ALLAHI GÖRMÜŞ ADAM
Allahın bizə - azərbaycanlılara
işığı bol-bol, səxavətlə göndərdiyi
çağlarmış. Təkcə XI əsrdə Zəncan
yaxınlığındakı balaca Sührəvərd qəsəbəsindən
sıra-sıra böyük alimlər, şairlər
çıxmışdı. Onlardan üçü daha məşhur
idi. Birincisi, Şihabəddin Ömər Sührəvərdi
idi ki, zəmanənin mötəbər təsəvvüf
alimlərindən sayılırdı. Ondan qalan əsərlərin
arasında ən məşhuru əxilərin əsas nizamnaməsi
olan "Fütuvvətnamə"dir.
Onun çağdaşı və yerlisi Əbunnəcib
Sührəvərdi də məşhur mütəsəvviflərdən
idi. Amma Əbunnəcib Sührəvərdi həm də fiqh
alimi idi, islam hüququ sahəsində ən
sözükeçərlərdən biri kimi qəbul edilirdi.
O da məşhur idi, bu da, ancaq elə o zaman da, sonrakı əsrlər
boyunca da Sührəvərddən çıxmış daha
bir dühanın - Şihabəddin Yəhya Sührəvərdinin
adı da, şöhrəti də, elmi çəkisi də
onlardan müqayisəedilməz dərəcədə neçə
qat artıq olub.
Bir zaman uyaraq şöhrətə, ada,
Özümdən qeyri ad tutmadım əsla.
Özümü görmürdüm mən öz
içimdən,
Gördüm "mən"i "mən"dən kənar
olunca.
Sanki bu sözləri uzun ömür
yaşamış, ağsaqqal bir müdrik deyib. Ancaq ona uzun
yaşamağa imkan verməyiblər, elə cavan
yaşında həyatdan qoparıblar. Bu şeir cavankən
müdrikləşmiş, gənckən uzun ömür
sürmüş qocalar qədər dərin düşünən
bir insanın qələmindən çıxıb. Bu cavankən
qoca bilgə - insanları özündə, özünü
insanlarda əriyib itmiş sanır, bəşərçi bir
məfkurəni tərənnüm edirdi. Bu qənaət də
ondan qalmadır:
Bizdəki ruhların ünsürü birdir,
Cismimiz də eyni, baxsan seçilmir.
Təsəvvür etmirəm özümü sizsiz,
Sizi də sayıram mən özümlə bir.
Özü də təpədən-dırnağa
işıq olan Şihabəddin Yəhya Sührəvərdinin
araşdırdığı, aşıladığı, dərinlərinə
getdiyi elm istiqaməti İşraqilik idi. Hikmətdə onun
tutduğu bu yolun - İşraqiliyin təməlində dayanan
da elə işıq idi. Şihabəddin Yəhya Sührəvərdi
İşraqiliklə bağlı - bu işıq haqqında təlimlə
əlaqədar sıra-sıra əsərlər yazdı.
"Həyakil ən-nur" - "İşıq heykəlləri".
Bunu ərəbcə qələmə almışdı, amma
eyni mətləblər barədə farsca yazdığı əsər
də qalır: "Risale-yi pərtounamə" -
"İşıq haqqında risalə". İşraqilik
təliminin mərkəzində dayanan əsas
düşüncə ondan ibarət idi ki, ən ucalarda dayanan
bir işıq var: tək və səbəbsiz olan işıq
- "nur əl-ənvar" - "işıqlar
işığı" ki, bütün başqa
işıqlar ondan sonra gəlir. Həmin işıqlar
işığından aşağıda mərtəbə-mərtəbə
digər işıqlar sıralanır və o
işıqların ardınca da onların kölgələri
düzülüb. Mövcudat elə bundan ibarətdir -
işıqlar, onların kölgələri, yəni cisimlər.
Qələmi, təfəkkürü, nitqi ilə
büsbütün işıq olan, ellik yazdıqları da
işığa həsr edilmiş Şihabəddin Yəhya
Sührəvərdinin özünün nuru da digərlərinin
gözlərini qamaşdırmaya bilməzdi. Bir para həsəd
əhlininsə gözlərində bu parlaqlıq gen
dünyanı qaranlıq edirdi.
...Dahilərin ömründə son olmadığı
hər kəsə bəlli həqiqət. Bəs onların
ömrünün başlanğıcından əvvəlki
hissəsi? Axı dahilər dünyaya göz
açdığı gündən daha əvvəl
doğulurlar. Vaxt, tale onları dünyaya gətirənəcən
onillər, bəzən yüzillərlə
hazırlaşmalı olur. Heç bir dahi sadəcə
payına düşən ömür möhləti içərisində
dahiyə çevrilmir. Təməl xeyli əvvəldən
qoyulmağa, bünövrə kərpicləri çox öncədən
düzülməyə başlayır. Bu ilahi gizlinci dahilərin
neçəsi sonradan insanlara da pıçıldayıb. Dahi
Füzuli hər kəsin bildiyi 1494-cü ildən yüz il,
min il əvvəl deyil, daha ağlasığmaz zaman
uzaqlarında xəlq edildiyini aşkar söyləyirdi. Füzuli
göy qübbəsinə üz tutaraq onu məzəmmət
edirdi ki, sən belinin büküklüyünə baxıb
özünü məndən qoca zənn etmə, Kainatın
seyrində sən mənimlə yeni-yeni yoldaşlıq etməyə
başlamısan, mənsə səndən qat-qat sinli olaraq o
yolu daha əvvəllərdən getməkdəyəm:
Deyilsən çoxdan, ey gərdun, cahan seyrində
yoldaşım,
Nola xəm olsa qəddin, səndən artıqdır mənim
yaşım.
Xətai də yaşını insanlarla müqayisə
etmirdi, özünü Yerdən də, fələklərdən
də qoca sayırdı:
...Yer yox ikən, göy yox ikən ta əzəldən
var idim.
Və onlardan daha əvvəlsə Şihabəddin
Sührəvərdi bir ruh kimi hələ Adəmin xəlq
edilməsindən öncə var olduğunu, var olmaq nədir,
öz sevda hekayətinin qədimliyinin ölçü vahidləri
heç kəsə bəlli olmayan müdhişcə uzaq əyyamlardan
başlandığından dəm vururdu:
Köksümə sığmaz bu eşqin kimsə bilməz
sirri var,
Dünyanın məchul qalan əsrarına çox
oxşayar.
Ruhlarımız aşina, bu eşqə vermişdi qərar
Adəmi xəlq etmədən öncə Ulu Pərvərdigar.
Sıralarında Şihabəddin Sührəvərdi
kimi bir qafilə azman alimləri qovuşduran işraqilərin
təlimində hələ min il əvvəl təsdiqlənirdisə
ki, insanlar dünya yaranmamışdan öncə nur halında
mövcud olmuşdular, bu mülahizələri sadəcə xəyalat
saymayaq. Kim bilir, bəlkə gün gələcək, yeni
zamanların elmi də elə o köhnə
çağların elminin dediyi ilə razılaşacaq?!
İlk insandan daha əvvəl var olduğunu deyir
Şihabəddin Sührəvərdi. O, 37 il ömür
sürüb. Vəfatından sonra doqquz əsr yaşaya bilməsini
artıq sübut etməsi doğumundan nəhəng zamanlar
öncə diriliyi haqqındakı sözünə də daha
həssaslıqla - şübhə və rişxəndlə
deyil, inanaraq yanaşmağa sövq etmirmi?
Ruhlarımız aşina, bu eşqə vermişdi qərar
Adəmi xəlq etmədən öncə Ulu Pərvərdigar.
Sührəvərdidən bizə yadigar qalan, bilik gücü
saçan əsərlərdən biri də "Aqaid əl-hükəma"dır
- "Filosofların görüşləri". Həmin əsərdə
Sührəvərdinin belə bir yorğun, amma sabahlara
ümidli baxışı da yer alıb: "Bəxtəvər
o insandır ki, dünyada elə bir yeri tutmuş ola ki, bunun
sayəsində fəna evində həzz, bəqa evində fərəh
tapa". Sührəvərdi enişli-yoxuşlu, mübarizəli,
sonu faciə ilə tamamlanan qısa bir ömür
yaşadı. Amma hər halda o, bəxtəvər insandı,
çünki həm fəna, həm bəqa mülkündə
ona əbədi həzz və fərəhlər
bağışlayacaq ən uca bir yeri tutmaq nəsibi imiş.
Əlbəttə ki, belə insana "xoşbəxt" deyərlər.
...Şihabəddin Yəhya Sührəvərdinin
müasiri olmuş Seyfəddin əl-Amidi xəbər verir ki,
günlərin birində onunla Hələbdə
rastlaşdıq. Dedi ki, qəribə bir yuxu görmüşəm.
O yuxudan çıxardığım nəticə bundan ibarətdir
ki, mən dünyanın hakimi olacağam. Soruşdum ki, o yuxu
nə yuxudur? Başladı yuxusunu danışmağa. Dedi,
röyada gördüm ki, mən bütün dənizi
içib qurtardım. Mən qayıtdım ki, bu yuxunun yozumu
belə ola bilər ki, sən elm dəryasını içmisən
və içərin biliklərlə dolub. Mən belə deyəndə
Sührəvərdinin qaşları çatıldı və
cavabında bir söz demədi.
Yuxu öz yerində, amma Sührəvərdi həqiqətən
dənizləri içmiş bir insan idi. Onun içdiyi mərifət
dənizi idi, bilik ümmanı idi, həyat təcrübələrinin
dəryası idi. Ona görə bunca ləbələb idi, belə
taysız zəka mücəssəməsi idi. Ancaq dəniz dənizdir.
Dənizin suyu həm də turşdur, dənizin suyu həm də
duzludur, dənizin suyu həm də acıdır. Elə həyatın
özü kimi.
Təbii ki, o yuxusunu, o yuxudan dünyaya hakim olmaq nəticəsini
çıxardığını Sührəvərdi
yalnız Seyfəddin əl-Amidiyə söyləməmişdi,
başqaları da bunu eşitmişdi. Eşidənlərin
arasında isə onun paxılları və barışmaz rəqibləri
az deyildi. Bir sözün üstünə beşini
qoymuşdular, sözü çürüdüb içərisindən
kif çıxarmışdılar və yuxarı dairələrə
çatdırmışdılar ki, bu adam hakimiyyət
iddiasındadır. Deyir, mən dünyanın hakimi
olacağam, odur ki, nə qədər iş işdən
keçməyib, yubanmadan onun haqqında tədbir görmək
lazımdır. Belə qeybətlər qılmağına
qılırdılar, fəqət həqiqətdə Sührəvərdi
belə iddialardan çox uzaqlarda idi. Mənsəb,
şöhrət onun eyninə deyildi. Nəinki mənsəb-şöhrət,
vəzifə-hakimiyyət, hətta həyatın özündə
də o, hədsiz gözütox idi, həmişə nimdaş
geyinən, sadə dolanan insan idi. Və Sührəvərdinin
az qala zərbülməsələ çevrilmiş məşhur
deyişi də var. Söyləyib: "Biz geyimə bənd
olsaydıq, geyimdən üstün olmazdıq".
Pərvərdigar haqqında düşüncələr
özünü dərk edən andan asta-asta hər insanın
içərisində yaranır. Yaşın üstünə
yaş qalandıqca bu fikirlərin dairəsi genişlənməyə,
dərinləşməyə başlayır. İnsana kamilləşdikcə
İlahini daha artıq dərk etməyə, həm də
mübhəm bir maraqla onu həm də təsəvvür etməyə
cəhd göstərir. Bəşər övladı xəyallarında
Allahını da elə insan biçimində görməyə
mail olur. Başqa yaranmışlarda da düşünmək
xisləti olsaydı, yaxud varsa, onlar da öz xaliqini, yəqin,
elə insanın düşündüyü qəlibə
uyğun təsəvvür eləyərdi (yaxud edir!) - quş
quşların ən əzəmətlisi kimi, dağ
dağların ən möhtəşəmi kimi, dəniz dənizlərin
ən intəhasızı kimi, ağac ağacların ən əzəli
və əbədisi kimi. Bəs təxəyyül fəzalarında
uçmağa bizdən fərqli olaraq çox güclü
qanadlara malik Şihabəddin Yəhya Sührəvərdi
Allahı necə görür, necə təqdim edir, necə
tanımağı lazım bilirdi? Xuda Sührəvərdinin nəzərində
"İşıqlar İşığı"dır. Həm
də aşkardır, ancaq Onun aşkarlığı elə
şiddətlidir ki, biz Onu görə bilmirik. Əslində
biz İşığı görmürük. Yalnız
İşığın göstərdiklərini
görürük. Məkanı haradır Allahın? Sührəvərdi
o yeri də nişan verir. İlahinin yeri ən uca yüksəklikdə,
ən dərin aşağılardadır. Onun
işığı ən uzaq uzaqlıqda və eyni zamanda
nüfuzedici nuru ən yaxın yaxınlıqdadır. Sührəvərdiyə
görə, Allah Ali Comərddir. Bəs comərdlik nədir?
Sührəvərdinin qənaətincə, comərdlik - əvəz
üçün olmayan fayda verməkdir. İlahinin comərdliyi
nə alayarımçıq, nə də naqisdir. Sührəvərdi
hesab edir ki, varlılar içində ən varlı olan elə
Allahın Özüdür. Niyə? Çünki O, Mütləq
Zəngindir və mütləq zənginlik odur ki, Öz
Varlığı Özündədir. O, Öz
yaratdıqlarında nəinki qərəzli məqsəd
güdür, əksinə, Onun mahiyyəti mərhəmətlə
aşıb-daşır. O, Mütləq Hökmdardır.
Mütləq Hökmdarasa hər şeyin mahiyyəti məxsusdur.
Sührəvərdi bunca uca tutduğu Allahdan nə umurdu?
İkicə şey. Göylərə əl açaraq diləyirdi:
"İlahi, elmdən və səbirdən olan gəlir
payımı mükəmməlləşdir! Çünki
bunların ikisi də fəzilətlərin
atasıdır".
Arzu arzu gətirər və Sührəvərdinin
Xudavəndi-aləmdən iki təmənnası da vardı:
"İlahi, mərdliyi bəzəyimiz, işığı
yolumuz et!"
Və Allah-Taala Şihabəddin Yəhya Sührəvərdinin
iltimasını cavabsız qoymadı. Doqquz əsrdən
çoxdur ki, mərdlik və müdriklik haləsinə
bürünmş, İlahi Nurla süslənmiş Şihabəddin
Yəhya Sührəvərdi işıq yolunu tutub getməkdə,
gələcəyə doğru irəliləməkdədir.
...Bu şeir əski əlyazmalarda yer almaqdadır. Həm
də birində yox, bir neçəsində. Altında
Şihabəddin Yəhya Sührəvərdinin imzası. Bu
şeir həqiqətənmi onun qələmindən
çıxıb, ya bəlkə istəməyənləri,
quyuqazanları onun adından yazaraq yayıblar? Belə ediblərmi
ki, Sührəvərdi o çağın
hökmdarının qəzəbinə tuş gəlsin,
hakimiyyətə can atması ittihamı ilə ağır cəzalandırılsın?
Ya bu parça, həqiqətən, elə onun öz
şeiridir? Axı buna oxşar düşüncələri
ara-sıra dilə gətirdiyi, günlərin birində
hökm yiyəsi olacağı barədə bəzən
yaxınları ilə xısın söhbətlərində
bəhs etdiyi haqda da məxəzlərdə soraqlar yer
almaqdadır:
Var ümidim ki, gələr bir gün, mən ollam
tacdar,
Heç təəccüb etməsin görsə məni
kim hökmdar.
Çün Büveyhilər də qalxmış taxta
bir vaxt fəqr ikən,
Bizdən əvvəl baş verən bir gün yenə
təkrar olar.
Taxta çıxsam, əmrimə tabe olan xalq qəm
yeməz,
Gördüyü məndən olar insaf, ədalət,
düz qərar.
Hər nə yığmışsa ötən
hökm eləyənlər xalqdan,
Zülm edib aldıqların indi də bir-bir qaytarar.
Yerlə-yeksan eylərəm keçmiş qudurğan
başları,
Onları məndən də əvvəl xar edər Pərvərdigar.
Mən elə sahman qurardım, qismət olsa, səltənət,
Zülm də, zalım də biryolluq olardı tar-mar.
Bu, sırf siyasi mövqe şeiri, hakimiyyətə gəlmək
əzmində olanın öz platformasını bəyan etməsidir
və bu şeirin misralarını, ifadələrini, sözlərini
heç cürə malalamaq, Sührəvərdinin məhəbbət
qoşqularında olan sayaq başqa tərzdə yozmaq,
onların guya məcaziliyindən dəm vurmaq
ağlabatmazdır. Bütün yazılanlar düzünəqulu
- gün kimi aydındır, hər misra o çağın
hakimiyyətinə qan-qan deyir və bunu söyləyən
Sührəvərdi kimi cəmiyyət içərisində
yüksək nüfuzu olan, liderlik keyfiyyətlərinə
malik şəxsiyyətdirsə, deməli, həmin fikirlərin,
çağırışların, xalqa vədetmələrin
təhlükəliliyi dəfələrlə artır.
Hakimiyyətinin qeydinə qalan, ağlı
başında olan heç bir hökmdar rəhbərlik etdiyi
dövlətin təhlükəsizliyi, özünün və
yaxınlarının taleyi, hakimiyyətinin əlindən
alınacağı və devriləcəyi təqdirdə
başına nələrin gətiriləcəyi haqda belə
təhdidli hayqırışlara səbrini basaraq dözə
bilməzdi. Hərəkətə keçməkçün
ciddi əsas ortada idi.
Sən xain ölümə inanma əsla!
Həzər et sən ondan, məkrinə uyma!
Ölüm - yaydan çıxan atılmış bir
ox,
Onun qət etdiyi yoldur həyat da.
Şihabəddin Yəhya Sührəvərdinin qətli
necə yerinə yetirilib? Mənbələrin bu barədə
soraqları yekdil deyil. Bir qaynaq yazır ki, onu boynunu vuraraq
qılıncla qətlə yetiriblər. Başqa mənbə
təsdiqləyir ki, yox, onu boğaraq öldürüblər.
Bir başqa məxəzə görə, məqsədli şəkildə
onu acından öldürüblər - su verməyiblər, yeməyini
kəsiblər. Ayrı bir sorağa görə isə,
özü könüllü olaraq yeməkdən imtina edib.
Hansı düzdür bunların? Qaynaqlarda daha çox təkrarlanan
və ölümünün əsas səbəbi kimi
götürüləsi izah budur ki, o, acından ölüb.
Sağkən, yaşadığı illərin içərisində
müdam müasirlərinin düşüncələrini,
ruhunu bilik qidası ilə təmin etmiş bir insanı və
ölümündən sonrakı əsrlər boyunca da
düşüncələri, ürəkləri, ruhları yenə
qidalandırmaqda davam edən bir dahini qidasız qoyublar, ac
buraxıblar, susuz saxlayıblar - əzabla, üzərək,
heysizləşdirərək, saat-saat ölümə
yaxınlaşdıraraq həlak ediblər.
Şihabəddin Yəhya Sührəvərdi filosof idi
və filosofun mərtəbəsini çox ucalarda təsəvvür
edirdi. O, hətta peyğəmbərləri də filosoflar cərgəsinə
qatırdı. Amma Sührəvərdinin hər kəlməsinə
qulp qoyanlar, yazdıqlarına düşməncə
yanaşanlar bundan da söz çıxartmışdılar
ki, belə iddia etməklə guya Sührəvərdi Məhəmməd
peyğəmbəri sonuncu peyğəmbər hesab etmirmiş.
Əslində isə Sührəvərdi qətiyyən o
cür düşünmürdü və həmin deyişləri
və təsdiqləri, filosofları bunca ali mərtəbəyə
qaldırması ilə idrakın ucalığına işarə
vururdu, elmin bu sahəsinə üz tutmuş insanların
müqəddəsliyini, cəmiyyət üçün gərəkliliyini
qabartmağa səy göstərirdi.
Orta çağ mənbələri, Sührəvərdinin
böyüklüyünü dərk edən salnaməçilər
ondan bəhs edəndə Sührəvərdini
"imam", "şeyx"
deyə nişan veriblər. Sührəvərdi əyyamlarından
keçən əsrlər ərzində onun əsərləri
və təlqin etdiyi düşüncələr daim diri
olubsa, işığı bir an belə qırılmayıbsa,
daha artıq parlaqlıqda saçmaqda davam edibsə, belə
nadir şəxsiyyətə "imam" da desən,
"şeyx" də söyləsən yeri var, hətta
"peyğəmbər siqlətli" desən də,
haqlı olacaqsan.
...Salnaməçi Yaqut ibn Abdullah Ruminin
yazdıqları Sührəvərdinin qətli ilə
bağlı cinayətin açılmasına sarı bizi
doğru istiqamətləndirməkdədir. Onun verdiyi xəbərlər
əsl səbəbin Sührəvərdinin bədxahlarında,
gözügötürməzlərində olduğunu
anlatmaqdadır. Sözbəsöz salnamənin qələmə
aldığı kimi çatdırıram:
"Onlar paxıllıqdan sözü bir yerə
qoyaraq Sührəvərdinin əleyhinə birləşdilər,
onu kafirlikdə ittiham elədilər, ona olmazın
günahları isnad etdilər. Yazdılar ki, Sührəvərdi
peyğəmbərlik iddiasındadır".
Sührəvərdinin yan-yörəsində
lağım qazanlar, məkr tələlərini quranlar,
haqqında şərləri yayanlar və çeşidli
dedi-qodulara rəvac verənlər ev yıxmağın, mərdimazarlığın
hər üsuluna bələd idilər. Onlara usta peşəkarlar
kimi gözəlcə bəlli idi ki, qiymətli əsərlərinə,
üstün zəkasına, nitqinə, şəxsiyyətinə
görə Hələb hakimi Zahir Məlik Sührəvərdiyə
dərin ehtiram bəsləyir. Ona görə də
çalışdıqları bu idi ki, ən əvvəl
Sührəvərdini Hələb hakimi Zahir Məlikin
gözündən salsınlar. Lakin nə qədər əlləşsələr
də, buna müvəffəq olmadılar. Onda Dəməşqə
məktublar göndərməyi qət etdilər. Dəməşqdə
Zahir Məlikin atası Nasir Məlik Səlahəddin
oturmuşdu və əslində Zahir Məliki də Hələbdə
hakim təyin edən o idi. Ona görə də Sührəvərdinin
qanına susamış rəzillər Dəməşqə
göndərdikləri məktubda elə sətirlər
yazmışdılar ki, Məlik Nasir Səlahəddini həyəcana
gətirsin. Qorxudurdular ki, ən yaxın zamanlarda ən qəti
tədbirlər görülməsə, Sührəvərdi qətlə
yetirilməsə, o, Hələbdə Zahir Məlikin
etiqadını pozacaq.
Bu qəddar paxılların məqsədi yalnız
heç də Sührəvərdinin Hələbdən kənara
çıxarılması deyildi. Onların hədəfi bu idi
ki, balta dibindən vurulsun, Sührəvərdi ümumən həyatda
olmasın. Ona görə də Dəməşqə göndərdikləri
məktuba bu sətri də əlavə eləmişdilər
ki, əgər Sührəvərdi məmləkətin
hansısa guşəsində olsa, bu kafir orada
iğtişaşlar yaradacaq, insanların düşüncəsində
təlatümlər qoparacaqdır. Ona görə o, çək-çevir
etmədən qətlə yetirilməlidir.
Məktubda yazılanlar tədbirli hakim olan Məlik
Nasir Səlahəddini narahat etsə də, çox da kəskin
addımlar atmaq istəmir. Sadəcə, oğluna xəbər
göndərir ki, Sührəvərdini oralardan kənarlaşdır.
Bu isə qana susamışları heç vəchlə təmin
eləmirdi. Onların qəsdi Sührəvərdini yox etmək
idi. Çünki o qaldıqca onların hər birinə
göz dağı idi. Çünki Sührəvərdi elə
gur işıqdı ki, onları diri-diri yandırıb
cıbrıqlarını çıxarırdı.
Və o yarasalar əl çəkmirdilər - yazmaqda
davam edirdilər. Bu dəfə imzalı-imzasız böhtan
namələrini Dəməşqə camaatın adından
yollatdırırdılar, həmin kağızların da
hamısı Sührəvərdinin qətlini tələb
edirdi. Məktublarda israr edilirdi ki,
bu məlun ölkənin hansı nahiyəsinə
düşsə, fəlakət yaradacaq, oradakı insanların
etiqadını pozacaq. Hətta hökmdarın
tapşırığından sonra oğlunun Hələbdə
Sührəvərdi ilə əlaqədar xüsusi tədbir
görmədiyini, belə niyyətinin də
olmadığını duyunca Məlik Nasir Səlahəddinə
məktubları lap çoxaltmışdılar.
Axın-axın gələn namələr Məlik Nasiri vadar
edir ki, oğluna dübarə, həm də bu dəfə sərt
göstəriş versin ki, Sührəvərdini oralardan kənarlaşdır!
Etməsən, Hələb hakimliyini sənin əlindən
alacağam.
Bir tərəfdən Hələbdə fəqihlərin
başçılıq elədiyi dəstənin təzyiqləri,
digər tərəfdən Dəməşqdən -
atasından gələn barmaqsilkələmələr Məlik
Zahiri məcbur edir ki, nəhayət, Sührəvərdini
zindana atsın. Lakin Sührəvərdini hətta zindanda,
zahirən daha köməksiz, arxasız olduğu şəraitdə
də öldürmək asan başa gələsi iş
deyildi. Dövrün qaynaqları təsdiq etməkdədir ki,
Sührəvərdi qeyri-adi telepatik gücə, güclü
hipnozetmə qabiliyyətinə malik insanmış. Həm də
yaxın məsafədəki, göz-gözə
dayandığı tək
adamı yox, iri kütləni də hipnoz edə bilmək
iqtidarındaymış. Özü də qısa bir vaxt kəsiyi,
üç-beş dəqiqə üçün yox, istədiyi
uzun müddətə bir yığın adamı hipnoz edib
öz əmri və təsiri altında saxlamaq
imkanındaymış. Yəni zindanın qıfılı,
kilidi, bu qapalı divarları onun üçün heç bir
müşkül yaratmırdı. İstədiyi anda bir kəlmə
kəsmədən zindan gözətçilərini yanına
çağıra, onlara təlqin edə bilərdi ki,
açın qapıları, məni azad buraxın, fürsət
verin asudəcə çıxıb gedim. Edə bilərdi,
lakin etmirdi, oturmuşdu dörd divarın arasında və
sanki ölümü özü gözləyirdi, elə bil ki,
özü ölümə doğru can atırdı. Ancaq
Sührəvərdinin ölümü nədən
könüllü qəbul etməsi məsələsini
xırdalamazdan qabaq ondakı təlqin gücü, telepatik
istedad, hipnoz qabiliyyəti haqqında mənbələrdən
gələn soraqları da diqqətə çatdırmağa
ehtiyac var. Çünki bunlar o böyük insanın ayrı
bir qüdrətidir. Dindirək o dövrün
belbağlanası, inanımlı məxəzlərini.
Əbülfəz ibn Sədəqiyə istinad edərək
İbn əbu Useybə bu əhvalatı xəbər verir ki,
günlərin birində Sührəvərdi, ətrafında
böyük dəstə ardıcılları, həmkarları
boş bir meydana doğru hərəkət edirlərmiş.
Söhbət simiya - sehrkarlıq elmindən və onun necə
icra edilməsi, bu sahədə kimin üstün olmasından
düşür və Sührəvərdi heç nə demədən
- bu mübahisələrə, müzakirələrə
qatılmadan birdən üzünü boşluğa tutur və
dillənir: "Görürsünüzmü Dəməşq
nə gözəldir? Ətrafda bir-birindən möhtəşəm
qəsrlər ucalmaqdadır, bu qəsrlərin yanında
bağlar, imarətlərin eyvanlarından, pəncərələrdən
boylanan bir-birindən göyçək nazəninlər
baxın nə tamaşadır!"
Sührəvərdinin ətrafındakılar
hayıl-mayıllıqla bu əsrarəngiz gözəlliklərin
seyrinə dalır, bir ağızdan səslənirlər ki,
doğrudan da, Dəməşqin misli yoxmuş.
Yenə həmin mənbənin təsdiqləməsidir
ki, bir saat keçincə sanki Sührəvərdinin
böyür-başındakıların hamısı yuxudan
oyanmış kimi olur. Baxırlar ki, bayaqkı gözəlliklərdən
əsər-əlamət yoxdur, bomboş meydandadırlar.
İbn əbu Useybə Sührəvərdinin kütləvi
hipnozetmə qabiliyyəti haqqında başqa bir əhvalatı
da nəql etməkdədir. Yazır ki, günlərin birində
Sührəvərdi yenə ətrafında
dost-aşinaları səhradan keçib gedirmiş və
türkmən quldurlar onların qarşısını kəsir.
Sührəvərdi vahimələnən yol
yoldaşlarını sakit edir ki, heç təlaşa
düşməyin, onlarla özüm danışacam. Sührəvərdi
öz adamlarından aralanıb quldurlara yaxınlaşınca
türkmənlərin başçısı qaba hərəkətlə
onun qolundan yapışır. Ancaq qol qopub qalır
quldurbaşının əlində və bədəndən
qopan qoldan şırhaşırla qan axmağa başlayır.
Quldur türkmən qolun qopub əlində qalmasından, oradan
belə qan fışqırmasından hövllənir, tez əlindəki
qolu atır yerə. Məxəz davam edir ki, Sührəvərdi
əyilir, yerdən qolu götürür, bütün ətrafdakı
yol yoldaşları da, türkmənlər də bunu
görür. Quldurlar dəhşətə gələrək
onları orada qoyub qaçmağa başlayırlar. Türkmənlər
xeyli aralanıb gözdən itəndə Sührəvərdi
matı-qutu qurumuş, heç o quldur türkmənlərdən
də az qorxmamış yoldaşlarına toxtaqlıq verərək
deyir ki, di gəlin yolumuza davam edək. İbn əbu Useybə
hekayətini belə tamamlayır ki, yol yoldaşları, əcəm
fəqihləri Sührəvərdiyə yanaşanda
bayaqkından da ikiqat artıq heyrətə düşürlər.
Çünki görürlər onun paltarında heç bir zədə
yoxdur, qolunda da qan izindən əsər-əlamət
görünmür.
Sührəvərdi belə Sührəvərdi idi,
düşüncələri istədiyi kimi idarə etməyə
qadirdi və zindan onun üçün çıxılmaz bir
yer deyildi, istədiyi anda öz qapısını
açdırmaq onun əlində bir suiçimlik qədər
sadə işdi. Ancaq qalın zindan divarları arasında elə
könüllü olaraq oturub qalmışdı və Məlik
Zahirə də xəbər göndərmişdi ki, mənə
yemək verməsinlər, məni acından
öldürün.
Sührəvərdinin bir şeiri də var ki, aqibətini
öncədən görməsini, həbsi və qətlinə
aparan yol haqda irəlicədən təsəvvürü
olmasını orada aydın işarələr faş edir. Lap
fövqəladə qabiliyyətlərinin olmasını,
sabahı öncədən görmək gücünü,
ifrat bəsirətliliyini bir kənara qoysaq belə, azı
müşahidəçi, ağıllı, müdrik insan
olaraq da Sührəvərdi onu əhatələyən
halqanın getdikcə daraldığını, təbii ki,
hiss etməmiş deyildi. Hətta bu da məlum olur ki,
yaşayış yerini dəyişmək, buralardan
çıxıb getmək də istəyirmiş. Tərəddüdləri
də varmış ki, gedim-getməyim. Yəqin, ona görə
ki, şübhəliymiş, getdiyi yerdə özünə
uyğun camaatla, canına yatan mühitlə rastlaşa biləcəkmi?
Ancaq özü özünə təsəlli verirmiş ki, hər
halda getmək pis olmaz, başqa yerdə də
camaatımızın yaxşılarına uyğun xalq da ola
olar, orada yeni dostlar, həmdəmlər də tapmaq, təzə
mühitə tərdicən alışmaq da
mümkündür. Həm də bunları öz
ehtimallarımız kimi, belə düşünə bilərdi
fərziyyəsi kimi irəli sürmürük.
Hamısını Sührəvərdi özü sözbəsöz
yazıb. Ancaq həmin özünətəsəllilərdən,
xatalı məkandan çıxıb getmək niyyətini qətiləşdirəndən
sonra nədirsə, qərarından vaz keçib, buraları tərk
etmək fikrindən daşınıb. Düşünüb
ki, onsuz da indi burada kölgəsini qılınclayanlar,
ömrünü zəhərləyənlərkimilər
oralarda da pırtlayıb çıxacaq. Həm də Sührəvərdi
ocürələrin oralarda buradakından heç də az
olmayacağı haqda kədərli qənaətini də
bölüşür. Elə həmin səbəbdən də
müsibətin ona doğru irəlilədiyini duya-duya, daha
artıq - bilə-bilə, görə-görə getməmək,
elə burada qalmaq qərarını verir. Olsun ki, hər
adamın görmədiyini görməyə qadir bu
möcüzə insan iqbalından agahmış. Bəlkə
də alnına yazılmış qədərdən
qaçıb qurtarmağın yolverilməzliyi ona əyanmış.
Ona görə də qaçmaqla pəncəsindən qurtulmaq
xam xəyal olan acı qisməti ilə bihudə təlaş
etmədən barışıbmış, səbirlə
gözləməkdən savayı, çarə
olmadığını yəqin edərək özünü
taleyin ixtiyarına buraxıbmış.
Bütün bu xəbərlər Sürhrəvərdinin
bir şeirinin misralarındadır. "Cinayət
işi"ndə şeirdən, bədii əsərdən
gerçəkçi sənəd kimi istifadə edilməsinə
şübhə ilə yanaşılmasın. Bu mətləblər,
ola da bilər ki, vacib məlumatların itib-batmaması
üçün şeirlə yazılıb. Və müəllifin
hesablaması da özünü təsdiqləyib. Elə
şeir olduğu üçün də bu soraqlar bir nüsxədə
qalmayıb. Köçürülüb, yayılıb, oxunub,
əzbərlənib, yaşayıb və yüzillər
adlayaraq əsl həqiqətləri doqquz əsrdən də
bir az çox ötərkən indi - XXI yüzildə qurulan
"məhkəmə"yə çatdırıb, ən
etibarlı əşya-yi dəlil kimi aparılan istintaqa təqdim
edib.
Bu ifadə verən Şihabəddin Yəhya Sührəvərdi
özüdür:
Məhv olub getmiş cahanın ləzzəti, itmiş
ziya,
Hər tərəfdə sünilik tutmuş qərar,
artmış riya.
Olmuş insanlar tamamən saxta, xain, çoxsifət.
Qalmamış bir saf rəfiq dərd bölməyə,
qəlb açmağa.
Bağlanıb xeyrə gedən yollar, bu,
aşkardır mənə,
Qeyb olub əxlaq, ləyaqət, yox olub iman, həya.
Lap həqiqət söyləyə kimsə, inanmam,
bezmişəm,
Etmirəm mən etibar, yoxdur inam insanlara.
Dörd yanım əfi ilanlar, indi onlar yoldaşım,
Çevrəmi tutmuş neçə dost adlanan qart əjdaha.
Bəlkə çatmış vaxtı? Tərk etmək
gərək bu ölkəni.
Bəlkə getsəm ayrı bir yurda, könül aram
tapa?!
Hər qədər olsan firavan, yoxsa ruhun dincliyi
Bağlaya bilməz səni ən sərt buxov öz
yurduna.
Xalqına bənzər olan xalq da taparsan, dost da,
Üz tutub yurd saldığın lap ayrı bir torpaqda
da.
Ancaq artmış kin, ədavət, sarmada hər bir
yeri,
Getdiyin el də, çətin, müşküllərə
dərman ola.
Azərbaycanın neçə böyük şairi
dustaq ikən qələm götürüb şeirlər
yazıb və o şeirlər o məhbəs arasından
çıxaraq zaman-zaman yaşayıb, əsrlərin o
tayından keçərək bugünə də gəlib
çatıb. Xaqani Şirvaninin, Fələki Şirvaninin
"Həbsiyyə"ləri, Molla Pənah Vaqifin zindanda ikən
yazdığı "Görmədim"i var, əsir
Hüseyn Cavidin Sibirdən bizə gəlib çatan zindannamələrindən
parçalar əlimizdədir, Məhəmməd Biriyanın həm
sovet həbs düşərgələrində, həm
İran zindanında doğulmuş mübariz şeirləri
yaşamaqdadır. Fəlsəfi ölçüdə hər
üstün zəka sahibi yalnız türmə divarları
arasında deyil, sanki azadlıqdakı həyatının
axarında da çox vaxt özünü elə dustaq kimi hiss
edir, heç vaxt özünü sona qədər azad
saymır. Elə Sührəvərdinin özündən bizə
yetən bəzi şeirləri qaldırdıqca onu sezirsən
ki, bu müstəsna varlıq da yaşadığı günlərin,
mühitin qoynunda qəribmiş, yalqızmış, elə
zindan hücrəsindəki kimiymiş. O sayaq düşünməsəydi, bu
şeiri də yazmazdı:
Dünyadan gözəllik yox olub getmiş,
Bir yenilik varsa, o da qurama.
Hamı xain olmuş, etibar itmiş,
Adam heç bilmir ki, kimə inana.
Duyuram baxdıqca bağlı yollara,
Xeyirə aparan cığırlar itmiş.
Nəcabət, ləyaqət qalmamış əsla,
Din ilə əxlaq da axıra yetmiş.
Məndə insanlara inam yox daha,
Lap doğru mətləblər danışsalar da.
Bu şeir həyatdan 37 yaşında getmiş bir
insankıdır. Təbii ki, 37 yaşında deyil, daha əvvəlki
illərdə, daha gənc olduğu vaxtda qələmə
alıb. Bəs nədəndir bu qocafəndi düşüncələr,
nədəndir bunca küskünlük? İnsan böyük
olduqca, düşüncəsinin üfüqləri geniş
açıldıqca onun dərd yükü də həmişə
çox olur. Qədim yunan müdriki, əlbəttə,
haqlıdır: "Çox bilgidə çox dərd
var". Sührəvərdi bilən insan idi. Sadəcə bilən
yox, çox bilən insan idi, sadəcə çox bilən
yox, çox bilənlərin ən çox biləni idi. Təbii
ki, onun dərdləri də biliklərinin
ağırlığı qədərdi.
Zindan şeirləri Azərbaycan ədəbiyyatında
əsrlər boyu çox yazılıb. Hamısını
toplasan, həbsiyyələrdən ibarət cild-cild kitablar
yaranar. Amma o həbsiyyələrin arasında Sührəvərdinin
yazdığı, ölümünün lap astanasında qələmə
aldığı bir şeir də var ki, o şeir sadəcə
həbsiyyə deyil, sadəcə zindan şeiri deyil, o,
qeyri-adi bir manifestdir. Sanki o şeir canını
tapşırmış, həyatı tamamlanmış,
ölüb gedərək o dünyanı görmüş və
orada gördüklərini görəndən sonra
qayıtmış insanın axirətə etdiyi "səfər
təəssüratları"nın şeiridir. Bu şeir nəüzünbillah,
Allahı görmüş adamın qələmindən
çıxıb:
Məni ölmüş bilən dostlar qalarsa gözləri
giryan,
Deyin, zənn etməsinlər ki, ölüb getdim
çıxınca can.
Uca Pərvərdigar haqqı, ölən əsla
deyildim mən,
Qəfəsmiş dünya, mən bir quş - qəfəsdə
vurnuxan nalan.
Uçub getdim azad quştək, yenə qaldı qəfəs
dünya,
Qəfəs qaldı qalanlarçün, o damdan mən
keçincə yan.
Bu gün məndən bütün xalqa yetişsin bir
xəbər - burda
Gözümlə Allahı gördüm, mənə O
qalmadı pünhan.
Bədəndən ruhu sizlər də edin xaric ki, ta
Haqqı
Açıq-aşkar, necə varsa görüb qəlbən
olun heyran.
Canı təslim edən anda qopan dəhşətdən
heç qorxma,
Onu say bir səfər, sanki bu dünyadan gedir karvan.
Bu ruhlar ki bizə qismət, təmamən cövhəri
birdir,
Bədənlər yoğrulub eyni xəmirdən, fərq
tapammazsan.
Sizə baxdım, dəmadəm mən
özümü sizdə axtardım,
Sizi məndə, məni sizdə bulub oldum buna xəndan.
Təməldən şər olandan biz hamımız
eyni dərd gördük,
Mayası faydalı işdən hamımız bulmada dərman.
Mənə rəhmət deyən kəslər
özüyçün rəhmət əxz eylər,
Mənim ardımca onlar da keçər mən
keçdiyim yoldan.
Mənə sayğı yönəldənlər
qazandı ehtiram, qüvvət,
Cahan fani, udar yalnız fəzilətlər
yığan insan.
Bu sözlər yadigar qalsın, sizə məndən vəsiyyətdir,
Xuda şükrü, Xuda lütfü sizi tərk etməsin
bir an.
Bu gün məndən bütün xalqa yetişsin bir
xəbər - burda
Gözümlə Allahı gördüm, mənə
O, qalmadı pünhan.
Bu misralar Ruhunun Gözü ilə Pərvərdigarı
görmüş Şihabəddin Yəhya Sührəvərdinindir.
Şəhrəzuri yazır ki, "Sührəvərdinin
bilikləri elə bir həddə qədər
ucalmışdı ki, müasirlərindən bəziləri
onu "Allahın elçisi"
adlandırırdılar".
Arxada qalan min il boyunca Yaxın-Orta Şərqdən
karvan-karvan filosoflar, düşüncə adamları gəliblər,
keçiblər. Ancaq heç birinə Sührəvərdiyə
verilən bu qiymət qədər yüksək qiymət verilməyib.
Və onun məzar daşında yaşanmış
ömrün, insanlığa yadigar qoyduğu qiymətli
söz yatırının, dəyərəsığmaz
düşüncə abidələrinin müqabilində minnətdar
insanların duyğularının ifadəsi olan sətirlər
həkk edilib. Olsun ki, məzar daşına həkk edilən o
dördcə misra Sühərəvdinin bütün gerçək
həyatı - içərisində yaşadığı 37
illik ömrü və həmin 37-dən sonra bugünəcən davam edən,
daha heç vaxt süni olmayacaq yaşamı boyunca
qazandığı ən ali təltif, ən umulan
mükafatdır:
Bu məzarın sahibi gövhər idi, qaldı nihan,
Qiymətin heç bilmədi o incinin dövr ü
zaman.
Qəddini Allah şərəfdən yonmuş ol
dürdanənin,
Etdi qismət Allah ol dürrə sədəf içrə
məkan.
Şihabəddin Yəhya Sührəvərdinin
dürrə, inciyə, sədəfə bənzədilməsi
nə qədər şairanə deyişlər olsa da, ona
münasibətdə yüzfaizli həqiqətdir. O da bir inci
kimi, dürr kimi, dəfinə kimi gizli qalmadı, üzə
çıxdı və səkkiz əsrdən artıq bir
zamandır ki, parlamağında davam edir. Onu
öldürdülər, qətlə yetirdilər. Amma insan
ölümündən daha güclüdürsə, onun qələmindən
qopanlar, ruhundan axanlar, düşüncəsindən
süzülüb gələnlər ölümdən qat-qat
yüksəklikdə dayanırsa, belə insanları necə qətlə
yetirə bilərsən? Öldürdülər,
canını əlindən aldılar Şihabəddin Yəhya
Sührəvərdinin. Ancaq yazdıqlarını,
doğurduqlarını ki, öldürə bilmədiər. O əsərlər
yaşayır, həmin əsərlərin hər birində
Sührəvərdinin nəbzi çırpınmaqda, ürəyi
döyünməkdədir. Və demək, o, yaşayır,
diridir. Fitvaçı müasirləri, onu ölümə
yönəldənlər, qətlinin baisləri və
icraçıları çoxdan kül olub gediblər,
torpaqlara qarışıblar, itiblər, heç adları da
qalmayıb tarixin səhifələrində. Amma Şihabəddin
Yəhya Sührəvərdi diri bir insan kimi XXI yüzilin
içərisində ömrünü davam etdirməkdədir.
Sözün sehri, düşüncənin gücü budur, qələmin
qüdrəti belədir! Amma onu öldürənlər də
əslində hələ ölməyiblər, onlar da diridirlər.
Əgər haradasa belə işıqlara, belə üstün
zəkalara, belə parlaq istedadlara yenə hikkə ilə
hücumlar edən, yenə onlara badalaq gələn, yenə
onların qanına susayan rəzillər, paxıllar, qəddarlar,
mərdimazarlar, quyuqazanlar, o keçmiş murdarların
toxumundan olanlar qalırsa, demək, əslində Sührəvərdini
həlak edənlər də həyatdan getməyiblər, onlar
da diridirlər, demək, onların cəzası verilməlidir,
həmin yolun yolçuları olduqlarından tumundan törəndiklərinin
də günahı onların boynundadır.
Ayıq olun, hakimlər! Hər bir insan ayıq olsun!
Harada, haçan qarşınıza belələri
çıxsa, işığa, istedada qənim olan bu cür
qaranlıq hərisi yarasaları görsəniz, yer və
göy qanunlarının bütün amansızlığı
ilə onların cəzasını verməyə tələsin!
İnsanlıq naminə tələsin!
6 dekabr 2023
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.- 2023.- 13 dekabr, № 226.- S.10-11.