Ölüm, sevinmə çox...
Xalq artisti Ramiz Novruzun
əziz xatirəsinə
Onun ölüm xəbərini eşidəndə nə hallara düşdüm. Bilirdim ki, ağır xəstədir,
amma mən də onun
dostlarından biri kimi Allaha yalvarırdım, ona
nicat diləyirdim. O, görkəmli ədəbiyyatşünas
Xeyrulla Məmmədovun qohumu idi. Bizi də Xeyrulla müəllim
(Allah rəhmət eləsin!) tanış
etmişdi. Bu tanışlıqdan sonra mən
onun bütün tamaşalarına gedib baxırdım. Hərdən müxtəlif tədbirlərdə
görüşürdük.
Zahirən,
onunla oturub söhbət edəndə, yol gedəndə,
ünsiyyətdə olanda o qədər də hiss eləmirdim
ki, bu, aktyordur, özü də istedadlı, sənətdə
özünün dəst-xətti olan, öz SƏSİ və
NƏFƏSİ ilə seçilən aktyor - Xalq artisti Ramiz
Novruz. Onunla dünyanın cürbəcür işlərindən
söhbət edəndə, o söhbəti üsulluca ədəbiyyat
müstəvisinə gətirəndə hiss eləmirdim ki, bu,
həm də içi sözlə dolu bir hekayəçi, bir
dramaturqdur - "Ulduz" jurnalında vaxtilə bir neçə
maraqlı yazısı çap olunmuşdu, iki pyesin müəllifidir,
hər iki pyes səhnədə oynanılıb və uğur
qazanıb.
Amma... bütün bunlar sənət təcəssümü
anında dəyişir, başqalaşır. Səninlə
üzbəüz oturub söhbət edən Ramiz Novruz bu adilikdən
sıyrılıb çıxır, səhnədə obrazlar
yaradan gözəl bir aktyora çevrilirdi.
Görünür, sənətdə elə bir sehr var ki, o
sehri yalnız təcəssüm məqamında hiss edə bilərsən. Bəxtiyar Vahabzadənin
"Hara gedir bu dünya" pyesində Laçın
obrazı səni həyatda gördüyun Ramiz Novruzdan
düşünən, fikirlər dünyasına baş vuran
bir insana çəkir. Ramiz öz
içindəki, duyğusundakı filosofluğu
laçına bağışlayın və
Laçınlaşır.
Bir
televiziya tamaşasına baxmışdım vaxtilə:
"Antoni və Kleopatra" (rejissoru Rövşən
Almuradlı idi). O tamaşada boy-buxun, cəngavərlik qaməti
və qətiyyəti Antoniodan gəlir, amma bu Antonio elə
Ramizin öz dünyasında yaratdığı Antonio ilə
qoşalaşırdı.
Elçinin "Mənim sevimli dəlim" pyesində
Ramiz Baş redaktor rolunu oynayırdı. Cəmiyyətin
bu xaotik mənzərəsində hər şeyin dəliləşməyə,
kütləvi dəlilik sindromuna düçar olduğu bir
mühitdə Baş redaktorun səbr və təmkinini saxlaya
bilməyib ozü də cərgəyə qatılmağı
və Dəli olmamağın mümkünsüzlüyü
Ramizin yaratdığı obrazda çox parlaq ifadə olunurdu.
Və Ramiz bəlkə də öz səbri və
səbrsizliyini, təmkini ilə
dözümsüzlüyünü, yəni ən çətin
anlarında birinci halın ikinciyə keçidini o rola
"ötürə" bilmişdi. Yəni
Ramiz bütün yaratdığı obrazlarda özünün
daxili aləmindən hissəciklər qoparırdı o rollar
üçün.
Təbiəti etibarilə Ramiz çox həlim, gülərüz,
qılıqlı insan idi. Üzü
gülürdü həmişə. Ancaq kim
bilir, bu gülər üzün arxasında, ÜRƏK deyilən
o mənəvi generatorun içində nələr
yatırdı.
Ramiz Novruz üçün aktyorluq özünüifadə
idi. Pul qazanmaq-filan deyildi. Ramiz Novruz
tipli sənətçilər bu sənət meydanında
özlərini ancaq taleyin haçansa onlara bəxş etdiyi
parlaq və uğurlu rollarda xoşbəxt hesab edə bilərlər.
Ancaq belə xoşbəxtliklər hər zaman olmur...
Hər zaman "Pompeyin Qafqaza yürüşü"
kimi pyes yaranmır və o pyesdə Ramiz qrimsiz-filansız
Pompeyi oynamır. Və o tamaşada Ramiz müstəbid bir
insan obrazı ilə sənət tərcümeyi-halında
yeni bir səhifə açırdı.
Hər zaman "Mənim sevimli dəlim" yaranmır və
Ramiz orda - o tamaşada əzabkeş rolunda mücəssəm
olmur.
Hər zaman Həzi Aslanov haqqında film yaranmaz və o
filmdə Ramiz bu böyük sərkərdənin
obrazını heç kimin oynaya bilməyəcəyi tərzdə
ifa edə bilməzdi.
Hər zaman "Xanuma"dakı Knyaz rolunu oynamaq olmur.
Amma
bütün bunlar, nə yaxşı ki, sənət hadisələridir
və Ramiz Novruzu gördüyümüzdən və
düşündüyümüzdən daha önəmli
görsək və düşünsək belə, bu sənət
taleyinə şükürlər olsun!
Ramiz Novruz üçün bu rollar onun tale məsələsini,
sənətdə seçilmək və fərqlənmək
şansını həll edən uğurlu hadisələr idi.
Ramiz Novruzun sənətdə bir Şəxsiyyət kimi
baş əydiyi, ustad sandığı insanlar vardı. Ancaq onun taleyində silinməz
izlər buraxan bir insanı burada xatırlamamaq ədalətsizlik
olar: Adil İskəndərov. Bəlkə də 100 il keçəcək,
dünyaya yeni sənəti duyanlar gələcək, onlar bu
böyük sənətkar haqqında nəsə təzə
söz deyəcəklər, onun sənətdəki yerini bizdən
artıq qiymətləndirəcəklər, amma Adil İskəndərov
obrazını onlar Adil İskəndərovun tələbəsi
Ramiz Novruzov kimi canlandıra bilməyəcəklər. Onunla
üzbəüz oturub dilindən eşitdiklərim:
"Mən
1978-ci ildə indiki N.Tusi adına
APİ-nin Filologiya fakültəsinə daxil oldum. Lakin dünyada hər şey məni səhnəyə
- teatr aləminə çəkirdi, valideynlərim isə bu
haqda düşünməyi belə mənə qadağan
etmişdilər. Ancaq bu sonsuz sevgi
qarşısında gücsüz idim, ona görə
APİ-nin tələbəsi ola-ola teatr institutunda azad dinləyici
idim. Adil müəllimin kursundaydım və
o mənim qarşısıalınmaz eşqimi duyub məni
instituta cəlb etdi. APİ-ni tərk etdim
və təbii ki, valideynlərim də istər-istəməz
bu sevgimin qarşısında təslim oldular.
Adil
İskəndərov zahirən zəhmli bir insan idi, amma bu zəhmli
kişinin sifəti
arxasında körpə bir uşaq gizlənmişdi. O,
çox güclü və parlaq danışa bilmirdi, amma onun
danışığında elə qüvvətli bir biotok
vardı ki, sehirlənirdin. Adil müəllim azərbaycanlı
vətəndaş kimi aktyor-rejissor obrazının tam təcəssümü
idi. Nizam-intizam, qayda-qanun, ölçü-biçi... Bu sözlər onun həyat və fəaliyyətində
dispetçer rolunu oynayırdı. İntizamsız
tələbə, intizamsız aktyor onun gözünün
düşməniydi. Özündən
razılıq, iddia və təşəxxüs - bu cür
naqis cəhətlərə də dərhal kəskin
reaksiyasını bildirirdi. Deyirdi: "Qadam, bu sənətdə
heç bir zirvə yoxdu. İstənilən
vaxtda səndən də güclü bir sənətçi
meydana gələ bilər. Ona görə
də hansı gün o tamaşada oynamağa gəlirsənsə,
elə hesab elə, birinci dəfə oynayırsan".
Adil İskəndərov Şəxsiyyət idi və təbii
ki, hər hansı bir şəxsiyyəti də qiymətləndirməyi
bacarırdı. Deyirdi: "Vaqif" pyesini Səməd Vurğunla bir
yerdə hazırlayırdıq. Pyesdə
ayrı-ayrı parçalar vardı ki, təzədən
yazılırdı. Balkona, siqaret çəkməyə
çıxırdım. Gəlib
görürdüm ki, Səməd bir neçə dəqiqənin
içində kağızları doldurub. Heyrətlənirdim
və deyirdim: "Qadam, bu qədər sözlər hardan
çıxır belə?"
Bəli, Adil İskəndərov Azərbaycan rejissura sənətində
bir məktəb yaratdı. Onun tələbəsi
olmağımla fəxr edirəm".
Əlbəttə, sənətdə Ustadlıq, Müəllimlik
kultu vacibdir, ancaq sənətçinin bu ustaddan nə öyrəndiyi,
onun sənət dərslərindən necə
faydalandığı da əsas şərtdir. Və bir də
ən başlıcası, sən özün bu sənətdə
nə iz buraxmısan və nə yaradacaqsan? Bu mənada Adil İskəndərovun
çox-çox tələbəsi onun sənətindən,
ustadlığından qədərincə faydalanıb özləri
əsl sənətkar oldular. Ramizlə bir
kursda oxuyan Nurəddin Mehdixanlı indi xalqın sevimlisi olan
aktyorlardandır. Bəxtiyar Xanızadə, Şəfəq
Əliyeva, Səidə Quliyeva haqqında da bu sözləri
demək olar. Ramiz Novruzov da o məktəbdən
keçdi.
1981-ci ilədək
- Akademik Teatra gələnə kimi o, bir il
Sumqayıt Teatrında işlədi. N.Həsənzadənin
"Qoy bütün Şərq bilsin" tamaşasında
general Əliağa Şıxlınskinin obrazını
yaratdı. Və bu roldakı uğuru
Hökümə Qurbanovanın xoşuna gəldi. Onun köməkliyi ilə 1981-ci ildən taleyini
Baş Teatrımızla bağladı.
Mən Ramiz Novruzun o teatrda oynadığı rolların əksəriyyətini
görmüşəm. Üstəlik televiziya
tamaşalarındakı oyunlarını da. İndi o rolların bir çoxu mənim də
xatirimdə deyil. Ancaq elə rolları var
ki, onlar yaddaşlardan silinən deyil.
Ramiz deyirdi ki, aktyorun parlamasında və
özünü təsdiq etməsində, heç şübhəsiz,
rejissorun böyük xidməti var. Məni bir aktyor kimi kəşf
edən ilk rejissor Namiq Ağayev oldu. O, içimdə mürgüləyən
potensialı aşkara çıxardı. İkinci
belə rejissor Bəhram Osmanov oldu. Bəhram,
əgər belə demək mümkünsə, aktyoru içəridən
görə bilir. Diqqət etmisinizmi, onun
tamaşaya qoyduğu pyeslərdə hər bir aktyor öz
yerindədir. Ancaq mən həm də öz rejissorumu və
öz böyük rolumu gözləyirəm.
Günlərin bir günündə, bəlkə də
Tanrının diqtəsilə Ramiz Novruv "At ilinin birinci
ayı" adlı bir pyes yazdı. 1990-cı ilin Qanlı
Yanvar hadisəsi hamımız kimi Ramizi də
sarsıtmışdı və o, yazdığı pyesdə məmləkətimizin
o qara günündən doğan hissləri, duyğuları səhnəyə
gətirmişdi. Pyesi Gəncə
teatrına apardı və əsər ixtisar olunsa da, Gəncədə
komendant saatı günlərində oynanıldı.
Sonra ikinci pyes doğuldu. Onu ilk dəfə
aktyor dostu Mikayıl Mirzəyə oxudu. Mikayıl
bəyəndi, sonra Həsən Turabov. Və
bir də afişalarda gördük ki, "Hələ sevirəm
deməmişdilər" ("Şeytan günahı")
tamaşaya hazırlanır (quruluşçu rejissor Bəhram
Osmanov).
Getdik,
tamaşaya baxdıq və aktyor Ramiz Novruz bir anda mənim gözlərim
qarşısında dramaturq Ramiz Novruza çevrildi.
Əsər günümüzün ən vacib bir mövzusuna həsr olunmuşdu. Qarabağ problemi Ramiz Novruz təfsirində səhnəyə gəlir, tamaşaçıları hədsiz dərəcədə həyəcanlandırır, sarsıdır və düşünməyə məcbur edirdi. "Əgər bu tamaşa 1992-1993-cü illərdə yazılsaydı və həmin illərdə oynanılsaydı, tamaşa zalında oturan cavanlar birbaşa teatrdan çıxıb döyüşə gedərdilər" - o zaman böyük aktyor Həsən Turabovun tamaşaqabağı söylədiyi bu sözlərin həqiqiliyinə biz də inanırdıq. Pyesdə bir dəlixana təsvir olunur. Müxtəlif xasiyyətli dəlilər. Məlum olur ki, ermənilər buraya hücüm çəkəcəklər. Nəhayət, gözdənilən hücum. Ermənilər - Andronik (Rəşid Səməndər), Minas (Pərviz Bağırov), Aram (Rövşən Kərimduxt), 2-ci Sona (Vəfa Zeynalova) gəlir. Əsl, dramatik və fəci situasiyalar bu məqamdan başlanır. Erməni murdarlığı və vəhşiliyi köməksiz və gücsüz insanlara münasibətdə bir daha bütün iyrəncliyə meydana çıxır. Bu məlum. Ancaq dəyişən təkcə hadisənin doğurduğu situasiya deyil, həm də dəli olanların Dəlilik örtüyündən çıxmaları idi. Dəlilərdən biri - Şou-Zəli (Əsgər Məmmədoğlu) Andronik adını eşidən kimi: "Bəs sənin iki qulağın var ki? O biri bəs nə vaxt bitdi?" - deyir və dərhal öldürülür. Beləcə, dəliliyin ağıllılığa, şüurlu formaya keçidi hər dəfə bir güllə ilə susdurulur. Pyes azərbaycanlı qızı Sonanın monoloqu ilə bitir: "Qalxın, gəlin, bacınızı qoruyun. Unudun gündəlik cılız qayğıları. Əl-ələ verin, çiyin-çiyinə dayanın, bir olun! Bizi qurtarın, torpağı sevindirin, sonra istəsəz yenə nəyin üstündə istəyirsiniz, mübarizə aparın. Amma indi dizinizi açın! Qəddinizi düzəldin, başınızı dik tutun! Gəlin, xilas edin bizi".
...Ramiz Novruz o mübarizələrin, 44 günlük zəfər qələbəmizin canlı şahidi oldu.
Mən Əli Kərimin bir şeirindən bu misralarla əziz dostumun xatirəsini yad edirəm:
Gedir,
insan gedir, sənətkar gedir,
Bu gedən hər gedib-gələndən deyil.
Ölüm, sevinmə çox, bu sevinc nədir?!
Bu ölən
sənə hər öləndən deyil...
Vaqif
YUSİFLİ
Filologiya
elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2023.-23 fevral.- S.12.