Elm yolunun layiqli davamçısı
Söhbət çağdaş pedaqogika elminin layiqli,
ləyaqətli nümayəndəsi, dostumuz, həmkarımız,
gözəl insan, dəyərli alim, bir sıra əcnəbi
akademiyaların həqiqi üzvü Hümeyir Hüseyn
oğlu Əhmədovdan gedəcək. Hümeyir müəllim
görkəmli Azərbaycan pedaqoqu, pedaqogika elmləri doktoru,
professor, SSRİ maarif əlaçısı, Əməkdar ali məktəb
işçisi, Prezident təqaüdçüsü, SSRİ
Pedaqoji Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü,
Rusiya Təhsil Akademiyasının xarici üzvü Hüseyn
Mustafa oğlu Əhmədovun oğludur. Ata yolunu seçərək
müəllimlik peşəsini, elm yolunu seçib.
Bu il pedaqogika elmləri doktoru, professor Hümeyir
Əhmədovun anadan olmasının 65 illiyi tamam olur.
Hümeyir müəllim ötüb keçən illəri vərəqlədikcə
həyatının xoş, acılı-şirinli
anlarını, çətinliklərini və
uğurlarını gözləri önünə gətirir.
Gah sevinir, gah kövrəlir, gah da iftixar hissi keçirir. Necə
deyərlər, fikirləşir ki, "papağını
heç də havayı yerə günə
yandırmayıb", çəkdiyi zəhmətin bəhrəsini
görüb.
Uşaqlıq, yeniyetməlik, ilk gənclik, gənclik
illəri, yaxın zamanlarla bağlı günlər dil
açıb danışır.
Hümeyir Əhmədov 1958-ci ildə Bakı şəhərində
dünyaya göz açıb. Valideyn nümunəsi onun kamil
bir insan kimi formalaşmasına öz təsirini göstərib.
Səhər ertə yuxudan duranda da, gecə yatağına
uzananda da atası Hüseyn müəllimi yazı masası
arxasında görüb. Atasının nəşr olunan
kitablarına baxanda çox sevinib: "O yuxusuz gecələrin
məhsuludur bu kitablar!" - deyə düşünüb.
Özünü Hüseyn müəllimə oxşatmağa,
onun kimi zəhmətsevər olmağa çalışıb.
Kitaba, dərsliklərə bağlanıb, yaxşı
oxumağa səy göstərib. Hümeyir orta məktəblə
yanaşı, eyni zamanda 11 nömrəli uşaq musiqi məktəbində
təhsil alıb.
Orta məktəbdə oxuyarkən musiqi ilə
yanaşı, riyaziyyat fənninə böyük maraq göstərib.
Həmin maraq onu Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutuna
gətirib.
Bir mahnıda deyildiyi kimi, tələbəlik illəri
yada düşəndə adamın ürəyi sevincindən
çırpınır.
Hümeyir də bu hissləri yaşayıb. Həmin illəri
tez-tez xatırlayır. Pedaqoji İnstitutun riyaziyyat fakültəsinə
qəbul olunub. Ali məktəbdə təhsil ala-ala Zaqafqaziya
Komsomol Məktəbinə də yazılmışdı. Həmin
məktəbi əla qiymətlərlə bitirdi.
H.Əhmədov vaxtilə riyaziyyat müəllimi
ixtisasına yiyələnməklə, riyaziyyat müəllimi
işləməklə yanaşı, onun həm də
mülki hüquq üzrə magistr dərəcəsi var. Sadəcə,
bu sahədə fəaliyyət göstərməyib. Bu, onun hobbisidir.
Bakı sakini olmasına baxmayaraq, Hümeyir müəllimin
təyinatı Xaçmaz
rayonuna verildi. O zamanlar bəzi rayonlarda dəmiryol məktəbləri
vardı. Hümeyir müəllim
Xaçmaz stansiyası 45 nömrəli dəmiryol orta məktəbinə
göndərildi. Riyaziyyat müəllimi kimi işə başladı.
Bakıdan "gəldiyi" üçün rus bölməsində
dərs verdilər. Öz peşəsini sevirdi, onun vurğunu
idi.
Hər bir şəxs Vətən qarşısında
müqəddəs borcunu yerinə yetirməlidir. Vaxt tamama
yetişdi, Hümeyir müəllim də hərbi xidmətə
yola düşdü. Onun sorağı Uzaq Şərq Hərbi
dairəsinin Xabarovsk-Vladivostok diyar hərbi hissələrinin
birindən gəldi. O vaxtlar biz SSRİ-nin tərkibində
idik, Azərbaycanla yanaşı, SSRİ də bizim vətənimiz
sayılırdı. Ordu sıralarından qayıdandan sonra
Hümeyir müəllim pedaqoji fəaliyyətini Saatlı stansiyası
33 nömrəli dəmiryol orta məktəbində davam
etdirdi. İndi artıq riyaziyyat fənni ilə yanaşı,
fizika və əmək dərslərini də aparırdı.
1983-1984-cü illərdə təyinatını
başa vurub Bakıya gələn H.Əhmədov Cəmşid Naxçıvanski
adına hərbi təmayüllü orta məktəbdə tərbiyəçi-müəllim,
daha sonra A.S.Makarenko adına 12 nömrəli rus dili təmayüllü
internat məktəbində riyaziyyat müəllimi vəzifələrində
çalışdı. O, 2000-ci ildən hal-hazıra kimi Təhsil
İnstitutunun Elmi-pedaqoji kadr hazırlığı
şöbəsinin müdiri vəzifəsində uğurla
işləyir.
Arzular tükənmək bilmir. Hümeyir müəllim
5 il müxtəlif məktəblərdə müəllim
işlədi. Yaxşı riyaziyyat müəllimi olduğunu əməli
fəaliyyəti ilə sübuta yetirdi. Müəllim kimi
işləməkdə davam edə bilərdi. Fəqət hiss
elədi ki, elmin daşlı-kəsəkli yolları onun
yuxusunu ərşə çəkib. Bu sonsuz maraq onu Azərbaycan
Elmi-Tədqiqat Pedaqoji Elmlər İnstitutuna (hazırda Təhsil
İnstitutu) gətirib çıxardı. Aspiranturanın əyani
şöbəsinə qəbul edildi. Pedaqogika nəzəriyyəsi
və tarixi ixtisasını seçmişdi. Dissertasiya
mövzusu "Azərbaycan SSR-də hamılıqla ümumu
orta təhsilə keçilməsinə hazırlıq və
həyata keçirilməsi (1961-1977-ci illər)" kimi
müəyyənləşdirildi. Elmi rəhbər o zaman
pedaqoji elmlər namizədi olan Əjdər Ağayev təyin
olundu. Dissertasiyanı 1987-ci ildə tamamlayaraq 1988-ci ildə
müdafiə etdi.
O, pedaqogikanın və təhsilin tarixinə, ümumi
pedaqogikaya dair tədqiqatların davam etdirməkdə idi. Tədqiqatçılıq
səriştəsi, pedaqoji elmə marağı, arxivlərlə
iş onu doktorluq dissertasiyası üzərində işləməyə
həvəsləndirdi. Doktorluq dissertasiya mövzusunu
"Qloballaşma şəraitində Azərbaycan
Respublikasında ali təhsilin modernləşdirilməsi"
kimi təsdiq etdirdi. 2011-ci ildə dissertasiyanı müdafiə
edərək pedaqogika elmləri doktoru elmi dərəcəsi,
bir müddət sonra isə, (2017) professor elmi adını da
verildi.
Təhsili elmdən, elmi təhsildən kənarda təsəvvürə
gətirmək, sadəcə, qeyri-mümkündür.
Hümeyir müəllim Azərbaycan Elmi-Tədqiqat Pedaqoji Elmlər
İnstitutunda (hazırda Təhsil İnstitutu) işləmək,
elmi-tədqiqatla məşğul olmaqla yanaşı, ali təhsil
müəssisələrində
mühazirə və seminar məşğələləri
aparırdı.
Professor H.Əhmədov respublikamızda ilk dəfə
milli təhsil sisteminin təkmilləş-dirilməsi,
inkişaf etdirilməsi və idarə olunması sahəsindəki problemləri nə-zəri-konseptual,
eyni zamanda praktik cəhətdən araşdırmış,
prosesin dinamikasına aydınlıq gətirmişdir.
Hümeyir müəllim öz tədqiqatlarında təhsil
sistemində islahatların başlanmasından ötən
müddətdə baş verən prosesləri müasirlik
mövqeyindən birinci olaraq
qiymətləndirmiş, dövlət inhisarı ilə,
mərkəzi idarəçiliklə, ideoloji tabeçiliklə
səciyyələnən sovet təhsil sistemindən Avropa ali
təhsil məkanına inteqrasiya edən ali təhsil sisteminə
keçid proseslərini pedaqoji-psixoloji və aksioloji cəhət-dən
təhlil etmişdir. O, təhsilin hüquqi
nizamlanmasının elmi əsaslarını müəyyənləşdirmiş,
Azərbaycanda ilk dəfə olaraq ali məktəblər
üçün "Təhsil hüququ" fənninin
proqramını və dərsliyini hazırlamışdır.
Professor Hümeyir Əhmədov bir sıra əcnəbi
akademiyaların, o cümlədən, Rusiya Pedaqoji və Sosial
Elmlər Akademiyasının (2007), Təhsilin
İnformasiyalaşdırılması Akademiyasının
(2012), Rusiya Hüquq Elmləri Akademiyasının (2008), Rusiya
Təbiətşünaslıq Akademiyasının (2018) həqiqi
üzvü; SSRİ PEA-nın varisi olan Rusiya Təhsil
Akademiyasının xarici üzvüdür (2006).
Vaxtaşırı həmin akademiyaların tədbirlərində,
hesabat iclaslarında, elmi konfranslarında iştirak və
çıxışlar edir.
Bu qədər xarici akademiyanın həqiqi üzvü
olmaq hər oğulun işi deyil. Bu, Azərbaycan aliminin
böyük hünərdir.
Hümeyir müəllim bir çox monoqrafiyaların,
kitab və kitabçaların, yüzlərlə elmi məqalənin
müəllifidir. Əsərləri həm respublikamızda, həm
də xarici ölkələrdə işıq üzü
görmüşdür. Diqqət yetirək: "Azərbaycanda
xeyriyyə cəmiyyətlərinin maarifçilik fəaliyyəti"
(1997), "Gənclərin milli-mənəvi dəyərlər
əsasında tərbiyəsi" (2006, P.B.Əliyevlə),
"Azərbaycan təhsilinin insan resursu" (rusca) (2007), "Ali təhsilin modernləşdirilməsi"
(2008), "Azərbaycan təhsilinin inkişaf
strategiyası" (2010), "Elmi-pedaqoji və pedaqoji kadr
hazırlığı problemləri" (2018).
Elmi rəhbər və rəsmi opponent, yaxud rəsmi rəyçi
kimi elmi kadrların yetişməsində fəallıq
göstərib və göstərir. Yaxınlarda elmi rəhbəri
olduğu Müjkan Məmmədzadə fəlsəfə
doktoru elmi dərəcəsi almaq üçün "Tələbələrdə
pedaqoji prosesi idarəetmə mədəniyyətinin
formalaşdırılması"
mövzusunda dissertasiya müdafiə etmiş və
diplomunu almışdır.
Hümeyir müəllim 2004-cü ildən
"Pedaqoqlar sülh və qarşılıqlı anlaşma
uğrunda" Beynəlxalq hərəkatının Azərbaycan
təşkilatının üzvüdür. Bu sahədə səmərəli
fəaliyyət göstərir.
Hümeyir müəllim ümumtəhsil
"Texnologiya" (I-IX siniflər üçün), orta ixtisas ("Pedaqogika") və
ali məktəblər üçün ("Pedaqogika",
"Alqoritmlər nəzəriyyəsi",
"Upravlençeskaə pedaqoqika i psixoloqiə", "Təhsil
hüququ",
"İnformatikanın tədrisi meto-dikası") dərsliklərin
müəllifidir.
Azərbaycan Respublikasının qabaqcıl təhsil
işçisi döş nişanına (2006), "YUNESKO-nun
müəllimi" (2008, Kazan şəhəri), Rusiya
Federasiyasının 3-cü dərəcəli "Borc və
Şərəf" ("Dolq i çestğ") ordeninə (2008), Rusiya
Federasiyası Elm və Təhsil Nazirliyinin K.D.Uşinski
medalına (2009), RTA-nın Rəyasət heyətinin qərarı
ilə "Əməkdar Elm və Təhsil Xadimi" fəxri
adına (2017) layiq görülmüşdür.
Bundan başqa, RTA-nın təqdimatı əsasında
"Avropa Elm və Sənaye
Konsorsium tərəfindən "Əmək və elm"
ordeni ilə təltif olunmuşdur. Xarici ölkələr azərbaycanlı
alimin elmini bu qədər yüksək qiymətləndirməsi
qürur hissi doğurur.
2021-ci ildə o, respublika Prezidenti cənab İlham
Əliyevin sərəncamı ilə səmərəli elmi və
pedaqoji fəaliyyətinə görə "Tərəqqi"
medalına layiq görülmüşdür.
Professor Hümeyir Əhmədov Azərbaycan
Respublikasının Təhsil İnstitutunun "Elmi əsərlər"inin
baş redaktorunun müavinidir. Bundan başqa, "Azərbaycan
məktəbi" və "Məktəbəqədər və
ibtidai təhsil" jurnalının, "Kurikulum", həmçinin
Moskvada nəşr olunan "Pravo i jiznğ",
"Muniüipalğnoe obrazovanie: innovaüii i
gksperiment", "Obrazovanie.
Nauka. Nauçnıe kadrı",
Çex respublikasında nəşr olunan "Veda perspektiv" elmi dərgisinin,
indeksli "Revista Genero e İnterdisciplinaridade" və s.
jurnallarının redaksiya heyətlərinin
üzvüdür.
Məqaləni tamamlayarkən təsadüfdən, ya zərurətdən
kitab rəfimdəki iki kitab diqqətimi cəlb etdi. Biri
professor Misir Mərdanovun Azərbaycan təhsil tarixi (II cild
s.442), digəri professor Fərrux Rüstəmovun təqdimatında
Azərbaycan Ali Pedaqoji İnstitutu. Beş illik II kitab (s.30;
96). Burada Hümeyir müəllimin babası haqqında məlumata
rast gəldim. Bu məqalədə onu da yada salmağı qərara
aldım. Sən demə, Hümeyir ata yolu ilə
yanaşı, eyni zamanda baba yolunun da
davamçısıdır. Ana babası Şuşa sakini Məmmədzadə
Bəhmən Kərimxan oğlu 1907-1917-ci illərdə
Şuşada ali ibtidai məktəbi bitiribmiş, 1926-cı
ildə Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunda fizika-riyaziyyat
ixtisası üzrə akademik Mehdi Mehdizadə, Abasqulu Abbaszadə
və digər tanınmış ziyalılarla bir qrupda ali təhsil
alıb. Səmərəli pedaqoji fəaliyyətlə məşğul
olub. 1937-ci ildə zadəgan ailəsinin nümayəndəsi
olduğuna görə repressiyaya məruz qalıb. Hüseyn
müəllim oğlu Hümeyir öz babası Bəhmən Məmmədzadənin
yolunu davam etdirsin deyə riyaziyyat fakültəsini seçməyi
məsləhət görüb. Hümeyir riyaziyyat müəllimi
ixtisasına seçərək, həm də baba yolunu davam
etdirib. O, ata və babasının yolununu davam etdirərək
müqəddəs müəllimlik peşəsini, elm yolunu
seçib.
Çox hörmətli Hümeyir müəllim! Aylar,
illər dolandı. Gəlib 65 yaşına çatdın! 65
yaş nədir ki? 70 yaşa, 80 yaşa, 90, 100 yaşa!
Uğurlarının sayını artır,
sağlamlığın qayğısına qal, həmişə
gümrah və nikbin ol!
Sənin elmi və pedaqoji fəaliyyətinin 45 illiyi, rəhbərlik
etdiyin Elmi-pedaqoji kadrların hazırlanması şöbəsinin
90 illiyi və anadan olmağının 65 illiyi tamam olur. Bu
yubileylər günü münasibətilə səni ürəkdən
təbrik edirik!
Akif ABBASOV
Azərbaycan Respublikasının Təhsil
İnstitutunun elmi katibi, pedaqogika elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet .- 2023.- 16 dekabr, ¹229.- S.21.