Xalq şairi Nəriman
Həsənzadə: "Sevgini kişilərdən öyrənmək
lazımdır, sədaqəti qadınlardan..."
Pəncərə kənarı, masaya səpələnmiş
kitablar, qələmlə qoşalaşmış eynək,
yazı makinası, bir də 92 yaşlı, qocaman şair. Nəriman
Həsənzadə haqqında film çəksəydim, yəqin
ilk kadr da məhz bu mənzərə olardı. Bir xeyli
qapının kandarında dayanıb gördüyüm tablonu ən
xırda detalınacan yaddaşıma köçürməyə
çalışdım. Məni görən kimi içəri
dəvət elədi, salamlaşdıq, halımı
soruşdu, halını soruşdum. Dedi, yaxşıyam,
başım təzə şeirimə qarışıb.
Xahiş etdim ki, heç deyilsə, bir bənd desin,
razılaşmadı. Hər gün həmin şeirin üzərində
işlədiyini deyib başqa mövzudan söz saldı.
Başa düşdüm ki, sonuncudan xəbər ala bilməyəcəm,
ona görə söhbətə birincidən başladım.
Müsahibimiz Xalq şairi Nəriman Həsənzadədir.
- Hər şey bir yuxuyla başladı...
- Hə. Bizim kənddə şair çoban Əfqan
olub. Bir gün anam dedi ki, yuxuda Çoban Əfqanı
görmüşəm. Deyirdi ki, sənin oğlun şairdi, mənə
şeir yazsın. Mən də cavab verdim ki, qoyun-qoç sənə
qurban olsun, mənim oğlum şair deyil. Birinci şeirimi anama
oxuyanda ağlaya-ağlaya dedi ki, Allah mənə ölüm
versin, gədəyə vergi verilib. Anam sonradan dua da
yazdırmışdı ki, şair olmayım.
- Nə yaxşı o dua tutmayıb. Ananız niyə
bu qədər qorxurdu?
- Eşitmişdi ki, şairlər yuxusuz olur, çətin
həyat keçirir. Elə çoban Əfqan şairlikdən
çox bəlalar çəkmişdi.
- Siz nə çəkdiniz bəs?
- Şairlik mənə kömək elədi. Mən
deyərdim qarşıma çıxan adamların da bu yolda
böyük rolu olub. Bəli, mən şair idim, heç kim
sonradan məni şair eləməyib. Ancaq məni yaşadan,
şöhrətləndirən qarşıma çıxan
yaxşı adamlar idi.
Anamın yeganə övladı olmuşam. Həmişə
atamı xatırlayanda deyirdi ki, Allah o kişiyə rəhmət
eləsin, səni mənə verdi. Yoxsa tək neyniyərdim?
Anam ağa qızı olub, atam fəhlə. Biz Qıraq Kəsəmən
kəndindənik. İyirminci illərdə anamın əmilərini
güllələyiblər, qardaşları da didərgin
düşüb. Anam tək qalmasın deyə bir mamoğlu
onu atama götürüb qaçıb. O vaxt anamın iyirmi
üç yaşı olub, atamın da altmışdan
çox. Atam rəhmətə gedəndən sonra məni tək
böyüdüb. Sonra Gəncəyə bacımın
yanına getdim. O bacım olmasaydı, ali təhsil ala bilməzdim.
Məni yanına gətirdi, oxutdu. Yoldaşının
kostyumunu çevirib mənə tikdirirdi.
- Ögey bacınız idi, eləmi?
- Niyə ögey deyirsiniz axı? Atamız ki birdir.
Ümumiyyətlə, bu sözü deyib niyə kiminsə qəlbinə
dəyirlər? Bacımgilə təzə gəldiyim vaxtlar
idi. Bacım mənə iki kotlet qoyurdu, birini yeyirdim, o birini
yeməyə utanırdım ki, guya doydum. Gedib parkda xəlvət
qutab alırdım. Kənd uşağı çox yeyən
olur axı. Bir dəfə bacım xəbər tutub
ağlaya-ağlaya gəlmişdi ki, qardaş, qurban olum sənə,
burda niyə yeyirsən? O belə bacı idi (fikrə gedir).
Gəncədə institutu bitirdim, Bakıya gələndən
sonra məni kiminsə yerinə əsgərliyə göndərdilər.
Heç kimim olmayanda Səməd Vurğunun yanına getdim.
Dedim, Səməd müəllim məni əsgərliyə
aparırlar, Rusiyaya göndərirlər. Rusiyaya getsəm,
ordan çətin salamat gəlim. Bu söhbətdən sonra
o, müəyyən yerlərə zəng eləyib məni
Bakıya saldırdı.
- Deyəsən, Bakıda da dərd-bəla
başınızdan əskik olmayıb.
- Deməli, əsgərlikdə olanda mənə
teleqram gəldi ki, anan ölüb. Varım-yoxum bir anam
vardı. Gəldim ki, yoldaş mayor anam ölüb, icazə
verin, gedib anamı dəfn edim. Dedi, gərək teleqrama hərbi
komissar qol çəksin. İcazə vermədi, mən də
avtomatı ona tuşladım. Əllərini qaldırıb
dedi ki, get. Sonra çıxanda da məni mühasirəyə
aldılar. Dedim, buraxmasanız, vuracam. Beləcə avtomatla
qaçdım. Bir qohumumuzgilə gedib paltarımı dəyişdim.
Burdan Ağstafaya qədər ağlaya-ağlaya getmişəm.
Anamı dəfn edəndən sonra qayıtdım. Məni hərbi
tribunala verəcəkdilər. Altı il iş, üç il
də hərbi xidmət. Bəxtimdən həmin vaxt hərbi
hissədə şairlərlə görüş vardı.
Nigar Rəfibəyli də orada idi, Nigar xanım məni hələ
Gəncədən tanıyırdı. Dedi, gəl şeir oxu.
Birinci dəfə "yox" dedim, ikinci dəfə deyəndə
ağladım, vəziyyəti ona danışdım. Nigar
xanım Rəsul müəllimlə birgə lazımi qaydada
müraciət etdilər. Vəziyyəti onunla əsaslandırdılar
ki, gəncdir, şairdir, anasından başqa heç kimi
yoxdur, psixoloji halını nəzərə almaq
lazımdır. Allah onlara rəhmət eləsin, məni bu bəladan
qurtardılar.
- Məni Vaqif deyə çağırsalar da,
Nəriman qoydular sonra adımı.
Sevdim Vaqifi də, sevdim səni də,
Sevdim sevdiyiniz bir ölkəni də.
Adınızın da maraqlı tarixçəsi var.
- Deməli, əvvəl mənim adım Vaqif olub. O
vaxt Poylu körpüsünü menşeviklər yandıranda
Nərimanov Poyluya gəlib, atam da dəmiryolçu idi. Onu atam
qarşılayıb. Bu görüşdən sonra da
adımı Nəriman qoyublar. Mən həmişə bu adla fəxr
eləmişəm.
- Siz həm də Nəriman Nərimanovun
araşdırmaçısısınız. Onun həyatını
araşdırarkən ən çox hansı məqam sizi təəccübləndirib?
- Mən onun sürücüsü və
qardaşı qızı İltifat xanımla
görüşmüşəm, Onların söhbətlərindən
xeyli maraqlı məqamlar öyrənmişəm. Ən
çox da ölümünə mat qaldım. Deməli, Nərimanovu
buradan Moskvaya aparırlar. İltifat xanım danışır
ki, əmim axşam evə gəldi. Sonra ayaqqabılı
uzanıb dedi ki, dalımca maşın gələcək, mən
qəzet oxuyuram, yatsam, məni oyadın. Sonra maşın gəldi,
əmim Kremldə büro iclasına getdi. Gecə saat təxminən
bir-iki arası zəng gəldi ki, Nərimanov öldü.
Deyir, bibim Gülsüm ayaqyalın, başıaçıq
Kremlə qaçdı. Stalin onun dəfnində iştirak eləməyib.
Mən Nərimanovun arxivdən 73 səhifəlik məktubunu
tapmışdım. Yazılarımda həmin məktuba da
istinad eləmişəm. Nərimanovun heykəli on ildən
çox heykəltaraşın evində qalmışdı, məsələyə
baxan yox idi. Heydər Əliyev Nərimanovun heykəlini
Bakıda da, Leninin vətəni Ulyanovskda da ucaltdı. Heydər
Əliyevdən Moskvaya şikayət yazmışdılar ki, Nərimanovun
heykəli Kirovun heykəlindən yuxarıdadır. Kirovun bizə
nə dəxli vardı axı?
- Nəriman müəllim, deyirlər,
yazıçılar həmişə şairlərdən
çox əziyyət çəkirlər. Bu fikirlə
razısınız? Həqiqətənmi, şairin işi tək
ilhamladır?
- Şair deyirsə, məndəki Allah vergisidir, nə
deyirəmsə, mən deyəndir... Olmaz belə. Sən lirik
yazanda da gərək onu duyasan ki, başqalarını təkrar
eləməyəsən. Təkrar götürüb ölkəni.
Rəhmətlik Müşfiq demiş,
"Şairəm" - söyləyir yerindən
duran,
İnsanın üzündə həya gərəkdir!
Şair də daim öz üzərində işləməlidir,
oxumalıdır. İlhama arxalanıb bir-iki şeir
yazırsan. Bəs sonra? Arxası gəlməyəcək
axı. Şair bisavad olmamalıdır.
- Səni görüblər Dağüstü parkda,
gün bir az aşağı əyilən vaxtda.
Kinodan çıxanda görüblər səni,
ötürüb harasa bir nəfər səni.
"Gəzəyən qız" şeirinin
yazılması haqqında həmişə maraqlı və fərqli
əhvalatlar eşitmişik. Bu şeirin hekayəsi necədir?
- Paşa adlı bir qonşumuz vardı. Bir gün mənə
dedi ki, Nəriman, Sara yaxşı qızdı, ancaq mən
onun fılan yerdə görmüşəm. Soruşdum harda?
Bir-bir gördüyü yerləri sadaladı. Hamısında
da Saranın yanında mən olmuşdum, amma məni görən
olmamışdı. Bu əhvalatdan sonra "Gəzəyən
qız" yazdım, Paşa dayıya da oxudum. Elə
yaxşı kişi idi ki.
Şeirlərimin əksəriyyəti Saraya
yazılıb. Onu heç vaxt unutmamışam. O, mənim
uşaqlıq yoldaşım idi, biz bir yerdə
böyümüşdük. Məhəbbət pak, ilahi bir
şeydir. Qadınsız həyat yoxdur, qızım. Mən
bunu səmimi deyirəm. Avropada üçbucaq eyvanlar tikib
orada qadınsız yaşayanlar var. Ora Avropadır, mənim
onlarla bir işim yoxdur. Amma biz şərqliyik, şərqli
çox zəngindir. Bizdə qadına münasibət bir
başqadır. Anadan əziz nə var? Həyat
yoldaşından əziz nə var? Qadın yoxdursa, həyat
yoxdur. Mən özümdən götürürəm. Mənim
həyatım yoxdur. Nə yaxşı o, bir qız, bir
oğul bağışladı mənə. Yoxsa neynəyərdim?
Kişi qadından yetim qalır. Qadın varsa, daxmada da
xoşbəxt ola bilərsən. Sara həssas idi, duyurdu məni.
Bir dəfə çox işlədiyimi görüb dedi ki,
mühəndisə zada ərə getsəydim, yaxşı
yaşayardım. Sonra da tez dedi ki, yox, mən sənsiz ölərdim.
- Deyirlər, evlilik də sevgini öldürür.
- Qızım, evlilik sevgini əbədiləşdirir.
Əgər o, həqiqi sevgidirsə. Sevgini kişilərdən
öyrənmək lazımdır, sədaqəti
qadınlardan. Qadın sədaqətli oldumu, kişiyə zaval
yoxdur
- Nəriman müəllim, axı sədaqətin cinsi
yoxdur. Siz özünüz də xanımınız vəfat
edəndən sonra evlənməmisiniz.
- Mən evlənmədim. Heç özüm də
bilmədim niyə evlənmədim. Bir də ayıldım ki,
illər keçib. Çünki "Sara, Sara" deyə-deyə
yaşamışam.
- Bir dəfə Xəlil Rza Ulutürkün həyat
yoldaşı Firəngiz xanımın xatirələrində
sizin ailə dostluğunuza, Moskvadakı tələbəlik həyatınıza
dair maraqlı qeydlər oxumuşdum.
- Xəlil də, Firəngiz də başqa adamlar idi.
Onların elə həsrətini çəkirəm ki. Biz bir
ailə kimi idik. Biz Xəlillə Moskvada bir oxumuşuq. Ora gedəndə
hərəmiz bir plaş, bir cüt qaloş alıb
aparmışdıq. Deyirdilər, Moskva
yağıntılı olur. Biz də əynimizdə plaş,
ayağımızda qaloş, əlimizdə də çətir
asfaltda gedirik. Sən demə, camaat bizə baxıb
gülürmüş.
Biz Moskvaya gedəndən sonra Sara ilə Firəngiz
yalandan adımızdan teleqram vurub evdəkilərə
demişdilər ki, guya onları çağırırıq.
Beləcə razılıq alıb Moskvaya gəlmişdilər.
Gəldiklərini eşidəndə dilxor olduq ki,
özümüzün qalmağa yerimiz yoxdur, yataqxanada
qalırıq, sizi hara gətirək? Deyinə-deyinə getdik,
ancaq onları görəndə xeyli sevindik. Sonra onlara ev
tutduq. Bilmirəm, pulu hardan tapdıqsa..
Deməli, Moskvada olanda bir dəfə bunlar bizdən xəbərsiz
şəhərə getmişdilər. Xeyli narahat olmuşduq.
Qayıdıb gələndə Xəlil bir şillə Firəngizə,
bir şillə də Saraya vurmuşdu. Xəlil mənim
qardaşım kimi idi.
- Təbriz...
- Təbriz əsgər gedəndə gəlib mənimlə
görüşdü, yadımdadır, papirosu gizli
tutmuşdu, papiros əlini yandırırdı. O qədər
həyalı oğlan idi... Allah rəhmət eləsin (fikrə
dalır).
Biz Xəlillə Moskvadan Bakıya qayıdanda
eşitdik ki, Nazim Hikmət də bizimlə eyni qatardadır.
Biz dərhal gəlib onunla görüşdük. Nazim bir
şeir oxudu. Sonra dedi ki, siz şeir oxuyun. Kimin şeiri
xoşuma gəlsə, onun evinə qonaq gedəcəyəm.
Orda başqa şair dostlarımız da vardı. Hərəyə
bir şeir oxuduq. Dedi ki, gedirəm Nərimangilə. Şair
dostlarımızdan biri dərhal dedi ki, Nərimanın
Bakıda evi yoxdur, bir az pisikdim. Sonra xəbər gəldi ki,
"Baksovet"in sədri qonşu kupedə gedir. Bir də
gördüm Nazim getdi qonşu kupeyə. Sonra məni
çağırdılar. Sədr soruşdu ki, sən nə
vaxt gəlib ev istəmisən? Halbuki məni adi vaxtda onun qəbuluna
da buraxmazdılar. Nazimdən soruşdu ki, neçə gün
Bakıdasınız? Dedi üç gün. O da cavab verdi ki,
üç günə Nərimanın Bakıda evi olacaq. Beləcə
mən o evi aldım. Qızım, qarşıma elə gözəl
adamlar çıxıb ki. Mircəlal Paşayev oğlu Arif
Paşayevə verməli olduğu evi də götürüb
mənə verdi. O, dahi adam idi.
Elə bu vaxt gözüm Nazim Hikmətin divardakı
şəklinə sataşır. Nazim sevgimdən
çıxış edib bir sual vermək istəyirəm,
ancaq yadıma Piraye düşür, ona görə də
sualı dəyişirəm.
- Dediniz ki, əksər şeirləriniz Saraya
yazılıb. Deməli, bir ömür bir qadına da şeir
yazmaq olurmuş. Divardakı şairdən fərqli olaraq...
- Məncə, onlara bunu irad tutmaq düzgün deyil.
Nazimi evə gətirmək mümkünsüz idi. Onu elə
yerə aparmaq lazım idi ki, orada qəşəng qadın
olmasın. Qəşəng qız görən kimi vurulurdu
(gülümsəyir). İnsanlar müxtəlifdir, hərənin
öz xasiyyəti var.
- Kasıb, kimsəsiz oğlan bir gün gəlib nazir
olur, Xalq şairi olur, şeirləri yüzlərlə
adamın əzbərinə çevrilir. Çox maraqlı həyat
hekayəniz olub
- Mənə tez-tez deyirlər ki, çox
şanslı adamam. Nazir olmağa gəldikdə isə mən
beş il deputat da olmuşam. Kifayət qədər
çıxışlarım var. Qızım, mən həmişə
hörmət görmüşəm.
- Nəriman müəllim, bayaqdan keçmişdən
danışırıq. Ona görə istəyirəm sonda gələcəkdən
də bir-iki kəlmə xəbər alım. Necə
düşünürsünüz? Gənclik necə gəlir?
- Gəncləri oxuyuram, bəzən şeirlərini
özləri göndərir, bəzilərinin kitablarına
müqəddimə də yazmışam. Deyim ki, çox
gözəl gənclik gəlir. Elə gözəl şairlər,
yazıçılar yetişəcək ki. Mən buna
inanıram, həm də çox inanıram.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2023.- 9 dekabr, № 224.- S.18;19.