Ağasadıq Gəraybəylinin
sonuncu rolu
Ağasadıq Gəraybəylinin çox koloritli, hətta
mən deyərdim hər kəsə doğma, tanış gələn
naturası vardı. Onu harda görsəydin - səhnədə,
ekranda, yaxud lap elə küçədə, başqa qiyafədə,
öz qiyafəsində, fərqi yoxdur - simasında, hərəkətlərində,
səsində hansısa doğma adamına,
tanışına, dostuna, qohumuna... xas bir cizgi tapırdın.
Özü də bu kolorit, doğmalıq sonradan
yaranmışdı, anadangəlmə xüsusiyyət idi və
bəlkə elə buna görə adama elə gəlirdi ki, səhnədə,
ekranda müxtəlif xarakterli insanların obrazlarını
yaratmaq üçün o, qətiyyən çətinlik
çəkmir, rollarını ekspromt şəkildə, birnəfəsə
oynayır. Halbuki bu obrazlar sosial statusuna, psixoloji çəkisinə,
xarakterik keyfiyyətlərinə görə heç də
bir-birinə bənzəməyən fərdlərin səhnə,
ekran ifadəsi idi.
Bəs Ağasadıq müəllim bu müxtəlifliyi,
rəngarəngliyi öz vücuduna, içinə necə
sığışdırır, bu bütövlüyə necə
nail olurdu?
Ötən yazılarımın birində qeyd
etmişdim ki, aktyorlar iki cür olur: yaradacağı obrazlara təslim
olub onların içində əriyənlər və əksinə,
o obrazları özünə təslim edib özündə əridənlər.
Birincilər üçün dayaq nöqtəsi rolun,
obrazın özüdür, yəni aktyor özünü
unudub bütünlüklə rolun ixtiyarına buraxır.
İkincilər isə dayaq nöqtəsi kimi özlərinə,
öz imkanlarına istinad edir, obrazı
özününküləşdirərək yaradırlar.
Ağasadıq müəllim məhz bu tip
aktyorların ən qüdrətli nümayəndələrindən
idi. Onun oyun tərzinin cazibəsi, yaratdığı
obrazların koloriti də bundan qaynaqlanırdı. Min səsin
içində belə dərhal, asanlıqla tanınan qeyri-adi
tembrə malik səsini də bura əlavə etsək, məncə,
Ağasadıq Gəraybəyli fenomeninin portretini uğurla
tamamlamış olarıq.
Amma yox!
Bəzi teatrşünaslar etiraz edib deyə bilərlər
ki, bu, düzgün yanaşma deyil, çünki aktyorlar xarici
ölkə dramaturqlarının əsərləri əsanda
hazırlanan tamaşalarda da rol alırlar və
oynadıqları rolların koloritini vermək naminə
onları özününküləşdirərək özlərinə
təslim edirlərsə, bu, dolayısı ilə, deyək
ki, ingilisin, gürcünün... azərbaycanlaşdırılmasına
uğursuz cəhd deyilmi?
Çox maraqlı, geniş bir polemikanın
mövzusuna gəlib çıxdıq və bu münasibətlə
mənim necə deyərlər, giriş sözüm,
çaparaq dediklərim belə olacaq ki, milli mənsubiyyət
kontekstində tam başqalaşmaq, özgələşmək
illüziyadan başqa bir şey deyil, çünki səhnə,
ekran personajının özəyini onun cismi, zahiri
görünüşü yox, ruhu təşkil edir. Ruhu isə
transfer etmək, dəyişmək olmur, yəni ingilis, yaxud
gürcü personajı oynayanda aktyorun tam ingilisləşməsi,
gürcüləşməsi mümkünsüzdür.
Bu sözləri eynilə azərbaycanlı
personajları oynayan ingilis, gürcü aktyorları
haqqında da demək olar.
İcazənizlə, polemikaya girişi burda saxlayıb
mətləbə qayıdaq, çünki məqsədim bu
yazıda polemika açmaq yox, Ağasadıq müəllimin
kino yaradıcılığı, yaratdığı ekran
obrazları barədə danışmaqdır.
Onun kino qəhrəmanlarının sayı o qədər
də çox deyil, hətta mən deyərdim ki, barmaqla
sayılacaq qədər azdır. Amma Azərbaycan kino sənətindən,
kino aktyorluğu məktəbindən danışanda bu
obrazların üstündən sükutla keçmək olmur,
ustadın qeyri-adi səsi, tanış, doğma siması
yüzlərlə səsin, obrazın fonunda xüsusi effektlə
eşidilir, görünür.
Əlbəttə ki, ilk növbədə "Bəxtiyar"
filmindəki Ağabalanın səsi, siması.
Aktyor bu dələduz, hiyləgər personajın
portretini öz oyun üslubu üçün xarakterik olan
duzlu-məzəli, bir az da yumorlu çalarlarla rəsm edir və
elə buna görə komissiya yoxlanışı ərəfəsində
çətin vəziyyətə düşən kollektivdə
yaranmış dramatik situasiyanın gülüş doğuran
məqamları ön plana keçir, başqa sözlə, belə məqamlarda yaşanan gərginliyin,
həyəcanların dramatik üzü, bir növ, onun komik
astarı ilə əvəzlənir. Bu gülməli oyunda əsas
söz sahibi, aparıcı personaj - dirijor, heç
şübhəsiz ki, Ağasadıq Gəraybəyli -
Ağabala Hüseynov idi. Aktyor obrazı fərdiləşdirib
tamaşaçıların yaddaşına həkk etmək
üçün maraqlı improvizasiyalar edir, hətta bəzən
ekssentrik oyun elementlərindən faydalanır. Onun hirslə sərinkeşin
"başına" qapaz endirdiyi səhnəni yada salaq.
Bütün işçiləri öz fərsiz qohum-əqrabaları
olduğundan dar gündə köməksiz qalmış
Ağabala əslində bu qapazı elə həmin o qohum-əqrabalarının
və özünün başına vurmalı idi. Amma o, sərinkeşi
seçir, bu komik tryukla həm tamaşaçılara
gülüş bəxş edir, həm də qohumlar
arasındakı münasibətlərin, kollektivdə hökm
sürən ab-havanın parametrlərini riyazi dildə desək,
gülüş koordinatları sistemində cızır və
nəticədə Ağabalanın rəhbərlik etdiyi klubda
baş verənlər az qala film içində film effekti ilə
yadda qalır.
Gəlin razılaşaq ki, Ağasadıq müəllimin
Ağabalası bənzərsiz bə təkrarsızdır! -
Bəxtiyarı tora salmaq üçün şirin dil tökəndə
də, "pulumu, pulumu" deyərək
kontrabasçını, fit çalaraq Saşanı
yamsılayanda da, fırıldağının üstü
açılanda həmkarı ilə savaşanda da...
Hansını deyəsən?
"O olmasın, bu olsun" filmində
yaratdığı Rüstəm bəy heç şübhəsiz,
Ağasadıq müəllimin yaradıcılığında
xüsusi yer tutur.
Rüstəm bəy sənaye kapitalının, ticarət
bumunun təzyiqinə duruş gətirə bilməyərək
tarix meydanından sıxışdırılıb
çıxarılmaqda olan silkin nümayəndəsi,
müflisləşmiş bəydir. Qumarda uduzduğu
pulları ödəmək üçün yeganə
qızı - 17 yaşlı Gülnazı 50 yaşlı
baqqala satmağı da onun dar ayaqda and içdiyi
"namusunun" nə qədər dəyərdən
düşdüyünü, deqradadiyaya
uğradığını göstərir. Ağasadıq
müəllim mənən, habelə maddi cəhətdən
iflasa uğramış Rüstəm bəyi bu aqibətin məntiqini,
ağrı-acısını dərk edən insan kimi
yaradır, onu gülünc vəziyyətə düşən
cüvəllağı qəlibindən çıxarıb bir
qədər fərdi yozumda təqdim edir. Onun Rüstəm bəyi
səhv addım atdığını anlasa da, məcburiyyət
üzündən bu qərarı dost-tanışların
iştirakı ilə qanuniləşdirməyə cəhd edir
və sonda Sərvərin hiyləsinə təslim olub
özü də gülüş predmetinə çevrilir.
Amma diqqət yetirsək görərik ki, bu proses acı
gülüşlə, sarkazmla, qara yumorla yox, Rüstəm bəyin
gözlərinin dibinə çökmüş kədərlə
müşayiət olunur.
Rüstəm bəyi digər personajlardan fərqli olaraq
qınamağa ürək eləməməyimiz, hətta ona
bir az acığamız da bundan irəli gəlir.
Bu filmdən bir il sonra rejissor Lətif Səfərov
Ağasadıq müəllimi "Qızmar günəş
altında" filmində Sərdarov roluna dəvət etdi və
ustad bu rolun da öhdəsindən uğurla gəldi.
Çayçılıq sovxozunun direktoru olan Sərdarov
o dövrün ideoloji qəliblərinə həm uyğun gələn,
həm də gəlməyən mürəkkəb obrazdır.
O da dövrünün bütün rəhbər işçiləri
kimi planın artıqlaması ilə doldurulması, məhsulun
keyfiyyətinin yaxşılaşdırılması
qayğıları ilə yaşayır, amma səlahiyyətlərindən
sui-istifadə edib qohumbazlıqla məşğul olmağa, məhsul
alıcılarından rüşvət götürməyə
də macal tapır; kəndə ezam olunmuş Aydın həkimi əvvəlcə
nəzakətlə, hörmətlə qarşılayır,
lakin heç feldşer təhsili də olmayan, amma kənd həkimi
işləyən
bacarıqsız, rüşvətxor qaynı ilə təzə
həkim arasında gərginlik yarananda qohumuna qahmar
çıxır. Bütün bunlara baxmayaraq, o,
prinsipiallığına, obyektivliyinə görə üzdə
olmasa da, daxilində təzə həkimi sevir, ona hörmətlə
yanaşır, Aydının qətiyyəti
qarşısında "varam belə oğlana" - deyərək
geri çəkilir.
Ağasadıq müəllimin yaratdığı
yaddaqalan ekaran obrazlarından biri də Cəlil Məmmədquluzadənin
eyni adlı hekayədi əsasında çəkilmiş
"Poçt qutusu" kinonovellasındakı Vəli xan
obrazıdır. Mən bu obraz haqqında bir qədər ətraflı
danışmaq istəyirəm, çünki istər hekayəni
oxuyanda, istərsə də filmə baxanda zahirən belə təəssürat
yarana bilər ki, Vəli xan bu əsərdə bədii
funksiyası sadəcə Novruzəlini buyurmaqla məhdudlaşan
ikinci dərəcəli obrazdır. Amma məsələyə
Mirzə Cəlilin poetikası, bədii mətnin daha geniş
nəzəri kontekstdə analizi müstəvisində baxanda vəziyyət
dəyişir, çünki ədib bədii əsərlərində
öz mövqeyini publisistikasındakı kimi birbaşa,
açıq şəkildə yox, bədii üsul və vasitələrlə
- müəyyən replikaların, yaranan situasiyaların dili, hətta
yeri gələndə hekayəçinin bir sözü,
cümləsi ilə çatdırırdı. Bunu nəzərə
almamaq əksər hallarda yazıçının bədii əsərlərinin
yalnız yozumu riskinə gətirib çıxarır. Bəlkə
də elə buna görə vaxtilə bəzi
"...şünaslar" Vəli xanı Novruzəlinin
avamlığının,
geriqalmışlığının səbəbkarı kimi təhlil
etmişlər. Halbuki hekayənin mətnində belə
yanaşmaya rəvac verən cüzi bir işarə, eyham belə
yoxdur, əksinə, əsərin sonuncu cümləsində
oxucu həbs olunmuş Novruzəlinin aqibətinə bir qədər
fərqli rakursdan baxıb fikrə gedən, bu vaqeənin fərqinə
varan Vəli xan görür.
Sevindirici haldır ki, kinonovellada Ağasadıq müəllim
sanki intuisiya ilə Vəli xanı filmin lap əvvəlindən
bu rakursdan təqdim edir, onu Novruzəlilərin faciəsinin
baiskarı kimi yox, bu avam kəndli ilə normal ünsiyyət
quran, ən başlıcası isə onun aqibətinə biganə
qalmayan insan kimi təqdim edir.
Ağasadıq müəllim daim yaradıcılıq
eşqi ilə yaşayan aktyor idi və mən bu yazını
dediklərimə şəhadət verən bir epizodla - ustadla
ilk və həm də son görüşümün kövrək
təəssüratı ilə bitirmək istəyirəm.
1987-ci ilin payızı idi. Bir gün iş elə gətirdi
ki, işlədiyim "Bakı" qəzetinin
tapşırığı ilə qüdrətli sənətkarımız
Ağasadıq Gəraybəylinin qonağı oldum.
Ustadın yaşı o vaxt artıq 90-ı
keçmişdi, amma teatrla əlaqəni kəsməmişdi,
bu yaşında da alqışlar altında səhnəyə
çıxır, tamaşalarda oynayırdı (!).
Ağasadıq müəllim evdə tək idi və
çox dilxor, narahat, bir az da köməksiz
görünürdü. Hiss elədim ki, vəziyyət, necə
deyərlər, "ruscadır", dağ boyda kişini belə
çətin duruma salan nə isə ciddi bir səbəb var.
Az sonra hər şey aydın oldu - demə, bir neçə
gün imiş Ağasadıq müəllimin gözləri
öz işığını demək olar ki, tam itiribmiş
və o, indi ətrafında olan hər şeyi, o cümlədən,
məni də yalnız qaraltı kimi görürdü...
Çətin vəziyyətə
düşmüşdüm, bilmirdim teatrla bağlı
cavabını almağa gəldiyim sualı bu vəziyyətdə
səsləndirim, ya yox. Necə deyərlər, keçi can
hayında, qəssab piy axtarır.
Amma Ağasadıq müəllimin az qala
ağlamsına-ağlamsına dedikləri mənim vermədiyim
1 yox, bəlkə də 5 sualın cavabı oldu:
- O gün teatra təzə tamaşanın
stolarxası məşqinə getmişdim. Elə əyləşib
məşqə başlamışdıq ki, gördüm
rolumun sözləri yazılmış dəftəri unudub evdə
qoymuşam. Hirsimdən hər 2 əlimlə başıma necə
qapaz endirdimsə, həmin andaca gözlərimə qaranlıq
çökdü...
...Ağasadıq müəllimin dedikləri sənətə
həsr olunmuş uzun bir ömrün tragikomediya üslubunda
oynanılan son rolu idi... və ustad bu rolu da bütün
rolları kimi təbii və səmimi oynamışdı...
Düz 1 il 1 ay sonra aktyor vəfat etdi...
Məzarının nuru əskilməsin, ustad!
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet .- 2023.- 15 dekabr, №228.- S.13.