Güney Azərbaycanda ədəbi tənqid:
çağdaş mənzərəyə bir baxış
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Ülkər
Ucqar (Münirə Əkbərpur) Tehranın Behişti
Universitetində "Epik xəyal gücünün
araşdırılmasına doğru: Roland haqqında nəğmə
və Dədə Qorqud kitabı" mövzulu (fransız
dilində) doktorluq tezini savunması elmi-ədəbi alanda
atılan çox önəmli addımdır. Əlbəttə,
ondan öncə də belə addımlar atılıb və
İsmayıl Mədədi Ülkərlə Nigar Xiyavi
Qasımi tərəfindən səkkizinci uluslararası "Fəcr"
və "Qədir" birinciliyinə layiq görülüb.
Yeri gəlmişkən,
"Şeir üzrə üstün qadın"
ödülünün 2015-ci ildə sahibi isə Ərdəbil
valisindən Bu günə kimi altı şeir toplusu (beş kitabı fars dilində, biri isə
türkcə) və xeyli məqaləsi yayınlanan Şəbnəm
Fərzizadə Ərdəbili alıb. Ədəbiyyat
üzrə çalışdığı sahələr
şeir, mahnı sözü yazarlığı və
eleştiri olan gənc Şəbnəmin ədəbi-tənqidi
ədəbi-tənqidi yazıları da diqqət çəkir.
Gənc şair Elşən Böyükvənd ədəbi-tənqidi
görüşləri ilə də oxucuda maraq oyadan söz
sahiblərindəndir. Yazarın milli təəssüb hissi,
çoxlarının görüb sezə bilmədiyi aydın
müşahidə qüdrəti güclü şəkildə
yazılarına da yansıyır və oxucunu
düşünməyə vadar edir. Məqalədə
Azərbaycan türkcəsi, ortaqdillilik, milli kimlik, İslam
dini kültürü, şiə inancı və yaşam
biçimi, fars, ərəb, rus dilləri, Anadolu türkcəsi,
Batı kültürü, Ümumşərq
kültürü, İran kültürləri və Quzey Azərbaycanın
avropalılaşmaq siyasəti və rus mədəniyyəti,
Güney və Quzey Azərbaycanı çulğalayan
qloballaşma dalğası məsələlərinə
öz baxışını sərgiləyən Elşən
Fransanın böyük feminist yazıçısı Helene
Sixousun Rza Bərahəninin "Ayazın cəhənnəmli
günləri" romanını oxuduqdan sonra müəllifin
qeyri-adi təfəkkür qüdrətinə, böyük
istedadına duyduğu heyranlığı qürur hissi ilə
qeyd edir.
Rza Bərahəninin
"Ayazın cəhənnəmli günləri"
romanının Fransada Jean Genet və Ceyms Coysun əsərləri
ilə müqayisə edildiyini, tanınmış fikir
adamı Cüliya Kristevanın əsəri oxuyandan sonra heyrətə
gəldiyini vurğulayan Elşənin iç
yanğısı ilə sorduğu: "Fransanın
böyük yazıçısı Helene Sixous Rza Bərahəninin
əsərlərindəki Türklük içəriyini
sezirsə, nədən, bizim bir sıra yazarlarımız bunu
sezə bilmir və yaxud sezmək istəmirlər?" - gerçəklərin anlaşılması
üçün sanki bir açar olan sualı
soydaşlarını, özəlliklə bir-birini bəyənməməklə
ədəbiyyatımıza fayda yox, zərər verən qələm
ustalarını dərindən düşündürməlidir.
Çünki Rza Bərahəninin Təbriz ləhcəsində
yazdığı və 1349/1960-cı ildə bitirdiyi bu
misilsiz romanı Türkcə nəsrin özəlliklərini
daşımaqla bərabər, Səməd Behrənginin
öldürülməsi - Araz çayında boğulması
mövzusunu da əks etdirməkdədir. İkinci Pəhləvi
dövründə Əmirkəbir yayın evinin nəşriyyatında
basıldıqdan sonra, romanın bütün tirajı məhv
edilmiş, bircə nüsxəsi yazıçının
özündə qalmışdı. Buna
görə də Güney yazarlarının əksəriyyəti
o dönəmdə kitabı nə qədər axtarsalar da, əldə
edə bilməmişdilər.
Tənqid xarakterli araşdırmaların içərisində
Qadir Cəfərinin "Poema özəlliyi və poetika
gözəlliyi" məqaləsi də seçilir. Mövzuya
özünəməxsus yanaşma sərgiləyən gənc
tədqiqatçının çağdaş dövrdə mənzumə
sözünün poema qarşısında əvvəlki
mövqeyini itirməsi məsələsinə münasibəti
daha diqqətçəkicidi. İmla səhvlərini
islah etməklə həmin hissəni sunmağın yeri gəldi:
"Mənzumə sözü poema qarşısında
keçərliliyini itirmiş və təcrid olunmuşdur. Bunun səbəbi isə çağdaş
poemaçılıqda nəzm və düzənin itməsi
ilə yanaşı, sərbəst poemaların ortaya gəlməsidi.
Digər yöndən çağdaş
dövrdə klassik poemalar belə, içərikcə-mahiyyətcə
fərqlənərək, yalnız nağıl, rəvayət
xarakterini itirmişdir. Buna açıq-aydın örnək
isə Şəhriyarın "Heydərbabaya salam" və
"Səhəndiyyə" poemaları, Bəxtiyar Vahabzadənin
"Muğam" və "Gülüstan" poemaları və
professor Zəhtabinin "Şahin zəncirdə"
poeması və başqaları ola bilər. Vurğulanan
poemalarda rəvayət etmək ənənəsi qalırsa da,
artıq nağılçılıq duyulmamaqdadır.
Dünya ədəbiyyatında tanış olduğumuz modern
poemalar içində T.S.Eliotun "Quraq ölkə"si və
çağdaş ədəbiyyatımızda Nasir Merqatinin
"Talanmış günəş" kitabında həmin
adı daşıyan poemanın və "Yad
torpağım" poemasının adını çəkmək
olar. Modern poemalar rəvayət ənənəsinə sadiq
qalmışlarsa da, modern estetika əsasında
qurulmuşdur..."
Qadirin "Biz qorxaqlar nəsliyikmi, yoxsa cəsur ürəkli?"
adlı kiçik, ancaq çox böyük mətləblərə
eyham vuran və məncə, bütün
düşünürləri silkələyəcək gücdə
olan, Qarabağ uğrunda Quzey Azərbaycanın
apardığı ədalətli savaşdan bəhs edən
yazısını elə ədəbi tənqid xarakterli
yazı da saymaq mümkündür.
Güneydə 2011-ci ildə cərəyan edən ədəbi
proseslə bağlı Azərbaycan Yazıçılar
Birliyi Cənubi Azərbaycan Ədəbiyyatı şöbəsinin
müdiri, şair Sayman Aruzun açıqlamaları da diqqətçəkicidir. Sayman bəy "Güney Azərbaycanda
çağdaş ədəbi proses" adlı hesabat
xarakterli məqaləsində Nasir Mənzuri, Nasir Merqati, Rəsul
Yunan, Əli Əbbası, Həmid Arğış, Məhəmməd
Sübhdel, Rza Kazımi, Atilla İskəndərani, Səkinə
Həsənpur, İsmayıl Ülkər, Nigar Xiyavi, Məlihə
Əzizpur, Həmid Əhmədi, Güntay Gəncalp, Mahmud Məhdəvi,
Valeh Şiri, Rüqiyyə Kəbiri, Həsən Səfəri,
Rüqiyyə Səfəri və başqalarını gənc
yazarlar kimi uyğulayır, onların
yaradıcılığından nümunələr gətirməklə
toxunduqları mövzulara, duyğu və düşüncələr
aləminə qısa nəzər salır. O, ədəbi tənqid
sahəsində isə Eyvaz Taha, Cəfər Bozorgəmin, Nadir
Əzhəri və Hümmət Şahbazinin məqalə və
kitablarında müasir Güney ədəbiyyatının
durumunu təhlil etdiklərini, onların çağdaş ədəbiyyatın
güclü və ya zəif tərəflərini göstərməyə
çalışdıqlarını diqqətə
çatdıran Əhməd Alovın fikirlərinə
söykənərək öz yanaşmasını sərgiləyir:
"Daha şairin "Morği-dili" "Zülfü-pərişanda"
aşiyan salmır. Bəlkə şairin ürək
quşu Vətən bağında gül-çiçəkli,
meyvəli-barlı ağaclara qonur və onların
budaqlarında yuvalanır. Şair daha
"Şahi-zənəxdan" dustağı yox, el
qayğısının əsiri olur. Xəyali dilbərin
xumar gözləri, nazlı baxısları şairin
canını almır və şair əlçatmaz
röyalara, xülyalara dalmır..."
M.Aslanın "Muradəli Qüreyşi
(Qaflantı)" adlı məqaləsi də Güney Azərbaycanda
müasir ədəbi tənqidin simasını əks etdirmək
baxımından maraq doğurur. Böyük şair-sənətkar gələcəyinin
onu gözlədiyinə bütün qəlbimlə əmin
olduğum, şeirlərini sevə-sevə oxuduğum Məlihə
Əzizpurun təkcə Səhər xanımla bağlı
deyil, ümumiyyətlə, çağdaş Güney ədəbiyyatı-nın
istedadlı yaradıcıları haqqında bir ədəbiyyatşünas-tənqidçi
təfəkkürü ilə qələmə
aldığı "Çağdaş Güney ədəbiyyatının
durumu", "İstibdada qarşı milli ədəbiyyat",
"Güneyin çağdaş qadın şairləri"
kimi ədəbi təhlil xarakterli yazıları da Güney ədəbiyyatının
bugünkü simasının göstərgəsidir. Onun
Güney ədəbiyyatı ilə bağlı obyektiv fikirləri,
bu ədəbiyyatı yaradanlara - Şəhriyar, Səhənd
və Sahirə, Ə.Oxtaya, yaxud Əli Cavadpur, Zeynal Cəfərpur,
Səid Muğanlı, Vüqar Nemət, Əziz Səlami, Səhər
xanıma və başqalarına ədalətlilik mövqeyindən
yanaşaraq həm klassik, həm də çağdaş ədəbiyyatı
və yazarları vəhdətdə uyğulaması, tənqidçi
obyektivliyi diqqət çəkir. Əlbəttə,
nəzəri-estetik görüşlərində bir dərinlik,
analitik təfəkkür yansıyan Məlihə xanım və
onunla eyni əqidədə olan qələmdaşları dərindən
dərk edirlər ki, əsl ədəbiyyat məhz ənənəviçiliklə
müasirliyin, çağdaslığın vəhdətində
yaranır və öz əbədiyaşarlığını
da elə bu müstəvidə qazanır.
Hadi
Qaraçayın çağdaş dövrün ünlü
yazarı və ciddi ədəbiyyat tənqidçisi Eyvaz
Tahanın "Şeir varlığın evidir" kitabı
haqqında qələmə aldığı "Şeir
varlığın eviymiş" adlı məqaləsini ədəbi
tənqid istiqamətində yazılmış ən uğurlu
yazılardan biri hesab edirəm. O, Nasir Merqatinin
"Talanmış Günəş" kitabı haqqında
ciddi fikirlər söyləyir. Ancaq ilk olaraq Eyvaz bəyin
"Şeir varlığın evidir" kitabının
çox cildli olacağını
vurğulamadığını, son dönəmlərdə
Güney ədəbiyyatını zənginləşdirən
"Mavilər", "Talanmış Günəş",
"Gözü yaşlı küçələr",
"Günəş tonqalı", "Bəlkə daha deyənmədım",
"Hər rəngdən", "Zəncirdə sevda"
kitablarının hər birində bəhs edilməli
mövzular, haqqında danışılası qonular-mətləblər
olduğu halda, ciddi araşdırmaçı kimi ədəbi
aləmdə artıq öz möhürünü vurmuş
Eyvaz Tahanın yazıçılarımızın yüksək
ədəbi yaradıcılığını görməzdən
gəldiyini, hətta Hümmət Şahbazinin də söylədiyi
kimi, 1991-ci illərdən bəri Güneydə şeirlə
yazı dili arasında getdikcə daha da dinamikləşən
gəlişməni, Kiyan Xiyavın, Ərsan Erolun, Seyid Heydər
Bayatın, Ramin Cahangirzadənin, Lalə Cavanşirin, Məlihə
Əzizpurun, Sahil Azərin, Duman Ərdəmin, Aydın
Arazın, Elyad Musəvinin, Elnaz İslamvəndin, Səid
Muğanlının, Süleyman Məhəmmədoğlunun,
Elşən Böyukvəndin
yaradıcılığını gözardı etməsini
müəllifin yanlışı kimi dəyərləndirir.
Hadi bəy
düşünür ki, əgər Eyvaz bəy Kiyan
Xiyavın bu şeirini oxusaydı, belə yazmazdı:
Əllərimiz
hankı dağlarda,
neçə bayrağa yönəldi sənsiz?
-
Heç, hədə biçdiyimiz hankı meşələrin
harasını qorxuya saldı sənsiz?
-
Heç, heç nə qədər ağardı
qaranlıqdan qaranlığa uçan
ulduzlarımız sənsiz?
-
Heç, heç, heç eey,
Allahdan
yazıq yerdə
qılıncsız qınlarımızı
belimizin
harasına bağlamalıyıq
çağlarıq da sənə, gəlməzsən, nədən?
Ağlarıq da?
başlara adının ağısı,
bir də
ayrılığın yüz əlli illik acısı...
Şairlər
nə bilsin,
bəlkə dağlarımız o qədər ucalıbdır
səslərimiz çatmır sənə?
Yoxsa bu nəğmələr, operalar
ölkədən ölkəyə gedib dağılar dünyaya
və dağıdar hər yerdə hər nəyi...
yoxsan ancaq və biz
başsızlığın beş barmağında sıxılaraq
sənsizliyin çağlarında dayanmışıq,
əllərimizdə oxunaq cinayət sənədləri
amma gözlərimizdə
qanlı tutulmuş divanlar səhnəsi
bizsə səni nə görmüşük, ulu Günəş?..
(Ardı var)
Esmira FUAD
525-ci qəzet.- 2023.- 9 fevral.- S.14.