Güldürə-güldürə
ağladan adam...
Onun haqqında çoxdan yazmaq, fikir söyləmək və
ürəyimdə olanları həm oxucularla, həm də elə
bu sənət adamının özü ilə
bölüşmək arzusundaydım. Lakin nədənsə
özümdə cəsarət tapa bilmirdim. Çünki sənət adamı haqqında fikir
söyləmək böyük məsuliyyət deməkdir.
Ələlxüsus da bu sənətkar bu gün
də fəaliyyətdədir, sevilir və sənət
dünyasının ən parlaq simalarından biridir.
Açıq etiraf edim ki, hər dəfə masa arxasında
oturub qələmi barmaqlarımın arasında saxlayanda
düşündüklərimi cəmləşdirə bilmədiyimdən
müxtəlif bəhanələrlə fikirlərim pərəm-pərəm
olurdu, sanki yazını mənə yazdıran qüvvə
anidən yox olub qeybə çəkilirdi...
Nə
vaxt onunla tanış olduğumu
xatırlamıram. Və bu tarixi unutduğumdan bəzən mənə
elə gəlir ki, onu bu dünyaya gəldiyim gündən
tanıyıram... Yaradıcı adam kimi
onu mənə əziz edən, sevdirən,
doğmalaşdıran əsərlərindəki vətəndaş
cəsarəti, ictimai fəallıq, cəmiyyətdəki
neqativ hadisələrə kəskin yumoristik
yanaşmasıdır.
Bu adamın sənət yolu heç də hamar
olmayıb. Bu illər ərzində sənətinə,
istedadına paxıllıq edənlər, hər vəchlə
yaradıcılıq uğurlarına mane olmaq istəyənlər
də tapılıb. Ancaq belə hallarda hər
zaman istedadının gücünə və müqəddəs
saydığı səhnənin varlığına güvənib.
Onda mənalı
bir gülüş qabiliyyəti var, həm gülə-gülə
ağlatmağı, həm də ağlada-ağlada
güldürməyi bacarır... Ölkənin
inkişafını, abadlığını, əmin-amanlığını,
dövlətin müstəqil, çevik siyasətini, əyilməzliyini
gözü götürməyənləri, bayağı
mahnılarla xalqın zövqünü korlayan istedadsız
müğənniləri, xalqa kişilik dərsi öyrədən
riyakar şöhrətpərəstləri və sair
ünsürləri yumor atəşinə tutur. Cəmiyyətin elə bir sahəsi yoxdur ki, onun
yumorunun mərmiləri ora düşməsin, ictimai həyatın
elə bir guşəsi yoxdur ki, onun acı gülüşləri
ora nüfuz etməmiş olsun. Onun hər
bir yumoru sanki tarixin əks-sədasıdır.
İdeal cəmiyyət yoxdur. O da bir vətəndaş, bir
ziyalı kimi yaşadığı cəmiyyətdə
nöqsanlarla, neqativ hallarla, ədalətsizliklərlə
qarşılaşıb və həyatın bu sərt həqiqətləri
ilə üzləşməsi onun yumor ustası kimi püxtələşməsində
müəyyən rol oynayıb. O, yaşadığı cəmiyyətdə
hökm sürən haqsızlığa, ədalətsizliyə,
rüşvətxorluğa, əliəyriliyə,
talançılığa qarşı barışmaz
mövqedə dayanır və əsl yumor ustası kimi neqativ
hallara yol verənləri kəskin sarkazmla üz-üzə
qoyur.
Dərin müşahidə qabiliyyəti, yüksək
intellektual səviyyəsi, hadisələri analiz etmək
bacarığı onun dinamik fəaliyyətinə təminat
yaradır və peşəkar ssenarist, yumorist, prodüsser kimi
formalaşmasına təkan verir.
Onun mövzu rəngarəngliyi diqqəti cəlb edir. Xalqımızın
ictimai, siyasi, sosial, mədəni həyatının
bütün sahələrini öz təfəkkür süzgəcindən
keçirərərək, real faktlara əsaslanması onun
Mirzə Cəlil irsinin davamçısı olduğunu təsdiq
edir.
...Bu,
Müşfiq Abbasovdur... "Bu şəhərdə" estrada teatrının prodüseri, ssenaristi,
yaradıcısı və nəhayət, bir teatrda iki Əməkdar
artist yetişdirmiş Müşfiq Abbasov. 2000-ci ildə
Moskvada keçirilən "Onluğun turniri"ndə
"Parni iz Baku" "Əsrin çempionu" kubokunda MDB
KVN komandasının müəllifləri arasında XX əsrin
ən yaxşı zarafatının müəllifi diplomuna
layiq görülən Müşfiq Abbasov.
"Bu
şəhərdə" estrada
teatrında səhnələşdirilmiş ssenariləri vətənə,
millətə, dövlətçiliyimizə xidmət hadisəsidir.
O, digərləri kimi hamının oxuduğu, bildiyi,
eşitdiyi hadisələri vərəqə
köçürüb, hər hansı fəxri ada iddialıq
nümayiş etdirmir. Korlanmış imiclərini
təmizə çıxarmağa cəhd edənlərdən
fərqli olaraq, milli ruh, əxlaq, abır-həya onun həyat
kredosudur.
Müşfiq Abbasovun yazı dili, onun bədii konstruksiyası
sadə və şirindir. O, qəliz terminlərdən istifadə
etmir, bəzən edəndə belə, onun qələmində
həmin terminlər həlimləşir, mülayim tələffüzlə
lirikalaşır. Hadisələri situasiya
planında relyefə uyğun oturtmağı, bədiiliyi hər
hansı bir filoloji deqradasiyasından
sığortalamağı, eləcə də
tamaşaçını düşündürmək
üçün təsvir etdiyi hadisələrin həyatiliyinə
inandırmağı bacarır. Onun ssenarilərinin
ideya-bədii pafosunu, təsir gücünü artıran da məhz
onların həyatiliyi, hadisələrin
reallığıdır. Cəmiyyətin
inkişafı ilə ayaqlaşmayan adamların gülünc vəziyyətini
məharətlə təsvir edə bilir. Yazdığı
ssenarilər öz yığcamlığı, lakonikliyi və
hadisələri kiçik bir süjet ətrafında birləşdirməsi
ilə yumoristik-satirik obyektləri, dövrlə, zamanla mütənasib
olmayan neqativ olayları aşkara çıxarmaqla ifşa
edir.
Müşfiq Abbasovun yumorunun, gülüşünün
episentrində bir neçə tamaşaçı nəslinin
tərbiyələndiyini aydın görmək olar. Çünki
onun gülüşü mücərrəd deyil, öz
materialını həyatdan götürüb. Onun gülüşü müxtəlif formalarda zəngin,
komik-yumoristik ifadə vasitələri ilə
çıxış edir və klassik satirik-komik
janrının tarixi təcrübəsindən bəhrələnməklə
yeni ideyalara, yeni formaya, müstəqilliyə, novatorluğa
malikdir. Onun yumorunda ictimai həyat hadisələrinin
özünəməxsus tərəfləri, yeni həyati
konfliktlər, fərdi psixologiyalar təsvir olunur. Onun gülüşü dövrün, şəraitin
xüsusiyyətlərini daşımaqla yanaşı,
insanı bioloji varlıq olaraq da düşündürməyə
vadar edir. Bu cəhətdən, fikrimizcə,
Mirzə Cəlil kimi nəhəng ustadın yolu ilə gedərək,
ictimai-siyasi hadisə və münasibətlərin təsvirində
gülüş mədəniyyətinə dərindən yiyələnib.
O, yumor
projektorlarını zamanın ən tipik hadisələrinə
tuşlayır, yeni insanın formalaşması, gənc nəslin
tərbiyələnməsi uğrunda qızğın
mübarizəni ziddiyyətləri ilə təsvir etməyə
çalışır. Yumoristik səhnələrində
hadisələri reallıqla təsvir etməklə oxucunu
inandıra bilir. Fikrimcə, onun
yazdıqları əsərlər öz ifşa pafosu və kəskinliyi,
satirik-yumoristik üslubu etibarı ilə Mirzə Cəlil
satirik ədəbi məktəbinin bu gün ən
yaxşı nümunələrindən hesab oluna bilər.
Müşfiq Abbasov heç vaxt "Mən ssenaristəm,
hər şeyi deyə bilərəm" tezisindən
çıxış etmir, tamaşaçının dini, əxlaqi,
ictimai dünyagörüşünə və inanc nöqtəsinə
hörmətsiz yanaşmır, özü ilə
tamaşaçı arasında inamsızlıq, ziddiyyət
yaratmır, öz dünyagörüşünü
tamaşaçıya zorla qəbul etdirmir, bu səbəbdən
də tamaşaçı onu sevir və ona inanır. Onun
yazdığı əsərlərin səhnədə
uğur qazanmağının başlıca səbəbi onun
istedadı, fitri-mədəni səviyyəsi, geniş
intellekti, həyat təcrübəsi, ardıcıl mütaliəsi,
ictimai fəaliyyətidir. O, radio, televiziya
yayımlarını, kino yeniliklərini sistemli şəkildə
izləyir, həyatdan kənar yaşamır, daim həyatın
qaynar yerində, baş verən ictimai-siyasi hadisələrin həmişə
mərkəzində olur.
Xəyal gücündən yoxsul, biliksiz, istedadı
olmayan bir çox sənət adamları var ki,
istedadsızlıqlarını guya onlara kənar güclər
tərəfindən edilən təsirlərlə gizlətməyə
çalışırlar. Müşfiq Abbasovun
isə əsl istedad sahibi kimi belə bəhanələrə
ehtiyacı yoxdur və peşəkarcasına öz iti qələmi
ilə bürokratiya qatını əzib keçir və istənilən
bürokratik subyekti onun varlığını qəbul etməyə,
onunla hesablaşmağa məcbur edir.
Ümumi
götürdükdə, ssenari sözlərlə şəkil
yaratmaq sənətidir, yəni ssenari müəyyən bir
texnikaya və qabiliyyətə istinad edən kino sənətinin
qaydalarını və dövrün texnikasını nəzərə
alan, ilk sətrindən son sətrinə qədər
kino və televiziyaya uyğun olaraq yazılan mətndir. Başqa sözlə, ssenari görüntü və
səsə çevrilərək bir düşüncənin,
bir hadisənin yazılı halıdır.
Ssenari yazmaq araşdırma aparmaq, müşahidə etmək,
başqalarının görə bilmədiyini görmək
kimi bilik və bacarıq tələb edir. Bu proses yaradıcı təxəyüllə
yanaşı, həm də yazmaq qabiliyyəti ilə
birbaşa əlaqəlidir. Və bu sahədə
uğur qazanmağın dəqiq bir düsturu yoxdur. Hər şey istedaddan asılıdır. El
sözüdür: "Aşıq çala bilmirsə, telli
sazın nə günahı?.."
Yaradıcılığında o, heç kimi təkrarlamır. Onun
yaradıcılığında özünəməxsus milli
hiss və duyğudan enerji alan daxili dinamizm
və səmimilik öz gücünü və
sambalını həmişə saxlayır. Səmimiyyəti,
məhrəmliyi qoruyan və yaşadan yumor isə
tamaşaçıya daha doğmadır. Onun
çoxlu sayda ərsəyə gətirdiyi yumoristik mini-səhnə
ssenarilərinin minlərlə tamaşaçı arasında
sevilib yayılmasının və müəllifinə
şöhrət gətirilməsinin əsas səbəbi həmin
kadrlara hopmuş səmimilik və məhrəmlikdir. Tamaşaçı gördüyü epizodlara
baxa-baxa, özü də bilmədən personajın ruhuna
uyur, sanki onu dalınca aparır.
Özünü həm qalibin, həm də məğlubun
yerinə qoymaqla klassiklərdən bu günə qədər
olan satira və yumorun vətəndaşlıq qayəsinin
müstəvisini dəyişir. Şəxsiyyət və
millətin vəhdəti insanın fiziki simasında yox,
duyğunun, tanrısallığın, ruhun ölməzliyində
təsdiq edir. Onun yazdığı əsərlərin
öz rəngi, öz nəğməsi var - təkrarsız, bənzərsiz
və ancaq özünəməxsus...
Mahiyyət etibarı ilə nəyisə ifşa etmək
üçün onun ifşaya layiq olduğunu anlamalısan. Gülüşün
kəskin öldürücü olması üçün məsələnin
mahiyyətini anlamaq, problemi kökündən həll etmə
arzusu dayanır. O, uşaqdan pul yığan müəllimin,
çarəsiz adama yalandan ümid verən baxıcının,
ölüm ayağında olan xəstənin qohumları gəlmədən
əməliyyata başlamayan həkimin doğrudan da cəmiyyət
üçün faciə və ifşaya layiq olduğunu
anlayaraq bütün bunları peşəkarcasına səhnələşdirir.
Rüşvətxor həkim təkcə xəstələr,
rüşvətxor müəllim təkcə şagird və
tələbələr, baxıcı təkcə avam adamlar
üçün faciə deyil, bu, ümumilikdə bizim toplum,
bizim cəmiyyət üçün dəhşət və təhlükədir.
Onun yazdığı ssenari əsasında qurulan
tamaşalar səhnəmizə yeni nəfəs, yeni mövzu və
sağlam gülüş gətirib. Yaradıcılığının
və büsbütün bir ziyalı kimi şəxsiyyətinin
əsas xüsusiyyəti onun milli qaynaqlardan bəhrələnməsi,
milli-mənəvi dəyərlərə son dərəcə
söykənməsidir. Yaratdığı
əsərlər intellektual, ritorikadan,
şüarçılıqdan uzaq, fikrin, hadisənin, təsvirin
mahiyyətinə varan yazılardır. O, insanları
güldürən və güldürərək
düşündürən, duyğusallaşdıran əsərlər
yazır. Onun yumoru intellektual
gülüşü səviyyəlidir, yumorun gücü ilə
tamaşaçını xoşbəxt etməyi bacarır.
Onun tamaşalarına baxdıqca,
düşüncə qatlarına vardıqca, təfəkkürünün
və ifadə tərzinin yumordan necə
qidalandığına heyran olmaya bilmirsən.
Mənfi tipli insanlara gülməyi bacarmaq o qədər
də asan deyil. Gərək bu gülüş ürəkdən
gəlsin, həqiqəti əks etdirsin. Gülüş
eybəcərliyin qənimidir.
Müşfiq
Abbasov təkcə istedadlı, intellektual bir ssenarist, bir
yaradıcı adam kimi deyil, bir insan kimi də
öz vətəndaşlıq borcunu dərk edir, onun bir əsas
meyarı var - həqiqət!
Yəhudi əsilli fransız filosofu Anri Berqson yumorun,
gülüşün başlıca funksiyasını cəmiyyətin
islahı hesab edirdi. İslahın isə bizim toplum, bizim cəmiyyət
üçün necə bir zərurət olduğunun, fikrimizcə,
sübuta ehtiyacı yoxdur.
Biz absurd və özümüzə arzulamadığımız situasiyalara gülürük. Əslində, yumor faciənin diaqnozudur. Güldüyümüz hadisə və personajlar bizi düşündürür. Müəllifin cavab tapa bilmədiyi bütün detallar mətnin yumor qatında olur. Özü yox, oxucu, tamaşaçı düşünür. Nəyə gülmək nə qədər önəmlidirsə, nə ilə güldürmək də o dərəcədə önəmlidir. Naşı müəllif yumoru vaxtında "işə salmasa", hədəfini qaçıra bilər.
O, bir insan kimi də sadəliyi, mehribanlığı, səmimiyyəti, gündəlik davranışları, insaniyyətliyi ilə hamıdan seçilir. Onun illərin sınağından keçmiş dost sədaqəti, bir az ərköyünlüyü, ipək kimi ürəyi, kara gəlmək bacarığı, təmənnasız olmağı hamımıza nümunədir. O, göründüyü kimi olmağı və olduğu kimi görünməyi bacaran insanlardandır.
Bir dəfə dahi Sokratdan soruşurlar ki, "İnsanda ən çox nəyi qiymətləndirirsən?" filosof tərəddüd etmədən deyir ki, "insaniyyətliyi".
Doğrudan da insanlıq zirvəsini fəth etmək hər kəsə nəsib olmur. Bundan ötrü gərək ən azından ətrafdakılara qayğı, xeyirxahlıq, mərhəmətlik göstərmək və digər yüksək keyfiyyətlərə sahib olasan. Bu dünyada insana yaşamaq haqqı verən Tanrı hər kəsin yolunun üstünə sınaqlardan keçmək üçün çətinliklər, maneələr çıxarır. Çiyninə ömür boyu daşımalı olacağı bir yük qoyur. İnsan ağlına, təfəkkürünə və gücünə görə həyatı boyu bu yükü bir məqsəd, amal yolunda çəkməli olur. Güclü xarakterə, bütöv əqidəyə malik olan xeyirxah, nəcib və humanist insan bu dünyaya gəlişinin ictimai mənasını dərk edincə, ona verilən ömrün qədrini bilir, onu daha mənalı və geniş anlamda yaşamağa qərar verir. Elə Müşfiq Abbasov kimi...
Bu yazıda onun haqqında demək istədiklərimin az bir hissəsini qələmə aldım. Əslində, qələmə almadım, onun bu dünyadakı yerini axtarmağa çalışdım. Və deyəsən tapdım da... Ancaq öz düşüncələrimə görə, çünki hər kəsin öz Müşfiqi ola bilər.
Sənətin ən böyük zirvəsi elə onun ucalığıdır. Ucaldıqca sənətin zirvəsində pərvazlanan istedad isə heç vaxt sönməz.
Müşfiq Abbasov illərdir yumoru ilə yol
gedir... Yüz illik, min illik, kim
bilir, bəlkə də, milyon illik yolun yolçusudur. Bu yol
hamar deyil, enişli-yoxuşlu, daşlı-kəsəklidir. Bu
yolda yıxılanlar da, büdrəyənlər də olur. Bu
yol onun qəlbindən, daxilindən başlayır, onu
sonsuzluğa aparır. Bu yol uzun yoldur. Bəzən heç
sonu da görünmür. Amma o, öz yolundan dönməzdir və
dönməməkdə çox qərarlıdır.
Çünki bu yol əbədiyyətə aparan yoldur. Əbədiyyət
yolçusuna isə zaval yoxdur. Gedir və gedir.
Hacı İbrahimov
Hüquq elmləri namizədi
525-ci qəzet.- 2023.- 21 fevral.- S.12;13.