Rəfail Tağızadənin
"Qarabağnamə"si
Qarabağ...
Əsrlər boyu bu söz dilimizin əzbəri olub. Biz ona təkcə
ərazi kimi baxmamışıq, canlı təbiət əfsanəsi,
Allahın Yer üzünə bəxş etdiyi cənnət
kimi, söz və musiqi beşiyi kimi baxmışıq.
"Külli
Qarabağın abi-həyatı
Nərmü nazik bayatıdır, bayatı".
Dünyaya dahilər, böyük söz ustadları, səsiylə
fələklərə meydan oxuyan xanəndələr bəxş
edən Qarabağ bizim mənəvi dünyamızın əzəli-əbədi
hakimi olub.
Amma əsrlər boyu Qarabağ torpağı həmişə
cəng meydanı olub. Azərbaycanın ayrılmaz
parçası olan Qarabağ üstündə savaşlar
gedib, qanlar tökülüb, onu Azərbaycandan ayırmaq
üçün işğalçı ordular
torpağımıza soxulub, amma hər dəfə burunları
ovula-ovula geri qayıdıblar.
Çox təəssüf ki, XX əsrin sonu Qarabağ
üçün əsl faciəyə çevrildi. Adını
bu yazıya gətirməyi layiq bilmədiyim xain qonşular
xarici havadarlarının böyük dəstəyi ilə
Qarabağı işğal etdilər. Xalqımız otuz
il Qarabağ həsrətinə
büründü. Amma
İkinci Qarabağ müharibəsində - 44
gündə Azərbaycan ordusu
torpaqlarımızı işğaldan azad etdi. Ali Baş
Komandan və şanlı ordumuz Qarabağa əbədi bahar gətirdi.
Yenə əzəli-əbədi
torpaqlarımıza qayıdırıq. Bu
illər ərzində mənəvi Qarabağımız həmişə
bizimlə yaşayıb. Fransız yazarı Apolliner deyir ki, ruhən
işğal olunmaq silah gücünə işğal olunmaqdan
daha betərdir. Ona görə də şeirlərimizin,
söz sənətimizin başlıca vəzifəsi ruhumuzu
ayağa qaldırmaq, onu sönməyə qoymamaq idi.
Mən istedadlı şair Rəfail Tağızadənin
son 20 ildəki yaradıcılığını məhz
türk ruhuna xitab kimi qiymətləndirirəm.
Doğrusunu
deyim ki, Qarabağ hələ tam mənada ədəbiyyatımızın
baş mövzusuna-aparıcı mövzusuna çevrilməyib.
Bəzi gözəl əsərlər yaranıb
və yaranmaqdadır, bunu danmaq olmaz. Amma bu
böyük itkinin və Qarabağsızlığın
yanğısı hələ ədəbiyyatımızın,
söz sahiblərinin ürəyinin yanğısına
çevrilməlidir. Elə bilirəm, Rəfail
Tağızadənin bir kitablıq "Qarabağnamə"si
bu yolda uğurlu addımlardan biridir.
Rəfail Tağızadənin heç bir əsərinin
adı "Qarabağnamə" deyil, ancaq onun şeir və
poemalarını mən belə adlandırdım. Ədəbiyyat
tarixində yeddi "Qarabağnamə"dən söz gedir.
Həmin "Qarabağnamə"lərdə
Qarabağın keçdiyi tarixi yol
işıqlandırılır, müəlliflər mənbə
və məxəzlərdən əldə etdikləri faktlar əsasında,
həm də müşahidələrinə görə tarixi
Qarabağın salnaməsini yaradıblar. Rəfail
Tağızadə isə bugünkü Qarabağın bədii
salnaməsini yazıb.
İlk dəfədir ki, Qarabağ bütün dərdləri,
ağrıları və maddi-mənəvi durumu ilə
poeziyada bədii tədqiq obyektinə çevrilir.
Qarabağ
-
harda
olsam,
məni
ana kimi qoynuna çəkən
Torpaq.
...Qayaları,
daşları yarıb
damcılayan, süzülən, çıxan
isti,
soyuq,
turş,
Su.
Gecələri
darıxmağa qoymayan
ulduzlu, əsrarəngiz
Səma.
...Layla
bilib yatıran,
istədiyi an ağladan,
döyüşə səsləyən,
ardınca çəkib aparan
Səs.
Məni
kökümə, ulusuma, keçmişimə,
Tanrıma
bağlayan
QARABAĞ!
Rəfailin istər nikbin, istər qəmli, minor və
major ruhlu bütün şeirlərində Qarabağ belə
böyük bir məhəbbətin obyektidir. Bəlkə
Anadan da, Atadan da, dünyadakı bütün müqəddəs
varlıqlardan da öncə.
Lirik qəhrəman - şair Rəfail Tağızadə
üçün Qarabağ əcdaddır, kökdür, ana Vətəndir. Ancaq
bugünkü Qarabağ balasından, övladından
ayrılan Anaya bənzəyir və Rəfail bu həsrəti
poetik yanğıya çevirir. Ona görə
poetik yanğı deyirəm ki, bu gün Qarabağdan söz
açan şeirlərin çoxunda məhz bu yanğı
görünmür. İstəməzdim ki,
dərdli Qarabağa dərdsiz ürəklərin sönük
işartısı qarışsın.
"Nərmünazik bayatı" kimi vəsf edilən
Qarabağ Rəfailin bayatılarında böyük və
ülvi kədərin ifadəsinə çevrilir. "Dünya
cənnətə dönsə, yaddan çıxmaz
Qarabağ" - Rəfailin bayatıları bu ana bayatıdan
güc alır. Daha doğrusu, onun
bayatıları bu janrın strukturuna yox, məzmununa, mahiyyətinə
daha çox aiddi. Çünki bayatıda
əzəldən zərif kədər, incə qəm ifadə
olunub. Bayatı həsrət deməkdir,
dörd misrada sığışdırılan böyük kədər
deməkdi və bayatı ruhu təkcə bayatıların
özündə yox, şeirin digər formalarında da zahirə
çıxa bilər.
Bağında
bağlıq varmı,
dağında dağlıq varmı,
köynəkdə ağlıq varmı?-
Qarabağ.
lll
Qarabağ,
meyvələr sovulub gedir,
qaya kimi
igidlərin
dözəmmir, ovulub gedir.
lll
Qaralır
sönmüş ocağın,
üşüyür yalqız qucağın,
uçar
qanadsız uçağın,
içində tonqal çatıla.
Rəfailin
"Qarabağnamə"sində ağaclar da, quşlar da,
yuvalar da, ot da, gül də, çiçək
də Qarabağdan danışır, hər şey
Qarabağlaşır. Vaqonun altından asılan beşikdə
Qarabağ qaçqınlarının körpələri
uyuyur, bixəbər körpələr hardan bilsinlər ki,
dünyanın parkı var, bağı var. Böyüyəcəklər
bu uşaqlar, amma hələ ki Qarabağı yuxularında
görə bilərlər. Yuxu dedik;
Bu gecə yuxuma gəlmişdi nənəm.
Qızartı yoxuydu yanaqlarında.
Sifəti
ağappaq
amma
gözləri yenə gömgöy idi.
Qucaqlayıb
öpüb bağrıma basdım əvvəlkitək.
...Yarpaq
dolması istədi nənəm
yəqin
indi tənəklər quruyub orda.
Dirəkdən
asılan məftillər
ayrılıq nəğməsi səsləndirir
sükut
dalğasında.
Rəfailin şeirlərində Vətəndən Vətənə
həsrətli bir boylanış var. Vətən sanki sərhəd
kəndlərində bitir, bu kəndlərdə "qorxudan inəyin,
qoyunun, quşun ürək dolusu" səsi gəlmir, qoz da
"gecələr qabıqdan düşmür ki, səsi
eşidilər, atəşə tutular", kənd sanki
canlı muzeyə dönüb.
Rəfail Tağızadənin "Çadır şəhərciyi"
poeması bu mövzuda son illərdə yazılan ən
ağrılı əsərlərdəndir. Mən deyərdim,
bu poemanın qəhrəmanı yoxdu. Çünki
çadır şəhərciyi göz yaşlarından
hörülüb, "bu yerdə kəkotu, qantəpər
olmur", "bu yerin çiskini, dumanı yoxdu",
"bulaq yox, gözündən sular damcılar".
Palçıqlı
çadır şəhərciyi -
nə
şəhər kimi şəhərliyin,
nə kənd
kimi kəndliyin var.
Biz getsək,
neylərsən
bu
boş səhrada?
Beləcə kədərlə başlayan poema kədərli
misralarla da başa çatır.
Rəfail
həssas
şairdir və onun həssaslığını
böyük ürək ağrısı və qəzəblə
yazdığı "Qaçqın uşağı"
şeirində də hiss etdim:
Müəllimi
didərgin,
məktəbi çadırdan,
təqdimatı
adından, soy adından qabaq -
Qaçqın uşağı.
Nə
doğulduğu yerin dəqiq ünvanı,
nə
günü, ayı,
nə nəsli-nəcabəti,
məkanı,
çadırda doğulan -
Qaçqın uşağı.
Baxışı
baxışlardan,
geyimi
geyimlərdən fərqli,
gözü özündən böyük,
dərdi
çiynində ağır yük,
taleyi
müəmmalı bir cocuq,
ürəyi oyuq-oyuq -
Qaçqın uşağı.
Bu şeirdə Rəfail şairdən sox publisist kimi
çıxış edir, amma şeirin
aşıladığı dərd o qədər bizi
sarsıdır. Yəni bu şeirdə poeziya publisistikanı ram edib.
Rəfail Tağızadənin Rəsul Rza
Mükafatına layiq görülmüş "Qarabağ
qazisi haqqında ballada" poeması isə iki yöndən
diqqəti xüsusi ilə cəlb edir. Bu poema mənə
böyük şair Əli Kərimin psixologizm ilə
aşılanmış, assosiativ üslubda yazılmış
"Heykəl və heykəlin qardaşı"
poemasını xatırlatdı. Böyük
Vətən Müharibəsinin qəhrəmanı Cəmil
Əhmədova həsr olunmuş həmin poemada Əli Kərim
poetik təhkiyə vasitəsilə həm Cəmil, həm
onun anası, həm qardaşı, həm də ümumiyyətlə,
müharibə haqqında dolğun təəssürat
yaradırdı. Rəfailin poemasında da biz Qarabağ
müharibəsi, onun
doğurduğu acılıqlar, bu müharibədə
ayağını itirmiş bir döyüşçü və
onun keçirdiyi mənəvi əzablarla
qarşılaşırıq.
Mənim
qazi qardaşım
həyətdə oturub
ud
çalırmış kimi
kötük güdüllərini ovuşdurur:
sağ
barmağım qaşınır,
sol
ayağımın altı
aşınır,
ayağım atlanmır
yox dizimə
duz yığılıb deyəsən...
Qucağına
götürə bilmədiyi
o bircə
gül körpəsinə baxır...
Sonra biz onu dəhşətli xatirələr içində
görürük. Bu xatirələr insanın - fərdin -
Qarabağ qazisinin keçdiyi döyüş yolundan onun protez
ayaqlarına qədər yol keçir.
R.Tağızadənin son illərdə
yazdığı şeirlərdə isə artıq qələbəmizdən
doğan sevinc var. "Məğrur ordum", "Vətən
sevdalım" şeirləri əzəli və yeni
Qarabağı tərənnüm edir. Xüsusilə qalib
ordumuza və Vətən uğrunda canından keçən
şəhidlərə həsr olunan şeirlərdə təkcə
Rəfailin deyil, hamımızın alqışları səslənir:
Olanı
talayıb, varı sökdülər,
Gözləri
doymadı, barı sökdülər,
Bunlar elə
tayfa, elə kökdülər,
Qonaq gələn
yerə deyirlər "yurdum",
Düşmənin
istəyin gözündə qoydun,
Mənim məğrur ordum, qəhrəman ordum.
Rəfail Tağızıdənin "Qarabağnaməsi"
həm də bir kitaba sığan esselərlə doludur. Bu esselər
Qarabağ həsrətini və qələbəmizi əks
etdirən fəlsəfi ruhlu yazılardır.
Mən dostum şair Rəfailə bu "Qarabağnamə"nin yeni şanlı səhifələrini yazmağı arzulayıram. Və sözümü onun bu misraları ilə bitirirəm:
bu torpağa diz köçüb
"səni sevirəm, Vətən"
pıçıldadım mən
qalxdım
dizimdə qan
barmaqlarımda tikan
dodaqlarımda tutya
içimdə bir az rahatlıq
və üç rəngli bayrağımda
azadlıq nəşəsi...
Vaqif YUSİFLİ
Filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2023.- 14 fevral.- S.11.