Güney Azərbaycan folklorunda xalq həyatı
və milli kimlik nişanələri
(Əvvəli 28 noyabr sayımızda)
Güney folklorunun əsas qollarından biri dualar,
başqa sözlə desək, alqışlardır.
Alqışlar təbiətdə, eləcə də cəmiyyətdə
baş verən, insanların yaşamı sürəcində
üzləşdikləri olaylara münasibətləri zəminində,
inanc və etiqadlarının ifadəsi olaraq yaranıb.
Əslində dualar zaman və məkandan asılı olmayaraq,
birinin başqasına uğur diləmək, xoş gün
arzulamaq istəyi ilə deyilir. Bu üzdən də
dua-alqışlar mərasim ayini növünə çevrilə
bilməyib. Bununla belə, bir sıra hallarda mərasimlər,
ayinlər keçirilən vaxtlarda da dilə gətirilir.
Arzulamaq, bəyənmək mənasında başa
düşülən "alqış"ın mənası
alqışlama-xoş söz, dua içərikli kəlmələrlə
bağlı olub. Ağbirçək nənələrin,
ağsaqqal babaların, ata-anaların ürəyindən
keçərək dilinə süzülən xoş niyyətli,
arzu qanadlı dualar ünvan sahibini xoş ovqata, pozitiv əhval-ruhiyyəyə
kökləyir. Böyüklərdən xeyir-dua
aldığına görə, hansısa bir işi görməyə
gedən, yaxud yaxın gələcəkdə görməyi
planlaşdıran insanda işinin uğurlu
alınacağına inam yaranır. Dua və alqışlar
iki sözdən başlayaraq, hətta bir neçə poetik
misra həcmində də deyilir və çeşidli formalarda
ifadə olunur. Məsələn: "Səni görüm sinə
dağı görməyəsən", "Sağ gedib
salamat qayıdasan", "Bəxtəvər olasan",
"Balalarıyın bəhrə-barın görəsən"
və sair.
Canlı xalq dilində işlənən dua və
alqışların müəyyən hissəsini islam dini ifadələri
təşkil edir: "Allah-Taala səni düşmənə
möhtac eləməsin", "Allah-Taalanın köməyi
ilə heç vaxt nə edim, necə edim? deməyəsən",
"Allah qoluva qüvvət versin!", "Allah dadıva
çatsın, əlindən yapışsın",
"Mövlam köməyin olsun", "Allah səni
yarıtsın"... Bu sayaq dualardan sonra, adətən,
"Amin!" deyilir.
Azərbaycanın görkəmli folklorşünas
alimi Bəhlul Abdullanın fikrincə, "Məzmun və
deyiliş baxımından dualar alqışlara çox
yaxındır. Ayrı-ayrı müstəqil nıəfhum
olan "alqış"la "dua" bəzən paralel
şəkildə deyilir".
Qeyd edək ki, mərasimlə bağlı olan
alqışlar, təbii ki, mərasim ritualları ilə
bağlı yaranıb və örnəklər
günümüzədək gəlib çatıb. Xalq
arasında bu tip alqış və dualar, demək olar ki,
bütün evlilik mərasimləri, xeyir işləri
zamanı, eləcə də gündəlik həyatımızda
subay oğlan və qızlara söylənməkdədir:
"Allah sənə halal süd əmmiş yetirsin!",
"Bəylik hamamına gedəsən", "Toy şirnini
yeyim", "Gəlinlik lampanı yandırım", "Səni
görüm xoşbəxt olasan!", "Allah sizi bir-birinizdən
ayırmasın!"
Fəlsəfə doktoru Vahid Ömərov yazır ki,
"xalq görmədiyi, bilavasitə şahidi
olmadığı iş və hadisə barədə söz
qoşmur. Amma bu da var ki, müəyyən zaman içində
hadisə, adət-ənənə, mərasimlərlə
bağlı yaranan və xüsusi məna daşıyan bəzi
ifadələr ictimai inkişafın, gündəlik
yaşayışın tələblərinə uyğun olaraq
elə mündəricəsi ilə bərabər ya tamamilə
unudulur, ya da elə bir kökə düşür ki, onun əsl
varlığının, məna tutumunun nədən ibarət
olduğunu aydınlaşdırmaq çox çətin olur.
Dilimizdə ilk mənası dəyişilmiş, yaxud
unudulmuş ifadələr az deyil. Misal üçün,
"Başına dolanım", "Başına
dönüm", "Qurbanın olum",
"Ayağının altında ölüm" və sair
ifadələr müsbət mənada işləndikləri
kimi, "Başıma dönəsən", "Qurbanım
olasan", "Ayağımın altında öləsən"
şəklində də deyilir və bu məqamda, məcazi məna
daşımaqla, qarğış mahiyyəti kəsb edir.
Müəyyən ölçüdə şamanizmlə də
bağlı olan bu ifadələr, əslində, elə
çağın məhsuludur ki, onda adamlarda bir işin
icrası ilə başqasına təsir etməyin - təqlidi
sehrin gücünə boyük inam olub. Qədimlərdə
bir adam naxoşlayanda, onun başına heyvan dolandırıb kəsər
və bununla belə zənn edərmişlər ki, azarlayan
kimsə mütləq sağalmalıdır. Etiqada görə,
onun bütün qada-bəlası, ağrı-acısı guya
başına dolandırılmış heyvana keçir,
sonralar adamlar bu ayini söz şəklində özlərinə
şamil etmiş və inanmışlar ki, bir kimsə xəstənin
başına dolansa, guya o özü xəstələnər,
azarlı isə sağalardı. İndinin özündə
belə, görürsən ki, bir uşaq oturan şəxsin
çevrəsinə dolananda, tez ona "başıma
dolanma" deyirlər. Əgər o, bu işi edibsə, onda hərəkəti
əks istiqamətlərdə təkrar etdirir, bununla, xətanın
sovuşacağı zənnində olurlar..."
Qeyd edək ki, Azərbaycan xalqının adət-ənənələrində
və folklor yaradıcılığında əsas yer tutan mənəvi
amillərdən biri olan alqış və qarğışlar
əsrlərdən-əsrlərə keçərək
günümüzədək gəlib çıxıb və
elin dilində geniş şəkildə işlənməməkdədir...
Qarğışlar folklor nümunələrində,
Güney və Quzey Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatında,
daha sonralar yazıya alınmış qarğışların
da özəl yeri var. Əsas kiminsə tarixən insanlar kiminsə
acı söz, yaxud kobud hərəkətindən, şəxsiyyətinin
alçaldan ifadələrindən
inciyərək keçirdiyi üzüntünü, kimdənsə,
yaxud nədənsə rahatsızlığını el
içində yayğın olan kəlmələrlə dilə
gətirərək səbəbkarı lənətləyib, yəni
qarğıyıblar. Beləliklə,
sonsuz nifrət duyduğu kəsləri insanlar nifrinləmiş,
bir neçə söz, yaxud bir neçə misrayla o nifrət
duyğularını ifadə etmişlər. Professor Seyfəddin
Rzasoy yazır ki, "alqış və qarğış
kosmoqonik yaradılış formullarıdır: alqış -
kosmosyaratma, qarğış - xaosyaratma aktıdır..."
Qarğışların ən mükəmməl
örnəklərini "Kitabi-Dədə Qorqud"
dastanı boylarında, eləcə də klassik ədəbiyyatımızda
görmək olar. Xüsusilə "Dədə Qorqud"
dastanı boylarında işlənən qarğışlar məzmun
əhatəsi və poetikliyi ilə bu gün də diqqət
çəkməkdədir: "Ağzın qurusun, ana! Dilin
çürüsün, ana! Altun axçan xərclər olsam,
mənim kəfənim olsun! Bitər sənin otların,
Qazlıq dağı, bitərkən bitməz olsun! Verməz
olsan yana-göynə qarğaram, Qazan, sana! Qaçar sənin
keyiklərin Qazlıq dağı, Qaçarkən qaçmaz
olsun, daşa dönsün! Qazlıq dağı, axar sənin
suların, Axar ikən axmaz olsun!"
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanı boylarında
yer almış bəddua söyləmələrindən
qaynaqlanan və xalqın dilində formalaşaraq
günümüzədək gəlib çatmış
qarğış nümunə-ləri həm Güney, həm
də Quzey Azərbaycan folklorunda sabit mövqeyini saxlayır və
el arasında, xalqın dilində geniş şəkildə
işlənməkdədir: "Ağ gün görməyəsən",
"Vay xəbərin gəlsin", "Yurdunda bayquş
ulasın", "Cigərin yansın", "Tifağın
dağılsın", "Bağın qurusun", "Allah
səni yaratmasın", "Çörək atlı olsun,
sən piyada".
Qarğışlarda tənqid, özünü tənqid
motivləri də müşahidə olunur. Ziyalılar,
şair və yazıçılar bütün dövrlərdə
tənqid yolu ilə cəmiyyətin gözünü
açaraq onu öz-özünə tanıtdırıb
şüurunu oyatmağa kömək edərək eyibli
adamı nifrətlə damğalayıb, hətta rüsvay
ediblər. Sonucda ictimai qınaq yaxşı mənada öz
sözünü demiş olurdu... "Şeytanlara", xarici
talançılara ağuşunu açaraq məzlumları
ayaqlayan "böyükbaşlar"ın, millətin
içindən çıxan, adını daşıyan, amma
başına bəlalar ələyən qeyrətsiz səlahiyyət
sahiblərinin rəzilliklərini, nadanlığını,
"şeytanlığını" tənqid edən ustad
şair Məhəmmədhüseyn Şəhriyar onları
utandırmaqla pis əməllərdən çəkinməyə,
xislətlərindəki alçaqlıq və rəzillikdən
əl götürməyə çağırır.
Kəndli yazıq çıraq tapmır yandıra,
Görüm sizin bərqiz qalsın andıra,
Kim bu sözü ərbablara qandıra,
Nədir axı, bu millətin günahı?
Tutsun sizi, görüm məzlumlar ahı!
Bir soruşun bu qarğın-mış fələkdən,
Nə istəyir bu qurduğu kələkdən,
Deynə, keçirt ulduzları ələkdən,
Qoy tökülsün, bu yer üzü
dağılsın,
Bu şeytanlıq qurğusu bir dağılsın!
Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatının ən
qədim janrlarından biri də andlardır. Bu janr
insanların müqəddəs hesab etdikləri varlıqlara
inamı ilə əlaqədar yaranaraq formalaşıb.
İnsanlar bir hadisəni, yaxud hər hansı bir olayla
bağlı danışdıqlarına dinləyənləri
inandırmaq, qarşı tərəfdə güvən
yaratmaq, həm də arada səmimiyyətin var olub gəlişməsi
üçün and içərlər. Belə ki, İnsan
yerə, göyə, suya, oda, Günəşə, Aya qutsal
varlıq kimi baxmağa başladığı zamandan ilk andlar
da dilinə gəlib və el dilində işlək olub:
"Gün haqqı", "Torpaq haqqı",
"İşıq haqqı", "Su haqqı" və
sair.
İnsan təsəvvürünün hüdudları
genişləndikcə valideyn və əziz adamlarla
bağlı "Atamın canı üçün",
"And olsun anamın canına", "Əzizlərimin
canına and olsun", "Balamın canı haqqı",
"Dayı canı", "Yalan desəm, canımdan xeyir
görməyim" kimi andlar da yaranaraq xalqın leksikonunda
oturuşub.
Dini təsəvvürlərin insanların şifahi
yaradıcılığında hökmran mövqe tutması
ilə əlaqədar andlar da yaranıb xalq dilində,
yazarların bədii yaradıcılıq nümunələrində
də intensiv surətdə işlənməkdədir:
"Allaha and olsun", "Allah haqqı", "Peyğəmbər
haqqı", "Qıldığım namaza and olsun",
"Qıldığım namaz belimdən
vursun","Qurana əl basım", "Quran mənə
qənim olsun", "Əli yolu haqqı", "Məzhəb
haqqı", "Yalan desəm, dilim kəlmeyi-şəhadətə
dönməsin", "On iki imama and olsun" və sair.
Andların tarixi inkişaf yoluna ötəri nəzər
saldıqda belə, aydın görünür ki, bu janr
xalqın yaşam tərzini, əxlaqi görüşlərini,
həyatın və məişətin müxtəlif mərhələlərini
əks etdirir. Bir məqama da diqqət çəkmək
çox önəmlidir. Bütöv Azərbaycan iki yerə
parçalandıqdan sonrakı xalq
yaradıcılığında müəyyən fərqlər
olsa da, tarixən yaranmış söz boxçasının
inciləri, demək olar ki, oxşar, bəzi hallarda isə
tamamilə eynidir. Məsələn: "Allaha and olsun!",
"Quran haqqı", "Getdiyim beytə and olsun!",
"Məscid həqqi!", "Çıraq həqqi!",
"İşıq həqqi!", "Çörək həqqi!",
"Çörək mənə qənim olsun!",
"Atamın goru haqqı!", "Qərib İmam Rzaya and
olsun!", "Kitab haqqı!", "Bu duz çörəyə
and olsun!", "Yalan desəm, üzüm daşa
dönsün!", "Qənd kimi gözüm
ağarsın!" və sair.
"Qarğışlar, dualar, alqışlar insanların
təbiət, cəmiyyət hadisələrinə münasibətlərində
yaranıb və etiqadlarının ifadəsinə
çevrilib. Qarşı tərəflərin bir-birlərinə
arzu-istəklərini ifadə edən dualar, ümumi şəkildə
konkret zaman içində olmaması səbəbindən,
andlar etnoqrafiyanın etiket bölməsinə daxil olur..."
və onun əksər nümunələri
günümüzdə də həm xalq arasında, həm də
yazılı ədəbiyyatda geniş şəkildə
işlənir.
Esmira FUAD
525-ci qəzet.- 2023.-8 dekabr,№223.- S.15.