auditoriyaya, yenə söhbət gəlib
çıxmışdı Bülbülün oxu tərzinə,
yenə həmin mövzunu bir başqa görüm
bucağından təhlil edirdi. Deyirdi ki, Bülbül
Avropa mahnılarını, romanslarını,
ariyalarını da oxuyur, Azərbaycan mahnılarını da,
ariyalarını, romanslarını da. Bir
italiyalı, İtaliyanın ən görkəmli
ifaçısı bir Azərbaycan romansını oxusun,
heç vaxt Bülbül kimi ifa edə bilməyəcək.
Xəbər alırdı ki, bilirsiniz niyə?
Yerdən səslər gəlirdi. Sağdan-soldan yüksələn səslər də
elə sıradan olan dinləyici səsləri deyildi,
toplaşanlar musiqi ilə bağlı, səriştəli
insanlardı. Deyirdilər, ona görə
ki, Bülbül türkdür. Üzeyir bəy
qayıdırdı ki, yox, əsas olan bu deyil. Əsas olan odur ki, Bülbül həm də
muğamatı bilir. Onun içərisində muğamat
var, nəyi oxuyur-oxusun, muğamatın ruhu, ahəngi, əks-sədası
onun ifasının içərisində öz izini qoyur, ona
görə Bülbülün ifası təkrarsızdır,
ona görə Bülbülün ifası bunca cazibədardır,
ona görə də nə bizdə -Azərbaycanda, nə də
Qərbdə o nəğmələri, romansları,
ariyaları ki Bülbül oxuyur, bu gözəllikdə
heç kəs ifa edə bilməz.
Bülbül
- baharın rəmzi güllər açanda ötər,
Payız gələndə susar, qışda oxumaz
Bülbül.
Nə qədər
illər keçsə, dəyişsə də fəsillər,
Böyük Bülbül oxuyar, baharla dolar könül.
Bu bircə bəndlik Bülbül gözəlləməsini
televiziyada böyük müğənni haqda verilişimizin
quruluşunun tələbi ilə elə həmin verilişin
montajı əsnasında yazdım, oxudum, verilişəlavə
olundu və əslində Bülbül belə çaparaq
yaranmış improvizələr deyil, qat-qat yüksək
poeziya nümunələrinə layiqdir. Varmı belə
şeirlər? Ya bəlkə sualın bir az
daha dəqiq qoyuluşuna ehtiyac var? Bülbül
haqqında şeirlər yetərincədirmi? Tək-tək
şeirlər gözə dəyir, əksərən də ya
onun sağlığında, ya da ayrılığından lap
az sonra qələmə alınanlardır.
Demirəm hamı qələmini siyirib, ya
bilgisayarını qoşub Bülbülə şeirlər həsr
etsin və o qənaətdə də deyiləm ki,
Bülbülü yeni nəsillərin də sevib dəyərləndirməsi,
yalnız dinləməyib, həm də oxuduqlarının dərin
qatlarındakı gözəllikləri duya bilməsi
üçün cəlbetmə, yönəltmə yolutək
şeirdən keçir. Bülbül
araşdırmaları da artsın, haqqında elmi əsərlər
də yazılsın və o sahədə aşkar kasadlıq
elə gözəyarı da görünür. Mən bir dəfə fransız mətbuatında
fotoçuları ən gözəl gözlənilməz
anı tutmağa dair müsabiqəyə dəvət edən
yazıya, bir müddət sonra da həmin yarışmanın
açıqcalara çevrilən nəticəsinə rast gəldim.
Bu müsabiqədə baş qəhrəman
Eyfel qülləsi idi. Kadrda Eyfel hökmən
olmalı idi - fərqi yox, uazqda, yaxud yaxında. Əsas olan bu Eyfelli şəkilləri elə
görüm bucaqlarından çəkmək idi ki, abidənin
Paris həyatındakı daimi və yüksək məqamı
duyulsun, şəklin çəkilmə nöqtəsinin qəfilliyinin
Qülləyə bəxş etdiyi əlavə gözəllik
kadrlarda əksini tapsın. Qarlı
günün Eyfeli də vardı o fotolarda, küləkli
günün Eyfeli də. Təbii ki,
qalxmış şiddətli rüzgar Qüllənin
sağa-sola əyilməsindən yox, həmin şəklin
budaqlarını bərk küləyin şahə
qaldırdığı bir şabalıd ağacının tuşundan
çəkilməsindən bilinirdi. Bir ayrı şəkildə
şəhərin Qüllədən xeyli uzaqdakı hansısa
hündür guşəsində günün bathabatda
olduğu saatda üz-üzə əyləşərək əl-ələ
yapışmış iki sevgili öndə idi, kadrı
doldururdu, xeyli aralıda isə onların bir-birinə
yaxınlaşan, az sonra qovuşacaq dodaqlarının
arasında Eyfel dikəlirdi - sanki onlar ikisi də elə
bir-birini istədikləri qədər məhəbbət bəslədikləri
Qülləni öpməyə hazrlaşırlar.
Bir
başqa fotoda günəşin düppədüz Eyfelin zirvəsində
bir tac kimi parladığı an tutulmuşdu.
Biri digərindən
cazibəli, baxanları Parisin rəmzlərindən olan Eyfelə
yenidən aşiq edən onlarca belə fotonu seyr edəndən
sonra ürəyimdən keçmişdi və hətta
yazmışdım da ki, belə bir foto-müsabiqəni
Qız qalamızla bağlı da cavanlı-ahıllı
fotoqraflarımız arasında biz də təşkil etsəydik,
kimlərin qalib çıxmasından asılı olmayaraq necə
gözəl, əsl hədiyyəlik bir "Qız
qalası" albomu yaranardı!
Sözümün səmti Bülbülə
sarıdır.
Vokalçıların böyük müğənniyə
həsr edilən beynəlxalq müsabiqələrinin
keçirilməsi artıq ənənəviləşib.
Gələcəkdə o yarışmanın
çərçivəsini bir qədər də genişləndirib
daha da maraqlı edən bir istiqaməti də həmin
sıraya əlavə etmək olardı - Bülbül ədəbi
improvizələri. O yarışmaya təqdim olunan
şeirlər, esseler, hekayələrin... seçmələri
sonralar ayrıca kitablara çevrilər, Bülbülü bizə
daha yaxından, bir az da sevimli göstərərdi.
Həmin bədii lövhələrdə həm
Bülbülün ömür yolu, həm də
ayrı-ayrı oxularının oyatdığı duyğular əksini
tapar.
Bülbülə həsr edilmiş bir topa şeir var, əksəri
də müğənninin vəfatı dönəmində
yazılıb və açığı, layiqli Bülbül
şeirlərinin yeri görünür.
Oxu,
Bülbül! Uzaq, yaxın
Neçə
eldən gəlsin səsin!
Oxu,
Bülbül!
Bu, səs
deyil, bir əfsundur,
Bu səsə dünya məftundur.
Bu şeiri Mirvarid Dilbazi yazıb və müğənni
ilə ayrılıq günlərində ölümünə
heyifsilənərək yox, elə Bülbülün mənəm-mənəm
çağlarında oxusuna növbəti dəfə heyrətlənərək
qələmə alıb.
Çoxları kimi, o da Bülbül avazına əfsanə
deyib, bu səsi tilsim sayıb. Əfsun da, tilsim də
xəyalat aləminə aid olan nəsnələrdir. Dünən və bugün var olan Bülbül isə
bütün məlahətli oxumalarıyla birlikdə
danılmaz gerçəkdir. Amma həm də o,
doğrudan da, ovsundur axı! Ovsunların ən gerçəyi!
Həmişə təsirində qalmağa can
atdığımız sehr!
28 noyabr 2023
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .- 2023.- 2 dekabr, №
219.- S.10-11.