Şekspir dünyası
Uilyam Şekspir İngiltərədə milli şair kimi
yaşamağa, yaradıcılığa başlayanda heç
cür güman edə bilməzdi ki, bütöv dünya
üçün məşhur bir dramaturqa çevriləcəkdir. O, qələmə
aldığı əsərlərdə heç də öz
ölkəsinin nisbətən dar hüdudlarında
qalmayıb, həm də uzaq insan məskənlərində,
özünə birbaşa tanış
olmayan torpaqlarda çuğlayan ehtirasları və siyasətləri,
fəaliyyət göstərdiyi doğma "Qlobus"
teatrının səhnəsinə gətirməyə cəsarət
etmişdi. Əsrlər, uzun zaman keçdikcə, o,
özü həmin Yer kürəsində az
qala möcüzə xarakteri daşıyan mənəvi
hökmranlıq etməyə başladı.
Onun
ölümündən sonrakı yüzilliklərdə
Britaniya imperiyası nəhayətsiz şəkildə
genişləndiyi kimi, bu fenomenlə birlikdə ingilis dili də
olduqca çox yayıldı, Şimali Amerika qitəsində,
Asiyanın Hindistan subkontinentində və Filippin ölkəsində
dövlət dilinə çevrildi, başlıca ünsiyyət
vasitəsi oldu. İngiltərənin, az
sonra Böyük Britaniyanın bu ən böyük
dramaturqunun əsərləri az qala dini ehkam xarakteri
daşıyaraq, artıq özünə heç bir sərhəd
tanımırdı. Bunun cavabı kimi tezliklə
Şekspirə bütün dünyada qibtə ediləcək
ehtiram bəslənməyə başlandı. Əlbəttə, ötən dörd əsr ərzində
planetin ərazisində xalqların mənəviyyat sahəsindəki
koordinatlar sistemində xeyli dəyişikliklər baş
vermişdir. Lakin onlar Şekspir əsərlərinə
olan münasibəti heç də zəiflədə bilməmiş.
əksinə, onlara marağı daha da
artırmışdır. Bəzi xalqlar
Şekspiri sonradan kəşf etsələr də, onun
yaratdıqlarını böyük sərvət xəzinəsi
kimi qəbul etmiş, bu dahini özlərinə çox
yaxın, əvəzolunmaz bir məsləhətçi
timsalında görməyə başlamışlar.
Onun pyesləri 180-dən çox dilə tərcümə
olundu, onlar transformasiyaya uğrayaraq, həm də yenidən
yazıldı, modernləşdi, yeni rənglər və
çalarlar qəbul etdi, hətta onlara parodiyalar da meydana gəldi. Onların
hamısı da Şekspirə marağın azalmasına deyil,
əksinə, artmasına səbəb oldu. Novator teatr
rejissorları səhnədə pyeslərin əsas mahiyyətini
qoruyub saxlamaqla yanaşı, onları yeni yanaşma tərzinə,
bir qədər başqa cür səslənməyə məruz
qoydular və belə münasibət heç də Şekspir
mənəvi ideyalarına xələl gətirmədi, əksinə,
onların yeni həldə və formada meydana
çıxması həmin əsərlərin təzahur
miqyasını bir qədər də genişləndirdi. Məşhur
ingilis teatr xadimi Lourens Olivye və ya rus aktyoru İnnokenti
Smoktunovski Şekspir obrazlarını müvafiq olaraq səhnədə
və kinofilmdə yaratdıqda, onlara yeni canlılıq, bədii
yüksəliş elementləri verməklə,
əvvəllər mövcud olmuş dar baxışın
hökmranlığından kənara çıxmağa cəhd
etdilər, bununla təkcə pyeslərə məxsus
fabulanın qiymətini yüksəltmədilər, həm də
özlərinin nəhəng populyarlıqlarına nail oldular.
Şekspirin əsərləri incəsənətə
yeni qanad verməyə başladı. Onların əsasında
çox sayda operalar, baletlər, rəsm əsərləri və
kinofilmlər yarandı. Tarixdə heç bir dramaturq
onun nail olduğu bədii yüksəkliyə qalxa bilmədi,
onunla dünyanı dolaşmaqda da müqayisəyə girməyi
də onlar özünə qəbahət hesab edərdi. Axı belə müqayisə uca zirvəli dağ
yanındakı təpəni göz önünə gətirməklə,
əslində müəllifin istəklərinin tam əksi
şəklində özünü göstərərdi. Axı heç kəs, ən dahi istedad sahibləri də
onun kimi insan könüllərinin dərinliklərinə belə
nüfuz edə və onlara həm də bu qaydada böyük
məharətlə təsir göstərə bilməmişdi.
Mübaliğəsiz demək lazımdır ki, qədim
yunan mifologiyasından və Bibliyadan sonra Şekspirin pyesləri
daha çox müraciət olunan və sitat gətirilən bir
mənbəyə çevrilmişdir. Hətta Dante, Servantes, Höte, Viktor
Hüqo və Tolstoy da bu məsələdə onun
arxasınca sıraya düzülməklə kifayətlənməyə
məcbur olurlar. Şekspirin bütöv kəlmələri
zərb-məsəl kimi işlənir. Onun
personajları qeyri-adi mənəvi dünyaya (həm müsbət,
həm də mənfi mənada) malik olmaqla yanaşı,
onların yüksək məna notlarından xəbər verən
bəlağətli dili özünün doğma vətənində
səslənmə orbitindən çıxıb, bütün
dünyaya yayılmışdır, ağlasığmayan
geniş ərazilər kəşf etmişdir. Əksər
xalqlar xeyli müddətdən sonra Şekspirin çox
saydakı əsərləri ilə kitablar, teatr səhnəsi
və kinofilmlər vasitəsilə tanış
olmuşlar, milyonlarla insan onlarla təmasa girməklə, sevinc
hissləri, düşüncə zənginliyi
qazanmışlar. Əgər milli klassika nümunləri, əsasən,
dar çərçivədə fəaliyyət göstərən
elmi işçilərin tədqiqat obyekti kimi qalırsa, nədənsə
oxucu kütləsi onlarla əvvəllər, məktəb illərində
mükəmməl və ya hətta səthi şəkildə
tanış olduğundan, sonralar onlara təkrarən
böyük maraq göstərmədikləri halda, Şekspirin
əsərləri isə oxucuları hansısa dərəcələrə
bölməyi tanımır, ona marağı məhdudlaşdıran
heç bir maneəyə məhəl qoymur, adamların
könlünü hədəf seçməklə, ən
kütləvi mənəvi qidaya çevrilir. Çox sayda adi
adamlar, kütlə deyil, hətta az qala
bütöv xalqlar onların sehrli təsiri ilə asanlıqla
bu əsərlərin pərəstişkarlarına
çevrilirlər. Şekspirin qələmindən
çıxanların hər birini orijinalda, öz
yazdığı kimi oxumaq isə istənilən oxucuya
böyük həzz və sevinc hissləri bəxş edir.
Belə populyarlıq şəraitində Şekspir ədəbi
kabusu ölkələri dolaşmaqda davam etdi, zamanlar və
zövqlər dəyişsə də, o, köhnəlmədi,
çox təkrar olunduğundan heç də adiləşmədi,
bayağılaşmadı, yayılmasında müxtəlif
vasitələrdən istifadə edilməsi də adamların
ruhunu bezdirmədi. Bir çox ölkələrdə buğda çörəyi
qida növü kimi min illərdən sonra da əvəzedilməz
sayıldığı kimi, "Hamlet", "Kral Lir",
"Romeo və Culyetta" dəfələrlə oxunsa da,
onlara səhnədə və ya ekranda baxılsa da, öz əvvəlki
heyrətamiz təsirini nəinki itirdi, onu saxlamaqla
yanaşı, bəzən hətta artırdı. Şekspirin qəhrəmanları ibrət
götürmək antologiyasına çevrildi, adamların
xarakteri onların fonunda daha dərin öyrənilməyə
başlandı. Ziqmund Freyd Hamlet obrazını qədim
yunan dramaturqu Sofoklun pyesinin qəhrəmanı çar Edipə
bənzədərək, onun "Edip sindromu"nun
daşıyıcısı olduğunu güman edirdisə, bir
çox personajlar da Hamlet kimi daha geniş tədqiqat obyektinə
çevrilsəydi, burada müəllifin peyğəmbərliyinə
də heyrət etmək olardı.
Vaxtilə
dahi Nizami öz kiçik bir şeirində İran
şahı Ənuşirəvanı şəhərləri, kəndləri
viran qoymaqla bayquşlara xidmət etməkdə ittiham etdiyi
kimi (bu, tarixi həqiqətə heç də uyğun
deyildir, sadəcə tiran hökmdarların metaforası rolunu
oynayır, tarixi şəxsiyyət kimi isə VI əsrdə
yaşamış Ənuşirəvan İranda ədalətli
şah hesab olunurdu və buna görə də kişi cinsindən
olan farslarda Ənuşiravan adı hətta müasir
dövrümüzdə də geniş yayılmşdır),
Şekspir də Makbet obrazında vətənpərvər bir
qəhrəmanın taxt-tac eşqinə ən eybəcər əclafa,
qatilə çevrilməsini təsvir edir. Onların
hər ikisi bu antiqəhrəmanlar vasitəsilə XX əsrdə
meydana gələcək monstr Hitleri uzaqgörənliklə
görmüşdülər. Nizaminin
yaratdığı obraz hakimiyyətini qoruyub saxlamaq
üçün hətta vətənini xaraba qoymağa
hazırdır. Makbet isə ən
böyük titula yiyələndikdən sonra taxt-tac eşqinə
düşməklə, qanuni kralı qətlə yetirir, bir
sıra adamların da ölümünə səbəb olur.
Hitler isə özünü ultra vətənpərvər
kimi qələmə vermək üçün irqçiliyin
bayraqdarına çevrilir, başladığı müharibələrin
alovlarında Avropanı xarabazara çevirir, on milyonlarla
insanın məhvinə səbəb olur, Holokostu işə
salmaqla yəhudi xalqının kökünü kəsməyə
cəhd edir. Hitlerin şəxsində yeni,
daha eybəcər və həqiqi bəşər cəlladı
sifətində Ənuşirəvan və Makbet meydana gəlir.
Dahilər öz qələmləri ilə bu ədəbi
portretləri yaratmışdılar, çox əsrlər
keçdikdən sonra bu iyrənc varlıqlar, Almaniyadakı
real dəhşətli eybəcərlik fenomeni kimi canlı
insana çevrilməklə, yırtıcı ehtirası
hesabına həyatda özündən əvvəlki prototiplərinin
vəhşiliklərini daha geniş miqyasda həyata
keçirməyə müvəffəq olmuşdu.
Görünür, böyük yaradıcı
insanların zəka teleskopu öz sinfindən olan fiziki
cihazlardan daha uzağı və dəqiq görməyi
bacarırmış.
Şekspir
özündən əvvəl Şərqdə
yaşamış və həkim kimi ən yüksək
şöhrət qazanmış və müvafiq ada layiq
görülmüş İbn Sinadan fərqli olaraq, insan
somatikası və onun patoloji cəhətləri ilə məşğul
olmurdu, o, öz nəhayətsiz təxəyyülü ilə
insan könlünə ustalıqla nüfuz etdiyinə,
oradakı sağlam toxumaları sevdiyi kimi, xəstə
hüceyrələrin bolluğuna kədərini izhar etməkdə,
xatırladığımız sələfi kimi əsl
könül Loğmanı adlanmağa layiqdir. Ona
görə də Şekspir hamıya yaxındır, həyatda
rast gəldiklərindən düzgün baş
çıxarmaqda adamlara kömək edir, onlarda öz
xarakterindəki qüsurlara qarşı immunitet yaranmasına əvəzsiz
köməklik göstərir. Ona görə
də Şekspirə müraciət edənlər, onu
özünün ən yaxın adamı sayır və hətta
bəzən ona müqəddəslik mantiyası geyindirməkdən,
müqəddəslərin başını əhatə edən
işıqlı halə kimi onun sadə, ötəri insan
portretini dövrələməkdən də çəkinmirlər.
Şekspir öz yaradıcılığı ilə
qlobal hadisəyə çevrilsə də, İngiltərənin
şir və lalə çiçəyi kimi olan
simvollarına bənzəməklə, məşhurluğu ilə
yanaşı, hətta sənətinə görə adi bir
yazıçı olsa da, ölkə tarixinin maraqlı hissələrindən
biri hesab olunmağa başlandı.
Şekspirə marağın böyük olduğunu demək,
onun haqqında bayağı söz deməyə bərabərdir. Ona görə
də qazandığı həmin böyüklük, heç
bir güzəşt işarəsi belə nəzərə
alınmadan mahiyyəcə izah edilməli və arqumentlərlə
təsdiq olunmalıdır. Bu isə dahi dramaturqun və
şairin doğma dilinə ona qədər məlum olmayan və
dilə qeyri-adi gözəllik verən bol sözlərlə,
bu rəssamın yeni yaymalar vasitəsilə fərqlənməsilə,
yaşadığı dövrün təsvirində, ingilis
teatrının inkişafında onun nəhayətsiz,
ölçüyəsığmaz fəaliyyətinə diqqət
vermək, nəzər yetirmək, ona əbədi şöhrət
çələngi bəxş etmiş əsərlərini
yenidən gözdən keçirmək istəyini meydana gətirir.
Yer kürəsi dəfələrlə tədqiqatlara məruz qalsa da, hələ də onun öyrənilməmiş əraziləri, nöqtələri qeyri-məlumluğunu davam etdirir. Şekspir yaradıcılığı da belədir, onu araşdırdıqca, təhlil etdikcə indiyədək gözə çarpmayan cəhətlər, öyrənilməmiş hissələr qalmaqda davam edir. Əlbəttə, Şekspir haqqında danışmaq, fikir yürütmək də adi və ya sadə bir iş deyildir. Onun dünyası mürəkkəb olduğu kimi, öyrənilməsi də xüsusi diqqət və ustalıq, arxeoloqun qazıntı apardığı vaxtdakı istifadə etdiyi ehtiyatlılığı tələb edir.
Xristofor Kolumb Hindistana İspaniya üçün əlavə dəniz yolu açmaq istəyirdi, kraliça İzabellanın himayəsi ilə Amerikanı kəşf etdi və axıradək açdığı torpaqların Hindistan olduğunu güman etdi. Lakin bu, heç də onun dünyanı bütövləşdirmək sahəsindəki xidmətlərinin böyüklüyünü azada bilmədiyi kimi, bu nümunədən istifadə edərək, Şekspirlə daha yaxından tanış olmaq həvəsi də heç də qəbahət sayılmamalı, əksinə, yalnız dəstəklənməli, təqdir edilməlidir.
Böyük səyyah 1492-ci ildə Yeni Dünyanı özü də hiss etmədən kəşf etdikdən sonra, həqiqətən də, insanın məskunlaşmasının məlum olduğu Yer üzünün sahəsi xeyli böyüdü və yeni ərazilər hesabına sivilizasiyalanmış kainat bütövləşdi. Ondan bir əsr sonra Şekspir adalar ölkəsində könülün, ağılın və əslində, bütünlükdə insan təbiətinin mənsub olduğu öz virtual dünyasının paralellərini və en dairələrini yaratdı. Beş əsr sonra Kolumb, açdığı yeni torpaqlara daxil olan qitədə yeganə fövqəldövlətin mövcudluğu ilə, yəqin ki, fəxr edərdi, onun kəşfinin necə böyük inkişafa gətirib çıxartdığına təəccüblənərdi. Şekspir də öz pyesləri ilə teatrları, kinoekranları dolaşdığına, milyonlarla kitablara köçdüyünə, bütün mədəni dünyada köünülləri fəth etdiyinə görə mənəvi bir fövqəl dünya dövlətini yaratdığının möcüzəsinə özü də inanmazdı. Bu müqayisə göstərir ki, Şekspir öz sələfindən də xeyli irəli getmişdir, axı Mərkəzi və Cənubi Amerika ölkələrindəki xalqlar, Kolumbun kəşfinin onların qədim tarixini, bütöv siviliziasiyalarını məhvə aparıb çıxartdığına görə, dahi səyyaha heç də birmənalı münasibət bəsləmirlər.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2023.- 4 fevral.- S.22.