Mircavadın möcüzələrlə dolu yaradıcılıq dünyası
Azərbaycan və dünya təsviri sənətində
özünəməxsus yer
tutan Mircavad Mirhaşım oğlu Mircavadov (19.01.1923-24.06.1992) Bakıda
anadan olub. Ə.Əzimzadə
adına Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq Məktəbində
fasilələrlə rəssamlıq
təhsili alıb
(1941-1949). M.Mircavadov Sankt-Peterburq şəhərində
yaşayıb, Ermitaj muzeyində fəhlə işləyib (1949-1954). 1954-cü ildə Sankt-Peterburqdan Bakıya qayıdaraq 10 il təsviri sənət üçün
ənənəvi olmayan
materiallardan - metal, daş,
qum, bitum, qatran və sementdən istifadə edərək yaradıcılıq
eksperimentləri apararaq
sənət nümunələri
yaradıb. O, 1975-ci ildə
Rəssamlar İttifaqına
üzv qəbul edilib. 1987-ci ildə rəssamın Bakı və Moskva şəhərlərində, 1991-ci ildə isə Kopenhagen şəhərində fərdi
sərgiləri keçirilib.
1988-ci ildə M.Mircavadov
Əməkdar incəsənət
xadimi fəxri adına layiq
görülüb. Rəssamın ölümümndən sonra
bir çox xarici ölkələrdə
fərdi sərgiləri
təşkil olunub.
Onun əsərləri
Azərbaycan Milli İncəsənət Muzeyi,
Azərbaycan Dövlət
Rəsm Qalereyası, Moskva Şərq Xalqları Muzeyi və həmçinin, bir çox şəxsi qalereya və kolleksiyalarda saxlanılır.
Mircavad Sovetlər
dövründə, doğma
Azərbaycanda dünyaya
göz açmışdı. Rəssamlıq
dünyasına marağı
onu o zaman Bakıda məşhur olan Əzim Əzimzadə adına
rəssamlıq məktəbinə
gətirib çıxarmışdı.
Məktəbi bitirdikdən sonra
rəssamlığa sevgisi
daha da artır,
bu həvəs onu, o zaman sovetlər
məkanının mədəniyyət
paytaxtı hesab olunan Sankt-Peterburq şəhərinə aparır.
Orada ali
təhsil almaq istəyindən çox, Mircavadı məşhur Ermitaj muzeyində saxlanılan, amma nümayiş olunmayan Avropa rəssamlarının
əsərlərini yaxından
görmək, onların
surətlərini çıxarmaq
maraqlandırırdı. Bu sonsuz istəyin ardınca düşən
rəssam, muzeyin direktorunu yola gətirərək, muzeydə
saxlanılan məşhur
Avropa rəssamlarının
əsərlərini görmək
və müşahidə
etmək xoşbəxtliyiinə
nail olmuşdu. Rəssamın yaradıcılığında olan təzadlılıq rəssamın həyatından
yaradıcılığına yansımışdı. Qapalı sovetlər
məkanında, totalitar
rejimdə yaşayan rəssam, dövrünə
qarşı barışmaz,
üsyankar olmuş, azad düşüncə və yaradıcılıq
eşqilə alışıb-yanmışdı.
Beləliklə uzaq, soyuq slavyan şəhərində təhsil illərini başa vurub doğma vətəni, günəşin doğulduğu Abşerona qayıdan rəssam, burada bir guşəyə çəkilib, Xəzərin dalğalarını, dənizin qumlu sahillərini, mavi dəniz ləpələrini, qızmar günəş şüalarını, qədim Abşeron memarlığını - şərq dünyasını, onun ecazkar özəlliklərini, gizlin qatlarını görüb-duyaraq, mütəmadi müşahidələr edə-edə, yaradıcı rəssam təxəyyülündən keçirə-keçirə, yaradıcılıq süzgəcindən süzə-süzə kətana köçürmüş, Şərq sirrini, Şərq ekzotikasını, Şərq dünyasını davamlı kətan üzərində cilalaya-cilalaya, öz mövzularını, öz surətlərini, öz mənfi və müsbət obrazlarını yaratmağa başlamışdı. Bu qəhrəmanlar qorxulu, amansız, qəddar divlər, şeytanlar, əcinələr və cəlbedici, xeyirxah, sülhpərvər mələklər idi. Mircavad əsərlərində - kətan üzərində Avestadan gələn dualizmi - iki başlanğıcın, xeyirlə şərin mübarizəsini, əbədi döyüşünü, çarpışma səhnələrini təsvir edirdi. Əsərlərinin kompozisiyasını, süjetini, personajlarını minilliklərlə yol gələn ənənəvi mövzular üzərində qururdu. Rəssam istəyirdi ki, xeyir şər üzərində qələbə çalsın, müsbət qəhrəmanları mənfi qəhrəmanlarına qalib gəlsin, amma rəssam bunun kuliminasiya xəttində yekun kimi baş verəcəyinə inanırdı. Bunun lap sonda olacağını, sonluğun bu cür bitəcəyini bilirdi. Lakin o, kuliminasiya nöqtəsini kətanda yaratmağı düşünmürdü, bilərəkdən, ya nədənsə bu süjet xəttini kətanda əks etdirmirdi. Rəssam dramatik səhnələri, mübarizə anlarını, qızğın döyüş proseslərini təsvir edirdi, daha çox gərgin məqamları və anları canlandırırdı. Bununla da rəssam öz əlvan nağıllarını yaratmağa, yazmağa nail olurdu.
Onun yaradıcılığı rəmzlər, işarələrlə doludur. Mircavad kontrast, təzadlar dünyasını yaradıb - kompozisiya, süjet, obrazlar, kolorit - kətanda nə varsa - təzadlar üzərində qurulub. Rəssam kompozisiya quruluşunda, obraz və süjet biçimində monolitliyi, tamlığı, bütövlüyü ustalıqla saxlaya bilib. Mircavadın əsərləri özünün mürəkkəb kompozisya və süjet quruluşuna baxmayaraq, vahiddir, bütöv baxılır və daxili vəhdətdədir.
Mircavad nağıllarının, təsviri mifologiyasının mayasını və qayəsini şəksiz və şübhəsiz rəssamın mənsub olduğu, ona genlərlə ötürülən, minilliklərdən süzülüb gələn, eldən-elə, dildən-dilə keçən türk mifologiyası - Şamanizm, şifahi Azərbaycan ədəbiyyatı - mif, dastan, nağıl, Azərbaycanın qədim el sənəti - qayaüstü incəsənət, dulusçuluq, metal sənəti, daş oyma sənəti, miniatür sənəti, xalçaçılıq təşkil edir. Xalça sənətimizdə mövcud olan nağılvari naxışların əlvan rəng həlli rəssamın yaradıcılığında dramatik süjet xəttinin təzadlı lokal rəng həlli formasında "təkrar" olunub. Mircavadın nəhəng surətləri - adam və at fiqurları orta əsr Azərbaycan sənətkarlarının yonduqları daş heykəlləri andırır. Mircavadın yaradıcılığında türk mifologiyası (canavar və Şaman təsviri), miniatür sənəti (surətlərin çöhrələri), orta əsr Şərq memarlığı elementlərinin təzahürünü asanlıqla müşahidə etmək olar.
64 yaşında rəssamın Bakıda ilk fərdi sərgisi keçirildi (ardınca da Moskvada). Bu hadisə o illərə təsadüf edir ki, totalitar sovetlər ölkəsində aşkarlıq siyasətinə keçid baş verir, demokratiyaya meyl yaranır. Məncə, bu məsələdə öncə tarixi şəraiti nəzərə almaq daha doğru olar ki, rəssamın yaradıcılığına düşən işığın əsl mənbəyini duymuş olaq. Bu fikrimlə heç də məşhur qırğız yazıçısı Çingiz Aytmatovun Mircavadın yaradıcılığının işıq üzünə çıxmasında əməyini azaltmaq istəmirəm. Bu yerdə başqa bir istedadlı avanqardçı rəssamımız Əşrəf Muradoğlunun (1925-1979) da eyni yaradıcılıq aqibəti yaşamasını vurğulamaq yerinə düşür. Və bu da elə eyni dövrə təsadüf edir. O zaman məşhur Azərbaycan diplomatı Ramiz Abutalıbovun təkidi ilə rəssamın ölümündən 5 il sonra ilk fərdi sərgisi təşkil olunmuşdu (1984). Deməli, tarixi şərait, tarixdə şəxsiyyətin rolu amili də nəzərdən qaçırılmamalıdır.
Mircavad haqqında kiçik
araşdırma apardıqda təsviri sənət haqqında
yazılmış kitabları, mətbuatı - jurnal və qəzetləri gözdən
keçirdikdə rəssamın yaradıcılığı
haqqında 90-cı illərə qədər normal
əhatəli yazıya rast gəlmək olmur: qəribə və ağrılı
məqamdır. Əslində onun əsərləri
hər kəsi düşündürməli idi.
Çünki Mircavad
düşünən və düşündürməyi bacaran rəssam olub. Rəssamın
yaradıcılığı sirli Şərqdir,
onun ayrılmaz bir
parçası olan doğma
vətənimiz Azərbaycandır, xalqımızın rəngarəng
mənəvi dünyasıdır. Burada
Şərq müdrikliyi, zəngin Şərq
aləmi, ilahi şərq hikməti ilə
yanaşı, alleqoriya, məzhəkə,
hedonizm də var və
ən əsası isə Mircavadın
yaradıcılığında insan var, insanlıq var, ümumən
bəşəriyyət var. Necə ki, rəssam özü
haqqında deyirdi: "Mən Azərbaycanda
doğulmuşam, lakin
yaradıcılığımla Qolfstrimlə Sakit
okeandan, Eskimoslar
torpağı ilə Afrika kontinentindən
gələn küləklərin qovuşduğu
yerə ucalmışam". Sözün əsl
mənasında novator, istedadlı və yenilikçi rəssam olan
Mircavad yer kürəsinin
bir sakini, türk dünyasının şamanı, dərvişi
idi. Ruhu şad olsun!
Əsəd QULİYEV
Sənətşünas,
AMEA-nın dissertantı, Rəssamlar İttifaqının
üzvü
525-ci qəzet.- 2023- 10 fevral.- S.15.