Fəlsəfi gəzişmələr
Sevdiyim filosof Niyazi Mehdi İmmanuel
Kantı mənə necə sevdirdi
Niyazi
Mehdi və Dilarə Mehdinin müştərək
yazdıqları"Fəlsəfə tarixində fəlsəfə"
kitabından aldığım bilgilər kontekstində
"fantaziyalarım"
Vaxtilə
Kant deyəndə ki, bütün maddi varlıq öz sirlərini
bizə axıradək açmayan, necəliyini sona qədər
bilmədiyimiz nəsnələr məcmusudur - bu fikir heç
də hamı tərəfindən anlaşıqlı
qarşılanmadı. Elə indinin özündə
də Kantın bu tezisinin mahiyyətini başa düşmədiklərindən
onu istehzalı gülüşlə qarşılayan
düşüncə sahibləri çoxdur. Məntiqləri
belədir ki, hər şey mənim gözümün
qarşısındadırsa, mən hər şeyin
formasını, rəngini görürəmsə, əlimi
vuranda bərkliyini, yumşaqlığını hiss edirəmsə,
onlar necə Kantın dediyi kim sirrini gizlədən
"özündə şey" ola bilər?
Amma
Kantın təliminin növbəti tezisi bu etirazı illüziyaya çevirir - Bizim
gördüyümüz hər şey onun özü deyil,
şüurumuzdakı əksi, yəni şəklidir. Hamımız onları ona görə eyni formada, rəngdə
görürük ki, beynimiz və beynimizdəki məkan
ölçüləri eyni quruluşa malikdir (Burda mötərizə
açıb öz "fantaziyalarımın" bir tezisini təqdim
edirəm: Məsələn, buğda dənəsini biz də
görürük, qarışqa da, fil də. Hardan bilək ki, onlar da bu buğda dənəsini elə
bizim gördüyümüz formada, rəngdə görürlər
və kimin gördüyü buğda dənəsi elə o
buğda dənəsinin özüdür?).
Burdan da
növbəti tezisə - sonuca çıxırıq: Biz
heç zaman gözümüzün gördüklərinin (yəni
gördüyümüz şəkillərin)
duyğularımızdan qıraqda hansı formada, rəngdə
olmalarını
yoxlaya bilmiriksə, deyə bilmərik ki, dünya
elə bizim gördüyümüz kimidir (Bu tezis "Allah
dünyanın sirlərini bizə axıradək
açmır, ən düzünü Allah bilir"
inancımızla çox həmahəng səslənir).
Kantın dediyi və çoxlarına çatmayan
"özündə şey" (yəni mahiyyəti
özündə qalan, sirrini bizə açmayan şey)
anlayışı da elə bunu deyir.
İndi
isə Kantın dedikləri əsasında öz
düşüncə sayrışmalarımı -
"fantaziyalarımı" açıqlayıram:
1. Biz əslində
öz duyğularımızın verdiyi və
şüurumuzdakı şəkillərdən ibarət bir
dünyada mövcuduq. Bu dünyanın əslinin
(yəni orijinalının) necə olduğundan xəbərsizik
və bunu heç vaxt bilməyəcəyik də. Materialistlərin çox xoşladığı
obyektiv (yəni şüurdan asılı olmayan) gerçəkliyin
necə olduğunu bir Allah bilir. Elə isə
"obyektiv gerçəklik" anlayışı ilə
materialistlər kimi spekulyasiya etmək yox, onu
danışıq və yazı dilimizdən birdəfəlik
çıxarmaq daha düzgün olar.
Bir
şeyi ki, Allahdan başqa heç kim bilə
bilməz, onu bilmək üçün çabalamaq da mənasız
məşğuliyyətdir!
2. Biz
bütün həyatımız boyu şüurumuzun verdiyi
şəkillər dünyasında mövcuduqsa, hər
birimizin tanıdığı hər kəs onun özü
deyil, şəklidir. Hər birimiz
özümüz üçün də, başqaları
üçün də şəkilik. Deməli,
dünya bizim duyğularımızın və
şüurumuzun məhsuludur. Və deməli,
dünyanı Allahın bizə verdiyi imkanlar daxilində dərk
etməyin yeganə yolu - idealist filosofların təklif etdiyi
yoldur.
3. Bizim
bütün həyatımız başda özümüz
olmaqla gördüyümüz şəkilləri gözəlləşdirmək,
bizə xoş gələn, ləzzət verən görkə
salmaq üçün çabalardır. Müasir
terminologiya ilə desək, biz əməllərimizlə,
düşüncələrimizlə bir növ fotoredaktor
funksiyasını yerinə yetirən subyektlərik. Köhnə, xoşumuza gəlməyən
fotoları fotoredaktor proqramında abıra alıb gözəlləşdirdiyimiz
kimi, dünyanın şəklini də gözəlləşdirmək
istəyirik. Bu işdə bizim ən
güclü alətimiz, fotoredaktor "proqramımız" -
ədəbiyyat, incəsənətdir. Və
hər kəs də öz proqramının gücü
çatan dərəcədə bu işi görə bilir.
4. Əgər
biz "şəkillər dünyasında
yaşayırıq" fikrini qəbul ediriksə (qəbul etməməyə
isə əsasımız yoxdur), bu o demək deyilmi ki,
gördüyümüz və içində olduğumuz
dünya əslində hamımızın bir yerdə
gördüyü böyük bir yuxudur və biz o yuxudan
yalnız bu dünyadan köç edəndə
ayılırıq?
Sonda
"fantaziyalarımın" zirvəsində dayanan bir sualla
bu qeydləri oxuyub mənimlə razılaşmayanlara üz
tuturam:
Fərz edək ki, bizim dünyaya alternativ bir dünya da
var və orada bütün insanlar elə doğulublar ki,
gördükləri şüurlarında yalnız ağ-qara
şəkillər kimi mövcuddur. Sizcə, o
dünyanın adamlarının ağlına gələ bilərmi
ki, dünya əslində, məsələn, bizim bildiyimiz kimi
rəngbərəngdir?
P.S. Mənim qeydlərimi sonadək
oxumağa səbriniz çatdısa, Kantın ruhuna bir sağ
ol deməyi, Niyazi Mehdiyə isə cansağlığı
arzulamağı unutmayın.
İNTİHAR
HAQQINDA
Statistika göstərir ki, intihar edənlər
arasında maddi cəhətdən əziyyət çəkib
həyatdan bezənlər, psixi zədə alıb ruhi-psixoloji
tarazlığını itirənlərlə yanaşı, təmin
olunmuş həyatdan doyub ondan üz döndərənlər
də kifayət qədərdir (ruhi xəstələrin aqibəti
ayrı söhbətin mövzusudur).
Maddi cəhətdən
təmin olunmuş, demək olar ki, ömrü boyu
arzuladıqları və nail olduqları hər şeyə -
var dövlətə, şan-şöhrətə
qovuşmuş tanınmış şəxslərin - məşhur
yazıçıların, ümumxalq məhəbbəti
qazanan sənət adamlarının da intihar etməsi həqiqətən
də düşündürücüdür - axı necə
ola bilər ki, arzuladığın hər şey əlinin
altında ola, amma sən bundan bezib intihar edəsən?
Sən demə, bu sualın cavabı sırf fəlsəfi
xarakter daşıyırmış. İş burasındadır ki,
dünyanın, təbiətin və həyatın mövcudluğu
imkanlar və
reallıq arasındakı nisbətin qiymətindən
birbaşa asılıdır. Yəni dünya
ona görə mövcuddur ki, imkanların hamısı
reallığa çevrilməyib. Həyat
əslində imkanların reallığa tədricən
çevrilməsi sayəsində mövcuddur, çünki bu
çevrilmə prosesi dinamika, hərəkət, fəaliyyət
deməkdir və əgər bütün imkanlar
reallığa çevrilsə, inkişaf, fəaliyyət
üçün heç bir motiv, stimul qalmaz.
Bu prosesə
məişət, şəxsi həyat kontekstində
baxdıqda mahiyyət dəyişmir: arzulanan hər şey
reallığa çevrilirsə, hər şey əlinin altında
olursa, bu o deməkdir ki, daha arzulamağa heç bir şey
qalmayıb, bütün imkanlar reallığa çevrilərək tükənib. Bu
isə həyatın sönməsi, ölməsi deməkdir.
Ölü həyatdan can qurtarmağın ən kəsə və
təsirli yolu isə özünü həmin ölü həyatla
identifikasiya etmək - yəni ölümə aparan intiharı
seçməkdir.
Nə qədər
acı da olsa, həqiqət budur...
SONU
GÖRÜNMƏYƏN DARTIŞMA
Pis
xüsusiyyətlərin daşıyıcısı olan mənfi
obrazlar yaratmaq üzrə ixtisaslaşmış aktyorlardan, adətən,
az yazırlar, hətta çox vaxt
onları heç yada da salmırlar. Gətirilən arqument isə
belədir: "Bir şey ki, arzuolunmazdır, həmişə
inkar olunur, insanda ancaq neqativ hisslər doğurur, ona diqqət
ayırmağa dəyərmi?"
Mənsə
deyirəm: "Bəli, dəyər! Pisə də
ən azından yaxşıya ayrılan diqqət qədər
diqqət ayrılmalıdır. Çünki
"yaxşı" ancaq "pisin" fonunda yaxşı
olur - "pis" yoxdursa, heç "yaxşı" da
olmur. Biz hansısa keyfiyyəti yalnız məqbul,
məqsədəuyğun hesab etmədiyimiz keyfiyyətlə
müqayisə edəndə həmin keyfiyyəti
daşıyan bütün nəsnələr dönüb
yaxşı olur. Məqbul və məqsədəuyğun
olmayan keyfiyyət və həmin keyfiyyətə malik
bütün nəsnələr isə pisdir. Deməli, pis yaxşının mövcudluğunun
şərtidir, o yoxdursa, yaxşı da
yaxşılığını itirib adiləşir, yəni
yaxşı olmur.
Yaxşı
- "nə yaxşı, nə də pis"dən yuxarı,
pis isə aşağı sapmadır. Elə isə sual
yaranır: Bəs onda nə pis, nə də yaxşı
olanlar nədir?
Elə fikirləşməyin ki, bu sualın asan
cavabı var.
Aydınlıq
üçün sualı konkretləşdirək və
"yaxşı - pis" haçasından kənarda qalan nəsnələrin,
hadisələrin nə olduğunu aydınlaşdıraq.
Əgər yaxşı (məqsədəuyğunluq, tələbatı
ödəmək) və pis (məqsədə uyğun olmamaq,
tələbatı ödəməmək) keyfiyyəti
yoxlanılan hansısa bir nəsnənin, olayın əlamətləridirsə,
deməli, yaxşısı və pisi olmayan hansısa bir nəsnə
əslində hansısa anlayışı bildirən modeldir,
maketdir, sadəcə içi boş olan forma və
biçimdir.
Biz "Masanın üstündə kitab var" - deyəndə sadəcə
olaraq kitab anlayışını verən maketə işarə
edirik, kitabın yaxşı, yaxud pis olmasına yox.
Bütün bu deyilənləri insanlara da şamil etmək
olar.
Yaxşı adam mənim (sənin, onun...
toplumun) təsəvvüründə məqdədəuyğun,
mənin (sənin... cəmiyyətin) tələbatına
uyğun işlər görən adamdır. Amma iş
burasındadır ki, pis adamlar olmasaydı, bu keyfiyyətləri
"yaxşı" kimi formula eləmək şansı da
olmayacaqdı, yəni yaxşılıq aktuallığını
itirəcəkdi. Nə yaxşı, nə də pis olan adam isə heç bir keyfiyyət
daşımayan vücud, əyninə gözəl paltar
geyindirilib mağazaların vitrinlərinə qoyulmuş maniken
kimi bir şeydir.
İşıqlı
hava anlayışı yalnız qaranlığı, isti
anlayışı yalnız soyuğu tanıyan şüurda
yarana bildiyi kimi, yaxşı adam
anlayışı da yalnız pis adamın nə olduğunu
bilən ağlın məhsulu ola bilər.
Deməli, "pisin" diqqətdən kənarda qalmalı olduğunu düşünmək hardasa yaxşı üçün quyu qazmağa, bu anlayışı məhv etməyə yönəli düşüncədir.
Yaxşının əzəməti, gücü, möhtəşəmliyi yalnız pisə münasibətdə, pislə nisbətdə reallaşır və onda biz pisi arzuolunmaz hal kimi inkar eləməklə yanaşı, həm də "sevməli", "başını tumarlamalıyıq" ki, məhz onun sayəsində yaxşını görür, tanıyır və sevirik!
Və sonda: bu, heç də o demək deyil ki, bununla biz pisi hörmətə mindirir, onun fəaliyyətinə, yaxşıya qarşı hücumlarına meydan açırıq. Xeyr, belə deyil.
Aydınlıq üçün bütün personajları yalnız yaxşı adamlar olan, süjeti bütünlüklə yaxşı, arzuolunan hadisələr üzərində qurulmuş bir roman, dram əsəri, film tamaşa təsəvvür etməyə çalışın.
Yaxud ağ fonda eynilə həmin ağ rənglə nə isə bir şəkil çəkməyə səy göstərin.
Heç nə alınmayacaq.
Deməli, nə qədər paradoksal olsa da, dünyanın ucdantutma yalnız yaxşılardan, yaxud pislərdən və nəhayət, nə yaxşı, nə də pislərdən ibarət olması da mümkün deyil. Belədə dünya başdan-başa ya ağ, ya da qara fon kimi bir şey olar. Qara fonda yalnız ağ, ağ fonda isə yalnız qara daha kəskin görünür. Canlı həyatın atributu olan hərəkət, irəliyə sıçrama üçün pisə də həmişə ehtiyac var, çünki insan yaranandan az sonra - Habil qardaşı Qabili öldürdüyü andan bəri milyon illərdir ki, həyat yaxşı ilə pisin, xeyirlə şərin mübarizəsi üzərində qurulub və bu mübarizənin sonu görünmür.
Çox təəssüf ki, bu son heç vaxt gəlməyəcək.
Deməli, pisin həmişə var olacağı ilə barışmaq lazımdır.
Amma narahat da olmayın - dünya heç vaxt
başdan-başa pisin əsiri də olmayacaq!
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2023.- 24 fevral.-S.11.