Teatr prosesinin
qolları: Azərbaycan aşıq sənətində teatr
düşüncəsinin poetika ünsürləri
Azərbaycan
teatrı-150
Üçüncü yazı
...Bizdən salam olsun arif olana,
Haqq nə gündə xəlq elədi dünyanı?
Yer ilə göy nə saatda bəhs etdi?
Yer nə üstə bəndə saldı aslanı?
Aşıq Ələsgər
Sözün əsl mənasında nadir sənət
növü olan aşıq yaradıcılığı həm
də sənət təfəkkürünün əvəzolunmaz
kateqoriyasıdır. Zaman-məkan sənət
növünü musiqi və poeziyayla bağlayan aşıq sənəti
müəyyən mənada Azərbaycan milli sənət təfəkkürünün,
yaradıcılıq prosesinin zaman içində də
bütövlüyünü təyin edən incəsənət
faktıdır.
"Yuğ prototeatrı" tarixi meydanı tərk
edəndə dastan yaradıcılığına təkan
vermişdi. Sırf epik dastanlardan fərqli olaraq aşıq
dastanlarında insan amili ön plana
çıxmışdı, odur ki, aşıq dastan
yaradıcılığını mif
yaradıcılığından ayırmalıyıq.
Aydın məsələdir ki, söhbət klassik mif
yaradıcılığından gedir. Baxmayaraq ki, XVI əsrə
qədərki aşıq şeirinin çox hissəsi bizə
gəlib çatmamışdır, ədəbiyyatşünaslıq
və sənətşünaslığımızda qeydə
alınan nümunələr aşıq sənətini teatr
düşüncəsi prizmasından araşdırmağa
kifayət qədər əsas verir.
Aşıq yaradıcılığının
başlıca mövzusunu "məhəbbət" və
"gözəllik" kateqoriyaları müəyyənləşdirir.
Aşıq lirikası nümunələrinə toxunmadan bizi
maraqlandıran dastan poetikasında teatr düşüncəsi
ünsürlərini aşkarlamağa cəhd edək.
Ötürücü, tənzimləyici və
yaddaş funksiyaları ilə yanaşı, aşıq
yaradıcılığı (bədii
yaradıcılığa məxsus olan estetik (zövq), didaktik
(tərbiyəvi) və kommunikativ (rabitə, əlaqə)
funksiyaları da yerinə yetirir.
Aşıq dastanlarının mövzuları
açıq-aydın göstərir ki, mif, mərasim-ayinlərdən
fərqli olaraq, dastanlarda bütün mənəvi, əxlaqi,
sakral, sosial və psixoloji anlayışlar artıq
personifikassiyalaşır - insaniləşir, konkret insan
obrazında, istəklərində, hərəkətlərində,
münasibətlərində, bir sözlə, sujetdə
gerçəkləşdirilir. Təbii ki, sujetqurma prinsipləri
əvvəlki ənənədən qaynaqlanır, bu prinsiplərdə
arxetiplər (ilkin anlayışlar) nəzərdə tutulur,
amma artıq yeni çağların yeni düşüncəsinin
humanitar əsasları fərdi, insanı, qəhrəmanı
ön plana çəkir, arxaik dastanlardan fərqli olaraq onu
çox zaman cəmiyyətlə konflikt-münaqişədə
təsvir edir.
Aşıq dastanlarının ədəbi
strukturlarına, bu strukturların özəl sisteminə diqqət
verəndə görürük ki, burada "məhəbbət"
kateqoriyası, bir qayda olaraq, konflikt-münaqişəyə təkanverici
şərt kimi dəyərləndirilir və qəhrəman
bu şərti mütləq mənəvi qanun kimi qəbul edərək
onun uğrunda ölümə getməyə belə
razıdır. Avropa teatr sistemindəki "faciəvi qəhrəman"
anlayışını xatırlayanda görürük
ki, qəhrəmanın "faciəviliyinin
kökləri" ictimai inkişafın təzadları və
insanların tərəqqiyə ödədikləri dəhşətli,
qanlı qiymətindədir" (A.Anikst. Tvorçestvo
Şekspira. M., Xud.literatura, 1963, s.337). İnsanı önə
çıxaran qədim Yunan filosofları xüsusilə qeyd
edirdilər ki, "yalnız insan xeyir-şər, haqq-nahaq və
buna bənzər anlayışları qavramağa qadirdir"
(Aristotelğ. Poetika. Soçineniə v 4-x tomax. M., 1984, T.4,
s.379). Bundan belə bir nəticəyə
gələ bilərik ki, aşıq dastanlarında "məhəbbət"
kateqoriyası məhz "insan azadlığı, seçmək
hüququ" sistemində özəl məna qazanır. Bu
sistemin, təbii ki, arxaik dövrlərdən fərqli olaraq
sosial aspekti daha qabarıq formada özünü büruzə
verirdi, çünki vahid etnopsixoloji şüuru təbəqələşmiş,
qütbləşmiş düşüncə əvəz
etmişdi. H.Araslı yazır: "Orta əsr vətəndaşları
azadlıq uğrunda apardıqları mübarizənin ilk pilləsində
"mənəvi azadlığı" könül aləmində,
məhəbbət aləmində, bərabərlik tələblərini
məhəbbət mövzusunda əbədiləşdirirdilər"
(H.Araslı. Aşıqlar. B., 1957, s.5). Marksist-leninçi nəzəriyyənin
vulqar (bayağı) sosiallaşdırma meylini kənara qoysaq,
"məhəbbət" və "azadlıq"
kateqoriyalarının mənəvi sistemdə sinonimləşməsini
qeyd edə bilərik. İrəliyə sıçrayıb,
peşəkar Azərbaycan teatrının institussional
poetikasının formalaşmasında bu iki sinonimləşmiş
kateqoriyanın olduqca böyük rol oynamasını göstərə
bilərik.
Aşıq lirikasının ikinci mühüm
kateqoriyası "gözəllik" anlayışı da
ambivalent (ikili) xarakterə malik olduğundan yeni
düşüncə sistemində üzvi tərkib hissəsi
və yaradıcı element kimi yer tutdu. "Gözəllik"
kateqoriyasının ambivalentliyi etik və estetik mənaları
özündə birləşləşdirməsində
anlaşılır. Aşıq-sənətkar elə bir
poetikaya sahib olmalıdır ki, onun yaradıcı imkanları
dinləyicini hər iki qatda (idrak və hiss) özünə cəlb
etsin, qarşısına qoyduğu məqsədə
çatmaq yollarını müəyyən mənada
yüngülləşdirsin. Nəzərə alsaq ki, dastan sənəti
zaman-məkan sənət növüdür və burada
aşığın istifadə etdiyi janr, söz, musiqi, rəqsvari
hərəkətlər, birbaşa müraciətlər, dinləyicilərin
reaksiyası və s. aşıq
yaradıcılığını zamana daha çox
bağlayır, belə nəticəyə gələ bilərik
ki, aşıq sənətində teatr düşüncəmizin
ilkin kateqoriyaları mövcuddur. Belə ki, teatr
poetikasının mövzu, dil-ifadə vasitələri, təsir
mexanizmləri yalnız doğma sənət təfəkküründən
doğa, milli sənət təfəkkürünün
qavrayış və psixoloji mexanizmləri ilə qavranıla
bilər. Aşıq lirikasının başqa bir
aparıcı kateqoriyası - "təbiət" müəyyən
mənada hadisələrin fonu olduğundan dil-ifadə vasitəsi
kimi gücləndirici funksiyanı yerinə yetirirdi. Klassik
miniatür sənətində olduğu kimi, burada da tipiklik
xüsusilikdən üstün tutulur, universal dəyər və
mənalar qabardılır.
Teatr poetikası üçün vacib olan göstəricilərdən
biri mövzunun konkret bədii həllidir. Hər hansı bədii
həllin xüsusiyyətləri kompozisiya özəlliklərində
özünü göstərir. Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, hər
hansı milli sənət növünün struktur qurumu,
kompozisiya prinsipləri yalnız milli sənət təfəkkürü
zəminində yarana bilər. Aşıq sənətinin
yaradıcı məhsulu olan dastanların kompozisiya qurumunda
teatr poetikasının bu həlledici kateqoriyasının örnəyini
görmək mümkündür.
Aşıq sənətində mövzunun bədii həlli
dastanın ənənəvi kompozisiya çərçivəsində
icra olunur. Bu çərçivə çox sadədir:
Giriş (teatr terminiylə - proloq), Ustadnamə, dastanın
özü (teatr terminiylə - hadisə və olaylar) və
yekun (teatr terminiylə - epiloq), Duvaqqapma. (Gmina Glğdarova.
İskusstvo aşıqov Azerbaydjana. B., İhıq, 1983.
s.36-40).
Ustadnamə - proloq, bir qayda olaraq, üç hissədən
ibarət olur və burada aşıq öz müəlliflik
iddiasını sanki kiçildərək Ustadların (ənənənin)
arxasında "gizlənir". Bu kompozisiya priyomu əslində
çox mürəkkəb bir psixoloji əməliyyatdır və
burada dinləyici-seyrçinin keçirtdiyi,
yaşadığı hal bir çox səciyyələrinə
görə yaradıcılıq prosesinə
yaxınlaşır.
Bunu anlayan ustad-aşıq böyük bacarıqla bu
prosesi düzgün istiqamətə yönəldir və bu səbəbdən
bəzən iki-üç axşam davam edən hekayət
insanları yormur, darıxdırmır. Lazım olan yerdə gərginliyi
azaltmaq, dinləyicilərə toxtaqlıq vermək
üçün aşıq haşiyə çıxır,
şən, zarafat xarakterli, baməzə, əyləndirici lətifələr,
hadisələr söyləyir. Teatr terminiylə adlandırsaq,
bu intermediyalarla (əlavə edilmiş səhnəciklərlə)
aşıq həm sujetə olan marağı qoruyur, həm də
ciddi, dramatik hadisələrin "astar üzünü"
xatırladır. Başqa sözlə, ustad yaradıcı həssaslıqla
dramatik poetikaya "karnaval estetikası"nın elementlərini
daxil edərək həyatın özünün
duallığını (ikili təbiətini) emosional formada
insanlara anladır. Aşıq dastanlarının qəhrəmanı
mifologiya və arxaik dastanlardan fərqli olaraq metaforik deyil,
arxetipin bədii personifikasiyasında "ali inkişaf"
prosesinin nəticəsində şəxsiyyət səviyyəsinə
yüksəlir. Bu şəxsiyyət artıq kor qüvvələrin
əlində oyuncaq deyil və Hegel yazdığı kimi "əsl
faciəvi əməl üçün fərdi azadlıq və
müstəqillik prinsipinin artıq oyanması zəruri şərtdir
və yaxud, hər halda istiqlaliyyət, öz əməlinə
və onun nəticələrinə görə cavabdeh olmaq istəyinin
oyanması gərəklidir" (Qeqelğ. Soç.t.XIV, M.,
1958, c.371).
Yalnız bu şərtlər, başqa önəmli
şərtlərlə bağlılıqda teatr
düşüncəsinə güclü təkan verib, onu təsisat
halına yüksəldə bilər. A.Anikst Avropa
intibahının, onun mənəvi mədəniyyətinin yeni
ideyalarını, yeni dünyagörüşünü xalqa
çatdıran "kanaldan" danışarkən qətiyyətlə
bəyan edir ki, "Bu ötürücü teatr oldu. Burada
dövrün nəhəng ideya kəşflərinin xalq ruhuyla
kəsişməsi baş verirdi. Buna görə də məhz
burada incə, zərif mənəvi mədəniyyəti əsl
xəlqiliklə uzlaşdıran böyük sənət
doğuldu" (A.Anikst. Göstərilən əsəri,
s.339).
Gördüyümüz kimi, aşıq dastan söyləmələri
teatr adlandırdığımız "böyük sənətin
doğulması üçün" bütün şəraiti
yaratmışdı, amma təəssüflər olsun ki, bu
doğum prosesi obyektiv və subyektiv səbəblərdən
özəl milli teatr poetikasının yaranmasıyla nəticələnmədi...
...Dastanın sonluğu - yekunu Duvaqqapma
adlandırılır. Bu termin el arasında toy mərasimiylə
bağlıdır - toyun sonunda gəlinin üzündən
duvağı açmaq adəti indi də mövcuddur.
Duvaqqapmanın üç funksiyası var: birincisi, iki
qovuşan aşiqin tərənnümü, ikincisi,
aşığın müəllifliyinin təsdiqlənməsi
(aşıq duvaqqapmada öz adını, ya təxəllüsünü
söyləyir) və üçüncüsü,
kompozisiyanı qapatması, ya halqalandırması. Sonuncunu
açıqlayaq: Ustadnamədə sələflərinin
adlarını çəkməklə aşıq ənənəyə
söykənməsini bildirir.
Duvaqqapmada sənətkar müəllifliyini
aşkarlamaqla ənənənin davam etməsini, inkişafda
olmasını bəyan edir. Beləliklə, üç bəndli
kompozisiya ənənəni və fərdi
yaradıcılığı halqa, dairə formasında təqdim
etməklə hər cür təzadları, mübahisəli məqamları
aradan götürür: halqanın, dairənin nə əvvəli
var, nə sonu, çərxi-fələk də dairəvidir,
günəş də, həyatın özü də.
Göründüyü kimi, ilk baxışdan sadə təsir
bağışlayan bu kompozisiyanın mürəkkəb fəlsəfi-magik
mənası var və buna görə də bu kompozisiya
günlərimizə qədər dəyişməz qalıb.
Bu kompozisiyanın universallığı həm də
ondadır ki, onun üç üzvlü quruluşu hər
hansı sənət düşüncəsinin forma və məzmun
yaradıcılığına yararlıdır. Aydın məsələdir
ki, teatr poetikasının ondan faydalanması istisna olunmur.
Aşıq sənəti teatr poetikası
üçün vacib olan janr təyinini də təmin etməyə
qadirdir.
Aşıq dastanlarının janr etibarilə təsnifatı
aşağıdakı qaydada verilir (Təsnifatlar:
Ə.Eldarovanın göstərilən kitabından
götürülüb. s.38-39).
1. Məhəbbət dastanları.
2. Qəhrəmanlıq dastanları.
3. Didaktik (öyüd-nəsihət) dastanlar.
İndi isə yuxarıda göstərdiyimiz
aşıq dastanlarının kompozisiyalarını, dastan
sujetinin quruluş prinsiplərini teatr poetikası baxım
bucağından araşdıraq.
Məhəbbət dastanlarının sujet
gedişatı, bir qayda olaraq, dörd sujet düyünüylə
təmin olunur.
1. Qəhrəmanın doğuluşu və təşəkkülü.
2. "Buta vermək".
3. Maneələrin meydana çıxması və
onları dəf etmək uğrunda qəhrəmanın
mübarizəsi.
4. Yarış və qələbə.
Qələbə çalan qəhrəman sevgilisinə
qovuşur, toy çalınır və burada sujet sona
çatır. Məhəbbət dastanı qovuşan sevgililərin,
aşiqlərin sonrakı taleləriylə
"maraqlanmır".
Teatr poetikasının məzmun xəttini
(paradiqmasını) təşkil edən aparıcı
mövzuları, onların bədii-estetik, formal səciyyələrini
Azərbaycan aşıq sənətinin, klassik formalı məhəbbət
dastanlarının məzmun və forma strukturlarında
aşkarlamaq və teatr düşüncəsinin
yaradıcı dövriyyəsinə buraxmaq
teatrşünaslığımızın aktual məsələsidir.
Qəhrəmanlıq dastanları tipoloji səciyyələrinə
görə "Kitabi-Dədə Qorqud" eposunun etnomədəni
modifikasiyalarıdır.
Teatr düşüncəmizin "faciə"
janrının qavrayışını hazırlayan və təmin
edən qəhrəmanlıq dastanlarının
poetikasının teatr poetikasına ötürdüyü
başlıca kateqoriyalar "cəngavərlik",
"igidlik", "fiziki qüvvə", "alicənablıq",
"dönməzlik" və s. qeyri-şərtidir, metaforik
deyil. Filosof Rəhman Bədəlovun fikrincə, bu kateqoriyalar
artıq "uydurma" sayıla bilməz, yəni, bunlar
"bədii həqiqət" sistemində anlaşılaraq
dəyərləndirilməlidir" (Bax: Raxman Badalov. Pravda i
vımısel qeroiçeskoqo gposa. B., Glğm, 1983).
Yeni çağların tələblərinə
görə dastan qəhrəmanları epik qəhrəmanlardan
fərqli "humanistləşdirilmiş" personajlardır,
onların fərdi xarakter xüsusiyyətləri daha
qabarıqdır və bu personajlar teatr düşüncəsinin
tələblərinə daha çox cavab verirlər.
Didaktik dastanlar tipologiyasına görə mif və
dastan yaradıcılığının son mərhələsidir,
onlar ailə-məişət tipli nağıllara daha
yaxındır. Teatr düşüncəmizdə
"dram" termin-anlayışına körpü olan didaktik
dastanlar teatr poetikasının etik səciyyələrini təmin
edən material sayıla bilər.
Aşıq dastanlarının dil-ifadə vasitələri,
mövzuları, kompozisiya quruluşu, prinsipləri və
başqa poetika səciyyələri Azərbaycan sənətşünaslığında
geniş tədqiq olunub və əldə olunmuş elmi qənaətlər
bizə imkan verir ki, aşıq
yaradıcılığını teatr düşüncəmizin
ilkin mərhələsi kimi dəyərləndirək. Milli
teatr poetikasının bazisini təşkil edən milli sənət
təfəkkürü və mənəvi-əxlaqi dəyərlər
sisteminin üzvi tərkib hissəsi olan aşıq sənəti
onun klassik nümunələrindən yaradıcı tərzdə
faydalanmalı və teatr sənətinin yeni çağlarda
yeni vəzifə və məqsədlərinə uyğun yeni
formaları yaratmasına kömək etməlidir.
Teatr poetikasının özəl kateqoriyası olan
suggestivlik (təlqin etmə) aşıq sənətində əsrlərcə
sınaqdan keçib və emosional gücünü təsdiq
edib. Bu keyfiyyətin həm ədəbi-nəzəri, həm də
praktiki-yaradıcı konsepsiyası olduğundan burada mürəkkəb
estetik əməliyyat tələb olunmur: aşıq sənətinin
müvafiq sistem və mexanizmləri teatr poetikasının
şərtlərinə
uyğunlaşdırılmalıdır. Aşıq
dastanlarının milli düşüncəyə autentik
(qaynaqlara əsaslanan) olması institussional sənət
növü olan teatrı, onun konseptual poetikasını öz
köklərinə qaytarıb məzmun və formaca yeni sənət
təfəkkürünün inkişafına güclü təkan
verə bilər ki, bu da öz növbəsində milli teatr
prosesinin yeni şəraitdə tam yeni keyfiyyət və xassələr
qazanmasına səmərəli zəmin yaradar...
Məryəm ƏLİZADƏ
Sənətşünaslıq doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2023.- 30 dekabr,¹238.-S.18;19.