"Barmaqlar
aşağı"
"Bir
rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas Həqiqət Həmzəyevadır.
Onunla məşhur rəssam Jan Leon Jeromun "Barmaqlar
aşağı" əsərindən
danışmışıq.
Jan Leon Jeromun rəssam
kimi karyerası 1847-ci
ildə Salonda başlayır. Burada o, gənc ustalar
arasında seçilir
və tez bir zamanda uğur
qazanır. Onun "Qadın
portreti", "Bir oğlanın portreti",
"Gənc yunanlar xoruz döyüşü ilə əylənir" kimi tanınmış əsərləri var.
Akademik stilin tərəfdarı olan Jerom həm də yeni cərəyanlara
münasibəti ilə
də seçilirdi. Sirli Şərq
və uzaq antik dövr Jan Leon üçün ilham mənbəyi idi. Bu səbəbdən əsərlərini əsasən
qədim və şərq janrlarında yaradırdı. Belə qənaətə
gəlmək olur ki, onun tarixi
əsərləri belə
dəqiqliklə yaratmasının
səbəbi tarixin özünü yaxşı
bilməyi idi.
1878-ci ildə təşkil
olunan ümumdünya sərgisində Jerom ilk dəfə özünü
heykəltaraş olaraq
"Qladiatorlar" əsəri
ilə sınayır. O, heykəltaraşlıq
dərslərini dostu və həmyaşıdı
E.Fremierdən almışdı.
Sonralar Jerom sərgi kataloqlarında özünü
E.Fremierin tələbəsi
kimi qələmə verirdi.
- Jan Leon Jeromun qladiator döyüşlərinə həsr
etdiyi "Barmaqlar aşağı" ən
məşhur sənət
əsərlərindən sayılır.
Bu əsəri şərh edərkən
ilk növbədə hansı
cəhətini vurğulayardınız?
- Əsər qüsursuz
kompozisiyası və incə rəng koloriti ilə seçilir. Burada biz döyüşlərin getdiyi arenada yeni ucaldılmış Kolizeyi, tamaşaçılar
və imperatorun qladiatorların döyüşünü
diqqətlə izlədiklərini
görürük. Əsərdə həlledici məqam da təsvir edilib. Qalib artıq müəyyənləşib,
məğlub olanın
taleyini isə tamaşaçılar və
imperator həll edir.
Jerom bizə tamaşaçıların
necə reaksiya verdiyini göstərir.
Məhz barmağı aşağı
salan bu jest uduzmuş şəxsin gələcək taleyi ilə bağlı hər şeyi deyir. Gələcəkdə Jeromun rəsmi
məşhur "Qladiator"
filminin süjeti üçün əsas götürüləcəkdi.
- Əsərin çəkilmə
tarixçəsi bəllidirmi?
- Jerom 1869-cu ildə "Barmaqlar aşağı"
rəsm əsərinin
üzərində işə
başladı. Fransa-Prussiya
müharibəsi zamanı
əsərin üzərində
iş dayandırıldı.
Bir müddət sonra Jerom işi davam etməyə başladı. Qədim Roma həyatına
həsr edilmiş bu cür əsərlərin
ilham mənbəyi rəssamın İtaliyaya
səyahəti olub.
1843-cü ildə o, Romaya səyahət edib. Şəhər rəssama o qədər
təsir edib ki, o, vaxtaşırı romalıların uzaq keçmişinə həsr
olunmuş əsərlər
yaratmağa başlayıb.
- Əsərin kompozisiyası
necədir?
- "Barmaqlar aşağı"
tablosunda qladiator döyüşünün sonu
təsvir olunub. Arenada iki
rəqib yox, dörd döyüşçü
var. Yəqin ki, bir neçə dəqiqə əvvəl camaatın gözü önündə iki qrup arasında döyüş baş verir və qladiatorlardan
biri düşmən üzərində aşkar
qələbə qazanır.
O, tribunalara və xüsusən də imperatora baxır. Baş barmaqları aşağı
olan insanların uzadılmış əllərini
dərhal görürük.
Bu, döyüşü uduzan üçün ölüm hökmü deməkdir. Şübhə yoxdur ki, bir anda qalib
yaralı rəqibini öldürəcək, çünki
bu, tamaşaçıların
istəyidir.
Kətanın yuxarı hissəsi imperatoru və onun sarayının nümayəndələrini görməyə
imkan verir. Bunlar Romanın
ən nüfuzlu insanlarıdır. Onların arxasında
adi tamaşaçılar
dayanır. Rəssam
Kolizeyi bir az dəyişilmiş
formada təsvir edir. Belə mülahizə irəli
sürülür ki, Jerom bunu səhnəni
konkret bir yerə bağlamamaq üçün edib.
Qladiatorlara fikir verək. Qarşımızdakı cütlük, şübhəsiz
ki, iki frakiyalıdır.
Şəklin baş qəhrəmanı qalib
- Döyüşçülərin silahları da fərqlənir.
- Əgər birincinin
qısa qılıncı
və yuvarlaq qalxanı varsa, ikincisi döyüş zamanı trident və tordan istifadə edir. Təəssüf ki, silahlar ona qalib gəlməyə
kömək etmədi.
- Yeri gəlmişkən, tamaşaçılar arasında
ağ geyimli
qadınlar görürük.
- Adətən qadınlara belə tamaşalara getməyə icazə verilmirdi, lakin onlar hər yerdə görünmək
hüququna malik olan ilahə Vestanın kahinləri idilər. Maraqlıdır ki, Jerom bütün qadınların
barmaqlarını aşağı
tərəfdə saxlayır,
amma əslində, həmin kahinlər demək olar ki, həmişə məğlub olan qladiatorların həyatını
xilas edirdi. Eyni zamanda, vestalıların
qərarını heç
kim, hətta
imperatorun özü də dəyişə bilməzdi.
- Tablo hazırda harda saxlanılır?
- Əsər ABŞ-in Arizona ştatının Feniks İncəsənət Muzeyində
saxlanılır. Əsərin ölçüsü 96x149 sm-dir.
- Sizcə, bu əsər bizə nə deyir?
- Jan Leon Jeromun "Barmaqlar aşağı" tablosu
böyük populyarlıq
qazanaraq, qladiator döyüşlərinin bir
növ "ensiklopediyasına"
çevrildi. Araşdırmaçılar belə deyirlər
ki, rəssam əsərin adında səhvə yol verə bilər. "Pollice verso" tərcüməsi "Barmaqlar
aşağı" kimi
yox, "Gizli barmaq" kimi də tərcümə edilə bilərdi. Yəni baş barmağı yumruqda gizlətməklə,
məğlub olan qladiator əfv olunurdu. Bunu latın dilindəki
"Pollice compresso
favor iudicabatur", yəni
"Mərhəməti gizli
barmaq həll edir" ifadəsi də təsdiq edir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2023.- 1 fevral.- S.
11.