Vətən, millət
və həsrət şairi - Kərim Yaycılı
Mühacirət
poeziyasının istedadlı nümayəndələrindən
Kərim Yaycılını (1913-1979) həyat hələ erkən
yaşlarından bir çox mühacirlər, o cümlədən,
Azərbaycan Xalq Cüm-huriyyətinin lideri, anasını gənc
yaşlarında itirən Məhəmməd Əmin Rəsulzadə,
özü dünyaya gələrkən anası vəfat edən
tanınmış nasir Banin, atasını erkən itirən
görkəmli publisist, istiqlal mücahidi Mirzə Bala Məhəmmədzadə,
milli romantizmin aparıcı simalarından nakam şair Məhəmməd
Hadi, istiqlal poeziyamızın yaradıcılarından, millətçi
şeirlərinə görə əvvəlcə
Dağıstana, sonra Türkmənistana sürgün edilən
Almas İldırım, incəruhlu, təbli şair, anası
hamilə ikən atasının antibolşevik təbliğatına
görə həbsxanaya atılan və zindan divarları
arasında dünyaya gələn Teymur Atəşli kimi
çətin sınaqlara çəkmişdi.
Mühacirət dövrü və müstəqillik illəri
Azərbaycan, həmçinin, Türkiyə ədəbiyyatşünaslığında
Kərim Yaycılının həyat və fəaliyyətinə
dair bir sıra tədqiqat işləri aparılıb. XX əsrin
30-cu illərində yaradıcılığa başlayan Kərim
Yaycılı poeziyası barədə mühacirət ədəbiyyatşünaslığında
ilk dəfə Məhəmməd Əmin Rəsulzadə bəhs
etmiş və Kərim Yaycılının irsini yüksək
dəyərləndirmişdi. O, 1950-ci ildə Ankarada nəşr
etdirdiyi "Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatı"
adlı əsərində "Gültəkinin yanında milli
mühacirət şərtləri içində bəlirən
və yurdsevərlik ideyalarını tərənnüm edən
başqa şairlər də vardır. Bunlardan Sənan
və Yaycılı Kərimi zikr edə biliriz" - deyə
Yaycılı yaradıcılığını təqdir
edir. M.Ə.Rəsulzadə K.Yaycılı barədə
fikirlərini davam etdirərək yazır: "Yaycılı
Kərim Anadolu istiqlal hərbi əsnasında Şərq
Komandanlığı tərəfindən himayə olunan azərbaycanlı
yetim çocuqlar arasından yetişmiş gənc bir
şairdir. Ta çocuqkən yaşadığı faciələrlə
duyduğu iztirab bu içli şairi həsrət və iztirab
hissləriylə canlandırmışdır". Tənqidçi
fikrini əsaslandırmaq üçün şairin
"Araza" şeirindən sitat gətirir:
Suyundan
son ayrılıq damlasını içərkən,
Tutuşmuş
bir od gibi bağrımı yaxdın, Araz;
Birər
damla qan idi gözlərimdə birikən,
Çox
acı hatırayla könlümə axdın, Araz!
Bir
zamanlar nə coşqun, nə qədər şən
axardın,
Köpürən sularınla dağı, daşı
yarardın.
Söylə:
büllur suların nədən böylə bulandı?..
Sən ki
günəşdən parlaq, aydan bərraqdın, Araz!
Çoxdandır
ayrılmışız ana-baba yurdundan,
Fələk cananı almış aşiqlərin qoynundan.
Söylə,
yoxmu bir xəbər o dərdli anamızdan?..
Sən dəmi
könlümüzü susuz buraxdın, Araz!
Buradaca qeyd etmək yerinə düşərdi ki,
K.Yaycılının 1962-ci ildə "Vatani ve milli
şiirler" adı ilə Ankarada nəşr etdirdiyi
"Anadolu, Kafkas, Azerbaycana armağan" şeirlər
kitabında "Araz" əsəri mündəricə və
həcm etibarı ilə bir qədər fərqli verilib. Məsələn, orada
şeirin son bəndi belədir:
Ayrılırkən
yolumuz cənnətdən cəhənnəmə,
Barı son salamımı aparaydın annəmə.
Ağladım
yad ellərin qürbət axşamlarında,
Ruhuma
çox yaxınkən, gözdən iraqdın, Araz!
Haqqında bəhs etdiyimiz kitab mühacirət ədəbiyyatşünaslığının
görkəmli nümayəndəsi, istedadlı publisist
Əbdülvahab Yurdsevərin "Milli şeirlər dəməti"
adlı ön sözü ilə buraxılmışdı. Ə.Yurdsevər
kitaba daxil edilən şeirləri ideya, məzmun, dil, üslub
sənətkarlıq cəhətdən peşəkarlıqla
təhlil edir, yeri gəldikcə digər şairlərin bu məzmunlu
şeirləri ilə ustalıqla müqayisələr
aparır, irəli sürdüyi elmi-nəzəri mülahizələri
konkret fikirlərlə əsaslandırır. O yazır:
"Kərim Yaycılının şeirlərində
hüzn, sürurla (sevinclə - T.A.), şikayət qürurla
gözəl bir şəkildə bağdaşmaqdadır
(uzlaşmaq, bağlanmaq - T.A.). Onun hüznü
Əhməd Cavadın şeirlərində
gördüyümüz o dərin hüznə çox bənzəyir.
Bu hüzn Azərbaycanın ikiillik şanlı
istiqlal həyatından sonra təkrar əsarət
boyunduruğu altına düşməsindən irəli gəlir.
Şair sürətlə daimi sızlayan bu yarasını hər
vəsilə ilə dilə gətirir:
Ayrılınca
yurdundan,
Gül solar, ağlar könül.
O cənnətdir,
mən ondan
Qoparılmış bir tək gül".
Ə.Yurdsevər
K.Yaycılını "gənclikdən ilham alan və gəncliyə
ilham aşılayan", "sözündə səmimi, hər
hərəkətində doğru", "milli davaya dərin
bağlı", "istiqbala ümidli" şair,
"sarsılmaz bir istiqlal mücahidi" adlandırır. Tənqidçi
şairin şeirlərinin dilində sünilikdən, "laf
qabalağından əsər", məzmununda "yeis"
(ümidsizlik - T.A.), "inamsızlıq" görmür, əksinə,
o, fəryad qoparır, çəkinmədən gəncliyi
mücadiləyə dəvət edir:
Ayaqlar
qanasın, bağrımız yansın,
O gözəl
bayrağa sən bir qurbansan.
Hayqır
türkünü ki, dünya inansın,
İstiqlal
gününə yaxınlaşıyoruz!...
Mühacir soydaşlarımızdan Eldəniz Qurtulan
(Anadolu.
Kafkas. Azerbaycana armağan. "Azerbaycan",
Ankara, 1962, sayı 10-11-12, s.51-53), Süleyman Təkinər
(Bir Azeri şairinin yeni çıkan bir şiir kitabı
münasebetile. "Azerbaycan", Ankara,
1962, sayı 1-2-3, s.63-66; Ünlü bir mücahidin, eziz bir
dostun ardından. "Azerbaycan", Ankara,
1979, sayı 231, s.15-20), Feyzi Ağüzüm (Kerim
Yaycılı. "Azerbaycan", Ankara,
1979, sayı 231, s.7-13) də Kərim Yaycılı həyatı
və irsi barədə dəyərli fikirlər
sürmüşlər. İqdır
doğumlu yazıçı, tədqiqatçı Zeynal Abidin
Makasın hazırladığı "Çağdaş
Azerbaycan Şiir Antolojisi" (Kültür
Bakanlığı Yayınları. Türk
Dünyası edebiyatı dizisi ¹28. 1992, Ankara,436 səh.) kitabına Məhəmməd Hadi,
Əhməd Cavad, Almas İldırım, Mikayıl
Müşfiq, Səməd Vurğun, Rəsul Rza, Süleyman
Rüstəm, Məmməd Araz və digər Azərbaycan sənətkarları
ilə birlikdə K.Yaycılının da haqqında bioqrafik məlumat
və şairin 4 şeiri də daxil edilmişdi. Z.A.Makas K.Yaycılının
yaradıcılığı barədə yazır ki, onun
"şeirlərinin ağırlıq nöqtəsini milli
mövzular, özəlliklə Azərbaycan almaqdadır".
Topluya "Giriş" yazan mütəfəkkir tənqidçi
akademik Yaşar Qarayevin bu cümlələri K.Yaycılı
irsinə də şamildir: "Azərbaycan şeiri bir az
öncə buxara çevrilib evə çatmağa can atan
qonağa bənzəyir. Şeirimiz
arayış içərisində, hərəkət
halındadır. Ömrün, keçmişin və
müasirliyin çərçivəsində ,
o, "zaman" və "mən" haqqında həqiqəti
aramaqdadır".
Türkiyə ədəbiyyatşünasları da öz
tədqiqatlarında K.Yaycılının həyat və
yaradıcılığından bəhs etmişlər. Bu baxımdan
Muharrem Arasın "Kerim Yaycılının eserlerinde vatan
hasreti" (Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi. Cilt.8, sayı.14,
2016, Mart (s. 212-221) və Ümit Akının "Azerbaycan
muhaceret şairlerinden Kerim yaycılı üzerine bir
inceleme" (Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler
Araştırma Dergisi, 25.08.2019) adlı məqalələri
maraq doğurur.
Ölkəmizdə
Kərim Yaycılının həyatı və
yaradıcılığının tədqiq tarixi və
işlənmə dərəcəsi haqqında onu deməklə
kifayətlənirik ki, professor Şamil Qurbanovun (Yaxın və
uzaq dünyamız, Bakı, "Azərnəşr", 1997,
316 səh., səh.306-312), professor Vaqif Sultanlının (Azərbaycan
mühacirət ədəbiyyatı, Bakı, Şirvannəşr,
1998, 160 səh, səh.23-29), filologiya elmləri doktoru Nikpur
Cabbarlının (Kərim Yaycılı. AMEA, Xəbərlər,
Humanitar Elmlər seriyası, 2005, ¹3, səh.3-14), professor
Əziz Mirəhmədovun (Azərbaycan jurnalistləri və
naşirləri. Bakı, "Ərgünəş",
2013, 272 səh.), Dilqəm Əhmədin (Mühacirlər
arasında bir şair. Senet.az. 21 dekabr
2017), həmçinin, Günel Əsgərova və Samirə
Məmmədovanın (Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatının
poeziya ulduzları. "Naxçıvan"
Universiteti. Elmi əsərlər. 2022, ¹ 1, səh.181-187) bu problemlə bağlı
araşdırmaları maraq doğurur və təqdirəlayiqdir.
Bununla belə, şairin həyat və
yaradıcılıq yolunun tam öyrənildiyini və dəyərləndirildiyini
iddia etmək tezdir.
Müxtəlif
problemləri əhatə edən Kərim Yaycılı
poeziyasının mövzularını bu şəkildə təsnif
etmək olar: İstiqlal ideyasına bağlılıq,
istiqbala inam, şəhidlərin xatirəsinə ehtiram
("Böyüyən ümidlər", "Hürriyyət
yolçuları", "Gəl, sevgilim,
qaçalım", "Şəhid teğmən",
"İstiqlal uğrunda". "Qürbət şəhidi",
"Onu mən yandıracağam"); Vətənə,
Bayrağa, Ana dilinə sonsuz sevgi ("Azərbaycanın sehir
və gözəlliyinə", "Milli vaaz" (burada milli
çağırış - T.A.), "Yurdum və
bayrağım", "Azərbaycan", "Azəricə");
gəncliyə xitab ("Gəncliyə", "Hürr gəncliyə",
"Azəri gəncinə"); qürbət həyatının
ağrı-acıları ("Qürbətdə",
"Durnalar", "Quşlar", "Aşıq Kərəmə",
"Ruhum qanatlanaraq, uçsun Azərbaycana"); ithaflar,
böyük tarixi şəxsiyyətlərin xidmətlərinin
dəyərləndirilməsi (Atatürkün, M.Ə.Rəsulzadənin,
Əhməd Cavadın, Mirzə Bala Məhəmmədzadənin,
Şeyx Şamilin əziz xatirəsinə, Əbdülvahab
Yurdsevərə, Teymur Atəşliyə, Kərim Odərə,
Əli Volkana, Əhməd Qaracaya, Həmid Atamana ithaf olunan
şeirlər); Azərbaycanın, onun füsunkar guşələrinin
vəsfi ("Xəzərə", "Araza",
"Göy Göl", "Gözəlim Gəncə");
erməni vəhşiliyinin, tarixi cinayətlərinin
ifşası ("Iğdırın qurtuluşu",
"Acı xatirələr").
Bu təsnifat üzrə bəzi şeirlərin ideya, məzmununa
nəzər salaq. Millət və milli dövlət, azadlıq uğrunda
canlarını fəda edən tarixi simaları tərənnüm
edən şeirlərində şair poetik ifadələrlə,
böyük məhəbbətlə qəhrəmalarının
portretini cızır, onlara xas xüsusiyyətləri -
istiqlala, istiqbala inamı, əqidəyə, milli-mənəvi
dəyərlərə sədaqəti, dözümü,
sarsılmaz iradəni ustalıqla nəzərə
çatdırır:
Cizgilənən
alnında iztirab donakalmış,
Yalnız
Haqqa inanan cəsur, mərd baxışı var,
Ömrün
hər bir çağından birər xatirə almış,
Üzündə
yarı məhzun, yarı şən
qırışıqları!
(Mirzə
Bala üçün).
Qürbətin
bütün kədəri K.Yaycılının misralarına
hopub:
Yalvardım:
Durnalar, acıyın bana,
Yolunuz
uğrarsa, öksüz Vatana,
Deyin,
ağlamasın, o qərib Ana,
Hasrətə
dayanmaz bu can, durnalar!
(Durnalar)
Əlbəttə,
bu şeiri oxuyarkən hüznlü, əlacsız şairin
şikayət etdiyi durnalara - həsrət, intizar, qəm
daşıyıcılarına Qasım bəy Zakir, Molla Vəli
Vidadi, Molla Pənah Vaqif, Cəfər Cabbarlı, Süleyman
Rüstəm kimi şairlərin xitabı yada
düşür. K.Yaycılı şeirində "ilahi sirri
dinləyən", "ruhları həsrətlə
yanan" və Vətənə sarı uçan durnalara
"günəşli", "mehtablı yol",
"Arazı keçərkən sərinləməyi"
arzulayır, "gözlərini al qan sarmadan" əvvəl
"inləyən ruhuna" əlac - Vətəndən bir xəbər istəyir...
K.Yaycılı yaradıcılığında erməni
vəhşiliyi, tarixi cinayətləri kəskin ifşa olunur. Şairin
yuxarıda adını çəkdiyimiz kitabında
"M.Z.T" gizli imzası ilə şairin tərcümeyi-halını
təqdim edən müəllif yazır ki, K.Yaycılı hələ
körpə deyiləcək bir çağda ikən ailəsiylə
birlikdə rus-erməni saldırısının ən vəhşi
və canavarca səhnələrinə şahid olmuşdur.
Süngülənən çocuq və erkəklər,
ləkələnən məsum qız və qadınlar,
yandırılan köylər onda unudulmaz kin və nifrət
duyğularının doğmasına səbəb olmuşdur.
K.Yaycılının uşaqlıq illərində
şahid olduğu bu mənzərələr onun erməni vəhşiliyini
ifşa edən "İqdırın qurtuluşu" və
erməni vandallarını zərərsizləşdirən
zaman şəhid olan türk əsgərlərinin şücaətini
vəsf edən şeirlərində əksini tapıb.
"İqdırın qurtuluşu"nda şair əvvəl
İqdırın füsunkar təbiətini, gözəl
dağlarını, bağlarını təsvir edir və
sonra burada məskunlaşmış soydaşlarının
xoş gün-güzarından, məşğuliyyətlərindən
söz açır. Lakin bu məsud günləri hiyləgər,
mənfur və murdar ermənilər yasa döndərir.
Kəndlər, el-oba atəşə tutuldu, ocaqlar
söndürüldü, hər yan məşhərə
çevrildi:
Gəlib
çatdı sanki bir axırzaman,
Nə
silah var bizdə, nə də bir güman;
Əl,
qol bağlı aman Allah, əlaman:
Dağı,
daşı boyadılar al qana,
Tanrı
fürsət düşürməsin düşmana!
Azğınlaşmış, qudurmuş ermənilər
gecələr divarları aşır, evlərə soxulur,
qız-gəlinlərin namusuna toxunur, əliyalın
insanları qətlə yetirirlər. Əlacsız insanlar ev-eşiklərini
tərk edib çöllərə düşürlər:
Soyan
soydu, hər nə varsa əllərdə,
Tab
qalmadı yorğun, arğın qollarda,
Körpələri
qoyduq bir-bir yollarda,
Göy
üzünə çıxdı körpə fiğanlar,
Gəlməz
olsun, gəlməz olsun o anlar!
Şair
daha sonra adamların pərən-pərən
düşdüyünü, hər yerin qanla
suvarıldığını, müqavimət göstərənlərin
şəhid olduqlarını yazır və erməni
qırğınından qalan mənzərəni belə təsvir
edir:
Hər tərəfdə
vəhşət, yanğın, cinayət,
Cənnət İqdır viran oldu, nəhayət.
Erməni vəhşiliyindən xilas olmaq
üçün üzünü göylərə tutub
Allahdan imdad diləyən, ona yalvaran şair, həm də
"Hanı mənim süngüm, topum, silahım?",
"Sənələrcə nədən belə uyuduq?",
"Nədən düşmən dostluğuna inandıq?"
kimi düşündürücü və ibrətamiz suallarla
özünü, soydaşlarını da qınayır.
Şeir haqqın, ədalətin zəfəri ilə bitir, qəhrəman türk əsgəri, məhmətciyin şanlı süngüsü qırğına son qoyur, erməni qatillər layiqincə cəzalandırılır. K.Yaycılının bu əsəri həm mövzu, həm ideya baxımından ibrətamiz və aktualdır. Şair bu şeiri ilə demək istəyir ki, ey xalqım, ayıq-sayıq ol, sənin humanizmindən, xeyirxahlığından, insanpərvərliyindən sui-istifadə edən, əzəli torpağında himayədarlarının maddi, mənəvi dəstəyi ilə məskunlaşan ermənilər hər fürsətdə səni zəhərli ilan kimi sanca bilər.
Bu yazıda K.Yaycılı irsinin bir qismindən bəhs etdik. Görüləsi işlər isə çoxdur. Şairin ömür yolu, fəaliyyəti ilə bağlı fərqli fikirlərə aydınlıq gətirilməlidir. Tədqiqatçıların əksəriyyəti K.Yaycılının İqdır doğumlu olduğunu və 1979-cu ildə vəfat etdiyini qeyd etsə də, professorlar Şamil Qurbanov və Əziz Mirəhmədov şairin Naxçıvanın Yaycılı kəndində dünyaya göz açdığını və 1974-cü ildə vəfat etdiyini yazır. Yuxarıda adını çəkdiyimiz və K.Yaycılının sağlığında buraxılmış kitabında isə onun doğulduğu yerin adı göstərilməsə də, bir çox araşdırmaçı şairin İqdırda anadan olduğunu yazırlar. Təxmini hesablamalarımıza görə, Ankarada nəşr olunan "Azərbaycan" dərgisində K.Yaycılının 40-a yaxın əsəri - şeir, hekayə və xatirəsi dərc olunmuşdur. Bundan xeyli əvvəl - ötən əsrin 30-cu illərindən isə onun mühacirət mətbuatı, daha çox isə Berlində nəşr olunan "Qurtuluş" məcmuəsi ilə əməkdaşlıq etdiyi məlumdur. Beləliklə, bu qənaətə gəlirik ki, şairin irsinin diqqətlə toplanılması, nəşri, əsərlərinin ideya və mövzu dairəsinin, dilinin, üslubunun daha dərindən, əhatəli öyrənilməsi, dəyərləndirilməsi çağdaş ədəbiyyatşünaslığımızın aktual problemlərindəndir. Orta və ali məktəb dərsliklərinin mıhacirət ədəbiyyatı ilə bağlı icmallarda Kərim Yaycılı barədə qısaca da olsa, məlumat verilməsi məqsədəuyğundur.
21.01.2023
Abid
TAHİRLİ
525-ci qəzet.- 2023.- 1 fevral.- S.12;13.