Zəlzələnin
oyatdığı suallar
Esse
Zəlzələnin dağıntıları
altında qalıb can
verən uşaqları
düşünəndə istər-istəməz adamın
ağlına bu fikir gəlir ki, görəsən, Allah
niyə bütün bunlara imkan verir?
Bu suala cavab olaraq bəzi adamlar deyir ki,
Allah bu cür dəhşətli zəlzələlərlə
öz bəndələrinə
xəbərdarlıq edir,
onları imtahana çəkir, yaxud qəzəbini göstərərək
günahkar insanları
cəzalandırır. Amma çox maraqlıdır, gəlin, hesab eləyək ki, bu deyilən doğrudur, o zaman, görəsən, nəyə
görə Allah, cəzalandırmaq
üçün, yaxud
imtahana çəkmək
üçün məhz
ona ibadət eləyən, müsəlman
olan, sakit, kasıb, dinc həyat tərzi sürən adamları seçir? Görəsən,
Allah nə üçün
haram işlərlə,
çirkin əməllərlə
məşğul olan,
heç Allah haqqında
düşünmək ehtiyacı
duymayan, onun qadağaları barəsində
indiyəcən bircə
dəfə də fikirləşməyən, gecə-gündüz
barlarda, diskotekalarda, klublarda içki içən, qumar oynayan, heç bir sərhəd olmadan hər gün istədiyi şəxslərlə yatıb-qalxan,
hətta öz həmcinslərinin də
"dadına baxmaq"dan
çəkinməyən insanlara,
toplumlara yox, məhz kasıb, sadə, təmiz həyat tərzi sürən,səhərlər uşaqlarını
məktəbə aparan,
yaxud yeni doğulacaq körpələrini
gözləyən ailələlərə
xəbərdarlıq edir,
onları cəzalandırır?
Niyə?
Dağıntılar
altında qalıb can
verən və həyatın hələ nədən ibarət olduğunu anlamayan uşaq, görəsən,
nəyin cəzasını
çəkir? Bir gün
əvvəl dərsə
hazırlıqsız getdiyi
üçün, yaxud
karandaşını sinif
yoldaşı ilə paylaşmadığı üçün
heç kəsə belə cəza verilmir.
Görəsən nə üçün o uşaqların cəzası,
məsələn, başqa
ölkələrin torpağına
və on minlərlə
insanın həyatına
qənim kəsilən
işğalçı liderlərdən
daha tez veriləsi oldu? Niyə?
Ateistlər üçün bütün
bu sualların çox sadə və rahat bir
cavabı var:
"Çünki Allah yoxdur".
Allahın varlığını hiss edən, bilən, duyan və ona
inanan adamlar isə, zənnimcə, bu suallara cavab
verərkən böyük
bir çətinliklə
üzləşəcəklər.
Lakin illər ərzində davam edən düşüncə və
mütaliələrimdən sonra hiss edirəm ki, mənim bu suallara veriləcək
məntiqli cavablarım
var. Amma onu da hiss edirəm ki, ağlımdakı cavabları ətraflı izah etsəm, bundan ötrü kitab yazmalı olaram və hər hansı kitab da tezliklə
ərsəyə gələcək
bir şey deyil.
Sadəcə çox qısa
şəkildə bir-iki
məqamı qeyd edəsi olsam, onu demək lazımdır ki, Allahın iş prinsipi heç də insanların düşündüyü şəkildə
deyil. Quranı diqqətlə oxuduqda, həyatı diqqətlə
müşahidə etdikdə,
yara tökmüş bədəninin ağrısıyla
yaşamağa məcbur
qalan Eyyubun, illərlə zindanda yatan Yusifin, çarmıxa çəkilən
İsanın, uşaqkən
ölən oğlunu öz əliylə torpağa verən Məhəmmədin məhz
peyğəmbər olduqlarını,
lakin həyatdakı səbəb-nəticə əlaqələrinin,
fiziki qanunların onlara da bərabər
şəkildə tətbiq
edildiyini dərk edəndə Allahın iş prinsipinin necə olduğunu təxminən anlamaq mümkündür.
Tanrının kainatı idarəetmə
tərzi (əksər
hallarda) fiziki qanunlara və səbəb-nəticə əlaqələrinə
əsaslanır və
elə buna görə də, məsələn, Bill Qeyts
hər hansı biznes sahəsində fəaliyyət göstərərkən
Tanrı onun ateist olmağına baxıb işini uğursuz etmək haqqında düşünmür,
Tanrı onun uğurunu, gördüyü
işin dəqiqliyinə,
tədbirliliyinə görə
müəyyənləşdirir.
Yəni Tanrının cəzavermə
prinsipi də bir qanunauyğunluq üzrə işləyir. Və sırf bu nöqteyi-nəzərdən
baxdıqda, olduqca sərt və təhlükəli səslənən
aşağıdakı fikri
də demək yanlış olmaz:
Bəli, Tanrı zəlzələ
ilə insanları cəzalandırdı.
Amma bu cəza o insanların namaz qılıb-qılmamağına,
oruc tutub-tutmamağına,
yaxud hicab bağlayıb-bağlamamağına görə verilməmişdi. Bu cəza, o insanların binaları keyfiyyətsiz və bərbad şəkildə tikməyinə
görə verilmişdi.
Bu cəza, artıq
polislər tərəfindən
həbs edilmiş neçə-neçə podratçının
rüşvətxor və
qanunsuz fəaliyyətlərini
bildikləri halda hər kəsin buna laqeyd qalmağına,
bununla mübarizə aparmamağına, buna göz yummağına görə verilmişdi.
Bu cəza, binaları
inşa edən və zəruri tikinti materiallarının
azlığını görsə
də, buna məhəl qoymayan fəhlələrin və
ustaların vecsizliyinə
görə verilmişdi.
Əgər Tanrının cəza prinsipi məhz bu şəkildə olmasaydı, o zaman Yaponiyada 9 ballıq zəlzələlərə tab gətirən göydələnlər
də yerlə-yeksan olmalı və altında qalan hər kəsi öldürməliydi.
Göründüyü kimi Tanrı, insanı ateistliyinə görə yox, vicdanına və gördüyü işi nə dərəcədə
ləyaqətlə icra
etməsinə əsasən
cəzalandırır.
İnsanın nə üçün
yaradıldığını izah edən, Mülk surəsinin 2-ci ayəsindəki bu cümləni dərindən
anlamağa cəhd etdikdə məsələ
bizim üçün
bir qədər də aydınlaşmış
olar:
"Hansınızın daha yaxşı iş görəcəyini yoxlamaq
üçün həyatı
və ölümü
yaradan Odur".
Bəli,
qənaətimcə, bu
ayədə yer alan "yaxşı
iş görmək"
ifadəsi, təkcə
xeyirxahlıq etməyi
yox, məhz elə gördüyü işi vicdanla və gözəl şəkildə yerinə
yetirməyi də vurğulayır. Bunun belə olduğuna inanmağınız üçün
hər hansı bir işi bütün
diqqətinizlə gördükdən
və istədiyiniz nəticəyə nail olduqdan
sonra içinizdə duyduğunuz o xoşbəxtlik
və rahatlıq hissini xatırlamağınız
və o hissin Allahdan bir növ
mükafat olduğunu dərk etməyiniz yetərli olar.
Yaxud uçmuş binalardakı
betonların adi əllə rahatca ovulduğunu göstərən
televiziya ekranlarındakı
səhnələri yada
sala-sala Quranın bir ayəsinə də nəzər yetirək:
"Başınıza gələn hər hansı müsibət öz əllərinizlə
gördüyünüz işlərin
nəticəsidir" (Şura
surəsi 30).
Başqa
bir məqam:
İlk baxışdan kasıb və çətin həyat yaşadığını
gördüyümüz və
bədbəxt olduğunu
düşündüyümüz bir adamın əslində zəngin və xoşbəxt görsənən birindən
daha rahat, daha xoşbəxt olması mümkün olduğu üçün,
ağır və pis durumda qalan
birinə də Allahın necə yardım göstərdiyini,
qəlbini hansı hisslərlə dəstəklədiyini,
çəkdiyi əzabı
necə yüngülləşdirdiyini
heç kəs bilə bilməz. Qısa izah etdiyim üçün, çox oxucunun anlamaqda çətinlik çəkəcəyi bu
məqamı daha yaxşı başa düşməyə Enbiya
surəsinin 69-cu ayəsi,
bəlkə, müəyyən
qədər faydalı
ola bilər:
"Biz də: "Ey atəş! İbrahimə qarşı sərin
və zərərsiz ol!" - deyə
buyurduq".
Bu məsələylə bağlı
digər məqam da ondan ibarətdir
ki, heç kəs həyatın ölümdən daha yaxşı olduğunu, ölümün həyatdan
daha pis olduğunu isbat edəcək bilgi və təcrübəyə
malik deyil və kliniki ölüm yaşayan adamların hiss etdiyi duyğular da məşhur Vanqanın aşağıdakı iki
cümləsiylə üst-üstə
düşür:
"Əgər ölüm anında insanın nələr hiss etdiyini bilsəydiniz, hamınız
elə bu dəqiqə ölmək istəyərdiniz".
Yaxud:
"Ruhların hara
gedəcəyini bilsəydiniz,
bir gün də artıq yaşamaq istəməzdiniz".
7 fevral, 2023
Təvəkkül BOYSUNAR
525-ci qəzet.- 2023.-23 fevral.- S.7.