Azərbaycan
postmoderni mediada
Media - "mediator" sözündən gələn
"əlaqələndirici",
"ötürücü" mənasını bu gün
bütün mümkün təzahürlərində təsdiq
edir. İstər üstşüura yönələn rəsmi,
elmi, mədəni, ictimai tribuna kimi, istərsə də təhtəlşüura
həkk edilən emosional, obrazlı, simvolik məlumatın mənbəyi
olaraq bəşərin məhz bəşər kimi
varlığında onun rolu və yeri danılmazdır. Bu
günün Azərbaycan mediası - XXI əsrin təzahürlərini
ən cəld mənimsəyən, əks etdirən və
reaksiyaların polifonik şəkildə tüğyan etdiyi bir
meydandır. Postmodernizmin pəncərəsindən baxdıqda
medianın bu cərəyanın estetik prinsiplərinə ən
yatımlı, ən uyğun platforma olduğunu
görürük. Bəs Azərbaycan postmodernizmi medianın
güzgüsündə necə görünür?
Postmodernizmin həm bədii mətnlərinin, həm də
bu cərəyanla bağlı elmi araşdırmaların Azərbaycan
ədəbi-elmi mühitində yayımlanması prosesi
çoxşaxəlidir. Azərbaycanda postmodernizm deyiləndə
ilk ağla gələn nəşr Rasim Qaracanın
yaratdığı "Alatoran" jurnalıdır.
Postmodernizmin Azərbaycan ədəbi mühitində ilk əsas
tirbunası məhz bu jurnal, onun internet versiyası idi. Azad
Yazarlar Ocağının bu media yeniliyi ədəbiyyatımızda
postmodernizmin ilkin etapını təmsil edirdi. Lakin cəmiyyətin
klassik qaydalarına, kanonlara qarşı "qaydasız
döyüş" elan edən ilk postmodernlər nə ədəbi
cameə, nə də cəmiyyət tərəfindən birmənalı
qarşılanmadı. Nədən? Çünki hətta
qaydasız döyüşün belə qaydaları var!
Sosrealizmdən çıxan cəmiyyət, ədəbi
mühit birbaşa postmodern dünyanın
çılpaqlığı ilə üz-üzə
qaldı. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı,
Azərbaycan oxucusu, Azərbaycan insanı postmodernin estetik,
poetik, elmi əsaslarından xəbərsiz olduğundan
"Alatoran" tərəfindən təqdim edilən
dekonstruktiv, dekanonik motivlər şok effekti yaratdı.
Əslində ədəbi mühitdəki sosrealizm effektini bir
həmlə ilə yerlə-yeksan etmək iddiasına
düşən, bununla da müstəqil, yeni tipli Azərbaycan
ədəbiyyatının əsasını qoymaq niyyətində
olan postmodernistlər özləri postmodern estetikanın
şok, dağıntı, təmiz inkar, kökündən dəyişmə
tərəflərini o qədər kəskin qabartdılar ki,
bu, əks effekt doğurdu. Lakin postmodern neqativ kontekstdə olsa
belə ədəbiyyatımıza, ədəbi mühtimizə,
ədəbiyyatşünaslığımıza gəldi və
sonrakı etapın əsası qoyuldu.
Şəksiz, ədəbi prosesin, istənilən cərəyanın
istər elmi, istər bədii aspektlərini yaşadan məhz
cari ədəbi prosesdə təzahürünü
tapmasıdır. "Alatoran"dan sonra postmodernizmlə
bağlı tezislər və ədəbi mənbələr
Azərbaycan mediasında aramla, bir qədər daha elmi
yanaşma ilə öz əksini tapmağa başladı.
"Alatoran" jurnalı, "Alma qəzeti", lit.az
saytının postmodern dalğasından sonra Azərbaycan ədəbi-elmi
mühitinin fərqli aspektə təmsili vəzifəsini
öz öhdəsinə məhz "Tənqid.net"
jurnalı götürdü. Bu gün də nəşrinə
davam edən jurnal dövrün ədəbi nəşrləri
sırasında akademik yönümü ilə fərqlənirdi.
Əgər "Alma qəzeti", "Alatoran", lit.az kimi
platformalar sırf güncəl, yeni meyllər və dövrə
xas modern-postmodern üslubla ədəbi mühitdə öz
sözünü deməyə çalışırdısa,
"Tənqid.net" bu mühitdə müasir ədəbi
fikirlə akademik düşüncənin tribunası arasında
balanslaşdırıcı mövqe tuturdu. Jurnalın redaktoru
olan AMEA-nın müxbir üzvü Tehran Əlişanoğlu
(Mustafayev) həm elektron olaraq tənqid.net adlı saytda
yayımlanan, həm də rüblük nəşr kimi
oxucularla görüşən jurnalı "neoakademik nəşr"
olaraq xarakterizə edirdi. Jurnalda rubrikalar rüblük ədəbi
prosesə uyğun düzənlənirdi. Lakin istisnasız
olaraq bütün nömrələrdə təkrar olunan və
nəşrin əsas sütunlarını təşkil edən
bölmələr ədəbi prosesin əsas xətlərini
xarakterizə edirdi: "Aktual", "Yubileylər",
"Nəzəriyyə", "Günün ədəbiyyatı",
"Dünya təcrübəsi",
"Yaradıcılıq fakültəsi", "Xronika"
kimi bölmələr "Tənqid.net"in klassikləşən,
sabitləşən bölmələri kimi ədəbi
akademik nəşrlər tarixində öz yerini alıb. Tənqid.net
ədəbi mühitdə özünü ortaq nöqtələrin
vəhdətini təqdim edən jurnal kimi tanıtdı. Jurnal
həm klassik ədəbiyyatşünaslıq məktəbinə
məxsus, elmdə öz sözünü demiş alimlərin,
həm də akademik söz dünyasına ilk qədəmlərini
atan gənc ədəbiyyatşünasların tribunası kimi
şöhrət qazandı. Jurnalda İsa Həbibbəyli,
Tehran Əlişanoğlu, Nizami Cəfərov, Qorxmaz Quliyev,
Cavanşir Yusifli, Əsəd Cahangir, Səahəddin Xəlilov,
Eyvaz Taha, Həmid Herisçi, Niyazi Mehdi, Aydın Talıbzadə,
Rüstəm Kamal, Bədirxan Əhmədov, Şirindil
Alışanlı, Elnarə Akimova, Nərgiz Cabbarlı, Məti
Osmanoğlu ilə yanaşı, Qismət, Mətanət Vahid,
Maral Yaqubova, Elnarə Qaragözova, İlahə Ucaruh və digər
imzalar görünürdü. Bu jurnal yalnız ədəbi
tribuna deyildi, "Tənqid.net" həm də fəlsəfə,
teatr, kino, incəsənət kimi müstəviləri də
özündə ehtiva edirdi. "Tənqid.net" məhz bu
loyallığına görə Azərbaycan elmi-ədəbi-mədəni
mühitinə yeni polemik ruh gətirən neoakademik nəşr
kimi adını ədəbi nəşrlər sırasına
yazdırmağa nail oldu.
Əlbəttə, Azərbaycan müstəqillik
dövrü ədəbi prosesinin əsas tribunaları AYB və
onun nəşrləri olan "Ədəbiyyat qəzeti",
"Azərbaycan", "Ulduz", "Körpü",
"Literaturnıy Azerbaydjan" jurnallarıdır. Ədəbi
mühitin liberal kürsüsü ünvanını isə
"525-ci qəzet" daşıyır.
"Bütövlükdə "525-ci qəzet" Rəşad
Məcidin və məsləkdaşlarının Azərbaycan
oxucusuna, ədəbiyyatına, inkişafa, ictimai-mədəni
mühitə sözüdür. Bu, canlı, təsirli, obyektiv
mətbu sözə örnəkdir" (Akademik İsa Həbibbəyli).
"Olaylar", "Ədalət", "Kaspi"
qəzetləri də ədəbi prosesə diqqət yetirən
tribunalardandır. Postmodernizmlə bağlı ədəbi mətnlər
və araşdırmalar bu media orqanları tərəfindən
də diqqət və rəğbət görür.
Lakin bu gün Azərbaycan postmodernizminin iki əsas
tribunası var: kulis.az və sim-sim.az. 2011-ci ildə fəaliyyətə
başlayan kulis.az ilk etapda sırf mədəniyyət
platforması idi. Günümüzdə isə bu sayt ədəbi
prosesin gündəminin müəyyən edilməsində
mühüm rol oynayır. Kulis.az həm ədəbi
materialları, həm də ədəbiyyatşünaslıq
araşdırmalarını yerli və dünya kontekstində
təqdim edir. 2015-ci ildə Xalq yazıçısı Kamal
Abdullanın rəhbərlik etdiyi Azərbaycan
Yaradıcılıq Fondunun orqanı olan sim-sim.az
platforması yaradıldı. Kulis.az kimi sim-sim.az da yalnız ədəbiyyatı
deyil, ümumən sənəti əhatə edən bir internet
resursdur. Kamal Abdulla əsərləri ilə Azərbaycan
intellektual postmodernizminin yaradıcısı olduğu kimi,
sim-sim.az da Azərbaycan postmodern mühitinin yeni etapının
tribunasına çevrilməyə nail oldu. Əminliklə deyə
bilərik ki, bu platformalar: kulis.az və sim-sim.az
çoxsaylı, fərqli aspektli internet və çap
mediası mühitində "qaydasız döyüş"ə
öz qaydalarını tətbiq etməyi bacaran postmodern
tribunalar kimi statusunu qorumaqdadır.
Elnarə QARAGÖZOVA
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent,
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi
525-ci qəzet.- 2023.- 29 dekabr,№237.-S.11.