HƏMİŞƏ
CANLI KEÇMİŞ
Bütün Azərbaycana və dünyaya
"Axşam görüşləri" onillərdir ki,
keçmiş Park küçəsindən - Mehdi Hüseyn
1-dən yayılır. Amma veriliş hazır olub səslənənəcən
uzun yol keçir və "Axşam görüşləri"
bunca uzunömürlü və keyfiyyətienməz qala bilibsə,
bunun əsas səbəbi onun sahibi olduğu nəhəng mətbəxdir.
Elə bir mətbəx ki, orada yurdumuzun və millətimizin
tarixində adı həmişə anılacaq onlarca qiymətli
insanın izi var. O şəxsiyyətlər ki, onlarsız
köməksiz qalardım, dərin qatlara enmək imkanım
olmazdı. Bu uzun yoldakı unudulmaz hayanlarımdan biri də
unudulmaz tarzənimiz Bəhram Mansurov idi.
...O mənzil bir qərargah kimi idi. Elə bu cür də
olmalı idi, çünki nəsil-nəsil ötürülən
ənənə vardı. O mənzilin sahibi dünyaya
gözünü açandan, ağlı söz kəsəndən
evlərini qonaq-qaralı, musiqi sədalı
görmüşdü, uşaqlıq illərindən
anlamışdı ki, lap gecənin bir aləmində
qapıları döyülə bilər və gələn də
lap ilk dəfə bu mənzilə qədəm basırsa belə,
yad adam sayılmamalıdır. Çünki bura üz tutubsa,
demək, o musiqiyə, şeirə bağlı adamdır, hal əhlidir.
O mənzil Bakı şəhərindəki digər mənzillərdən
zahirən xüsusi bir dəbdəbəsi ilə
seçilmirdi. Amma Bakının və Azərbaycanın
bütün mənzillərindən fərqli olaraq, orada hər
gün ən məlahətli səslər, ən mahir barmaqlar,
ən qabil əllər muğamlara həyat verirdi, bu mənzildən
keçən saatlar ən mötəbər səhnələrə
aparan yolun müqəddiməsi idi. Bura ustad tarzən Bəhram
Mansurovun mənzili idi. O ev elə o təhər də
olmalı idi. Çünki Bəhram Məşədi
Süleymanın oğlu idi, adla deyilən Bakı musiqi məclisinin
qurucusu Məşədi Məlik onun babası olmuşdu. Qonaqpərvərlik,
qayğıkeşlik, millət üçün yanmaqlıq
onların canında, qanında idi. Azərbaycandan uzaqlarda
muğamı araşdıran Yurgen Elsnerin də, İştvan
Rayçın da yolu bu mənzildən keçirdi, sabah opera səhnəsinə
çıxacaq yeni Leylilər və Məcnunlar da Bəhram
ustadın tarı ilə burada yetişirdilər, etiraf edilən
xanəndələrimiz sırasında yer alıb radioda,
televiziyada görünməkçün də bu ocaq bir imtahan
meydanı, məhək daşı kimiydi. Müxtəlif Şərq
ölkələrindən Bakıya təşrif gətirənlərin,
şərqli olmasalar da, mütəxəssis kimi muğamla
bağlı olanların Bakıya qədəm basınca Bəhram
ustadı araması, bir mehraba gəlirmiş kimi onun mənzilinə
tələsməsinin məntiqi aydındır, ancaq 1970-ci illərin
sonlarında hələ xaricdən bura, buradan xaricə
gediş-gəlişin seyrək olduğu vaxtlarda bir axşam Bəhram
müəllim mənə zəng vuranda ki, -
"Özünü çatdır bizə, səninçün
maraqlı olacaq, Polşadan yaxşı qonaqlarım var,
"Koman Bənd" qrupu gəlib", - ustadgilə gələnəcən
yol boyu düşünmüşdüm ki, axı bir rok
qrupunun muğam bilicisi, əski üslublu tarzənlə nə
əlaqəsi. Ancaq o gənc musiqiçilərlə
tanış olandan, gecə boyu söhbət edəndən
sonra anlamışdım ki, bu zümrədən olan əcnəbiləri
də bu mənzilə çəkən əsl Azərbaycan
milli musiqisinin rəngini, dadını, havasını ilk
qaynaqdan, birbaşa bulağın gözündən duymaq istəyidir.
Mən də o mehriban ünvanın cazibəsinə
ilk tələbəlik illərindən düşdüm. Hələ
heç "Axşam görüşləri"ni
başlamamışdım, radioda ilk kiçik verilişlərimi
hazırlayırdım, vaxtilə Bakının neft
milyonçularından olmuş, zənginləşməkdən
əvvəlsə xanəndəlik etmiş Mirtağı
Mirbabayev - "Bakılı Seyid" haqqında axtarışlardaydım.
Tövsiyə etdilər ki, Bəhram Mansurovla da söhbətləş,
o, belə mövzuların xiridarıdır. Zəng vurdum, elə
suallarımı telefondaca vermək istədim, amma qəti
razılaşmadı: "Yox, evə gəl, bu,
ayaqüstü söhbət deyil!"
Gəldim və o mənzil həmin gündən mənimçün
doğmalaşdı. Ömür-gün yoldaşı,
işıq dolu Münəvvər xanım da, oğlanları
da məni ailənin üzvü kimi qəbul etdilər və
bu gün həyatdan getmiş Mansurovlar qəlbimdə,
yaşayanlar gündəlik sevgilərimdədir.
Bəhram Mansurovun mənzili mən o evə ayaq
açanacan yalnız xalq musiqimizin, muğam
operalarımızın ən sağlam tədarüklərinin
görüldüyü qərargah idisə, ardıcıl get-gəllərim
başlanandan sonra çevrilib oldu "Axşam
görüşləri"nin əsas güc mərkəzlərindən
biri. Azərbaycan xalq musiqisinin neçə-neçə
unudulmuş ifaçısının "Axşam
görüşləri" vasitəsilə yenidən həyata
qayıtmasının, xalqa tanınmasının təməli
o mənzildə qoyuldu.
İllər ötəndən, arxada qalmış mənzərəni
bütövlüyü ilə seyr etmək imkanı qazanandan
sonra düşünürəm ki, Bəhram müəllimlə
görüşməyim, bu təmasların illərcə davam
etməsi elə taleyin hökmü, Azərbaycan radiosunun
ruhunun diktəsiymiş. "Azərbaycan radiosunun ruhu" ifadəmi
elə gəlişigözəl deyim, şairanə söz kimi
qəbul etməyin. Radiomuzun başlanğıc
dövrünün ayaq üstə qalxaraq inamla irəliləməyə
başlaması tarixinin çox səhifələrinə təfərrüatı
ilə bələdəm. Bu yolun əvvəlində
Müslüm Maqomayev, Məmməd Səid Ordubadi kimi parlaqlar
dayanır. Müslüm bəyin, daha sonralarsa köhnə
radioçulardan olan şair Hüseyn Natiqin gündəliklərində
onların və fədakar silahdaşlarının 1920-1930-cu
illərdə radiomuzu güclü, sevimli, hamınınkı
edə bilmək yolunda hansı mübarizələrdən
adladıqları haqda səhifələri oxuduqca əmin kəsilmişəm
ki, Vətənin səsi olan bu məkan elə bir insan kimi
canlı varlıqdır, onun böyüklərimizin, dəyərlilərimizin
bəsləyib sonrakı nəsillərə ərməğan
etdikləri saf varlığını həmişə göz
bəbəyi təki qorumaq gərəkdir. Bəhram ustad
Müslüm bəyi çox sevirdi, "Mən onun yetirməsiyəm"
deyirdi və radioya həyatı uzunu bəslədiyi xüsusi
məhəbbət və diqqətinin bir rişəsi də elə
Maqomayevin xatirəsinə ehtiramdan gəlirdi. Bəhram müəllimçün
Radiomuz da Müslüm bəyin bir əsəri idi. "Şah
İsmayıl"a hansı nəvaziş və sevgi ilə
yanaşırdısa, Radioya da ürəyi o qədər
yaxın idi. Bir dəfə Bəhram müəllim Soltan Nəcəfov
haqqında dedi ki, bu adam yeriyən radiodur, onu görəndə
elə təsəvvür edirəm, Azərbaycan radiosu elə
bu adamdır. Azərbaycan radiosunu hörmətli-izzətli,
nüfuzlu-səviyyəli etmişlərin cərgəsində
daim qalası adlar silsiləsində tarzən Bəhram
Mansurovun da yeri ayrıcadır.
O günlərin hərəsi indi mənə nağıl
kimi gəlir. Məşhur balaban, zurna ifaçısı Həsrət
Hüseynov haqqında yazı da yazmışdım,
haqqında radioda veriliş də hazırlamışdım. Həsrət
də yaxşı ovçu idi və Bakıya gəlişlərindən
birində mənə şikarından pay gətirmişdi.
Ancaq mən tələbə idim, o turacları yolası,
bişirəsi halım yoxdu. Apardım Bəhram müəllimgilə.
Münəvvər xanım qayıtdı ki, bu işlərə
bizdə Bəhram baxır, gör indi o, turacları necə bəzəyəcək.
Ertəsi gün axşam Bəhram müəllim məni plova dəvət
etdi. Altına turaclar döşənmiş fisincanplov elə
"Bəhram ustadın "Mahur-hindi"si qədər ləzzətli
idi. Ancaq bu plovlu axşamın daha bir bəzəyi Yavər
xanım Kələntərli idi. Ağırlığı
çiynimi döyənək edən reportyorun o cür
görüşlərdən qazandığım faydası
heç vaxt unudulmaz. Danışırdılar, söz
sözü gətirirdi və hamısı yazılırdı
lentə. Abşeronun keçmişlərdə qalan
muğamlı gecələri, həmin gecələri
avazları, çalğıları füsunkar etmiş
Ağabala Ağasayıd oğlu, Mirzə Səttar, Mirzə Fərəc,
"Bayatı-Qacar" Baladadaş o axşam bizimləydilər,
Yavər xanımın zümzümələrində, xatirələrində
yaddan çıxmış təsniflər, el havaları
dirilirdi, Mirzə Məhəmmədhəsən
canlanırdı...
Bəhram müəllim radioda hər gün bir
neçə dəfə canlı yayımla iştirak etdikləri
konsertlərdən danışırdı. Deyirdi ki, evə
getməyə vaxtımız qalmırdı, elə naharı
da orada edərdik, mənim ki uşaqlıqdan anam olmayıb, ev
də həmişə get-gəlli, atam bizə xörək
bişirməyi öyrətmişdi ki, gecənin bir aləmində
də qonağımız olsa, süfrə aça bilək. Səhər
konsertinə gələndə radiostudiyanın mətbəxində
pitiləri qoyurdum odun üstünə ki, vamla bişsin,
günortaya hazır olsun. Yeməyin ətri
bürüyürdü aləmi, oxumağa gələn
müğənnilər, xanəndələr zarafat edirdilər
ki, ay Bəhram, ağzımız sulanır, oxuya bilmirik, bizə
niyə zülm verirsən?
...Köhnə kasetlərdən birini
götürürəm, maqnitofonu işə salıram, lent
fırlanır. Bu sorğunu 1977-ci ildə aparmışam, Bəhram
ustadın keçmiş Hüsü Hacıyev, indiki Azərbaycan
küçəsində, liftsiz binanın beşinci
qatındakı həmin mənzilində.
Səsi eşidincə ixtiyarsız gözümü
yumuram, elə zənn edirəm, gözümü
açınca sifətinin ən xırda cizgiləriylə
yaddaşımın ən üst qatında olan əziz Bəhram
müəllimi qarşımda görəcəyəm:
"1930-cu illərin əvvəllərində mən işləyirdim
Azərbaycan Konsert Birliyində. Elə bir-iki aydı ki, orada
işləyirdim, Əmrulla Məmmədbəyli - tarzən,
radioda işləyirdi. Gəldi mənə dedi ki, səni
radioya aparacağam. Müslüm bəy Maqomayevlə
danışmışam, ora lazımsan. Apardı məni orada
Müslüm bəylə tanış elədi. Müslüm bəylə
görüşdük, məni çox yaxşı qəbul
elədi - mehribancasına. Mən elə biixtiyar razılıq
verdim ki, gedim oradan çıxım gəlim bura.
Müslüm bəy "Oğlum, bir "Dügah"
çala bilərsənmi?" soruşdu. Dinməz-söyləməz
tarı götürüb başladım çalmağa.
Gülümsündü ki, hə, lap yaxşı. Bu sayaq 30-cu
ildə gəldim radioya, məni işə qəbul elədilər,
o gündən radiokomitetdə solist oldum. Biz orada həm solo
ifa eləyirdik, oxuyanlara çalırdıq - trio-trio
bölüşmüşdülər bizi, bir neçə
üçlük vardı. Günorta konsertləri vardı,
onları çalırdıq. 30-cu ilin axırlarına
yaxın Müslüm bəy bizi yığdı, iclas
keçirtdi ki, bəs mən istəyirəm burada, radioda bir
notlu orkestr yığım, Üzeyir bəyi də
çağıram ki, həm bədii rəhbər, həm də
dirijor olsun. Mən dedim ki, Müslüm dadaş, biz not bilmirik
axı, bəs necə çalacağıq? Dedi, "Yox, yox,
Üzeyir bəyə kömək eləmək lazımdı.
Bu işi quraq, sonra notla çalanlar gələr, siz yenə
öz trionuzda çalarsız". Elə də oldu. Biz təxminən
beş ay bu orkestrdə çaldıq. Yadımdadır, "Vengerski
tans" çalırdıq, Şubertin
"Marş"ını çalırdıq - belə-belə
şeylər. Vaxt gəldi çıxdı. Biz yenə
keçdik trioya. Öz sololarımızı çalmağa.
Orkestrə konservatoriyanın tələbələri
yavaş-yavaş yığılırdı, orkestr cəm oldu
burada. Sonra bu ərəfədə Müslüm bəy mənə
dedi ki, səni teatra aparacağam. Onsuz da məni hərdən
teatra aparırdı. Mən bilmirdim nə üçün
aparır. Mənə deyirdi, gəl əyləş, bax
gör nə yaxşı tamaşalar var, "Aşıq Qərib"ə
bax, "Şah İsmayıl"a bax. Mən də bilmirdim
bunun niyyəti nədir. Bir gün mənə dedi ki, səni
aparacağam teatra, orada işləyəcəksən. Dedim,
yox, mənə ağır olar. Mən həm
"DomOboron"da ("Dom oboronı": "Müdafiə
Evi" - R.H.) işləyirəm, mənimçün çətin
olar. Dedi, yox, səni hökmən aparacağam teatra. 1931-ci
ilin əvvəlləri idi, məni apardı teatra. Qabaqlar da
ara-sıra operaya gedib çaldığım olmuşdu, amma
31-ci ilin əvvəllərində məni maaşla qəbul elətdirdi
ora. Həmin ildən indiyəcən mən o teatrdayam.
Müslüm bəyin mən, demək olar ki, əsl
kadrıyam. Məni yetişdirən o kişidir. Həm
"Dom Oboron"a göndərirdi, həm radioya, həm də
Operaya. Mən ona çox minnətdaram. Özü də
çox dəqiq adam idi. "Şah İsmayıl"a elə
qulluq edirdi ki, lap balası kimi, Hüseynağadan başqa
heç kimə oxumağa icazə vermirdi".
1970-ci illərin əvvəllərində indi Azərbaycan
radiosunun yerləşdiyi bina yenicə tikilib
qurtarmışdı və mən "Bakı" axşam qəzetindən
radionun ovaxtkı rəhbəri Cəmil Əlibəyovdan
müsahibə almağa gedəndə hələ təmirin
toz-torpağı axıracan süpürülüb-təmizlənməmiş
dəhlizlərdən keçmişdim. Az sonra isə oralar mənə
ikinci ev kimi oldu - doğma, məhrəm. Hərdən təqaüd
yaşı çatıb işdən çıxarılan
köhnə radio-televiziya işçiləri ilə
rastlaşanda onların incik ovqatını yaxşı
anlayıram. Onillərlə bağlı olduğun, saatları
üst-üstə gəlsən oyaq həyatının
böyük hissəsini keçirdiyin, bir parçasına
çevrildiyin məkandan bir günün içərisində
ayrılmaq çox ağırdır.
Müasir texniki imkanlar indi yardımçın olur ki,
hər şəraitdə həmsöhbətinin efirə layiq
keyfiyyətdə səsini yazasan. Təyyarədə də
yazdığım olub, gəmidə də, qatarda da. Xarici səfərlərdə
illərdir verilişi elə hotel otaqlarında
hazırlayıb göndərirəm. Daha ötənlərdəki
kimi, studiyalara ehtiyac qalmayıb. Qabaqlar irəlicədən
növbə tutmasaydın, gərək saatlarla vaxt itirəydin,
dəvət etdiyin qonaqla radioya gəlib gözləyəydin.
İndi isə asudəlikdir, çox vaxt studiya otaqları
boş olur. Ancaq indi də yolum hər dəfə radiodan
düşəndə qalxıram həmin mərtəbələrə,
arada boş studiyalara daxil də oluram. Bu studiyalar mənim
üçün çox əzizdir. Ömrümün onilləri
bu otaqlarda keçib. Əlbəttə, o zaman indiki kimi deyildi.
İndi istəyirsən dörd-beş qonaq dəvət et, hər
danışanın qarşısında ayrıca mikrofon var. O
vaxt sadəcə bircə mikrofon vardı, hamımız ora
danışırdıq. İki-üç qonaq olanda birini
yazardın, o, otaqdan çıxardı, digəri gələrdi,
ayrı-ayrı yazıb sonra birləşdirərdik. Amma indi hər
kəs rahatca əyləşir öz mikrofonunun
qarşısında, istənilən mətləbə də
müdaxilə edə, sözünü deyə bilir. 1970-ci illərdə
mən Azərbaycan radiosunda yolumu başlayanda heç daha irəli
getmiş Moskva radiosunda indi bizdə olan şərait yoxdu.
Kasadlıq idi, ancaq həvəs çoxdu, söz
soruşulası adamlar ürəyin istəyən qədər
idi. İndi o günləri xiffətlə xatırlayıram və
düşünürəm ki, o illərdə verilişə
çağırdıqlarımızın hər biri elə həmin
çağlarda klassikmiş, sadəcə daha iri ulduzlar o qədər
bol idi ki, sanki parlaqlıqları nisbətən kiçik
ulduzları arxa sıraya çəkirdi, di gəl, indinin
gözüylə baxanda barmağını dişləyirsən
- elə hamısı ulduzmuş. İrisi-xırdasıyla!
Radionun öz işçləri arasında da artıq
o dövrdə tarixləşmiş insanlar az deyildi. Arxivimdəki
radioya aid fotolar sırasında bir şəkil də var. Elə
indi də işləyən səs yazısı
studiyalarından birində çəkilib. O zaman indiki kimi
deyildi. Bu gün heç fotoaparata da lüzum qalmayıb. Hərənin
əlində bir telefon, istənilən anı yerindəcə
yaddaşlaşdırırlar. Amma mən elə o
çağlarda da, məhdud imkanlara baxmayaraq,
çalışırdım ki, oturub-durduğum, ünsiyyətdə
olduğum tarixi insanların təkcə səsini deyil,
görüntülərini də sabah üçün qoruyum.
Hərdən "Danışır və göstərir
Bakı" həftəliyinin fotoqrafını dəvət
edirdim, bizi elə studiyadaca çəkirdi. İndi hərəsi
misilsiz bir yadigardır. O şəkillərdə birində
1978-ci ildir. "Axşam görüşləri"nin
növbəti nömrəsini hazırlayırıq. Mikrofonun
başına toplaşanlar yalnız bircə verilişin
qonaqlarıdır: Mütəllim Mütəllimov, Bəhram
Mansurov, onda hələ cavan olan xanəndə Əlibaba Məmmədov,
diktor Fatma Cabbarova, bir də mən. Respublikanın Əməkdar
artisti, ən tanınmış diktorlarımızdan olan Fatma
Cabbarova adətən bu studiyalara mətnlər oxumaq
üçün gələrdi, ancaq o gün bəlkə də
həyatında ilk dəfə idi ki, onu mikrofon
qarşısına müsahib kimi dəvət etmişdim. Fatma
xanımı çağırmışdım ki, babası
Əbdülqədir Cabbarov barədə danışsın.
Xanəndə Qədirbala köhnə Bakının ən
güclü oxuyanlarındanmış, Azərbaycanda səsi
vala yazılmış ilk xanəndə də məhz o idi.
Əbdülqədir Cabbarovun valı 1905-ci ildə
buraxılmışdı. Söz yox,
Cabbar Qaryağdıoğlu, Məşədi Məmməd
Fərzəliyev, Keçəçioğlu Məhəmməd
və digər xanəndələrimiz kimi, sonralar onun da
sıra-sıra valları çıxacaqdı. Təəssüflər
ki, bizə qalan tək valının buraxıldığı
ildə Qədirbala 35 yaşında qətlə yetirilir. Qalan
valı yeganə idisə də, haqqındakı ailə xatirələri
az deyildi və Fatma xanım o yaddaşları
bölüşdükcə bunu da deyirdi ki, zənn eləmirdim
haçansa bunları radiodan da söyləyə, babamın
oxusunu da radiodan eşidə bilərəm.
...Bu studiyalarda Xan Şuşinski ilə də üzbəüz
oturmuşuq, Xanlar Haqverdiyevlə də həmsöhbət
olmuşuq. Arif Məlikov, Lütfiyar İmanov, Əbülfət
Əliyev, Rübabə Muradova, Vaqif Mustafazadə və daha
kimlər, kimlər qonağım olub. 1980-ci illərin əvvəlləri,
yenə Tofiq Quliyevləyik. Mahnılarının ən qəşəngindən
- "Qızıl üzük"dən bəhs edir. Bu nəğmə
Azərbaycan insanının qəlbinə "Bəxtiyar"
filmiylə girib. Nəğmə elə gözəldir ki, film
çərçivəsinə sıxılıb qalmayıb,
neçə nəsil müğənninin oxusuyla yeni gözəlliklər
qazanıb. Tofiq Quliyev mikrofon qarşısındadır və
məşhur mahnının kimsəyə məlum olmayan sərgüzəştlərindən
söz açır. Bizi agah edir ki, Rəsul Rzanın sözlərinə
bu mahnını "Bəxtiyar" filmi üçün
yazmayıbmış. Lətif Səfərov hələ "Bəxtiyar"ı
çəkməyə başlamazdan əvvəl bu nəğmə
bəstələnibmiş, hanısısa qısametrajlı
filmdə səslənməliymiş - həm də
bütöv yox, bir dəqiqə, yaxşı halda dəqiqəyarım.
"Bəxtiyar"a musiqi yazmağa başlayanda bu mahnı
göydəndüşmə olur, sadəcə Tofiq müəllim,
özünün deməsincə, onu Rəşidin səsinə
uyğun bir az da işləyir.
Mikrofon qarşısındaydıq, "Axşam
görüşləri"nin növbəti
buraxılışı üçün Tofiq Quliyevin səsini
yazırdıq, o isə söhbətləriylə bizi ayrı
bir yazılış gününə aparırdı.
Nağıl eləyirdi ki, kinostudiyada mahnıları lentə
adətən gecə saatlarında yazırdılar.
"Qızıl üzük" mahnısını Rəşid
oxudu və sonra ikinci, üçüncü,
dördüncü dubllar oldu. Çünki Rəşid
çox vasvası idi, hər mahnını dönə-dönə
oxumasa, dönə-dönə cilalamasa, ürəyi soyumurdu. Səhərə
qədər iyirmiyə yaxın variant oxudu. Amma ən
axırda ən birinci yazdığını
götürdü.
Kinostudiyanın səsyazma otağı ilə radionun
qat-qat peşəkar, daha mükəmməl təchizatlı səsyazma
evinin səviyyələri fərqli idi. Sonralar Rəşid
Behbudov "Qızıl üzük" mahnısını dəfələrlə
lentə yazdırdı - Bakıda da, Bakıdan kənarlarda
daha bərkgedən studiyalarda da. Ancaq Tofiq Quliyev etiraf edirdi ki,
kinostudiyanın az imkanlı studiyayabənzər balaca səsyazma
otağında, gecə saatlarında, Rəşidin 20 dəfəyədək
müxtəlif əlavələr və sığallamalarla
oxuyandan sonra yenə qayıdıb birincisini
götürdüyü "Qızıl üzük"dən
yaxşısı olmadı ki, olmadı!
...Tanış studiyalar, 20-25 kavdratmetrlik saya mebelli
otaqlar, mikrofonlar, masa, kənar səslərin
girməməsi üçün ikiqatlı qapı. Amma bu
boş otağa baxıram, xəyalımda izdiham,
sıra-sıra insanlar canlanır. Elə bir izdiham ki, o izdihamın
içərisində hər bir adamın adı Azərbaycanın
musiqi, mədəniyyət, mənəviyyat tarixinə əbədi
həkk olunub. Bu mikrofonların heç biri sadə mikrofonlar
deyil. Bunların hər birinə əslində möcüzə
kimi baxmaq lazımdır. Kiçicik bir otaqda, beş addım
oyana - on addım sərhədli studiyanın səssizliyində,
mikrofonun qarşısında əyləşirsən.
İkinizsiniz - sən və mikrofon. Amma bu səs bütün
Azərbaycana çatır, Azərbaycanın
hüdudlarından kənarlara uçur. Danışan sənsən,
fəqət bu səs o anda sənin səsin deyil, Azərbaycanın
səsidir. Hansısa dəqiqələr ərzində
bütün Azərbaycanın səsi ola bilmək eyni anda həm
bəxtiyarlıq, həm də əsl möcüzə
deyilmi?!
...Bircə radiomuz vardı, o radionun da tək səsyazma
evi, orada da rejissor Qara Qarayevin tələbəsi Adil Bəbirov.
Adil, Qara müəllimin ən çox istədiyi, hələ
tələbə vaxtlarından gələcək böyük
uğurlarına inandığı tələbələrindən
idi. Adil insan kimi dürüst, təmizqəlbli,
səmimi idi, bəstəkar olaraq yaşıdları
arasında ən istedadlılardandı, nə yazıbsa da,
hamısı gözəldir. Ancaq ortada olanlar yaza biləcəklərin
heç ondabiri deyil. Böyük yaradıcılıq
imkanları sonacan açılmayanlardan oldu. Özü də
boynuna alırdı ki, təqsir özümdə oldu, çox
səhlənkarlıqlar elədim, Qara müəllimin mənə
bəslədiyi ümidləri sona qədər
doğrultmadım. Səsyazma evində səs rejissorluğu o
çəkidəki bəstəkara yaraşan deyildi. Amma bir
yerdən məvacib almalı idi, bəxtinə bu iş
düşmüşdü, Adilin böyüklüyü ilə
müqayisədə çox kiçik idisə də, orada
musiqi yazdıranlarçün bu gedişatı Adil Bəbirov
kimi ali peşəkarın idarə etməsi bəxtin üzə
gülməsi idi. Onun dövründə yazılmış və
indi Azərbaycan radiosunun səs xəzinəsində yer alan
lentlərin hər birində Adil dalğası hiss edilir. Bəstəkarların
səsyazma evinə gəlib çıxan əsərlərinə
düzəlişlər də edirdi, ən təcrübəli
müğənnilərin və
çalğıçıların ifalarını da yazı
gedişində qələtlərdən təmizləyirdi.
Heç kim də etiraz etmirdi, Adilin onları təshih etməsinə
qısqanc, ya təkəbbürlü yanaşmırdı, nə
iradı olsa, danışıqsız qəbul edirdilər.
Çünki qarşılarında böyük sənətkarın
dayandığını, təkliflərinin də yalnız
işin xeyrinə olduğunu aydın dərk edirdilər və
lent yazıları da bununla çox qazanırdı.
O vaxt radio da tək idi, yazılış studiyası
da, burada yazılanları qəbul edən bədii şura da.
Lent yazıları da üç cür olurdu. Çoxdəfəli
istifadə üçün, "Qızıl fond"a gedəsilər
və "birdəfəlik" yazılışlar. "Birdəfəlik"
həmişəlik anlamında yox, tək dəfə efirə
verilmək anlamında idi. "Qızıl fond"
üçün yazılanların üstünlüyü həm
də bunda idi ki, belə lentlərin orijinalı və efirə
verilən surətləri olurdu. Çoxdəfəli istifadə
üçün nəzərdə tutulanların ömrü
işlənib-işlənib sıradan çıxanacan idi. Hər
yazılmış lent Azərbaycan teleradiosundakı mötəbər
münsiflərdən ibarət Bədii Şuranın süzgəcindən
keçdiyindən yararsız əsərlərin radio
fonotekasına yol tapması, efirə verilməsi mümkünsüz
idi. İraq indidən. Nəzarətsizlik ucbatından efirimiz,
o efirlərdən də mühitimiz löyün-löyün əsl
musiqiyə yamaq, karikatura hesab ediləsi horralarla dolub, zövqlər
korlanıb, belə hərki-hərkilikdə 1980-ci illərin
ortalarınadək az-çox qorunmuş yüksək meyarlara
məhəl qoyan qalmayıb.
1970-80-ci illərdə fonda daxil ediləsi
yazıların araya-ərsəyə gəlib rəsmiləşməsi
aylar çəkdiyindən və "Axşam
görüşləri"ndə müntəzəm olaraq
başqa yerdə eşidilməmiş, ilk dəfə səslənəcək
oxu və çalğıların verilməsinə həmişə
can atdığımdan birdəfəlik yazılışlardan
mütəmadi yararlanırdım. Tez-tez müraciət etdiyim
dinləyiciyə xoş efir fəndlərimizdən biri də
ifaçıları elə söhbət əsnasında,
musiqi müşayiəti olmadan studiyadaca oxutmaqdı. Sona
Hacıyeva bizim ilk qadın Leylimiz olmuşdu. Əlbəttə
ki, onun 1920-ci illərdəki həmin oxuları nə kinolentdə,
nə valda qalırdı. Sona xanım 1907-ci ildən idi, 79
yaşında da həyatdan getdi. Səs, aktyorluq istedadı ona
irsən nəsib olmuşdu. Babası Bülbülcan -
Əbdülbaqi Zülalov məşhur xanəndə idi və
kiçik yaşlarından da atasız qalan Sonanı o
böyütmüşdü. Onu opera səhnəsinə
Hüseynqulu Sarabski gətirmişdi və 1923-cü ildə
ilk dəfə səhnəyə Leyli kimi
çıxmışdı. "Axşam görüşləri"ndə
"Leylilər və Məcnunlar" adlı rubrikam vardı,
bir-bir bütün Leylilərimizdən və Məcnunlarımızdan
söz açırdım, həyatda olanları qonaq
çağırırdım, ya gedib evlərində
yazırdım, vəfat etmişlər haqqında ilk növbədə
Bəhram müəllimi, eləcə də digər sənət
dostlarını danışdırır, oxularından
parçaları süjetimizə əlavə edirdim. Ancaq rolda
oxusu qalmamış Sona xanım Hacıyevanı yenə erkən
Leylilərimizdən olan Sürəyya Qacarı, Sima
Haşımlını studiyadaca oxutdurmuşdum. Aşıq
Hüseyn Saraclıdan, Aşıq Kamandar Əfəndiyevdən
rica eləmişdim ki, studiyaya sazla gəlsinlər. Gəlmişdilər
və başlamışdıq aşıq havalarından,
onların tarixçələrindən danışmağa.
Danışmışdılar, çalmışdılar,
oxumuşdular, bu ustad sənətkarın verilişə belə
gəlişi ciddi əks-səda doğurmuş, yüzlərlə
dinləyici məktubu gəlmişdi (O illərin bu qəbildən
olan yüzlərlə məktubunu saxlayıram ki, hər biri məzmunluluğu,
verdiyi xəbərlər, qoyduğu suallar,
çatdırdığı xoruz səsi eşitməmiş
məlumatlarla diqqətəlayiqdir və onların haqqında
ayrıca yazmağa da gərək var ki, həmin illərin
oxucusu, dinləyicisi, tamaşaçısı ilə indikilərin
arasındakı kəskin fərq görünsün. Nə
acı ki, bu fərq heç vəchlə indinin xeyrinə
deyil. O dövrdə Radionun elə nüfuzu vardı ki,
verilişlərimizə tək özümüzünkülər
deyil, başqa millətlərdən olanlar da həvəslə
qulaq asırdılar və onlar da hisslərini məktublarında
ifadə edirdilər. Xatirimdədir ki, Gürcüstandan
Şalva Aduaşvili adlı bir nəfər 1970-ci illərin
sonlarında "Axşam görüşləri"ndə
Yavər xanım Kələntərli haqda
buraxılışımızdan sonra məktub
yollamışdı. Həmin verilişdə Yavər
xanımın söhbətləriylə yanaşı
oxuduğu muğam və təsniflər də səslənmişdi.
Gürcü dinləyici yazır ki, maşınla yol gedirdim,
maşının radiosunda dalğaları çevirirdim,
qulağım bu səsi alınca avtomobili yolun
qırağına verib saxladım, Azərbaycan dilini bilməsəm
də, bu sehrli oxuya, gedən söhbətlərə
axıracan qulaq asdım. Bu səs mənə elə təsir
etdi ki, günlər ötsə də, hələ də
özümə gələ bilmirəm, hələ də o
ilahi oxunun təsirindəyəm. Bu da yadımdadır ki, Kamil
Cəlilov "Yanıq Kərəmi"ni qaboyda ifa edəndən
sonra qarmonçalan Aslan İlyasov da bu aşıq
havasını özünəməxsus şirinliklə
çalmışdı. Başlamışdılar toylarda bu
havaya rəqs etməyə. "Axşam görüşləri"nə
iki müxtəlif rayondan tam əks məzmunlu məktub
yollamışdılar. Biri yazırdı ki, bu, Aslan
İlyasovun gözəl yeniliyidir, bu çağacan
aşıqların çalğısında eşidib
sevdiyimiz "Yanıq Kərəmi"yə Aslanın
vurduğu xallarla təzədən aşiq olduq. Digər dinləyicisi
isə hiddətlənirdi ki, bu nə
biabırçılıqdır, "Yanıq Kərəmi"
bir sevgi faciəsinin ağısıdır, rəvadırmı
ki, o, rəqs havasına döndərilir, camaat da ortaya
düşüb şıdırğı oynayır?"
Verilişdə hər iki məktubu oxuduq, müzakirə
açdıq, beş minədək məktub gəldi və ən
seçmələrini saxlamışam. Həm də heç
biri sadə məktub deyildi, hər birində mövqe,
ağıllı yanaşma, özəl təhlil vardı. Elə
bircə məktubların miqdarı və bütün Azərbaycan
bölgələrini əhatə etməsi həm xalqın
"Axşam görüşləri"nə, həm də
Radioya isti, səmimi münasibətinin göstərgəsi
idi.
Bunların hamısı "Axşam görüşləri"
vasitəsilə Azərbaycan radiosuna gələn yeniliklər
idi. Hər verilişdən öncə Radionun şənbə
günləri satışa çıxan proqram qəzetinə
növbəti buraxılışımızla bağlı
soraq yazısı təqdim edirdim. Hətta o məqaləciklərə
də dərhal münasibət bildirilirdi, onlarla əlaqədar
da ayrıca məktublar gəlirdi. Həmin yazılardan birinin
sərlövhəsini "Muğamatın atası"
qoymuşdum və müğənni, aktyor Qulu Əsgərova həsr
edilmişdi. O vaxtlar mən həm də konservatoriyada (indi
Bakı Musiqi Akademiyası) dərs deyirdim və orada bəstəkar
Vasif Adıgözəlovla rastlaşdıq. Hiss etdim ki, nəsə
mənimlə bir az soyuq görüşdü. Aramızda lap
çoxdan dost münasibətləri vardı, rəhmətliyin
yaradıcılığına rəğbətim öz yerində,
şəxsiyyətinə, insanlığına da dərin
sayğım vardı. Ona görə dərhal soruşdum ki,
Vasif müəllim, nə baş verib, niyə
salamınızın istilik dərəcəsi az oldu?
"Çünki səndən incimişəm", - dedi. Lap
təəccübləndim: "Niyə, Vasif müəllim, mən
yazıq neyləmişəm ki?" Elə bunu deyə-deyə
fikirləşirəm ki, ay Allah, mən nə edə bilərəmmiş
ki, Vasif müəllimin qəlbinə dəysin. Qayıtdı
ki, axı sən hər sözün çəkisini, hər
ifadənin yerini bilən adamsan. Başqası etsə,
heç bənd olmaram, ancaq sən belə yazanda mənə
yer eləyir.
Marağım lap artdı ki, İlahi, nə
yazmışam ki, Vasif müəllimi belə narahat edir. Son
vaxtlar dərc edilən yazılarım ani olaraq beynimdən
keçdi. İş ondadır ki, son iki ayda yerli qəzet-jurnallarda
yazılarım getməmişdi, bu aralıqda Moskvada SSRİ
Elmlər Akademiyası Şərqşünaslıq
İnstitutunun buraxdığı iki məqalələr
toplusunda məqalələrim dərc olunmuşdu ki, onlar da
orta əsrlər şəhər ədəbiyyatı ilə
bağlı idi və heyrətlə
düşünürdüm ki, görən, orada nə var ki,
Vasif müəllimə belə toxunub və ümumən az
sayda peşəkar auditoriya üçün buraxılan həmin
məcmuələri harada görüb oxuyub. Həftəlik
proqram qəzeti yerli-dibli ağlıma gəlmir.
Vasif müəllim qınayıcı nəzərlərlə
mənə baxıb dilləndi: "Bu proqram qəzetini hər
ailə alır, gözucu da olsa onu hamı oxuyur. Orada Qulu
Əsgərov haqda məqalən gedib. Yadındadır
adını nə qoymusan?" "Əlbəttə
yadımdadır, - dedim. - Yazının adı
"Muğamatın atası"dır". "Sözüm
yox, Qulu Əsgərov şirin oxuyandır, bəstəkarlığı
da var, aktyorluğu da məqbuldur. Ancaq bizim Cabbarımız,
Seyidimiz, Xanımız olub, hələ heç atam
Zülfünü, Mütəllimi mən demirəm. Axı
onlar olan yerdə Quluya necə "muğamatın
atası" demək olar? Başqası, bilməyən bəlkə
də deyər, amma sənə yaraşmaz axı!"
Söhbətin nədən getdiyini bilincə sakitləşdim.
Dedim ki, ay Vasif müəllim, yüz faiz sizinlə razıyam
ki, o sadaladıqlarınız ustad sənətkarların hər
biri, doğrudan da, məcazi mənada "muğamatın
atası" adlandırıla bilər. Ancaq Qulu həqiqi mənada
Muğamatın atasıdır.
Mən belə deyəndə Vasif müəllim bayaq mənim
onun sözlərinə təəccübləndiyimdən də
artıq mat qaldı. Soruşdum ki, siz yazını axıracan
oxumusunuzmu? Dedi ki, yox, elə adını, birinci cümləsini
oxudum, hər şey mənə aydın oldu. Məqalənin
adını qoymusan "Muğamatın atası", birinci
cümləsi də dəqiq yadımdadır, belə idi ki,
Qulu Əsgərov mahir muğam ifaçısıydı.
"Gərək axıracan oxuyaydız. Balaca məqalə
idi, - dedim. - Niyə onu "Muğamatım atası"
adlandırmağımın səbəbini orada
yazmışam. Qulu Əsgərovun öz
danışdığıdır, deyirdi ki, sənətə,
musiqiyə, muğamlara eşqim o qədər böyük idi
ki, hələ yeniyetməykən, Salyandakı Mədəniyyət
evinə gedib-gəldiyim çağlardan bir əhd eləmişdim,
neçə illər sonra övladlarım dünyaya gələndə
də bu əhdimə əməl elədim. Uşaqlarımdan
birinin adını Muğamat qoydum, obirinin adını
Şahnaz".
Vasif müəllim ürəkdən güldü,
qucaqladı məni...
...Yeri gəlmişkən, "Axşam
görüşləri"ndə Vasif müəllimi də
oxutmuşam. Növbəti dəfə qonağım idi. Dedim,
siz Zülfü Adıgözəlovun oğlusunuz,
qardaşınız da Raufdur. Rauf da skripkaçı ola-ola
oxumaq səmtinə yönəldisə, mümkün deyil ki,
sizin səsiniz olmaya. Həm də elə adi
danışığınıza qulaq asanda hiss edirəm
axı, bu səsdə musiqi var.
Vasif müəllim oxudu. Elə Zülfünün səsindəki
bal, Raufun avazındakı məlahət onun səsində də
vardı.
...Azərbaycan boyu çoxlu xəzinələr, dəfinələr
var. Artıq məlum olanları az deyil və təbii ki,
torpağın altında yatan bunlardan neçə qat
artığı da olmamış deyil, yəqin, onlar da
haçansa tapılacaq, kəşf ediləcək, olacaq
insanlarınkı. Azərbaycanın rəsmi ləl-cavahirat
fondu var. Amma mənim nəzərimdə Azərbaycanın indi
bəlli olan və gələcəkdə tapıla biləcək
bütün xəzinələrindən, dəfinələrindən,
bütün ləl-cavahirat fondlarından da ən zəngin, ən
qiymətli olan xəzinə Bakının dağlıq hissəsindədir,
Azərbaycan radiosunun səs xəzinəsinin yerləşdiyi
binada. Orada - Azərbaycan radiosunun fonotekasında indi 300 mindən
artıq səs yazısı qorunur. Bu sərvət Azərbaycanı Azərbaycan edən
insanların onillər boyu toplanmış səsləridir.
Hansını səsləndirsən, o şairin, o alimin, o
müğənninin, o rəssamın, o heyləktaraşın,
o əməkçinin, o el adamının səsiylə Azərbaycan
danışacaq.
Və mən özümü xoşbəxtlərin
xoşbəxti sayıram ki, bu müstəsna Vətən xəzinəsinin
xəzinəyə çevrilməsində son yarım əsrlik
müddətdə mən də az-çox zəhmət
çəkmişəm. Bu gün 300 mindən artıq həmin
səs incisinin arasında minlərlə "Axşam
görüşləri" qorunur. Minlərlə "Axşam
görüşləri"ndən əlavə mən illərcə
başqa verilişlər də hazırlamışam ki, onlarda
həm mənim ilk gənclikdən üzü buyanakı səsim,
həm də dəvət elədiyim insanların səsləri
qalır.
Ölməz Seyid Əzim "Ölmərəm, aləmdə
səsim var mənim" deyirdi. Azərbaycanın aləmdə
var olan və gələcəyin içərisinə
çatan ən vacib səslərinin hamısı
buradadır. Bura misilsiz bir səslər muzeyidir. Muzeylər adətən
keçmişi göstərir. Amma bu sevimli və qiymətəsığmaz
məkan elə nadir muzeydir ki, içərisində
keçmişində nəfəsi həmişə gedib-gəlir,
burada indiylə gələcək də daim əl-ələdir.
Lap yüz il və daha çox zamanlar sonra da ötənlərdəki
və indiki təzəliyində və
canlılığında qalacaq diri səslərə
"keçmiş" demək rəvamı?
20 dekabr 2023
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .- 2023.- 23 dekabr, №(233).- S.14-15.