Qərbi azərbaycanlıların
deportasiyası: assimilyasiya və izolyasiya kontekstində
44 günlük Vətən
Müharibəsindən sonra,
Şərqi Zəngəzur
iqtisadi regionun yaradılması ilə Qərbi Azərbaycan məsələsi də daha çox gündəmə gəlməyə
başladı. Azərbaycanın polietnik, Ermənistanın
isə monoetnik dövlət olması, multikulturalizm aspektindən
də bu mövzunu daha dəyərli hala gətirir.
Müasir elmi ədəbiyyatda cəmiyyətdə müxtəliflik
və birliyin izahında, o cümlədən,
multikultural situasiyanın
tənzimləməsində assimilyasiya və izolyasiya məfhumları aktuallıq kəsb edir. Məhz multikulturalizm də
siyasət modeli kimi cəmiyyətdə mövcud olan etnik, irqi, dini
və mədəni müxtəlifliklərə münasibətdə
dövlətin apardığı
konkret siyasəti xarakterizə edir. Bu siyasətin əsasında
cəmiyyətdəki etnik,
irqi, dini və mədəni müxtəlifliklərin qorunması
durur. Multikulturalizm
siyasətinin meydana gəlməsindən əvvəl
etnik, irqi, dini və mədəni
müxtəlifliklərlə üzləşən dövlətlər
bu müxtəliflikləri
əsasən iki siyasət modeli vasitəsilə tənzimləməyə
çalışırdılar: assimilyasiya və izolyasiya. Assimilyasiya siyasəti milli
azlıqların etnik-mədəni
dəyərlərini titul
(əsas) etnosun mədəniyyətinə qatmaqla
cəmiyyətdəki etnik,
irqi, dini və mədəni müxtəlifliklərin ləğv
edilməsini nəzərdə
tutur. İzolyasiya siyasəti isə
milli azlıqların etnik-mədəni dəyərlərinin
titul etnosun etnik-mədəni dəyərləri
ilə hər hansı bir əlaqəsinin qarşısını
almaqla milli azlıqların cəmiyyətə
inteqrasiya olmalarına
imkan vermir. Azərbaycan dilində assimilyasiya ərimə və əritmə, izolyasiya isə təcrid etmə anlayışları
olaraq bilinir.
Qərbi Azərbaycan indiki Ermənistan Respublikasının
əhatə etdiyi, tarixən azərbaycanlılarının
sıx şəkildə
yaşadıqları coğrafi
məkandır. XX əsrdə
Azərbaycanlıların Ermənistandan
deportasiyası və köçürülməsi nəticəsində
hazırda Ermənistan
Respublikasında azərbaycanlılara
məxsus heç bir yaşayış məntəqəsi qalmayıb.
Son iki əsr ərzində Qərbi Azərbaycan adlanan Azərbaycanın tarixi torpaqlarında ermənilər
soydaşlarımıza qarşı
deportasiya, soyqırımı,
etnik təmizləmə
siyasəti aparıb. Məhz bu
ərazilərdə Azərbaycanın
tarixi-mədəni irsinin
məhv edilməsi, azərbaycanlıların ermənilər
tərəfindən assimilyasiya
və izolyasiyaya məruz qalması tarixi reallıqdır.
Azərbaycan multikulturalizm və tolerantlıq strategiyasını
dövlət siyasəti
olaraq həyata keçirir. Belə ki, ölkə
daxilində yaşayan
etnik qruplar və dini icmalar
bu siyasəti o cümlədən, azərbaycançılıq
məfkurəsini əsas
alaraq öz inkişaf dinamikalarını
təmin edirlər.
Dövlət bütün imkanlarından
istifadə edərək
milli və dini icmaların mədəniyyət və
adət-ənənələrinin qorunmasını, inkişaf
etdirilməsini öz öhdəliyi hesab edir. Prezident İlham Əliyevin bu fikirləri tam mənada qeyd olunan dövlət siyasətinin əsas arqumentlərini təşkil
edir: "Hər bir cəmiyyətin gücü onun dini və milli
müxtəlifliyindədir... Əlbəttə, bunun üçün
ənənələr lazımdır,
eyni zamanda, dövlət siyasəti də lazımi səviyyədə aparılmalıdır.
Azərbaycanda hər iki amil mövcuddur".
Təsadüfi deyil ki, Ermənistanda
azərbaycanlılara qarşı
törədilmiş etnik
təmizləmə əksər
hallarda dövlət orqanlarının sistemli fəaliyyəti ilə baş vermişdi. Bu proses
1905-06, 1918-21, 1948-53 və 1988-91-ci illərdə xüsusilə
şiddətli və amansız olub. Zəngəzur daxil olmaqla azərbaycanlılar üstünlük
təşkil edən bir çox bölgələr Ermənistana
verilmiş və yüz minlərlə azərbaycanlının Ermənistandan
deportasiyası barədə
irqçi qərara imza atılmışdı.
Hazırda Ermənistanla Azərbaycan
arasında sülh sazişinin bağlanması,
eyni zamanda, multikulturalizm aspektindən
də mühüm nəticələrə gətirib
çıxaracaq. Belə ki, ermənilər,
Azərbaycanda yaşayan
digər dini və milli icmalar
kimi bərabərhüquqluluq
prinsipinə müvafiq
olaraq yaşamalarını,
buna müqabil azərbaycanlıların Ermənistan
ərazisindəki Qərbi
Azərbaycan torpaqlarına
qayıdışını təmin edəcək.
Məhz bu yaxın günlərdə
cənab Prezident İlham Əliyevin Qərbi Azərbaycan İcmasının inzibati
binasında yaradılan
şəraitlə tanış olması
və orda söylədiyi fikirlər
qeyd etdiyimiz məqamların əsasını
təşkil edir:
"Qərbi Azərbaycan
bizim tarixi torpağımızdır, bunu
bir çox tarixi sənədlər təsdiqləyir, tarixi xəritələr təsdiqləyir,
bizim tariximiz təsdiqləyir. Ancaq əfsuslar olsun ki, ermənilər Qarabağdakı kimi, Qərbi Azərbaycanda da bizim bütün
tarixi, dini abidələrimizi yerlə-yeksan
ediblər, dağıdıblar,
azərbaycanlıların tarixi
irsini silmək istəyiblər, ancaq buna nail ola bilməyiblər.
Çünki tarix var, sənədlər var, xəritələr
var. Bu binada nümayiş
etdirilən, XX əsrin
əvvəllərinə təsadüf
edən xəritə bir daha onu
göstərir ki, Qərbi Azərbaycan tarixi Azərbaycan diyarıdır, şəhərlərin,
kəndlərin adları
Azərbaycan mənşəlidir
və biz yaxşı
bilirik ki, indiki Ermənistan ərazisində tarix boyu Azərbaycan xalqı yaşayıb. İndi əsas vəzifə ondan ibarətdir ki, dünya ictimaiyyəti də bunu bilsin. Artıq bu istiqamətdə işlər başlamışdır.
Ancaq əminəm ki, icma bu işləri
daha məqsədyönlü
şəkildə və
nəticəyə hesablanmış
tərzdə aparacaqdır".
Tarixi məlumatlara
istinadən deyə bilərik ki, bolşevik işğalından
öncə Çar Rusiyası zamanında İrəvan xanlığı
ərazisində müsəlmanlar-azərbaycanlılar
əksəriyyəti təşkil
edirdi. Hətta daha əvəllər,
Gülüstan və Türkmənçay sülh
müqavilələrinə müvafiq olaraq ermənilərin bu qədim Azərbaycan torpaqlarına köçürülməsi
də bilinməkdədir.
Bu mənada Rusiyanın
1920-ci il işğalına qədər
İrəvan ərazisində
müsəlman kimliyi əsas alınırdı.
Ümmət anlayışının bir nəticəsi olaraq ermənilərlə
toqquşmalarda və deportasiyada müsəlman kimliyi önə çıxırdı. Məhz tarix
kitablarında bu çərçivədə cərəyan
edən hadisələr
erməni-müsəlman davası
olaraq bilinir. Bunlara dəlil olaraq, 1905 və 1918-ci illər hadisələrinin erməni-müsəlman
davası adlandırılmasını
göstərmək olar.
Müsəlman kimliyi altında bir çox etnoslar qədimdən bu torpaqlarda yaşayırdılar. Qədim İrəvan ərazisində
multikultural mühit mövcud idi. Məhz bolşevik işğalına
qədər aparılan
deportasiya, assimilyasiya və izolyasiya siyasəti də ümumən müsəlman
kimliyinə yönəlmişdi.
Əlbəttə ki, burada ən çox zərər çəkən
isə azərbaycan türkləri idi. Ümumiyyətlə, dövrün qlobal
siyasi durumu da bu yöndə
idi. Alt qatlarda
dini kimlik milli kimliyi üstələyir,
aparılan mübarizə
və müharibələr
bu istiqamətdə irəliləyirdi. Ermənilərə dəstək verən böyük dövlətlər
onların müsəlmanlara
qarşı zor tətbiq edərək deportasiya siyasəti aparmalarına kömək
edirdi. Bu tendensiya çar Rusiyası süqut etdikdən sonra bolşeviklər vasitəsilə
davam etdi. Beləliklə, mahiyyət dəyişmədi,
əksinə daha geniş vüsət aldı. Hazırda Ermənistan-İran və Fransa üçlüyünün Zəngəzur
koridoruna qarşı çıxmaları bu tarixi düşüncələri
səbəbindəndir. Bu üçlük müsəlman-azərbaycanlı varlığına bu torpaqlarda nifrət bəslədikləri üçün
tarixdə olduğu kimi, müasir dövrdə də özlərinin assimilyasiya
və izolyasiya siyasətlərini tətbiq
etmək istəyirlər.
Bu baxımdan tarixdən ibrət alınmadığı zaman,
təkrar hadisələr
baş verir.
Azərbaycan tərəfi 44 günlük Vətən Müharibəsindən sonra beynəlxalq hüquq və normalar çərçivəsində bu kimi məsələlərin həll olunması üçün beş prinsipə əsaslanan təkliflərini təqdim edib. Qarabağda ermənilərin digər dini və milli icmalar kimi birgəyaşayış dəyərlərinə mənsub olaraq mövcudiyyətləri Azərbaycanın multikultural dövlət siyasətinin tərkib hissəsidir. Yaxın zamanda təqdim olunan Qərbi Azərbaycana Qayıdış Konsepsiyası da bu kontekstdə əhəmiyyət qazanır. Qayıdış konsepsiyasının məzmun və mahiyyətinə diqqət etdikdə görmək mümkündür ki, orada ermənilərin azərbaycanlılara qarşı deporasiya, assimilyasiya və izolyasiya siyasətləri tarixi arqumentlərə əsaslanaraq açıq şəkildə verilib.
Ümumiyyətlə, Cənubi Qafqazda
sülhün və multikultural
mühitin stabil
olması üçün qərbi azərbaycanlıların
öz tarixi
torpaqlarında yaşamaları təmin olunmalıdır. Bu, hər iki tərəf
üçün multikultural
inteqrasiya prosesini ehtiva edir. Ermənistan tərəfinin
bu tarixi reallığı və fürsəti qaçırması
özləri üçün
çox böyük uğursuzluqlara aparıb çıxaracaq.
Anar
OSMANLI
İqtisad üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2023.- 21 fevral.- S.7.