Yaxşı ki, dünyada nənələr
varmış...
"Bajan nənəmin 110 yaşı olanda mənim
dördüncü qardaşım Hamlet dünyaya gəldi. Nənəm dedi:
"Uşağı gətirin, görüm!" Gətirdilər, baxdı, "Maşallah!
Maşallah! Toyunu görüm, çiynində
gedim!" - dedi".
Fikrət
Qoca
"Yatmısan
körpətək, nənə, beşikdə,
Qorxuram oyadam, xətrinə dəyəm.
Saatla
dururlar fəxri keşikdə,
Mən sənin əbədi keşiyindəyəm!"
Davud
Nəsib
Deyirlər ki, cənnətdən qovulanda yer üzərinə
babamız Adəm Seylon adasına (Şri-lankaya), nənəmiz
Həvva isə indiki Ciddə şəhərinin yerləşdiyi
əraziyə atılıblarmış. Ciddə - nənə
deməkdir. Ərəbistanda yerləşən
bu şəhər bəşəriyyətin ilk anası (nənəsi)
sayılan Həvvanın adını daşıyır.
Nənə elə bir zəngin, rəngarəng
dünyası olan varlıqdır ki, göydə
göyqurşağını görəndə onu "Fatma nənənin
hanası, yaxud örkəni" adlandırıblar.
Belə hesab olunur ki, nənələr dediyi hər
sözdə, söhbətdə, hər nağılda o yeddi rəngdən
həmişə nəsə, nələrsə olub deyə, nəvələrinin
qəlbini bu qədər ovsunlayıb, sehirləyə biliblər.
Şumerlər bolluq ilahəsinə "nənə"
deyirmişlər. Qədim türk xalqlarının
mifalogiyasında uşaqları və heyvan balalarını
mühafizə edən Umay (Humay) qadın ilahədir. Ailə
tanrısı Atəş adlanırdı ki, buna Od və ya Ot inə (Od nənə) də
deyilirmiş.
Demoqrafiyanı öyrənən alimlər müəyyən
ediblər ki, bu gün dünyada yaşayan insanların hər
4 nəfərindən biri Çingiz xan nəslindəndir.
Çingiz xanla Çingiz Aytmatov şəcərəsinin
ulu babası Altun İşıq-Boz Qurddur.
Çingizlərin ulu nənəsi Alankova isə Ana Keyik
(Maral) soyundandır.
A.S. Puşkinin və L.N.Tolstoyun nənələri
doğma bacı olublar. H.Marksla H.Heyne bir babanın nəvələri
imişlər.
Öz nənəsini
sinəsi nağıllarla, bayatılarla dolu "qumrov səsli
nənəm" adlandıran Xalq yazıçısı
İsa Muğanna "Ömürdən səhifələr"
adlı xatiratında xüsusi olaraq vurğulayır ki, "Mənim
ürəyimi öz ovcunda yoğurub düzəltmiş adamlar
nənəmlə babam olub".
7 yaşı olanda nənəsi Lionel Messiyə deyib ki, sən
dünyanın ən yaxşı futbolçusu olacaqsan. Sonralar Messi bu
fikri doğruldub, rəqib qapısına vurduğu ilk qolu nənəsinə
həsr etdiyini bildirib.
Xalq şairi Hüseyn Arif öz nənəsini həyatı
və yaradıcılığı boyu dönə-dönə
xatırlamış, qeyd etmişdi ki, "Uşaqlıqdan təbiət
vurğunuyam, bu hiss mənə nənəmdən keçib. O, yaş ağac kəsməyi,
yaş budağı sındırmağı günah
sayırdı. Bar verən ağacları isə bolluq, bərəkət
rəmzi kimi qiymətləndirirdi. Bunun
üçün nənəmə çox borcluyam".
O, nənəsinə
olan sevgisini, ehtiram hissini bir çox şeirlərində də
belə ifadə edirdi:
Nənəm
laylasını oxşama saydı,
Kimiydim, o
məni oxşamasaydı!
...Babamı
görmədim, nənəmi gördüm,
Candan arığıydı, yerişdən iti.
...Bir əsr
ömr edib köçdü dünyadan,
Ömründə bir kitab oxumamışdı.
Yadımdan
çıxmayır hər duzlu söhbət,
Mənə min kitablıq şeylər
danışdı.
H.Arif bunu da yaxşı xatırlayırdı ki,
"Atamın anasını "Ciji" deyə
çağırırdıq".
Doğrudan da bu gün də bizim Qazax tərəflərdə
nənəni "Ciji" deyə çağırırlar.
lll
Böyük yazıçıları həyat
böyüdür, deyirlər. Yalandır! Böyük
yazıçıları nənələr böyüdür.
Bəlkə ən gözəl nağıllar da
nənə nağıllarıdır? Elə
dünyanın ən gözəl oğulları da nənə
tərbiyəsindən çıxan oğullar deyilmi?!
A.S.Puşkin etiraf edirdi ki, mən bir çox
poemalarımı nənəm Arina Podionovnanın
danışdığı nağıllar əsasında
yazmışam. Səməd Vurğunu əvvəlcə
Qazax Seminariyasına götürmürlərmiş. Nənəsi Ayişə qarıya seminariyanın
direktoru F.B.Köçərli deyib ki, "Bu üzünü
lət basmış, raxit, xəstə uşağı mən
məktəbə götürə bilmərəm".
Onda balaca
Səməd: "Eh, a Firudin bəy, sən nə bilirsən
ki, bu ürəkdə nələr yatır!" - deyib, Qurandan əzbər söyləməyə
başlayıb və həmin məktəbə qəbul olunub.
Anasını 6 yaşında itirsə də, Səmədin
Ayişə (Aşa) qarı kimi nənəsi vardı. Ondan tərbiyə almışdı,
görmüş-götürmüşdü. Nəvəsini
ürəkləndirmək, vaxtsız itirdiyi ərinin ruhunu
sevindirmək üçün at minirmiş Aşa qarı!
Özü də madyan yox, erkək at! Gecələr yatanda
yastığının altına naqan qoyub yatırmış!
Öz sevimli nəvəsinə oxşamalar da deyirmiş. Deyirmiş ki:
Dağlarda
çiçək, a Səm-Səmi,
Hamıdan
göyçək, a Səm-Səmi!
lll
"Bir evdə ata yad, bir evdə ana" deyərək
çox həyati şeirlər yazan Nüsrət Kəsəmənlini
də anasından ayrı salınanda nənəsi
saxlamışdı. Şairin "Dəli bir ağlamaq
keçir könlümdən" şeirində nənəsinin
şəkli çox incə boyalarla "çəkilib".
M.H.Şəhriyarın
nənəsi öləndə onun uşaq qəlbini
inandırmağa çalışıblar ki, "Nənən Kərbəla
ziyarətinə gedib, a bala, ağlama, qayıdıb gələcək".
O da yollara baxa-baxa, ağlaya-ağlaya qalıb. Və "Nənəm
niyə gəlmədi?" deməkdən dili qabar
bağlayıb...
lll
Ustadlar
ustadıdı babalar, nənələr! Onlarla, yüzlərlə
fakt göstərmək olar ki, əslində ustad deyilənlər
ilk olaraq nənələrdən, babalardan başqaları
deyillərmiş!
Ellərin
sevinci, ellərin dərdi,
Nənəmin dilində dilə gələrdi.
Mən də
gah sevinər, gah da yanardım,
Nənəmi ən böyük alim sanardım.
...Hünər
dastanı da, sevinc səsi də,
Nənəmin qəlbindən
qəlbimə doldu.
Məni
şair edən o kitab oldu,
O kitab nənəmin
sinəsi idi.
Məmməd
Araz
("Nənəmin
kitabı") şeirindən
"İlk ədəbiyyat bilgilərimi nənəmdən
almışam.
Nənəm rus və dünya ədəbiyyatı
ilə bağlı geniş bilgilərə malik idi və bu
bilgiləri nəvəsi ilə bölüşürdü.
Yüzlərlə şeir bilirdi. Əzbərdən!
Nağıl dünyası da elə geniş idi ki! Sonradan bu nağıllar mənim yazılarıma
qarışdı" - (Elxan Zal).
" -
Əminəm ki, doğulduğunuz yerlərin təbiəti
ruhunuzun tərbiyəsində çox mühüm rol
oynayıb.
- Lap
çox! Əksər ölkələri gəzmişəm,
amma elə yerlər görməmişəm. Maraqlı məqam ondan ibarətdir ki bütün bu
gözəlliklər bir insandan, onun
danışıqlarından, ləhcəsindən daha çox
sirayət edib xasiyyətimə. Bu adam
mənim atamın anası Həvva nənəmdir. Qırx ilə
yaxındır ki, o adam həyatda yoxdur. Amma təkcə adı gələndə
bütün gözəlliklər, təbiət, dağlar
gözümün önündə canlanır və elə
bilirəm ki, hələ də nənəmə qoşulub
yaylağa gedən balaca uşağam".
(Misir Mərdanovla bir müsahibədən.)
"48-də
nənəm öldü,
Ömrümdə
ilk dəfə
Ölüyə ağladım".
(V.Səmədoğlu)
lll
Nənələr nə qədər saf olurmuşlarsa,
bir o qədər də sədəlövh olurlarmış. "Nənəm
birinci dəfə telefon görəndə elə bildi ki, mən
Allahla danışıram" - (O. Suleymanov).
"Raioda aşıq musiqisi verilirdi. Nənəm dedi ki, bəsdi,
biz qulaq asdıq. Bağlayın radionu, qoy bir az
da babanız gələnə qalsın!" - (B.Rüstəmov. "Keçmiş
gələcək" kitabından).
Məhz
belə nənələr təzə Ayı görəndə
salavat çevirirlərmiş!
lll
Nənələr biləni kimlər bilir ki?!
Nənələr hər şeydə bir xeyir olduğunu
söylərdilər. "Siçan sidiyinin də dənizə
xeyri var" deyərdilər.
lll
Nənələrimiz
çörəyimizi yeyib üzümüzə xortdayan ermənilərin
iç üzlərini, murdarlıqlarını yaxşı
bilirdilər. Qapımıza dilənçi kimi gələndə
onları Allah xatirinə qonaqlasalar da, gedəndən sonra
çağırıb gəlinlərinə
tapşırardılar:
- A bala,
aparın o murdarların nəfəsi, əli dəyən
qab-qacağı axar suya carrayın, yaxşı-yaxşı
yuyun, salavatlayın!
"Ay nənə,
mələklər niyə göydə yaşayırlar? Niyə gəlib bizimlə olmurlar?
- Bizimlə
olsalar, ağrın ürəyimə, onlar murdar olarlar.
- Murdar nədi
ki?
- Yəni
erməni kimi bir şey olarlar"
(Y.Səmədoğlu.
"Deyilənlər gəldi başa" romanından)
Qız
qardaşım, qələm dostum Mahirə Abdulla yazır:
"Eygili vaxtlarda yeriyəndə qırmızı almayanaq
Sultana nənəm ermənilər barədə deyirdi:
"Tanrıya alqış etdik, azdılar. Qarğış
edək, yerə girsinlər... Gözünüzü
qarğa-quzğun didsin, çörəkləri dizləri
üstə olanlar! Çörək itirənlər,
çörəyimiz gözünüzü tutsun!"
Tutdu da!
44 günlük Vətən müharibəsi zamanı nənələrimizdən
biri kəfənliyi üçün saxladığı pulu
Ordumuza yardım üçün göndərdi.
Qələbə
müjdəsini eşidəndə, Şuşa alınanda
"Bir dənə "Qarabağ şikəstəsi" de,
ay oğul!" deyən bir nənə(miz)
oturduğu yerdə oynadı.
Eşq
olsun belə nənəyə və nənələrə!
lll
Bizim babalar və nənələr həmişə halal
ömür sürüblər. Haramı sevməyiblər,
haramzadanı görən gözləri olmayıb.
İstər insan olsun, istərsə heyvan...
Asif Ata yazırdı ki, "Nənəm ağlayanda tək
ağlayırdı". Filosof daha sonra xatırlayırdı ki
"Nənəm bir gün tüfəngi götürüb
qapımızın itini güllələdi. Yad bir qapıdan sümük oğurlayıb gətirib
gəmirdiyi üçün!"
Əslində ölüm hökmünü özü
haqqında itin öz murdar hərəkəti
çıxarmışdı. İndiyədək haram bir tikə
görməmiş qapını murdarlamaq istədiyinə
görə!
Bu əhvalat mənim yadıma öz nənəmin bir hərəkətini
saldı.
Nənəm mənim üstümdə həmişə əsim-əsim
əsirdi. Uşaq vaxtı hər dəfə mən
yıxılanda nənəm özü ufuldayırdı.
Yadımdadır, babamın saxladığı
bir qoç vardı. Nənəm deyirdi ki,
o, balamı vurdumu, axırı çatacaq. Bir gün həmin qoç, axır ki, məni vurdu.
Nənəm o saat onun başını kəsdirdi.
Məndən də şairmi çıxardı? Nənəmin
oxşamasıyla böyüməsəydim!
Mən nənəmi nənəm kimi yox, anam kimi
xatırlayıram. Anamın da, mənim də bir anamız olub: nənəm!
Odur ki, biz nənəmizə ana, anamıza
"bajı" deyərdik.
İlk şeiri də mən nənəmdən
eşitmişəm. Sən demə, özü qoşubmuş:
Ay Barat
oğlan,
Dağları
dolan!
Altında
Boz at!
Qızlara
söz at!
Nənəm niyə məni Qıratın üstə
yox, Boz atın üstə görmək istəyib, deyimmi?!
Xızır peyğəmbər darda qalanların köməyinə
mindiyi Boz atın üstə çatırmış.
Yəqin ki, nənəm mənim də bozatlı
Xızır kimi darda qalanlara kömək etməyimi istəyibmiş?!
Bax, əsl
oxşama da, tərbiyə də belə olar!
lll
Nənələr hamı üçün əzizdir, hərə
öz nənəsini bir cürə xatırlayır. "Nənəm
qara kəlağayıda yadıma düşür. Ağ birçəkli, üzü nurlu nənəm.
Müdrik baxışlı, qürurlu nənəm! Namazlı,
ağzı dualı nənəm! Nənəm
qardaşları Mir İsmayıl və Mir Davudla bir ildə
dünyasını dəyişdi. Onların
ölümünü nənəm yuxusunda görmüşdü".
(Nüşabə Babayeva-Vəkilova."Mən sənin
yuxunam" kitabından)
...1185-ci
ildə Yaponiyada taxta oturmuş 7 yaşlı imperator Antokun nənəsi
kraliça Nu onları istəməyən qəbilələrlə
qeyri-bərabər dəniz döyüşündə məğlub
olduqlarını görəndə, nəvəsinin
saçlarını mavi rəngli yaylıqla bağlayanda
hökmdar soruşmuşdu ki, "Məni hara aparırsan, nənə?"
Nənə hökmdarı bərk-bərk
qucaqlamış, "Okeanın dibindədir bizim
sarayımız!" deyib. Şərəfsiz
halda düşmənə əsir düşməməkdən
ötrü özünü nəvəsiylə birgə
dalğalara təslim edib.
Yazıçı Qərib Mehdinin "Geriyə baxmaq
olar" povestində nəvə nənəni suallar selinə
tutur. "Nənə, yer nə deyir?", "Nənə,
göy nə deyir?", "Bulud nə deyir?" Nənə sualların hamısına həvəslə
cavab verir. Bu əsnada saz səsi
eşidilir.
"Nənə, Saz nə deyir?"
Nənə
xeyli fikrə getdikdən sonra fəlsəfi bir cavab verir:
"Mənim balam, saz deyir ki, insan doğulur, insan
yaşayır, insan ölür".
Bu cavabdan
xeyli kədərlənən nəvə nənəsinə
yalvarır: "Nənə, saza de, qoy insan ölməsin!"
Ancaq təəssüf ki, ölümün nə
olduğunu bilməyən Nəvə hələ yuxudadır. Bir azdan getdikcə
həyat özü onu bu yuxudan ayıldacaq, başa salacaq ki,
kimliyinə baxmadan, gələn getməlidir. Nəvə biləcək ki, nənəsinin
qorxduğu ölüm deyilmiş. Öləndə
oğlunun, nəvəsinin çiynində getməmək
qorxusuymuş...
H.Arifin S.Vurğuna
həsr etdiyi "Yolda" poemasında belə bir epizod var:
S.Vurğun
Böyük Vətən Müharibəsində cəbhələrdən
birində İmran adlı bir əsgərlə tanış
olub. Ondan soruşur ki, arxada kimin qalıb?
- Bircə
nənəm var, - deyib əsgər, - şair, mümkün
olsa ona baş çəkərsən, mənim bu məktubumu
nənəmə çatdırarsan.
Şair, İmranın nənəsi Sənəm
qarıya baş çəkir, gün-güzaranı ilə
maraqlanır, çıxardıb ona bir qalaq pul da verir. Yola düşəndə Sənəm
qarı onu qucaqlayıb belə deyir: "Öləndə
çiynində gedim, ay Səməd!"
Az
keçməmiş hamının qapısından
çıxan tüstü Sənəm qarının
qapısından da çıxır. H.Arif yazır ki,
S.Vurğun iş otağında oturmuşdu. Birdən...
Səsləndi
otaqda telefon yenə,
(Görəsən obaşdan xeyirdir, nədir?)
Yanaşıb
dəstəyi aldı əlinə,
- Necə,
Sənəm qarı can üstündədir?!
...Muğanda,
Çinarlı kəndində Sənəm qarını dəfn
etməyə aparırdılar. Sənəm
qarı xoşbəxtdi. Arzusu yerinə
yetmişdi. Dünyadan şair çiynində
- oğul çiynində köçüb gedirdi. Cənazənin
baş tərəfindən Səməd Vurğun
yapışmışdı...
lll
Oktay qardaşım nəvəsidir.
Ata nənəsi öləndə nə qədər
kiritmək istəsələr də, uşaq ağlayıb
"Nənəmi istəyirəm" deyirdi. Hətta bu
balaca oğlan bizimlə qəbristanlığa qədər də
getdi, nənəsinin dəfnində də iştirak etdi.
Əlibelli adamlar tez-tez əllərini dəyişə-dəyişə
qəbri torpaqlayırdılar. Belin birini
Oktaya verdilər ki, savabdı, sən də nənənin qəbrinə
torpaq at. O, beli götürsə də, qəbri torpaqlaya
bilmədi. Qəbirdə yatan nənəsidir, deyə! Beli yerə atdı. Gücü
yenidən ağlamağa çatdı.
lll
Öz nənəmlə bağlı bir hadisəni də
unuda bilmirəm.
Qapımızda ağacdan bir işıq dirəyi
vardı. Nənəm qorxurdu ki, bir gün o dirək
çürüyüb üstümüzə yıxılacaq.
Ancaq çürümədi... yıxılmadı.
Nənəm özü çürüdü... yıxıldı, qarışdı qara torpaqlara!
Hayıf! Min hayıf!
lll
Əhməd Cəmilin "Can nənə, bir nağıl da de!" adlı gözəl bir şeiri var. Şeirin davamı belədir: " Ömrüm-günüm, yat, daha, Hamısını indi desəm, nağıl qalmaz sabaha!"
Bax, beləcə min illərdir ki, nənələr nəvələrinə nağıl danışırlar. Nəvələrsə istəyirlər ki, nağıl bitməsin, qurtarmasın, sabaha da, yəni sabahkı nəvələrə də qalsın. Gecələr keçər, səhərlər açılar, nənələr dediyi sabah (lar) gələr. Bir də baxıb görərik ki, şair Məstan Günər demişkən:
Nənələr baharda doğulanları,
Tutub qollarında günə göstərir...
Barat
VÜSAL
525-ci qəzet.- 2023.- 14 fevral.- S.12;13.