Epos qəhrəmanlarında qeyri-səlislik
Birinci yazı
Ötən
ilin sonlarında "525-ci qəzet" Kamal Abdulla və Rafiq
Əliyevin "Kitabi-Dədə Qorqud" və qeyri-səlis
məntiq" mövzusunda birgə yazdıqları silsilə
məqalələri oxuculara təqdim etdi. Bir az
keçmiş məqalələr ayrıca kitab şəklində
işıq üzü gördü. Kitab oxucular
arasında əks-səda doğurdu, geniş müzakirələrə
səbəb oldu. Müzakirələrdən ən
qızğını Mirzə Fətəli Axundov adına Milli Kitabxanada keçirildi. Müxtəlif elm və sənət
adamlarının iştirak etdiyi o müzakirəyə mən
də qatıldım və kitab barədə fikirlərimi
bildirdim. "Eposda qeyri-səlis məntiq
elementləri" mövzusunda oxucuların diqqətinə
çatdırmaq istədiyim yazılar Milli Kitabxanadakı həmin
müzakirədə bildirdiyim fikirlər əsasında
yarandı.
Yuxarı
və aşağı sərhədinin pozulması
Lütfi-Zadənin
adı ilə bağlı, dünyaca məşhur qeyri-səlis
məntiq nəzəriyyəsinin cövhərində duran
başlıca məsələlərdən biri müsbət -
mənfi, xeyir - şər, yaxşı - yaman, dost -
düşmən, yuxarı - aşağı, doğru - yalan və
s. kimi əks qütblər arasında müxtəlif məna
çalarlarının, çeşidli məzmun
çoxluqlarının özünü göstərməsidir.
Kamal Abdulla və Rafiq Əliyev qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsindəki
bu mühüm cəhəti xüsusi nəzərə
alırlar: "Qeyri-səlis məntiq... mütləq hesab
olunan nə varsa, hamısını rədd edir. O deyir ki,
mütləq mənada ağ rəng yoxdur, mütləq mənada
qara rəng yoxdur, mütləq mənada sıfır yoxdur,
mütləq mənada vahid yoxdur, mütləq mənada yalan
yoxdur, mütləq mənada həqiqət yoxdur". Kamal Abdulla və Rafiq Əliyev "dünyanı iki
rəngdə (ağ-qara) yox, ağ və qaranın
arasındakılarla bir yerdə görməyi" qeyri-səlis
məntiqin başlıca funksiyası sayırlar. Qeyri-səlis məntiqin ana xətlərinə əsaslanıb
"Dədə Qorqud" eposunu araşdırmaya cəlb etməklə
Kamal Abdulla və Rafiq Əliyev qorqudşünaslıqda yeni
cığır açmış olurlar. Bu
cığırla gedib sən də əvvəlki
araşdırmalarına təzədən baş vurmalı,
yazdıqlarına yenidən baxmalı olursan. Məsələn, bilmək istəyirsən ki, bir
vaxt "Dədə Qorqud" eposunda
arayıb-axtardığın yuxarı və aşağı
paralelliyi qeyri-səlis məntiq müstəvisində, əks
qütblər arasındakı məna-məzmun
çoxluqları xəttində özünü necə
göstərir?! Eposda yuxarının
mütləq yuxarılıq nöqtəsindən aralanıb aşağıya
doğru istiqamət götürməsi necə və hansı
şəkildə ortaya çıxır? Bu
sualların doğru-düzgün cavabı "Dədə
Qorqud" mətninin alt qatlarına hopub bəzi məqamlarda
üzə çıxan mifoloji düşüncə tərzindədir.
Mifologiya
sahəsindəki bir çox araşdırmalar göstərir
ki, ağ - qara, yuxarı - aşağı
kimi əks qütblər arasında birləşdirici bir
nöqtə də var və bu nöqtə arxaik
düşüncə tərzi üçün çox səciyyəvidir.
B.Ternerin qənaətinə görə, arxaik
düşüncə sistemində bir-birinə zidd olan ağ və qara simvolları ilə
yanaşı, onların qovuşduğunu bildirən orta
qırmızı simvolu da müşahidə edilir. Bu cür "orta" anlayışına türk
mifologiyasında da rast gəlirik. Sibir
türklərinin mifoloji düşüncəsinə görə,
yuxarı və aşağı dünyalardan əlavə, orta
dünya da mövcuddur. Orta dünya
yuxarı və aşağı dünyaları bir-birinə
yaxınlaşdırır. Belə bir
düşüncə sistemi "Dədə Qorqud" eposunda
da özünü büruzə verir. "Dədə
Qorqud" eposunda yuxarı göy, aşağı yerdir;
yuxarı Tanrı, aşağı bəndədir; yuxarı
hökmdar, aşağı rəiyyətdir; həmçinin,
yuxarı dağlar, aşağı dərələrdir.
"Dədə Qorqud"da söz, epos
üslubuna uyğun olaraq, hər şeydən qabaq,
yuxarıya, yuxarını ifadə etməyə doğru
yönəlib. Dastanda bədii söz yerdən
qabaq göyü, bəndədən qabaq Allahı, rəiyyətdən
qabaq hökmdarı təqdim etməyə hesablanıb.
Göyü, Allahı, hökmdarı yerdən, bəndə və
rəiyyətdən qabaq təqdim etmək, heç
şübhəsiz, miqdar və həcm mənasında başa
düşülməməlidir. Belə hesab
edilməməlidir ki, dastanda (yəni "Dədə
Qorqud"da) ozan başqa predmetlərlə müqayisədə
göydən, Allahdan, hökmdardan daha çox
danışır, əhvalatları bu surətlər
üstündə daha çox qurur. Bəli,
məsələ miqdar və həcmdə yox, mahiyyətdədir.
Mahiyyət isə bundan ibarətdir ki, dastanda
göy, Allah və hökmdar hadisələrin fəal
iştirakçısı olmasa da, müqəddəs
varlıqlar kimi dastan boyu ciddi şəkildə nəzərə
alınır. Oğuz igidləri göydən,
Allahdan və hökmdardan güc alırlar və bu
gücalmanı ozan dastanın əvvəlindən
axırına qədər hiss etdirir. Oğuz igidləri ən
çətin məqamlarda "göy tanıq olsun" deyə
göyə and içirlər, "Allahım kömək
oldu" deyib bütün uğur və qələbələrini
ilahi qüdrətə bağlayırlar; "padşahlar Tanrının kölgəsidir,
padşahına asi olanın işi rast gəlməz" deyib
hökmdara itaət etməyi cəmiyyətin pozulmaz
qanunlarından biri sayırlar. Göyü, Allahı və
hökmdarı bir mühüm əlamət birləşdirir:
ucalıq, yüksəklik.
Yeri-göyü yaradan Allahdırsa, ucalıq-yüksəklik
mənbəyinin sıralanmasında göyün Allahdan qabaq
qeyd edilməsində bir yanlışlıq yoxdurmu? Bizcə, elə
bir yanlışlıq yoxdur. Çünki islam
dünyagörüşü ilə bağlı olan
"Oğuz kağan" və "Manas" dastanları
kimi, "Dədə Qorqud" da özündə
tanrıçılıq dünyagörüşünün
izlərini qoruyub saxlayır. Tanrıçılıq
dünyagörüşünə görə, göy həm səma,
həm də Tanrı mənaları bildirirsə, Tanrı bir
çox hallarda Göy Tanrı adlanırsa, onda ilahi yüksəklik
barədə söhbəti göydən başlamaq əsassız
sayılmamalıdır. Belə
başlanğıcın əsassız
olmadığını "Dədə Qorqud"
boylarında izləmək isə elə bir çətinlik
törətmir.
Hamı çalışır ki, hadisələrin
fövqündə duran iki varlığa, iki böyük
qüdrət sahibinə - Allaha və hökmdara xoş gəlməyən
hər hansı bir əmələ yol verməsin. Oğuz igidlərinin
ən çətin məqamlarda işlətdiyi "yerlər
tanıq olsun, göy tanıq olsun" andında yer göylə
birlikdə şahid tutulursa, bu o deməkdir ki, dastanda
hökmdar sevgisi Allah sevgisindən, hökmdar xofu Allah xofundan
ayrılmazdır. Allah və hökmdar
sevgisi xeyirxah işlərə rəvac verir. Allah və hökmdar xofu oğuz igidlərini pis əməllərdən
çəkindirir.
Eposda xanlar xanı Bayındırla yanaşı, bəylər
bəyi Qazanın da hökmdar mərtəbəsinə
qaldırılmasının şahidi oluruq. Təsadüfi deyil ki, ozan
"tülu quşun yavrusu", "Amit soyının
arxası", "Qaraçuğun qaplanı", "bizə
miskin umudu", "qalmış igid arxası",
"Türküstanın dirəyi" tipli epitetləri
Bayındır xana aid etdiyi kimi, Qazan xana da aid edir.
Bayındır xana aid olan epitetlərin Salur Qazana da şamil
edilməsi bir tərəfdən onun (Salur Qazanın) ədalətli
olmasından, məmləkətə arxa-dayaq durmasından xəbər
verirsə, digər tərəfdən onu
zoomorfik sakral aləmə bağlayır. Sakral
zoomorfik mənşəyə mənsubluğu barədə
Qazan xan özü də fəxrlə danışır.
Xatırlatmağı vacib bilirəm ki, tam anlaşıqlı
olsun deyə "Dədə Qorqud" dastanından gətirdiyim
nümunələrin çağdaş dilimizə
uyğunlaşdırılmış variantından istifadə
edirəm:
Ağ
qayanın qaplanının erkəyində
bir
köküm var...
Ağ
sazın aslanında bir köküm var...
Qorxu bilməz
qurd əniyi erkəyində bir köküm var...
Ağ
sunqur quşu erkəyində
bir
köküm var.
Xüsusi danışıb əsaslandırmağa ehtiyac
yoxdur ki, bütün bu nümunələr Qazan xanı ucalara
qaldırmağın səciyyəvi nümunələridir. Amma belə nümunələr
müqabilində Qazan xanın ucalardan necə endirilib,
sıravi adamlar cərgəsinə hansı yolla
qoşulmasını incələməyə ehtiyac var. Məsələn,
zərurət yaranır ki, hamının təzim edib ehtiram
göstərdiyi Qazan xana doğmaca oğlu və varisi Uruzun
dediyi bu sözlərin ahənginə diqqət yetirilsin:
A bəy
baba!
Dəvəcə
böyümüşsən,
köşəkcə ağlın yox!
Təpəcə
böyümüşsən, darıca beynin yox!
Atasından etinasızlıq görərkən söylədiyi
bu sözlərlə Uruzun bir narazılıq ifadə etməsi
şübhəsizdir. O da şübhəsizdir ki, Uruzun bu sözləri Qazan
xanı sakral aləmdən profan aləmə endirib sıravi
bir planda təqdim etməyin səciyyəvi göstəricisidir.
Belə tədqimetmənin təsadüfi
olmadığını Qaraca çobanın ikinci boyda Salur
Qazana müraciətindən də görmək
mümkündür. Qaraca çoban
düşmənlə döyüşdə iki
qardaşını itirsə də, kafirləri geri oturda bilir.
Qazan xan hadisə yerinə bu vaxt gəlib
çıxır və Qaraca çobandan yurd-yuvasını,
el-obasını xəbər alır. Qaraca
çobanın xatırlatmaq, xüsusi diqqətə
çatdırmaq istədiyim müraciəti məhz həmin məqamda
ortaya çıxır. Qaraca çoban deyir:
Ölmüşdünmü, itmişdinmi, a Qazan?!
Harda gəzirdin,
haradaydın,
a Qazan?!
Qaraca çoban bu yerdə Qazan xanla incik şəkildə,
amma məhrəmanə bir dildə danışır. Qazan xanın
el-obanı başsız qoyub ova çıxması aradakı
incikliyin bəlli səbəbidir. Bu səbəbdən
Qaraca çoban "Qazan xan" yox, sadəcə "a
Qazan" xitabını işlədirsə,
"ölmüşdünmü, itmişdinmi?" kimi
qınaq və tənbeh dolu cümlə işlətmək
yolunu seçirsə, bu o deməkdir ki, Qazan xan konkret məqamda "Amit soyunun aslanı",
"Qaraçuğun qaplanı" mərtəbəsindən
aşağı endirilib sıravi bir adam cərgəsinə
qoyulur.
Sakral aləmlə bağlı olub, ucalığı,
yüksəkliyi təmsil etmək baxımından eposda Dədə
Qorqud obrazı xüsusi maraq doğurur. "O kişi
oğuzların kamil bilicisi idi: nə deyirdisə, olurdı. Gələcəkdən dürlü xəbərlər
söyləyirdi. Allah onun könlünə
ilham verirdi". Ozanın bu şəkildə
təqdim etdiyi Dədə Qorqud olacaqlardan xəbər verən,
müşküllərə çarə qılan qeyri-adi bir
insan kimi, mənəvi başçı kimi Oğuz elində
son dərəcə böyük hörmət və ehtiram
sahibidir. Buna şübhə yoxdur.
Amma qarşıya belə bir sual çıxır: Adı uca
tutulan bir adamın Dəli Qarcarla qaçdı-tutdu oyunu oynamasını
necə başa düşmək, necə qiymətləndirmək
lazımdır? Suala doğru-düzgün cavab vermək
üçün əhvalatın necə baş verməsini
yada salaq: Banıçiçəyin dəlisov bir
qardaşı var - Dəli Qarcar. Dəli Qarcar
bacısına elçi düşənləri "of" demədən
öldürür. Məsləhət-məşvərətdən
sonra Beyrək üçün elçiliyə Oğuz elinin ən
toxunulmaz adamlarından biri olan Dədə Qorqudu göndərmək
qərarına gəlirlər. Dədə Qorqud: "Birdən
qaç-qov olarsa, birisini minim, o birini yedəkləyim" -
deyib iki at götürür və elçiliyə gedəsi
olur. Dəli Qarcar hamının dərin ehtiram göstərdiyi
Dədə Qorqudu "əməli azmış, yolundan
dönmüş, qadir Allah ağ alnına
qada yazmış" sözləri ilə
söyüb-yamanlayır; elçiliyə gəldiyini biləndə
isə atlanıb Dədə Qorqudun dalınca
düşür. Qılıncı
qaldırıb Dədə Qorqudu vurmaq istəyəndə Dədə
Qorqud "Vursan, əlin qurusun!" - deyib
"ismi-əzəm oxuyur" və Dəli Qarcarın əli
havadan asılı qalır. Bu əhvalatda Dədə
Qorqud mötəbərliyinə (deməli, mütləq
ucalığa) heç cür uyğun gəlməyən bir
hal açıq-aşkardır. Görmək çətin
deyil ki, "əməli azmış" deyib Dədə
Qorquda əl qaldırmaq Dəli Qarcarın Dədə Qorqudu
başqa elçilər səviyyəsinə endirməsi,
başqa elçilərlə tərəzinin eyni gözünə
qoyması mənasını verir. Amma Dədə
Qorqud - Dəli Qarcar sərgüzəştində mütləq
ucalıq sərhədini bilərəkdən pozmağın
çətin görünən tərəfi də var. Bu,
mütləq ucalıq sərhədinin pozulmasına Dədə
Qorqudun birbaşa özünün maraq göstərməsidir.
Bəli, oyun oynamaq şakəri Dədə Qorqudun öz
canında da var. Belə olmasaydı, Dədə Qorqud bir
atı minib, bir atı da yedəyinə almaz, qabaqcadan Dəli
Qarcarla qaçdı-tutdu oyununa hazırlaşmazdı. Belə olmasaydı (yəni oyuna maraq göstərməsəydi),
Dəli Qarcarla qarşılaşan kimi Dədə Qorqud sehr
oxuyub işi asanca yoluna qoyar, Dəli Qarcarın atlanıb onun
dalınca düşməsinə imkan verməzdi. Dədə Qorqud özü qaçdı-tutdu oyununa
şərait yaradırsa, deməli, eposun alt qatında qeyri-səlis
məntiq baxımından nəzərə alınması vacib
olan nöqtələr var. Belə nöqtələrdən
biri eposun ruhundakı duz-məzə, eposda hərdən
özünəməxsus bir ahəngdə üzə
çıxan gülüş kultudur.
Bəli, "Dədə Qorqud" eposunda dağ,
ağac, su, aslan, sunqur quşu və s. kultlar kimi,
gülüş kultu da var. Digər kultlar kimi,
gülüş kultu da həyatvericilik simvolu, magik güc mənbəyidir. Gülüşə
bu cür mifoloji yanaşmanın səciyyəvi təzahürüdür
ki, eposda qəhrəmanlar, eləcə də Dədə Qorqud
kimi mötəbərlik mücəssəməsi bəzi məqamlarda
yarıciddi-yarıkomik bir biçimdə təqdim olunur.
Dədə Qorqud - Dəli Qarcar sərgüzəşti
belə səciyyəvi məqamlardan biridir. Dəli
Qarcarla Dədə Qorqud arasında qaçdı-qovdu oyununun
yarıkomik məzmun daşımasını diqqətə
çatdırmaq üçün dastançı - ozan həmin
sərgüzəştə böyük məmnuniyyətlə
məzəli birə epizodu da qoşur: tələb etdiyi
başlıqlar (maya görməmiş min buğra - erkək dəvə,
ilxıya girməmiş min ayğır, qoyun üzü
görməmiş min qoç, quyruqsuz-qulaqsız min köpək)
sırasında Dəli Qarcar min də birə istəyir. Birənin
əcaib-qəraib başlıq olması özlüyündə
nə qədər təbəssüm doğurursa, birənin Dəli
Qarcara təqdim edilmə epizodu ondan da artıq təbəssüm
doğurur: Dədə Qorqudun təklifi ilə soyunub
ağıla girən Dəli Qarcar canına,
baş-gözünə daraşan birələrdən
görünməz hala düşür və imdad diləyir. Dəli
Qarcarın özünü çaya vurub birələrdən
can qurtarması ilə gülüş effekti daha da
artmış olur. Bəs bu gülüş
effektinin, əhvalatı yarıciddi-yarıkomik bir biçimdə
təqdim etməyin bizim araşdırdığımız
mövzu - mütləq yuxarının aşağıya
doğru yuvarlanması mövzusu baxımından yeri və
rolu nədən ibarətdir? Məsələ
burasındadır ki, digər kultlarla müqayisədə
gülüş kultu əks qütblərin bir-birinə
qaynayıb-qarışmasına əsaslı təsir göstərir.
M.Baxtinin fikirlərinə əsaslanıb deyə bilərik ki,
gülüşün bədii mətndəki yeri və rolu iki
istiqamətdə daha çox nəzər-diqqəti cəlb
edir: 1. gülüş qütblər arasında sərhədi
aradan qaldırır və tərəfləri bir-birinə
yaxınlaşdırır; 2. gülüş qeyri-adi
varlıqla bağlı qorxunu, itaətkarlıqdan doğan
"ehtiram"ı aradan qaldırır və qeyri-adi
varlığı sərbəst ünsiyyətin
iştirakçısına və tərəfdaşına
çevirir. Gülüşün bu iki funksiyasının
müəyyən elementlərini Dədə Qorqud və Dəli
Qarcar sərgüzəştində axtararkən qeyd etməliyik
ki, məzəli qaçdı-tutdu oyunu qeyri-adi tərəf (Dədə
Qorqud) qarşısında qorxu hissinin və itaətkarcasına
"ehtiram"ın aradan qaldırılmasının da ifadəsi
kimi ortaya çıxır. Belə ifadəetmənin
bariz nümunəsi əli qurumaqla cəzalandırılan Dəli
Qarcarın cəzadan sonrakı sərbəst
davranışıdır. Sərbəst davranış
ondan ibarətdir ki, imdad diləyib Dədə Qorqudun duası
ilə əlinin sağalmağına nail olandan sonra Dəli
Qarcar bir az əvvəl xatırlatdığım əcaib-qəraib
başlıq sövdəsinə başlayır,
başlıqlar gətirilmədiyi təqdirdə üzünün
dönəcəyini bildirir: "Əgər bu dediyim şeyləri
gətirərsənsə, bacımı verdim, amma gətirməsən,
bu dəfə öldürmədim, o vaxt öldürərəm",
- deyib Dədə Qorqudu yenidən ölümlə hədələməkdən
çəkinmir. Şübhə yoxdur ki, bu
çəkinməzliyə imkan və şərait yaradan
başlıca amillərdən biri birə epizodu ilə
başa çatmış qaçdı-tutdu oyunudur, oyunun
canındakı duz-məzədir. Maraqlıdır
ki, xüsusi olaraq diqqətə çatdırmaq istədiyim və
qeyri-adinin adi biçimdə təqdim olunmasında vacib amil
saydığım duz-məzə və xoş təbəssüm
Dədə Qorqud və Baybörə dialoqunda da
özünü göstərir. Elçilikdən geri
qayıdan Dədə Qorqudu Baybörə bəy bu sözlərlə
qarşılayır: "Dədə, oğlanmısan,
qızmısan?" Dədə Qorqud: "Oğlanam!" - cavabını verir. Sual-cavabdan
görünən budur ki, Baybörə bəy Dədə
Qorqudla tay-tuşu, yar-yoldaşı ilə
danışırmış kimi danışır. Mövcud davranış normalarına görə, mənəvi
başçı ilə "Oğlanmısan,
qızmısan?" üslubunda danışmaq yolverilməzdir.
Əgər bu üslubda danışmağa yol
verilirsə, demək, biz "Dədə Qorqud" poetik
sistemində fərqli bir xətlə qarşılaşmış
oluruq. Bu fərqli xətt gülüş
kultunun verdiyi imkan daxilində yarıciddi-yarıkomik bir
süjet qurmaqdan, yuxarı və aşağı, qeyri-adi və
adi tərəfləri mümkün qədər bir-birinə
yaxınlaşdırmaqdan ibarətdir. Bu xətt "Dədə
Qorqud" eposunda o dərəcədə mühüm yer tutur
ki, nəticədə nəinki bəylər bəyi Salur Qazana
və mənəvi başçı Dədə Qorquda, hətta
Tanrının özünə belə ərkyana münasibətin
elementləri ilə qarşılaşırıq.
Kamal
Abdulla və Rafiq Əliyev qeyri-səlis məntiq kontekstində
Tanrı anlayışını belə qəbul edirlər:
"Dünyada Tanrıdan başqa hər bir şeyin, hər
bir hadisənin dərəcəsi var"; "qeyri-səlis məntiq
Tanrıdan başqa mütləq hesab olunan nə varsa,
hamısını rədd edir". Əlbəttə,
bu fikirlə razılaşmamaq mümkün deyil. Amma onu
da xatırlatmaq lazımdır ki, folklorda Tanrıya ərkyana
münasibətin nə qədər desən, nümunəsi
var. Dilimizdə işlənən, şifahi və
yazılı ədəbiyyatımızda öz əksini tapan
"zalım fələk" ifadəsi, "qələmin
sınaydı, fələk" qarğışı
Tanrıya ərkyana münasibətin bir təzahürüdür.
Belə ərkyana münasibət müxtəlif
əfsanə, rəvayət və lətifələrdə də
öz əksini tapır. Azərbaycan rəvayətlərinin
birində deyilir ki, bir kişi çox
kasıb olduğundan heç kim ona kirvəlik eləmək
istəmir. Canından bezib özünü öldürmək
istəyən kişi yolda Allaha rast gəlir.
Rast gəldiyinin Allah olduğunu bilən kimi Allahı
haqsızlıqda günahlandırır: "Elə sənsən
bütün bu işləri törədən, sənsən
birini varlı, birini kasıb eləyən". Allah
görür ki, kişini yola gətirə bilməyəcək,
Əzrayılı onun yanına göndərir. Allahla
kirvəliyə razı olmayan kişi
Əzrayılın kirvəlik təklifini dərhal qəbul
edir: "Həə, sənnən mənimki tutar - sən
heç kimə fərq qoymursan, hamının canını
alırsan". Əzrayıl nəinki kişiyə kirvəlik,
həm də himayədarlıq, havadarlıq edir, onun
gün-güzəranını yaxşılaşdırır,
üstəlik, ömrünü də on il
uzadır. Allahla kirvəlik söhbəti etmək, çəkinmədən
onu insanlara fərq qoymaqda qınamaq! Bu, mütləq
yuxarı ilə qeyri-mütləq aşağının
konkret mətn daxilində bir araya gəlməsi deyilmi? Riyazi dillə desək, bu, vahidlə sıfır
arasında müxtəlif çoxluqların özünü
göstərməsi anlamına gəlmirmi? Suallara
"Əlbəttə!" cavabını verməklə
iş bitmir, folklor mətnlərində Allaha az-çox sərbəst
münasibətin nədən, hansı
dünyagörüşdən qaynaqlandığını
aydınlaşdırmaq lazım gəlir. Lazım gəlir nəzərə
alınsın ki, dini müqəddəslərlə, eləcə
də Allahla bağlı folklor mətnlərinin bir
çoxunda islamaqədərki türk
dünyagörüşünün islam ehkamları ilə
toqquşmasının izləri var. Bunu müxtəlif folklor mətnlərini
şaman əfsanə və rəvayətləri ilə
müqayisə etdikdə daha aydın görmək olur: Morqan
Xara adlı bir şaman insanların canını almaqda
"ölüm mələyi"nə mane olur. "Ölüm mələyi" Allaha şikayət
edir. Allah əcəli çatmış
bir nəfərin canını şüşəyə
salıb, şüşənin ağzını barmağı
ilə örtür. Morqan Xara həmin
adamın canını qurtarmaq üçün arıya
dönüb Allahın alnından sancır. Allah
barmağını alnına qoyanda can şüşədən
çıxır və insan ölümdən qurtarır.
Allahla qarşılaşmanın şaman əfsanələrindəki
mənzərəsi Burkut Baba haqqındakı türkmən rəvayətlərini
yada salır: Allah söz verir ki, kim
qırx gün bir ayağı üstündə dayana bilsə,
onun diləyi yerinə yetiriləcək. Burkut
Baba qırx gün bir ayağı üstündə
dayanıb, Allahdan cəhənnəmin ləğv
olunmasını xahiş edir. Allah cəhənnəmi
ləğv etmək istəməyəndə Burkut Baba inciyir,
cəhənnəmin bir tərəfini dağıdır və
çıxıb gedir. Verdiyi sözə əməl
etmək məcburiyyətində qalan Allah cəhənnəmi
ləğv etməsə də, cəhənnəmə xeyli əl
gəzdirəsi, cəhənnəmdəki qatların
sayını azaldıb yeddidən birə endirəsi olur.
Morqan Xara və Burkut Baba adlı iki kəramət
sahibinin Allahla qarşılaşması - kifayət qədər
zarafatyana bir tərzdə təqdim edilən bu iki süjet,
heç şübhəsiz, alt və dərin qatda Allahla rəqabət
motivinin izlərini yaşadır. İslamaqədərki
türk inanclarının islam ehkamları
ilə toqquşmasının müəyyən ştrixlərindən
xəbər verən bu üstüörtülü rəqabətdə
qeyri-səlis məntiq baxımından bizi maraqlandıran əsas
məsələ zarafatla yoğrulan folklor mətnlərində
yuxarının aşağıya, aşağının da
öz növbəsində yuxarıya yaxınlaşması, nəticə
etibarilə Allah obrazının mütləqiyyət çərçivəsindən
çıxarılmasıdır.
"Dədə Qorqud" eposunda Allah və bəndə münasibətlərinin yarıciddi-yarıkomik ifadəsi baxımından məlum və məşhur "Dəli Domrul" boyuna üz tutmalı oluruq. Əzrayıl haqqında, ölüm hökmünün İlahi tərəfindən verilməsi haqqında zərrə qədər də təsəvvürü olmayan Dəli Domrulun Allaha münasibəti, əlbəttə, sadəlövhcəsinə münasibətdir. "Dəli Domrul" boyunda Allah obrazının sadəlövhcəsinə, bir qədər də ərkyana yaradılmasını Nizami Cəfərov haqlı olaraq "türk düşüncəsinin tipologiyası" ilə əlaqələndirir: "Türklər qədim dövrlərdən başlayaraq öz Tanrıları ilə sıx mənəvi-ruhi təmasda olmuş, ondan qorxub çəkinməmiş, əksinə, ona könüldən bağlanmış, islamı qəbul edəndən sonra həmin sadəlövhlük, səmimilik müsəlman Allahına münasibətdə də özünü göstərmişdir". Dəli Domrulun sadəlövhlüyü ondadır ki, Əzrayılla vuruşmaq fikrinə düşür və Allahdan Əzrayılı onun gözünə göstərməsini diləyir. Dəli Domrulun ərkyanalığı ondadır ki, arada Əzrayıl kimi hər hansı vasitəçinin olmasını istəmir, Allah-təala ilə birbaşa təmas qurmağa, "xəbərləşməyə" can atır. Əlbəttə, "Dəli Domrul" boyunda Allah bir obraz kimi təsvir olunan hadisənin iştirakçısı olmasa, Dəli Domrulun Allaha xitabları yuxarı ilə aşağının bir-birinə yaxınlaşmasından bəhs etmək üçün o qədər də yetərli olmaz. Məsələ burasındadır ki, eposun bu boyunda Əzrayılı "domba göz" qoca adlandıran ozan gülüş kultuna, bu kultun sakral gücünə güvənib hətta Allahın özünü də az-çox məzəli sərgüzəştin iştirakçısı kimi təqdim etməkdən çəkinmir. Hər şeydən agah olan Allah çox gözəl bilir ki, Dəli Domrul onun "birliyi"nə zərrə qədər də şəkk-şübhə eləmir, onun Əzrayılla davası bir sadədil adamın davasından başqa bir şey deyil. Belə olduğu halda Allahın Dəli Domrul barədə verdiyi ölüm hökmünü necə başa düşmək lazımdır? Dəli Domrul - Əzrayıl əhvalatının müəyyən qədər komik məzmun daşıdığını nəzərə almasaq, bu cür suallara doğru-düzgün cavab vermək mümkün olmaz. İş burasındadır ki, Dəli Domrulun Əzrayılla davasının sadəlövhcəsinə atılmış addımdan başqa bir şey olmadığını çox gözəl bildiyi halda, Allah özünü bilməzliyə vurmalı, Dəli Domrul barədə cəza hökmü verməlidir ki, yarıciddi-yarıkomik sərgüzəşt baş tutsun, Dədə Qorqud - Dəli Qarcar əhvalatında gördüyümüz poetik sistem az-çox işə düşə bilsin. Ucalardan uca Tanrının birdən-birə yarıkomik sərgüzəştə rəvac verən obraz kimi təqdim edilməsi bir daha göstərir ki, "Dədə Qorqud" eposunda ozan sözə duz-məzə qatmaqla ən qeyri-adi varlıqdan belə adi adamın tərəf-müqabili kimi söhbət aça bilir.
Beləliklə, aydın olur ki,
"Dədə Qorqud" eposundan çəkdiyimiz misallarda
(Salur Qazan - Qaraca çoban, Salur Qazan - Uruz, Dədə Qorqud -
Dəli Qarcar, Tanrı - Dəli Domrul
qarşılaşmalarında) qeyri-səlis məntiq
üçün səciyyəvi olan bir cəhət öz əksini
tapır: yuxarını təmsil edən qütb mütləq
mənada müsbət olmaq kimi birtərəflilikdən
uzaqlaşaraq ikinci qütbə yaxınlaşır və bu
yaxınlaşmaya başlıca zəmini isə bədii
gülüş yaradır.
Muxtar
KAZIMOĞLU
525-ci qəzet.- 2023.- 25 fevral.- S.18-19.