Ziyalılığın
və millətsevərliyin Abdulla Sur nümunəsi
"...Mərhum Abdulla Sur pək çalışqan,
pək sahibməslək, pəkhimmətli bir müəllim
idi. Həm də pək durbin (uzaqgörən), pəkmünəqqid
bir ədib idi. Qafqas toprağı bir də pək güc
öylə cavanlar yetişdirə bilər. Onun haqqıda
beş-üç sətir deyil, tərcümeyi-hal olmaq
üzrə yüzlərcə səhifə yazıb doldurmaq
icab edər. Abdulla Tofiq (Sur) ölmədi, öləməz. O
yaşar, tarixin ağuşi-səmimiyyətində, millətin
qəlbində yaşar" - ulu Hüseyn Cavidin böyük
Abdulla Sur haqqında qələmə aldığı bu fikirlər
Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələrinin
ədibə və onun qədirşünas fəaliyyətinə
olan sonsuz rəğbətinin təzahürüdür. Bu
dünyadakı ömrü bir qərinəyə çatmayan,
29-cu yaşının yazında həyata vida deyən Abdulla
Sur qərinələrlə xalqımızın
yaddaşında 140 ildən bəri yaşadığı
kimi, bundan sonra da əbədi yaşayacaq. Onu əbədi
yaşadan və yaşadacaq iksir isə "Üsuli-cədid
üslubunca hər şəhərimizdə, qəsəbəmizdə,
qeyri yerlərimizdə məktəblər təsis edəlim.
Bisavad böyüklərimiz üçün dəxi məktəblər
təsis edəlim. Övlad və millətimizə insaniyyət
qanunu təsfir və təhfim etməyə
çalışalım. Hər yerdə "cəmiyyəti-xeyriyyələr"
təsis və tərtib edib fəqirlərimizə, yetimlərimizə,
bikəslərimizə, dullarımıza, qocalarımıza,
şikəstlərimizə və korlarımıza ianət edəlim.
Onları evləndirəlim. Millət və Vətənə
sadiq, doğru xidmətkarlar yetirəlim" kimi yüksək
maarifçilik və millətsevərlik təfəkkürü
əsasında formalaşan irs və düşüncələridir.
Bioqrafiyasına nəzər saldıqda
görürük ki, Abdulla Sur qədim Gəncə
torpağının XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycana bəxş etdiyi görkəmli ziyalılardan
biri olub. 1883-cü ilin 23 iyulunda Gəncədə anadan
olmuş və ilk təhsilini də buradakı Xeyriyyə məktəbində
almışdı. Təhsil illərində dünyəvi elmlərlə
yanaşı, ərəb və fars dillərini də mükəmməl
öyrənmişdi. 1899-cu ildə 17 yaşında olarkən
təhsil aldığı məktəbdə müəllim
kimi fəaliyyətə başlaması onun sahib olduğu
yüksək zəkanın və ona göstərilən
böyük etimadın bir təzahürü idi. Abdulla Surun
şəxsiyyəti, ictimai fəaliyyəti, elmi
görüşləri bir daha Gəncənin XIX əsrin sonu,
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanın tarixində,
ədəbiyyatında oynadığı rolun bariz bir nümunəsidir.
1906-cı ildə Türkiyədə İstanbul Universitetində
təhsil almağa yollanmış və iki il yarım
İstanbul Darülfünununun Ədəbiyyat fakültəsində
oxumuşdur. Həyatında yeni bir mərhələnin
başlanğıcı olan Türkiyə təhsil illərində
eyni zamanda bu şəhərə həm müalicə, həm
də təhsil almağa gələn Hüseyn Cavidlə
tanış olur. Abdulla Surun qardaş ölkədə
Hüseyn Cavidə göstərdiyi diqqət və
qayğı, xüsusilə Tofiq Fikrətlə onları
tanış etməsi Abdulla Surun olduğu məkandan aslı
olmayaraq Azərbaycan gənclərinə, onların gələcəyinə
verdiyi əhəmiyyətin göstəricisi və gerçək
bir ziyalılıq örnəyi idi.
O, bir Azərbaycan ədəbiyyatı sevdalısı
idi! Türkiyədə olarkən 1906-1908-ci illərdə 1000
səhifə həcmində "Türk ədəbiyyatına
bir nəzər" adlı irihəcmli kitab yazsa da, təəssüflər
olsun ki, həmin əsəri sağlığında çap
etdirə bilmədiyi kimi, ayrı-ayrı məqalələr
formasında kiçik bir hissəsi günümüzə gəlib
çatmaqla böyük bir hissəsi itib batmışdır.
Onun ədəbiyyata xidmətlərini görkəmli ədəbiyyat
tarixçimiz Firudin bəy Köçərli belə
xatırlayırdı: "Azərbaycan türklərinin ədəbiyyatı"
irihəcmli əsərimin yazılmasında Abdulla Surun
böyük əməyi olmuşdur. Şəxsən biz mərhum
Mirzə Abdullaya "Azərbaycan türklərinin ədəbiyyatı"
əsərimizə Gəncə şair və
yazıçılarının tərcümeyi-halları və
əsərlərindən nümunələr, qiymətli
materiallar göndərdiyi üçün minnətdarıq. Mərhum
doğma ədəbiyyatı böyük məhəbbətlə
sevər və bizim əsərimizə lazım olan məlumatları
toplamaqda bütün xahiş və
tapşırıqlarımızı həvəslə yerinə
yetirərdi".Akademik İsa Həbibbəyli yazır:
"XX əsrin əvvəllərində ədəbiyyat
tarixçiliyi istiqamətində araşdırılmaların
genişləndirilməsi Azərbaycan cəmiyyətində
xalqın milli-mənəvi özünüdərk proseslərinin
genişlənməkdə olması ilə əlaqədar idi.
Yazıçı və şairlərin milli-mənəvi
özünüdərk və oyanış sahəsində ədəbiyyatda
həyata keçirdikləri böyük işi tənqidçi
və ədəbiyyatşünaslar elmi-nəzəri və ədəbi-tarixi
əsərlərin yazılması ilə yerinə yetirirdilər.
Bu dövrdə yazıçıların da həmin proseslərə
qoşulması ilə elmi-ədəbi mühitdə
yazıçı-ədəbiyyatşünas, şair-tənqidçi
formatında yaradıcı qüvvələr
formalaşmışdır. Şair-ədəbiyyatşünas
kimi çıxış edən Abdulla Surun (1877-1912) bədii
yaradıcılıqla eyni səviyyədə ədəbiyyatşünaslıq
fəaliyyəti ilə də ardıcıl məşğul
olması və araşdırmalarında ədəbiyyat
tarixçiliyinə üstünlük verməsi onun cəmiyyətdə
və ədəbiyyatda getməkdə olan milli-mənəvi
özünüdərk proseslərində daha geniş miqyasda
iştirak etməsinin nəticəsi idi. Bu baxımdan Abdulla
Surun "Füyuzat" jurnalında 1907-ci ildə çap
olunmuş "Füzuliyə bir nəzər" adlı məqaləsi
"Azərbaycanda Füzuli araşdırmalarının təməli"
(Mehdi Gəncəli) hesab olunur. Bundan başqa, Abdulla Surun
"Türk ədəbiyyatına bir nəzər",
"Ədəbiyyati Osmaniyyə" kitabları da ədəbiyyat
tarixi istiqamətində yazılmış elmi
araşdırmalardan ibarət olub, ayrı-ayrı dövrlərdə
yaşayıb-yaratmış yazıçı və şairlərimizi
yeni nəsillərə tanıtmağa xidmət edir".
O, istər ədəbiyyatla, istərsə də
ictimai hadisələrlə bağlı yazdığı
yazıları Abdulla Sur, Məhəmmədzadə,
Qafqazlı, Abdulla Tofiq, Gəncəli, Abdulla Məhəmmədzadə,
Bir adam və başqa imzalarla qələmə alırdı.
Ana dilimizin ən böyük təəssübkeşlərindən
biri idi! Doğma, şirin ana dilimizin saflığı və
yad təsirlərdən qorunması uğrunda çox
mübarizə aparırdı. Hətta bu mövzuda ən
yaxın silahdaşlarına, yoldaşlarına da güzəştə
getmir və onları hər bir təbəqənin
anlayacağı səviyyədə yazmağa səsləyirdi.
Abdulla Sur yazırdı: "Məhəmməd Hadinin,
Əlabbas Müznibin dili çox ağırdır və
xalqın danışdığı, qandığı dildən
uzaqdır". Bu məqamda bir faktı da qeyd edək ki,
Abdulla Şaiqin və Əhnəd Cavadın şeirlərini
xüsusən çox sevirmiş.
Abdulla Surun geniş milli təhsil konsepsiyası kimi irəli
sürdüyü bu mülahizələr onun gündəlik həyat
tərzi idi. İctimai, ədəbi və maarifçilik həyatının
mərhələlərinə baxdıqda şahidi oluruq ki, o
etmədiyi, həyata keçirmədiyi heç bir işi
başqasına tövsiyə etməyib ki, bu da öz növbəsində
onun sahib olduğu sağlam əqidənin göstəricisi
idi. Eyni zamanda Abdulla Surun bu yanaşması, iradəsi, əqidəsi
günümüz də daxil olmaqla bütün dövrlərdə
müəllimlik fəaliyyətinin əsas meyarı
olmalıdır. Əgər belə olmasaydı, Firidun bəy
Köçərlini müəllimi, Hüseyn Cavidi
silahdaşı, Əhməd Cavadı isə şagirdi, yetirməsi
hesab edən o parlaq şəxsiyyət bu gün də bu qədər
sevilə və Türk dünyasının qəlbində taxt
qura bilməzdi.
Təsadüfi deyil ki, Abdulla Surun maarifçi və
pedaqoji fəaliyyətində təməl prinsip kimi əsas
götürdüyü "Bizə də sevgili millətimizin
cəhalət qaranlığından mərifət
aydınlığına çıxması üçün
xərclər, məsrəflər lazımdır. Başqa
dövlətlilər yanında ibrət alın! Onlar öz
millətləri xeyrinə yüz minlərcə, bəlkə
milyonlarca ianələr veriyorlar. Siz
də millətimizin qeydinə qalın!" fikirləri
illər sonra, 1912-ci ildə vəfat edərkən sevimli
şagirdi, istiqlal şairimiz Əhməd Cavadın ona həsr
etdiyi şeirlə səsləşir ki, bu da öz növbəsində
Abdulla Surun şagirdlərinə, tələbələrinə
ölkəmizin parlaq gələcəyi kimi baxmasından irəli
gəlirdi. Əgər 20 yaşlı gənc bir müəllim
29 yaşında dünyadan köçən cavan müəllimi
haqqında belə bir məfkurə dolu əsər yazırsa,
deməli, həm müəllim, həm də şagird öz vəzifələrini
ən ləyaqətli şəkildə yerinə yetirmək bəxtiyarlığına
çatıblar. Abdulla Surun dəfn mərasimində
şagirdlərinin xorla oxuduğu bu nəzm parçası
onun 29 illik həyatında yer alan elmi, ədəbi,
maarifçilik və publisistik fəaliyyətinin mahiyyətini,
özəyini, ideyasını ehtiva edən bir qəhrəmanlıq
nəğməsidir.
Quran nədir? Anlamazdıq. Vətən nədir? Bilməzdik.
Qarşımızda yetimlərin göz
yaşını silməzdik.
Ağlanacaq bir hal idi, kəndimiz də
görürdük,
Dilimizin, dinimizin getməsinə gülürdük.
Bu vətənin bunu görən südü təmiz
evladı,
Bir qaç kişi o gün bizim qara günü
anladı.
Ağladılar, sızladılar, yalvardılar Allaha,
Ulu Haqqın rəhmi gəldi könlü sınıq
qullara...
Ancaq dünən başımıza kölgə salan
bir bulut,
Önümüzdə!..
Haqqın varsa, ey daş yürək, gəl unut!
Yoq... Yoq... Sizin məzarınız qəlbimizin ən
dərin,
Bir yerində saqlanmışdır, sənin o pak
ruhunçin.
Əhməd Cavadın qələmindən
çıxan bu misralar Abdulla Surun timsalında cismini
şagirdlərinin, vətən övladlarının yolunda
şam kimi əridən bir Azərbaycan müəlliminin
ömür manifesti, poetik çalarda təqdim edilən real həyat
bəstəsidir.
(Ardı var)
Əlimuxtar MUXTAROV
AMEA Gəncə Bölməsi Nizami Gəncəvi Mərkəzinin
direktoru
525-ci qəzet.- 2023.-7 dekabr,№222.- S.10.