Ziyalılığın və millətsevərliyin
Abdulla Sur nümunəsi
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Abdulla Sur yaşadığı 29 ilin müəllimliyin
payına düşən hissəsini yalnız müəllim
işləmədi, eyni zamanda gerçək müəllimliyin
nəzəri əsaslarını hazırladı, çap
etdirdi, təbliğ edərək öz fədakar fəaliyyəti
ilə öyrətmək və öyrənmək işinə
bir örnək oldu. "Türkiyə xanımlarının tərəqqiyatı"
məqaləsində o yazırdı: "Təhsili-elm əhli
ən ibtidai analar ağuşudur. Ən birinci müəllim və
mürəbbiyəmiz analardır. Bu cəhətdir ki,
analıq ən mühüm, ən güc bir vəzifeye-müqəddəsədir.
Mürəbbiəlik, "müəllimlik" də birər
sənətdilər, həm də sənətlərin ən
şərəflisi, ən müqəddəsidirlər".
Bu məqaləni geniş təhlilə cəlb edən
professor Alxan Bayramoğlu oradakı bir sıra fikirlərə
xüsusilə diqqət yönəldir: "Peyğəmbəri-zişanımızın
ən önəmli tövsiyələrindən birinin "Elmi
anadan olandan qəbr evinə qədər, yəni ölənədək
axtarın" olduğu hər kəsə məlumdur. Bəşər
övladının tərəqqi və səadətinin elm ilə
başa gəldiyi də inkaredilməz bir həqiqətdir...
Peyğəmbərimiz çox gözəl bilirdi ki,
uşağın özbaşına, yəni
özü-özünə tərbiyə və elm, təhsil
alması mümkün deyil. Belə bir taleyüklü işin
icrası üçün hökmən bilikli, elmli və
geniş dünyagörüşə malik ağıllı
mürəbbiələr lazımdır... Onlar savadlı, əxlaqlı
və bəşəri yüksək duyğulara malik
olmalıdırlar ki, öhdələrinə düşən
validəlik (analıq) və mürəbbiəlik vəzifəsini
milli və ümumbəşəri tələblərə
uyğun yerinə yetirə bilsinlər. Buna görə o,
qadınların, gələcək ana olacaq qızların həm
ruhən, həm də fikrən azad olmalarını vacib
bilirdi".
Abdulla Sur Məhəmməd Peyğəmbərin
qızlar, validələr haqqında "buyurduğu bu əmri-mühimmin
son vaxtlara qədər nəticəsiz qaldığını",
müsəlman-türk validələrin,
övladlarımızın elmdən, təlim və tərbiyədən
uzaq düşdüklərini diqqətə
çatdırırdı: "Atanın cocuğa təsiri
olduğu məlum bir şey! Validə mütaliə
maraqlısı olar isə cocuq da oxumağa həvəs edər.
Validə tərbiyəli olar isə cocuq da tərbiyəli
olar. Cocuq daima validəni təqlid edər". O, fikirlərinə
əsas olaraq məşhur türk şairlərindən olan
Nigar xanım Rəncuru misal gətirərək bildirirdi ki:
"Bu gün avropalılara, amerikalılara belə məlum
olan məşhur türk ədibəsi Nigar xanımın
anası ədəbiyyat və şeir maraqlısı imiş.
Nigar xanım da anasını təqlidə
başlamış, bu da şeir və ədəbiyyat ilə
ta cocuqluqda ikən istiğalə başlamış. Bu gün
də cümlə türk qövmünün məhl-məfxərəti
(iftixarı) olmuş, millətinə, ədəbiyyatına da
çox xidmətlərdə bulunmuş və indi də
bulunmaqdadır".
Abdulla Sur buna uyğun, şahidi olduğu bir mənzərəni
də misal gətirərək bildirir ki, Bakıda atası qəzetnəvis,
anası da "ruznamə maraqlısı" olan dörd
yaşında bir qız uşağı var. Həmin qız
uşağı valideynlərinə təqlidlə "əlinə
bir ruzamə götürərək "kişilər dava
ediyorlar", "kişilər də Tiflisdədirlər"
kibi sözlər söyləyib ruznamə sütunlarında
gözlərini gəzdirərək bəndəni əyləndiriyordu".
Abdulla Tofiq onu da bildirirdi ki, bu dördyaşlı qız oxumaq
bilmir. O, hətta jurnalı da tərsinə tutmuşdu. Ancaq
"Validə nə isə, cocuq da odur".
Danılmaz həqiqətdir ki, Abdulla Sur qədim Gəncə
torpağının XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycana bəxş etdiyi görkəmli ziyalılardan
biri olub. Onun şəxsiyyəti, ictimai fəaliyyəti, elmi
görüşləri bir daha Gəncənin XIX əsrin sonu və
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanın tarixində,
ədəbiyyatında oynadığı mühüm rolun
bariz nümunəsidir. 1906-cı ildə Türkiyədə
İstanbul Universitetində təhsil almağa yollanmış
və iki il yarım İstanbul Darülfünununun Ədəbiyyat
fakültəsində oxumuşdu. Həyatında yeni bir mərhələnin
başlanğıcı olan Türkiyədəki təhsil illərində
eyni zamanda bu şəhərə həm müalicə, həm
də təhsil almağa gələn Hüseyn Cavidlə
tanış olur. Abdulla Surun qardaş ölkədə
Hüseyn Cavidə göstərdiyi diqqət və
qayğı, xüsusilə Tofiq Fikrətlə onları
tanış etməsi onun Azərbaycanın gələcəyinə
verdiyi əhəmiyyətin göstəricisi və gerçək
bir ziyalılıq örnəyi idi.
Bu yazıda görkəmli maarifçi, müəllim
Abdulla Surun heç zaman köhnəlməyən
maarifçilik və pedaqoji görüşlərinin sadəcə
kiçik bir hissəsini işıqlandırmağa
çalışdıq. Əslində isə onun ədəbiyyatşünas,
maarifçi, müəllim, tərcüməçi, ən əsası
da dərin mənəviyyatlı bir insan kimi görüşləri
akademik Kamal Talıbzadənin "Sənətkarın şəxsiyyəti",
professor Elçin Əfəndiyevin "Fikrin karvanı",
professor Cəlal Qasımovun "Abdulla Surun həyatı və
yaradıcılığı", professor Bədirxan Əhmədovun
"XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi", fəlsəfə
doktoru Mehdi Gəncəlinin "Hürr fikirli Türk - Abdulla
Sur" və digər əsərlərdə geniş
araşdırılıb. AMEA Gəncə Bölməsində
21 iyul 2023-cü ildə "Görkəmli ictimai xadim,
maarifçi, müəllim, ədəbiyyatşünas Abdulla
Sur - 140" mövzusunda təşkil edilmiş dəyirmi masa
da məhz alimlərimizin unudulmaz ədibimizlə bağlı
qələmə aldıqları monoqrafiyalar, yazılar əsasında
hazırlanmış çıxışlardan təşkil
edilmişdi.
Görkəmli ictimai xadim Abdulla Surun və mətbuatımızın,
ədəbiyyatımızın unudulmaz simalarından olan
Əsgər ağa Goraninin, Mirzə Məhmməd Axundovun Gəncənin
qədim Səbiskar qəbiristanlığında yerləşən
məzarının ziyarəti ilə başlayan tədbirdə
AMEA Gəncə Bölməsinin rəhbərliyi və
kollektivi ilə yanaşı, A.Surun yaxın qohumu - Azərbaycan
Dövlət Aqrar Universitetinin "Fizika-riyaziyyat"
kafedrasının müdiri, dosent Qalib Ağayev və ailə
üzvləri, "Gəncənin səsi" qəzetinin
baş redaktoru Rəfiqə Sadıqova, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi Gəncə Bölməsinin sədri
Xəzangül Hüseynova, Əməkdar jurnalist,
yazıçı-dramaturq Nüşabə Əsəd Məmmədli,
Əməkdar jurnalist Qərib Mehdi, Gəncə Dövlət
Universitetinin dosenti Bayram Apoyev, Gəncə Dövlət
Universitetinin "Azərbaycan və dünya ədəbiyyatı
kafedrası"nın müdiri, dosent Səba Namazova və
başqaları maraqlı məruzələrlə
çıxış etdilər.
Qohumu Qalib Ağayev
onunla bağlı dedi: "Abdulla Sur mənim atamın
dayısı idi. Onun atasının adı Ağa Məhəmməd
imiş. Üç qardaş olublar. Böyük qardaş
Əli, ortancıl Abdulla Sur, sonuncu isə Cahangir. Kiçik
qardaşları Cahangir 1973-cü ildə dünyasını dəyişib.
Atam onun yanına tez-tez gedib-gəlirdi. Təəssüflər
olsun ki, üç qardaşın heç birinin övladı
olmayıb".
Qalib müəllim ifadə edir ki, onların
övladları olmasa da, Abdulla Surun başqa tanınmış
qohumları da olub. Görkəmli kardioloq Cahangir Abdullayev və
ədəbiyyatşünas Həmid Araslı da Abdulla Surun ana
tərəfdən qohumlarındandı.
Abdulla Surun kiçik qardaşı Cahangirin Qalib müəllimin
atasının vasitəsilə bizə çatan ən
maraqlı xatirələrindən biri də bolşeviklərin
ailəyə münasibəti barədədir: "Atam deyirdi
ki, bolşeviklər bir neçə dəfə dayımgilin
evinə soxularaq nəinki qiymətli daş-qaşları, eyni
zamanda əllərinə keçən əlyazmaları,
kağızları da yandırırıb məhv ediblər.
Evlərində bir mücrü var imiş və o mücrinin
açarını da gəbənin altında
saxlayırmışlar. Günlərin birində bolşeviklər
yenə onların evlərinə gəlir və tələb
edirlər ki, mücrünün açarını versinlər.
Açarı gətirənə qədər
çağırılmamış "qonaqlar" tüfəngin
qundağı ilə mücrünü sındırır və
içində qızıl tapmayınca orada saxlanan qədim əlyazmalardan
ibarət materialları məhlənin ortasında
yandırırlar".
Qalib müəllim Abdulla Surun qohum-əqrəbalarının
bir-birindən uzaq, xəbərsiz yaşamalarına da,
atasının xatirələrinə əsasən,
yaşanmış dəhşətli olaylarla aydınlıq gətirir:
"Atam deyirdi ki, sürgünlər və repressiyalar
dövründə onlar və qohumları da çox əziyyət
çəkiblər. Hətta mənim məktəbli
dövrümdə bir gün Bakıda məclislərin birində
atam məni Həmid Araslıya təqdim etdi. Və mən o
zaman çox təəccüblənmişdim ki, niyə biz
bir-birimizi yaxından tanımırıq?! Atam yenə də
dayılarına istinadən əlavə etdi ki, elə bir
dövr yaşadıq ki, biz küçədə
qarşılaşdığımız qohumlarımıza
salam vermirdik, uzaqdan gələndə yolumuzu dəyişdirirdik
ki, onlara tərəf baxarıq, salam verərik, bizə görə
onları incidərlər".
Gəncə şəhərində Abdulla Surun
adını daşıyan küçənin tarixi ilə
bağlı önəmli bir məqama toxunan dramaturq
Nüşabə Əsəd Məmmədli dedi: "1991-ci il
idi. O zamankı "Kirovabadskiy raboçiy" qəzetinin
redaktor müavini idim. Eyni zamanda Gəncə şəhər
İcraiyyə Komitəsində adqoyma komissiyasının
üzvü idim. Və bir gün yenə məni komissiyanın
növbəti iclaslarından birinə dəvət etdilər.
İclasda partkomlar, yazıçılar və sənət
adamları iştirak edirdilər. Mən bu iclasda üç nəfərin
- Hacı Zeynalabdin Tağıyevin, Cavad xanın və Abdulla
Surun adına küçə verib xatirələrinin əbədiləşdirilməsini
təklif etdim. Bu təklif səsləndirən kimi, baxmayaraq,
hər zaman mənim sözümü dinləyirdilər,
bütün komissiya üzvləri dərhal üsyan
qaldırdılar ki: "Olmaz, Abdulla Sur millətçi olub,
pantürküstdür, həmişə bizə ziyan vurub,
hardan düşdü yadınıza bu adam?! Cavad xan və
Hacı Zeynalabdin Tağıyev də Azərbaycan Sovet
quruluşu üçün qara ləkədir, onları
heç yada salmaq olmaz!" Bu mənzərənin
qarşısında çantamı götürüb iclas
otağını tərk etməyə yönəldim. Bu zaman
İcraiyyə Komitəsinin sədri Nizami Xəlilov da mənimlə
birlikdə ayağa qalxdı və səsləndi ki,
Nüşabə xanım, qayıdın, xahiş edirəm,
geri qayıdın, söz verirəm ki, bu dəqiqə sizin irəli
sürdüyünüz hər üç təklifi
protokollaşdırıb təsdiq edəcəm". Və dərhal
katibəyə bununla bağlı göstəriş verdi. Rəhmətlik
Nizami müəllimin bu mövqeyindən sonra sanki qurbağa
gölünə daş atdılar. Hamı susdu və
razılaşdı. Və mənim təklif etdiyim hər
üç böyük Azərbaycan mütəfəkkirinin
adı o zamana qədər erməni adları daşıyan
küçələrə verildi. Bu böyük Azərbaycan
övladlarının adları verilən ərazı o zamanlar
"Krasnoselo" adlanırdı. Hal-hazırda Abdulla Sur
küçəsi Mir Cəlal Paşayev küçəsi ilə
kəsişmədə yerləşir. Ruhları şad olsun Vətən
fədailərinin!"
Görkəmli ictimai xadimin şəxsiyyəti, həyatı,
elmi-bədi, pedaqoji fikirlərinin dərin qatlarına nüfuz
etdikcə bir daha anlayırıq ki, o, həqiqətən, tədqiqatçı
Mehdi Gəncəlinin dediyi kimi, "Hürr fikirli Türk -
Abdulla Sur" olaraq milli yaddaşda əbədi yaşayacaq.
Əlimuxtar MUXTAROV
AMEA Gəncə Bölməsi Nizami Gəncəvi Mərkəzinin
direktoru
525-ci qəzet.- 2023.-8 dekabr,№223.- S.14.