Gülməli adamın yuxusu
Dostoyevski şəksiz, dünya ədəbiyyatının
parlaq dühalarındandır. Yazıçının adı
çəkiləndə istər-istəməz ağıla
"Cinayət və cəza", "Karamazov
qardaşları", "Qumarbaz", "İdiot" gəlir.
Hərçənd ki, bu sadalanlarla bağlı oxucuların əksəriyyətinin
az-çox məlumatı var. İndi icazənizlə yenicə
oxuduğum "Gülməli adamın yuxusu" hekayəsi
haqqında düşüncələrimi sizinlə
bölüşmək istəyirəm.
Fantastik janrda yazılmış hekayənin qəhrəmanı
həyatı müstəsna dərəcədə ciddiyə
almayan, hər şeyə yumorla yanaşan bir surətdir. Bunu
süjetin əvvəlində özü etiraf edir:
"Mən gülməli adamam. İndi mənə dəli
deyirlər. Amma daha heç acıqlanmıram, indi onların
hamısı mənə əzizdir, üstümə güləndə
də niyəsə lap əziz görünürlər. Onlara
baxanda bu qədər kədərlənməsəydim,
özüm də gülərdim, əlbəttə, özümə
yox, onları sevdiyimdən gülərdim. Kədərimin səbəbi
budur ki, mən həqiqəti bilirəm, onlarsa yox. Ooh, həqiqəti
tək bilmək adama necə də çətindir! Amma onlar
bunu başa düşməzlər".
Görünür, həqiqət axtarışları,
şübhələr, daxili iztirablar qəhrəmanı
üzür, əldən salır və get-gedə həyata,
insanlara qarşı soyuq münasibəti
açıq-aydın hiss olunur. Heç kəs onu başa
düşmür, ciddiyə almır, gülüş obyektinə
çevirir. O isə ruhdan düşmür, həqiqətin
arxasıyca böyük ümidlə addımlayır.
Düzü, belə axtarışlar adətən insanı
sükunətə, bəzən zülmətə gətirib
çıxarır. Balzakın təbirincə desək,
işıq axtarışı insanları kor edir. Ancaq bu fikir
hekayədə özünü doğrultmur, qəhrəman
intiharın astanasında maraqlı situasiya ilə
qarşılaşır və tədricən bu detal həqiqət
axtarışındakı yoluna işıq saçır.
"Beləliklə, bu iki ayda hər gecə evə
qayıdarkən özümü güllələyəcəyimi
düşünürdüm. Elə hey o dəqiqələri
gözləyirdim. Bu balaca ulduz isə indi ağlıma fikir
saldı, mən də qərara gəldim ki, məsələ
hökmən elə bu gecə olacaq. Həə, göyə
baxdığım vaxt birdən balaca qızcığaz dirsəyimdən
yapışdı..."
Qəhrəman fikirli halda küçədə gəzişərkən
təsadüfən bir qızcığaz tövşüyərək
onun qolundan yapışır, ağlamağa başlayır. O,
uşağa məhəl qoymur və qaradovoya
yaxınlaşmasını tələb edir. Daha sonra öz mənzilinə
sarı üz tutur. Qonşuda qumar oynayanların səsindən
başqa ins-cinsin səs-səmiri duyulmur. Masaya
yaxınlaşır, şam yandırır,
tapançasını doldurur və özünü
öldürmək istəyir. Doğrusu, heç nəyi ciddiyə
almasa da, məsələ ciddiləşdikcə ağrıya
qarşı laqeyd olmadığını fikirləşir.
"Fikir verin, mənə heç nəyin fərqi
olmasa da, ağrını hiss edirdim. Beləcə mənəvi
cəhətdən ürəkağrıdan bir hadisə
baş versəydi, heç nəyə biganə
olmadığım çağlarımdakı kimi narahat
olardım".
Açığı, bu epizod mənə Cek Londonun
"Həyat eşqi" əsərindəki yaşamaq
uğrunda mübarizəni xatırlatdı. "Gülməli
adamın yuxusu"nda həyatdan bezmiş, yorulmuş
obrazın intihar ərəfəsində ağrını
duymasını əsl həyat eşqi kimi xarakterizə etmək
olar. Yəni bu o deməkdir ki, adam nə qədər həyatdan
usansa, iztirab çəksə də, son anda canın
şirinliyini, yaşamağın gözəlliyini dərk
edir. Eyni situasiyanı Cek Londonun "Martin İden"
romanındakı Martində, Hötenin "Gənc Verterin
iztirabları" əsərindəki Verterdə müəyyən
mənada görmək mümkündür. Lakin həmin qəhrəmanlar
axırda həyat eşqini üstələyib, intihar edirlər.
Onu deyirdim axı, Dostoyevskinin qəhrəmanı
iş masası arxasında balaca qızcığaza
qarşı kobud rəftarını xatırlayır və
tapançasını özündən kənarlaşdırır,
əməlinə görə vicdan əzabı çəkməyə
başlayır. Başında dolaşan təzadlı
düşüncələr onu şirin yuxuya aparır. Sujetin
kuliminasiya mərhələsi də elə buradan
başlanır. Yuxuda gördüyü hadisələr müəllif
təxəyyülünün fövqündə dayanır. Qəhrəman,
yuxuda intihar etdiyini, öldükdən sonra tamamilə fərqli
bir dünyaya səfər etdiyini nəql edir.
"Birdən elə bil özümdən gizlin, cənnət
kimi günəşli, füsunkar yerə düşdüm.
Sanki Yunan Arxipelaqının sahəsində durmuşdum. Ah, hər
şey bizdəki kimi idi, amma hər tərəf sanki bir bayram
yaşayır, müqəddəs bir zəfər
saçırdı. Mülayim, zümrüdvari dəniz sahilə
ləpə vurur və sahili yalayırdı. Olduqca gözəl
hündür ağaclar bütün zənginliyiylə
dayanmış, saysız-hesabsız yarpaqları isə, əminəm,
məni öz asta mülayim səsiylə salamlayır və
sevgi sözləri söyləyirdilər".
Bu hissəni oxuyarkən Nizami Gəncəvinin "Xəmsə"sindəki
Utopiyanı xatırladım. "Xoşbəxtlər"
ölkəsində də insanların şad-firavan
yaşadığı, cənnət kimi dünya təsvir
edilmişdi...
Hekayənin razviyazka mərhələsi Dostoyevskinin
"Utopiya"sındakı insanların xarakterinin
açılması ilə başlayır. Onlar bizim
dünyamızdakı insanlardan qat-qat fərqlənir; pis,
xudbin, çirkin əməllərdən kənar olması ilə
diqqət çəkirlər. Fəqət qəhrəmanın
oraya yollanması, insan xislətinin əsl
çılpaqlığını onlara göstərməsi vəziyyəti
qəlizləşdirir.
"Yemək və geyim üçün az
çalışırdılar. Onlar da sevir və uşaq
doğurdular, amma bizim başımıza gələn və yer
üzündəki bəşəriyyətin bütün
günahlarının yeganə mənbəyi olan o şiddətli
şəhvət ehtirasını onlarda heç vaxt görmədim".
Əslində, yazıçı belə bir
dünyanın mövcud olmadığın özü də
yaxşı bilir, ancaq bu epizodlarla insanlara subliminal mesaj vermək
istəyir. Sülhü, əmin-amanlığı, sevgini,
xoşbəxtliyi, sağlam mənəviyyatı
aşılayır. Dostoyevski bu hekayə vasitəsilə
dünyada baş verən bütün mənfi əməllərin
səbəbkarının yalnız insan olduğunu göstərir.
Müəllif, insanın, hətta cənnətə belə
getsə, oranı da öz şər əməlləri ilə
çirkləndirə biləcəyi qənaətindədir.
"Onlar yalan danışmağı öyrənib
yalanı sevdi, yalanın gözəlliyini tanıdı. Sonra
tezliklə şəhvət baş qaldırdı, şəhvət
qısqanclıq doğurdu, qısqanclıq da qəddarlıq...
Ooh, bilmirəm, yadıma gəlmir, ancaq tezliklə, çox
tezliklə ilk qan töküldü: onlar təəccübləndi,
dəhşətləndi və ayrılmağa
başladılar.
Deyirdim ki, bunların hamısını mən eləmişəm,
yalnız mən. Əxlaqsızlığı, çirkinlik və
yalanı onlara mən gətirdim! Yalvarırdım ki, məni
çarmıxa çəksinlər"
Qərəz, hekayənin finalında qəhrəman
yuxudan ayılır, intihar etmədiyinə görə sevinir.
Onu narahat edən, incidən taleyüklü suallara cavab
tapır: O anlayır ki, özü yox, mövcud mühit
gülüncdür. Nəticədə, müəllif fikrini
beləcə yekunlaşdırır:
"Həyatı dərketmə həyatdan, xoşbəxtlik
qanunlarını bilmək xoşbəxtliyin özündən
üstündür".
İlkin ÖZ
525-ci qəzet .- 2023.- 23 dekabr, №(233).- S.21.