"Xocalıda qalan tar"
İMDAT AVŞARIN HEKAYƏSİ BARƏDƏ MÜLAHİZƏLƏRİM
"Külək, qan donduran
şaxta boş, səksəkəli küçələri mühasirəyə alır. Şəhər narahat bir yuxuda, itlər
isə aramsız ulayır... Bayırdakı uğultulu səslərə
lap uzaqlardan göy gurultusuna bənzəyən
qorxulu səslər qarışır. Uzaqlarda
can verənlərin iniltisini
də eşidirəm...
Hər gecə cəbhəyə gedənlərə dualar edirəm. Nə xəbərlə açılacaq
bu cür gecələrdə içimi
bir kədər bürüyür, qorxunc rüzgar köksümdə
gərilmiş telləri
darayıb keçir...
Şəhər artıq daha
narahat, gecə sancılı, həyəcanlıdı".
Xalqımızın yana-yana yaşadığı,
dünyanın ən dəhşətli faciələrindən
olan Xocalı qətliamı illər ötsə də, unudulmayacaq, insanlığa
qarşı yönəlmiş
qatı cinayətlərdən
biri kimi daim xatırlanacaq. El-obanın dar macalında, mənfur erməni işğalçıların
uzun illər öncə başladığı
hərb qovğası
tüğyan edəndə
söz sənətimiz
də hərəkətverici
qüvvəyə cevrildi.
Belə bir vaxtda ədəbiyyatın
əsas missiyası xalqı səfərbər
etmək, bir amal uğrunda birləşdirmək idi.
Axı, söz adamları qələm nümunələri
ilə insanlara milli kimliyini xatırladır, genetik yaddaşımızı dirçəldir.
Ədiblərimizin, şairlərimizin Qarabağ mövzusunda ərsəyə gətirdiyi
əsərlər kimi.
Üz-üzə qaldığımız Birinci
Qarabağ savaşı
dönəmində yaşadığımız
məhrumiyyətlər, torpaqlarımızın
işğalı ilə
bağlı yurd itkimizin doğurduğu acılar böyük Türk dünyasından, türk ədəbiyyatından
da yan keçmədi. Türklərin
təbirincə, "kardeş
kalemler" də öz sözünü dedi, haqq işimizi
bəyan etdi. Çağdaş türk
ədəbiyyatının tanınmış
simalarından olan yazıçı, şair,
həmçinin, Azərbaycan
ədəbiyyatı nümunələrini
Türkiyə türkcəsinə
məharətlə çevirən
İmdat Avşarın
"Xocalıda qalan
tar" hekayəsi sözün
bu məqamında yada düşür.
Bu hekayə yazımın
əvvəlində sitat
gətirdiyim hüznlü,
həyəcan dolu fikirlərlə başlayır.Yeri
gəlmişkən deyim
ki, yazıçı
adı çəkilən
hekayəsini alleqorik əsər kimi qələmə alıb. Alleqoriya hər
hansı bir fikrin, müəllif məramının ayrı-ayrı
heyvanlar və ya cansız əşyalar şəxsləndirilməklə
çatdırılmasıdır. Hələ orta əsrlərdə və sonrakı dönəmlərdə
ədəbiyyatçılar satirik əsərlərində,
təmsillərində alleqoriyadan
bəhrələnir, ədalət,
xeyir, şər və s. barədə fikirlərini mifoloji obrazlar vasitəsilə ifadə edirdilər.
İmdat
Avşar Xocalı soyqırımının törədildiyi
o məşum gecənin
dəhşətlərini, qaranlıq
meşədə, qarlı
aşırımlarda amansız
işgəncələrlə qətlə yetirilmiş günahsız insanların
ah-naləsini bu şəhərdəki evlərin
birində divardan asılmış sədəfli
tarın şəxsləndirilməsi,
başqa sözlə desək, müşahidəsi,
danışığı, davranışı ilə
təsvir edir. Divardan asılmış tar xoşbəxt
illərin çal-çağırlı
məclislərində kamançaçı
dostu ilə qanadlandırdığı şaqraq
nəğmələri, yaxud
bəm telində segah və ya
bayatı-şiraz üstündə
bir muğam dilləndirmək istəyir.
Heyhat! Elə çarəsiz, elə tənha qalıb ki! Gərilən simləri köksüz,
nizamsız, pərişan
olub. Sinəsinə mizrab vuran, tellərini darayan, pərdələrini tir-tir
titrədən, əsrarəngiz
musiqiyə çevirən
o mahir əllərin sahibindən heç bir xəbər yoxdur. Qanlı müharibə elə canlar alıb ki!
Sədəf gözlərini qapıya
dikib sahibinin salamat qayıtması üçün dualar edən tarın intizarı uzun çəkmir: düşmənə
qarşı döyüşlərə
atılmış gənc
tarzəni qorxunc səslərin yaxından eşidildiyi bir axşam mərmilərin
al qana boyadığı
halətdə evə gətirirlər. Hekayədə
oxuyuruq: "Tarını
acı-acı inlədən
həmin əllərin
sahibi getdi. Cansız bədənini...
bəyaz bir bezə bürüyüb,
bir qutuya qoyaraq fəryadların,bağırtıların müşayiəti
ilə götürdülər...
Dərdi səsə çevirən adam
mənimlə vidalaşmadan
cıxıb getdi... Evin anası yasa batdı. Bir gecə uşaqlarla
birgə qəfil gedəcəklərindən, həm
də düşmən
əlində qalmaqdan qorxuram".
Xocalı müsibətini əks etdirən təsvirləri
həyəcansız oxumaq
olmur. Müəllif qeyd edir ki, yüksələn, hər yeri qarsalayan
alov dilləri evlərə uzanır, aramsız atəş tufanı başlayır.
Düşmənin bu
başıbəlalı şəhərdə
çatdığı cəhənnəm
ocaqları Novruz atəşlərinə heç
oxşamır. Qorxunc səslərdən
diksinib yuxudan oyanan, küçələrə
tökülüşən yarıçılpaq adamların
çığırtıları, balasını axtaran anaların fəryadı...İnsanlar alovlar arasında can təlaşıyla
qaçanlara qarışırlar.
Yazıçı insan qanına susamış vandalları bu gözəl Qarabağ şəhərinin isti günlərinə əl uzadan yırtıcı qaraquşlara, quzğunlara, xarabalıq sevən, qonduqları yerə bədbəxtlik, iztirab gətirən bayquşlara tay tutaraq lənətləyir. Qatil, başkəsən, talançı düşmənin iç üzünü, yaramaz xislətini tarın diliylə nəql edir: "Sonra bütün səslər kəsilir, dörd bir yan qan qoxuyur... Hər tərəfdə qar çiçəkləri, qan çiçəkləri. Yad adamlar leş qarğaları kimi evlərə daraşırlar. Təpiklə qapını vuran adam tüfəngin süngüsü ilə hər yeri deşir, otağı xırman yerinə döndərir. Birdən başını yuxarı qaldırır, göz-gözə gəlirik. Axtardığını tapmayınca quduza dönür... Məni aşağı endirib, başımı bərkdən divara çırpır, gümüş naxışlarım yerə səpələnir. Ömrüm boyu müşayiət etdiyim bütün nəğmələr otağa tökülür. Saqqallı adam biz türklərə ağır söyüşlər söyür".
Neçə illər öncə müəllifin "Qarabağ qaçqınları" hekayəsini oxuyanda da, həm də indi düşüncələrimi söylədiyim bədii nümunə ilə bağlı bu qənaətdəyəm ki, qətliamın, qanlı soyqırımının dəhşətlərini içdən, bütün ağırlığı, dərinliyi ilə duyan qələm adamı məhz belə canlı və təsirli lövhələr yarada bilərdi. Əsərin dili aydın və rəvandır, xalq deyimləri ilə zəngindir. Hekayəni dilimizə uyğunlaşdıran Eyvaz Zeynalovun əməyini də xüsusi qeyd etmək istəyirəm. Xocalı faciəsi qurbanlarının xatirəsinə həsr edilmiş bu nəsr nümunəsinin ümid doğuran sonluqla bitməsi oxucunu bədbinliyə qapılmamağa səsləyir. Sonda ölən ümiddir! Düşmənin yerə çırpıb param-parça etdiyi tar son anda bu torpaqlardakı səsimizin yüz illər sonraya qalması üçün hayqırmaq istəyir, minlərlə qaçağan atın dırnaq səslərinin yaratdığı, intiqama səsləyən coşğun bir musiqini-cəngi sədasını eşidir. Atalarının məzarı üstə at səyirdəcək ağatlı oğullar bu yerlərə qayıdacaqlar. Mütləq qayıdacaqlar!
Cəmi 44 gün davam edən və Azərbaycanın böyük Zəfəri ilə başa çatan Vətən müharibəsi əzəli torpaqlarımızın 30 ilə yaxın davam edən işğalına son qoydu. Ali Baş Komandanın rəhbərliyi ilə Milli Ordumuz "Dəmir yumruq" adlandırılan əməliyyatlarla düşmənə həddini göstərdi. Möhtəşəm Qələbəmiz igid qazilərimizin hünəri, şəhidlərimizin yurd yerlərimizə səpələnmiş al qanıyla qazanıldı.
Hekayəsinin məziyyətləri
barədə ədəbi mülahizələrimi bölüşdüyüm yazıçı
İmdat Avşarın təmsil etdiyi dost, qardaş
məmləkətin, bizə arxa-dayaq olmuş can Türkiyəmizin
Zəfər savaşımızda mənəvi dəstəyi üçün şükranlarımız sonsuzdur.
Zemfira
MƏHƏRRƏMLİ
Yazıçı-publisist
525-ci qəzet.- 2023.- 25 fevral.- S.24.