Cəmşid Əmirov - detektiv
nəsrimizin cığıraçanı
Özünəməxsus yaradıcılıq
üslubu, dəst-xətti
ilə seçilən,
Azərbaycan ədəbiyyatında
detektiv nəsrin yaradıcılarından sayılan
Cəmşid Əmirovun
anadan olmasından 105 il ötür.
C.Əmirov hələ 1934-cü ildə M.Əzizbəyov adına Azərbaycan
Neft-Kimya İnstitutuna
daxil olduqdan sonra kiçik hekayələr və məqalələr yazmağa
həvəslənmişdi. 1946-cı ildə "Azərbaycan gəncləri", "Bakı"
, "Sovet ticarəti",
"Azərbaycan neft təsərrüfatı" qəzetlərində
yaradıcılıq fəaliyyətinə
başlamış, müxtəlif
oçerklər, məqalələr,
hekayələr dərc
etdirmişdi. Yazıçının
ilk mətbu əsəri
olan "Dəqiqələr,
saniyələr..." adlı
oçerki "Azərbaycan
gəncləri" qəzetinin
28 avqust 1946-cı il sayında dərc olunub. Qəzetdə fəaliyyət göstərdiyi
müddətdə oxucuların
diqqətini daim cəlb edib, onlarla söhbətləşərək
şikayətləri əsasında
tənqidi məqalələr
yazıb. Onun bəzi məqalələri
"Bəbirov qardaşları"
imzası ilə dərc olunub və məhz bu səbəbdəndir ki, redaksiyaya zəng edən oxucular "Mənə Bəbirov lazımdır"
deyərək Cəmşid
Əmirovu nəzərdə
tuturmuşlar. O, "Bakı"
qəzetində çalışdığı
müddətdə qəzetə
oxucu marağını
artırmaq üçün
hüquq-mühafizə orqanları
ilə yaxın əlaqələrindən istifadə
edərək məhkəmə
oçerklərini qələmə
alıb.
XX əsrin 50-60-cı illərində Azərbaycan
ədəbiyyatında detektiv
nəsr formalaşır. Cəmşid Əmirovun bu istiqamətdə yazmış
olduğu bədii əsərlər dövrünün
mühüm hadisəsinə
çevrilir. Müəllifin ilk irihəcmli əsəri
"Sahil əməliyyatı"
povesti olub və 1958-ci ildə "Azərbaycan" jurnalında
çap edilib. Usta yazıçı "Sahil
əməliyyatı" povestini
çap etdirməklə
ədəbiyyatımızda detektiv nəsrə cığır açıb.
Povestin mövzusu Azərbaycan çekist və milis işçilərinin
fəaliyyətindən alınmış,
onların həyata keçirdikləri əməliyyatlar,
çətin və məsuliyyətli vəzifələri
təsvir və təhkiyə predmeti olmuşdu. Povest ədibə böyük
uğur gətirir, o, Azərbaycanda və başqa ölkələrdə
tanınmağa başlayır.
Yazıçı bundan
sonra maraqlı süjet xətlərinə
malik olan "Şəhər yatarkən"
(1960) və "Brilyant
məsələsi" (1962) povestlərini, "Qara
"Volqa" (1965) romanını
qələmə alıb.
O, 1968-ci ildə "Tək
əldən səs çıxar" povestini
"Azərbaycan pioneri"
qəzetində dərc
etdirib. 1969-cu ildə "Mənim əsl məhəbbətim"
adlı romanını
bitirib və nasir bu romanı
yaradıcılığının şah əsəri hesab edib. Müəllifin 1969-cu ildə yazdığı
"Vətəndən uzaqlarda"
adlı romanı da maraqlı əsərdir.
Müəllifin aydın, axıcı təhkiyə üslubu, əsərdə bəhs etdiyi hadisələrə yaxından bələd olması əsərlərinin
uğurunu şərtləndirən
başlıca cəhətlərdir. Cəmşid Əmirovun detektiv janrında yazdığı
əsərlərdə cinayətkarlıqla
mübarizənin ən
vacib problemi - cinayətin üstünün
açılması həll
olunur, hər bir personaj xüsusi
və özünəməxsus
şəkildə xarakterizə
edilir. Asayişin keşiyində möhkəm
dayanan polis işçilərinin
gündəlik həyatından
bəhs edən bu əsərlərdə onların cinayətkarlıqla
mübarizəsi, cəsarəti,
habelə peşələrinə
möhkəm bağlılığı
və ictimai məsuliyyət hissi bədii ifadəsini tapıb.
Yazıçının yaratmış olduğu əvəzsiz bədii nümunələr daim diqqət mərkəzində
olub. "Sahil əməliyyatı" povesti
vaxtilə "Molodyoj
Estonii" qəzetində
hissə-hissə oxuculara
çatdırılıb, Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqı
və Respublika İctimai Asayişi Mühafizə Nazirliyinin təşkil etdiyi müsabiqədə mükafata
layiq görülüb.
Müəllifin "Sahil əməliyyatı"
povesti əsasında rejissor Əlisəttar Atakişiyev 1966-cı ildə
"İstintaq davam edir" filmini, "Qara "Volqa" romanı əsasında isə rejissor Elşən Məmmədov
eyniadlı filmi çəkib.
Müəllif əsasən məhkəm
prosesində baxılmış
cinayətləri araşdırıb,
onlara aid oçerk və məqalələr,
habelə irihəcmli əsərlər yazıb. Bu baxımdan ədibin məhkəmə sənədləri
ilə tanışlığı,
hüquq-mühafizə orqanları
ilə sıx əməkdaşlığının nəticəsi idi ki, əsərlərində
də bu faktlardan, detallardan geniş istifadə edib. C.Əmirovun əsərləri vahid mövzu və ideya-məzmuna bağlı olub orijinal bədii üslub xüsusiyyətlərinə
malikdir.
Ədibin əsərlərinin sonunda
cinayətkarların ədalət
məhkəməsi qarşısında
cəzalandırılması təqdim olunur. Bu da detektiv nəsrin
başlıca prinsiplərindən
biri olub, ədalətin qalib gələcəyindən xəbər
verir. C.Əmirov nəsrinin özünəməxsus
xüsusiyyətlərindən biri də bədii
mətnin tipin dili ilə təhkiyə
edilməsidir. Məhz bu
səbəbdəndir ki,
müxtəlif arqo ve jarqonlara obrazların
nitqində xüsusi yer verir. Yazıçı əsərlərində cinayətkarların daxili aləmini təsvir etməklə oxucuya "insan cinayətkar kimi doğulmur, cəmiyyət fərdi formalaşdırır" fikrini
təlqin edir və onların düzgün tərbiyəsinə
çalışır.
Azərbaycan detektiv
nəsrinin görkəmli nümayəndəsi olan
Cəmşid Əmirov bədii nəsrimizdə
yaratdığı ədəbi-estetik ənənələrlə
özündən sonrakı nəsrimizin mövzu
və ideya, sənətkarlıq cəhətdən
formalaşmasına təsir göstərib, yeni
yaradıcı nəslin detektiv ədəbiyyata
gəlişinə yol açıb.
Seyidnisə
LƏTİFLİ
525-ci qəzet.- 2023- 10 fevral.- S.9.