İti gözlər, açar sözlər,
dərin izlər
RÜSTƏM KAMALI OXUYARKƏN
Vaqifin
poetik "gözü"
XVIII əsr
Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələrindən
biri, Azərbaycan poeziyasının ideya-sənətkarlıq və
janr-üslub cəhətdən yeni keyfiyyətlər
qazanmasında müstəsna xidmətləri olan Molla Pənah
Vaqifin mühiti, həyatı, yaradıcılığı
haqqında Salman Mümtaz, Firidun bəy Köçərli, Həmid
Araslı, Səməd Vurğun, Mirzə İbrahimov, Araz
Dadaşzadə, İsa Həbibbəyli, Nizami Cəfərov...
kimi ədəbiyyat xiridarları yüksək, sanballı
fikirlər irəli sürmüş, bənzərsiz şairin
ədəbiyyat tariximizdəki yerini, rolunu layiqincə dəyərləndirmişlər.
Bütün bunlardan sonra, belə təəssürat
yaranır ki, lirikası ilə poeziyada dönüş edən,
ədəbi məktəb yaradan ölməz sənətkarın
həyatı və poeziyası haqqında yeni söz, orijinal,
fərqli fikir söyləmək, ədəbiyyatşünaslığımızın
nəzəri-estetik bazasını zənginləşdirmək
çətin, əlçatmaz və məsuliyyətli bir
işdir. Amma "mütəfəkkir ədəbiyyatşünas,
mükəmməl - Avropa təhsilli, xəyalatındakı
çoxsaylı kodlarla Qərb təfəkkürünü
Şərq mətnlərinə daşıyan" (Nizami Cəfərov)
və "alternativ Azərbaycan ədəbiyyatı tarixini
yaratmaqla məşğul olan" (Tehran Əlişan-oğlu)
özünəməxsus təfəkkür tərzi, dərin
zəka, dəmir məntiq, zəngin
dünyagörüşü, qibtəediləcək
müşahidə və müqayisə etmək məharəti,
fərdi üslub, orijinal yazı manerası və nəhayət,
sözə, cümləyə, mətnə, müəllifə
həssas, qətiyyətli münasibətə malik Rüstəm
Kamal bunu bacardı.
M.P.Vaqif
irsinə yeni gözlə baxan, fərqli yanaşan Rüstəm
Kamal şairin poeziyasına həm "iç"dən, həm
də "zahirən" baxır, onları
"görür" və "vizual təfəkkürün
bədii ifadəsi" kimi dəyərləndirir ("Molla Pənah
Vaqif: Gözün tarixi"). Rüstəm Kamalın orijinal
baxışı Vaqif poeziyasının "qadın
anatomiyasının, antropologiyasının", həm də
yalnız onların yox, "qadın geyimlərinin və zinət-bəzək
əşyalarının" bütün gözəlliklərini
üzə çıxarır", qadın obrazını "görümlü",
"qadını daha cəlbedici və
yaraşıqlı" edir.
Təbii
ki, "optik təsvir üsuluna malik" Vaqif
poeziyasının başdan-başa "ağbədən,
nazik əllər"dən, "büllur bilək"dən,
"qızıl düymə"li, "güləbətin
qolbağı"ndan ibarət deyil və "Mən cahan
mülkündə mütləq, doğru halət görmədim"
- deyə fəryad qoparan şairin şeirləri, Rüstəm
Kamalın təbirincə desək, "dövlətlərarası
münasibətlərdən tutmuş, döyüş, ov, evlənmə
səhnələrinə qədər həyatın
bütün sahələri ritual xarakterli idi".
Bir
sözdən bir əsər, yaxud "xaraba"dan
çıxarılan incilər
Salman
Mümtaz, Mikayıl Rəfili, Feyzulla Qasımzadə, Həbib
Əfəndiyev, Əziz Mirəhmədov, Ənvər Əhmədov,
Nadir Məmmədov, Nərmin Tahirzadə, Kərəm Kərəmov,
Cahangir Qəhrəmanov, Ədalət Tahirzadə, Polşa
alimləri Bohdan Boranovski, Ancey Xodubski və bu sətirlərin
müəllifi əsərləri, əməlləri ilə
tarixə möhürünü vurmuş İsmayıl bəy
Qutqaşınlının həyatına,
yaradıcılığına dair dəyərli
araşdırmalar aparmış, qiymətli əsərlər
qələmə almışlar. Bununla
yanaşı, hələ general yazıçının irsi və
həyatı ilə bağlı gizli, müəmmalı məqamlar
da qalmaqdadır. Amma ədibin məlum olan
irsində də qaranlıq qalan, çözülməmiş
sirli, sehirli mətləblər çoxdur.
Rüstəm
Kamal "Azərbaycan mədəniyyətinin və mənəviyyatının
böyük və sirli obrazlarından biri"
adlandırdığı İsmayıl bəy
Qutqaşınlı haqqında yazanda - onun məşhur "Səfərnamə"sindən
bəhs edəndə ("Generalın xarabat mistikası")
mistisizmlə bağlı dini-fəlsəfi cərəyanlardan,
əsatir, əfsanə, rəvayətlərdən törəyən,
təzahür edən, kodlaşan işarələri
ustalıqla açır, yozur. Rüstəm
Kamal adıçəkilən məqaləsində kamil ədəbiyyatşünas-mifoloq,
- tarixçi, etnoqraf, dilçi, - qədim dövr fəlsəfəsinin
bilicisi təəssüratı yaradır. Mötəbər
mənbələrə istinad edən alim erudisiyası,
intuisiyası, fəhmi və güclü məntiqi sayəsində
"Səfərnamə"dəki "xaraba"
sözünün leksik-semantik təhlili və mətndə
yayılma tezliyi, təkrarlanma dərəcəsinə"
istinadən "yazıçının tale mətninin bir məqamını"
üzə çıxarır. O, bu qənaətə gəlir
ki, İsmayıl bəy hərbçi olduğu
üçün səfər landşaftının
"partiturasını" (o cümlədən,
xarabalıqlar nəzərdə tutulur - T.A.) yaxşı
oxuyurdu. Çünki landşaft vacib və sirli
aləm idi. Mübarək ziyarətə
çıxmış bir general üçün müqəddəs
məkanların, landşaftını, təsvir etməyə,
səhərlərin mənzərəsini təqdim etməyə,
yazmağa nə sövq edirdi? Tədqiqatçının
fikrincə, haradan keçirdisə, sanki yalnız xarabalıq
və abadlıq diqqətini çəkirdi. Xaraba tənəzzülün və xaosun,
abadanlıq kosmosun, hüzurun simvoludur. Xaraba obrazı
yazıçının ruhi-psixi durumuna uyğun gəlirdi... Xaraba elə bir məkandır ki, burada keçmişlə
indiki zamanın sərhədi itir. İnsan
xarabalığa mehrini sala bilmir, xarabalığa bağlana
bilməz... O, Şəmkir xarabasından keçir, Msqetdə
"xaraba şəhərin küçələrinə və
qalalarına tamaşa edir", Tiflisdən keçəndə
"yolun kənarı ilə abadan gürcü kəndləri
görünür"; "Qori şəhəri bir kiçik
qəsəbədir - kənarında olan təpədə bir
xaraba qalası ilə". Görünür, xarabalıqlar
ona "şəhərin ruhunu" dərk etməyə imkan
verirdi... "Xaraba" sözünün mistik məna
enerjisi sonda onun taleyinin proeksiyasına çevrilir. Beləliklə, Rüstəm Kamal "zamanın
daşlaşmış obrazı", "Şərq
poeziyasının sevimli xronotoplarından biri"
"xaraba" üzərində maraqlı bir əsər
ucaldır. Rüstəm Kamal bir sözün nüvəsinə
necə nüfuz edirsə, gülüşün
("Vurğun gülüşü"), təbəssümün
("Əli Kərim təbəssümü haqqında hekayə"),
yerişi ("Yeriş haqqında"), mistik, mifoloji
ünsürlərin açmağın, yozmağın,
yazmağın mahir ustasıdır.
Tənqidçinin
təəssübkeşliyi, iradı və ideyası
M.F.Axundovdan üzü bəri tənqidin ədəbiyyatın
inkişafındakı müstəsna rolu, tənqidçinin vəzifəsi
barədə çox deyilib, çox yazılıb. Milli ədəbiyyatımızın
müxtəlif problemlərinə toxunan Rüstəm Kamal
"Ailəmiz və romanımız" məqaləsində
ədəbi xəzinəmizin ciddi çatışmazlığından-ailə
romanının qıtlığından bəhs edir. "Azərbaycan tarixi Azərbaycan ailələrinnin
içindən keçir", "tarix əslində ailə
tarixi üzərində yaranır" - qənaətində
olan müəllifi "Azərbaycan ədəbiyyatında ailə
romanları niyə yazılmır?"- sualı
düşündürür, narahat edir. Qərb,
türk, rus ədəbiyyatındakı ailə romanları
nümunələrinin adlarını sadalayan R.Kamal həmin əsərlərin
ideya və məzmununa, əhəmiyyətinə qısaca da
olsa toxunur və təəssüflə "Azərbaycan ailəsi
hələ də öz epik salnaməsini gözləyir" -
yazır.
Rüstəm Kamal umu-küsü ilə işini
bitmiş hesab etmir. Maraqlı, diqqətçəkən ideyalar verir:
"İçərişəhərdə ailələrin
tarixindən neçə roman yazmaq olar!..
O, Şıxlinskilər, Rəfibəylilər, Vəkilovlar,
Hacıbəyovlar, Bədəlbəylilər, Kəngərlilər
nəslini qürur mənbəyi adlandırır və təəssüflə bildirir ki, bu nəsillər
bədii yaddaşımızın obyekti olmur...
Balıq sudan ayrı düşərsə...
Aydındır ki, bütün gün Rüstəm
Kamalın əlində qələm, kağız olmur. Amma mən onu
onlarsız təsəvvür eləmirəm.
Redaksiyaların otaqlarında, müxtəlif tədbirlərdə,
nəqliyyatda... Rüstəm Kamal bir küncdə özünə
qapanıb elə şövq və aludəliklə yazır
ki... Düşünürəm ki, həmin an kimsə qələmi
ondan alsa, sudan çıxarılan
balığa dönər, yaşamaz, çabalayar. O, öz qəhrəmanlarını
da bu cür həyat və təfəkkür sahibləri - səmimi,
bütün varlığı ilə qələminə
bağlı, əqidəsinə sadiq yazarlar arasından
seçir: "...ürəyi və düşüncəsi
harmonik vəhdətdə olan"
"yaradıcılığında sanki heç "şəyirdlik"
dövrü keçməyən" görkəmli akademik
Nizami Cəfərov ("Nizami Cəfərov dastanı"),
"ermənilərin xalqımızın başına gətirdiyi
fəlakətləri və faciələri "müxtəsər
şəkildə" danışmağı özünə
borc bilən" Mir Möhsün Nəvvab ("Mir
Möhsün Nəvvab: iki od arasında"),
"dünyanın ən çox yuxu görən"
yazıçıları Frans Kafka və Mirzə Cəlil
("Yuxudan oyanma qorxusu: Frans Kafka və Mirzə Cəlil"),
"qələminin ucundan göz yaşları daman" Yusif
Vəzir Çəmənzəminli ("Yusif Vəzirin vida dəftəri").
Əgər bir rəssam, yaxud bir heykəltaraş
uğurlu Rüstəm Kamal obrazı yaratmaq istəsə, ən
əvvəl onun əlində qələmi necə tutacağını
təsvir edəcəyi haqqında fikirləşməlidir. Maestronun
çubuğu, at üstündəki igidin qılıncı
obrazın özünəxas cizgilərinin
açılması üçün nə qədər əhəmiyyət
kəsb edirsə, Rüstəm Kamalın qələminin əks
etdirilməsi də yazarın xarakterinin üzə
çıxarılmasına o qədər yardım edə bilər.
Sitatlar -
yardımçı silahlar
Hamı Rüstəm Kamal üslubunu, yazı
manerasını, mövzuya yanaşma tərzini qeyd-şərtsiz,
mübahisəsiz təqdir edirmi? Bu barədə heç kim xüsusi sorğu keçirməyib. Amma
KİV-də adlı-sanlı mütəxəssislərin,
nüfuzlu söz sahiblərinin Rüstəm Kamalın
yaradıcılığı haqqındakı dəyərli
fikirləri, oxucuların sosial şəbəkələrdəki
şərhləri, tədbirlərdəki ürək sözləri
onu deməyə əsas verir ki, bəli, əksəriyyət
Rüstəm Kamal qələminin sanballı, səmimi,
özünəməxsus olduğu qənaətindədir. Tədbirlərin
birində səsləndirilən bir replika isə gözlənilməz
və fərqli fikir idi: Rüstəm Kamal
inkarçıdır, bir də sitatlardan çox istifadə
edir.
Əlbəttə, biz opponentin mövqeyinə münasibət bildirdik və indi də onların təkrarlanmasına ehtiyac duyuruq. Əvvəla, tənqidçi hər hansı bir mövzuya fərqli nöqteyi-nəzərdən yanaşır, öz mülahizələrini tutarlı dəlillərlə əsaslandırırsa, yaxud qarşı tərəfin fikirlərini ehkam kimi qəbul etmir və onunla razılaşmırsa, bu, inkarçılıq kimi yox, tənqidçinin özünəməxsus mövqeyi kimi qiymətləndirilməlidir. Rüstəm Kamal polemikaya, ciddi elmi mübahisələrə meyilli və maraqlı tənqidçilərdəndir. O ki qaldı sitatlardan çoxluğuna, əslində Rüstəm Kamal sitatlardan yerli-yerində və çox da uğurlu istifadə edir. Bir sıra müəlliflər mütaliə etdikləri mənbələrdəki bəzi fikirlərə azacıq "əl gəzdirməklə" mətni özününküləşdirir. Rüstəm Kamal isə irəli sürdüyü müddəanı aydınlaşdırmaq, əsaslandırmaq, dəqiqləşdirmək məqsədi ilə etibar etdiyi müəllifdən, məxəzdən yardımçı vasitə kimi bəhrələnir. Bu isə tənqidçiyə başucalığı gətirir. Rüstəm Kamal "Mirzə Fətəli Axundzadə: Ata qurbanlıq quzu kimi" adlı məqaləsində oğulun atasından ayrılıq səhnəsindən bəhs edərkən müəllimi Y.Qarayevə müraciət etməsi təbii və yerində görünür: "Unudulmaz Yaşar Qarayev Fətəlinin atasından ayrılmasına poetik-ideoloji məna vermiş, Azərbaycanın ikiyə bölünməsi kimi simvolizə etmişdi: "Şahın və çarın iradəsi ilə Araz keçilməz sərhədə çevriləndə onun 16 yaşı vardı. Araz uşaqlığın da dünyasını ikiyə bölür: ata bir, ana digər sahildə qalır". Bu sitatla R.Kamal, həm öz fikirlərini mütəfəkkir tənqidçinin mülahizəsi ilə dolğunlaşdırmış, zənginləşdirmiş, həm də ustadını qədirbilənliklə xatırlamış olur. Müəllifin Ceyms Harrisdən, E.Tenişevdən, M.Svatayevadan, R.Bartdan, Hegeldən, Freyddən, L.Çkovskayadan, A.S.Puşkindən, A.Gertsendən... gətirdiyi sitatlar da eyni missiyanı daşıyır.
Məqamında replika
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin "Natəvan" klubunda görkəmli ədəbiyyatşünas, səmimi dost Rüstəm Kamalın 60 illik yubileyi ölkəmizin tanınmış simalarının iştirakı ilə təntənəli şəkildə qeyd olunurdu. Xalq yazıçısı, Yazıçılar Birliyinin sədri Anar, millət vəkili, çağdaş ədəbiyyatşünalığımızın parlaq nümayəndəsi Nizami Cəfərov, istedadlı qələm sahibləri İntiqam Qasımzadə, İlqar Fəhmi, Nizami Tağısoy, Adil Cəmil, Vaqif Yusifli, Südabə Ağamalıyeva, Məti Osmanoğlu, Ağacəfər Həsənli və digərləri yubilyarın həyat və yaradıcılıq yolundan bəhs etdilər, Rüstəm Kamala ən xoş arzularını bildirdilər.
Bu sətirlərin müəllifi isə professor Rüstəm Kamalı - elmi-pedaqoji fəaliyyəti, yaradıcılığı ilə nüfuz qazanmış böyük qəlb və qələm sahibini təbrik edərkən yubilyarı zeytun ağacına bənzətdi. Həmişəyaşıl, barlı-bəhrəli, uzunömürlü, faydalı, dözümlü, yarpaqlarının da min bir dərdin dərmanı olan möcüzəli zeytun ağacına.
Bu zaman fərqli və orijinal fikirləri ilə seçilən İlqar Fəhmi yenə maraqlı replikası ilə diqqəti özünə çəkdi: - Abid müəllim Rüstəm Kamalı zeytun ağacına bənzətdi. Məncə, haqlıdır. Əlavə edirəm ki, zeytunun vətəni hesab olunan diyarın ədəbi irsinin - qədim yunan ədəbiyyatının da mahir bilicisi Rüstəm Kamala bu bənzətmə çox yaraşır.
02.02.2023
Abid
TAHİRLİ
525-ci qəzet.- 2023- 10 fevral.- S.12;13.