Nəsrimizdə qış: soyuq fəslin
yaşantıları...
Esse
Nə yazıq ki, qış fəsli heç də hər
zaman, şairin dediyi kimi, "...Qara çörək, Bəyaz
pendir, Qırmızı çaxır..." olmur.
Bütün gözəlliklərinə, əyləncəsinə,
xoş duyğularına, kövrək xatirələrinə
baxmayaraq, qış əksər hallarda qardır,
çovğundur, şaxtadır, borandır.
Poeziyamızdan fərqli olaraq, nəsrimizdə
qış insanların onsuz da çətin keçən həyatını
bir az da çətinləşdirən, bəzən
durğunlaşdıran, bəzən isə faciələr gətirən
bir fəsil kimi təsvir olunub. Müharibələrin,
döyüşlərin, məhrumiyyətlərin
yaşandığı, ölümlərlə, itimlərlə
yaddaqalan bir fəsil...
Silsilənin birinci yazısında poeziyadan
danışarkən orta məktəb dərsliklərimizdən
yaddaşımıza, ruhumuza hopan şeirlərlə
başlamışdıq sözə. Qışın
qartopusunu, əyləncəsini orta məktəb dərsliklərində
daha yaxından tanıyıb sevdiyimiz kimi qarını,
boranını da elə oradan tanıyıb
yaddaşımızın saxlanc yerində əbədiləşdirmişik.
Məsələn, yazıçı Ənvər Məmmədxanlının
"Buz heykəl" hekayəsini necə unutmaq olar ki?!
1941-1945-ci illər müharibəsinin ilk ilində cəbhə
xəttinə yaxın bir ərazidə baş verən hadisənin
qələmə alındığı bu hekayə müharibənin
topunu, tüfəngini, şiddətini təsvir etmədən,
qorxunc səhnələrə yer vermədən müharibədən
ən yaxşı danışan bir əsər kimi,
mübaliğəsiz, ədəbiyyatımızın ən
güclü nümunələrindən biridir.
Əsərdə müəllif müharibəni deyil,
onun yerinə şaxtalı bir qış gecəsini təsvir
edir. Körpəsini bağrına basıb müharibədən,
düşməndən qaçan, balasını gün
çıxanadək çayın o üzünə - azad,
dinc torpaqlara çatdırmağa çalışan gənc
ana bu dəfə də qarlı gecənin soyuğu ilə savaşa
girməli olur. Onun bu savaşdakı tək qalibiyyəti
balasını isitmək, onu donmaqdan qorumaqdır və o, bu
yolda əynindəki yun jaketdən, başındakı
şaldan tutmuş, son nəfəsinə, son sözünə
qədər heç birini əsirgəmir, balasını
bürüyür onlarla. Sonsuz ana məhəbbəti ilə
savaşa girən boranlı qışı yazıçı
belə təsvir edir: "Qırx birinci ilin qışı.
Şaxtalı bir gecə. Elə bil canlı-cansız, ətrafda
nə varsa, donub buz bağlamışdır. Hava zəhərli
ilan kimi çalır, daş çatlayır, ağac
çıqqıldayır, torpaq çatırdayır, nəfəs
tıxanır, tikan kimi boğazda qalır. Və indi
ağappaq bir zülmət içində günçıxana
tərəf ucsuz-bucaqsız qarlı çöllərlə tənha
bir kölgə hərəkət edir".
Hekayənin sonlarına doğru insana elə gəlir
ki, bu savaşdan qalib çıxan qış olur, amma...
"Sonra ana susur, beynində batqın bir uğultu
qopur, qulaqları dibində sınıq cingiltili mis simlər
bir-birinin ardınca qırılır, ananın göz
qapaqları kilidlənir, nəfəsi çilik-çilik olub
ayaqları altına tökülür ana şaxtanın buz zəncirilə
qoşa ağcaqayın ağaclarına bitişib hərəkətsiz
qalır. Və indi göydə ulduzları cingildədən
amansız bir qış gecəsi anaya başqa bir don
biçir, başqa bir örtü geyindirir və
şaxtanın buz barmaqları dayanmadan ana üçün
büllur naxışları ağ ulduzlu yeni bir libas
toxuyur..."
Donmuş bədəni ilə bu heykələ
çevrilən ana qalibdir, çünki o, həyatdakı tək
amalına, balasını donmaqdan qorumaq məqsədinə
çatıb, öz canı bahasına olsa da...
lll
Abbas Səhhətin "Qaragünlü Həlimə"
hekayəsi də qış fəslinin soyuq, çovğunlu,
şaxtalı bir gününün təsviri ilə
başlayır. Amma insanları qorxuya salan, vahimələndirən,
çətin günlərini bir az da çətinləşdirən
təkcə qış fəsli deyil, həmin çovğunlu
gündə göy gurultusundan daha dəhşətli olan top atəşlərinin
səsi idi: "Qış fəsli idi. Təqribən gecə
yarısından dörd saat keçmişdi. Dağların,
qayaların zirvələri zəif, sönük bir
işıqla ağarmışdı. Günəş hənuz
tülu etməmişdi. Hava qayətdə soyuq idi.
Yalçın qayaların, yüksək dağların üzərində
tərakim etmiş qar komaları və buz parçaları əcəb
qəribə surətlər təşkil etmişdi. Şiddətli
əsən külək ağacların qurumuş
budaqlarına, qayaların buzlu yarğanlarına
çarpdıqca vahiməli səslər törədirdi... Bu
heyndə Bayburt şəhərinin içərisinə bir
hövlnak çaxnaşma düşdü. Bu vəhşət
qalanın təslim ediləcəyi xəbərindən nəşət
etmişdi. Əhali sərasimə əlinə gələni
götürüb qaçışırdılar. Bəşər
balaları qoyun-quzu kimi mələşərkən
çöllərə dağılmaqda idi..."
Abdulla Şaiq isə "Məktub yetişmədi"
hekayəsinin ilk abzasındaca qışın da bütün
digər nəsnələr kimi məhz kasıbların,
yoxsulların onsuz da problemlərlə dolu həyatını
bir az çətinləşdirdiyini, varlıların
qışın çovğunundan da həzz ala bildiklərini
deyir. Axı onların isti evləri, qalın paltoları,
soyuqdan qoruyacaq arabaları var: "Qışın dondurucu bir
günü idi. Soyuq qılınc kimi kəsirdi. Göylər
matəmlilər kimi, qara çarşaba bürünmüş,
dağlar, çöllər ağ kəfənlə
örtülmüşdü. Küçələrdə
koma-koma duran qarlar üzərində qarğalar qorxaq
baxışlarla gəzinirdi.
Qalın palto, isti paltar geyinmiş adamlar bəzəkli
və isti mənzillərindən çıxıb piyada, ya
arabalar içində rahat-rahat küçələrdən
keçirdilər.
Bu dondurucu qış, bu sərt soyuq onlar
üçün əyləncədən başqa bir şey
deyildi. Dünyada bütün səfalət və fəlakət
yalnız insanlığın yoxsul qisminə nəsib
imiş!"
Həmin səfalət və fəlakətlərə
düçar olan insanlığın yoxsul qisminin digər
nümayəndələri də Cəfər Cabbarlının
"Aslan və Fərhad" hekayəsinin qəhrəmanlarıdır.
O qəhrəmanlar ki, həyat hələ körpə
yaşlarından onlara ən sərt üzünü göstərmiş,
ana qayğısına, ata nəvazişinə möhtac
balaları ən köməksiz anlarında hər ikisindən
məhrum etmişdi. Onların həyatına qış
çoxdan, hələ atalarını itirdikləri zamandan gəlmişdi.
İndi isə analarının sönməkdə olan
ömür çırağının zəif şöləsindən
istilik umurdular. Səd heyif, o çıraq da bir qış gecəsi
atasız körpələri büsbütün
işıqsız qoydu.
Müəllif qışın oğlan
çağında o çırağın sönməsini -
ananın ölüm səhnəsini elə təsvir
etmişdi ki, oxucu qandonduran çarəsizliyi bütün mənliyində
iliklərinə qədər hiss edir: "Qışın
soyuq, məşəqqətli bir gecəsi idi. Nə bir
işıq görünür, nə də bir zihəyat səsi
eşidilirdi. Ancaq Aslangilin evindən zəif bir işıq gəlirdi.
Balaca daxmacığın küncündə biçarə ana
uzanıb, axırıncı dəfə olaraq, dövrəsinə
yığılan əziz balalarının rəngi solmuş
sifətlərinə baxırdı. Külək vəhşi və
qorxunc vıyıltılarla qapıları tərpədirdi.
Şaxta evə girib xırda uşaqları payız
yarpağı kimi titrədirdi. Fərhad və Züleyxa
özlərini analarının üstünə yıxıb
ağlayırdılar. Aslan bir qədər böyük
olduğu üçün onları ovundurmağa
çalışır, gah da ürəyi davam etməyibzar-zar
ağlayırdı. Bu şəhərdə bir nəfər əqrəbaları
yox idi ki, bu fəlakətzadələrə təsəlli verəydi,
onları sakit edəydi. Hava daha da sərtləşir, külək
daha da gücləşirdi, onsuz da sınıq olan
qapını tamamilə sındırmağa səy edir kimi
çırpınırdı".
lll
Tarixi romanların usta yazıçısı Fərman
Kərimzadənin "Qarlı aşırım"
romanında da hadisələr adından da
göründüyü kimi, qış fəslində cərəyan
edir. "Qarlı aşırım"da 30-cu illərin ziddiyyətlərini,
kollektivləşmə dövrünün çətinliklərini
özünəməxsus şəkildə, tarixi faktlara sədaqətlə
yeni ruhda əks etdirən müəllif əsərin
girişindəcə şaxtalı bir qış gününün
canlı təsviri ilə oxucunu sonrakı hadisələrə
hazırlayır: "Şaxta da zərgərdi. Yarğan
üstündə bitən ardıcın budaqlarından sallanan
buz salxımlarında minbir naxış açıb. Yaz-yay
şaqqıldayıb axan çayın dalğaları öz
şəklini itirmədən donub, sanki yüzlərlə sənətkar
dərələrdə şaxələnən, kainatda
tayı-bərabəri tapılmayan almazı cilalayıb.
Ağ ayılara oxşayan təpələr bir-birinə
sığınıb, dərələri elə bil balta ilə
şaqqalayıblar.
Papaq-papaq ələnən qar pərdəsində
çil-çil görünən atlılar çaya qədər
enən qayanın qabağına çıxdılar. Yüyənləri
dartdılar. Qarı naxışlayan nallı ayaqlar yan-yana
düzülürdü".
lll
Salam Qədirzadənin ötən əsrin 50-ci illərində
qələmə aldığı "Qış gecəsi"ndə
bir ailənin timsalında bir cəmiyyətin bütün
dövrlərə xas dəyərləri insanın iliklərinə
işləyən küləklə bərabər sovrulub bilinməzliyə
doğru. Yazıçı hadisələrin kuliminasiya
nöqtəsini də məhz qış gecəsinin təsviri
ilə başlayır: "Şəhərdə
çovğundan göz açmaq mümkün deyildi. Beş
addımlığı görmək olmurdu. Külək
küçələrin qarını sovurub divarlara, qapı-pəncərələrə
çırpırdı. Teleqraf dirəklərində məftillər
vıyıltı qoparır, ətrafdakı səs-küyü
daha da artırırdı. Zəif şölə saçan
elektrik lampaları tez-tez yanıb-sönürdü. Həmişə
işıqları çil-çıraq kimi yanan
Bakını bu axşam qaranlıq
bürümüşdü. Arabir uzaqda minik
maşınlarının siqnalı və tramvayların zəng
səsi eşidilirdi. Küçələrdə tək-tək
görünən adamlar sifətlərini çovğundan
qorumaq üçün yaxalıqlarını qaldırıb
evlərinə tələsirdilər. Hər yan qarla
örtülmüşdü. Soyuq adamın iliklərinə
işləyirdi. Külək binaları yerindən uçurmaq
istəyirmiş kimi getdikcə güclənirdi".
lll
Əlbəttə, Azərbaycan nəsrində
qış təkcə, qarı ilə, şaxtası ilə əks
olunmayıb. Axı qış həm də ta qədimdən bəri
insanların bir araya gəldi, nağılların, rəvayətlərin
söyləndiyi, maraqları söhbətlərin gecəyə
çıraq tutduğu bir fəsil olub.
Məsələn, bu mənzərənin ən
yaxşı təsvirlərindən birinə Cəlil Məmmədquluzadənin
"Danabaş kəndinin əhvalatları" povestində
rast gəlirik. Ədib bu əsərində soyuq qış gecələrinə
xas həmin məşhur adətdən söhbət
açır. Belə ki, Danabaş kəndinin adamları
qarlı, şaxtalı qış gecələrində bir
araya toplaşar, maraqlı söhbətlər, əhvalatlar
danışarmışlar. Bu, bir növ xalqımızın
dastançılıq, nağılçılıq ənənəsini
də xatırladır: "Keçmiş günlərin bir
günü, qış fəsli idi. Gecədən
üç-dörd saat keçmişdi. Hər iki rəfiq, yəni
mərhum Kərbəlayı Heydər və Xudayar bəy və
bunlardan savayı, Kərbəlayı Heydərin
qonşularından bir neçə kəndli Kərbəlayı
Heydərgilin tövlə otağında oturub məşğul
idilər söhbətə. Məlumdur, qışın uzun
gecələrini yatmaqnan qurtarmaq olmaz. Odur ki, Danabaş kəndində
atadan-babadan qalma bu bir adətdi, hər məhəllənin
adamları, - çünki indi dəxi bir iş-güc yox, -
bir tövlə otağına yığışıb, ta gecədən
altı saat gedənə kimi, danışmaqnan, deməknən,
gülməknən keçirirlər. Çox vaxt belə olur
ki, bu oturanların birisi yaxşı əhvalatdan, hekayətdən
nağıl edir, xalq da qulaq asır".
Biz də bu soyuq qış günlərində sizə
ədəbiyyatımızda, Azərbaycan nəsrində ilin ən
soyuq fəslinin təsvirlərindən söhbət
açırıq. Şübhəsiz, bu, hələ son deyil.
Qış yazıçılarımıza, ədiblərimizə
necə təsir edib, tariximizdə hansı hadisələrlə
yadda qalıb, bunları danışmağa davam edəcəyik.
Qış gecələri uzun olur axı...
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet .-2023.- 26 dekabr, №(234).- S.11.