İnsanlığın iki
qütbü
Nadir hallarda olar ki,
xarici ədəbiyyatdan
danışasan, dahi ispan yazıçısı
Servantesdən , onun Don Kixotundan
söz açmayasan. O Don Kixotdan ki,
öz müəllifinə
də ölməzlik bəxş etdi, özüdə ədəbi
personaj kimi əbədiyyət dünyasında
layiqli yerini tutdu. Əlbəttə, bu sözləri
əksinə, personajın
yox, müəllifinin nailiyyəti kimi də demək olar. Hər iki halda həqiqət dəyişməz.
Belə düşünürəm ki,
Don Kixotdan bəhs edib onun ədəbi
antonimini - Hamleti unutmaq, haqqında Don Kixotla müqayisəli şəkildə olsa da, söz açmamaq
ədalətsizlik olardı.
Nə olsun ki, ədəbi tipaj kimi bizim
üçün Don Kixot
və Don Kixotçuluq
daha məqbuldur. Bu, heç
nə demir, Hamlet yenə də öz zirvəsində qalır.
Etiraf etməliyəm ki, neçə il öncə radioda eşidəndə ki, tarixdə ilk dəfə sivil dünyada ədəbi qəhraman ili elan olunaraq,
2001-ci il "Hamlet ili"
elan edilib, sözün düzü, ürəyimdən bir etiraz hissi keçdi.O
an fikirləşdim: ədəbi
qəhraman ili elan edilirsə, ədalət naminə, ilk
növbədə Don Kixot
ili elan edilməli idi. Zənnimcə, dünya ədəbiyyatının
personajları sırasında
belə bir şərəfə hər
kəsdən öncə
Don Kixot layiqdir.
Ümumiyyətlə, mənə belə gəlirki, Şekspirin Hamleti və Servantesin Don Kixotu ədəbi obrazlar kimi insan
varlığının iki
qütbüdür, amma
Don Kixot - güney,
Hamlet isə güzey qütbüdür.
Hamlet deyəndə ilk növbədə onun sonsuz tərəddüdü
yada düşür. O bütün
planlarını, arzu və istəklərini
"olum, ya ölüm" arasında
güdaza verir. Son nəticədə Hamlet tipli
adamlar nə ola, nədə
ölə bilirlər.
Bir həyat boyu bu sualın
cavabını axtarırlar.Ulu
Tanrı tərəfindən
onlar üçün
ayrılan zaman "olum , ya ölüm?" tərəddüdü arasında
keçir. Sadəcə,
həmin klassik sual həyatın ayrı-ayrı kəsiyində
konkret vəziyyətə
uyğunlaşaraq məzmununu
dəyişir: "gedim,
ya qalım?",
"edim, ya etməyim?"
"deyim, ya deməyim?" "alım, ya
almayım?" və
sair...
Don Kixot isə (bu tip adamların hamısı) tərəddüd
nə olan şeydir, bilmir, həmişə hərəkətdədir. Onun qərarı
ilə hərəkəti
arasında demək olar ki, vaxt-zaman
məsafəsi yoxdur.
Don Kixot Tanrının
ona verdiyi vaxtın bircə dəqiqəsini belə tərəddüd içində
itirmir. O, öz əks qütbündən
- Hamletdən fərqli
olaraq, həyat gerçəkliyindən xeyli
yuxarı qalxıb müqəddəs məhəbbəti
adından yalnız xoş məramlı işlər görmək əzmindədir. Müqəddəs, pak, təmiz
məhəbbətin bir
ucu gedib Allaha çıxır.
Buna görə də Don Kixot öz varlığı ilə bir növ
qədim peyğəmbərləri
xatırladır. Onlar da keçdikləri yol boyu ulu Tanrıya
olan eşqlərinin naminə və Allah xatirinə darda qalanların dadına çatır, panahsıza
pənah, dərdlərə
çarə olur, xəstələri şəfa
verir, imansızı dinə-imana çağırırdılar.
Peyğəmbərlər də gerçəkliyin
fövqünə qalxmşdılar,
amma bircə fərqlə, onların yüksəkliyi Don Kixotun yüksəkliyindən çox-çox
uca idi.
Hamlet məhz bu ucalıqdan, bu yüksəkilikdən xəbərsiz
idi. O, adi insani
gerçəkliyin fövqünə belə qalxa
bilmirdi, onun
yaşadığı reallıqdan ucada duran ali reallıqla işi yox idi.
Hamlet oranı tanımırdı. Buna görə də onun üçün buranın əhəmiyyəti
də tərə
İmir
MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2023.- 14 fevral.- S.13.