Ötən əsrin o başından
göndərilən teleqramlar...
(V məqalə)
Ömər Faiqin məqalələrini hərdən
uzaqdan, ötən əsrin o başından göndərilən
teleqramlar kimi oxuyuruq. Bəzən konkret ilin konkret ayının
konkret günündə konkret saatları, dəqiqələri
hərəkətə gətirən film assosiasiyası da
yaradır. Hətta həmin zamana konkret məkan
və baş verən hadisənin dəqiq təfərrüatı
da əlavə edilir. Məsələn,
“Tiflis, 22 iyun, sübh saat 8” (“İrşad” qəzeti, 1906) məqaləsini
oxuyarkən biz özümüzü rahatca 1906-cı ilin bir
iyun səhərində və Tiflis küçələrində
görə bilərik. Tam sakitlikdir, hər
kəs sükut içində dəhşətli bir hadisənin
baş verəcəyini gözləyir. Qorxu,
həyəcan və qan qoxusu sükunətli bir durum
yaradıb. 27 fədai əsgərin
asılması ilə bağlı son qərar veriləcək.
Müsəlmanlar da etirazçılar
arasındadır və hətta bazarlarını
bağlayıb, ticarətlərini dayandırıb hökumət
zülmünə etirazda könüllü iştirak edirlər.
“Ürəyimdə
deyirəm: İlahi! Bu günləri də
gördüm ki, müsəlmanlar öz xahişləri ilə,
öz qanacaqları ilə dükanlarını bağlayıb
vətənin həyati-siyasiyyəsinə, qonşuların hərakəti-hürriyyəti-pərvanələrinə
qəlbdən şərik olurlar”.
Bu qürurverici təsvirin ardınca əlisilahlı,
qorxunc görkəmli əsgərlərin müşayiəti
ilə həmin ölümə məhkum olan 27 fədainin cəsarətlə
oxuduğu mahnı səsini eşidirik. Bu
davranış çox adamı, hətta əsgərləri
belə kövrəldir. “Günorta, tamam
saat bir. Tiflisin ən izdihamlı - şənlikli
olan Qolovinski caddəsindəyəm, guya burası şəhər
caddəsi deyil, dava meydanının bir səmti”.
Müəllif yenə kontrastlı situasiya yaradır. Bir tərəfdə
kazaklar, top-tüfəng, dar ağacı, o biri tərəfdə
cəsarət, həmrəylik və azadlıq istəyi! Hamı yoxlanılır, izlənilir, amma adamlar
qorxunu unudub. “Əlimdəki müsəlman
qəzetlərini intibahnamə zənn edib məni də səkkiz
dəfə dayandırdılar. Əziyyət
verdilər”.
Bəs Ömər Faiqi bu gərgin vəziyyətdə
sevindirən nədir? Nəyə ümidlidir? O,
camaatın həmin gün reallaşdırdığı
ümumi tətildəki həmrəyliyi alqışlayır.
İnanır ki, hökumət, məsələn 27 vətən
fədaisi kimi insanları bağışlamayıb edam edəsi olsa, camaat mütləq haqq səslərini
ucaldacaq.
“Dəvət
və təvəqqe” (“İrşad” qəzeti,1906)
məqaləsində Dumanı hökumətin
dağıtması səbəbini xalqın savadsızlığı
və mütiliyi ilə əlaqələndirir. “Dağıdandan
sonra da boş oturmayb onun dağıntısı üzərində
təzə islahat, təzə qanun adı ilə təzə
bir idarə bina etməyə çalışır” - fikrini bəyan
edərək bildirir ki, neçə milyon insan bir qrup səlahiyyətli
adamın əlində aciz durumda qalıb. Zərərini
və xeyrini anlamayan cəmiyyət isə özü
özünə ziyan vurur, başına gələnləri də
başqasından, hətta taledən, qədərdən,
Allahdan görür. “Zalımlar da
camaatın məhz qəflət və cəhaləti səbəbinə
murdar pəncələrini, kəskin dişlərini fədakarani-hürriyyətin
qəlblərinə qədər batırıb,
açdıqları istibdad meydanında istədikləri təki
oynayırlar”.
Ömər Faiqin geniş dünyagörüşü,
hadisələrin siyasi, sosial, ictimai mahiyyətini dərk edə
bilməsi zülm və cəhalət zamanında bir xalqın
xilas, inkişaf yolunu göstərmək imkanı verirdi. O, həmin zamanlarda milləti
irəli apara, onun haqqını, hüququnu ortaya qoya biləcək
yeganə mövqe sahibi kimi Ruhani İdarəsini
görürdü.
“Vasiteyi-nicatımız nədədir?” məqaləsində
(‘‘İrşad” qəzeti, 1906) müəllif deyirdi ki, əgər
mən yazsam ki, nicatımız ruhanilərdədir, intilligentlər
mənə gülər. Çünki bizim ruhani idarələrimiz o qədər
əhəmiyyətsiz, etimadsız, nüfuzsuz, biganə bir
qurumdur ki, nicatımızı onlarda görmək, onlara
ümid etmək “xəyali-fasid” hesab olunardı
(“Çünki idareyi-dərəcə biganə, həqir, əhəmiyyətsiz,
nüfuzsuz nəzərinə o dərəcə biganə, həqir,
əhəmiyyətsiz, nüfuzsuz xırda
görünübdür ki, ondan bizim üçün bir nicat
ümidi təsəvvür etmək belə bir xəyali-fasid
hesab olunubdur”).
Adətən onun analitik, erudisiyalı müşahidə
və təhlillərində qənaət başqa olur. Haqlı olaraq
sübut edir ki, Ruhani İdarəsi bizim yeganə hökm verən
məhkəməmiz, milli məclisimiz, ictimaiyyətlə məşğul
olan idarəmiz, xüsusi kabinetimiz olmalıdır. “Bizi dirildən də odur, öldürən də
odur. Rusiyada İslamı saxlayan da odur,
batıran da odur. Bizi insan edəcək də
odur, bugünkü kökə salan da. Amma
nə etməli ki, belə böyük bir idareyi-milliyəni
biz indiyə qədər özümüzə mal etməmişik”.
Reallıq isə o idi ki, bu idarələr millət,
müsəlmanlar üçün böyük bir bəla, boyunduruq,
inkişaf və maarif, azadlıq üçün əngələ,
maneəyə çevrilmişdir.
Daha sonra yenə öz üslubuna sadiq qalan Ömər
Faiq konkretlik, hesabat, reallıq tələbi ortaya qoyur. Son 20-25 il
ərzində bu idarə millət üçün neçə
məktəb və mədrəsə yaradıb? Cavabında isə:
“...şəkk yox ki, heç, tam mənası ilə
heç... yenə də heçdir...” - deyir. Əksinə,
mədrəsələrimiz, minbərlərimiz bayquşlara məskən
olub. Ruhani İdarəsinə camaat “millətə
vurduqları və vuracaqları təhlükəli zərərlərin
əsil baisi” kimi baxır.
Eyni zamanda cəmiyyəti, xalqı da
günahlandırır, həmin idarələrin missiyası, vəzifə
və hüquqlarını anlamadığını, o quruma
qarşı tələbkar olmadığını qeyd edir.
(soldan
sağa): Əlisgəndər Cəfərzadə, Cəlil Məmmədquluzadə,
Həmzət bəy Qəbulov-Şirvanlı, Sultan Məcid Qənizadə,
Ömər Faiq Nemanzadə, Qurbanəli Şərifzadə
İdarələrdə, quberniya iclaslarında sədrlərin
əhatəsində ancaq öz dost-tanışları,
qohumları olduğunu (“...sədrin yoldaşı oğlu,
sekretar əmisi oğlu və yaxud qardaşı oğlu, uyezd
qazısı kargüzarçısının bacısı
oğlu... və qeyri”) yazır, həm də “duxovnı
mollalar” məsələsinə satirik şəkildə
toxunurdu: “Ah, burasını heç soruşmayın. Bu
başına döndüyüm qulluqda nəinki “elm”, bir balaca
savad belə lazım deyil. O qədər ki, adı molla,
özü bir-iki motal pendirə malik ola və
ya canına qurban olduğum bir şeyxdən, bir ağadan
“iltimas” kağızı gətirə biləcək qədər
gözüaçıq ola, o yanısı asan...” Yazar bu cür
idarə və qurumlarda işləmək üçün
verilən imtahanları maarifimiz, millətimiz üçün
ona görə zərərli hesab edirdi ki, həmin ruhanilik
imtahanları bir neçə manatlıq rüşvətə
qədər endirilmişdir. Təbii ki, belə
olduğu halda heç kimdə elmə həvəs qalmaz, kimsə
elm fədaisi olmaq istəməz.
Çox maraqlı müqayisə ilə eyni missiyalı
idarəyə üç müxtəlif xalqın
yanaşmasını təhlil edir. Peterburqdan
çarın fərmanı ilə təyin edilən Ruhani
İdarəsi rəisini gürcü camaatı, hətta
gürcü ruhaniləri ciddi qəbul etməyərək
onları boykot etmişdir. Çünki
onlar ruhani idarələrini xalqın xeyri üçün ələ
almaq istəyirlər. Ermənilər isə
çoxdan bu idarələri əllərinə keçirib,
öz hökmləri altında saxlayırlar.
Bir çox məqalələrindən məlum olduğu
kimi, Ömər Faiqin Əhməd bəy Ağayevə ictimai
xadim kimi dərin inam və hörmətini bu yazısında
da görürük. Bu problemlə bağlı Əhməd bəy
Ağayevin Gəncədə bir məclis-milli yaratmaq təklifini
alqışlayır və Əhməd bəy Ağayeva
yazır: “Alicənab! İdareyi-ruhaniyyələrin
(idareyi-ruhaniyyələrimiz deməyə utanıram) islahı
üçün Gəncədə bir məclis təşkilini
ümumə həvalə edirsiniz. Çox
gözəl, lakin camaatımızın, zəmanəmizin
bugünkü halı ona müsaidə edirmi ki, bu müqəddəs
əməlin hüsuluna hər kəs felən
çalışa bilsin? Yaxşı
olmazmı ki, Bakı kimi mərkəzdə bu işdən
ötrü bir heyət təşkil edilsin. Bu heyət hər şəhərə dəvətnamələr
yazıb vəkil intixabını təvəqqe etsin və Gəncədəki
ümumi məclisin vaxtını təyin edib rüsxəti-rəsmiyyəsini
alsın”.
Yenə ötən əsrin o başından gələn
bir məqalə-teleqram (“Məzlum ən böyük
zalımdır”. “İrşad” qəzeti, 1906) oxuyuruq.
Məlum olur ki, XIX əsrin lap sonlarında
(1898-ci ildə) Şəkidə camaat özü
açdığı məktəbi daha da inkişaf etdirmək
üçün hökumətə təhvil verib. Hökumət də məktəbi ələ
keçirən kimi camaatın arzusunun əleyhinə olaraq
başlayıb məktəbi ruslaşdırmağa və
milli, dini dərsləri də qat-qat azaldıb. İndi həmin camaat nə qədər edirsə,
direktor məktəbi geri qaytarmır. Deyir ki, 1898-ci ildə
özünüz xahiş etdiniz, biz də götürdük,
qaydanı dəyişə bilmərik və s. Camaatın isə
yanıb-yaxılmaqdan başqa əlindən bir iş gəlmir.
Ömər Faiq “Nemanzadə” imzası ilə
yazdığı həmin məqaləsində məsələyə
münasibətini açıqca bildirərərək qeyd edir
ki, camaat zənn edirdi ki, hökumət onlara atalıq edib, dərdlərinə
qalacaqdır. Ona görə də
ixtiyarlarını, haqlarını öz əllərilə
zalımların, rəhmsizlərin pəncələrinə
verib, məktəbi bünövrəsindən yıxmağa
özləri səbəb oldular.
Müəllif həm də bu ictimai məsələyə
öz publisist, müəllim və ziyalı mövqeyi ilə
kəskin və məntiqli şəkildə müdaxilə
edir.
Direktorun: “Bu məktəb 1898-ci ildə camaatın öz
xahişilə direktor idarəsinə keçibdir. Onu təzədən
pozmaq olmaz...” - kimi iddasına cavab olaraq yazır: “Burada direktor
ağadan soruşmalı: Cənab, madam ki köhnə
qaydanı təzədən pozmaq olmaz, siz nədən
ötrü 1898-ci ildə məktəbi camaatın
ixtiyarında ola-ola alıb öz cənginizə
keçirdiniz? Nə üçün köhnə
qaydanı, bəlkə, qanunu pozdunuz? Təbii,
deyəcəksiniz ki, “camaat xahiş etdi, mən də əməl
etdim”. Çox əcəb. İndi də yenə o camaat xahiş edir ki, öz qədim
haqlarını, ixtiyarlarını özlərinə aid edəsiniz,
buna sözünüz nədir?”
Məqalənin sonunda isə zalımın, zülmün
və məzlumun arasındakı bağları, münasibətləri
təhlil edir və belə qənaətə gəlir ki, bizim
millət öz haqq və hüququnu,
malını-mülkünü zalıma öz əlləri ilə
təhvil verir, sonra isə susa-susa dayanıb əsrlərlə
gözləyir. Ya da verdiklərini yalvarıb geri istəməklə
məşğul olur. Odur ki, aforizmə çevrilmiş
belə bir hikmətlə qəzəbini sonlandırır: “Məzlumluq
ən böyük zalımlıq deməkdir”.
XX əsrin əvvəllərində
ziyalılarımızın çox işlətdiyi ifadələrdən
biri də “millətpərəstlik” ifadəsi idi. Amma bu
istilahı yeri gəldi, gəlmədi işlətmirdilər.
Mətndə açar söz funksiyasını
yerinə yetirən həmin ifadə Ömər Faiqin
publisistikasında da çox işlənirdi. “Millətpərəstlik zamanıdır” məqaləsində
(“İrşad” qəzeti, 1906) əzilən,
aşağılanan, istismar olunan millətin dünəni və
bu günü müqayisə edilir. Gəncədə,
Şəkidə, Şamaxıda, Batumda yaradılan, sonra isə
xarabaya çevrilən mədrəsələr, məscidlər,
idarələr, kitabxanalar, köprülər və s. ulu
babalarımızın, atalarımızın ağlı, zəhməti
və iradəsi hesabına başa gəldiyi halda, nədən
istiladan sonra əxlaqımız pozuldu, gözəl milli adətlərimiz
yaddan çıxdı? - sualına cavab
axtarılır.
Müəllif elm və təhsilimizin real durumunu o qədər
dəqiqliklə izah edir ki, bu gün də aktual olan həmin
problemin mənşəyini anlamış oluruq. O göstərirdi ki,
istiladan sonra öz milli, qədim təhsil sistemimizdən imtina
etməyə məcbur olduq, lakin yeni mədəniyyət, təhsil,
elm istiqamətindən də xəbərsiz idik. Ona görə də “ortada meymun kimi qaldıq”.
Təbii ki, Ömər Faiq “meymun” kəlməsini
hər dəfə rusları yamsılamaq anlamında işlədirdi.
Ömər
Faiqin qaldırdığı problem, əslində təbliğat
obyekti bir az başqa istiqamətli idi. Yəni həmin məqalədə məqsəd
ehtiyac içərisində, ağır durumda olan Qarabağ və
Zəngəzur aclarına yardım işini təbliğ etmək
idi. Lakin bu təbliğ adi, reklam xarakterli
deyildi. Onun mütəmadi izləyərək
təhlil etdiyi prosesin mahiyyəti açılırdı.
Məsələn, müəllif Zeynalabdin
Tağıyevi örnək kimi göstərərək
bildirirdi ki, ondan başqa zənginlərimizdən bir məktəb,
bir mədrəsə, bir kitabxana xərci çəkən
olmayıb. Halbuki müsəlmanların
tarixində, din və əxlaqında xeyriyyəçilik ənənəsi
daima olub.
Ömər
Faiq Nemanzadə, arvadı Abidə xanım, oğlu Kamil və
qızları Kamilə, Ədilə və Bəxtli ilə
(1920-ci illər)
Həmin zamanda Qarabağ və Zəngəzur aclarının,
yetim, çılpaq körpələrin göz yaşları
isə görünməz, ah-nalələri eşidilməz
olmuşdu.
Müəllif bu məqamda fikrini ritorik şəkildə ifadə
edir: Deyəsən, İslam aləmi şiddətli bir
şaxtaya düşdüyü üçün donub! Ya da onu
sehirləyiblər...
Açıqgözlülüyü, analitik təhlil
bacarığı olan Ömər Faiq camaatın yadına
maraqlı bir tarix, əhəmiyyətli bir fakt salır. Göstərir
ki, çox da uzaq olmayan yapon-rus müharibəsi (1904-1905-ci illər)
zamanı bizim başçılarımız, ziyalı və
ruhanilərimiz canfəşanlıq edib ianə
toplayırdılar. Elə həftə
olmazdı ki, ruhani rəhbərlərimiz, hökumətə sədaqətli
bəylərimiz tərəfindən “Qırmızı
xaç” hesabına yardım siyahısı göndərilməsin.
Hətta dəqiqliklə başqa bir misal da göstərirdi:
“Mən o vaxt mərhum “Şərqi-Rus” qəzeti idarəsində
idim. Gün olmazdı idarəyə rus
bahadırlarının, rus qoşununun mədhini mütəzəmmin
mənzumələr gəlməsin. Bu kimi
kağızların çoxluğundan, müdirlərimizin
onları dərc etdirməkdəki israrından o qədər
təngə gəlmişdim ki, (nə yalan söylüyüm)
çoxunu xətm olmuyaraq cırıb səbətə
tökürdüm”.
Ömər Faiqin leksikonunda sətiraltı satirik məna
daşıyan “Qırmızı xaç sandığı”
ifadəsi təsadüfən işlədilmir. Vaxtilə o sandıq
üçün ianə siyahılarını qəzetlərin
başlığına çıxaran din xadimləri, bəylər
indi öz aclarımıza, din qardaşlarımıza, həmvətənlərimizə
kömək etmək istəmirdi. Hətta qeyd
edirdi ki, belə getsə, bu imtiyaz və ixtiyar sahibləri bəlkə
də kilsələrin qara xaçları üçün də
ianə hesabları açarlar. Bu məqamı
isə Ömər Faiq xüsusi intonasiya ilə qabardır,
diqqətə çatdıraraq adamları düşünməyə,
əhəmiyyətli addımlar atmağa məcbur edir,
türklüyün, müsəlmanlığın isbat edilməsi
zamanının yetişdiyini dilə gətirirdi. Çox böyük uzaqgörənliklə
vurğulayırdı ki, Zəngəzura, Qarabağa
vaxtında kömək edə bilməsək, o əhəmiyyətli
yerlər əlimizdən çıxacaq, gələcəkdə
isə hamımız qeyrət və namussuzluqla yad
olunacağıq.
“Dəryadan qətrə” (“İrşad” qəzeti, 1906) məqaləsini
hekayə kimi oxuyuruq. 117 il əvvəl baş verən bir
hadisənin hekayəsi kimi. Ömər Faiq rus keşiş və
məmurlarını azadlıq və İslam dini düşmənləri
kimi təqdim edəndən sonra bildirir ki, məhz onların
siyasəti hesabına bizim hökumət məktəblərində
bizə aid çox az şey tapmaq olar.
Baxmayaraq ki, 1905-ci il inqilabı zamanı məktəb
rəisləri müsəlmanlara da çoxlu vədlər
vermişdi, heç birini tutmadı, əksinə bir neçə
türk-müsəlman məktəbini bağlamış,
türk tarixi və dili dərslərinin saatlarını isə
xeyli azaltmışdı. Lakin az da olsa,
sevindirici kiçik hadisələr baş verirdi ki, Ömər
Faiq də bunu “dəryadan qətrə” hesab edirdi. Məsələn,
hökümət həmin il Tiflis
gimnaziyalarının birində müsəlman şagirdlərinə
ibadətgah olmaq üçünbalaca bir “otaq” veriblər. Müəllif də bu lütfü
alqışlayır. Həm də qeyd edir ki, bu xırda
mərhəmət 30-40 il öncə
olmalıydı. Amma buna baxmayaraq, bu güzəşt
üçün əvvəl zəmanəyə, sonra da
Varantsov-Daşkova minnətdarlıq etmək lazımdır.
O, gələcək nəsillər üçün bu
mövzu ilə bağlı aydın, dəqiq görünən
mənzərəni də təsvir etməyi unutmur. İstehza iləvurğulayır ki, Qafqazda ermənilərin
və gürcülərin yüzlərlə milli məktəbi,
kilsə məktəbləri, bəyzadə təlimxanaları
olduğu halda, biz gimnaziyanın bir küncündə ibadət
üçün bizə verilən xırda bir otağa bu qədər
şükr edirik. Mərhəmət və
ədalətin olmadığı yerdə bu “dəryadan
aldığımız qətrəyə” sevinməyimiz
lazım imiş. “Smirnovların, Miropiyevlərin, Lisinskilərin
milli dilimizə, milli məktəblərimizə, bir sözlə,
milli mövcudiyyətimizə vurduqları yaraların
acısı ilə sızlaya-sızlaya gimnaziyada “ibadətgaha”
nail olmağımız, əlbəttə ki, xarüqüladə
mərhəmətlərdəndir”.
Ömər Faiqin dili ilə desək, “otağı
dualamaq” mərasimi təşkil olunur və şəhərin
hörmətli şəxslərini ora dəvət edirlər. “Gələnlərin
cümləsindən müfti, şeyxülislam, papeçitel,
Tiflis qubernatoru, şəhər rəisi, maarif müfəttişi,
idareyi-ruhaniyyə əzası var idi. Gələnlər
yüzdən artıq idi”.
Müəllifin təsvirinə görə əvvəl
müfti, sonra şeyxülislam danışır, xeyir-dua
verir. Sonra da o biri otağa keçib çarın divardan
asılmış portretinin qarşısında sədaqət,
ehtiram və sevgi nitqi söyləyirlər. Ömər Faiq yenə qəzəblənir. “Ayə, bizim millət rəislərinin, torpaq
başımıza olacaq biz camaat rəhbərlərinin bu məcburiyyətləri
nədən? Əcəba, müfti əfəndi
nə fikir edir? Milləti qoyun, həmişə
məzlum, həmişə biqüdrət, xeyir və şəri
qanmaz, xadimi ilə hadimi anlamaz bir heyvan sürüsümü
hesab edir?”
Sonda isə gözlənilən, arzulanan
çıxış olur. Bu məktəbin
türk dili müəllimi Məhəmmədağa
Şahtaxtinskinin nitqi idi. O, cəsarətlə bildirir ki,
bizə vəd olunan böyük işlər müqabilində
bu kiçik bir şeydir. Bizə də başqa
millətlərə rəva görülən imkanlar verilməlidir.
Milli diləqoyulan qadağalar aradan
qaldırılmalıdır və s.
Ömər
Faiq də H.Zərdabi, F.Köçərli, C.Məmmədquluzadə,
Ü.Hacıbəyli kimi millətpərəstliyi hər bir
şəxsin aid olduğu millətin xeyri, yaşaması və
ucalması naminə fədakarlığının təbii,
qanunauyğun şərtitək qəbul edirdi. “Çinovniklərimiz”
adlı məqaləsi (“İrşad” qəzeti, 1906) də bu
ideyaya əsaslanır. Təkcə bizdə deyil,
bütün dünyada insanların “mənfəət” əsiri,
xəstəsi olması bəlasından söz açan müəllif
çox az adamın özü
üçün deyil, milləti üçün
çalışması fədakarlığından
danışır. Bu fədakarlar isə ya
filosof, ya da xalq dərdini anlayan “həkimlər”, yəni
ziyalılar olur, adətən. Hər kəs
vətəni, milləti üçün əlindən gələni
(bəziləri təhsili, bəziləri vətəninin ticarətini
qaldırır və s.) etdiyi halda çinovniklərimiz nə
edir? - sualına oxucusu ilə birlikdə cavab axtaran
müəllif gecə-gündüz bacardıqları qədər
dilsiz müsəlmanların dərisini soyan, onların
qanlarını soran və bu “xidmətlərin”
qarşılığında kiçik bir mənfəətə
və ya vəzifə yüksəlişinə nail olmağa
çalışan həmin müsəlman çinovnikləri
“Allahın qəzəbinə gəlmişlər” hesab edirdi:
“Lakin belə xüluslu xidmətlərinə müqabil bir
duzsuz “malades”dən və ya beş qəpiklik paxır medaldan
savayı, əllərinə bir zad keçirə bilmirlər,
bir mənfəət görə bilmirlər. Hətta
elə çinovniklərimiz var ki, gecə-gündüz
çalışırlar ki, müsəlmanlığa, müsəlmanlara
bir zərər, bir töhmət vursun, hökumətə
xüluskarlıq göstərsin, millətini rəzil və həqir
etsin. Bununla belə, “müsəlmanlıq”
adı yenə onları hər növ mənfəətdən
məhrum edir”.
Adama elə gəlir ki, çinovniklər və xalq
münasibətlərini çözən Ömər Faiq bu təhlillərində
çinovniklərin daha yazıq və daha mağmın durumda
olmasına acıyır. Göstərir ki, on beş il
qazı, pristav və ya baş strajnik kimi işləmək
üçün onlar bu müddət ərzində bəlkə
on beş min dilsiz müsəlmanı döyüb həbslərə
salıb, müsəlmanlar arasında partiyabazlığı,
quldurluğu, avamlığı çoxaldıblar. Hətta təhsilin evini yıxıb, maarifimizi
öldürüblər. Xalqa zülm edən
hökumətin ən zalım köməkçiləri olub,
hökumətin ən ağır, ən təhlükəli
siyasətlərini camaat əleyhinə vicdan əzabı
çəkmədən rahatlıqla həyata keçiriblər.
Bu məqamda C.Məmmədquluzadənin Xudayar
katda (“Danabaş kəndinin əhvalatları”) obrazı yada
düşür. Ömər Faiq ucalmaq üçün
xalqa divan tutan bu çinovniklərin on-on beş
il eyni mvqedə qalması “haqsızlığına”
acıyırmış kimi yazır: “Amma bunlarla bərabər,
yenə duyuruq ki, filankəs yenə pristav və baş
strajnikdir. Qərəz, bizim xüluskar
çinovniklərin halları nəzərə alınınca
dünyada bunlardan bədbəxt, bunlardan arada qalmış bir
sinif görünməyir; nə özləri mənfəət
görürlər, nə də millətə mənfəət
verirlər”.
İmperiya siyasətinin anatomiyasına dərindən bələd olan müəllif onu da vurğulayır ki, bu çinovniklər ona görə ikiqat bədbəxtdirlər ki, həm də müsəlmandırlar. Rus hökumətinin müsəlman olan çinovnikə münasibəti tam başqadır. Yəni onlar öz xalqına nə qədər zülm etsə ki, yüksəlsin, alınmayacaq. Əvəzində həm də xalq nifrəti, qarğışı qazanacaqlar.
Qafqazdakı digər xalqların çinovniklərinin isə tam başqa əqidə ilə çalışmasını onların lazım olanda hökumət işinə yaramasında, vacib olanda isə xalqlarının yanında duraraq ona ləyaqətlə xidmət etməsində, millətinin dərdinə əlac olmasında görür.
“Bir gürcü və ya erməni çinovniki isə bu rəzalətdən, bu səfalətdən uzaqdır: bunlar hökumətə qanun dairəsində xidmət etməklə bərabər, yeri düşəndə öz millətinə də kömək etməkdən, camaat işinə, dərdinə qarışmaqdan boyun qaçırmırlar”.
Ömər Faiqin publisistikasının mahiyyəti, əhəmiyyəti həm də və bəlkə də ilk olaraq ondan ibarətdir ki, onun ötən əsrin əvvəllərində ürək ağrısı ilə yazdığı məqalələri bu əsrin əvvəllərində də eyni dərəcədə aktualdır. Aktuallıq onu bizim müasirimiz olmaqda saxlayır.
Elə həmin məqaləsində millətə kömək etməyən, camaat işinə qarışmayan, xalqdan ilandan qaçan kimi qaçan, dürüstlüyə ehtiyat, qorxu ilə yanaşan (“O qədər ehtiyat edirlər ki, guya hökumət həmin bunları tutub Sibirə göndərəcəkdir. Və ya məişət dərdindən o qədər qorxurlar ki, guya qulluqdan çıxan kimi acından öləcəklər”) həmin çinovniklərin əksəriyyətini “mərifətsiz bəylər”, “ləyaqətsiz ağalar”, “həmiyyətsiz bir para işsiz qalanlar” adlandırırdı.
“Hələ çinovniklərimizin bəzisi o qədər bihəmıyyət, biqeyrət və binamus olurlar ki, millət işinə qarışmamaqdan ötrü öz müsəlman adlarını çevirib... Alikonoviç. Raximoviç edirlər və beləliklə, guya müsəlmanlıq çirkini üstlərindən tullayırlar”.
Ömər Faiq publisistikası sadəcə problem və qüsurları tənqid etmə, yaxud xalqı maarifləndirmə missiyası daşımırdı. O, cəmiyyət məsələlərinə prinsipial, israrlı, problemin kökünü dərk edən bir ziyalı, ictimai xadim kimi yanaşır və xalq adından tələblər ortaya qoyurdu.
“Çinovniklərimiz” məqaləsində də millətin ağır günündə ondan qaçan, onun dilinə, dininə, maddi və mənəvi durumuna ikrah hissilə yanaşan məmurların qarşısında məsələ qaldıraraq bildirir ki, məhz belə bir zamanda xalqın malı ilə dolanıb ona fayda verməyən çinovnikləri özbaşına qoymaq olmaz, necə olur olsun, onları məcbur etmək lazımdır ki, öz din və milli mənsubiyyətlərinə üz tutaraq camaatın dərdinə qalsınlar, “...hər kəs: tacir, bəy, ağa, qulluqçu bəqədri-qüvvə çalışıb kömək etməlidir, kömək etməyi hər kəs ən birinci borcu, ən müqəddəs insanlıq vəzifəsi bilməlidir”.
İradə
MUSAYEVA
525-ci qəzet.- 2023.- 9 fevral.- S.12-13.