Mütaliə
qeydləri: Fərid Hüseynin heca şeirləri
Fərid
Hüseynin heca şeirləri haqqında yazmaq ehtiyacını ona görə hiss etdim ki, tək-tük
müəlliflərin yaradıcılığını
çıxmaq şərtiylə
müasir ədəbiyyatımızda
bu üslubda şeirlər sanki ilk dəfədir yazılır.
Doğrudur, bu heca şeirlərini digərlərindən fərqləndirən
amillər arasında qafiyə quruluşu və başqa bu kimi məqamlar
yer almır, ancaq onları fərqli edən şey, şeirin yazılış şəkli,
misralar üzərində
düşünərkən müəllifin baş sındırdığını bəlli edən olduqca ehtiyatlı tərzdə söz seçimi, bu söz seçimi zamanı ilhamın pıçıltısını eşidənə qədər
tələsmədən, səbrlə
gözləməyi, nəticədə
daha fərqli misralar, fərqli ifadələr, fərqli birləşmələr ərsəyə
gətirməsidir. Bəlkə, ədəbi tənqiddə
bu cür meyarlar olduqca cəfəng səslənir,
ancaq şeir yazma prosesindən xəbərdar olanlar üçün, zənnimcə,
yuxarıda sadalananların
əhəmiyyəti xeyli
böyükdür.
Fərid
Hüseynin heca şeirləri haqqında yazmaq ehtiyacını həm də ona görə hiss etdim ki, bəzən
həddən artıq
şablon misralarla dolu olan zəif
şeirləri dostları
ilə paylaşıb
öz qələm yoldaşlarını, yaxud
sevimli müəlliflərini
reklam edən yazıçı və şair həmkarlardan, aktiv oxuculardan kiminsə bu şeirlər haqqında adicə feysbuk rəyi yazdığını
da görmədim. Ancaq əslində, bu da kifayət qədər anlaşılandır
ki, zəif mətnlərdən bəh-bəhlə
danışanlar üçün
bu şeirlər, əlbəttə, bir qədər yad və anlaşılmaz olacaq.
Yazını yazarkən, yaddaşımın
arxa fonunda "Evə çatmalıyam oğlum yatmamış"
misrasının öz-özünə
səsləndiyini hiss edib
dayandım və Fərid Hüseynin bu heca şeirlərindən
əvvəl yazdığı
sərbəstdəki şeirlərindən
ən azı bir misra xatırlamağa
cəhd etdim. Ancaq şairin
cəmi bircə misrası da yadıma düşmədi.
Əvəzində aşağıdakı
bənd sanki dördkalonlu tağım şəklində beynimdən
keçməyə başladı:
Dərs
vermək riyasın qoymuram yaxın,
Çoxdandır öyüdlü nəğmə
çalmıram.
Tarix təkrarların rəqsidir
baxın,
Nəticə çıxarmır, ibrət
almıram.
Müasir poeziyamızda zəif şairlərin öz istedadsızlıqlarını rahatlıqla
gizlətməsi üçün
xeyli münasib vəzn olan sərbəstdə Fərid
Hüseynin (istedadlı
yazarlardan biri kimi) qələmə aldığı şeirlərdən
bircə misra da xatırlamamağımın
səbəbi özümə
məlum idi. Çünki səmimiyyət naminə deyəsi olsam, Fərid Hüseynin sərbəstdə yazdığı
şeirlərin çoxunu
əksər vaxtlarda zəif, dadsız, cazibəsiz, duyğu əvəzinə fikirlərlə
yüklənmiş şeirlər
kimi bulmuşdum və o şeirlərə
nə vaxtsa simpatiya bəsləməmişdim.
Bunları düşündüyüm vaxt qəfildən şairin köhnə şeirlərindən bir misra yadıma düşdü və ona haqsızlıq etdiyimi pıçıldayaraq
məni qorxutmaq istədi. Ancaq o misranı yüngülvari
təftiş edəndən
sonra gördüm ki, o da heca
ahəngi üzərində
yazımış bir misradı: (və gözəldir):
Üstündə səməni çürüyən
qəbir...
Keçək haqqında bəhs etmək istədiyimiz şeirlərə.
Silsilənin ilk şeiri:
Nədənsə heç qəbul
edə bilmirəm
gözəl xanımların
qocalmasını.
misralarıyla başlayır
və şair bütün bəndlərdə
sərrast axıcılığa
nail olmasa da, zamanın keçməsi və fanilik kədərini çox gözəl əks etdirə bilir. Artıq qocalıb gözəlliyini itirən
o qadınlar haqqında
müəllif bunları
deyir:
Kənar
baxışları sezmirlər
daha
itir duyumları, itir hissləri.
Hamımız bir bezin qırağıyıqmış, -
daha ayırmırlar
yaxşı-pisləri.
Başqa
bir bənd:
Çoxdan xəyal kimi çəkilibdirlər
bir vaxt hər görüşə
gül gətirənlər.
Qocalar evində nərd oynayırlar
masaya haçansa ləçək səpənlər.
İkinci
şeir, adında və demək olar ki, hər
bəndinin sonunda gözəl, kədərli
bir misranı təkrarlayır:
Yuxusuzam, yuxusuzam ilahi.
Birinci bəndin gözəlliyinə
baxaq:
Yataq dustağıydı atam çoxdandır,
səhhət böhranları
kəsdi kələyin.
yanından bir an da ayrılmadım ki,
bəlkə, az yaşımla, uşaqlığımla
axır utandıram zalım fələyi.
Səhəri açmaqdan mən
dirigözlü,
ölüm əzbərimə
döndü - şifahi.
yuxusuzam, yuxusuzam, İlahi.
Sonra artıq o ata dünyadan köçür
və baş qəhrəman, ata itkisini yaşayan uşaqlığını belə
xatırlayır:
Mən məhbusdum dörd divar arasında
saat yatdı, əqrəbləri lilləndi.
Elə susdum, elə susdum, Xudaya
sükutumdan bütün
lallar kefləndi...
Yamsıladım göz qırpmayan Allahı.
Yuxusuzam, yuxusuzam, İlahi.
Baş qəhrəmanın
kədəri, onu, ömrü boyu bircə kəlmə də danışmayan bütün lalların sükutundan da dərin sükuta qərq edir. Təkrar
oxuyaq:
Elə susdum, elə susdum, Xudaya
sükutumdan bütün
lallar kefləndi...
Ancaq kədər əbədilik
olmur və baş qəhrəmanın
özü də bir gün atalığın
xoşbəxtliyini yaşayır:
Çatdı axır səadətin
növbəsi -
mən sükutu qovdum evdən, eşikdən.
Gah ağlayır, gah kiriyir, gah dinir,
oğlum yatmır,
- səsi gəlir beşikdən.
Öləziyir daha yatmaq tamahı...
Yuxum gəlmir, yuxum gəlmir, İlahi...
Növbəti şeir eyni nəslə (bəlkə də, ədəbi nəslə) mənsub olan və mənəviyyatları
yavaş-yavaş cəmiyyət
tərəfindən aşınan
dostların faciəsini
əks etdirir. O dostların
bir qismi şeytan şərqiləri
oxuyanlara qoşulub şər tərəfə
keçənlər, bir
qismi isə bu nəğmələri oxumaqdansa səsinin kəsilməyinə razı
olanlardır.
İlk bənd:
Çatırlar dostlarım arzularına
olurlar vəzifə, mənsəb yiyəsi,
Şeytan
şərqiləri oxumaqdansa
gün gəlir çoxunun kəsilir səsi.
Mənsə soruşuram onlardan
indi:
Buydumu, buydumu,
istədiyiniz?
Sonuncu bənddə
isə artıq taleyi ilə barışmış talesizlərin
təəssüfünü eşidirik.
Baxıram sizlərə, heyifim
gəlir,
Baxıram güzgüyə, heyifim
gəlir,
Bəsirət bağlanıb, dilimizsə
lal:
Həm sizə, həm mənə aiddir sual:
Buydumu, buydumu,
istədiyiniz?
Buydumu, buydumu,
istədiyimiz?
Silsilənin gözəl şeirlərindən
biri də "Onurun şeiri"dir. Hər bəndinin sonunda "Evə çatmalıyam oğlum
yatmamış" misrası
təkrarlanan bu şeirdə gündəlik
olaraq öz işinə gedib-gələn
və körpə uşağı olan bir atanın - çox ehtimal ki, şairin öz prototipinin keçirdiyi duyğular təsvir edilir.
İlk bəndə nəzər salaq:
Paytaxt ayağıyla tələsir
hamı:
Biri kefə qaçır, biri kinoya,
Qarışqa səfinə düzülüb
indi
Mən də yollanıram isti yuvama.
Şeytan
üzərimə torun atmamış,
Evə çatmalıyam
oğlum yatmamış.
Bu bəndi diqqətlə
oxusaq, axşam işdən çıxıb
hərəsi bir yerə gedən paytaxt sakinlərinin hər gün üzləşdiyi şəhər
tıxacını, Bakının
işıqlı küçələrini
görə bilərik. "Qarışqa səfinə
düzülüb indi"
misrası, məhz o şəhər yollarında
bir xətt üzrə ard-arda düzülüb qarışqa
sürətiylə qarış-qarış
irəliləyən və
içində, darıxan,
səbrsiz adamları daşıyan maşınların
təsvirini verir.
İlk misradakı tələsən
adamlar da "paytaxt ayağıyla" tələsirlər, öz
ayaqlarıyla yox.
Paytaxt ayağıyla, yəni sürdükləri maşınlarla.
Lakin oğlu
yatmamış evə
çatmağa tələsən
ataya təkcə şəhər tıxacları
mane olmur. Bir tərəfdən içki
süfrəsi arxasında
oturaraq onu arzulayan dostların çağırışı, bir tərəfdən isə öz yarımçıq zövqünü
onun sayəsində tamamlamaq istəyən, işvəli təklifləriylə
telefon ekranında nəfsin üzünü güldürən qadının
dəvəti baş qəhrəmanı yolundan
döndərməyə cəhd
edir və baş qəhrəman şeytanın toruna düşməmək, razılıq
qanına əlini batırmamaq üçün
daha da tələsməyə
məcbur qalır.
Qədəh gecələri çağırır məni,
Nəfsin üzü gülür telefonumda.
Birisə yarımçıq arzularına
Nöqtə təklif edir günün sonunda.
Razılıq qanına əlim
batmamış,
Evə çatmalıyam
oğlum yatmamış.
Uzun sözü qısaltmağa
çalışsam, sonda
onu demək istərdim ki, mənim fikrimcə, bu heca şeirləri
Fərid Hüseynin yaradıcılığında dönüş nöqtəsidir
və şair bu şeirlərlə, öz nazimlik istedadını daha uğurlu şəkildə
üzə çıxaracaq
üslubu tapmışdır.
Təvəkkül BOYSUNAR
525-ci qəzet.- 2023.- 1
fevral.- S.10.