"Haydı, iş
başına!"
...Dəstəkdən katibə qızın titrək,
bir az da həyəcanlı səsi gəldi:
- Niyazi müəllim, bir cavan oğlan gəlib, deyir
ki, konservatoriyanın tələbəsidir, sizinlə şəxsi
işi var...
Maestro konservatoriyada oxuyan ən istedadlı tələbələrin
əksəriyyətini tanıyırdı. "Görəsən,
onlardandır? - deyə öz-özündən soruşdu. Amma
aydın idi ki, bu sualın cavabını tapmağa ipucunu katibə
qız verməli idi
- Adı nədir?
Qız deyəsən, duruxdu. Bir neçə saniyədən
sonra - görünür, qonaqdan
adını, familiyasını soruşurdu - gələnin kim
olduğunu dedi.
"Yox, bunu tanımıram. Görəsən, o dəfəki
oğlan kimi bu da nəsə cızma-qara gətirib?" -
maestro fikirləşdi. Az qaldı qıza desin ki, bu gün
heç kimi qəbul etməyəcəm, qoy getsin, başqa bir
vaxtda gəlsin. Amma demədi. "Bəlkə başqa iş
üçün gəlib, nəyəsə ehtiyacı
var".
- Yaxşı, qoy beş dəqiqədən sonra gəlsin.
Nəyəsə ehtiyacı olan,
qarşılaşdıqları hansısa problemlə, adətən,
kurs, yaxud diplom işləri ilə bağlı məsləhət
almaq istəyən tələbələrdən onun
qapısını döyənlər az olmurdu və maestro da
imkan daxilində köməyini onlardan ədirgəmirdi. Amma
belə görüşlərdə hər dəfə içəri
girənlərin simalarında, gözlərində, səslərində
yeni Qaraların, Fikrətlərin... doğuluşundan xəbər
verən cizgilər, nişanələr də axtarırdı,
tapanda elə sevinirdi ki, qol götürüb elə burada,
kabinetin ortasındaca rəqs eləməkdən
özünü zorla saxlayır, tapmayanda isə məyus olur,
nəyə görəsə hövsələsi
daralırdı. Hərçənd yaxşı bilirdi ki, bəstəkarlıq
istedadı, musiqi yazmaq qabiliyyəti Allah vergisidir və bu vergi
ilə mükafatlandırılmayanlardan heç vaxt
musiqiçi, bəstəkar çıxmaz - istəyir yüz
simfoniya, yüz bir də opera yazsınlar. İstedadlılara
isə qayğı, diqqət mütləq lazım idi,
çünki onlar qəliblərə, şablonlara
sığmır, kim olduqlarının, bu dünyaya hansı
missiya ilə gəldiklərinin fərqinə
varmırdılar. Ona görə də onlara verilən istedad
ya vaxtından əvvəl sönür, ya da hansısa
ehtiyacın, umacağın güdazına gedirdi. Odur ki, belələrini
vaxtında görmək, içlərində qaynayan enerjinin,
yaratmaq istəyinin, ehtirasının gözünü bulaq
gözü kimi açmaq lazım idi.
Kaş, indi onun qapısını döyüb içəri
girəcək tələbə oğlan da belələrindən olaydı.
Nəhayət, kimsə qapını taqqıldatdı
və maestronun "Gəl" icazəsindən sonra kabinetə
hündürboylu, cüssəli, qarayanız bir oğlan daxil
oldu.
- Salam, Niyazi müəllim, hər vaxtınız xeyir
olsun.
Tələbə oğlanın zahiri görkəmi, səsindəki
əminlik, arxayınçılıq maestronu bir az
çaşdırdı. "Görəsən, nəyə
arxayındır daha çox ağırlıqqaldırana
oxşayan bu qoçaq? Elə bil kömək istəməyə,
məsləhət almağa yox, nəsə bir göstəriş,
tapşırıq verməyə gəlib".
Gəncliyində özü də idmanın
ağırlıqqaldırma növü ilə məşğul
olmuş, hətta öz çəkisində respublika
çempionu səviyyəsinə yüksəlmişdi. Amma
indi həmin o günləri yada salıb xoş xətirələrə
dalmağın vaxtı deyildi - hiss eləyirdi ki, Həcərin
minbir əziyyətlə sakitləşdirib "istirahətə"
göndərdiyi tərs damarı yüngülcə tərpənir.
Onun tündməcazlığından
çoxlarının xəbəri vardı və hövsələdi
daralıb tərs damarı tutanda kimsə maestronun nəinki
yanında, heç həndəvərində belə olmaq istəmirdi
- hər şeyi necə var, elə də demək
lazımdır. Tərs damarı onun ən zəif yeri idi və
o tutanda maestronun inadkarlığı, sərtliyi, hətta desən,
bir az kobudluğu da baş qaldırır, necə deyərlər,
ara qarışıb məzhəb itir, çətin adama dönən
maestronun gözlənilməz gedişlərindən baş
açmaq olmurdu.
Deyilənə görə, onun dilini hamıdan
yaxşı bilən həyat yoldaşı Həcər
xanım da bəzən belə məqamlarda maestronu sakitləşdiməyə
çətinlik çəkir, çıxış yolunu
zarafatla, məzəli replikalarla maestronu güldürməkdə
görürd.
Amma Niyazi ilə təkcə həyat yoldaşı
kimi yox, həm də şıltaq körpəsi kimi davranan Həcər
xanım gəlib onun kabinetində də oturası deyildi ki
...İndi o damar hələ
mürgüən tam
oyanmamışdı və maestro çox istəyirdi ki, nə
qədər bu, baş verməyib, özündən razı
adama oxşayan tələbə
oğlanı tez yola salsın. Ona görə də
salamını alandan sonra onu heç oturmağa da dəvət
eləmədən masanın üstünü səliqəyə
sala-sala fəsmi tonda dedi:
- Eşidirəm, cavan oğlan... Nə lazımdır?
Oğlan deyəsən, bir balaca pərt oldu, amma
özünü sındırmadı:
- Maestro, mən tələbəyəm... bir əsər
yazmışam, istəyirəm siz ifa edəsiniz.
Maestro əl saxlayıb oğlana tərəf
çevrildi və onun əlində tutduğu not vərəqlərini
indi gördü.
"Salamməleyküm! Bilirdim ki, axırı belə
olacaq".
- Oğul bala, mən tələbə əsəri
çalmıram, axı. Nə əcəb bunu sənə deməyiblər?
Oğlan heç nə demədi, amma
qulaqlarının dibinə qədər qızarmağı
maestronun nəzərindən qaçmadı.
- Bağışlayın, maestro, anladım. Narahat
etdiyim üçün üzr istəyirəm - deyə
dabanı üstə fırlanıb qapıya tərəf
istiqamət götürdü.
Qəfildən maestronun içində elə bil nə
isə qırıldı, fikirləşdi ki, deyəsən,
bir balaca səhv etdi, çox yuxarıdan getdi, ümumiyyətlə,
ilk təəssüratdan çıxış edib belə
soyuqluq göstərməməli idi.
Oğlan elə ikicə addım atmışdı ki,
arxadan maestronun amiranə səsi gəldi:
-Dayan görüm!
Tələbə oğlan dayanıb çevrildi və
təəccüblə maestroya baxdı.
- Ver görüm nə yazmısan... - bu dəfə səsində
az da olsa bir yumşaqlıq, mehribanlıq vardı.
Tələbə oğlan irəli yeriyib əlindəki
not vərəqlərini ona uzatdı. Maestro vərəqləri
aldı, əvvəlcə bir papiros yandırdı, sonra nəzərlərini
elə birinci vərəqin
üstündəki not işarələrinə yönətdi
və elə o andaca kabinetdə özündən başqa
ikinci adamın olduğunu deyəsən, tamam unutdu.
Otağa üzücü bir sükut
çökdü...
Tələbə oğlanın ürəyi tədricən
tez-tez və bərkdən döyünməyə
başladı. Bir azdan ona elə gəldi ki, bu səslər
sükutun fonunda da aydınca eşidilir və o səslərdən
uzaq düşmüş ürəyi tezlikə sinəsini
parçalayıb həmin səslərin dalınca
çölə atılacaq.
Nəzərlərini gah maestronun üzünə,
gözlərinə, gah da sağ əlinə, daha doğrusu,
sağ əlinin barmaqlarına yönəldir, amma bilmirdi
hansının üstündə saxlasın. Maestro papirosu, həmişə
olduğu kimi sağ yox, sol əlində tutmuşdu və bu, tələbənin
həyəcanlarını daha da artırırdı,
çünki maestro solaxay deyildi. Deməli, sağ əlini bilərəkdən
boş buraxmışdı. Bura gəlməzdən əvvəl
tələbənin qulağına
pıçıldamışdılar ki, maestro notları
alıb baxsa, sağ əlinin barmaqlarına fikir ver - o, nəzərdən
keçirdiyi partituraya reaksiyasını ilk növbədə barmaqları ilə bildirir. Əgər
o barmaqlar axıradək sussa, işin bitdi, əsərinin fatihəsini
oxuyub, not vərəqlərini qoltuğuna verərək səni
"hörmətlə" yola salacaq. Yox, əgər görsən
ki, o barmaqlar sakit dayana bilmir, yavaş-yavaş oynaşır, rəqs
edir, deməli, əsərini bəyənib.
İndi tələbə həyəcandanmı, ya
başqa bir səbəbdənmi nəzərlərini heç
cür maestronun barmaqları üzərində cəmləşdirə
bilmirdi, üstəlik, ona elə gəlirdi ki, vaxt çox ləng
gedir - elə bil bir saniyə dönüb olmuşdu bir dəqiqə.
Nəhayət, altıncımı, yeddincimi vərəqi
çevirəndə maestronun masanın üstündəki
sağ əli qeyri-ixtiyari havaya qalxdı, sonra barmaqları
yavaş-yavaş hərəkətə gəldi ...və ahəngdar
şəkildə havada qövs cızaraq öz məşhur rəqsinə
başladı.
Maestronun üzünün rəngi də durulmuşdu,
gözləri isə gülürdü. Tələbə başa
düşdü ki, əsərinin ilk "ifası"
uğurla davam edir.
Amma o bilmirdi ki, təxminən iki ay bundan əvvəl
onun kimi başqa bir tələbə də yazdığı
musiqinin not vərəqləri ilə bu kabinetdə olub və
maestro vərəqləri nəzərdən keçirəndən
sonra elə tələbənin gözü qabağındaca
kamali-səliqə ilə tikə- tikə edərək zibil
qutusuna atıb, ardınca da aralarında belə bir dialoq olub.
"- Neynirsiz, Niyazi
müəllim?
- Sənə yaxşılıq eləmək istəyirəm
də.
- Nə yaxşılıq? Siz mənim yuxusuz gecələrimin
bəhrəsini cırıb zibil qutusuna atdınız ki!
- Bundan da böyük yaxşılıq olar? Eşitməmisən,
su axar çuxurunu tapar. Qulaqlarını aç,
yaxşı-yaxşı dinlə, oğul: Səndən
heç vaxt bəstəkar olmayacaq. Nə qədər ki, gec
deyil, get özünə başqa peşə tap
- Axı mən musiqini sevirəm, bəstəkar olmaq
istəyirəm.
- Vacib deyil ki, bəstəkar olasan. İstedadın
varsa, məsələn, kontrabasçalan, yaxud dar ayaqda
nağaraçalan da ola bilərsən".
Maestro nəhayət sonuncu vərəqi də
çevirib ayağa qalxdı və üzünü tələbəyə
tərəf çevirdi - onun gözlərində dibsiz sevinclə
sevgi bir-birinə qovuşub qəribə bir parıltı
yaratmışdı.
- Səni təbrik edirəm, yaxşı əsər
yazmısan - deyə tələbəyə yan aldı. - Mən
bu əsəri mütləq ifa edəcəm. - Sonra not vərəqlərini
oğlana verib sol əlini ərklə çiyninə qoydu. -
Get, bu kağızların üzünü səliqə ilə
köçür, gətir, ikilikdə bir də baxaq. Bir-iki
yerdə texniki xarakterli redaktə lazımdır.
Tələbə bilmirdi necə təşəkkür
eləsin. Deyəsən, boğazı qurumuşdu. Bir-iki dəfə
udqunub nə isə demək istəyirdi ki, maestro imkan vermədi;
- Lazım deyil, cavan oğlan. Haydı, iş
başına!
Tələbə oğlan çölə
çıxandan sonra ona elə gəldi ki, ayaqlarını
unudub maestronun kabinetində qoyub, çünki o, yerimirdi,
quş kimi havada uçurdu...
Kabinetdə tək qalan maestro Üzeyir bəyin divara
vurulmuş böyük portretinə tərəf gəldi,
başını qaldırıb portretə baxa-baxa bir müddət
susdu, sonra pıçıltı ilə
dedi:
- Gözün aydın, əmi. Biri də gəldi.
Heç kim - nə tələbə oğlan, nə də
maestro hələ bilmirdi ki, cəmi iki ildən sonra Leninqradda
bu gün yanında olan tələbənin - 28 yaşlı gənc
bəstəkar Atif Məlikovun "Məhəbbət əfsanəsi"
baletinin premyerasında dirijor pultunun arxasında dayanacaq və
onun yüngül əli ilə bu əsərin sədası,
şöhrəti tez bir zamanda bütün dünyaya
yayılacaq.
Bunu bu olmuş əhvalatı sizə nəql edən bəndəniz
- yəni mən də bilə bilməzdim, çünki hələ
anadan olub bu işıqlı dünyaya gəlməmişdim...
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2023.- 29 dekabr,¹237.-S.15.