SƏNƏ İŞIQ ARZULAYANI
ÖLÜMLƏ MÜKAFATLANDIRMAQ NANƏCİBLİYİ
Onun haqqında bu gün mübahisəsiz qəbul edilən
həqiqət birdir. Hansı nöqtədən baxırsan bax,
o, dahi idi. Dünya ilə danışmağı bacaran,
dindirib görünməz sirlərini anladığı
dünyanı insana da tanıtmağa qadir olan, insanın
özünü də özünə göstərə bilən
dahi. Ən xırda qarışqasız belə bu aləmin
bütöv olmayacağına inanan dahi. Qarışqaların
da lisanını bilən, bu haqda ayrıca "Lüğəte-muran"
- "Qarışqaların dili" adlı risalə qələmə
alan, o xırdaca canlıların dili ilə ən böyük
mətləbləri izhar edən, bu ibrətli
düşüncələrinin də həmişə
insanlarla olmasını uman dahi - Şihabəddin Yəhya
Sührəvərdi.
Tariximizdə qan ləkəsi var. Bu, yalnız
döyüş meydanlarında işıldayan xəncərlərin,
toqquşan qılıncların tiyəsindəki qan ləkəsi
deyil. Bu, savaş meydanlarında uçuşan nizələrin
uclarındakı qan izi də deyil. Bu qan izi həm də bir
alimin, bir şairin, bir sənətkarın, bir əvəzolunmaz
şəxsiyyətin cəllad kötüyü üzərində
qalan qanının ləkəsidir, vurulan boynundan, kəsilən
qolundan, soyulan dərisindən damlayan qanın izləridir. O
seçilmişlərin alnına açılan, ürəyinə
tuşlanan atəşdən ətrafa sıçrayan
qanının izləridir. Nə acı ki, tariximizin
yaxınlarında və uzaqlarında insanlığa ləkə
olan o kədərli qan ləkələri həmişə
görünməkdədir.
VIII yüzilin qəmgin şairi Şəhid Bəlxidən
ümidi sönmüş bir rübai də yadigar qalıb:
Tüstüsü olsaydı qəmin od kimi,
Zülmət bürüyərdi bütün aləmi.
Gəzsən də dünyanı, tapa bilməzsən
Bir aqil insan ki, olmasın qəmi.
Heyiflər olsun ki, amansız gerçəklik məhz
belədir. Tarix boyu və dünyanın hər yerində belə
olub. Zəkası və istedadı ilə üstün
olanların sevənləri nə qədər çox olsa da,
bu qəbil seçkinlərə qarşı qurdlu qara ürəklərdə
o niyə o cürdür, mən o təhər deyiləm həsədindən
törəyən iblisanə hikkə, gizli ədavət, kin
heç vaxt əskik olmayıb. Həm də bu rəzillik
içərilərində qalıb üzə
çıxmasaydı, dərd yarı idi, əksinə, daxillərindəki
irin onları hərəkətə də gətirib, parlaqlara
pisliklər etməyin löyün-löyün murdar
çeşidlərini arayıb-axtarıblar, onları şərləmək,
yollarını yarımçıq qoymaq, ömürlərini
zəhərə döndərmək, həyatlarını əllərindən
almaqçün dəridən-qabıqdan çıxıblar.
Böyük duyğu sahibləri, nurlu düşüncə
yiyələri isə dünyaya həm də dərd
daşıyıcısı kimi gəlirlər. Gəlirlər
ki, gördükləri bütün faydalı işlərlə
yanaşı, həm də dünyanın
ağrı-acısını içərilərinə
çəkərək bəşərin dərd
yükünü azaltsınlar.
XI yüzilin nadir düşünəri, bənzərsiz
filosofu Sührəvərdi Yer üzünə dünyanın
işığını artırmaq, qəmini
azaltmaqçün gələnlərdən idi.
O hekayəti ki nağıl edirəm, on əsr bundan əvvəl
vaqe olub. Min il əvvəlin söhbətləri insana
nağıl kimi gəldiyindən ən mötəbər məxəzlərlə
təsdiqlənsə də, "nağıl" kəlməsini
dilə gətirmədən keçmək olmur. İş
ondadır ki, bu əhvalatların bir çoxu doğruluğu əsla
şübhə oyatmamalı olduğu halda, doğrudan da, adama
elə nağıl, əfsanə kimi gəlir. Səbəbi də
odur ki, haqqında söz açılan o insanlar özləri
adi adamlar deyildilər, nağıl adamdılar, əfsanə
adamdılar. Bir böyük filosofumuz haqqında hekayəti
başqa böyük düşünərimizin uşaqlıq
illərindən başlamağımızın səbəbi
var. Əbülhəsən Bəhmənyar
Azərbaycani - adının yanında nisbə olaraq yurdun
hanısısa şəhərinin, kəndinin deyil, elə
bütöv Vətənin ismini daşıyan filosofumuz
Əbülhəsən Bəhmənyar Azərbaycani digər zəka
dəryamız Sührəvərdinin yaşca böyük
müasiri və məsləkdaşı idi. Birinci minillik
bitmiş, ikinci minillik başlanırdı, 1000-ci il idi, o
uşağın həmin vaxt 8-9 yaşı vardı.
993-cü ildə anadan olmuşdu və 1066-cı ilə qədər
yaşadı. Onun doğum-ölüm tarixlərinin bu gün hər
kəsə bəlli olması, adının yaşaması o səbəbdəndir
ki, insanlığa ölməz əsərlər saxlanc edib. Bəhmənyarı
hələ mədrəsəyə gedib yazı-pozunu yenicə
öyrənməyə başladığı
çağlarında atası bir gün göndərir ki,
qonşudakı dəmirçixanadan köz gətirsin. Bəhmənyar
gəlir dəmirçinin yanına, atasının xahişini
ona çatdırır, dəmirçi də qayıdır
ki, köz verməyinə verərəm, amma əliboş gəlmisən,
nəyin içərisində aparacaqsan, get bir qab
götür, gəl. Bəhmənyar əyilir yerə,
ovuclarını doldurur torpaqla, deyir: "Buyurun, bu da qab, qoyun
bura". Dəmirçi uşaqdakı bu fərasətə
heyran qalır.
Və həmin qəziyyə min ilin
uzaqlığından əsrlər adlayaraq bugünə
çatıb. Bəhmənyar da, Sühəvərdi də və
əslində bu zümrədən olan müstəsnaların
hər biri ömürləri boyu yalnız ovuclarında deyil,
ürəklərində, zəkalarında od daşıyan
insanlar olub. Sührəvərdinin ləqəbi Şihabəddin
idi. Şihabəddin elə "od" kəlməsi ilə
bağlı sözdür. "Şihab" ərəb dilində
"od parçası, şölə" deməkdir. Və
Şihabəddin Yəhya Sührəvərdi ömrünü
bir od parçası, alov dilimi kimi yaşadı, bir meteorit
kimi axıb keçib kül oldu.
Allahın səxavətlə nur
bağışladığı, gəlişləri ilə
dünyanın işığını artıranların, nə
acı ki, həmişə bu cür erkən
alışıb, tez külə dönmək nisgili də
qaçılmaz olur, onları yaşamağa qoymurlar. Gedin
davanızı Pərvərdigarla çəkin, axı bu
zavallıların nə təqsiri ki, Allah o
işığı, o nuru, o istedadı sənə deyil, ona,
onlara bağışlayıb?!
Ölüm haqqında hər kəs
düşünür. Hər kəs agahdır ki, hamı
günlərin birində mütləq gedəcək. Sührəvərdi
filosof idi, həyatın, zamanın, dünyanın ən qəliz
başverənləri haqqında düşüncələrə
dalmaq onun peşəsi, gündəlik məşğuliyyəti
idi. Təbii ki, ölüm haqqında o da düşünməyə
bilməzdi. O da ölümün yalnız bir vücudda həyatın
tamamlanması kimi deyil, həm də geniş, fəlsəfi mənada
nədən ibarət olması barədə az
düşünməmişdi və yalnız risalələrində
deyil, şeirlərində də ölüm düşüncələri
əks etdirmişdi. Onun bu haqda fikirləri indi ən azı
iki baxımdan diqqət çəkməkdədir.
Əvvələn, onun bu fikirləri bizimçün
ona görə əhəmiyyətlidir ki, Sührəvərdini
öldürüblər və biz də üstündən min
ilə yaxın zaman keçirkən bu qətlin niyə
baş verməsi, öldürülənin suçunun
olub-olmaması, bəlkə özünün öncədən
öldürüləcəyindən duyuq
düşüb-düşməməsi, şayəd bu haqda elə
yazdıqlarında izlər olması, həmin ölüm
düşüncələrində bizə cinayətin əsl
icraçısını tapmaqda kömək edə biləcək
hansısa işarələrin olmasını müəyyənləşdirməyə
çalışırıq. Bir halda ki çox mühüm
bir şəxsiyyətin aradan götürülməsi ilə əlaqədar
dolaşıq cinayət işini araşdırırıq,
heç bir təfərrüata biganə qalmağa
haqqımız yoxdur. Belə təhqiqatlarda ən xırda
görünən cizgi də əhəmiyyətsiz sayıla
bilməz.
Ona görə orası da maraq kəsb etməkdədir
ki, Sührəvərdi həyata necə baxırdı,
yaşayışa nə dərəcədə bağlı
idi, onun qəlbində ölüm qorxusu ümumən
vardımı?
Təbii ölümdən tez ölsən əgər,
San, sənə əbədi cənnət veriblər.
Bu yolun qəsdində olmasan daim,
Kül başına, ömrü etmisən hədər!
Bu şeiri oxuyursan və rübainin üst
layındakı məna sanki ondan ibarətdir ki, şair
insanı erkən ölümə səsləyir, həyatdan
tez getməyi təqdir edir. Yox, qətiyyən belə deyil.
Sührəvərdi "ölümdən qorxma" deyir, amma
ölümün hər an gələ biləcəyinə
hazır olmağı da məsləhət görür.
"Ölümün istənilən saniyə gələ biləcəyinə
hazır ol" nə deməkdir? Həyatın müvəqqətiliyi
bəlli olduğundan gərək əbədi gedişə də
hər an hazır olasan.
37-cə il yaşamış Sührəvərdinin
özü ölümdən qorxub-çəkinmədi, daim
ölümlə görüşə hazır oldu və
ölümü qabaqlayaraq onu ölümsüz edəcək
sıra-sıra bir-birindən üstün əsərlər
yazdı.
Zaman suları burula-burula axıb keçib,
ötüb getmiş sulara bir daha baş vurmaq mümkün
deyil. O sularda əksi qalmış insanları da vaxt
özü ilə aparıb. Bir daha o sulara üz tuturuq. O
sularda surəti axıb getmiş bir insanı yad edirik. Bu
çevik zəkalı cavanı ömrünün ən bəhrəli
çağında - 37 yaşında qətlə yetiriblər.
1191-ci ildə. Aradan görün nə qədər illər
deyil, əsrlər keçib. Amma indiyə qədər o cinayət
açılmamış qalır. Tarixdə nə qədər
deyirsən, belə açılmamış cinayətlər
olub, elə indi də qapalı qalıb arxivə göndərilən
işlərə rast gəlinir. Ancaq bu cinayət o cinayətlərdən
deyil ki, onu unutmaq mümkün görünə, onu
bağlamaq, üstündən keçmək ola. Bu cinayət
və onun cəzası bu gün də qüvvədədir.
Çünki qətlə yetirilən hər kəs kimi, fərd
olsa da, əslində bu bir nəfər siqlətcə əsla
bir nəfər deyil, yüzlərə, minlərə bərabərdir.
Onda da belə idi, indi də! O, minlərlə insanın
düşüncəsinə nur saçmağa qadir olan
böyük bir qüdrət idi. Ona qarşı törədilmiş
bu qətl insanlığa qarşı törədilmiş
cinayətlər zümrəsindəndir. İnsanlığa
qarşı törədilmiş cinayətlərinsə cəza
müddəti heç vaxt bitmir.
Sührəvərdini həyatdan məhrum etmişdilər.
Qətlin səbəbləri, bəhanələri nədən
ibarət idi? Sifarişçisi kim idi? Qətli kim icra etdi?
Hansı şəraitdə yerinə yetirib? Bütün
bunları bircə-bircə təhlil etmək, həqiqətləri
öz yerinə qoymaq lazımdır.
Və tarixi vəsiqələr qalır. Vərəqləyirik
o mənbələri, bu qaynaqlarda bizi cinayəti
açmağa doğru yönəldən işıqlar var. Bu
məxəzlərdə şahid ifadələri əks-sədalanıb.
Bu məxəzlərdə dəlillər, sübutlar
yaşamaqdadır. Qaldıraq bir-bir o mənbələri. Bircə-bircə
bütün şahidləri dinləyək, bütün dəlilləri,
sübutları sıralayaq. Nəhayət ki, on əsr
keçəndən sonra haqq yerini tapsın və bu əsnada nəvə-nəticələr
- indinin azərbaycanlıları da ulu soydaşımız
Sührəvərdini bir az yaxından tanısın.
Əvvəlcə başlayaq şəxsi işindən.
Kim idi bu öldürülən və həqiqətənmi o,
qətlə yetirilmişdi? İrəlicədən deyim ki, əksər
mənbələr onun məhz qətlə yetirildiyini təsdiqləyir.
Şihabəddin Yəhya Sührəvərdinin məhz qətlə
yetirilməsini isbat edən bir başqa soraq da elə həmişə
onun adının yanında dayanıb: o, tarixdə
"Əl-fəyləsufə-l-məqtul", yəni "qətlə
yetirilmiş düşünər" təxəllüsü
ilə qalıb. Ləqəbi Şihabəddin idi, künyəsi
- Əbülfütuh (Əbülfütuh həm də onun
adlarından biridir, mənası "zəfərlərin
atası" deməkdir), nisbəsi - Sührəvərdi (yəni
Azərbaycanın Sührəvərd bölgəsindən
olan), adı - Yəhya, nəsəbi, yəni atasının,
babasının adı - ibn Həbəş ibn Əmirək,
doğum tarixi - 1154-cü il, vəfat - qətl tarixi - 1191-ci
il.
Təhsili - mədrəsədə təməl biliklərini
aldıqdan sonra ilk elmi savadını Marağada dövrün
böyük alimi Nəcməddin Cilidən almışdı,
ondan fiqhi (müsəlman hüququnu) və fəlsəfəni
öyrənmişdi. Sonra İsfahana yollanmışdı,
orada zəmanənin ünlü üləmasından biliklər
əxz etmişdi.
Xaricdə olması - orta əsrlərin mühüm
ürfan mərkəzlərindən Diyarbəkirə, Konyaya səfərlər
etmişdi, Şamda, Dəməşqdə, Bağdadda, Hələbdə
bulunmuşdu və bir sıra digər ölkələrin elm,
mədəniyyət mərkəzlərinə mütəmadi səfərlərə
çıxmışdı.
Bildiyi dillər - ana dilindən - türkcədən
savayı, ərəbcəsi, farscası da elə ana dili səviyyəsində
mükəmməlmiş.
Elmi əsərləri - ərəb və fars dillərində
52 iri əsər yazıb.
Ədəbi fəaliyyəti - ayrıca "Divan"
da bağlayıb.
Sührəvərdi çoxsahəli biliklər sahibi
olsa da, bir varlıqda əslində bir neçə alimi
qovuşdursa da, ən əvvəl peşəkar filosof idi.
Və daim digər elm sahələrində daha
çox biliklərə vaqif olmağa can atması da,
gerçəkdə daha kamil filosof olmaq məqsədinə bir
az da ürəyi istəyən dolğunluqda yetmək
üçün tədarüklərmiş. Çünki əsl,
xalis filosof hər hadisənin batininə, cövhərinə, ən
dərinində nüvəyə sirayət etməyə
çalışır. Mahiyyətə vara bilmək
üçünsə səthi bilik heç vədə bəs
etməz.
Daha çox elmləndikcə daha ucaya qalxırsan. Daha
hündürdən, adi insanların yetə bilmədiyi
ucalıqlardan həm də seyr edəndə isə mənzərə
həmişə daha aydın görünür. Sən hədəf
seçdiyini artıq bütünlüyü ilə
görürsən. Ona, indi çatdığın yüksəklikdən,
ona bənzərlərin və ona bənzəməyənlərin
arasından baxırsan. Layiqincə tutuşdurmaq girəvəsi
qazanırsan. Bir çox həqiqətlərsə adətən
məhz elə düzgün müqayisədə ortaya
çıxır. Sənin ayaqlarını yerdən üzən,
sənə qanad verib yüksəklərə qaldıran,
gerçəklərə yamacdan yox, zirvədən baxmağa
üfüqlər açan bilik bir başqa güc də verir.
Qalxdığın ucalardan hədəf seçdiyini sənə
ovuc içərisindəymiş kimi göstərir. Digər
ona oxşarlarla müqayisə etmək macalı yaradan yüksəkliklərdən
seçdiyini dəqiq nişan alaraq düz onun üstünə
şığımaq, batininə varmaq fürsəti də
qazanırsan. Bunlarsa adi insanların, lap sıradan olan
ağıllıların, oxumuşların fəth edəcəyi
düşüncə zirvələri deyil. Elə bu səbəbdən
Sührəvərdi də, ondan əvvəlki və sonrakı
bir çox kamil filosoflar da fəlsəfəni elmlərin ən
üstünü saydılar, filosofları səma elçiləri
mərtəbəsinə qaldırmaqdan belə çəkinmədilər.
...Fəlsəfə ilə məşğul olan hər
araşdırıcıya filosof demək heç də
doğru deyil. Onlar əksərən fəlsəfənin
tarixini öyrənən tədqiqatçılardır. "Fəlsəfəçi"
və "filosof" xeyli fərqli anlayışlardır.
O fəlsəfi risalələr ki bizə Sührəvərdidən
və onun zəka qardaşları olan orta çağın
böyük mütəfəkkirlərindən yadigar qalıb,
onları sadə adamların oxuyub anlaması, lap yumşaq
deyilirsə, asan deyil. O kitabları oxuyub anlamaqçün yol
keçməlisən, hazırlaşmalısan, biliklərini
mükəmməlləşdirməlisən. Çünki sənə
bəlli sözlərlə yazılmış hər mətn hələ
səninki deyil. Həmin məlum sözlərin
yaratdığı fikir və duyğu aləmində sənə
qaranlıq qalacaq saysız məqamlar gizlənib. Onları
aydınladacaq çırağa ehtiyac var. Həmin
çıraqsa yalnız daha əvvəl oxumalı olduğun
kitablar, əxz etdiyin biliklərlə yanmağa, işıq
verməyə başlayır.
"Aqaid əl-hükəma au itiqad əl-hükəma"
- "Filosofların görüşləri, yaxud,
filosofların etiqadı" - bu, Sührəvərdi əsərlərindən
biridir. "Əl-ləməhat fi-l-haqaiq" - "Həqiqətlərə
dair baxışlar" - bu, Sührəvərdinin daha bir risaləsidir.
"Mənazil əs-sairin" - "Seyr edənlərin yerləşkələri"
- bu da onun ayrı bir araşdırması. "Əl-məbdə
və-l-məad" - "Başlanğıc və son".
Sührəvərdinin onlarca fəlsəfi risaləsindən
örnək olaraq adlarını sadaladığımız bu
bir neçə əsərin bəzisi farscadır, bəziləri
ərəbcə. Bu dillərdə yazırdı ki, Yaxın və
Orta Şərq boyu hər kəs həmin əsərləri
mütaliə edə bilsin. Hər kəs deyərkən yenə
hamını yox, ilk növbədə peşəkarları
düşünürük. Hər yetənin halı varmı
ki, bu əsərləri elə rahatca açıb oxuya və
dərk edə? Hətta sərlövhələri cəzbedici
görünən, bir sıra hikmət dolu məsnəviləri
yada salan bu risalələr də, o bədii əsərlər
kimi, elə vərəqlədikcə səninlə
danışan kitablardan deyil: "Fi həqiqət əl-eşq
munis əl-üşşaq" - "Eşqin gerçəyi,
yaxud, aşiqlərin munisi", "Risalət ət-teyr"
- "Quş haqqında risalə", "Ən-nəğəmat
əs-səmaviyyə" - "Səmavi nəğmələr".
Şairanə təsir bağışlayan adlar zənninizi
aldatmasın. Bu risalələrdə də hər cümlənin
altında elə mürəkkəb qatlar var ki, onları dərk
etmək hətta peşəkarlar üçün rahat
olmadığından həmin əsərlərə
sıra-sıra şərhlər yazılıb.
Üst-üstə yığılacaq olarsa, Sührəvərdinin
risalələrinə yazılmış şərh
kitablarının miqdarı o əsərlərin özlərinin
sayından bir neçə dəfə çox alınar.
Və bu gün həmin əlyazmalar silsiləsi - həm
Şihabəddinin özünün
yazıb-yaratdığı elmi əsərlər, həm də
o risalələrə yazılmış şərhlər
dünya boyu səpələnib, Şərq və Qərbin məşhur
əlyazma xəzinələrində qorunmaqdadır.
Həmin əsərlərin özləri də, o risalələrə
yazılmış şərhlər də bizim milli sərvətimizdir.
Sərvətlərimizi isə həm gərək tanıyaq,
bilək, həm də tanıdaq.
İndiyəcən Sührəvərdinin risalələrindən
tərcümələri xalqa və fəlsəfəşünaslığımıza
təqdim cəhdini təkcə unudulmaz alimimiz Zakir Məmmədov
edib. Onun səlis şəkildə ana dilimizə çevirdiyi
- "Həyakil ən-nur" - "İşıq heykəlləri"
az sayda işıq üzü görsə də, zamanında
ciddi əks-səda doğurdu. Zakirin fikri vardı ki, Sührəvərdinin
daha bir neçə risaləsini şərhləriylə
dilimizə çevirsin. Ancaq vaxtsız ölüm bu xeyirxah
boşluqları doldurma niyyətlərini gerçəkləşdirməyə
imkan vermədi. Ümumən, nə qədər ki Zakir Məmmədov
sağ idi, Sührəvərdi də, orta çağın
digər ərəbdilli Azərbaycan filosofları da sanki yiyəli,
adamlı idilər. Onun və Malik Mahmudovun erkən gedişləriylə
çağdaş Azərbaycan elminə açılmağa
başlanmış neçə xəzinəyə aparan
cığırlar get-gəl olmadığından itməyə
üz qoydu.
Bir də mən, Sührəvərdinin
"Divan"ından onun farsca və ərəbcə
şeirlərindən bir qatarı ilk dəfə bədii tərcümə
ilə Azərbaycan dilinə çevirdim ki, insanımız o
böyük yurddaşımızın əngin
istedadının bu tərəfinə də daha artıq
aşina olsun.
Bəs qalan risalələri və şeirləri?! O əsərlərin
hamısı ana dilimizdə səslənmək növbəsini
gözləməkdədir.
...Dahi Şihabəddin Sührəvərdidən bizlərə
əmanət etdiyi bir risaləsi də var: "Təvariq əl-ənvar"
- "İşıqların bəlaları". Elə Sührəvərdi
özü də Allahın sevərək yaratdığı
bir topa işıq idi. Ancaq neyləməli ki, işıq olan
yerdə hər zaman kölgələr də olur.
İşığın ardınca bəlalar da
sürünür. Şihabəddin Yəhya Sührəvərdi
Tanrının insanlığa bəxş etdiyi Başı Bəlalı
İşıq idi.
Şəxsi işinin növbəti bəndləri.
Ailə vəziyyəti - Sührəvərdinin bir
gözəli sevmiş olduğu barədə bilgilər
şeirlərindən sızsa, sevgilisi haqqında soraqlar
misralarında əksini tapsa da, məxəzlərdə ailə
qurması ilə bağlı məlumat yoxdur.
Xarici görünüşü və əsas zahiri əlamətləri
- orta boylu, çox da uzun olmayan saqqal saxlayan,
qırmızı sifətli, iti baxışlı, xoş
avazlı, yavaş addımlarla yeriyən və adətən
geyimi də nimdaş, sadə olan bir şəxs.
Onbirinci əsrin adamı haqdakı bu bilgilərin
heç biri xəyalat deyil, 9 əsr əvvəlin mənbələrinin
bizə çatdırdığı xəbərlərdir.
Hüquq təcrübəsində bir fotorobot
anlayışı da var: şahidlərin ifadələrindəki
cizgilərə görə şəxsin portretinin
hazırlanması. Ənənəvi olaraq klassiklərimizin
portretlərini rəssamlarımız öz təxəyyüllərinə
uyğun yaratmış, hərdən hansısa nurani bir
adamın, bəzənsə lap özlərinin surətlərini
əsas götürmüşlər. Bu, sadəcə fərzetmə
deyil, Məhsətinin, Nizaminin, Xaqaninin, Nəsiminin,
Füzulinin və bir çox başqa əski söz
ustalarımızın artıq onların az qala fotoşəkli
kimi qəbul etdiyimiz portretləri var ki, hər birinin necə
yaranması ilə əlaqədar məlumatlıyıq. Amma
bununla belə, Güllü Mustafayevanın Məhsətisini, Qəzənfər
Xalıqovun Nizamisini, Böyükağa Mirzəzadənin
Xaqanisini, Mikayıl Abdullayevin Nəsimisini, Sadıq Şərifzadənin
Füzulisini... elə o ədiblərin həqiqi surətləri
kimi qavrayırıq və həmin şairləri başqa rəssamlarımızın
ayrı görkəmdə təsvir etməsi ilə
qarşılaşanda "Oxşamır!" dediyimiz də az
olmayıb. Ancaq Sührəvərdini özündən qabaq və
sonra yaşamış bir çox böyüklərimizdən
seçdirən həm də budur ki, onun surətini yaratmaqçün
artıq rəssamlıqda qəlibləşmiş kimi olan
başı çalmalı, əyni əbalı, üz cizgiləri
də digər orta əsr alim və şairlərimizin
bugünəcən bilinənlərdən az seçilən
saqqallı qoca çəkməyə lüzum qalmır. Məxəzlər
onun görünüşünü sözlə yetərincə
dolğun təsvir edir, qalır qələmlə
yazılanları fırçayla göstərmək.
Sührəvərdini müasir Azərbaycan insanına
çatdırmaq yolunda ilkin və fədakar əməklər
sərf etmiş alimimiz Zakir Məmmədovla vaxtilə Elmlər
Akademiyasının Fəlsəfə və Hüquq
İnstitutundakı Fəlsəfə tarixi şöbəsində
bir yerdə işləmişdik. Sonralar mən Nizami muzeyində
çalışarkən - 1980-ci illərin sonlarından
başlıca niyyətlərimdən biri bu oldu ki, ekspozisiyada
yer almayan, amma olması vacib bir silsilə klassikimizin rəsmləri
çəkilsin, xüsusilə ekspozisiyadakı təqdimatı
baxımından daha kasıb görünən X-XIII əsrlərin
artıq elmimizdə də yetərincə öyrənilmiş
zirvə simaları burada, nəhayət ki, haqq etdiyi yerini
tutsun. O vaxt "ağ ləkələr"i
aradan götürmək istəyimin həyata keçməsi
yolunda ilk addımları atarkən bir arzum da bu idi ki, muzeyin
divarlarında olmayan portretlər cərgəsində Sührəvərdinin
də surəti yer alsın. Ona görə Zakirə üz
tutdum və Sührəvərdinin zahiri
görünüşü ilə bağlı əlamətlər
hansı mənbədə varsa, onları toplayıb mənə
çatdımasını xahiş etdim ki, mən də onları
böyük rəssamımız Mikayıl Abdullayevə verim və
o da özünə xas ustalıqla Sührəvərdinin
portretini yaratsın. Zakir bu işə həvəslə
girişdi və çox keçmədən həmin məlumatları
mənə çatdırdı və mən də təqdim
elədim Mikayıl müəllimə. Hətta o məlumatlar əsasında
Zakir o vaxt "Bakı" axşam qəzetində kiçik
bir məqalə də dərc etdirdi. Ancaq təəssüflər
ki, Mikayıl müəllimdə səhhət böhranları
başladı, asta-asta gözlərinin işığı
azaldı və beləcə, Sührəvərdinin
yaranmalı olan portreti doğulmadı. Sonra bir neçə
başqa rəssama eyni rica ilə müraciət etsəm də,
onların eskizləri canayatan olmadı və geci-tezi var, bu əhdimizə
də hökmən əməl olunacaq.
...Sührəvərdinin şərti şəxsi
işindən daha bir bənd: şəxsi keyfiyyətləri,
xaraktercə üstünlükləri, zəif damarı -
şahid mənbələrin təsdiqləməsincə,
Sührəvərdi ötkəm, höcətləşməyə
mail, dikbaş, mübahisələrdə hərdən qəti
barışmaz, kəskin mövqe tutan, böyük olduğunu
bilən və bunu açıqca dilə gətirməyi də
xoşlayan insanmış.
Söz yox, onun böyük olduğunu özü qədər
olmasa da, hər kəs görürdü. Bunu bilib demək istəməyənlər
də az deyildi, bu böyüklüyü açıqca etiraf
edənlər də bəs deyincə idi. Lakin onun öz dilindən
böyük olduğunu mütəmadi dilə gətirməsi
və mübahisələr zamanı rəqiblərini susdurmaq
üçün bəzən lap sərt ifadələr işlətməsi,
bu yava sözləri ilə rəqiblərini incitməsi də,
təbii ki, narazıların sayını artırırdı.
Onu sevənlər, xətrini istəyənlər,
sayğısını uca tutanlar çox idisə də, ətrafında
(paxılları, həsəd aparanları hələ qoyaq bir
yana) rəqiblər, çağın elm mühitində
nüfuzlu alim olaraq tanınanlar da vardı və mübahisələrə
başlayıb acılayanadək Sührəvərdiyə
münasibətdə ən azı loyal idilər, nə
vurğunuydular, nə düşməni. Ancaq Şihabəddin
yığnaqlardakı fəlsəfi söhbətlərdə,
başqalarının da iştirak etdiyi məclislərdə
filosof rəqiblərini mühakimələri ilə tam məğlub
etməsi bir tərəfə, həm də bunu iynəli, hərdənsə
lap aşağılayıcı deyişlərlə etməsi
ucbatından dünənəcən ona biganə qalan tərəf-i
müqabillərini döndərib edirdi qatı düşmən,
onlar da başlayırdılar Sührəvərdinin
ayağının altını qazmağa, ardınca
danışmağa, onun haqqında ən xoşagəlməz
şayiələri, böhtanları yaymağa.
9 əsr öncənin mənbələrindən yekun
olaraq Sührəvərdi belə görünür: öz
qınına yerləşməyən, hər an vulkan kimi
püskürməyə hazır olan!
Parlaq işıq gördüm zülmət içində,
Sanki bir gündüzə çevrildi gecə.
Barışıb talelə göylər altında,
Nə qədər yaşayım axı beləcə?!
Yerim ulduzların üstüdür mənim,
Ucalsam oraya, olar könlümcə.
Sührəvərdi ucalışlar, yüksəlişlər
deyəndə, məqamının əslində çox
yuxarıda olmalılığını bəyan edəndə
hansısa vəzifələr haqqında
düşünmürdü, hakimiyyət taxtında qədəm-qədəm
yuxarı qalxmağı nəzərdə tutmurdu. O öz
yerini hakimiyyətlərdən, taxtlardan qat-qat ucalarda,
insanların əllərinin çatmadığı fəzada,
ulduzların arasında görürdü. Çünki
Sührəvərdi gənc yaşında artıq
özünün parlaqdan-parlaq bir ulduz olduğuna əmin kəsilmişdi.
Özünü ulduz kimi gördüyünü sevgilisinə
ünvanlanan məhəbbətli, bir qədər də vəsiyyətli misralarında da gizlətməyib.
Yazırdı ki, əgər günlərin birində mən
ulduz kimi erkən axıb keçsəm, göz yaşı
axıtma, təəssüf etmə. Axı ulduzların ən
gözəlləri elə meteoritlərdir.
Yəni özünü ulduz saymasını, ucada
tutmasını, dünyanın sahibi olmasını deyəndə
və həmin mətləbi ən müxtəlif şeirləri
və risalələrində əks etdirəndə Sührəvərdi
hər dəfə bunu elə izhar edirdi ki, oxuyan söhbətin
məhz mənəvi ülviyyətdən, zəka
üfüqlərindəki uçuşlardan getdiyini dərk
edirdi. Heç kəsdə, o cümlədən, hakimiyyətin
yuxarı qatında olanlarda da qətiyyən şübhə
oyana bilməzdi ki, guya Sührəvərdinin hakimiyyət
iddiası, hansısa vəzifəni tutmaq canatması var. Ona
görə də cavan yaşında qətlə yetirilməsinin
səbəbinin, bəzi köhnə məxəzlərin
güman etdiyi kimi, guya Sührəvərdinin hakimiyyət
ehtirası, hansısa vəzifələrə can atması istəyi
ilə bağlı olduğu haqda qənaətlər
öz-özünə mənasızlaşır. Səbəb
digər istiqamətlərdə aranmalıdır.
Öldürülmə ehtimallarından biri bu idi, bunu
çıxdaş edib qoyduq kənara. Keçək digər
mümkün səbəblərə, onları da bir-bir
saf-çürük edək. Bu qətl şəxsi münasibətlərlə
bağlı ola bilərdimi? Hər halda Sührəvərdi gənc,
duyğulu, çılğın insandı, könlündə
müdam eşq çağlayırdı, qəlbindəki
toxtamaz məhəbbət yaşantıları şeirlərinə
də köçürdü. Bu qətlin arxasında
hansısa sevgi macərasının dayanması, aradan
götürülməsində bir və ya bir neçə rəqibin
əlinin olması, bu qətlin ardında hansısa sevgi
intriqasının dayanması mümkündürmü?
Həqiqətə çatdıran izə düşə
bilmək üçün açaq Sührəvərdinin
"Divan"ını - özü ifadə versin. Onun
sevdalı şeirlərindən birinin ilk misrası
apardığımız "istintaq"ın məntiqinin
diktəsi ilə istər-istəməz diksindirir. Dərhal
şəkk yaratması da bica deyil. Çünki həmin sətrin
içərisində "qətl" sözü keçir və
misrada qətlə yetirmək hədəsi var:
Sən müjdə gətirdin ki, məni qətl edəcəksən.
Zahirən lirika örnəyi kimi görünsə də,
sevgilisinə ünvanladığı şeirin misrası olsa
da, Sührəvərdinin özünün qətl
faktının araşdırılması baxımından maraq
kəsb etdiyindən cinayətin törədiləcəyi barədə
əvvəlcədən edilən xəbərdarlıq kimi səslənən
və açıq ifadə ilə bildirilən qətl hədəsi
motivi heç vəchlə yan keçilə bilməz.
Çünki qətl kimi müdhiş bir hadisəni, əsrlərcə
açılmamış qalan ağır cinayəti, Sührəvərdi kimi möhtəşəm
bir şəxsiyyətin öldürülməsini
araşdırarkən sənəd-sübut kimi görünə
biləcək heç bir dəlilə, tutalğaya, hətta
eyhama laqeyd yanaşılmamalı, onların hər birinin dərinlərinə
gedilməlidir. Ona görə də ilk misrası qəfil və
əsaslı şübhələr oyadan həmin şeiri əvvəldən-sonadək
gərək diqqətlə oxuyaq ki, bu mənzumənin həqiqətənmi
sırf sevgi şeiri olduğunu, ifadələrin məcazi səciyyəmi
daşıdığını, yoxsa bir ifşa sənədi
kimi qəbul edilə biləcəyini, digər sətirlərində
də qətlə aparan hansısa yola işarələr
olduğunu anlayaq.
Və aydınlıq hasil etməkdən ötrü
"Divan"ından ayıraraq Sührəvərdinin qətlə
yetirilməsi ilə bağlı
"açdığımız" cinayət işinin
arasına qoyacağımız həmin şeiri əvvəldən-sonacan
tərcümə edirik:
Sən müjdə gətirdin ki, məni qətl edəcəksən,
Qatil sən olarsansa, nə xoşdur belə ölmək.
Bu, ilk beytdir və hələ məsələ sonacan
aydın deyil - o tərəfə də yozmaq olar, bu tərəfə
də. Ortada yalnız bu beyt olsaydı, Sührəvərdinin
sevgilisinin adı qətldə şübhəli bilinənlərin
siyahısında ən birincilərdən olmalı idi. Amma
misra-misra irəlilədikcə hiss edirsən ki, qız
günahsızdır, bu, məhəbbətlə daşan bir
şeirdir, deyişlərin hər biri belə eşq
qoşqularına yaraşan məcazlardır, hər sətir
mümkün cinayət barədə öncədən verilən
soraq yox, sevən ürəyin döyüntülərini
yaşadan ədəbi gəzişmələrdir:
Döndər o gözəl çöhrəni sən
qətl eləyərkən,
Göndər mənə gəl bircə baxış
iltifatın tək.
Heç olmasa bu minval ilə vəslinə yetcək
Ruhu edərəm töhfəçiyə müjdə
sevincək.
Şeir misra-misra davam etdikcə sətirlərdəki
məhəbbət ocağı daha gur yanmağa
başlayır. Sührəvərdi bu şeiri oxuyanları
aşiqlərin göz yaşlarından yaranmış dəryalarda,
gəmilərdə səyahətə səsləyir. Yəni
şeiri mübaliğələrlə, təşbihlərlə
məhəbbətin ülviliyini və intəhasızlığını
nümayiş etdirən ab-hava ilə doldurur. Və bu
versiyanın qətllə əlaqəsi
olub-olmadığını axıradək
aydınlaşdırmaqçün Sührəvərdinin digər
məhəbbət şeirlərini də araşdıranda bu mənzumə
ilə uyğun səsləşmələri tapırıq. Bəlli
olur ki, Sührəvərdinin sevgilisinə müraciətlə
qələmə gətirdiyi "qətl" kəlməsi
gerçək qətllərdən deyil, məşuqun
aşiqi gündə yüz yol öldürüb-diriltməsi
məsələsi, yarını candan sevən bir insanın
sevgilisinin hicranı ilə alışması, onun həsrətindən
elə dəmadəm qətlə yetirilmiş kimi olması barədə
şairanə təəssüratlar, şeir
yalanlarıdır. Həmin Füzuli deyəndir: "Aldanma ki,
şair sözü, əlbəttə, yalandır".
Beləliklə, bu
versiyanı araşdıraraq cinayətin səmtinin bu yana
yönəlmədiyinə qəti əmin olandan sonra Sührəvərdinin
qətl edilməsinin əsl səbəbini və səbəbkarını
axtarmaq üçün başqa istiqamətlərə də
üz tuaq.
Sührəvərdinin ətrafında cərəyan edən
qasırğaların, onu sonucda ölümə aparıb
çatdıran yolun sağında-solunda məhz bədxahların,
paxılların, qısqanc rəqiblərinin
dayandığını mühüm və mötəbər
bir mənbə təsdiq etməkdədir. Həmin məxəzin
müəllifi Şəmsəddin Şəhrəzuri Sührəvərdinin
yetirmələrindəndir və 1250-ci ildə vəfat edib.
Şəmsəddin Şəhrəzurinin "Nüzhət əl-ərvah
və raudət əl-əfrah" - "Ruhların əyləncəsi
və sevinclər bağı" əsərində həm
Sührəvərdi, həm o dövrün filosofları, həm
də ümumilikdə o zamanların elmi həyatı
haqqında son dərəcə önəmli bilgilər var.
Şəmsəddin Şəhrəzuri ustadı Sührəvərdi
haqqında sonsuz ehtiramla söz açır, onu "ifrat zəkalı,
gözəl fitrətli" adlandırır. Yazır ki,
"müasirlərin bəziləri onun yazdıqlarını
sona qədər dərk etməmişdilər, bu səbəbdən
də Sührəvərdiyə tənə etmişdilər,
onu təriqətçilikdə
günahlandırmışdılar". Və müəllimini
sidq ürəklə müdafiə edən Şəhrəzuri
belə bir məntiqi sual verirdi: "Görəsən,
Sührəvərdini qınayanların, onun məntiqinin, onun
hikmətinin xəyali əsaslar üzərində olduğunu
deyənlərin özlərinin hikmətləri hansı
düzgün qaydalar üzərindədir?" Və ustadı
haqqında xəbərlərinin sonunda Şəhrəzuri bu
soraqları da çatdırır ki, "Sührəvərdi
cah-calala, yeməyə laqeyd bir insan idi. Şan-şöhrət,
siyasət, rəyasət eyninə gəlməzdi".
Sührəvərdiyə ən yaxın məsafədən
baxmış, ona hər kəsdən artıq bələd olan
qərəzsiz və doğruçu şahid belə ifadə
verir. Ancaq Sührəvərdinin ətrafında anbaan məkrli
siyasətlər cərəyan etməkdə, onu girdaba
sovurmaqda, burulğana itələməkdə idi. Onu məhv
etməyə tədarüklər gedirmiş, amma Sührəvərdi
baş verənlərə biganə idi. Bəlkə
bütün bunları sezirdi? Duysa da, ola biləcəkləri
öncədən təsəvvür etsə də, məhəl
qoymurdu. Çünki özünün adamaxas bütün bu
cılızlıqlardan çox-çox ucalarda durduğuna
inanırdı.
...Bir-birindən mürəkkəb, bir-birindən dərin
risalələr yazan bu qüdrət hərdən-hərdən
dualar da qələmə aldı. Yox, o, dinçi,
xurafatçı deyildi, mövhumatdan uzaq adam idi. Mövhumata
uyanlara rişxənd edənlərdən idi. Ancaq alim idi, hər
nöqtədə elm arayan idi və bunu da yaxşı
anlayırdı ki, hər duanın, hər alqışın
içərisinə insan öz gücündən bir
parçanı da əlavə edir. Ona görə
yazdığı bu duanın da ünvanlara
çatacağına, gücə çevrilərək
insanlara yardımçı olacağına da inanırdı və
əllərini səmalara açmışdı, dua edirdi:
"Ey Əbədi Mövcud Olan! Bizə işıqla kömək
et, bizə işıq ver! Bizi işıqla möhkəmləndir,
bizi işıqla birləşdi!"
Özü də işıqla dolu olan Şihabəddin
Yəhya Sührəvərdi bəşər övladına,
dünyaya daha çox işıq arzulayırdı.
İnsanların həyatının daha nurlu, daha firavan
olmasını diləyirdi. Və bununçün öz
gücü çatanları edəndən sonra ötrü
Allaha üz tutmuşdu, ondan kömək umurdu.
Onu qətlə yetirdilər. Onu işıq
arzuladığı, günlərinin daha nurlu olmasını
dilədiyi insanlar öldürdü.
2 dekabr 2023
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.- 2023.- 9 dekabr, № 224.- S.10-11.