ÜRƏYİNDƏ
QƏLPƏLƏR DAŞIYAN
O, Azərbaycanın
ən zəngin insanlarından idi və zənginliyi də bir
çox başqalarının xəyalında olan mal-pul, sərvət-yatır
varlılığı deyildi, zənginliyi o cür
qavrayanların heç vaxt dərk etməyəcəyi
çox üstün bir mənəvi dövlətlilik idi.
Onun geniş mənzili kitablarla dolu idi və 1960-70-80-ci
illərdə insanların sanballı ailə kitabxanalarıyla
öyündüyü çağlarda onun kitabxanası bəlkə
də Azərbaycanda ən zəngin olan idi. Həm də
bu kitabxananın bir özəlliyi də vardı ki, sahibi
bütün kitabları oxumuşdu. Sadəcə
oxumamışdı, çox diqqətlə oxumuşdu.
Bunu o səbəbdən əminliklə deyirəm ki, həmin
rəflərdən bir çox kitabları götürüb
oxumaq mənə də nəsib oldu və hər dəfə
buna şahid kəsildim ki, ondan sonra həmin kitabları oxumaq
nə qədər rahatdır - çünki
görürdüm qara karandaşla səliqə ilə hər
səhifədə ən vacib sözlərin, ifadələrin,
diqqət yönəldilməli, nəfəs dərib ətrafında
düşünülməli bütün mətləblərin
altından xətt çəkilib. O kitabxanada bircə dənə
təsadüfi kitab yox idi. O kitabxana nə qədər zəngin
idisə, oradakı əsərlərin hamısını
canına, zəkasına hopduraraq oxumuş sahibi də bilikləri
və mənəviyyatı ilə bir o qədər zəngin
şəxsiyyət idi. Onun doğurduqlarının hər biri
isə elə yarandığı vaxtda olduğu kimi, bu gün
və sabah da Azərbaycan ədəbiyyatının
inciləri mərtəbəsində dayanmaq haqqı olan əsərlərdir.
Böyük
Azərbaycan yazıçısı və ziyalısı
Ənvər Məmmədxanlı işığı həmişə
görünən, amma heç vaxt qabağa can atmayan,
seçilməyə, fərqlənməyə səy göstərməyən,
sadə, təvazökar bir insan idi, bütün həyatını
və yaradıcılığını belə
yaşadı, onun parlaq istedadı və şəxsiyyətinin
layiq olduğu uca qiyməti almadan da bu fani dünyanı
qayğıları, ağrıları bol olan bir dövrdə
və ildə - 1990-cı ilin bitər-bitməzində elə
həmin cür sakitcə tərk etdi.
Mən
Ənvər Məmmədxanlının dilini ilk oxuyub sadəcə
hayıl-mayıl deyil, mat qaldığım çağlarda hələ
məktəbliydim və "Bakı gecələri"nin səhifələrini
cümlə-cümlə irəlilədikcə başqa
heç bir yazıçımızda, şairimizdə və
bizə dilin qaydalarını öyrədən dərsliklərdə
rast gəlmədiyim bu təhər deyiş tərzinin, söz
dönümlərinin, qəlibləri qıran, amma qətiyyən
ruhu incitməyən azadanə
ifadə üsulunun nəyə bənzədiyini
düşünmüşdüm, həmin anda da
gözümün önündə təyyarədən
atılan bir çevik adam canlanmışdı ki, göydə
gah şığıyan quş kimi süzür, gah mayallaq
aşır, sonra elə bil qanadını gərərək
bir anlıq donur, yenə inanılmaz bir şəkildə ilan
kimi qıvrılır, elə torpağa
yaxınlaşmağına lap azacıq qalmış
paraşüt açılır, nəhayət, bayaqdan səma
kəndirbazlığı edən həmin adamın
üsulluca yerə qonduğu kimi bu uzun cümlənin də
intizarla harada, necə gələcəyini fikirləşdiyin xəbəri
də düppədüz öz yerində oturur:
"Bütün gecəni yol gedəcəkdik, səhər
açılanda dəmir yolu stansiyasına çatacaqdıq və
hər gün səhər tezdən günbatandan gəlib
beş dəqiqə o stansiyada nəfəsini
dərən, sonra günçıxana doğru çapan bir
sürət qatarı məni həsrətində olduğum
uzaqlara, az qala dünyanın o başına, təkcə
adı yanımda çəkiləndə ürəyim
döyünən böyük və əfsanəvi bir şəhərə
aparacaqdı".
1926-cı ildə, yeniyetməykən arzularının
şəhərini fəth etməyə gəldi.
Müəyyən
mənada etdi də, amma neyləməli ki, bu qurşaqtutduda həyat
ondan güclü çıxdı...
Ənvər
Məmmədxanlı qələminin bəhrəsi
"Bakı gecələri" də, "Buz heykəl" də,
"Ay işığında" da, "Karvan dayandı"
da... yazıldıqları çağlarda necə qaynar əks-səda
doğurmuşdularsa, cavan bir ədibin yazmasına baxmayaraq, elə
o vaxt klassika kimi qəbul edilmişdisə, bu gün də
anlayanlar, duyanlar nəzərində həmin sayaqdır və
gələcəkdə Azərbaycan nəsrinin rəmzi
"Qızıl kitab"ını tərtib edərək ora
indiyəcən olanların ən yaxşılarını daxil
etmək zərurəti yaranacaqsa, bu köhnəlməz Ənvər
Məmmədxanlı inciləri ən ilk yada düşüb
aranacaqlar.
Mənzilinin divarlarını bəzəyən rəsm əsərləri
arasında Səttar Bəhlulzadənin fırçasından
qopmuş bir mənzərə də vardı. Tarixçəsini
soruşmuşdum, Ənvər müəllim demişdi ki,
1961-ci ildə Lətif Səfərovun məşhur filminə
çevriləcək "Leyli-Məcnun" kinopovesti "Azərbaycan"
jurnalında dərc edilmişdi. Həm
çox duyğulu, həm də Füzuli aşiqi olan Səttara
bu əsər necə təsir edibmişsə, hədiyyə
olaraq tablolarından birini də götürərək Ənvər
müəllimin evinə təbrik və təşəkkürçün
gəlibmiş.
Ənvər Məmmədxanlı bütün
yaradıcılığı boyu hər doğurduğu ilə
beləcə, başqalarını heyran qoyanları da valeh edə
bilən əsərlər yaratdı. Az yazdı, amma nə
yazdısa, hamısını gözəl yazdı.
Xatirələrini, ədəbi qeydlərini əks etdirən
cild-cild dəftərlərinin bir neçəsinin
üstündə "Qəlpələr" yazıb. Ağır
müharibədən keçərək vücudunda qəlpələr
daşıyan çox adamlarla rastlaşmışam. Elə biri hamının tanıdığı Ziya
Bünyadov. Aramızın saz vaxtlarında, hərdən
evlərində oturub yeyib-içdiyimiz əsnada bəzən qəfildən
başındakı qəlpə tərpənirdi və
müdhiş ağrının şiddətindən o
güclülükdə adam bir anda
yumağa dönürdü, sarsılmadan baxmaq olmurdu.
Ənvər Məmmədxanlının bütün
varlığı qəlpələrlə ləbələb
idi və yazılarına həmin sərlövhəni elə
haqlı qoymuşdu. Oxuduğunuz, ləzzət
aldığınız, gələcək nəsillərin də
oxuyacağı və zövq alacağı hər ölməz
əsəri Ənvər Məmmədxanlının ürəyindən
çıxardığı bir qəlpədir. Yəqin, elə ürəkdəki
dustaqlığından qurtularaq azadlığa
çıxdıqlarından və ürəkdən
qopmalarıyla onu çoxdan bəri daşıyanın
ağrılarını da azaltdıqlarından Ənvər Məmmədxanlının
hər bir əsəri bunca təsirli, bunca siqlətlidir.
Ənvər Məmmədxanlı ruhu ilə,
düşüncələri ilə, qələmi ilə azad
bir insan idi. Ancaq bəxtinə yazılan ömür möhləti
elə zaman kəsiyinə düşdü ki, sonacan heç
vaxt sərbəst olmadı, qismətinə biçilmiş bu
dar macalda deyə biləcəyi qədər deyə və yaza
bildi. İçərisində dolaşaraq ömrü
boyu onunla gəzən, hərdən-hərdən tərpənib
varlığını yada salan qəlpələrin də əksəri
elə onunla haqq dünyasına getdi...
Ənvər Məmmədxanlının ömründə
həmişə xatirələriylə açılı qalan
səhifələrdən biri də Cənubi Azərbaycan idi. 1942-nin
sonlarında Şimali Qafqaz cəbhəsində hərbi xidmətə
başlamışdı, 416-cı diviziyada xidmət etmişdi
və sonra tale elə gətirmişdi ki, onu hərbi xidməti
davam etdirməkçün bir sıra başqa qələm
adamlarıyla bərabər İrana yollamışdılar.
Arada xidmət yerini dəyişmişdilər
qayıtmışdı, 1944-də dübarə yenə
dönmüşdü İran Azərbaycanına. O illərin
xatirələri də daim dilində idi, gündəliklərində
də 1940-cı illərdə orada baş verənlərin səliqəli
ardıcıllıqla heç bir qaynaqda tapa bilməyəcəyimiz
canlı görüntülərini cızıb. Təbrizdə
nəşr olunan "Vətən yolunda" qəzetinin
redaksiyasında çalışması, Cənubi Azərbaycanın
cavan ədəbi qüvvələri ilə sıx təmasları
onun yurdumuzun bizdən ayrı düşmüş bu
parçasına həm sevgisini artırmışdı, həm
də oraları, o yerin adamlarını yaxın məsafədən
müşahidə edərək yerli-yataqlı tanıya və
öyrənə bilmişdi. Təbii, Cənub
mövzusu yaradıcılığına da sirayət etməyə
bilməzdi, necə ki, onunla eyni dövrdə İranda
çalışmış digər
yazıçılarımızın,
araşdırıcılarımızın hər birinin qələmindən
və ömründən sonralar Ərdəbil, Təbriz əks-sədası,
Cənub havası həmişə gəldi. Ənvər Məmmədxanlının "Baş
xiyabanda", "Qızıl qönçələr",
"Boyunbağı" hekayələri elə Təbriz, Cənub
təəssüratlarının bəhrəsi idi.
O,
1940-cı illərin istiqlal arzulayan Azərbaycanını da
görmüşdü, Təbrizdə Milli Hökumətin fəaliyyətə
başladığı, müstəqilliyin gətirdiyi sözəgəlməz
ruh yüksəkliyinin Cənubi Azərbaycan boyu uşaqlı-böyüklü
hamını necə vəcdə gətirdiyi bəxtiyar
çağlara da şahid olmuşdu.
1988-ci il idi, bir axşam o vaxt hələ
sökülməmiş, indiki "Alov qüllələri"nin
yerində dikələn "Moskva" mehmanxanasının
restoranında şam edirdik. Ənvər müəllim
Moskvada nəşr edilən sırf ədəbi və eləcə
də ədəbi təmayüllü jurnalların əksərini
alırdı. Həmin dövrdə də
mətbuata bir fikir baharı gəlmişdi. Sovet dövlətinin bəyan etdiyi aşkarlıq
siyasətinin dalğasında mətbuat qaranlıq qəfəsdən
buraxılmış quşa dönmüşdü. İllərcə çapa həsrət
qalmış romanlar, povestlər, hekayələr, şeirlər
həm dərgilərdə işıq üzü
görürdü, həm də elə ayrıca kitab kimi
buraxılırdı, cəsarəti adamın içərisini
silkələyən məqalələr, esseler, müsahibələr
bir-birinin ardınca dərc edilir, əl-əl gəzirdi.
Ənvər müəllim də abunəçisi olduğu və
son illərəcən arada-bərədə gözə dəyən
tək-tük babat yazılarından savayı diqqəti
çəkəsi üstünlüyünün
olmadığı, indi isə hər sayının hər səhifəsi
acgözlüklə oxunan azad fikirli yazılarla dolu "Drujba
narodov", "Novıy mir" kimi mərkəzi jurnalların
hər sayını özü oxuyandan sonra mənə verirdi
və mən də əvvəlcə onun xətlədiyi ən
diksindirici hissələri gözdən keçirərək
sonra başlayırdım hər birini diqqətlə
oxumağa. Və "Moskva" mehmanxanasında mənə həmin
jurnalların təzə saylarını gətirdiyi, şam edə-edə
Sovet İttifaqı boyu və Azərbaycanda dirçələn
azadlıq hərəkatı haqqında dərdləşdiyimiz
dəqiqələrdə heç vaxt unutmayacağım bir az nisgilqatışıq sözlər dedi. Qayıtdı ki, daha geriyə yol yoxdur, artıq
aydındır ki, SSRİ yıxılacaq. Çünki
bütün bu baş verənlər daha dövləti
aşağıdan yıxmaq cəhdi deyil, belə görünür ki,
elə içəridən, yuxarıdan dağıdırlar.
Amma görəsən, Cənubi Azərbaycan da haçansa yenə
öz milli hökumətini qura biləcəkmi?..
Və
Ənvər Məmmədxanlı Cənubi Azərbaycanda milli
hərəkat qəddarlıqla boğulandan, Milli Hökumət
devriləndən lap az sonra Tehranda və Təbrizdə baş
verən dramatik hadisələri əks etdirən "Od
içində" adlı bir pyes də yazmışdı.
Yazmağına yazmışdı, lakin pyesi "Azərbaycan"
jurnalına versə də, "siyasi cəhətdən
xatalıdır" izahı ilə çapından imtina
etmişdilər. Əsəri teatra təqdim etmişdi.
Oxumuşdular, bəyənmişdilər, ancaq
tamaşaya qoymağa cəsarət etməmişdilər.
Ənvər müəllim danışırdı ki,
götürüb Mircəfər Bağırova məktub
yazdım və əsəri də göndərdim ki,
özünüz oxuyun, burada bizim siyasətimizə uyğun
olmayan nə var ki, mətn aylardır dram teatrında siyirtmədə
qalır, səhnəyə çıxarmaq istəmirlər.
Bir neçə gündən sonra xəbər gəlir
ki, oxumağa vaxtı yoxdur, amma tapşırıq verilib, teatr
tamaşanı qapalı baxış üçün
hazırlayacaq.
Bağırov gəlib baxacaq, bəyənsə,
əsər səhnədə oynanacaq, xoşuna gəlməsə,
elə həmin baxışla da hər şey bitəcək.
Ənvər müəllim söyləyirdi ki, Mircəfər
gəldi, baxdı, bəyəndi. Baxış tamaşasında zalda
uzaqbaşı 10-15 adam vardı. Tamaşa bitincə o, qısaca müsbət rəyini
bildirəndən sonra qəfilcə üzünü
oradakılara tutub "Siz ziyalılar məni niyə
sevmirsiniz?" - soruşdu. Ənvər
müəllim son dərəcə düz, dürüst adam idi, xatirələrindəki dəqiqliyə
də zərrəcə şəkkim yoxdur, o cümlədən,
bu xatirəsinə də. Deyir, dirijor Niyazi dərhal
dilləndi ki, yox, Cəfər Abbasoviç, biz hamımız
sizi çox istəyirik. Bağırov onun
sözünü kəsdi: "Sən bir dayan,
bilirəm ki, sevmirsiniz".
Sonra da
müqəddiməsiz-filansız söhbəti yönəltdi
"Kitab-i Dədə Qorqud" dastanına: "Bu dastanla
bağlı da çox yazıb-pozursunuz. Onun bizə
aidiyyəti yoxdur. Mən onu qızıl
nimçənin içində türkmənlərə verməyə
hazıram". Kimsə dillənmədi, mən ki əsərimi
bəyənmişdi, "Od içində"nin
yolu açılmışdı, ruh yüksəkliyindəydim,
dilləndim: "Axı yoldaş Bağırov, orada hadisələr
bizim ərazilərdə baş verir, üslub da indiki Azərbaycan
dilinə uyğundur, kitabın əsl sahibi elə bizik".
Çımxırdı ki, o dastandakılar hamısı
at əti yeyir, bizimkilər at əti yeyir?"
Ənvər
müəllim deyirdi ki, bunun müqabilində daha söz tapa
bilmədim, o tərzdə ki o demişdi, lap cavabım
olsaydı da, demək düz çıxmazdı.
Və həmin
günün sabahı orada - dram teatrında "Od içində"nin qapalı tamaşasına dəvət olunanlardan
birinin - Mirzə İbrahimovun "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
"Kitab-i Dədə Qorqud"un bizə aid olmaması haqda
iri məqaləsi çıxdı.
Məqaləni
tapıb tarixinə baxsan, elə "Od içində"nin də həmin qapalı
baxışının tarixini bilərsən.
..."Ədəbiyyat
qəzeti"nin o sayını da tapıb
baxdım, illər sonra Ənvər müəllimin gündəliklərində
də həmin tarixi axşamla bağlı bir çox
başqa incə məqamları da hadisələrin elə
içərisindəymiş kimi seyr etdim.
1951-ci
ilin aprel-iyul aylarında "Dastan"ımıza
qarşı "səlib yürüşü"
başlanıbmış, "Ədəbiyyat qəzeti"ndə,
"Azərbaycan müəllimi"ndə bir-birinin ardınca
dünənəcən bu Ana Abidəmizi öyənlərin
indi can qorxusu qarşısında "Kitab"ın əleyhinə
yazmağa vadar qaldıqları məqalələri dərc
edilirmiş...
Şəhərin
tən mərkəzində yerləşən, 1950-60-cı illərdə
"Novay Evropa" adı ilə məşhur olan,
sonraların da daim get-gəlli "Bakı" restoranında
bir dəstə yazıçı həmkar əyləşibmiş.
Məclis qızışandan bir xeyli sonra Səməd
Vurğun başlayır Mircəfərdən də, bir
sıra başqa nazik siyasi mətləblərdən də qədərindən
artıq açıqlıqla danışmağa. Ənvər müəllim yada salırdı ki, bizimlə
oturanlardan birinin xəbəraparan olduğundan agahdım, ona
görə masanın altında ayağımla Səmədin
ayağını vurdum ki, əyləcini bassın.
Sadədil,
qəlbitəmiz, bir az da içkinin
xumarıyla cəsarətlənmiş Səməd də
qayıdasan ki, Ənvər, ayağıma niyə vurursan, niyə
macal vermirsən sözümü danışım!
Həyatlarına
amansızlıqla son qoyulanlar, özləri kimi, əsərləri
də məhv edilənlərimiz bir yana,
istedadla daşan nə qədər zəkalılarımız
da beləcə dili qısa, gözü qıpıq, hər
sözü üfürə-üfürə deyib-yazmağa
vadar qalaraq güzəran keçirdilər...
...Srağagün
- fevralın 24-də İsraildə yaşayan görkəmli
yazıçımız Çüngiz Hüseynovla telefonla
danışırdım. Elə söhbətə başlayan
kimi dedi ki, ürəyə bax e, indicə sənin haqqında
gündəliyimdə yazırdım.
Zəkası
aydın, ruhu cavan, qələmi əlində və qiymətli
əsərlər doğurmaqda davam edən 94 yaşlı
Çingiz müəllimin bütün başqa gərəkli
işləriylə yanaşı, həm də gündəlik
yazmaqda ardıcıl olmasına sevinərək köhnə
dostlarından olan Ənvər Məmmədxanlını yada
saldım. Söylədim ki, Ənvər müəllimin
vəfatından sonra "Qardaşımızın evinin
çırağı sönməsin" deyə mənzilinə
əvvəlcə bacısı Həbibə, onun vəfatından
sonra isə xərçəngdən əziyyət çəkən
Arifə xanım köçdü. Arifə
xanım mənə Məmmədxanlılar şəcərəsinin
xatirələrini yetirə biləcək axırıncı
körpü, son yadigar idi və təxminən hər gün
ona baş çəkirdim, söhbətləşirdik,
bütün danışıqlarımızı da lentə
alırdım. Bir axşam Arifə
xanım qardaşının ömrü boyu yazdığı
gündəliklərini və məktublarını mənə
etibar etdi.
Vaxt ötdükcə həmin gündəliklərdən
müəyyən parçaları ayrı-ayrı münasibətlərlə
çap etmişəm, indi hazırlayıram ki, bütöv
şəkildə ortaya çıxarım.
Çingiz müəllim qayıtdı ki, mütləq
elə və ləngitmə. Ənvər
böyük yazıçı idi, amma onu cəmiyyətimiz əsl
nəhəngliyi ilə tanımır. Bəlkə elə
bu gündəliklər də səbəb olar ki,
insanlarımız onu Azərbaycan ədəbiyyatının ən
misilsiz qələm, fikir adamlarından biri kimi
yaxından tanısın.
Çingiz
müəllim bunu da dedi ki, Ənvərlə hər
görüşəndə şahmat oynardıq. Bəzən 4-5 saat. Təbii ki, o
anlarda çox söhbətlərimiz olurdu. Hər gün gündəlik yazıbsa, yəqin,
orada həmin söhbətlərimizin də izi qalıb.
Rica edirəm, axtar...
İlk gəncliyindən
qələmə almağa başladığı və
ömrünün axırınacan səliqə ilə davam
etdirdiyi gündəliklərində Ənvər müəllim
hələ 1930-cu ilin ortalarında sanki özü
qarşısında öhdəlik götürərək, vəzifə
qoyaraq (həm də, yəqin, bu mətləbin tarixçəsinin
gələcəkdə bilinməsindən ötrü) "Babək"ə
işarə ilə yazırdı ki, mən indi bir əsər
üzərində işləyirəm və bu roman mənim ədəbiyyatda
böyük sözüm, əsl yazıçı kimi təsdiqim
olacaq.
Ənvər
Məmmədxanlı ömrü boyu yazdığı
irili-xırdalı hər əsəri ilə hər dəfə
özünün usta yazıçı, müstəsna nasir
olduğunu sübuta yetirirdi, ancaq onun yarım əsrdən
artıq bir müddətdə düşüncəsində,
duyğularında gəzdirdiyi, qəlbi istəyən kimi
ortaya çıxarsa, heç şübhəsiz ki, möhtəşəm
olacaq "Babək" romanı elə axıracan niyyət
olaraq qaldı.
Həmin
romanın əlyazmadakı ayrı-ayrı tamamlanmış
parçalarını, Ənvər Məmmədxanlının
Babək haqqındakı ikihissəli bədii film
üçün yazdığı ssenarini və "Xürrəmilərin ağ
şahini" pyesini qovuşduraraq bütöv bir əsər
halında nəşr etmək nəcibliyini üzərinə
götürmüş Anara minnətdarlıq borcumuz var, lakin
bu, heyhat, Ənvər Məmmədxanlının
özünün millətə Babəkin gerçək ədəbi
abidəsi kimi ərməğan etməyi nəzərdə
tutduğu "Babək" deyil.
Onillər boyu sözə həddən ziyadə məsuliyyətli
münasibəti, özünə qarşı ifrat tələbkarlığı
və nəhayətdə ömrün vəfasızlığı
imkan vermədi ki, o, həyatı uzunu fasiləsiz olaraq üzərində
işlədiyi əsəri tam ürəyincə olan bir
görkəmdə başa çatdırsın.
Çox
heyif, çox heyif! Artıq Ənvər müəllimin
olmadığı günlərdən birində Həbibə
xanımın köks ötürərək
pıçıldadığı və hər dəfə
Ənvər müəllimi xatırlayarkən, istər-istəməz
yadıma düşən, ağlıma gəlincə də hər
dəfə ürəyimi sıyıran "Talesiz
qardaşım!" təəssüfünün, Ənvər
talesizliyin ən bariz təsdiqi mənə görə ən əvvəl
elə onun bizə tamamlayıb ötürə bilmədiyi
"Babək" romanıdır ki var!..
Bu nakam əsərin
qalan parçalarını, Ənvər müəllimin 60 ilə
yaxın müddətdə mövzu ilə bağlı etdiyi
mütaliələri, apardığı qeydləri əhatə
edən onlarla dəftəri vərəqlədikcə
görürəm ki, o, bizim zamanın adamı olmaqdan daha
artıq həmin dövrün içərisindəymiş, həmin
zamanla əlaqədar, Babəkin həyatı, mühiti, ətrafı,
mübarizələriylə bağlı ən xırda
ayrıntılara da dəqiqliklə bələdmiş və
bu səbəbdən də xürrəmi
çağlarından yazdıqları sanki çox sonrakı
vaxtların yazıçısının deyil, elə
hadisələrin axarında dayanan salnaməçinin
doğruçu hekayətləridir.
Babək əyyamlarının
olmuşlarını üstün bir şərqşünas
alim kimi dolğunluğuyla bildiyinə ən azı
yazdığı əsərlər şahidlik edən akademik
Ziya Bünyadov söhbətlərindən birində
özünəxas qətiliklə dedi ki, Ənvər həmin
dövrün hər təfərrüatından o dövrdən
yazan tarixçi alimlərin əksərindən daha
yaxşı xəbərdardır
Ancaq Ənvər Məmmədxanlının bunca mükəmməl
bildiyi və əlimizdəki parçaların təsdiq etdiyi
kimi, məharətlə təsvir etdiyi Babək, xürrəmilik
və azadlıq haqqındakı tamamlanmamış
epopeyasının hətta bu bitirilməzliyində də bir
ibrət, dərs var.
Son 20-30 ildə Azərbaycanda tarixi roman yazmaq, elə bil
ki, şakərə çevrildi. Qısa tarix kəsiyində
o qədər qalın-qalın tarixi romanlar yazılıb
buraxıldı ki, heç ədəbiyyatımızın
bütün tarixi boyu bu qədər roman nədir, hətta
tarixi mövzulu bədii əsər olmamışdı.
Əsasən bəlli elmi əsərlərin bədiivari
xülasəsindən ibarət olan, yazdıqları dövrlərə
nabələdlərin üyüdüb-tökdükləri belə
cızmaqaraların yüzü Ənvər müəllimin hər
sözü yerində, hər sətrində dövrün nəbzi
çırpınan misilsiz bədiilikli bircə vərəqinə
tay olmaz.
Ənvər
müəllimin "Seçilmiş əsərləri"nin toplandığı 2 cild 1986-cı ildə
işıq üzü gördü. Demək istədiyimdən
daha əvvəl bu nigaranlığımı da ifadə edim
ki, o boyda yazıçının irsi, təəssüf ki,
indiyədək hər hansı bir nəşrdə
bütöv halda xalqa çatdırılmayıb. Vəfatından
az sonra bacısı Həbibə Məmmədxanlı
Ənvər müəllimin xeyli pərakəndə olan
arxivini sahmana salmaq istəmişdi. Bütövlükdə
Ənvər Məmmədxanlı səliqə-sahmanlı adam idi və ayrı-ayrı vaxtlarda nə qədər
yazıları çıxmışdısa,
hamısını toplamışdı. Dağınıq
halda olsa da, hər halda evindəydi. Onun
yalnız qəzetlərdə dərc edilmiş məqalələrini
Həbibə xanım 3 iri qovluğa
sığışdırmışdı. Maraq güc gəldi, açdım qovluqları, bəzi
yazıları gözdən keçirdim. Hansısa
redaksiyanın sifarişi ilə ezamiyyətə getdiyi rayondan
yol qeydlərini yazıb. Bəlkə də
indi o yazıda təsvir edilən gedişat, hadisələr
daha maraq kəsb etmir. Amma nə qədər
şirin dil, ifadənin nə qədər axıcı, rəvan
tərzi. Kənd rayonlarımızın XX
əsrin ortalarında yaşadıqları həyatın o
yazılardakı təsvirinin özü ayrılıqda cazibədar
hekayədir.
Ənvər
Məmmədxanlının əlyazmadakı irsini hələlik
qırağa qoyaq, çap olunmuşları bir yerə cəmləyərək,
nəhayət ki, bir-birinə bağlı cildlər halında
xalqa çatdırmaq qeyrətini kim boynuna
çəkəcək?
Ənvər
Məmmədxanlının ikicildliyini yada salarkən
bölüşmək istədiyim başqa bir qənaətim
idi, söz sözü çəkərək məni bir az ayrı səmtə çəkdi. Ənvər müəllim birinci cildin əvvəlində
xatirə sözlər yazdı, təvəqqe etdim ki, ikinci
cildə də nəsə yazıb imzalasın. Dedi, bura
yazdım da, bəs deyil? Dedim, axı birdən o cildi itirdim, ya
kimsə aldı oxumağa, qaytarmadı, qoy onda heç olmazsa
burada xəttiniz qalsın. Güldü,
yazmağa başladı, mən də əlimdəki cildi vərəqləyə-vərəqləyə
soruşdum ki, çox təəccüblənirəm, 1930-40-cı
illərdəki hekayələrinizin dili mənə o qədər
müasir gəlir ki, elə bil o vaxt yox, indi yazılıb.
Məgər o zamanlar da siz elə bu cür
yazırdınız?
Cavab verdi ki, mən daim əsərlərimin üzərində
işləyirəm, hər yeni nəşrdən qabaq dilinə,
üslubuna əl gəzdirirəm, bacardığım qədər
cilalayıram. Nə qədər canımda can var, elə belə
də edəcəyəm.
Ənvər müəllim əkdiyi hər ağaca, hər
fidana hər gün su verən, qayğısını çəkən
bağban kimiydi. Həqiqətən də, daim köhnə
yazılarını daha da təravətli etməkçün
onları yenidən işləməkdən usanmırdı.
Ənvər müəllimə bunu da demişdim
ki, Anar köhnə əsərlərinə əl vurmur, deyir
ki, necə yazılıbsa, elə də qalsın. Məntiqi də var ki, hər əsər
yazıçının həm də onu yazmış
olduğu o dövrdəki qələmini göstərir.
Ənvər
müəllim etiraz etmişdi: "Yox, mən elə
düşünmürəm. Sağamsa,
yaşayıramsa, o əsər də mənimkidirsə, gərək
hər dəfə onu ürəyim istəyən ən
yaxşı səviyyəyə
uyğunlaşdırım".
...1979-cu
ilin payızında namizədlik dissertasiyamın müdafiəsinə
hazırlaşırdım və yenicə çapdan
çıxmış avtoreferatımın bir nüsxəsinin
üstünü yazaraq Ənvər müəllimə
bağışladım. O vaxtlar nəşr olunmaq da,
dissertasiya müdafiə etmək də indiki kimi su içimlik
sadəliyində məsələ deyildi və avtoreferat da elə
təzə kitab kimi qavranılırdı. İşim
X-XI əsrlərin filosof şairi Baba Tahir Üryan haqqında
idi və bu nəşrin mənim uğurum olmasından əlavə
həm də onu həmişə cəlb edən orta əsrlər
müsəlman Şərqi ilə bağlılığı
Ənvər müəllimi sövq etdi ki, dərhal vərəqləsin.
Amma qəribədir ki, məzmuna keçməmiş
elə ilk səhifədəki qeydlərlə bağlı
soruşdu ki, opponentin gürcüstanlıymış?
Təsdiqlədim
və onu da söylədim ki, bir neçə gün əvvəl
dissertasiyamı opponentim, görkəmli şərqşünas
alim Aleksandr Qvaxariyaya təqdim etməkçün Tbilisiyə
getmişdim, oradaykən hələ Nəbatat bağına da
baş çəkdim, Mirzə Fətəlinin məzarını
da ziyarət etdim. Dalğınlaşdı
Ənvər müəllim. Dedikləri məni mütəəssir
etdi: "Mənim atam da oradadır, Mirzə Fətəlinin
ayaq tərəfində dəfn eləmişəm onu".
Ənvər müəllimin atası Qaffar kişi (özü də, bacıları da atalarının adını məhz bu cür deyir, bu təhər yazırdılar) müsavat partuiyasının üzvü olmuşdu, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dönəmində Göyçayın, Ucarın pristavı işləmişdi, sovet onu həbs edərək Sibirə də göndərmişdi, bir neçə il yatıb qayıdandan sonra təzədən tutulacağından duyuq düşərək gizlənmişdi və canı bu dünyanın zillətindən qurtaranacan, ta 1942-ci ilədək, aradakı nadir çaparaq oğrun görüşlərini nəzərə almasaq, əzizlərindən ayrı minbir məhrumiyyət içində qaçaq ömrü yaşamışdı. Günlərin birində Ənvər müəllimə xəbər çatdırırlar ki, özünü Gürcüstana yetir, atan rəhmətə gedib. Elə gecəylə yola düşür. Sovetin qılıncının dalının da, qabağının da kəsdiyi o qorxunc tuthatut zamanlarında Ənvər atasını hamı kimi dəfn etmək imkanından da məhrum idi. Qaffar kişi xaçpərəst qəbristanında torpağa tapşırılmış və Ənvər nəşi gecəylə çıxardırır, Tiflisdəki dostların məsləhəti ilə ondan əvvəl oxşar taleli bir neçə ailənin etdiyini edir. Fətəli xan Xoyski, Həsən bəy Ağayev kimi, Qaffar kişini də qəbrin üstündə heç bir nişanə qoymadan Mirzə Fətəlinin məzarının yanında torpağa tapşırır. O ümidlə ki, qəbir itməsin, yeri bəlli olsun və haçansa fürsət yaranarsa, Vətənə aparılsın.
Beləcə, millətimizə etdiyi bütün əvəzsiz xidmətlərdən savayı Mirzə Fətəli Axundzadənin çoxlarının xəbərsiz qaldığı bir yaxşılığı da bu oldu ki, hətta məzarı ilə də kömək olmağı bacardı, gendən görünməyən neçə qərib qəbrə də nişangaha, başdaşına çevrildi.
Ənvər müəllim Mirzə Fətəlini yalnız bir ədəbi və fikir adamı kimi sevmirdi, həm də özünü ona ən azı atasına görə borclu sayırdı, Axundzadəni də illərcə səbirlə araşdırdı, haqqında yazdı.
...1990-cı illərin əvvəllərində Sovetin tar-mar olmasıyla dəyişən dövr imkan verdi ki, Mirzə Fətəlinin itməkdən xilas etdiyi o məzarların hansılarınınsa üstündə bir-bir abidələr ucaldılsın, hansılarınısa əzizləri buradan ürəkləri istəyən yerə köçürsünlər.
Nə acı ki, o günlərdə artıq Ənvər müəllim həyatda yox idi.
Dəqiq yerini tək özünün bildiyi ata məzarı da onun həyatı boyu ürəyində daşıdığı qəlpələrdən idi ki, bu dünyada qəlbini incitdiyi kimi o dünyada da ruhunu ağrıtmaq üçün onunla birgə uçub getdi...
26 fevral, 2023
Rafael
HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.- 2023.- 28 fevral.- S.10-11