Təsviri sənətdə
Sabir obrazı
Böyük söz ustadı, satirik şair Mirzə
Ələkbər Sabirin "Hophopnamə"sinə çəkilmiş
illüstrasiyalar rəssamlıq tariximizdə mühüm yer
tutur. Həmçinin şairə həsr olunmuş portret,
heykəl, büst və təsviri sənətin digər
nümunələri də Sabir ölməzliyini, Sabir əzəmətini
aşkar göstərir. M.Ə.Sabir qəlbimizə, zəkamıza
nüfuz edən, özümüzü özümüzə
göstərən aydın güzgümüzdür. Yalnız
Sabir kimi sənət zirvələrini fəth edən, xalq dili
ilə danışan sənətkar millətinin təfəkküründə
əbədi yer tutur. O, bütün çətinliklərə,
bütün maneə və hücumlara əsl sənətkara
məxsus bir vüqarla sinə gərib. Buna görə də,
rəssamlarımız, heykəltaraşlarımız Sabirin
portretlərini yaratmağı özləri üçün
mühüm meyar seçmişlər.
Dünya şöhrətli rəssam Tahir Salahov
yaratdığı psixoloji portretlər ilə təsviri sənətimizə
yeni nəfəs gətirib. Rəssamın portret
yaradıcılığında ən çox rast gəldiyimiz
məqam insanların o andakı vəziyyətini, xarakterini
dolğun ifadə etməsidir. "Portretlərimin
hamısı mənim üçün əzizdir.
Çünki onlar mənim doğmalarımın, sevdiyim
insanların, əsl sənətkarların portretləridir. Mən
o əsərləri sahiblərinə görə çox sevirəm,
zəhmətimə görə yox" - deyən böyük
rəssamın yaratdığı daha bir parlaq obraz Mirzə
Ələkbər Sabirdir.
Yüksək bədii-emosional dili ilə seçilən
əsərdə şair dərin düşüncə
içərisində, qaranlıq otaqda nəzərlərini
uzaqlara dikib. Qara köynək, qara buxara papaq... Tünd qara
paltosu çiyinlərindən sallanan şair uca sütunu
andırır və onun nisgilli baxışları, qabarıq əlləri
diqqətimizi cəlb edir. Sərt cizgilər, tünd rənglər
yenə də Tahir Salahov əsərinin əsas bədii ifadə
vasitəsidir. Seçilmiş mövzu və qəhrəmanın
ciddiliyi ilə rənglərin sərtliyi rəssamın bu əsərində
də bir-birini uğurla tamamlayır. Bəlkə də, rəssamın
sərt rəng realizmi şairin tənqidi realizmi
üçün ən münasib üslub hesab oluna bilər. Rəssam
şairin qara geyimini qaranlıq otağın fonundan
ustalıqla ayırmağı bacarıb. Qara rənglə boz
rəngin yaratdığı soyuq effekt, maraqlı təzad isə
Tahir Salahovun bu tablosunun
özünəməxsusluğudur. Əsərə
tamaşa etdikcə mənəvi zövq alırıq və
görürük ki, sənətkarın ürəyi, beyni
Sabir dünyasını göstərən bir lövhəyə
çevrilib. O, şairin daxili aləmini, onun
poeziyasının mənəvi yükünü
açmağa nail olmaqla ona bir daha ölməzlik, əbədiyyət
qazandırıb.
Sabirin bir-birindən fərqli bədii-psixoloji tutuma
malik portretləri yaradılıb. Onlardan biri də bu gün
Naxçıvandakı C.Məmmədquluzadə adına
Ədəbiyyat Muzeyinin ikinci mərtəbəsində
asılan, rəssam Oqtay Sadıqzadənin
fırçasının məhsulu olan "Sabir"
portretidir.
Şairin kamil
duruşunun sərgiləndiyi portretdə fərqli təsvir
dili və süjet var. Kompozisiya üsulunun fərqliliyi, rəngkarlıq
həllinin mükəmməlliyi və fərdi xarakterin real təqdimatı
ilə seçilən portretdə milli ruh hökm
sürür. Şair yenə də ziyalı
libasındadır. Arxa fondakı xalının
qırmızı yaxmaları sanki portretin məzmununa tamamilə
daxil olub şairi diqqətimizə bir qədər də
qabarıq tərzdə çatdırır. Otağı
sakitlik bürüyüb. Pəncərədən süzülən
işıq şairin yorğun bənizini, həlim
baxışlarını aydınladır. Xalq ruhunun tərcümanı
olan şairin önündə kitab və "Molla Nəsrəddin"
jurnalı təsvir olunub. Ustalıqla
düşünülmüş portretdəki xəyalpərvər
şair çöhrəsində təkcə onun şəxsi
yaşantıları yox, millətin fəryadını
özündə əks etdirən qəmgin baxışlar əks
olunub. Rəssamın fırçası eyni zamanda bu
baxışlardakı ümidləri və arzuları mənalandırmağa
xidmət edir.
Sabir obrazını yaratmaq maraqlı olduğu qədər
ciddi və məsuliyyətli bir işdir. Belə ki, işin
müəllifi olan rəssam özünün rənglər
dünyasının poetikasına baş vura bildiyini təsdiqləməli,
şairin xarakterik cizgilərini qüsursuz təsvir etməlidir.
Bu baxımdan rəssam Sadıq Şərifzadənin
"M.Ə.Sabir Balaxanıda" portreti olduqca yaddaqalandır.
Dinamik kompozisiyaya malik portretdə şair gərgin bir
vəziyyətdə irəliyə doğru hərəkət
edərkən təsvir olunub. Digər lövhələrdə
olduğu kimi, rəssam burada da şairin mənalı
çöhrəsini əyaniləşdirərək
böyük sənətkarın bizə tanış olan
simasını yüksək bədii biçimdə çəkib.
Şairin hiss və həyəcanını, qəlb
çırpıntılarını bütün mürəkkəbliyi
və dəqiqliyi ilə ifadə edib. Portretdə möhkəm
iradəli şairimizin mənəvi əzəmətini
asanlıqla qavrayırıq. Arxa fondakı mənzərə
şərti şəpkidə verilsə də, rəssam
personajını mühit daxilində göstərməyi
bacarıb. Əsərdə kontur cizgilərinə rast gəlirik
ki, bu elementlər işin daha yığcam və eyni zamanda kəsərli
alınmasına səbəb olub.
Vurğulamalıyıq ki, "Molla Nəsrəddin"
jurnalı orijinal, realist-satirik üslubu ilə təsviri sənət
tariximizin ayrıca bir səhifəsini təşkil edir. Bu mənada,
zamanın nəbzini tutan, xalq təfəkkürünü,
onun həyat və məişətini əks etdirən satiraları
ilə oxucuların rəğbətini qazanmış Sabirin
"Molla Nəsrəddin" jurnalı ilə sıx
bağlılığı, əqidə birliyi təsadüfi
deyildi. Jurnalı vərəqlədikcə onun səhifələrini
bəzəyən karikaturalarla yanaşı, Sabirin təsvirlərinin
olduğu illüstrasiyalara da rast gəlirik.
İllüstrasiyaların bir çoxunda şair insanları mənən
şikəst edən, cahilliyi, nadanlığı yayan, elmə,
maarifə qənim kəsilən təbəqə ilə
qarşı-qarşıya gəlir, hətta şairi xəstə
yatağında belə rahat buraxmırlar.
Sənətkarlar vətən sevdalı şairin
yalnız fırça ilə portretlərini çəkməyib,
onun müdrik simasını heykəltaraşlıq əsərlərində
də əbədiyaşar ediblər. 1922-ci ildə Bakıda,
indiki Sabir bağında heykəltaraş Yakov Keylixisin müəllifi
olduğu "Sabir" heykəli şairin vəfatının
10-cu ildönümü ilə əlaqədar ucaldılıb.
Bu, Bakı şəhərində ilk heykəl idi. Eyni zamanda
şairin heykəli müsəlman Şərqində insana həsr
edilən ilk abidə sayılırdı. Zaman keçdikcə
tamaşaçılar tərəfindən heykəlin boz rənginin
fondakı qala divarının rəngindən seçilməməsi
və doğmalıqdan uzaq olduğu fikri səslənirdi.
Milli cizgilərin olmadığı bu heykəlin ən
böyük çatışmazlığı isə Sabirin mənəvi
aləmini, əzablarını yetərincə əks etdirməməsi
idi. 1958-ci ildə İçərişəhər
divarlarının yaxınlığında heykəltaraş Cəlal
Qaryağdının hazırladığı "Sabir"
heykəli qoyulur. Şair yenə də meydandadır. Şəhərin
ən axar-baxarlı yerində, Bakının mərkəzində
yerləşən heykəl bu gün də göz
oxşayır. Qeyd etməliyik ki,
heykəldə lirizm ön plandadır. Sabir əsərdə
əlində kitab, uzun libasda, oturmuş halda təsvir olunub.
Heykəltaraş nümayişkar poza və təmtəraq kimi
zahiri əlamətlərdən imtina edib, öz sadəliyi, səmimiliyi,
ilhamlı təbiəti ilə şöhrət tapmış
şairin əhval-ruhiyyəsini canlandırıb. Qocaman
şairin sakit nəzərlərində təmkin və dramatizm
vardır. Heykələ hansı profildən
baxmağımızdan asılı olmayaraq, şairin daxili aləmini
açan detallar, bütövlük və milli xüsusiyyət
olduqca qabarıqdır. Sabir obrazının təsvir
olunduğu işlər sadaladıqlarımızla bitmir. Bu
gün ölkənin bir çox yerində şairlə
bağlı heykəllər, büstlər qoyulmuş, həmçinin
onun portretləri, kiçik ölçülü heykəlləri
muzeylərimizin ekspozisiyasını bəzəyir. Səttar Bəhlulzadə,
Mikayıl Abdullayev, Nəcəfqulu İsmayılov,
İsmayıl Axundov, Ələkbər Rzaquliyev, İbrahim
Zeynalov, Xanlar Əhmədov kimi bir çox sənətkarımız
Sabiri əsərlərinin baş qəhrəmanı
seçmiş, təxəyyüllərinin ecazkar gücü
ilə ortaya bənzərsiz işlər
çıxarmışlar. Sabirin təsvir olunduğu bu əsərlərə
baxanda özümüzü sanki təsvir olunan mühitdə
hiss edirik. Sənətkarlar qəhrəmanın təkcə
xarici bənzəyişini verməklə kifayətlənməyib,
onun mənəvi aləmini aşkara çıxarmağa
xüsusi səy görtəriblər. Bu portretlərdə gah
xalqının o zamankı çətin vəziyyətinə
acıyan, gah da xalqın əzminə sevinən, onun tərəqqi
edəcəyinə inanan mübariz şair obrazı
görürük.
Şəmsiyyə ZALOVA
AMEA Naxçıvan Bölməsinin əməkdaşı
525-ci qəzet.- 2023.-8 dekabr,№223.- S.12.