Şah Abbas və Azərbaycan türk
dövlətçiliyi
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Bu yaxınlarda tarix elmləri doktoru Mehman Süleymanovun
"Səfəvilər" silsiləsindən 7-ci və 8-ci
kitabları çapdan çıxıb. Kitabların hər
ikisi Azərbaycan dövlətçilik tarixində xüsusi yeri
olan I Şah Abbas Səfəvinin həyatı və fəaliyyətinin
arasdırılmasına həsr edilib. Bu
mövzu Azərbaycan tarixşünaslığında ilk dəfə
geniş tədqiqatın obyektinə çevrilib. Müəllifin həmin tədqiqatı əsasında
hazırlanmış məqaləsini oxuculara təqdim edirik.
Azərbaycan türkcəsinin Şah Abbasın ana dili
olmasından əlavə, bu dil Səfəvi dövlətçiliyi
tarixində həm də bir siyasi məzmun kəsb edirdi. Çünki
Azərbaycan türkcəsi Səfəvi dövlətinin
türk mənşəyinin müəyyənləşdirilməsinin
mühüm elementlərindən biri idi. Azərbaycan
türkcəsi səltənətin bütün həyatına
sirayət etmişdi və bu dili öyrənmədən səltənət
daxilində yüksək məqamlar tutmaq belə çətinləşmişdi.
Hətta Şah Abbas tərəfindən yeni səltənət
paytaxtı elan edilmiş İsfahanın özündə də
türk dili geniş rəvac tapdı, dövlətin mənşəyindən
irəli gələn türkləşmə İsfahan şəhərini
kifayət qədər əhatə etdi. Bir
tərəfdən İsfahanda türkdilli sakinlərdən
ibarət olan yeni bir Abbasabad məhəlləsi meydana gəldi.
Digər tərəfdən isə İsfahan
sarayı daxilində də türkləşmə genişləndi.
Hətta o dövrün şahidləri də qeyd edirdilər
ki, İsfahan sarayında türk dili fars
dilindən daha çox işlənirdi. Bu da
türk dilinin səltənət həyatında
oynadığı rol ilə bağlı idi.
Karmelit
missionerləri da öz xatirələrində qeyd edirdilər
ki, saray dili olmaqla türk dili İsfahanda fars
dilindən daha geniş yayılıb. Mario Eskipano adlı
başqa bir avropalı səyyah da yazırdı ki, ümumiyyətlə,
səltənət daxilində fars dilinə
nisbətən türk dilində daha çox
danışırlar. O da əlavə edirdi ki, türk dili
sarayın və saray mənsublarının danışıq
dilidir.
Avropalı
səyyah Adam Olearusun yazdığına görə isə,
İsfahan sarayında fars dilini nadir hallarda
eşitmək olardı. Azərbaycan türkcəsinin
səltənət daxilində geniş yayılması
heç şübhəsiz ki, türk tayfalarının Səfəvi
dövlətinin həyatında oynadığı rol ilə
bağlı idi. Qeyd edildiyi kimi,
qoşunların və səltənət idarəçiliyinin
məsuliyyətli sahələri qızılbaş əmirlərinin
öhdəsində idi. Bəzi istisna hallar
olmaqla qeyri-türk əmir və əyanların səltənətin
və qoşunların idarəçiliyində xüsusi
çəkisi yox idi. Şah Abbasın
hakimiyyəti illərində də belə idi. Sözsüz ki, Şah Abbas sədaqətinə və
təcrübəsinə inandığı əmir və əyanlara
məsul vəzifələr tapşırırdı. Məsələn, milliyyətcə gürcü olan
Allahverdi xan və sonra da onun oğlu İmamqulu xan uzun müddət
Fars vilayəti kimi böyük bir vilayətə hakimlik
etmişdilər. Bununla belə səltənətin
ictimai-siyasi atmosferini məhz qızıl-baş mənsubları
müəyyən edirdilər. İranlılara
isə bir qayda olaraq qoşundan kənar vəzifələr,
yazışmaların və mühasibat işlərinin
aparılması kimi vəzifələr həvalə olunurdu.
Qərb tədqiqatçısı R.Seyvori də
yazırdı ki, taciklərə (tarixi İran ərazisində
yaşayan əhali nəzərdə tutulur) "hesabdarlıq
və divan əmiri kimi işlər
tapşırılırdı. Qızılbaşların
gözündə onlara şəxsi mühafizə işlərinin
və döyüş meydanında qoşuna rəhbərliyin
tapşırılması xəcalət hesab edilməli
idi".
Rəsmi
yazışmaların, saray tərəfindən verilən
hökmlərin fars dilində
yazılması ənənəsi isə Şah Abbasın
hakimiyyəti illərində də davam etməkdə idi. Əslində,
fars dilinin yazışma və ədəbiyyat dili kimi istifadə
olunması həm Səfəvi dövlətindən əvvəlki
dövrə, həm də Səfəvi dövləti ilə
yanaşı qonşu dövlətlərə, o cümlədən,
Osmanlı dövlətinə və özbək
padşahlarına da xas idi. Yəni fars
dilinin ədəbiyyat və yazışma dili kimi, habelə
adi insanlar arasında işlənməsinin daha qədim bir ənənəsi
var idi və bu ənənə Şah Abbasın dövründə
də davam edirdi. Bununla belə, həm
yazışmaların türk dilində aparılması, həm
də türk dilində ədəbiyyat yaradılması
Şah Abbasın hakimiyyəti illərində də davam
etdirilirdi. Şah Abbas hakimiyyəti
dövrünü Azərbaycan türk ədəbi dilinin
inkişafının yeni bir dövrü kimi dəyərləndirmək
mümkün idi. Yəni Azərbaycan
türkcəsi Şah Abbasın hakimiyyəti illərində
yalnız saray dili və qoşun dili olmaq çərçivəsini
aşaraq, həm də böyük imkanlara malik
yaradıcılıq dili kimi də özünü təsdiqləmişdi.
Qeyd edilməlidir ki, bəzi araşdırmalarda Şah
Abbasın hakimiyyəti illərində səltənət həyatında
türkçülüyün zəifləməsi və
İran amilinin artması haqqında fikirlər söylənməkdədir. Hətta
Şah Abbasın hakimiyyətə gəlməsi və onun tərəfindən
səltənət paytaxtının İsfahana
köçürülməsi də Səfəvi dövlətinin
türk mənşəyinin iranlaşması kimi də qəbul
edilir. Dövlət paytaxtının
İsfahana köçürülməsi əslində hərbi-siyasi
amillərlə bağlı idi. Amma Şah
Abbas bu şəhəri yenidən qurdu, öz təfəkkürü
və təxəyyülü ilə dünya memarlıq tarixinə
parlaq bir inci əlavə etdi.
Elmi-tarixi
ədəbiyyatda mövcud olan bir fikrə görə, Şah
Abbas özündən gələcək nəsillərə əzəmətli
bir xatirə, onun arzularının ifadəsi olan bir şəhər
irs qoymaq üçün İsfahanı
seçdi. Çünki bu şəhəri
yenidən qurmaq və onu möhtəşəm bir tarixi abidəyə
çevirmək üçün şəhərsalma
imkanları böyük idi. Ona görə
də Şah Abbas arzu və xəyallarını bu şəhərdə
gerçəkləşdirdi və həqiqətdə də
özündən sonra son dərəcə əzəmətli
bir abidə qoyub getdi. Xarici müəlliflər
də obrazlı şəkildə qeyd edirdilər ki, Şah
Abbas tərəfindən yenidən qurulan "İsfahan cənnətin
yarısıdır". İngilis
tarixçisi R.Seyvorinin fikrinə görə isə,
İsfahan Şah Abbasdan qalan xatirədir və şəhər
görmək istəyən gərək İsfahana gəlsin
(169).
R.Seyvori sonra yazırdı ki, bəşər tarixində
də bir şəhərin tamamilə bir nəfər tərəfindən
layihələndirilməsi halı nadir bir hadisədir. O, bir neçə nümunəyə
toxunurdu. Lakin həmin nümunələr Şah
Abbasdan çox-çox sonrakı dövrlərə aid idi.
Onun fikrincə, İsfahan şəhəri Şah Abbasın
hüdudsuz xəyalının və cəsarətinin əzəmətli
layihəsi idi və onun gercəkləşdirilmiş bu xəyalına
Nəqşicahan meydanından əlavə böyük
xiyabanlar, qəsrlər, divanxanalar, məscidlər, mədrəsələr,
bazarlar, hamamlar, qüllələr, bağlar və digər məkanlar
daxil idi (171).
Farsdilli müəlliflər isə qeyd edirdilər ki,
İsfahanın memarlıq incisi olan Nəqşi-cahan
meydanı (Şah meydanı) səlcuqlar dövrünün
memarlıq nümunəsindən ilham alınaraq
yaradılmışdı (www.ibna.ir/fa/longint/264022). Yəni İsfahan qədim fars mədəniyyətinin
formalaşdığı məkanlara daha yaxın olsa da, bu
şəhərin yenidən qurulmasında məhz səlcuq
türk memarlıq ənənələri əsas
götürülmüşdü. Məhz bu ənənələrin
əsas götürülməsi İsfahan kimi bir yüksək
memarlıq əsərinin yaradılmaşına baza
olmuşdu. Bu məqam özü də
türklüyə bağlılığın daha bir əyani
nümunəsidir. Çünki Şah
Abbasın təkidi və təşəbbüsü ilə Azərbaycan
hüdudlarından xeyli kənarda olan İsfahanın yenidən
qurulmasında türk memarlıq ənənəsindən
geniş şəkildə istifadə olunmuşdu.
Bir sıra tədqiqatçılar tərəfindən
qızılbaş əmirlərinin vəzifələrdən
kənarlaşdırılması, onların zərərsizləşdirilməsi
Şah Abbasın qızılbaş çevrəsindən
uzaqlaşaraq iranlaşması kimi də təqdim olunur. Məlumdur ki,
Şah Abbas mərkəzi hakimiyyətin gücləndirilməsi
və səltənət daxilində siyasi
parçalanmaların aradan qaldırılması
üçün çox ciddi və səmərəli fəaliyyət
göstərmişdir. O, belə məsələlərin
həllində təmkinini qoruyub saxlamağa
çalışsa da, dövlətin parça-lanmasına cəhd
edənlərə, səltənət idarəçiliyində
şah hakimiyyətini kölgə altına almaq istəyənlərə
və şah iradəsinə sədaqət göstərməyənlərə
qarşı son dərəcə qətiyyətli idi. Şah Abbas hətta mərkəzi hakimiyyətə
qarşı mövqe tutmuş yaxınlarını belə cəzalandırmaqdan
çəkinmirdi.
Şah Abbas doğrudan da bəzi qızılbaş
tayfalarının səltənət idarəçiliyindəki
rolunu azaltdı, həmin tayfaların nümayəndələrinin
rəhbər vəzifələrə çəkilməsini
dayandırdı. Aparılan araşdırmalardan məlumdur
ki, Şah Abbas hakimiyyətə gələndə nüfuzlu
qızılbaş əmirləri və əyanları
arasında daha böyük hakimiyyət səlahiyyətlərinin
əldə edilməsi üçün kəskin daxili
mübarizə gedirdi. Bu mübarizə hələ
Şah Abbasın atası Şah Məhəmməd Xudabəndənin
hakimiyyəti illərində başlamışdı və
Şah Abbas da bu mübarizənin Səfəvi dövlətçiliyinə
vurduğu dağıdıcı zərbə ilə qarşılaşmalı
olmuşdu. Gənc yaşlarında
olmasına baxmayaraq, Şah Abbas əzmkarlıq və qətiyyət
nümayiş etdirdi, bu daxili çəkişmələrə
və parçalanmalara qarşı amansız mübarizə
apardı və Səfəvi dövlətçiliyinin möhkəmləndirilməsi
üçün qətiyyətli addımlar atdı. Nəticədə, bəzi qızılbaş
tayfaları və onların təmsilçiləri səltənət
idarəçiliyində öz əvvəlki mövqelərini
itirdilər, digər qızılbaş tayfalarından mərkəzi
hakimiyyətə daha sədaqətli olan əmir və əyanlar
irəli çəkildilər. Şah Abbas qızılbaş
tayfalarının müəyyən nüfuz
qazanmış rəhbərlərinin, nümayəndələrinin
mərkəzi hakimiyyətə qarşı çıxmaq cəhdlərinə
son qoydu, onları bu hakimiyyət ətrafında birləşdirə
bildi. Yəni Şah Abbas qızılbaş
tayfaları arasında özünü göstərməkdə
olan iddialılığa, müxalifətçiliyə son qoydu,
onların istəklərini və fəaliyyətlərini mərkəzi
hakimiyyətin maraqları çərçivəsinə gətirdi.
Amma Şah Abbas heç də
qızılbaş tayfalarından, səltənət həyatında
onların daha fəal iştirakından imtina etmədi, səltənət
idarəçiliyinin əsas vəzifələri, səltənət
daxilindəki vilayətlərin əksəriyyətinin hakimləri
qızılbaş türkləri olaraq qalmaqda idi. Qızılbaş tayfalarının rəhbərləri
səltənət həyatında söz sahibi olaraq qalmaqda
idilər və onlar divan məclislərinin də əsas
üzvlərini təşkil edirdilər.
Mərkəzi hakimiyyətə qarşı itaətsizlik
hallarının aradan qaldırılması üçün
Şah Abbas tərəfindən bir sıra məsuliyyətli vəzifələrə
iranlıların (farsların) təyinat almasına da rast gəlmək
mümkündür. Belə təyinatlar zamanı Şah
Abbasın əhəmiyyət verdiyi məqam, sözsüz, həmin
adamın etnik mənsubiyyəti yox, idarəçilik təcrübəsi
və şah hakimiyyətinə sədaqəti idi. Səltənət daxilində Şah Abbasın
etibarını və etimadını qazanaraq çox məsul
vəzifələrə təyin edilənlər yalnız
farslardan ibarət deyildi. Belələrinin
arasında gürcülər də çox idi. Məsələn, gürcü Allahverdi xan uzun
müddət Şah Abbasın vəziri olmaqla onun ən
etibarlı silahdaşlarından biri idi. Allahverdi
xan eyni zamanda uzun müddət Fars vilayəti kimi böyük
bir vilayətin hakimi olmuşdu. Onun vəfatından
sonra isə bu vəzifə oğlu İmamqulu xana həvalə
edildi. Allahverdi xanın digər oğlu
olan Davud xan bir müddət Qarabağ bəylərbəyi vəzifəsini
icra etmişdi. Ümumiyyətlə,
Şah Abbasın hakimiyyəti illərində gürcü əsilli
əmir və əyanlar Səfəvi dövlətinin həyatında
əhəmiyyətli rola malik idilər. Bu
amilə görə Səfəvi dövlətinin Şah Abbas
hakimiyyəti illərində gürcüləşməsi kimi
iddia etmək doğru olmazdı.
Bir daha
qeyd edilməlidir ki, Səfəvi dövlətinin idarəçilik
sistemində İran (fars) əsilli əmir
və əyanların mövcudluğunu inkar etmək
mümkün deyildir və onların sədaqətli xidməti
də Şah Abbas tərəfindən layiqincə qiymətləndirilirdi.
Amma onların səltənət idarəçiliyindəki
yeri heç də türk amilindən üstün deyildi.
Şah Abbasın hakimiyyəti illərində də
səltənət daxilində türk hegemonluğu qalmaqda idi.
Belə ki, səltənətin daxili və xarici
siyasətinə təsir edə biləcək vəzifələr
vəkil, vəzir-etimadüddövlə, qorçubaşı
vəzifələri idi ki, onlara da qızılbaş əmirləri
təyin edilmişdilər. Fars əyanlarının
təyin edildiyi vəzifələr isə daha çox məmur-xidmət
vəzifələri idi və bu vəzifə sahiblərinin
Şah Abbasın iradəsinə təsir göstərmə
imkanı demək olar ki, yox idi.
Səfəvi
tarixində fars etnik tərkibinə aid olan
əyanların səltənət vəziri vəzifəsinə
sahib olması halları da vardır. Elə
Şah Abbasın hakimiyyətə gəlməsi ərəfəsində,
Şah Məhəmməd Xudabəndənin hakimiyyəti illərində
Mirzə Salman adlı qeyri-türk əmir vəzir vəzifəsinə
təyin edilmişdi. Lakin
qızılbaş əmirləri türk tayfalarından olmayan
birisinin vəzir təyin edilməsinə və onun da səltənət
işlərinə müdaxilə etməsinə razı
olmadılar. Səltənətin nüfuzlu
qızılbaş əmirləri Mirzə Salmana qarşı
açır müxalifətə və düşmənçiliyə
başladılar. İsgəndər bəy
Münşinin yazdığına görə, bu
qızılbaş əmirləri öz
narazılıqlarını Şah Məhəmməd Xudabəndəyə
belə çatdırdılar: "Mirzə Salman tacikdir (onun
fars olması nəzərdə tutulur) və hesab işləri
və divan müamilələrindən başqa işlər
ona aid deyil və ondan heç nə də təvəqqə
olunmur. Nə gərəkdir ki, o, ləşkər
və qoşun sahibi olub səltənət işlərinə
dəxalətdə bulunsun, fitnə-fəsada səbəb
olsun? Bir halda ki, indi qızılbaşlar məsələnin
üstündən pərdəni götürüb onunla belə
bir pis məqamdadırlar, yaxşısı budur ki, o, vəzarət
mənsəbindən və başqa işlərindən
uzaqlaşdırılsın".
Qeyri-türk elementlərinin səltənət həyatındakı
yerinə belə münasibət əslində, Şah
Abbasın hakimiyyəti dövründə də
qalmışdı. Görünür, elə ona görə
idi ki, Şah Abbas tərəfindən səltənət idarəçiliyində
xüsusi çəkisi olan vəzifələrə əsasən
qızılbaş əmirləri və əyanları təyin
olundular. Burada yalnız səltənət sipəhsaları
Qərçəqay xanı istisna etmək olar ki, o da fars deyildi. Şah Abbasın
hakimiyyətinin əvvəlində iki nəfər farsdilli əyan
vəzir vəzifələrinə təyin olunmuşdu - biri
Mirzə Məhəmməd Kirmani, digəri isə Mirzə
Lütfulla Şirazi. Amma şah fərmanı
ilə bir ildən sonra Mirzə Məhəmməd Kirmaninin
boynu vuruldu, Mirzə Lütfulla isə iki ildən sonra vəzifədən
azad edildi.
Səltənətin daxili və xarici siyasətinin və
həyatının müəyyənləşməsi də
türk amilinin əlində idi. Qızılbaş
tayfalarının səltənət həyatındakı rolu
heç də İran elementinin təsirindən zəif
deyildi. Hətta qoşunlar tərkibində
aparılan islahatlardan sonra da onun əsasını türk
qüvvələri təşkil edirdi. Səltənət
daxilində fars toplumunun daha çox məskunlaşdığı
Fars vilayətinə, İsfahan və onun ətrafına hakim vəzifəsini
də əsasən türklər və gürcülər icra
edirdilər. Yəni yerli idarəçiliyin təşkilində
də türk elementi (bəzi istisnalarla) üstünlük təşkil
edirdi.
Şah Abbasın qoşunlarda apardığı islahatlar
da qızılbaş türklərinin və tayfalarının
rolunun səltənətin hərbi həyatındakı rolunun
azaldılamsına deyil, sadəcə qoşunlar üzərində
vahid idarəçiliyin möhkəmləndirilməsi tələblər
ilə bağlı idi. Əslində, zaman və dövr bu
islahatların aparılmasını zəruri edirdi və Səfəvi
dövləti üçün əsas hərbi təhlükə
mənbəyi olan Osmanlı dövlətinin qoşun təcrübəsi
də bunu göstərirdi. Tayfa qoşun
birləşmələri öz dövründə müəyyən
lazımi xüsusiyyətlərə malik idi. Lakin Şah Abbasın səltənətin əvvəlki
hüdudlarının bərpa edilməsi kimi bir vəzifəni
öz qarşısına qoyması güclü
qoşunların yaradılmasını tələb edirdi, o da belə
qoşunları yaratmağa müvəffəq oldu. Qoşunların toplanmasının tayfa əlaməti
bu qoşunlara ikili rəhbərliyi saxlamaqda idi. Yəni belə qoşun dəstələri ilk
növbədə tayfa rəhbərlərinə tabe idilər,
onlar tərəfindən təchiz və idarə edilirdilər.
Şah Abbas isə yeni qoşun dəstələri
yaradanda onları birbaşa mərkəzə tabe etdirdi və
onları tayfa rəhbərlərinin tabeçiliyinə vermədi.
O cümlədən, qorçular dəstəsi, qullar dəstəsi,
tüfəngçilər dəstəsi. Bu dəstələr
tayfa əlamətinə görə təşkil edilmədi və
əslində, bu heç mümkün də deyildi. Bu dəstələr
seçilmiş insanlar vasitəsilə təşkil edilirdi və
onların tərkibində müxtəlif qızılbaş
tayfalarının da nümayəndələri ola
bilərdi. Bir sözlə, Şah Abbasın
hakimiyyəti illərində qızılbaş tayfa rəhbərlərinin
tabeliyində olmayan yeni qoşun dəstələri
yaradıldı. Bunu bir çox tədqiqatçılar az qala qızılbaş tayfalarından
yaradılmış qoşun dəstələrinin ləğv
edilməsi, qızılbaş əmirlərinin qoşun həyatındakı
rolunun məhdudlaşdırılması kimi qəbul edirlər.
Bunun heç bir əsası yoxdur.
Çünki mərkəzi tabeçilikdə olan qoşun dəstələrinin
yaradılmasına baxmayaraq, atlı dəstələri
Səfəvi dövlətinin və ondan sonra Azərbaycan
türkləri tərəfindən formalaşdırılan Əfşar
və Qacar dövlətlərinin dövründə də
qoşunlarının əsasını təşkil etməkdə
idi. Şah Abbasın hakimiyyəti illərində atlı qoşunlarının say
üstünlüyünə malik olmasını heç
cür inkar etmək mümkün deyildir. Atlı
dəstələri isə əsasən qızılbaş
tayfalarından toplanırdı. Hətta
qorçular, tüfəngçilər dəstələrinin
rəhbərliyində də qızılbaş türkləri
aparıcı rola malik idilər. Ona görə
də Şah Abbasın apardığı qoşun
islahatlarının qızılbaş türklərinin
qoşun həyatındakı rolunun azaldılması və
bununla guya dövlətin türk mahiyyətinin dəyişməsi
iddiası məntiqdən çox uzaqdır.
Maraqlıdır ki, Şah Abbasın hakimiyyəti haqqında əzəmətli abidə olan "Tarixi-aləmarayi-Abbasi" əsərini də İsgəndər bəy Münşi türk təqvim tarixi üzərində qurmuşdu. Müəllif Şah Abbasın tarixinin məhz türk tarixi üzərinə aparılmasını daha məqsədəuyğun sayırdı və bununla bağlı o, öz mövqeyini belə ifadə edirdi: "Müəllif öz-özünə belə fikirləşdi: Ərəblərdə ilin başlanğıcı hicri tarixlə Məhərrəm ayının birindən başlayır və əcəm əhli bu tarixi başa düşməz. Türklər (ətrak) və əcəm əhli üçün ilin başlanğıcı Novruzun başlanmasıdır. Novruzun başlanması isə aləmi bəzəyən baharın əvvəlidir. Yeni Novruzun gəlməsindən ötrü gərəkdir ki, dörd fəsil bitmiş olsun və yeni il başlansın. Məhərrəm ayı isə türk ilinin (əvvəlində yox), içərisindədir. İstedad sahiblərinin yazdıqları tarixlər isə türk ilinin (başlanğıcı ilə) uyğun gəlmir, yəni o tarixlərin bəzisi sabiq hicri tarixi ilə düz gəlir, bəzisi isə yox. Yəni ya azdır, ya da çox. Bu həqir zərrə borcludur ki, "Aləmara" kitabı anlaşılmazlıqdan və müşkülatdan uzaq olsun və hamı tərəfindən başa düşülsün. Biz həmin ixtilafın olmamasından ötrü, hamı tərəfindən daha aydın anlaşılan türk ilini əsas götürdük ki, həm hadisələr əhatəli, həm də cahandarlıq yolunun yolçuları üçün aydın olsun".
Şah Abbasın hakimiyyəti illərinin ən
başlıca nəticəsi, heç şübhəsiz ki, Azərbaycan
Səfəvi dövlətinin qüdrətinin artması idi. Bu
nəticə Şah Abbasın şəxsi qabiliyyəti və
fədakarlığı nəticəsində əldə
edilmiş-di. Onun üçündür ki, Azərbaycan
türklüyünün yetişdirdiyi Şah Abbas
bacarıqlı dövlət xadimi, istedadlı sərkərdə
və əzəmətli hökmdar kimi tarixdə özünə
əbədilik qazana bildi.
Mehman
SÜLEYMANOV
Tarix
elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2023.- 3 fevral.-
S.10;11.