Şekspir dünyası
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Styuartın
ilk krallığı erası
1603-cü ilin martında kraliça Elizabet öldü və
onu Şotlandiya kralı VI Ceyms əvəz etdi və İngiltərədə
o, I Ceyms (ruslar ona Yakov deyirlər) adlanmağa başladı. Lord
Çemberlen Adamlarına da bu, həmçinin dəyişiklik
etmək zərurəti yaratdı. Şekspir
və onun kolleqaları müntəzəm olaraq Elizabet
qarşısında çıxış edirdilər. Onlar Ceymsin özündən də daha populyar idilər.
Ceyms taxt-taca yüksələndən sonra Lord
Çemberlenin Adamları ona uyğunlaşdılar.
Elizabet hakimiyyətinin son 9 ili ərzində
onlar sarayda 32 tamaşa göstərmişdilər. Hər ilə azı üç tamaşa
düşürdü. 1603-cü ildən
Şekspirin öldüyü 1616-cı ilədək, bu
kampaniya Ceymsin qarşısında 177 dəfə
çıxış etmişdi, bu, bütün truppaların
göstərdiklərinin hamısından da çox idi.
Şekspir özü də çox məhsuldar işləyirdi,
hər ildə iki yeni pyes yazıb başa
çatdırırdı. Onun monumental əsəri
olan "Hamlet" 1600-1601-ci illərdə
yazılmışdı. O, öz enerjisini faciələr
yazmağa yönəltdi.
1604-cü
illə 1607-ci il arasında o,
"Otello"nu, "Kral Lir"i və "Makbet"i
yazdı. "Hamlet"lə birlikdə onlar
dramaturqun dühasının zirvələri hesab olunurlar.
Bu əsərlərdə insan
könlünün çox sayda olan cəhətləri
araşdırılır, təsvir edilir. O, heç də
yeganə dramaturq deyildi ki, kral Ceymsin hakimiyyəti
dövründə qələmini faciələr yazmağa sərf
etmişdi. Tarixi pyeslərilə yanaşı,
yaratdığı faciələr insanların daxili aləminin
anatomiyasını açıb göstərməklə, onun
fəth edilməsinə xidmət edirdi, buna görə də
Şekspiri insan könlünün, bütövlükdə
onun mürəkkəb təbiətinin təkrarsız fatehi
saymaq olardı.
1603-cü
ildən başlayaraq Şekspirin "Qış
nağılı" və "Qasırğa" pyesləri
üzə çıxdı, onlar möcüzəni,
qasırğaları və ilahi qüvvənin müdaxiləsini
təsvir edirdi. "Qasırğa" 1611-ci ildə
ilk dəfə kral Ceymsin qarşısında
oynanılmışdı, bu, onun yazdığı son pyes idi.
Pyesdəki əsas personaj olan Prosperonun epiloqunda
elə bil ki, Şekspir səhnəyə öz vida müraciətini
edirdi.
Stratforddakı mülkiyyət məsələsində
onun borclara görə mühakimə olunması baş
vermişdi. Lakin o, dəfələrlə Londona
qayıtmışdı. 1613-cü ildə
paytaxta kral Ceymsin qızının toyunda iştirak etməyə
gəlmişdi, burada onun bir neçə pyesi səhnədə
oynanılmışdı. Son pyesi "VIII
Henri" tamaşaya qoyulanda "Qlobus" teatrının
binası yanaraq tam məhv olmuşdu.
"Qlobus" əlbəttə, yenidən bərpa
edildi, lakin yanğından sonra Şekspirin Kral Adamları ilə
münasibəti pozuldu.
1607-ci ildə onun böyük qızı Susanna həkimlə
ailə qurdu və yeddi ay sonra onlar Şekspirə Elizabet
adlı ilk nəvə hədiyyəsi verdilər. Digər
qızı Cudit 31 yaşında olmaqla, hələ də
valideynlərinin evində yaşayırdı. Nəhayət,
özündən beş yaş kiçik
olan oğlana ərə getdi. Onlar 1616-cı ilin
yanvarında kilsədə nikaha girdilər. On həftə sonra, 23 aprel 1616-cı ildə, Müqəddəs
Georgi Günündə Şekspir öldü. Belə güman edilir ki, Şekspir toyda həddən
çox içdiyinə görə isti otaqda tərlədiyindən,
küçədə başı açıq və
plaşsız gəzdiyinə görə soyuqdəyməyə
tutulmuşdur. Həkim kürəkənin
cəhdləri onun pnevmaniyasını yüngülləşdirə
bilmədi.
Digər məlumatlara görə, Şekspir toyda
dostları ilə həddən çox içdiyinə
görə isitmə ilə bağlı olan bir xəstəlikdən
ölmüşdü.
Şekspir buna hazır deyildi. Altı ay əvvəl
o, öz vəsiyyətini yazmışdı. 1616-cı ilin martında isə Cudit ərə
getdiyindən, ona çatacaq mirasın miqdarını
azaltmışdı, qızı Susannaya üstünlük
vermişdi. Stratforddakı Yeni Yer adlanan evi
də ona vəsiyyət etmişdi.
Şekspir
52 il əvvəl xaç suyuna çəkildiyi
Müqəddəs Üçlük Kilsəsinin daş
döşəməsindən aşağıda dəfn
edilmişdi.
Şekspir
öz sağlığı vaxtında
Şekspirin ömür tarixəsi ingilis tarixinin gözəl
bir dövrü ilə üst-üstə düşür. XVI əsrin
axırıncı illərində dram ədəbiyyatının
çiçəklənməsi baş verdi,
bu isə yalnız ölkənin yeni zəkasının əlaməti
idi. I Elizabetin hakimiyyəti altında dəyişikliklər
zamanın leytmotivinə çevrilmişdi. İngiltərə orta əsrlər cəmiyyətindən
modern bir cəmiyyətə körpü salmışdı.
London, silkələnən metropoliten kimi meydana
çıxdı, onun tərpənməkdə olan
iqtisadi-siyasi və mədəni həyatı əcnəbi
miqrantları maqnit kimi özünə cəlb edirdi. Cəmiyyət sosial mobilliyin yeni
cığırları, baron torpaq sahibliyinin zəifləməsi
və protestantizmin konsolidasiyası üçün
açıldı.
Yeni kəşflər və ictimai fəallıq elmin
üfüqlərinə qədər genişləndi. Bu vaxt qüdrətli
tacir sinfi İngiltərə sahillərindən çox-çox
uzaqlarda ticarət aparmağa başladı. Qısa bir dövrdə adanın mənzərəsi
və əhalinin çoxalması onun qlobal hakimiyyətə
çevrilməsinə şərait yaratdı.
Elizabet heç də kraliça olacağını
gözləmirdi. Onun atası VIII Henri 1547-ci ildə ölkədə
taxt-tac qızın azyaşlı ögey qardaşına
keçdi. VI Eduardın həmin vaxt 10 yaşı
vardı, 6 il sonra o öldü. Nortumberlənd hersoqu bu vaxt öz gəlinini taxt-taca
yerləşdirmək üçün manevrlər etdi. Ledi Ceyn Qrey VIII Henrinin nəvə qohumu idi. Lakin onun hakimiyyəti cəmi 9 gün davam etdi.
Ölkə onun yerinə Elizabetin ögey
bacısı Mariyanın taxt-taca gətirilməsini tələb
etdi. Mariya Tüdorun hakimiyyəti
dövründə Katolitsizm bərpa edildi və protestantlar təqib
olunmağa başladılar. Mariya hətta
qısa müddətə saxta qəsd ittihamı ilə
bacısı Elizabeti dustaq etdi. 1556-cı
ildə 40 yaşlı Mariya hələ də ümid edirdi ki,
özünə katolik varis doğacaqdır. Mariyanın əri
İspaniya şahzadəsi (az sonra o,
İspaniyanın kralı oldu) II Filipp idi. Lakin iki il sonra kraliça öldü və Elizabet
taxt-taca sahib oldu. Çox az adam
inanırdı ki, bu cavan qız sonrakı 43 il ölkəni
böyük uğurla idarə edəcəkdir.
Kraliça dəfələrlə milli böhranlarla
üzləşdi, onun hakimiyyəti həm də bubon taununun
yayılması ilə xeyli ziyan çəkdi. Katoliklərin
qəsdi və digər qəsdlər, İspaniyanın və
Fransanın ölkəyə müdaxiləsi,
Niderlandlardakı müharibə, İrlandiyadakı bədbəxtlik
və ərə getmədiyi ucbatından varisinin
olmamasından irəli gələn təşviş həmçinin,
bu böhranların səbəbləri sırasına daxil idi.
Elizabet onların hamısından
üzüağ çıxmağı bacardı, öz siyasəti
və diplomatik bacarığı ilə monarxiyanı xeyli
möhkəmləndirə bildi. Monstr sayılan
atasından və Qanlı Mariya kimi tanınan böyük
bacısından fərqli olaraq, o, ölkə təbəələrinin,
demək olar ki, əksəriyyətinin ehtiramını qazana
bildi. Atası altı arvadından ikisini edam
etdirməklə, bacısı isə protestantları təqib
etməsi ilə yaddaşlarda qalmışdı. İngilislər Mariyanın qaniçiciliyini spirtli
kokteylin "Qanlı Mariya" adında əbədiləşdirmişlər,
qədəhin üst təbəqəsindəki araq
içildikdən sonra, altdakı qan rəngli tomat şirəsi
içilir. Elizabet isə yadeelli dövlətin
hücumuna mərdliklə sinə gərməsi ilə
xatırlanır. İspan Armadasına qarşı
durmağa hazırlaşan qoşunlara baş çəkəndə
o demişdi: "Bilirəm ki, mən zəif bədənə
malik olan, miskin bir qadınam, lakin mən bir kral ürəyinə,
həmçinin, İngiltərə kralının ürəyinə
və dözümlülüyünə malikəm".
Din də
Elizabetdən ona başqa bir diqqət verməsini tələb
edirdi. VIII Henri Romaya qarşı üsyan
qaldırıb, bunda onun başlıca olaraq tam eqoistik bir məqsədi
var idi, Vatikanın dini ağalığından imtina etdi ki,
özünün Katerina Araqonlunu boşamasının bəyənilməsi
təsdiq edilsin. Lakin o, Martin Lüterin elan etdiyi radikal
protestantların mesajlarından buna görə çox az rəğbət hiss etdi. VI
Eduardın hakimiyyəti altında Protestantların
üstünlüyü daha artıq gözə
çarpdı. Sonra Mariyanın zorakı
siyasəti Katolitsizmin geri qayıtmasına tərəf
döndü. Elizabet vaxt itirmədən
Protestantizmi bərpa etdi və İngiltərənin yeni Kilsəsini
formalaşdırdı. 1559-cu ildə isə
qəbul edilən Alilik Aktı onu kilsənin titulyar
başçısı etdi, həm də kilsə
doktrinasına çoxlu əlavələr edildi.
Elizabet katoliklərə Eduarddan daha çox
tolerantlıq nümayiş etdirirdi. Onun Anqlikan Kilsəsi, əslində,
Roman Katolitsizmi ilə Şimali Avropa Protestanlarının
hibridi idi. "Geniş kilsə" kompromissi də
siyasi və dini ehtiyac naminə meydana gəlmişdi.
Elizabetin hakimiyyətinin çox illəri ərzində,
buna baxmayaraq, İngiltərədə dini mənzərə
qarışıq olaraq qalırdı. Bəzi regionlar və
kübarların bir hissəsi sədaqətli katolik olaraq
qalırdılar. Ayrı-ayrı kəndlərdə,
Şekspirin doğma kəndində də katoliklər
güclü qaydada təqib olunurdular, Anqlikan ibadətlərinə
gəlmədiklərinə görə onlara ağır cərimələr
qoyulurdu.
Puritanlar isə özlərinin daha müstəsna
münasibətləri ilə seçilirdilər, onlar hesab
edirdilər ki, İngiltərə Kilsəsinin quruluşu və
doktrinası daha çox Roma Kilsəsinə yaxındır.
Anqlikanizm üçün uzun müddət ərzində
potensial olaraq ən təhlükəlisi Puritanlar idi. Puritan
sözü ilk dəfə 1564-cü ildə meydana gəlmişdi,
bu vaxt Anqlikan kilsəsinin daxilində Kolvinist ilahiyyatı ilə
ilhamlanan protestantlar üçün bu ad istifadə olunurdu.
Hərfi mənada "Təmiz" (protestanlar
arasında olanları nəzərdə tutaraq) demək idi.
Onlar İngiltərə kilsəsini istənilən
vasitə ilə katolitsizmdən uzaqlaşdırmaq istəyirdilər.
Elizabet öz hökmranlığı
dövründə onları nəzarətdə saxlamaq göstərişini
vermişdi.
Fransada təşviş doğuran dini müharibələr
(onlardan ən qanlısı 1572-ci ildə Müqəddəs
Varfolomey gecəsində olmuşdu) meydana gəlmişdi. Ancaq Elizabet
çalışırdı ki, katoliklər, anqlikanlar və
puritanlar arasındakı kövrək
barışığı qoruyub saxlasın. Şekspir öz pyeslərində dini münasibətləri
müdrikliklə təmiz təsvir etməyə
çalışırdı.
Ölkənin
daxili işlərinin vəziyyəti
Parlamenti torpaq sahibləri olan kommonerlər formalaşdırırdı, onlar vergilərin təsdiq edilməsində hakimiyyətə malik idilər. Lakin Elizabet öz kraliçalığı dövründə onları vur-tut 16 dəfə və ya az qala üç ildən bir, parlamentin sessiyasına çağırmışdı. O, özünün bir ovuc müşavirləri vasitəsilə ölkəni idarə edirdi, onların siyahısına Dövlət katibi və baş casusluq ustası olan ser Frensis Uolsinqem də daxil idi. Onun administrasiyası 600-dən çox olmayan məmurdan ibarət idi. Digər 600 adam Tac torpaqlarını idarə edirdi və bu mənbə hesabına sarayın xərcləri maliyyələşdirilirdi. Ölkədə daimi ordu yox idi, ona görə də pullar, əsasən, hər bir ekspedisiya qüvvəsini qaldırmağa sərf olunurdu. Dövlətin güclü mərkəzləşməsi olmadığından, İngiltərədə adamların çoxu özü-özünü idarə edirdi. Kübarların hakimiyyəti kəndlilərin və icarəçi fermerlərin işlədiyi torpaqların sahibliyinə əsaslanırdı. Qanun və qayda şeriflər, sülh məhkəmələri və səmərəli saray sistemi tərəfindən qorunurdu.
Ölkə bütövlükdə kasıb idi və üç milyona yaxın əhaliyə malik idi. Londondan kənarda yalnız digər üç şəhərin 10 min nəfərdən çox sakini var idi. Şekspirin doğma şəhəri Stratfordda 1500 adam yaşayırdı. Elizabet hakimiyyətinin xeyli dövrü ərzində iqtisadiyyat güclə nəfəs alırdı, ölkə inflyasiyadan, qida qıtlığından və fermer torpaqları üçün icarə haqqının böyük olmasından zəifləyirdi.
Elizabet
bunlara az təsir edə bilirdi. Burada heç bir milli iqtisadiyyat yox idi, sadəcə
sosial-iqtisadi təbəqə var idi. Elizabetin
populyarlığı iqtisadiyyatın vəziyyətindən
ayrı bir şəkildə mövcud idi. Ona
"Qloriana" ("Möhtərəm qadın"),
"Yaxşı kraliça Bess" və "Bakira
kraliça" kimi verilən adlar müntəzəm olaraq ölkənin
"mütərəqqi" kimi tanınan əyalətlərinə
səfərlərindən irəli gəlirdi. Elizabet
at çapırdı və ən yaxşı kraliça
paltarlarını geyinirdi. Onun hər səfəri
imicini gücləndirməyə kömək edirdi.
Şəhərlərə gəldikdə, dəyişikliklər daha çox Londonda gözə çarpırdı, ölkənin sərhədlərinin kənarından və Avropanın hər yerindən buraya miqrantlar axışırdı. Bunun nəticəsində Elizabetin hakimiyyəti dövründə paytaxtın əhalisi iki dəfə artaraq, 200 min nəfərə çatmışdı. Londonun hasarlanmış Sitisində dar küçələr və çirkli prospektlər var idi, ona görə də burada 1564-cü ildən başlayaraq 60 il ərzində dörd dəfə taun epidemiyası yayılmışdı. Lakin London sakinləri bu vaxt şəhərdən kənarda məskunlaşmağa başladılar, şimalda ferma torpaqlarına müdaxilə etdilər, həmçinin, Temza çayının cənub sahillərini tutdular.
Katolitsizm strukturundan azad olma xüsusən mədəni həyatın çiçəklənməsinə şərait yaratdı. Londonun mərkəzində kitab mağazaları açıldı, burada görkəmli ingilis yazıçılarının əsərləri satılırdı və çox saydakı Avropa klassikləri ilk dəfə olaraq tərcümə edilməyə yararlı hesab edildi. 1576-cı ildə şəhərdə tikilən ilk daimi teatr mədəni həyatda ictimai əyləncə kimi mühüm rol oynadı. Şekspir də London səhnəsini tutmağa müvəffəq oldu. Bunlar Elizabet teatrına siyasi və sosial vəzn verdi. Lakin həm də siniflər arasındakı xətti kəsdi. "Qlobus" teatrında Elizabetə göstərilən tamaşalara varlı tacirlərlə yanaşı, kasıblar da baxa bilirdi.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2023.- 25 fevral.- S.22.