Şekspir dünyası
(Əvvəli ötən çərşənbə sayımızda)
Təlxək bir zənbil əncirlə gəlir:
"Nilin ən yaxşı qurduna sən malik olacaqsan/ O, ağrı vermədən
öldürəcəkdirmi?" deyə Kleopatra soruşur. Təlxək təsdiq edir ki, ilan zənbildədir.
Ən yaxşı paltarını
geyinərək, çariça
ölümünə hazrlaşır.
O, öz xidmətçiləri
ilə ölümünə
görə son dəfə
vidalaşır. Bir qızın
ürəyi partlayıb
ölür. Kleopatra ilanın birini döşünün, digərini
isə qolunun üstünə qoyur. Kleopatra da ölür. Mühafizəçilərin danışığını
eşidən Çarmiian
həmçinin zəhərli
ilanın sancması ilə ölür.
Sezar Kleopatranın ölümündən
həyəcanlanır, göstəriş
verir ki, onu Antoninin yanında dəfn etsinlər və bu sözləri
deyir: "Yer üzərindəki heç
bir qəbir heç cür sıxa bilməyəcək
/ O qədər məşhur
olan bu cütlüyü".
Hər yerdə "Antoni və Kleopatra", şəxsiyyətlərin
apardıqları siyasət
barədə dərin
analizi əks edirən kimi oxunduqca oxunur. Pyesin poeziyasının yaratdığı hissiyyatdakı
dəbdəbədən isə
sevinc duyulur. Sezar hakimiyyət üstündə Antoni ilə
vuruşur, lakin real münaqişə, Sezarın
şəxsən təmsil
etdiyi Roma ilə Kleopatranın təmsil etdiyi Şərq arasında gedir. Bu kişi və qadın, ağıl və ürək, siyasət və ehtiras arasındakı paralellər vuruşlara, rəsmi dilə və metaforik şeirə keçir. Və hər bir münaqişədə
Roma hökmən udur.
Emosional
səviyyədə pyes
mürəkkəbdir. Alimlər
buradakı qabarma və çəkilmələri,
mərkəzi məhəbbət
əhvalatının keyfiyyətini
dəfələrlə qeyd
etmişlər. Burada ehtiras qısqanclıq və onu izləyən
xəyanətlərlə kəsilir.
Demək olar ki, bütünlüklə şeirdə
olan pyesin möhtəşəm dili
bu kontekstdə olduqca canlı görünür.
Antoni daim "Misirin Kleopatrasına" coşqun
hiss cavabı verməsi
ilə, Kleopatranın
Misirinə göstərdiyi
münasibətlə, özünün
xidmət etdiyi imperiya qarşısındakı
məsuliyyəti arasında
bölünür, parçalanır.
Özünə qapanmış
Antonidən fərqli olaraq, Kleopatra, əksinə, həyata daha nüfuzedəci qiymət verməyi bacarır, özünə
bir qlobal ölçüdəki oyunçu
kimi baxmağını
heç vaxt kəsmir. Ölümə
hazırlaşanda o, əvvəllər,
teatr aktyoruna daha çox bənzər qaydada bir dəfə də olsun belə
hərəkət etməmişdi.
Onun təmkinlə, belə ağıllı qaydada həyatdan getməsi, "qurdun"
- zəhərli ilanın
keyfiyyəti barədə
soruşması güman
etməyə imkan verir ki, o, hələ də özünə bütünlüklə nəzarət
edir. İlan onu sancdıqdan sonra da, "Ərim, mən gəlirəm" deyə qışqırır.
Onun özünü necə sürətlə öldürməsi də iftixar hissi doğurur.
O, Misirin çariçası
kimi Roman kütləsi
qarşısında, Sezarın
triumf marşında paraddan keçmək yolu ilə alçaldılmasından
bütünlüklə imtina
edir. Bu vaxt çox sevdiyi övladlarının gələcəyini
düşünməklə, iradəsinin zəifləməsinə
də yol vermək istəmir.
Pyesin dördüncü pərdəsi
səhnə yararlığı
üçün çətindir.
Kleopatra rolunu ən böyük aktrisalar oynamışdır.
Antoni, Kleopatranın seksual
hakimiyyəti tələsinə
düşür. Bunu nümayiş etdirmək üçn səhnədə
Kleopatraya Şərqin
göbək rəqsi paltarını geyindirirlər.
Kleopatranın fiziki və psixoloji təsiri altına düşən Antoni tədricən
ondan asılı olur. Yuli Sezarın
qatilləri ilə üz-üzə gələn
bir adamın kölgəsinə çevrilməklə,
Antoni süqut edir. Çox içdiyinə görə o, zəifləyir,
Şekspir isə buna yalnız işarə vurur.
Əhval-ruhiyyə və davranış
daim dəyişdiyindən
səhnədə Antoni və
Kleopatra bərabər
qaydada tələb olunan rollar kimi
çıxış edirlər.
Onların dəyişkən
xarakterinə əks olan, sakit və
hər şeyi hesablayan Sezarın rolu rəsmi siyasi dildə yazılmışdır, bu,
onun gələcək
imperator Avqust Sezarın
möhkəmliyinin layihəsi
kimi izah olunur. O, heç də əclaf deyil, ləyaqət adamıdır. Həqiqətən
də, "Antoni və
Kleopatra", ümumiyyətlə,
əclaflığın olmadığı
bir faciədir. Hətta Sekst Pompey də düşmənlərinin
öz yanında qonaqlıqda olanda öldürülməsinə razılıq
vermir.
Şekspir bu pyesi öz əbədi gücünün yüksəlişində
olanda yazmışdı.
Kleopatra daha mürəkkəb personajlar
arasında Falstafla və Hamletlə bir sırada dayanır. Kleopatra bir ədəbi qəhrəman kimi, miriad sayda romanların
yazılmasını ilhamlandırmışdır.
"Koriolan" faciəsi
"Koriolan" faciəsi Şekspirin daha açıq cəhəti
ilə seçilən
siyasi pyesidir. Onun 1607-ci ildə yazıldığı güman
edilir, baxmayaraq ki, bu barədə elə bir səhih
məlumat yoxdur. Mahiyyətcə pyes, bürokratiyanı anatomiya
sınağına uğradır,
onu etiraf edir ki, bütün hakimiyyət xalqın üzərinə düşür,
lakin demokratlar necə də sürətlə kütlələri
idarə edə bilirlər. Bu güclü
bir liderliyə ehtiyac olduğunu təsdiqləyir, həm də göstərir ki, bu adamlar necə
asanlıqla liderlərə
çevrilirlər. Nəticə
teatrlaşmış xarakter
daşıyır, lakin
həm də qeyri-adi emosionallığa
malik olmayan bir pyesdir, qurbanlarının az rəğbət doğurduğu bir faciədir.
Həqiqətən də səhnə
dili vasitəsilə və hiyləgərliklə
"Koriolan"da hadisələr
aristokratların idarə
etməsinə və ya xalqın iradəsinə haqq qazandırmaq üçün
istifadə edilir.
Burada cərəyan edənlər
b.e.ə. 490-cı illərdə
Romada, onun yaxınlığında volsklərin
əsas şəhəri
olan Koriolidə və Atriumda baş verir. Onlar həmin vaxt Romanın düşmənləri idi.
Ancaq Şekspir tarixi dəqiqliklə elə də maraqlanmırdı, daha çox əhvalatın dramatik potensialına əhəmiyyət verirdi,
bu səbəbdən də pyesdəki əhvalat üç faciə qəhrəmanının
- Roma xalqının, volsklərin
və Kay Martininin öz ailəsi ilə birgə taleyi ətrafında olan hadisələr şəklində fırlanırdı.
Kaya Koriolan titulu verilmişdi ki, Koriolini qarət etməsini bayram etsin. O, Senat vasitəsi ilə Romanı idarə edən patritsilərin marağına
xidmət edirdi. Həmin dövrdə Senat kommonerlərlə və ya plebeylərlə
sözləşmişdi. Plebeylərdən
isə iki tribun seçilirdi ki, Xalq Yığıncağında
onların natiqləri
kimi çıxış
etsinlər. Pyesdə Senat Koriolanı yüksək vəzifə
sayılan konsul etməyi planlaşdırır.
Mərasimin mərkəzi
hissəsi bu vəzifəyə istənilən
namizəddən tələb
edir ki, əyninə
"alçaldan mantiya"
geyinsin, hərfi mənada bu, alaq otundan olan
plaşdır və həm də Forum adlanan yığıncaq yerində plebeylərdən
xahiş etsin ki, onun namzədliyini bəyənsinlər. Bu prosedur
sübut edir ki, yeni konsul ümumi xalq legitimliyinə layiq olacaqdır. Xalq Koriolanı rədd etdikdə isə, bu, siyasi
dramaya və şəxsi faciəyə
çevriləcəkdir.
Ərzaq
barədəki narazılıq
Romanı silkələyir,
Kay Marti özündən razı
bir hərbi qəhrəman olduğundan,
onun adətən kommonerlərdən (plebeylərdən)
zəhləsi gedir. Sakit olmayan kütlə
üçün namizədlərin
alçaldılması şəklində
sınağa çəkilməsi,
onların, yaxşı
qisas almaq keçisi, qapazaltısı
roluna düşməsinə
bənzər kimi görünür. Lakin Meneni
Aqrippa hörmətli ağsaqqal olmaqla, şikayətlənir ki, allahlar
aclığa görə
patritsiləri məzəmmət
etməsin. O, həmçinin
aristokratlara qarşı
yönəlmiş, onların
acgözlüyü barədəki
ittihamlardan da yuxarı
sinfi müdafiə edir. Əgər romalılar Senatı yoğun qarına malik olan adamlar kimi
qiymətləndirirsə, o deyir, onlar unutmasınlar
ki, cəmiyyətin hamısını
məhz Senat qidalandırırdı və
onları isə kommonerlərin "böyük
oyuncağı" olması
şəklində ədalətsizliklə
aşağılayırlar. Lakin üsyançıları sakitləşdirmək
ümidləri Marti gəlib
çıxanda tamamilə
puç oldu. O, elan edəndə ki, qiyam qaldıranlar dar ağacından asılacaqdır,
həmçinin onların
Sitsipi Venutu və Yuli Brutu
tribun seçmələrinə
güldükdə, bu
plebeyləri daha da qızışdırdı.
Volsklər Roma əleyhinə silah
qaldırır və
Marti yenidən şəhəri
xilas etməyə çağırılır. Koriolidə
volsk generalı Tull
Aufidi isə inanır ki, Marti tərəfindən
əvvəlki məğlubiyyətinin
qisasını ala biləcəkdir.
Marti vuruşa başçılıq
edən kimi, arvadı Virciniya onun təhlükəsizliyinin
qorunmamasından qorxur,
ancaq ərinin qüdrətli anası Volumnia ona gülür.
Bu qadın oğlu haqqında deyir ki, onu qorxusuz böyütmüşdür.
Çox saydakı yaraları onun igidliyindən xəbər
verir.
Korioli yaxınlığında romalıların
hücumu zəifləyir.
Marti yorulmuş qoşunlarını
söyür. Yaralanmış
və qana bulaşmış şəkildə
o, sonra əsgərləri
təzə bir hücuma aparır, hətta qısa müdddətdə Aufidi ilə vuruşur. Bu adamı volsk əsgərləri xilas etmişdi. Qələbəyə
əmin olan Roma generalları Komini və Tit Larti Martinin igidliyini tərifləyirlər və
ona Koriolini işğal etdiyinin təzminatı kimi Koriolan titulunu bəxş edirlər. Aufidi öz nifrət etdiyi düşməni tərəfindən
yenidən alçaldılacağı
gümanına görə
ondan qisas almağa and içir.
Bu vaxt artıq Koriolan kimi tanınan
Marti Romaya dönür.
O, fəxr edir ki, anası onu tərifləyərək, indiyədək
bədənindəki 25 yaranın
üstünə yeni müharibədə
ikisini də əlavə etdiyini deyir. Bu söz yayılmaqla, onun konsul adını daşımağa layiq olduğu bildirilir, lakin Brut və Sitsini bunun qarşısını
almaq üçün
qəsd təşkil edirlər. Roma adəti isə diktə edir ki, Koriolan "alçaldan mantiyanı"
geyinməlidir və öz yaralarını Forumda yığılan plebeylərə göstərməlidir.
Lakin tribunlar inanırlar
ki, o, elə özündən
razıdır ki, bunları
etməyəcəkdir. Senat
Koriolanın namizədliyini
müzakirə etməyə
yığışanda, tribunlar
onun yadına salırlar ki, o, xalqın bəyənməsinə nail olmalıdır,
hansı ki, bunu etməyə isə onun heç də həvəsi yox idi.
Koriolan hələ "alçaldan
mantiyanı" geyinib,
plebeylər səs verməmişdən əvvəl
Foruma gəldi ki, vətəndaşların bir
sıra qruplarını
inandırsın ki, ona
sözlərinə görə
deyil, fəaliyyətinə
görə qiymət versinlər. Ona xoşdur
ki, vətəndaşların tələblərinə cavab
vermək və onların etibarını qazanmaq üçün kifayət qədər iş görmüşdür.
O gedir ki, mantiyasını
soyunsun. Sitsini və Brut kommonerləri ona qarşı zəhərləməyə başlayırlar,
onun xalqa qarşı "qəzəbini"
yada salırlar və deyirlər ki, Koriolan konsul olsa, onların
"seçiminə məhəl
qoymayacaqdır". İki
tribun Forumda xalq üsyanını planlaşdırmağa başlayır.
Koriolan öyrənir ki. Aufidi Artiuma istirahətə yollanıb və yenidən Romaya qarşı müharibəyə
hazırlaşır. Lakin Roma generalının özü
daha çox problemlərə malikdir. Sitsini və Brut küçədə onunla
üz-üzə gəlirlər
və ona xatırladırlar ki, o, xalqın
xidmətçisidir. Komini
və Meneni onun tərəfini saxlayırlar. Lakin Koriolanın
hirsi püskürür.
Xalqın "mütləq
hakimiyyətini" buraxdığını
elan edir. Brut vətəndaşları
çağırır və
mühafizəçilərinə göstəriş verir ki,
Koriolanı həbs etsinlər. General öz qılıncını çıxarır
və camaat dağılır.
Koriolan evinə qayıdanda orada özünün konsulluğa namizədliyinin
irəli sürülməsini
görməyi qərara
alır, çox alicənab anası ona təlqin edir ki, Forum qarşısında
özünü alçalan
kimi göstərsin. Volumnia ona deyir
ki, düşmənləri ilə üz-üzə gələndə, öz məqsədinə çatmaq
üçün onlara
yalan desin. Həmişə olduğu
kimi, anasına baş əyib, vəd edir ki, "fahişə könlü ilə", təmkinliklə
camaatı tərifləyib,
kütləyə ümid
verəcəkdir.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet.- 2023.- 5 iyul. S. 14.