"Çox sevdiyim
bu peşənin ovsunlanmış qurbanıyam"
Xalq artisti Fəxrəddin Manafov: "İnsan
övladı incəsənətdən gözəl heç nə
yaratmayıb"
"Dünya bir teatr səhnəsidir. Hər kəs
öz rolunu oynayıb qurtarandan sonra bu səhnəni tərk
edir". Bu sözləri Şekspir deyib. "Ömür də
bir kinodur..." Bu misra Vahid Əzizin şeirindəndir. Amma bu
dünyanı yaşadan da
insandır, həmin ömrü yaşayan da. Və bu insanlar
arasında elələri var ki, istər teatr səhnəsində,
istər kinoda dondan-dona girərək, məharətlə həm
sevməyi bacarır, həm də sevilməyi. Bəlli bir
zaman kəsiyində bizləri ya səhnəyə, ya da ekrana
elə bağlayır ki, sehrindən uzun müddət
çıxa bilmirik. Gördüyümüzü müzakirə
edirik, fikir mübadiləsi aparırıq, hətta mübahisədən
də qalmırıq. Onlar isə bizlərdən biri olsa da,
adının qarşısında aktyor titulunu məharətlə
daşıyanlardır.
Əziz oxucu, qəzetimizdə sənət adamları,
öz işinin peşəkarı olanlarla sizləri mütəmadi
görüşdürürük. Həmkarlarımla birlikdə
sizlərə təqdim etdiyimiz
yazılarımız haqqında yüksək fikirlərinizi
həmişə eşidirəm və bu, bizə yetər...
İlin sonuna yaxınlaşırıq və sayılı
qalan şənbə müsahiblərimizi elə seçdik ki,
həmişə olduğu kimi bizlərdən razı
qalasınız. Yazının əvvəlində teatr, kino
söhbətinə işarədən qonağımız
haqqında ümumi məlumatınız artıq var. Keçək
onun kimliyinə.
Kifayət qədər filmlərdə rol alıb, teatr
tamaşalarında oynayıb. Və hər oynadığı
rola möhür vurmağı bacarıb. Bu da Tanrının
ona verdiyi bir mükafatdır desək, yanılmarıq.
Tamaşaçı onu həmişə böyük maraq və
həvəslə izləyib. Mən isə onunla həmsöhbət
olmaq istəyində olmuşam xeyli vaxt. Ara-sıra etdiyim
müraciətimə bir cavabı olub ki, vaxt baxımından
imkan yoxdur. Amma heç demə, vaxt tapmaq olarmış. Beləliklə,
bu günümüzün qonağı teatr və kino aktyoru,
Azərbaycanın Xalq artisti, Prezidentin fərdi təqaüdçüsü
Fəxrəddin Manafovdur.
- Narahat dünyamızla ili başa vurmaq ərəfəsindəyik...
- Yeni ildə efirə gedəcək yeni bir layihədə
dünyanın narahatçılığından deyil, onun
dayanmadan sürətlə gedən zamanından
danışırdıq. Nə səbəb ola bilər ki,
insan bu sürətin qarşısını ala bilsin və
bununla da tək özünə deyil, ətrafındakılara
bir toxtağlıq verə bilsin? Bunun dərinliyinə varmaq
çox vaxt aparar. Qısaca onu deyim ki, bu narahat dünyada
yaxşı olmağı bacarmaq yetərlidir.
- Bir az Fəxrəddin Manafovun böyüdüyü
mühitdən danışaq...
- Nə yaxşı ki belə bir sual verdiniz,
duyğulandım belə... Valideynin verdiyi tərbiyə tamam fərqlidir. Ata-ana ağ vərəqə
yazılanların köküdür, çünki uşaq
dünyaya məhz bu şəkildə gəlir - ağappaq bir
vərəq kimi. Ailədə valideynlər özünü
necə aparırsa, uşaq da elə böyüyəcək. Mən
məhəbbətlə dolu bir ailədə
böyümüşəm. Atamın anama ölçüyə
gəlməyən məhəbbəti olub. Və bəlkə
ondan da artıq anamın ona. Əgər uşaq sevgi-məhəbbət
dolu ailədə böyüyürsə, o, heç zaman nə
yolunu azar, nə də insaniyyətdən uzaq düşər.
Bu, mümkün deyil. Böyük ailəmız vardı -
beş qardaş, bir bacı. Çox kasıb
yaşayışımız olub.
- Əslən qarabağlısınız...
- Xeyr, əslim Qərbi Azərbaycandandır.
Babalarımın biri Qars, İqdır tərəflərə
getmək məcburiyyətində qalıb. NKVD adlı
üçlük onu orada da taparaq yox edib. O biri babamı o qədər
aparıb-gətirdilər ki, sonda onun da axırına
çıxdılar. Atam İkinci Dünya müharibəsi
kimi odlu bir yol keçib. Müharibə bitəndən iki il
sonra Vətənə qayıdıb, anamla ailə qurub. Lakin
babalarıma görə burda qalmaq olmaz, başqa yerə getməlisiniz
kimi problemlər yaşanmağa başlayıb. Nəhayət,
Xankəndinin Həsənabad kəndində bərqərar ola
biliblər. Son üç qardaş Qarabağda dünyaya gəlmişik.
Əvvəllər məndən Vətənin haradır
soruşanda kəndimizdəki söyüdü göstərib deyərdim ki, o
ağacın altı mənim Vətənimdir.
Şükürlər olsun, Vətənim böyüyüb,
artıq azaddır və inanıram ki, zaman gələcək
ata-anamın doğulduğu Zəngiçayın kənarındakı
Şöllü kəndinə də gedəcəyəm.
- Sonra da Bakı həyatınız başladı...
- Dörd yaşım vardı Bakıya köçəndə.
Kirayələrdə yaşayırdıq. Atam dənizdə
işləyirdi, küləkli havada elə olurdu ki, bir ay evə
gəlmirdi. Anam isə qollarını çırmayıb,
ayaqyalın palçıq yoğuraraq ev tikdirirdi. Belə bir
ailədə düşünməmək mümkün deyildi,
çünki biz uşaqlar hazıra nazir olmamışıq.
Artıq 16 yaşından işləməyə
başladım.
- Hər şey deyəsən, kinomexaniklikdən
başladı...
- Yox, mən idmanda idim. Futbolu hədsiz sevirdim və bu
gün də o məhəbbət dəyişməz olaraq
qalıb. Dünyada oynanılan bütün matçların
azarkeşi, seyrçisiyəm, oyunları analiz də edirəm.
Uşaqlıqdan futbola bağlı olmuşam, gözəl də
oynamışam və hamı məni yalnız idmanda
görürdü. Lakin bir gün
səhərmi oldu, gecəmi oldu, röyadamı oldu, onu
bilmirəm, bildiyim o oldu ki, ayıldım və gördüm sənətin
ağuşundayam. Oradan çıxmaq istəmədim, bunun
üçün heç çırpınmadım da, dərhal
"hə" cavabımı verdim. Sualınızda
kinomexanikliyi vurğuladız. Bəli, təsir oradan gəldi.
O zaman Aktyor evinə gələn sənətkarları görəndə
deyirdim ki, ilahi, televiziyada izlədiyim bu insanları həqiqətənmi
canlı olaraq görürəm? Mövsüm Sənani,
İsmayıl Dağıstanlı, Mehdi Məmmədov,
İsmayıl Osmanlı, Şəmsi Bədəlbəyli və
onlar kimi korifeyləri görmək 16 yaşlı bir yeniyetmə
üçün bir nağıla bənzəyirdi. Onlardan sonra
yeni dalğa gəldi - Həsənağa Turabov, Şəfiqə
Məmmədova, Amalya Pənahova, Səməndər Rzayev, Fuad
Poladov və digərləri. Təbii ki, bu mühit təsirsiz
qala bilməzdi.
- Amma istedadı da unutmaq olmaz...
- İstedad hər kəsdə var. Tanrı bizi
yaradanda hər kəsə öz payını verib. Mən fədai
oldum, elə də qaldım. Mən peşəmi fədaidən
də artıq sevirəm. Sənətə gələcəyimi
bilmirdim. Bir də gördüm deyirlər ki, artıq səni
filmlər, tamaşalar gözləyir. Peşəm
şüuraltında saxladığım
uşaqlığımda, gəncliyimdə
axtardığım, əldə edə bilmədiyim, saysız
istək və arzuların gerçəkliyidir. Bunu bir
neçə dəfə demişəm, insan çox şeylər
yaradıb, icad edib və hələ belə də davam edəcək,
lakin insan övladı incəsənətdən gözəl
heç nə yaratmayıb. Bəlli bir ömür
yaşamışam və hələ elə bir insana rast gəlməmişəm ki, yaradıcı olmasın. Yəqin
ki, fikir vermisiniz, bu gün məmurlar şeir də yazır,
mahnı da bəstələyir.
- Sizi kəşf edən mütləq kimsə var...
- Məni atamla anam kəşf edib. Lakin həyatımdakı
iki insan olmasaydı, yəqin elə idmanda qalardım. Onlardan
biri Vaqif İbrahimoğludur ki, səhnənin
qapılarını mənim üzümə açdı.
İkincisi, həyatımı 180 dərəcə dəyişən
Rasim Ocaqovdur. Biz kinostudiyanın gənc aktyorları Rasim
Ocaqovu görəndə içimizdə
bağırırdıq ki, nolar məni də görün...
- ...və səsinizi eşitdi...
- Payız ayları idi. Kinostudiyanın aktyorlar
üçün olan hissəsində pəncərəaltının
üstündə oturub fikrə dalmışdım. Artıq o
zaman Rasim İsmayılov məni bir filmə çəkmişdi.
Ondan sonra kinoda heç nə yox idi, yalnız
"Yuğ"un tamaşalarında oynayırdım. Bir də
gördüm Rasim Ocaqov dayanıb qarşımda. Az qaldı
huşumu itirim və tez pəncərədən endim.
Soruşdu ki, neynirsən? Çaşqın halda dedim ki, pəncərədən
baxıram. Dedi ki, get otağıma, orada ssenari var. Onu oxu, sabah
gələrsən söhbət edərik. Ssenaridə baş
rol olan Marata fikir ver. Dedi və getdi. Otağa gedib ssenarini
götürdüm. Marat adı mənə çox
doğmadır, ailəmizin sonbeşiyi olan
qardaşımın adı idi. Kinostudiyanın həyətində
bir çayxana vardı və Rasim Ocaqov, Həsənağa
Turabov, Emin Sabitoğludan ibarət bir üçlüyü
bir-birindən ayırmaq mümkün deyildi. Təqribən 45
dəqiqəyə mən ssenarini oxumadım, demək olar ki,
uddum. Aşağı düşüb onlara
yaxınlaşdım. Aramızda belə bir dialoq oldu.
Soruşdu:
- Nə olub?
- Mən hazır.
- Nəyə hazırsan?
- Mən oxudum.
- Nəyi oxudun?
- Dediyiniz ssenarini, istəyirsiz başdan-ayağa
danışım sizə.
- Dedim axı, sabah gələsən.
- Axı mən artıq oxumuşam...
Yanındakılara dedi ki, gözləyin gəlirəm.
Bərabər yuxarı qalxdıq və həmin gündən
mənim kino adlı nağılım başladı.
- Teatr və kino... Təbii ki, biri ruhunuza daha
yaxındır...
- Yəqin ki, bunu sual naminə dediniz. Əminəm ki,
cavabını bilirsiniz...
- Qəti bilmirəm...
- Təbii ki, teatr...
- Bu cavabı heç gözləmirdim...
- Nə danışırsız... Kino müasir sahədir.
Onun kökü teatrdan gəlir, yəni oyun və ifa etmək.
Gəlin bunun dərinliyinə varmayaq, çünki bu oyunun
özü çox-çox uzaqlardan qaynaqlanır. Teatr mənim
dünyamdır. Kinoda sən heç kəsi görmürsən.
Qarşında çəkiliş meydançasıdır,
yaradıcı heyətdir və sənin bir kadrın təkrar
dubllarla çəkilə bilir. Teatrda isə səhnə var,
tərəf müqabili var, oynadığın müəyyən
pyes var və bir də qarşında böyük bir insan
kütləsi. Onların hər birinin öz emosiyası,
öz aurası var. İllah da Rusiyaya qastrol səfərlərinə
gedəndə zalda hiss edirdin ki, səni baxışları ilə
yeyən, sənə əyalətdən gələn biri kimi
baxan gözlər dikilib. Bunu görəndən sonra qan
qaynayır, təzyiq qalxır bilmirəm neçəyə və
ürək döyüntünü boğazında hiss edirsən.
Bütün bunların fonunda sənin arxalandığın
bircə şey var - peşəkarlıq. Həyəcanını
tənzimləyib tamaşaçının hər birini
görməlisən. Teatrda tamaşaçını aldatmaq
olmur. Rus şairi Voloşinin şeirində belə bir misra
var: "Elə aldadın ki, özünüz də buna
inanasınız". Bunu həmişə tələbələrimə
də tövsiyə edirəm.
- Uğurun iki yolu var, ya onun ardınca gedirsən, ya da
özü səni tapır...
- Bunun da öz düsturu var. Uğuru gedib
götürmək olmur. Mən uğur qazanmağa gedirəm
deyə bir şey yoxdur, çünki bu, mümkün deyil. Mən
sənətə gələndə şüuraltı belə,
düşünməmişəm ki, uğur qazanım, populyar
insana çevrilim, fəxri ad alım. Mən çox sevdiyim
bu peşənin ovsunlanmış qurbanıyam. Rasim Ocaqov filmlərində
çox həssas, zərgər dəqiqliyilə
ölçüb-biçən bir rejissor idi. O, hansısa bir
aktyorun məşhurluğu naminə ona rol vermirdi. O, aktyoru
obrazın özündə görürdü. Bilirdi ki,
seçdiyi aktyor onun çiyninə qoyduğu yükü
daşıya biləcək. Qeyri-təvazökarlıq kimi səslənməsin,
mən yeni sima idim və o nəhəng rejissor mənə nə
yüklədiyini çox gözəl bilirdi,
axtardığını da mənim simamda tapa bilmişdi.
Qalırdı istedad, onu da Allah vermişdi, Rasim Ocaqov da bunu
filmlərində təsdiqlədi. Və birmənalı şəkildə
deyirəm ki, mən Fəxrəddin Manafova uğuru Rasim Ocaqov
gətirib. Hərçənd ki, o, özü də heç
vaxt uğur axtarmayıb.
- Dondan-dona girməyin çətin və asan tərəfləri...
- Aktyor sənəti bir riyaziyyatdır. Aktyorluq bir
gülüş göstərmək və ya mətn söyləmək
deyil. Çox qəliz, çox ağır, insanı yoran,
insanın ruhunu açdığı qədər də, onda
ikrah hissi yaradan bir sənətdir aktyorluq. Teatrda aktyor sindromu
adlanan bir deyim var. Yatmısan və ya diksinib yuxudan
ayılırsan ki, səhnədəsən. Ya da yuxuda
görürsən artıq bir neçə aydı
tamaşanı oynamırdın və bu gün səni dartaraq
səhnəyə çıxarırlar ki, tez ol tamaşa
başlayır. Səhnəyə çıxırsan və o
dəhşətin içində ayılırsan. Dediyiniz
dondan-dona girmək üçün sadə bir düstur
lazımdır. Əvvəllər bunu intuitiv bilirdim. Niyə və
hardan bilmirəm. Uşaqlıqda dörd qardaş kino-kino oyunu
oynayardıq və mən həmişə nələrsə
fikirləşib deyirdim. Evdə adımı aktyor
qoymuşdular. Obraz və ya rol deyirlər. Əslində isə
bu, bir xarakterdir. Müəllif əsəri yazanda öz fikrini
açmaq üçün pyesdə bəlli bir sayda
personaj yaradır və hərəsinə
bir xaraklter verərək istədiyini göstərməyə
çalışır. Mən əsərdəki 3-5 xarakterdən
biriyəm. Mən öz növbəmdə neyləməliyəm?
Səhnəyə çıxıb o xarakteri oynamamalıyam,
onu birər-birər göstərməliyəm. Bizə tələbə
vaxtında öyrədiblər - gör, duy, hiss elə. Şəxsən
mənim qoxu bilmə hissim yoxdur. Arxamda yanğın baş verərsə,
qoxunu duymaram, bu, uşaqlıqda burnumdan aldığım xəsarətlə
bağlıdır. İndi əgər mən qoxunu hiss etmirəmsə,
oynaya bilmirəm? Bu sənətin güclü metodologiyası
var, hansını ki, mən intuitiv olaraq bilirdim və sonradan
Vaqif İbrahimoğlu bunu nəzəriyyəyə çevirərək
açdı. Yəni aktyorluğun qayda-qanunu, bir sistemi var.
Bunu açmağı bacarmaq lazımdır. Aktyorluq qurban verən,
ruhdan ruh alan bir sənətdir.
- Uzun müddət qürbətdə
yaşadınız. Uzaqdan görünən Vətən...
- Öz yurdunda olanda ağrını da, uğurunu da Vətən
görür. Vətəndə ətini yesələr də,
sümüyünü atmırlar. Yurdundan kənarda isə
yox. Orada bir uğurun olanda, ilk növbədə əzizlərini,
doğmalarını düşünürsən ki, kaş
onlar bunu görəydilər. Tənha olanda yanında kimisə
arzulayırsan. Vətən təkcə məkan deyil. Vətən
bizə verilən genetik ruhdur ki, çox-çox uzaqlardan gəlir.
Budur Vətən.
- Bu ayrılığın arxasında sənətdən
uzaq qalmaq da oldu...
- Ayrı qala bilmirdim ki... 90-cı illərin əvvəlində
demək olar ki, yollarda qaldım, getdim, qayıtdım. "Təhminə"
filmini bitirəndən sonra təxminən 5-6 il mən Vətənə
dönmədım. Səhv etmirəmsə, 98-ci il idi.
Qardaşımla ofisdə idik, katibə bildirdi ki, Bakıdan zəng
var, pan Fəxrəddini istəyirlər.
Düşündük ki, yəqin qohumlardandır və
qardaşım selektoru açıb dedi ki, eşidirəm. Səs
gəldi ki, salam, mənəm - Rasim Ocaqov. İki qardaş
özümüzü itirdik. Maratla hal-əhvaldan sonra dedi ki, mənə
Fəxrəddin lazımdır, yeni filmə başlayıram və
istəyirəm ki, o çəkilsin. Qardaşım
soruşanda ki, nə vaxt lazımdır sizə Fəxrəddin?
Dedi ki, dünəndən. Bunu eşidəndə söhbətə
qoşuldum. Dediyi bu oldu ki, gəl, vaxtımız çox
azdır. Səhəri gün mən artıq Rasim müəllimin
yanında idim. "Otel otağı" filminin çəkilişlərinə
hazırlıq gedirdi. Həmin bu filmdə neçə ildir
yığılıb qalan kino və teatr
aclığımı, susuzluğumu söndürə bildim.
- Uşaqlığınızda qalan Qarabağ...
- Qarabağ mənim o illərimdə qala bilməzdi,
çünki biz oralara yaydan-yaya getmişik. Sonuncu dəfə
Şuşanı, Cıdır düzünü görəndə
14 yaşım vardı. Allah şəhidlərimizə rəhmət,
qazilərimizə şəfa, Ali Baş Komandana, ölkə
başçımıza cansağlığı versin ki, bu
ayrılığa mənim üçün son qoyuldu.
Yaradıcı insan olaraq heç vaxt bilməzdim ki, müharibə
məni bu qədər sevindirib ağladacaq. 55 ildən sonra
Şuşada oldum, oradan Xankəndinə baxdım. Yenə də
ordumuz, Ali Baş Komandan sağ olsun ki, üstündən az
müddət keçəndən sonra Xankəndini bizə
qaytardı. Bütün uşaqlığım keçib
orada.
- Həyatda qazandıqlarımız da var, itirdiklərimiz
də...
- Həyatda gözəl
peşə və məni ona yönəldənləri
qazandım. İtirdiyim dünyasını dəyişən əzizlərimdir,
başqa heç nə.
- Sevərək seçdiyiniz peşəyə ailədən
gələn qarşılıq...
- Ali məktəbə qəbul olmağımdan
heç kəsin xəbəri olmadı. Bunu tələbə
biletini onların qarşısına qoyanda bildilər. Ata-anam
bir qədər çaşqınlıq keçirsələr
də, çox sevindilər. Artıq Əməkdar artist
adını alanda hiss edirdim ki, anam daxilən çox sevinir.
Filmlərimə baxanda deyərdi ki, ay bala, mən baxıram
başqalarına, rahat, sakit, sevinə-gülə çəkiliblər,
sən isə özünü az qala həlak edəsən. Bir
dəfə "Nizami" kinotetrında böyük bir
afişamı görəndən sonra atam gəlib dedi ki,
yaxşı çəkiblər, amma bir az oxşatmayıblar.
Dilə gətirməsələr də, hər ikisinin
qürurunu duyurdum.
- Əvvəldə dediniz ki, qarşılıqlı məhəbbət
dolu bir ailədə böyümüsünüz.
Yaradıcılığınızda mükəmməl olaraq
oynadığınız məşhur bir obrazın sevgisi mənə
çox maraqlıdır. Zaurun Təhminəyə olan məhəbbəti...
- Sevgi Məcnunluq,
Xosrovluq, Romeoluq demək
deyil. Sevgi qarşılıqlı hörmət, inam,
dayaqdır. Sevgi bölünməz bir varlıqdır. Sevgi
dildə deyil, gözlə görünəndədir. Zaur tərəfdən
Təhminəyə hörmətsizlik oldu. Zaur cəmiyyətin
ağırlığından çıxa bilmədi, buna onun
intellektual gücü çatmadı və dözməyib dedi
ki, həvəsdir bəsdir. Zaur sevsəydi, ən azından
qadına şillə vurmazdı, Təhminəni telefonda təhqir
edənləri tapa bilərdi, fiziki gücü çatmasa da,
sözlə onların cavabını verərdi. Bunların
heç birini Zaur etmədisə, hansı sevgidən söhbət
gedə bilər?
- Bizlərə demək istədiyiniz...
- Çalışın qarşınızdakı
müsahibin bir gözünə, bir də düşüncəsinə,
davranışına, mövqeyinə baxın və yazın.
SÖZARDI: Fəxrəddin bəy, bizə tövsiyə
etdiklərinizə hər zaman riayət etmişəm, bu
yazıda olduğu kimi. Söhbət əsnasında dediz ki,
aktyor ilk rolu ilə obrazın möhürünü vurur. Mən
də sizinlə olan çox səmimi ilk söhbətimizin
nöqtəsini qoyuram. Düşünürəm ki, demək
və eşitmək istədiklərimin əksəriyyətini
sizə ünvanladım və cavablarını da aldım.
Zamanın bizlərə nələrin vəd etdiyindən bixəbərik.
Bəlkə hansısa bir tamaşanızda sizinlə
qarşılaşa bilərik. Amma əminəm ki, bu söhbətimizdən
bir də olmayacaq.
Tamilla M-zadə
525-ci qəzet .- 2023.- 23 dekabr, ¹(233).- S.20;21.