YÜKÜMÜZÜ
ARTIRA BİLƏNLƏRƏ EHTİYACIMIZ
Bülbül uzun olmayan bir ömür yaşadı,
amma bu ömürdən çox insanlar keçdi. O
insanların heç biri sadə insan deyildi və o
insanların hər biri tarixin unudulmamalı bir
parçasıydı. O adamlar ki, hətta onlarla Bülbül
gəncliyində yox, yeniyetməliyində, uşaqlıq illərində
təmasda olmuşdu, onlar da tarix daşıyıcıları
idilər və Bülbülün bir böyüklüyü də
bundan ibarət idi ki, ömründən keçən o
insanların əksəriyyətini nə şəkildəsə
yazılaşdırıb, tarixləşdirib.
Əgər Bülbül bunları vaxtında etməsəydi,
bir çox adlar bizim üçün tamamilə unudulardı.
Amma həm də bir qatar adlar var ki, Bülbülün xatirələriylə,
yaddaşlarıyla, qeydləri ilə biz onların
çöhrəsini bu gün daha dəqiq görürük.
Asəf Zeynallı insafsızca gödək ömür
yaşayıb - 23 il. Yaratdıqlarını dinlədikcə
heyrətdən, təəccübdən daha artıq
insanın içərisində təəssüf hissi
yaranır, ixtiyarsız heyifsilənirsən. Bunca istedadla
çağlayan insanın həyat yolu beləcə qəfil
qırılmasaydı, o hələ nələr yarada bilərdi!
Söhbət həm də təkcə onun öz
yaratdıqlarından getmir, doğurduqlarıyla Asəf
Zeynallı asta-asta xəttə çevrilirdi, yola
dönürdü, məktəbləşirdi. Onun da öz
ardıcılları yaranacaqdı, irəlilədiyi səmti
tutub gedən başqa Asəflər yetişəcəkdi.
Asəf Zeynallı konservatoriyada Bülbüllə birgə
oxumuşdu və üstündən xeyli vaxt keçəndən
sonra, 1955-ci ildə Bülbül axşamlardan birində oturub
Asəflə bağlı xatirələrini qələmə
almışdı. Bununla ürəyi soyumamışdı,
durub getmişdi radioya, studiya istəmişdi. Oturmuşdu həmin
studiyada, axşam yazıb doldurduğu vərəqləri
qoymuşdu qabağına. Ancaq oxumamışdı,
başlamışdı danışmağa.
Danışdıqca da söz sözü gətirmişdi və
neçə başqa yazıya almadığı xatirə də
o anda hafizəsinə gəlmişdi. Bülbülün
söyləməsincə, ilk tanışlıqlarına səbəb
imtahan olmuşdu. Bülbülgilin harmoniyadan bilikləri
sınanacaqmış. Həm də başqa adama yox, çox
tələbkar müəllimi Üzeyir Hacıbəyliyə
imtahan verməliymişlər. Üzeyir bəysə,
Bülbülün öz söyləməsincə, deyibmiş
ki, sənin səsin də xoşuma gəlir, istedadın da
var, amma harmoniyanı yaxşı öyrənməsən,
incimə, yaxşı qiymət ala bilməyəcəksən
və Bülbül də üz tutubmuş Asəfə ki,
imtahanlara hazırlaşmaqda ona kömək eləsin. Asəf
yardımlarını əsirgəməmişdi. Sonra illər
onları ayırmışdı. Asəf Zeynallı təhsilini
davam etdirmək üçün Leninqrada getmişdi. Dörd
il Bakıda olmamışdı, amma qayıdıb gələndə
əlində artıq bir yığın yeni əsərlər
vardı. Cəfər Cabbarlının sözlərinə Asəf
Zeynallının bəstələdiyi o məşhur
romansı hansı azərbaycanlı dinləməyib ki!
"Şiş ucları buludlarla döyüşən
dağlarında qarları var ölkəmin" - bu balaca nəğmənin
içərisində ölkəmizin bütün əzəməti,
gözəlliyi, zərifliyi var. O nəğmə yalnız Asəfin,
təkcə Cəfər Cabbarlının, ancaq
Bülbülün deyil, bütün azərbaycanlıların
yurda məhəbbətinin ifadəsidir. Biri sözünü
yazıb, biri musiqisini bəstələyib, biri oxuyub, amma hər
dəfə o nəğmə səslənəndə adama elə
gəlir ki, oxuyan da sənsən, bu sözlər də sənin
ürəyindən qopub, bu havanı da o sözlərə elə
sən tapıb qoşmusan.
1956-cı ildə Asəf Zeynallını anarkən
Bülbül ilk görüşlərini, əvvəlinci təmaslarını
xatırladığı kimi, son görüşü də
yad edirdi. Axırıncı dəfə 1932-ci ildə birgə
olmuşdular. Asəf Zeynallı da, Bülbül də xalq
musiqisini çox sevirdi. Xalq incilərini toplamaq ömürləri
boyu onların şakəri oldu. "Ömürləri
boyu" ifadəsini Bülbülə aid etmək bəlkə
də müəyyən qədər yerinə
düşür. Hərçənd onun da ömrü, sən
deyən, uzun olmayıb. Amma "ömrü boyu" deyəndə
və bu kəlməni vur-tut 23 il yaşamış Asəf
Zeynallıya aid etmək istəyəndə dil o sözləri
deməyə dönmür. Əli uzaqlara çatmayanda Asəf
İçərişəhərə gedərmiş, dini
havacatı dinləyib nota salarmış, dərvişlərin
oxularına qulaq asarmış, köhnə
muğamatçılarla söhbətləşərmiş.
Bunları mənə hələ 1970-ci illərin sonlarında
unudulmaz tarzənimiz Bəhram Mansurov danışardı və
yada salardı ki, Asəf tez-tez onun tarzən, muğam bilicisi əmisi
Mirzə Mansurun da yanına çoxlu suallarıyla gələr,
diqqətlə dinləyər, bəzən hansısa az bilinən
muğam guşələrini çalmasını rica edər,
qeydlər götürərmiş.
1932-ci ildir, Bülbülün rəhbərlik etdiyi
Xalq Musiqisinin Tədqiqi Kabinetinin xətti ilə Asəf
müğənni dostuna qoşularaq Qarabağa folklortoplama
ekspedisiyasına yola düşür. Qısa müddət ərzində
- həftələr boyu yox, yalnız müəyyən
günlər ərzində Asəf də, Bülbül də
neçə yeni xalq melodiyasını kəşf edirlər,
nota salırlar, vala yazırlar. Ancaq deyə-gülə getdikləri
bunca bəhrəli, bu qədər uğurlu səfər faciə
ilə yekunlaşır. Asəf xəstələnir, Bakıya
qayıdası olur. Yəni xəstələnmək hələ
faciə deyildi, sadəcə qanıqaraçılıqdı
ki, iş müvəqqəti olaraq yarımçıq
qalır. Lakin əsl faciə hələ geridəydi. Səfərin
yarımçıq qalması nədir ki! Səhhətin
babatlaşan kimi təzədən vaxt tapıb yola yenidən
çıxarsan. Ömür səfəri qırılanda isə
yol müvəqqəti deyil, əbədilik qırılır.
Tanrı o yaya belə acı bir qisməti yazıbmış.
Asəf Bakıya halsız qayıdır, Bülbül
Qarabağda qalıb ekspedisiyanı davam etdirir. Təbii ki, bu
da uzun çəkmir, heç bir həftə tamam
olmamış ekspedisiyanı yekunlaşdırıb Bakıya gəlirlər
və şəhərə çatınca Bülbül
heç cürə inanılmaz, müdhiş xəbər
eşidir - Asəfin həyatı 23 yaşında bitmişdi.
Və 1956-cı il idi. Asəfin ölümündən 24 il
keçirdi. Onun yaşadığı ömür möhlətindən
də bir il çox. Bülbül sevimli dostunu anırdı:
"Biz Asəflə çox tez-tez görüşüb
söhbət edirdik. Söhbətimizin birində Asəf mənə
dedi: "Yaxşı indi nə etmək fikrindəsən?"
Mən isə cavabında dedim ki, məqsədim
respublikamızda qalıb xalq mahnılarını toplamaq,
musiqi sənətimizin inkişafına kömək etməkdir.
Mənim bu fikrimi Asəf çox bəyəndi. Bir ildən
sonra, yəni 1932-ci ildə Asəfə şad bir xəbər
verdim: Qarabağa ekspedisiyaya gedirik, məqsədimiz xalq
mahnılarını və oyun havalarını toplamaqdır.
Asəf bu xəbərdən çox məmnun oldu və dedi
ki, o da bizimlə bu ekspedisiyada iştirak etmək istəyir.
Biz 1932-ci ildə yayın əvvəllərində yola
düşdük".
Üzeyir bəy xalqın musiqi dühasından
doğmuş ağ saçlı inciləri arayırdı,
axtarırdı, tapırdı. Onları budayırdı,
cilalayırdı, tamam daha başqa bir hüsndə insanlara təqdim
edirdi. Köhnə nohələr, qəsidələr, sinəzənlər,
mərsiyələr vardı - sözləri qocalmış,
musiqisi təravətli, dünən yazılıbmış
kimi təzə, ruh oxşayan. Üzeyir bəy əskiləşmiş
sözləri qoyurdu bir qırağa, melodiyaları
götürürdü. Həmin təranələrə
uyğun sözləri yerinə otuzdurandan sonra nohələr də,
sinəzənlər də, mərsiyələr də tamam
başqa bir göyçəklik qazanırdı, çevrilib
olurdu yeni zamanın mahnısı, təsnifi. Həm də
Üzeyir bəy belə keçmişdən yararlanmaya yolunun
lap başlanğıcından, gənc ikən elə təhtəlşüurla,
yəqin ki, altıncı hiss dediyimiz güclü sezmə
duyğusunun yönəltməsiylə üz tutmuşdu.
Götürün elə "Leyli və Məcnun"u. Orada səslənən,
sonra dillər əzbəri olan sözlü parçaların neçəsi,
xorların əksəri əslində vaxtilə nohə olub, mərsiyə
imiş, sinəzən kimi məşhurmuş. Başqa
sözlərlə qovuşdurandan sonra Üzeyir bəy köhnə
melodiyalara da yüngülvari əl gəzdirirdi,
torpağın altında qalan qızıl külçəsi
kimi unudulmuş, ya unudulmaqda olan neçə incini beləcə
üzə çıxarıb, təzə həyat verərək
rövnəqləndirirdi, qoşurdu xalqın musiqi xəzinəsinə.
Bəs Üzeyir bəyin şagirdi, onun yolunun
davamçısı Bülbül neyləyirdi?
"İnnabı" oyun havası idi ki, onillər,
yüzillər boyu Azərbaycan insanı
"İnnabı"nın sədaları altında qol
açıb süzmüşdü. El sözü var -
"sümüyünə düşür". Yəni bu
hava artıq millətin sümüyünə
düşmüşdü, qəlbinə girmişdi, beynindəydi.
Və Bülbül gözlənilməz bir gediş etdi. Həmişə
oyun havası olmuş "İnnabı"ya sözlər
artırdı. Bayatılarla, xalq qoşqularından
aldığı qəşəng misralarla qovuşunca, dünənəcən
rəqs havası olan "İnnabı" çevrildi
sonralar çox seviləcək mahnıya. Ya "Şərili".
Zaman-zaman aşıqlarımız sazlarını
köksünə sıxaraq "Şərili"ni
aşıq havası kimi çalmışdılar. "Şərili"nin
şəhərinə də Bülbül ayrı bir
qapıdan girdi. "Şərili"yə də sözlər
artırdı. Sözlərlə cütləşəndən
sonra melodiyası çoxdan hər kəsə tanış
olan "Şərili" elə eşidildi, elə
qavranıldı ki, sanki təzə yaranmış bir nəğmə
imiş. Amma yaddaşda dərinə işləmiş,
kökləri olduğundan ilk eşidildiyi andan da sevildi - sanki
yüzillər boyu səslənincə qolları açan,
ayaq tərpədən oyun havası heç bu deyilmiş, elə
bil həmişə bu sözlərlə bu musiqi bir yerdəymiş.
Yəni Bülbül sadəcə oxumurdu, sadəcə
müğənni deyildi. Bu təcrübələr mahiyyətcə
həm də bəstəçilik idi,
yaradıcılığın, musiqi quruculuğunun tamam yeni
bir çeşidi idi. Bülbülün vücuda gətirdiyi
bu yenilərin heç birinin üstündə
yazılmırdı ki, bunu Bülbül etdi. Bülbül də
şan-şöhrət haqqında
düşünmürdü. Onsuz da şanı da, şöhrəti
də, ad-sanı da hansı ucalıqda desən vardı. O,
borc yerinə yetirirdi - eldən aldığını elə
qaytarırdı. Adətdir - evə qonum-qonşudan boşqabda
pay gələndə qarşılığını hökmən
edərlər, boşqabı boşaldıb qaytarmazlar, içərisinə
hər kəs gücü çatandan nəsə qoyar.
Bülbül də beləcə, xalqdan
götürdüyünü eldən aldığı kimi
qaytarmırdı, onu bir az da gözəlləşdirərək
geri döndərirdi. Ya rənglər -
muğamlarımızın ritmli boyaları, ayrı-ayrı
muğam şöbələri arasındakı incə səs
körpüləri. Azərbaycan rəngləri musiqi kəhkəşanımızda
bir ayrı aləmdir. Müxtəlif zamanlarda Azərbaycanın
böyük musiqiçiləri silsilə rənglər
yaradıblar. Əsrləri adlayaraq o şux rənglərin
neçəsi bugünümüzə gəlib çatıb,
ömrünü davam etdirməkdədir. Amma 1940-50-60-70-80-ci
illərdə Azərbaycan musiqisində keçmişdə
olduğundan qat-qat çoxlu rənglər yaranmağa
başladı. Səbəbsiz deyildi. Azərbaycanda 1940-cı,
1950-ci illərdən başlayaraq, xüsusən 1960-70-ci illərdə
bir-birinin ardınca çoxlu müxtəlif xalq
çalğı alətləri ansamblları
yaradılırdı. Azərbaycanda 1940-cı illərdə hələ
Əhməd Bakıxanovun rəhbərlik etdiyi xalq
çalğı alətləri ansamblı tək idi. Amma
sonralar bir-birindən müəyyən ifa xüsusiyyətləri
ilə fərqlənən yeni xalq çalğı alətləri
ansamblları böyük musiqi yoluna çıxmağa
başladı. Təbii ki, bir-birinə bənzəməməyə,
yeniliklər etməyə çalışırdılar.
Bununçün ən əvvəl repertuara əl gəzdirirdilər.
Səy edirdilər ki, onların çalıb-oxuduqları
seçilsin, insanlarımız hansısa yeni avazlar, təzə
müğənnilərlə məhz onların
ansamblının vasitəsilə tanış olsun. Ancaq
bütün ansamblları axtarıcılıq, yenilik etmək,
fərqlənmək nöqteyi-nəzərindən ayıran
başlıca bir məziyyət də vardı. Onların
hamısı muğamsız keçinmədiklərindən cəhd
edirdilər ki, yeni-yeni rənglər yaratsınlar. Zamanında
ansambl rəhbərləri Əhməd Bakıxanovun, Hacı Məmmədovun,
Əhsən Dadaşovun, Ağası Məşədibəyovun,
Əliağa Quliyevin, Baba Salahovun və digərlərinin
yaratdığı rənglər hərəsi mükəmməl
bir əsər idi. Və rənglər dünyamızın əlvanlığı
vaxtında Bülbülü də cəzb etmişdi. Onun
oxuduğu ləzzətli təsnif var - "İkisi bir boyda gəzən
gözəllər, Toyda-mağarda süzən gözəllər,
Hər sözə bir söz düzən gözəllər".
Bülbül oxudu, eşidənlər bunu da bir xalq
mahnısı kimi qəbul elədi, sevdi və söz yox, gələcəkdə
də sevəcək. Çünki görünən budur ki,
artıq yeni zamanın, XXI əsrin cavan oxuyanlarının
neçəsi o mahnıya müraciət edir. Amma əvvəl
bu da bir rəng olub, həmin rəngi də sözlərlə
qovuşduraraq nəğməyə döndərən
Bülbüldür. Heç kəs deməsin ki, nə
varmış ki burda! Çünki hazırına baxanda
görürsən ki, sanki sadə bir işdir, elə sən də
edə bilərsənmiş. Dahiliyin fəlsəfəsi də,
gizlinci də elə bundadır. Üzdən sadədən-sadə
təsiri bağışlayır, ancaq həmin sadəyə
aparan ən qısa yol hər adama görünmür, bu əl
çatacaq qədər yaxın və əlçatmaz olan
cığırı ilk dəfə keçməyi Allah
seçmə bəndələrinə etibar edir. İlk dəfə
dahi təzə cığıra ilk qədəm basır, daha
dəqiqi, hələ ayaq dəyməmiş yerdə ilk
cığırı açır və sonra da hamı ordan,
bu yol daim varmış kimi, rahatca keçib-gedir.
Bilənlər, əlbəttə ki, bilir - o rəngi,
bu aşıq havasını, hansısa rəqs
melodiyasını sözlərlə qovuşdurmaq
olarmış fikrinə gələndən sonra belə həmin
təranələrə hansı sözləri bənd etmək
əsla hər yaxşı musiqiçinin də girəcəyi
kol deyil. O sözlər o musiqi ilə elə birləşməli
idi ki, nə sözün, nə musiqinin ruhu incisin. Həm də
bu, yalnız ahəng söhbəti, ritm məsələsi
deyildi ki, mütləq sözlə hava tam üst-üstə
otursun. Musiqiyə çəkicə yüz faiz tən gələn
şeirlər tapardın, üst-üstə otuzdurardın,
oxunardı, amma ola da bilərdi ki, bu sözlərlə o
havacat sevişməsin. Oxunardı, dinlənərdi, bir kəs
əmma qoya bilməzdi, amma o sözlər bu musiqi ilə vəhdətdə
döşə yatmazdı, ruhu tərpətməzdi, qəlbi
vəcdə gətirməzdi. Bülbül dərin idi,
duyğulu idi, böyük müğənni idi, alim idi və
insanları riqqətə gətirməyin çox sirlərinə
bələd idi. "A teşti, teşti, teşti, vurdu
Gilanı keçdi. İki xoruz savaşdı, Biri qana
bulaşdı". Vaxtilə böyük Bülbül Azərbaycan
boyu deyil, dünyaca şöhrəti olan sanballı bir sənətkar
bu saya sözləri oxuyanda bəlkə kimsə
qımışıb, şəbədə də
bağlayıb ki, bu boyda sənətkar belə adi sözləri
oxuyur. Ancaq Bülbül belə ayaqtutmaz iradlara məhəl
qoymayıb, çünki bilib ki, düz yoldadır.
Çünki Bülbül daha uzaq sabahlara baxa bilib, anlayıb
ki, onun bu gün gördüyü sadə təsir
bağışlayan işlər əslində qətiyyən
sadə deyil, onların əks-sədası gələcəyin
çox uzaqlarından dikələcək.
Bülbülü Bülbül eləyən keyfiyyətlər
sırasında ən vaciblərindən biri bu idi ki, o həm
də söz adamı idi, ədəbiyyatı yaxşı
bilirdi, bədii sözü içərisindəki
bütün şəhd ü şəkəri ilə duyurdu.
Bülbülün oxuduğu nəğmələri başqa
xanəndələr də, müğənnilər də ifa
ediblər. Ancaq Bülbülün ifa əsnasında
ayrı-ayrı sözlərin, ifadələrin çiyninə
qoyduğu hisslər yükü həddindən artıq
ağırdır, buna başqa ifaçılarda rast gəlinmir.
O, hər kəlmənin yalnız üstünü
görmür, dərin qatına da enməyi bacarırdı.
1944-cü ildir, Əliağa Vahidin növbəti qəzəllər
kitabı çıxıb və tələsir ki, bu
kitabın ilk nüsxəsini Bülbülə hədiyyə
etsin. Vahidin öz xətti ilə elə ani olaraq bədahətən
yazdığı iki sətrin də yadigar qaldığı həmin
kitab Bülbülün evindədir. Bu improvizə ki Vahidin
heç bir kitabına, dəftərinə düşməyib,
onun Bülbülə bağışladığı kitabda
qalmaqdadır:
Kitab bir bağçadır, hər sətri bir
gül,
Oxu, ilhama gəl, sevdalı Bülbül.
Həqiqətən də Bülbül
sevdalıydı, ilhama gəlib oxuyurdu. Ona görə də hər
ifası, insanları bunca duyğulandırırdı.
Bülbülün oxuduqlarının içərisində elə
şairlərin misraları var ki, onların adları o
çağlar heç əksəriyyətə məlum
deyildi. Bülbül bütün bunları bilirdisə, klassik ədəbiyyata
bunca aşınaydısa, demək, köhnə kitabları
mütəmadi vərəqləyirmiş. Bülbülün
"Şur"unda "Züleyxa" şeirinin misraları
dalğalanır. Bir el gözəli Züleyxaya müraciətlə
oxunan, Bülbülün məlahətli avazıyla,
muğamın lətafətiylə qarışaraq bir az da
şirinləşən həmin cığalı müxəmməsin
müəllifini uzun müddət arayandan sonra nəhayətdə
Salman Mümtazda tapdım. 1928-ci ildə Salman Mümtazın tərtibində
"El şairləri" kitabı çıxıb. O kitabda
Salman Mümtaz unudulmuş Xalq şairi Şəkili
Süleymanın "Züleyxa" adlı bu
cığalı müxəmməsinə də yer verib. Bu
müxəmməsin bir başqa özəlliyi də ondan ibarətdir
ki, Molla Pənah Vaqifin məşhur müxəmməsi də
mayasını elə həmin şeirdən alır:
Allaha şükür, lalə yanağında eyib yox,
Dişində, dəhanında, dodağında eyib yox,
Bir zərrəcə zülfündə,
buxağında eyib yox,
Dəxi nə yaşınmaq, nə bürünmək,
nə utanmaq?
Bəsdir bu dayanmaq.
Vaqif belə deyir, zərgərcəsinə vəsfetmədir
və bu gözəlliyin də kökü məhz Şəkili
Süleymanın o cığalı müxəmməsindən
gəlir - Bülbül oxuyan "Züleyxa" müxəmməsindən:
Ey simbədən mehr-i dirəxşəndə
Züleyxa,
Ey kan-i məlahət ləbi pürxəndə
Züleyxa,
Qılma saçını munca pərakəndə,
Züleyxa,
Ey gözləri şəhla,
Ey qaməti rəna,
Ey sani-yi Leyla,
Əla dəxi əla,
Rüxsarı gözəldir,
Rəftarı gözəldir,
Tuti kimi hər ləhce-yi güftari gözəldir,
Kim gördü ki, yüz ruh ola bir təndə,
Züleyxa!
(Qısa şeir də deyil. Bu cığalı müxəmməs
belə beş uzun bənddən ibarətdir. Bəlkə də
bir ayrısı iki, uzağı üç bəndi oxuyub
keçərdi təsnifə. Amma Bülbülə sözlər
elə xoş gəlib, hər misranı ağız dadı
duya-duya elə iştahla oxuyur ki, dinləyən də o
şeirə qeyri-ixtiyari valeh kəsilir. Müğənni, xanəndə
sözü anlayıb oxuyanda, sözün təkindəki lətafəti,
misraların dərinindəki nazik mətləbləri də
zahirə çıxarmağı bacaranda onun sehrinə
düşməmək mümkünsüzləşir.
Bülbül sözü ram edib eşidənini də şeirdəki
cazibəyə məftun və əsir etməyi bacaran nadirlərdən
idi).
Molla Pənah Vaqif şeirinin
qığılcımının Şəkili
Süleymanın "Züleyxa" cığalı müxəmməsindən
qopması sadəcə mənim ehtimalım deyil. Bunu hələ
1925-ci ildə Vaqifə həsr etdiyi kitabında Salman
Mümtaz özü dəqiqləşdirib.
...Bülbül sənət yolu davam etdiyi müddətdə
çox mükafatları almaq fərəhini yaşayıb.
Sovet dövründə bir sənətkarın
çatacağı ən yüksək rütbə SSRİ
xalq artisti adı idi. Sənətkarın qarşısında
çox qapıları açmağa qadir olan Sovet
İttifaqının xalq artisti adını da Bülbül
nisbətən cavan yaşında qazanmışdı. Ancaq
1950-ci ildə o, bir başqa təltifə də layiq
görülmüşdü - Stalin mükafatına (Stalinin
ölümündən az sonra bu mükafat SSRİ Dövlət
mükafatı adlandırılmağa başladı).
Bülbül gününə görə ən ali
sayılan bu mükafata Azərbaycan xalq mahnılarının
ifasına görə layiq görülmüşdü. Bu
dövlət qiymətləndirməsinin sanbalı çox
ağır, dəyəri fövqəladədir. Bu, sadəcə
mədəniyyət hadisəsi deyil, bir siyasət məsələsidir.
Sovet dövlətinin ideoloji maşınının gerçəkləşdirdiyi
siyasətin təməlində dayanan əsas qayə süni
sovet xalqı yaratmaq idi. Milyonlarla insanın siyasi repressiyalar
girdabına ürcah edilməsi, dürlü deportasiyalarda əsas
məqsəd elə xalqları cılızlaşdırmaq,
üstün şəxsiyyətlərindən məhrum etmək,
SSRİ-yə daxil olan müxtəlif xalqların ruhunu, milli
özlüyünü rəndələyərək eyni
biçimə uyğunlaşdırmaq, onları bir-birinin
içərisində əridib itirmək, milli özəlliyi
amorf sovet xalqı olmaqdan ibarət manqurtlaşmış nəsillər
yetişdirmək idi. Amma Bülbül Azərbaycan milli ruhunun
ifadəsi olan el nəğmələrini elə əlçatmaz
yüksəkliyə qaldırmışdı ki, bu
ucalığı hətta Kreml səviyyəsində etiraf etməyə
vadar qalmışdılar. Ayrı bir xətt tutub gedən
siyasəti məfkurə bu ülviyyət müqabilində
heyranlığını gizlədə bilməmişdi - məhz
Azərbaycan xalq mahnılarının ifasına görə
Bülbülə ən baş sovet mükafatını
vermişdi. Bu, yalnız sənət zəfəri yox, həm də
ilahi səsin siyasi qələbəsi idi!
...Bülbülün ömrü boyu ustad
sandığı, öyrəndiyi, şəxsiyyətini və
sənətini çox uca tutduğu şəxsiyyətlərdən
biri Cabbar Qaryağdıoğlu idi. Əvvəla onu - Cabbar
Qaryağdıoğlunu fitri istedadlı xanəndə kimi
çox yüksək qiymətləndirirdi, bir neçə dəfə
Cabbar haqqında məqalələr yazaraq onun təkrarsız
yaradıcılığının ayrı-ayrı məziyyətlərindən
bəhs etmişdi. Həmin məqalələrində Cabbar
Qaryağdıoğlunu toy-mağar çərçivəsindən,
Azərbaycan və Qafqaz hüdudlarından çıxararaq
Avropanın ən məşhur vokalçıları ilə
tutuşdururdu, bu müqayisədə Cabbarın onlardan bir
baş ucada dayandığını təsdiqləyirdi. Həm
də bu yanaşmanın parlaq həmvətəninə məxsusi
sevgidən doğmadığını, elmi əsaslara
söykəndiyini bəyan edərək göstərirdi ki,
Cabbar avropalı müğənnilər kimi rahat akustik şəraiti
olan salonlarda, səhnələrdə çıxış etməyib.
O, daim el içində olub. Dağda-aranda, yayda-qışda,
qızmarda-şaxtada oxuyub və səsi də nə səs!
Onun avazı üçüncü oktavanın "mi"sinə
qədər gedib çatır. Digər tərəfdən,
buna da diqqət yönəltmişdi ki, Cabbar
Qaryağdıoğlu xanəndəliyindən əlavə, həm
də şairdir, nəfis qəzəllər yaradıb. Cabbar
haqqında məqalələrində Bülbül bu məqamın
da üzərində ayrıca dayanmışdı ki, ustad xanəndə
həm də mahir bilicidir, yaddaşı incilərlə
doludur, Azərbaycan xalq mahnılarının, el təsniflərinin
ecazkar boğçasıdır. Bülbül Cabbara bir də
ona görə xüsusi rəğbət bəsləyirdi ki,
Qaryağdıoğlunun xanəndəlik meydanına gəlib məşhurlaşmağa
başladığı vaxtlar - XIX əsrin sonları Azərbaycan
musiqisində ciddi təbəddülatların baş verdiyi bir
dövrə təsadüf etmişdi. İran musiqisinin təsirindən
qurtulmağın, xanəndələrimizin farsca qəzəl
oxumaq ənənəsinin səngiməsinin əsas səbəbkarlarından
biri və əvvəlincisi Cabbar Qaryağdıoğlu
olmuşdu. Cabbar Qaryağdıoğlu farscanı da mükəmməl
bilirdi. Bülbül bunu da yazırdı ki, Cabbar yüzdən
artıq fars təsnifini oxuyurdu. Ancaq farscanı mükəmməl
bilə-bilə, İran musiqisinə hərtərəfli
aşina ola-ola, o tərzdə oxumağın bütün
yollarına və şərtlərinə də vaqifliyi ilə
yanaşı, Cabbar Qaryağdıoğlu Azərbaycan təəssübkeşi
idi. Çalışırdı ki, musiqimizə yad nəfəslər
dəyməsin, xarici boğazlar girməsin, daim Azərbaycan
muğamının öz doğma ifa dili və üslubu
ön sırada, üst qatda bərqərar olsun.
Özü dərya olduğundan Bülbül
Cabbarın qədrini yan-yörədəkilərin
hamısından daha yaxşı dərk edirdi,
Qaryağdıoğlunun gəzən xəzinə olmasına
şəkki yoxdu, həmin səbəbdən də onu dəfələrlə
Azərbaycan Xalq Musiqisinin Tədqiqi Kabinetinə
çağırmışdı, ifasında unudulan xalq təsniflərini,
el nəğmələrini fonovallara yazdırmışdı,
bununla kifayətlənməmişdi, Cabbar mükəmməl
savad sahibi olduğunu bildiyindən bunu da rica etmişdi ki, həm
muğamatımızın tarixi haqqında düşüncələrini,
həm muğamatçılarımız barəsində xatirələrini
qələmə alsın. Bülbülün Xalq Musiqisinin Tədqiqi
Kabinetinin materialları arasında Cabbar
Qaryağdıoğludan həmin əlyazmaları da qalır.
Vaxtilə 12 vərəqlik o şagird dəftərlərindən
birini vərəqlədim və gördüm ki, o
üzlü-bu üzlü, demək, 24 səhifədə Cabbar
Qaryağdıoğlunun "Kürdi-Şahnaz"
muğamı haqqında yazdıqları bir-birindən
maraqlı və başqa heç bir qaynaqda əksini
tapmamış son dərəcə maraqlı məlumatlarla
doludur. Hansı muğamın haçan yarandığını
heç kəs bilmir. Ancaq Cabbar "Kürdi-Şahnaz"
muğamının hansı ildə, hansı ayda, hansı
şəraitdə, hansı məclisdə, kimlərin
iştirakı ilə təvəllüd
tapdığını xəbər verirdi və bu
sorağın mötəbərliyini şərtləndirən
həm də bu amil idi ki, o yığnaqda
Qaryağdıoğlu özü də iştirak etmişdi.
Cabbarın özünə ustad saydığı Molla Vəli
adında bir oxuyan varmış. Cabbar həmin dəftərdə
yazırdı ki, o məclisdə Molla Vəli
"Şahnaz" oxudu, təvəqqe elədilər ki, sən
"Kürdü"nü də gözəl oxuyursan, bəlkə
"Kürdü" ilə "Şahnaz"ı birləşdirəsən?
Cabbar şahid durur ki, həmin məclisdə, mənim
gözümün qabağında Molla Vəli
"Kürdü" muğamıyla "Şahnaz"ı
qovuşdurdu, həm də bunu elə ustalıqla elədi ki,
sanki bunlar həmişə elə bir yerdə
olublarmış. Və "Kürdi-Şahnaz"
muğamı həmin gecənin içərisində belə yarandı,
sonra başqa xanəndələr də həmin muğamı
oxumağa başladılar.
Cabbar Qaryağdıoğlu bütün bunlardan
ayrıntıları ilə söz açır, o gecə
Molla Vəlinin "Kürdi-Şahnaz"da hansı qəzəlləri
oxuduğunu açıqlayırdı.
Cabbarın ərəb əlifbası ilə
yazdığı o dəftəri əvvəldən-sonacan
latın qrafikasına keçirtdim, mətndəki farsca
şeirləri də dilimizə çevirdim və bu
mühüm bilgilər insanımıza tez çatsın deyə
yubatmadan 1992-ci ildə "Azərbaycan" qəzetində dərc
etdirdim, daha sonralarsa geniş təhlillərlə elmi toplulara
verdim.
...Üç yüzə qədər Azərbaycan xalq
mahnısı ki onların neçəsi bu gün də
oxunur, sevilir, dodaq-dodaq ötürülür, gələcəklərdə
də həmişə yaşayacaq, onların çoxu bu
gün unudulmuş ola bilərdi. Əgər Bülbül vasitəçilik
etməsəydi, əgər Cabbar onları oxuyaraq fonovallara
yazdırmaq zəhmətini öhdəsinə götürməsəydi.
Cabbar ömrünü sürdü getdi. Cabbarın
köksündə onunla bir yerdə o mahnılar da gedəcəkdi,
qovuşacaqdı torpağa, qalacaqdı keçmişin
altında. Qızıl, ləl-cəvahirat torpağın
altında qalır, zaman ötəndən sonra kimsə
tapıb üzə çıxarır, sərvət həmin
sərvətdir, bəlkə keçmişə nisbətən
qiyməti artmış da olur. Mənəvi sərvətlər
ötmüş illərin alt qatına gömüləndə,
gedən isanların yaddaşında torpaq altına
aparılanda onlar daha geri qayıda bilmir, insana qalan gecikmiş
təəssüflər olur ki, niyə vaxtında tərpənmədik,
xilas edilə biləcək yatırımızı
qoruyub-yaşatmaqçün hərəkət etmədik.
Bülbül çox vaxt müsəlmanın
sonrakı ağlına saxlanan işləri vaxtındaca
görüb. Cabbarı əyləşdirib mikrofon
qarşısında, həm onun yalnız köhnə qrammofon
vallarının xışıltıları arasından
eşitdiyimiz səsindən qat-qat aydın, təmiz olan
saatlarla oxusunun bizə çatmasına səbəbkara
çevrilib, həm də bu qədər el incisinə
yoxoluşdan nicat verib, fonovala yazılmış xalq
mahnıları daha heç vaxt qeyb olmaq təhlükəsi ilə
üzləşməsinlər deyə onları
notlaşdırıb, xeylisini ayrıca kitabda nəşr
etdirib.
Bülbül bunu da xatırlayır ki, o üç
yüz civarında xalq mahnısını Cabbarın
ifasında fonovallara yazaraq Xalq Musiqisinin Tədqiqi Kabinetimiz qəbul
edəndən sonra qocaman xanəndəyə qalın bir zərf
təqdim elədim ki, belə işlər üçün
dövlət vəsait ayırır, buyurun götürün,
bu da sizin zəhməthaqqınızdır.
Cabbar Qaryağdıoğlu bu təklifi eşidincə
pəjmürdə olur. Qayıdır ki, professor, o pulu mən
götürmərəm. Mən sizə öz malımı
verməmişəm ki, əvəzində haqq alam. Oxuduğum,
sizə təhvil verdiyim mahnılar elinkidir. Mən də eldən
götürüb istifadə etmişdim, yenə xalqa
qaytarıram ki, gələcəkdə də yaşasın.
Savab işlər görən, millətçün can
yandıran Bülbülün xoşbəxtliyi idi ki, belə mələk
təbiətli, saf, nurlu, qəlbi və ruhu geniş insanlarla əl-ələydi.
...Bakı küçələri o cür izdihamlı
yolasalmaları XX yüzil boyu bir neçə dəfə
görüb: əsrin əvvəlində Həsən bəy Zərdabi
ilə ayrılanda, cavan yaşında namərd gülləsinə
qurban olan Hüseyn Ərəblinskiylə vidalaşanda,
Üzeyir bəyi, Səməd Vurğunu itirəndə və
bir də Bülbül son səfərinə çıxanda. O
vaxt gənc Əli Kərim misraları doluxsunan şeir
yazmışdı - özü özünü oxuya-oxuya əbədi
səfərə yola salan, öz canlı avazıyla sükut
evinə, son mənzilinə doğru gedən,
ölümün diriliyini əlindən almaqda aciz
qaldığı Bülbülə həsr edilmiş kədər
və zəfər şeiri.
İnsan dəryasında bir qayıq kimi
axdı tabutun.
Bu zaman cəh-cəhlə ucaldı səsın,
Ucaldı,
Söylədi: - Qəmi unudun.
Hamı fikrə getdi,
səni dinlədi.
Coşub bir-birinə dedi min könül:
Hamıtək ölümə məruz
Bülbülü
Oxuyub dəfn edir ölümsüz Bülbül.
1961-ci il sentyabrın 27-də - Bülbülün vəfatının
ertəsi günü onu Fəxri xiyabanda torpağa
tapşıracaqdılar. Dəfndən öncə oradaca
mikrofonlar quraşdırılmışdı. Matəm mərasimi
gedirdi. Vətən ömrü boyu millətin rəmzi
olmuş, şirin ana dilimizdə bu yurdun nəğmələrini
oxumuş Bülbüllə vidalaşırdı. Ancaq sovet
dövrü idi, zamanın rəngi həmin qara gündə də
qırmızı idi. Bülbülün matəm mitinqi rus
dilində açıldı, rus dilində
yekunlaşdırıldı, əvvəldən-sonacan da rus
dilində aparıldı. Başqa yerdən gələnlərin
rusca danışmasına söz yox, ancaq özümüzdən
çıxış edənlər də rusca danışırdı.
Onlara bununla bağlı xüsusi göstəriş verilməmişdi.
Onsuz da deyilməmişdən hər kəs anlayırdı necə
eləmək lazımdır. Zəmanənin, siyasətin tələbi
belə idi. Dünyadan gedənimizi ərəbcə yola
salmağa bizi əsrlər öncədən
alışdırmışdılar. Sovet dövrü də bu
sıraya ruscanı əlavə elədi. Amma o dövrün
bir başqa ənənəsi də vardı. Obirini deyəndə
bunu da yaddan çıxarmayaq. Sözdə bu dövlət fəhlənin-kəndlininki
idi. Ona görə də hər yerdə xalaxətrin
qalmasın da olsa, fəhləni, kəndlini qabağa
buraxırdılar. Hər böyük, kiçik məclisdə
əmək qəhrəmanlarına da söz verirdilər.
Bülbüllə ayrılıq günü də istisna
deyildi. Bir qabaqcıl neftçi də dəvət eləmişdilər
ki, ürək sözünü desin. Sovet hökuməti fəhləyə,
kəndliyə canı çıxanacan işləməyi
öyrədə bilmişdisə də, onun dilini hələ axıracan
ruslaşdırmağı bacarmamışdı. Fəhlə
olduğuna görə, kəndli olduğu üçün də
ona hələ güzəştə gedirdilər. Və
Bülbüllə ayrılıq günündə neftçi
Fazil Məmmədov da ana dilində danışdı.
Oxuduğu bircə nəğmə ilə Azərbaycan
neftçisinə yenilməz abidə ucaltmış Bülbülə
sonsuz məhəbbətlə danışdı:
"Ölüm xalqımızın ən ləyaqətli
oğullarından birini - görkəmli nəğməkar
Bülbül Məmmədovu sıralarımızdan
qopardı. Bu ağır itki Bakı neftçilərini
xüsusilə kədərləndirir. Bakı neftçiləri
Bülbülü yaxşı tanıyır və çox
sevirlər. Bakı neftçiləri unudulmaz
Bülbülü bir daha ona görə sevirlər ki, o öz
mahnılarında həyatımızın gözəlliyini, vətəni,
sovet adamlarının qəhrəmanlığını, əməyini
tərənnüm etmişdi. O, sənaye müəssisələri
və kolxoz tarlaları zəhmətkeşlərinin, xüsusən
Bakı neftçilərinin tez-tez əziz qonağı
olardı".
Qabaqcıl neftçi danışırdı, matəm
mərasimindəkilər onu dinləyirdi. Amma o
danışdıqca hər kəsin qulağında
Bülbülün "Neftçi Qurban" deyən məlahətli
avazı əks-sədalanırdı.
O gün rus dilində aparılan həmin vida mərasimində
Bülbül özü də oxuyacaq. Bir vaxtlar ustadı
Üzeyir bəyin ayrılığına oxuduğu
ağı - "Sənsiz"i indi özü
üçün oxuyacaq. Oxuyacaq və rus dilində gedən o
mərasim ana dil ilə dolacaq. Bayaqdan kimlərin, hansı dildə,
nələrisə deməsi uçub gedəcək. Qulaqda,
ürəkdə, yaddaşda qalan Bülbülün səsi,
Bülbülün ana dili olacaq!..
...Həmin qüssəli ayrılıq
gününün astanasında, ölüm gecəsinin
heç bir narahatlıq hiss edilməyən axşamında
Bülbülün ürəyindən şirin bir arzu
keçibmiş. Elə səbəbsiz-filansız, durduğu
yerdə birdən deyibmiş ki, kaş indi Cərco qovunu
olaydı, yeyəydik. Sözdü, demişdi. Zövcəsi
Adilə xanım illər ötəndən sonra da o anları
həmişə həm xiffətlə, həm də elə həmin
axşamdan bəri soyumayan heyrətlə
xatırlayırdı. Danışırdı ki, qəfildən
sanki möcüzə baş verdi. Bülbülün yaxın
dostu vardı - Hacı Sadıqov. Zəng vurdu ki, bəs mənə
iki əla Cərco qovunu gətiriblər, boğazımdan
keçməz, istəyirəm birini Bülbülə göndərim.
Adilə xanım bunu da söyləyirdi ki, telefon zəngi barədə
Bülbülə bir söz demədən dərhal
Çingizi çağırıb göndərdim Hacıgilə.
Az sonra mən qovunu dilimləyib podnosda Bülbülün
qarşısına qoyanda mat-məəttəl qaldı:
"Heç təsəvvür eləməzdim, bu ki
möcüzədir", - dedi.
Ömrü boyu möcüzələr yaratmış
bir insan adi həyat gözlənilməzliyinə sidq ürəkdən
təəccüblənir, bunu əsl möcüzə hesab
edirdi. Ancaq o hadisə həmin axşam oldu bitdi, o təhər
möcüzəyəoxşar təsadüflərin
ömrü çox çəkmir. Dəqiqələr,
saatlar, günlər ötür, çılğın təəssürat
soyuyur. Bülbülsə səsinin hər gəlişi ilə,
hər eşidilişi ilə möcüzədir axı! Bu
möcüzə heç vaxt bitməyəcək axı! Nə
qədər ki füsunkar Bülbül avazı eşidilir, həmin
möcüzə davam edəcək. Əlli il, yüz il, min
il, nə qədər bu xalq var, o qədər!..
Şair Süleyman Rüstəmlə Bülbül
qonşu idilər, dost idilər, ruh qardaşları idilər.
Həmin üzüntülü 27 sentyabr gününün - bu
vidalaşmadan öncəki gecəsində Süleyman Rüstəm
ürəyinin bütün Bülbül
yanğısını təsirli misralara çevirmişdi:
Bülbül, bilir aləm ki, vətən, yurd çəmənindi,
Bağlardakı güllər də, çiçəklər
də sənindi.
Biz vəcdə gələrdik o gözəl
mahnılarından,
Sən müjdə verərdin elə sənət
baharından.
Gəncdin hələ, qəlbinlə, könül nəğmələrinlə,
Bir dost kimi hər vaxt sevinərdik zəfərinlə.
Kim can verəcək, söylə görək, "Sənsiz"ə
sənsiz?
Bir an belə sən olmadın ömründə vətənsiz.
İlk gündən, əziz dost, ey qəlbi təmiz
dost!
Oldun vətəninçin əziz övlad, heyhat! Yenə
heyhat!
Getdin, niyə, dostum, belə erkən aramızdan?
Var oldu ürəklərdə yerin, ey böyük
insan.
Ey mahnıların şairi! Ey hər sözü
göyçək!
Torpaq ananın qoynuna girsən də oğultək,
Hər an səni xatırlayacaq, məncə,
könüllər,
Haqqında sənin söyləyəcək
şanlı nəsillər.
Elçün uzun illər yenə Bülbül kimi
ötdün,
Bülbül kimi gəldin, yenə Bülbül kimi
getdin.
O gündən, o qəmgin hicran saatlarından çox
illər keçib. Həmin ağrılı gündə
danışanları, köks ötürənləri vaxt
özüylə alıb aparıb. Ancaq Bülbülün
"Sənsiz" deyən səsi həmin gün necə idisə,
bu gün yenə o cür canlı, o təhər təzə,
o sayaq doyulmazdır. Və nə qədər ki
Bülbülün səsi bizimlədir, Azərbaycanladır,
heç vaxt onsuz olmayacağıq.
...O binada ki Bülbül yaşayıb, ora adi məkan
deyil. O binanın daimi sakinləri bütün Azərbaycanın
tanıyıb sayğı bəslədiyi şəxsiyyətlər
idi. Bir vaxtlar hər gün o pillələrlə Üzeyir bəyin
məsləkdaşı bəstəkar Müslüm Maqomayev
qalxıb-enərmiş, Məmməd Səid Ordubadinin də mənzili
oradaymış, Elmlər Akademiyamızın ilk prezidenti Mirəsədulla
Mirqasımovun da, Mirzə İbrahimovun da, Ağasadıq Gəraybəylinin
də ünvanı bura idi. Bülbülün mənzilində
yüz dəfələrlə olmuşam, indi də hərdən-hərdən
baş çəkirəm. Hər dəfə o dəhlizdən
keçəndə, o otaqlara daxil olanda, indi Bülbülün
adını daşıyan eyvana çıxanda
düşünürəm ki, hər halda vaxt məsafəsi
çox uzaq deyil, hələ məktəbə getmirdimsə də,
Bülbülün həyatda olduğu - bu mənzildə
addımladığı, burada nəfəs aldığı,
burada yaşayıb-yaratdığı, gələcəkdə
insanları heyrətləndirəcək möcüzələri
bu evin içərisində hazırlayıb yetişdirdiyi
çağlarda artıq mən varammış. Yəni bu
tarix-adam tarixcə bizdən, sən deyən, uzaq da deyil.
1937-ci ildən ta ömrünün sonunacan - 1961-ci ilin 26
sentyabrına qədər Bülbül burada yaşadı. Və
Tofiq Quliyev - Bülbülün yetirmələrindən biri mənə
nağıl eləyirdi ki, maestro bəzi dərslərində
tələbələri evə dəvət edirdi. Elə
otaqlardan birində otururduq. O dərsləri ki
danışmalıydı, onları danışırdı, o
şeyləri ki öyrətməli idi, onları öyrədirdi,
sonra da keçirdi Allah-bəndə söhbətinə.
Danışırdı başına gələnlərdən,
ömründən keçənlərdən. Qarabağ xanəndələrindən
bəhs eləyirdi, Gəncədə ötən günlərini
yada salırdı, İtaliya xatirələrini söyləyirdi,
ayrı-ayrı qastrollarla, müxtəlif konsertlərlə,
cürbəcür çıxışlarıyla bağlı
hərəsi bitməsini heç istəmədiyin hekayət
kimi maraqlı yaddaşlarını bizimlə bölüşərdi,
axırda da saatına baxıb deyərdi ki, "Hə,
yükünüz artdı, durun gedin".
Bu sadə sözlər, Bülbülün oxuları
kimi, zahirən adama sadə gəlsə də, bitib-tükənməz
gözəlliklər daşıyan ifaları sayaq
düşündürəndir. Bülbül
varlığıyla, yaratdıqlarıyla, yalnız o zaman tələbələrinə
söylədikləri ilə yük artırmırdı.
Bülbül bütün doğurduqlarıyla, millətinə
yadigar qoyub getdiyi solmaz irslə öz yaşadığı
illərdə də, həyatda olmadığı
çağlarda, indi bizim var olduğumuz günlərdə də,
qarşıdan gülümsəyən gələcəklər
içərisində də həmişə yurduna, millətinə
yük artırmış və artırmaqda davam edən Vətən
yavrusudur.
Nə qədər ki o irs azərbaycanladır,
Bülbülün səsi bu yurdla, bu millətlədir,
Bülbülün özü də Azərbaycan insanıyla həmişə
nəfəs-nəfəsə, ürək-ürəyə
qalacaq, Bülbül bütün gələcəklər
içərisində də millətin ruhunu gözəlliklə
süsləməkdə davam edəcək, demək, yenə
iş başında olacaq - Pərvərdigarın ona
tapşırdığı millətinin mənəviyyat
yükünü artırmaq vəzifəsini davam etdirəcək.
Bu səs Bülbülün səsi, bu səs vətənin
səsi,
Nə qədər bu millət var, o səda yüksələsi.
Hər birimizin və bütöv millətin
yükünü artıra biləcəklərə elə
ehtiyacımız var ki, elə qəribsəyirik ki, onlardan
ötrü!..
Gün ötdükcə də onların yeri daha
artıq görünür!
30 noyabr 2023
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.- 2023.- 6 dekabr,№221.- S.10-11;12.