Epos qəhrəmanlarında qeyri-səlislik
"Dədə Qorqud" dastanında ən qorxunc məxluq Təpəgözdür. Təpəgöz
nəhəng vücuduna,
alnındakı tək
gözünə görə
qorxunc olsa, dərd yarıdır. Təpəgöz atdığı
addımlara, törətdiyi
əməllərə görə
qorxuncdur, daha doğrusu, qorxuncların qorxuncudur. Qonur Qoca Sarı çobanın bağışlanmaz
günahı ucbatından
pəri qızın Oğuz elinə bir bəla kimi
göndərdiyi Təpəgöz
nə qədər şər daşıyıcısı
olduğunu lap körpə
vaxtından göstərir:
onu əmizdirməyə
gələn dayələrin
döşünü elə
sorur ki, onların yerindəcə canı çıxır. Bir az böyüyüb bir yerdə oynadığı
oğlan uşaqlarından
kiminin burnunu, kiminin qulağını yeməyə başlayır.
Evdən qovulan Təpəgöz uca bir dağda məskən salıb yol kəsir, çoban-çoluq qalmır
ki, tutub yeməmiş
olsun. Oğuz eli ilə vuruşmada
Təpəgöz köklü-köməcli
bir ağacı yerindən qoparıb elə atır ki, əlli-altmış adam birdən ölür. Oğuz elinin Dözən oğlu Alp Rüstəm kimi, Uşun Qoca oğlu kimi, Dəmir donlu Mumaq, Aruz oğlu
Qıyan Səlcuq kimi adlı-sanlı bahadırları Təpəgözlə
vuruşmada şəhid
olurlar. Nəhayət,
Dədə Qorqudun işə qarışması
ilə Təpəgöz
fəlakətindən qismən
az zərərlə yaxa qurtarmağın yolu belə tapılır: hər gün Oğuz elindən Təpəgözə
yeməyə iki adam, beş yüz də qoyun verilir. Əməllərini yığcam
şəkildə xatırlatdığım
Təpəgöz kimi
mənfilik mücəssəməsində
az-çox müsbətlik
əlaməti axtarmaq mümkündürmü? Mümkünmüdür
ki, Təpəgöz kimi
şər dağarcığının
hansısa bir addımı onu mütləq mənada şər təmsilçisi
olmaqdan az-çox uzaqlaşdırsın? Bu suala
qorqudşünaslıq tarixində
ilk dəfə Kamal Abdulla cavab
verib. İlk dəfə
Kamal Abdulla heç bir
qorqudşünasın fikir
vermədiyi incə bir nöqtəni - Təpəgözün öz
günahını etiraf
etməsi və intihar fikrinə düşməsini diqqət
mərkəzinə çəkib.
Kamal Abdullanın fikrincə,
Təpəgöz günahını
bu şəkildə etiraf edir:
Ağ saqqallı qocaları çoq ağlatmışam.
Ağ saqqalı, qarışı
tutdu ola, gözüm,
səni?
Ağbirçəkli qarıcıqları
çoq ağlatmışam.
Gözü yaşı tutdu
ola, gözüm, səni?
Kamal Abdulla Təpəgözün
bu etirafına əsaslanıb belə hesab edir ki, "ədəbiyyatımızda günah
hissindən, onun daşıyıcısından danışası
olsaq, heç şübhəsiz, ilk personaj
kimi Təpəgöz
haqqında danışmalı
olacağıq". İntihar
məsələsində isə
Kamal Abdulla Təpəgözün bu sözlərinə istinad edir:
Qalqıbanı yerimdən duram, derdim.
Qalın
Oğuz bəglərindən
əhdim bozam, derdim.
Yenidən toğanın qıram,
derdim.
Bir gəz adam ətinə
doyam, derdim.
Qalın
Oğuz bəgləri
üzərimə
yığılıb gələ, derdim.
Qaçıbanı Salaxana qayasına girəm, derdim.
Ağır mancılaq daşla
atam, derdim.
Enib daş başıma düşübən öləm,
derdim.
Təpəgözün bu sözləri müqabilində
Kamal Abdullanın gəldiyi
qənaət məhz intiharla bağlı qənaətdir: "Son cümlə
Təpəgözün intihar
arzusunu açıq-aşkar
şəkildə üzə
çıxarır... Hər
halda bu parçanın timsalında
bizim təsəvvürümüzdəki
şər qüvvəsi
Təpəgözlə əsl
Təpəgöz - günahını
anlayan Təpəgöz
arasında semantik boşluğu görməmək
olmur". Şər qüvvəsi Təpəgözlə
günahını anlayan
Təpəgöz arasında
"semantik boşluğu"
qeyri-səlis çoxluqlar
nəzəriyyəsinin verdiyi
imkanlardan istifadə edib mətndən kənarda qalan və ya mətnin
alt qatlarında gizlənən
motivləri üzə
çıxarmaq yolu ilə az-çox doldurmaq olar.
Məlumdur ki, Lütfi Zadə
XIX əsr alman riyaziyyatçısı
Georq Kantorun adı ilə bağlı çoxluqlar nəzəriyyəsinə universum
anlayışını gətirib.
Lütfi Zadənin qeyri-səlis çoxluqlar
nəzəriyyəsini məntiqi-qnoseoloji
baxımdan təhlil edən tədqiqatçılardan
Əziz Məmmədov
və Fuad Qurbanovun fikirlərinə əsaslanıb
deyə bilərik ki, universum problemin həlli üçün istifadə olunan elementlərin ümumi çoxluğudur. Çoxluqlar
nəzəriyyəsinə Lütfi
Zadənin gətirdiyi
başqa bir anlayış mənsubiyyət
funksiyasıdır. Mənsubiyyət
funksiyası bölünməz
elementlərin (Lütfi
Zadə bu elementləri "sinqlton"
adlandırır) ümumi
çoxluğa daxil olma dərəcəsidir.
"Dədə Qorqud"
dastanında bütün
personajları ən ümumi çoxluq kimi götürsək, universumdaxili belə bir bölgü apara bilərik: a) Oğuz elinə mənsub olan personajlar; b) Oğuz elinə qismən mənsub olan personajlar; c) Oğuz elinə mənsub olmayan personajlar. Oğuz elinə mənsub olan personajları 1, Oğuz elinə mənsub olmayan personajları 0 (sıfır) ədədləri
ilə işarə etsək, Oğuz elinə qismən mənsub olan personajları 1-lə 0 (sıfır)
arasındakı ədədlərlə
işarə etməliyik.
Oğuz elinə qismən mənsub olan personajlardan biri Selcan xatın,
digəri Dəli Domrulun xatını, başqa biri isə haqqında daha geniş danışmaq istədiyim
Təpəgözdür. Selcan
xatın kafir qoşununa
qarşı vuruşması
ilə, Dəli Domrulun xatını ömür-gün yoldaşından
yana candan keçməyə hazır
olması ilə Oğuz elinə mənsub bahadırlara yaxın bir nöqtədə mövqe
tuturlar və hər iki xatının
mövqeyini 0,9 ədədi
ilə işarə etmək mümkün olur. Pəri qızı və Alp Aruzun Qonur Qoca
adlı çobanından
törəmiş Təpəgözə
gəldikdə isə
bu qorxunc məxluqun sıfır qütbündə yox, vahidlə sıfır arasında mövqe tutduğunu mifoloji düşüncənin bəzi
qanunauyğunluqlarını nəzərə almaqla əsaslandırmaq lazım
gəlir. Belə qanunauyunluqlardan biri tabunun pozulmasıdır. Pəri ilə cinsi əlaqə məhz tabunun pozulması nümunəsidir.
Mif və folklordan bəllidir ki, pəri qızla insan övladının izdivacı heç də xoşbəxtliklə
qurtarmır. Pəri qızla zorakılıq zəminində cinsi əlaqə baş verdikdə isə ağır cəza və fəlakət qaçılmaz olur. Qonur Qoca oğlu
Sarı çoban yasağı qeyri-insani bir şəkildə pozduğuna görə ağır cəzaya tək o özü yox, bütövlükdə
Oğuz eli məhkum olur. Tək bir adamın
yol verdiyi səhv, işlətdiyi günah ucbatından el-obanın cavabdehlik daşımasının dastanda
məntiqi əsası
varmı? Əlbəttə,
var. Məsələ burasındadır
ki, Qonur Qoca epik sosiumun Oğuz
eli adlı aparıcı hissəsinin
ayrılmaz bir üzvüdür və Daş Oğuzun başçısı Alp Aruzun
çobanı olmaq bu üzvlüyün məsuliyyətini qat-qat artırır.
Odur ki, Qonur Qocanın işlətdiyi günah Oğuz elinin ayağına yazılır və pəri qız: "Çoban, yıl tamam olcaq məndə
əmanətin var, gəl,
al! Amma Oğuzun başına
zaval gətirdin!"
- deyib Oğuz elini qisas hədəfi
seçir. Barmağına
sehrli üzük taxılıb oxbatmaz, qılınckəsməz varlığa
çevrilən Təpəgöz
fövqəltəbii qüvvə
tərəfindən Oğuz
elinə məhz qisas missiyası ilə göndərilir.
Bir tərəfdən Qonur
Qoca Sarı çoban timsalında Oğuz elinin günah işlətməsi,
digər tərəfdən
isə fövqəltəbii
qüvvənin iradəsinə
məhəl qoymamağın
qeyri-mümkünlüyü Təpəgözün mütləq
mənfilik nöqtəsindən
uzaq tutulmasına zəmin yaradır. Təpəgöz fövqəltəbii
qüvvənin qarşıya
qoyduğu missiyanı
yerinə yetirməyə
məhkumdursa, Qonur Qoca Sarı çobanın (Oğuz elinin ayrılmaz üzvü olan bir adamın) işlətdiyi günah müqabilində cəza vermək yolunu tutmalı olursa, onda qisasa səbəb
olan amillər üzərində düşünmək
lazım gəlir və qorxunc məxluqa qarşı qəzəb hissimiz azalır.
"Əmdi qardaşız, qıyma mana!" Təpəgözü
mütləq şər
təmsilçisi saymamaqda
bu insani yalvarışın da təsiri
varmı? Yəqin ki,
var. Unutmaq olmaz ki, Təpəgöz, doğrudan
da, Basatın süd qardaşıdır və
iki qardaş motivi "Təpəgöz"
boyunda aparıcı xətlərdən biridir.
Əvvəl doğma qardaşları xatırlayaq.
Kimdir onlar? Qazan xan və
Qaragünə, Basat və Qıyan Səlcuq. "Təpəgöz"
boyunda, eləcə də "Salur Qazanın evinin yağmalanması", "Səgrək"
kimi bəzi başqa boylarda iki və ya
üç qardaş motivinin qabarıq yer tutması daha çox nə ilə bağlıdır? Oğuz
elinin daxili birliyi və bu birlik sayəsində
mümkün olan sarsılmaz nizam-intizamı
ilə. Nizam-intizam sarsılmasın deyə, Qaragünə Qazan xanla, Dəmirgüc və Qabangüc adlı qardaşları Qaraca çobanla birlikdə kafirə qarşı vuruşurlar, Səgrək qardaşı
Əgrəyi əsirlikdən
qurtarmaq üçün
düşmən üzərinə
təkbaşına getməkdən
çəkinmir. İki
qardaş motivinin dastanda başqa bir nümunəsi də var: bir qarının iki oğlundan biri Oğuz elini Təpəgöz fəlakətindən
qurtarmaq üçün
özünü qurban
verir. Oğuz elinin dəmir nizamını qorumaq o qədər ali məqsəddir ki, bu nizamın pozulmasına səbəb olan ən yaxın adama da qətiyyən güzəşt edilmir. Salur Qazan qiyam
qaldıran və İç Oğuzla Daş Oğuz arasında nifaq salan doğmaca dayısı Alp Aruzu qətlə yetirir. Salur Qazanın düzənlədiyi şölənə
çağrılmamaqdan başlayan
həmin qiyama qədər Alp Aruzu Oğuz elini göz bəbəyi kimi qoruyan igidlərin
ön cərgəsində
görürük. Alp Aruzun
Təpəgözü oğlu
Basatla bir yerdə böyütmək
fikrinə düşməsi
də başqa bir şeylə yox, Oğuz elinin döyüş gücünü artırmaq
niyyəti ilə bağlıdır. Alp Aruzun
arzusu budur ki, qeyri-adi varlıq olan Təpəgöz aslanın bəslədiyi Basatla süd qardaşı olub birlikdə şanlı bahadırlıq nümunələri
göstərsinlər. Bu arzunun
baş tutmamasının
səbəbini Təpəgözün
şəxsi keyfiyyətlərində,
onun yırtıcılıq
təbiətində axtarmaqdan
daha çox pəri qızın mənsub olduğu sakral aləmin mifoloji qaydalarında axtarmalı oluruq. Bu qaydalardan biri yasağın pozulmasıdırsa,
başqa biri yasağın pozulması müqabilində qisasın
alınmasıdır. Oğuz
eli dəmir nizam yolunda çarpışdığı
kimi, sakral aləmin də bu yolda özünəməxsus
və amansız addımları var. Pəri
qızına qarşı
zorakılıq sakral aləmin dəmir nizamının Oğuz eli tərəfindən pozulması mahiyyəti daşıdığına görə
amansız qisas addımı atılır.
Təpəgözün öz
istəyi ilə yox, sakral aləmin
mübhəm qərarı
və hökmü ilə addım atıldığını nəzərə
aldıqda bu qorxunc məxluq təsəvvürümüzdə məhz məhkum obrazında canlanmağa başlayır. Bəli, Təpəgöz adam yeməyə, fəlakət
törətməyə məhkum
edilir və bu məhkumluqdan qaçmaq mümkün deyil. Əgər belədirsə, bu məntiq özünü doğruldursa, onda Təpəgözü büsbütün
mənfilik və şər mücəssəməsi
saymağa tələsməməliyik,
düşünməliyik ki, bu bədheybət məxluqun təbiətində
nə isə müsbət bir cəhət də gizlənə bilər. Günahını anlamaq və intihar fikrinə düşmək
əlamətini - Kamal Abdullanın
tapıb üzə çıxardığı ştrixi
obrazda müsbətlik
göstəricisi kimi qiymətləndirməli oluruq.
Və qeyd etməli oluruq ki, Kamal Abdullanı qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinə
və bu nəzəriyyənin görkəmli
nümayəndəsi Rafiq Əliyevlə
elmi əməkdaşlığa
gətirib çıxaran
da predmetin fərqli yanaşma bucağından
araşdırılması, predmetdə kəmiyyət
dərəcələrinin aşkar
edilməsidir. Aydınlıq
naminə Aristotel məntiqi ilə qeyri-səlis məntiqin tədqiqatçılar tərəfindən
necə müqayisə
edilməsinə diqqət
yetirək. Ə.Məmmədov
və F.Qurbanov yazırlar: "Aristotelin binar məntiqi öz məzmununa görə xətti, formal
xarakter daşımış
və məntiq anlayışlarının kəmiyyət
dərəcələrinə toxunmadan onların yalnız keyfiyyət halını qəbul etmişdir. Dünyanı iki rəngdə görən Aristotel məntiqinin bu xüsusiyyəti öz qabarıq ifadəsini onun ali prinsiplərindən
olan "qeyri-ziddiyyətlilik"
ideyasında tapmışdır.
Məsələn, binar
məntiqə görə,
cisim eyni zamanda həm böyük, həm də kiçik ola bilməz, o, ya böyük, ya da kiçik olmalıdır.
Bu o deməkdir ki, biz cismi
əksliklərin vəhdəti
halında deyil, yalnız bir halda - ya böyük,
ya da kiçik halında qəbul etməliyik. Gətirdiyimiz
misaldan aydın görünür ki, cismin
böyük və yaxud kiçik kimi keyfiyyət hallarının kəmiyyət
xarakteristikası, başqa
sözlə desək,
şiddətləndirmə dərəcələri Aristotelin
klassik məntiqində
öz ifadəsini tapmamışdır". Aristotel
məntiqinə görə,
Təpəgöz büsbütün
mənfi obrazdır və şər mücəssəməsidir. Qeyri-səlis
məntiqə əsaslanıb
Təpəgözün öz
günahını anlamaq
və intihar fikrinə düşmək
kimi cəhətlərini
şiddətləndirmə dərəcəsi baxımından
dəyərləndirsək, onda K.Abdullanın
bu qorxunc obraz haqqındakı fərqli fikri ilə razılaşmalıyıq:
"Günahını dərk
edib intihar arzusuna düşən... bununla da gözəlləşən
Təpəgöz!"
Demonik obraz olan Təpəgözün
mütləq mənfilik
və şər mücəssəməsi olub-olmadığını
aydınlaşdırmaq üçün
demonizm motivinin mif və folklordakı
yerini nəzərə
almağa da ciddi ehtiyac var.
Yeraltı dünya ilə
bağlı müxtəlif
obrazları əhatə
edən demonizmin həmin obrazlardan birinin (demonun - iblisin) adı ilə adlandırılmasına
təbii hal kimi baxmaq lazımdır.
Çünki demonik obrazlar arasında daha populyar olanı,
şifahi və yazılı ədəbiyyatda
daha geniş yer tutanı məhz İblisdir. Xalq arasında ən çox şeytan adı ilə tanınan bu obrazın folklordakı səciyyəvi
funksiyasının nədən
ibarət olmasını
aydınlaşdırmaqda nağılların
beynəlxalq süjet sistemi mühüm əhəmiyyət daşıyır.
Aarne-Tomson beynəlxalq
nağıl sisteminə,
eləcə də folklorşünas İlkin
Rüstəmzadə tərəfindən
işlənib hazırlanmış
"Azərbaycan nağıllarının
süjet göstəricisi"nə
əsaslanıb deyə
bilərik ki, dünya
xalqlarının nağıllarında
şeytan daha çox öz axmaqlığı ilə
seçilən, baş
qəhrəmanın ağıl-dərrakəsi
müqabilində məğlubiyyətə
uğrayan bir obraz kimi təqdim
olunur. Təsadüfi deyil ki, İ.Rüstəmzadə
"Azərbaycan nağıllarının
süjet göstəricisi"ndə
"Axmaq div (şeytan)
haqqında nağıllar"ı
ayrıca bir bölmə olaraq qeyd edir. Bu bölmədə
şeytan və div obrazlarını eyni funksiyalı obrazlar kimi götürməkdə
İ.Rüstəmzadə,
əlbəttə, haqlıdır.
Doğrudan da, demonik obrazlar içərisində
məzmun və mahiyyətcə şeytana
yaxın olan obrazlardan biri məhz divdir. Belə yaxınlığın
hesabınadır ki, şeytanla
bağlı məlum və məşhur nağıl süjetlərinin
bir çoxunda div - şeytan əvəzlənməsinin
şahidi oluruq. İnsan və şeytan münasibətindən
bəhs edən hər hansı nağıl süjetinin başqa bir variantında insan və div münasibətindən
bəhs edilməsinə
və həmin variantlarda həm div, həm də şeytan axmaqlığının
aparıcı yer tutmasına məntiqəuyğun
folklor faktı kimi baxırıq.
Şeytan
və div süjetlərindəki
kimi, Təpəgöz
süjetində də
demonik obrazın aldadılması, müəyyən
qədər axmaq yerinə qoyulması vəziyyəti ilə qarşılaşırıq. Basatı
görəndən sonra
yıxılıb şirin-şirin
yatanda Təpəgöz
öz aldanmağına
və axmaq yerinə qoyulmağına
sadəlövhcəsinə imkan və şərait
yaratmış olur. Yatdığı yerdə
bədheybət məxluqun
yeganə gözünü
qızmar şiş soxub çıxarmaq, dünya işığından
məhrum olmuş bədheybətin paçası
arasından erkəc dərisinə bürünmüş
halda sivişib çıxmaq Basat üçün o qədər
də çətin olmur. Doğrudur, yeganə gözünü
itirib hədsiz hiddətlənən Təpəgöz
də bir neçə dəfə Basata qarşı hiylə işlədir və onu tora
salıb öldürməyə
çalışır. Amma hədsiz hiddətlənmək
və qana susamaq yeganə gözü çıxarılandan
sonra Təpəgözün
körpə uşaq kimi naçar vəziyyətə düşməsini
ört-basdır edə
bilmir:
Gözüm, gözüm, ay gözüm!
Yalnız
gözüm!
Görmək çətin deyil ki, günahını anlamaq və intihar fikrinə düşməklə
"Yalnız gözüm",
- deyib uşaq kimi zarımaq arasında məna bağlılığı var. Fövqəltəbii
qüvvənin iradəsi
ilə yenilməz güc-qüvvət sahibinə
çevrilib insan qanı içməyə
məhkum edilən Təpəgözdə körpə
uşaq naçarlığını
göstərmək qeyri-insani
məxluqda insanlıq
zərrəsini göstərmək
əlamətidir. Gözü
çıxarılan Təpəgözün
soylamasında insani duyğuların ifadəsi
baxımından başqasının
halına yanmaq notu da diqqətdən yayınmır:
Eylə kim çəkərəm
mən göz bunını,
Heç
yigidə verməsin
Qadir Tanrı göz yükünü!
Demonizmin bədii ifadəsi kontekstində Təpəgözün
şərə yox, xeyirə bağlı başqa bir cəhətindən də
danışmaq olar.
Bu, Təpəgözdə demonik
obrazlara xas insanları hərəkətə
gətirmək cəhətidir.
Demonik obrazları, o cümlədən,
bu obrazlardan ən məşhuru olan İblisi şərin rəmzi saymaq elmi düşüncədə
adi bir haldr.
Qeyri-səlis məntiq
bu düşüncə
tərzini dəyişməyə
kömək edir. Rafiq
Əliyev yazır:
"...gəlin insanları
ikili məntiqlə Allahın yanında, ya da İblisin yanında olanlara bölməyək. İnsanların
böyük əksəriyyəti
bu aralıqdadır, onlarda bu və
ya digər pozitivlər var. Məqsədimiz
bu pozitivləri tapmaq olmalıdır".
Əlbəttə, İblisin
yanında olmaq büsbütün şərə
qulluq etmək mənasındadır. Bu o deməkdir
ki, biz İblisi, o cümlədən,
hər hansı başqa demonik obrazı şər rəmzi saydığımıza
görə mənfi əməl sahibi olan adamlara da istər-istəməz həmin
rəmz baxımından
qiymət veririk. Qeyri-səlis məntiq nəinki insanlara, eləcə də demonik obrazlara məna çoxluqları kontekstində yanaşmaq imkanlarını genişləndirir.
Və mifoloji düşüncə ilə
bağlı belə bir faktı yada salırıq ki, xronik obrazlar ikili səciyyə daşıyır.
Yeraltı dünyanı
təmsil edən, mif və folklor
qəhrəmanını hər
addımda qaralayan xronik obraz bəzən
yardımçı qüvvə
kimi qarşımıza
çıxır. Mifdən
və folklordan gələn bu qanunauyğunluq, təbii
ki, yazılı ədəbiyyatda
da özünəməxsus şəkildə davam və inkişaf etdirilir. Belə olmasaydı, demonik obrazlar yalnız şərin rəmzi kimi götürülüb
qələmə alınsaydı,
onda demonizm məsələsi əsrlər
boyu dünya ədəbiyyatını, bütövlükdə
dünya mədəniyətini
bu qədər məşğul etməz,
həmin məsələ
ilə bağlı saysız-hesabsız sənət
inciləri yaranmazdı.
Belə sənət incilərindən biri Hüseyn Cavidin
"İblis" faciəsidir. Demonik obrazın baş qəhrəman kimi götürüldüyü
bu əsər haqqında yazılan çoxsaylı ədəbiyyatşünaslıq
nümunələrindən diqqəti cəlb edən daha çox o nümunələrdir
ki, onlarda müəllif
demonik obrazı birtərəfli olaraq şərin təmsilçisi
elan etməklə işini
bitmiş saymır və məsələ ilə bağlı dərin qatlara varmağa çalışır.
Yaşar Qarayev demonizmlə, demonik obraz olan İblislə
bağlı dərin qatlara varmağa çalışan ədəbiyyatşünaslardandır.
Y.Qarayev Babilistandan yəhudi mifologiyasına, ordan isə "İncil"ə keçən
Adəm və Həvva əhvalatındakı
idrak ağacı, idrak meyvəsi məsələsini, həmin
meyvədən dadmağın
İblis vasitəsilə mümkünlüyü
məsələsini xüsusi
olaraq diqqət mərkəzinə çəkir,
dünya ədəbi-estetik
fikrinə əsaslanıb
İblis - Allah toqquşmasında Prometey - Zevs qarşıdurmasından gələn
bir məna və mahiyyət görür: "İblis ilk dəfə
olaraq bilik nemətini insana daddıran və Allaha, şəxsiyyət mütləqiyyətinə üsyan
etməyin birinci nümunəsini göstərən
narahat bir ruh, şübhə və çağırış
ruhu kimi çıxış edir.
Niyyətindən asılı
olmayaraq, dünyada ilk
dəfə ən müqəddəs kulta, hakimi-mütləqə - Allaha
qarşı çıxmaq
cazibədar idi. Bu,
İblis məfhumunda Prometey
ünsürü idi:
o, biliyi (dərk etməyi - M.K.) və üsyan etməyi insana öyrədirdi!.. Təsadüfi deyil ki, bu motiv
sonralar üsyançı
bədii-fəlsəfi fikrin
diqqətini cəlb edir. Xüsusən narahat Qərb İblis motivindəki qabarıq ideya-estetik imkandan istifadə edir". Ətrafdakı ictimai-siyasi
hadisələrdən sarsılan,
narahatlıq, narazılıq
hissləri keçirən,
özünü və
dünyanı dərk
etməyə can atan ədəbi qəhrəmanı
bütün daxili mürəkkəbliyi ilə
qələmə almaqda
İblis kimi obrazlar mühüm rol oynayır.
Ürəkdə şübhə toxumu
səpib insanı idraka və etiraza səsləyən demonik obrazı romantik faciədəki kimi, eynilə eposda da axtarmaq, əlbəttə, mümkün
deyil. Eposda demonik obrazın qeyri-adi gücündən
və bu güc sahibinin epik qəhrəman tərəfindən aldadılıb
məğlub edilməsindən
danışmaq olar. Demonik varlığın aldadılıb məğlub
edilməsinə bir az əvvəl yığcam şəkildə
olsa da, toxundum. Bu məqamda toxunacağım
əsas məsələ
qeyri-adi güc sahibi olan demonik
varlığın birbaşa
yox, dolayı olaraq oynadığı müsbət rol məsələsidir. Bu müsbət
rol baş qəhrəmanın ağır
sınaqdan keçib bir bahadır kimi özünü təsdiq etməsi ilə bağlıdır.
Məlumdur ki, özünütəsdiq
"Dədə Qorqud"
boylarının çoxusu
üçün səciyyəvi
olan bir motivdir. Buğac vəhşiləşmiş buğanı,
Qanturalı buğa, aslan və buğranı
öldürməklə, Dəli
Domrul Əzrayıla meydan oxumaqla, Yegnək atası Qazılıq Qocanı, Uruz atası Salur Qazanı, Səgrək qardaşı
Əgrəyi əsirlikdən
qurtarmaqla, Beyrək kafirə qarşı döyüşlərdən qalib
çıxmaqla və
Qazan xan yolunda canını fəda etməklə özlərini əsl igid kimi təqdim
edə və tanıda bilirlər. Özünü təqdim və özünü tanıtmağın "Dədə
Qorqud" boyları üçün nə qədər səciyyəvi
motiv olduğunu final formullarından da açıq-aydın
görmək mümkündür.
Boyların sonunda
"Dədəm Qorqud
gəlibən boy boyladı,
soy soyladı, bu oğuznaməyi düzdü-qoşdu"
cümləsindən sonra
ozan bəzən söylənən boyun hansı bahadırın şəninə qoşulduğunu
da xüsusi olaraq diqqətə çatdırır:
"Bu oğuznamə Beyrəyin
olsun", "Bu oğuznamə
Yegnəyin olsun",
"Bu oğuznamə Bəkil
oğlu İmranın
olsun". "Təpəgöz"
boyu da, söz yox ki, Basatın şəninə qoşulmuş
bir boydur. Axından qənimətlərlə
qayıtmaq Basatın əsl bahadır kimi özünü tanıtmağında yetərli
ola bilməz. Aslan südü
ilə bəslənmiş
bir cavana başqalarının keçə
bilməyəcəyi daha
ağır sınaqdan
keçmək lazımdır.
Belə bir sınaq Təpəgözlə
təkbətək döyüşmək,
vuruşmaqdır. Təpəgözlə
vuruşmaq sadəcə
rəşadət nümayiş
etdirmək yox, el-oba üçün vuruşmaqdır. Bu cəhətdən
Basat "Min bir gecə"dəki Sindibaddan
və Homerin Odisseyindən əsaslı
şəkildə fərqlənir.
Həmin fərqi diqqət mərkəzinə
çəkən görkəmli
folklorşünas Məmmədhüseyn
Təhmasib yazır:
"Sindibadın mübarizəsində
bir məzlumluq, çarəsizlik, əlacsızlıq,
Odisseyin mübarizəsində
isə, əgər belə demək olarsa, hətta bir dərəcəyə qədər avantür cizgilər vardır. Basat isə öz elinin, xalqının intiqamını
almaq, qalın oğuz ellərini fəlakətdən qurtarmaq
üçün düşüncəli
olaraq Təpəgözlə
vuruşa gedən bir qəhrəmandır. Nə Sindibad azmanı, nə də Odisseygil Polifemi öldürə bilirlər. Ancaq kor edir və
bundan istifadə ilə qaçıb canlarını qurtarırlar.
Basat isə bir el qəhrəmanı
kimi Təpəgözlə
vuruşur, onu məğlub edir, öldürür, xalqı
onun şərindən
qurtarır". Basatın
xilasedici el qəhrəmanı kimi tanınması məhz Təpəgözlə qarşılaşması
sayəsində baş
tutursa, bu o deməkdir ki, Təpəgöz
demonik obrazların mif və folklordakı
funksiyasına uyğun
olaraq hərəkətverici
mahiyyət daşıyır.
Alp Aruzun oğulluğu,
Basatın süd qardaşı kimi tanınan, Oğuz elinə məlum pislikləri fövqəltəbii
qüvvənin (pəri
qızın) iradəsi
ilə etməli olan, öz günahını
anlayan və intihar fikrinə düşən Təpəgözdə
dolayı hərəkətvericiliyi
də az-çox müsbətlik işartıları
sırasına daxil etsək, onda eyni obrazda xeyir
və şər əksliyinin müəyyən
qədər vəhdətindən
danışmış olarıq.
Eyni varlıqda əksliklərin vəhdəti
isə qeyri-səlis məntiqin nəzəri prinsipləri sırasındadır.
Demək, daha çox şər rəmzi kimi təqdim olunan Təpəgöz obrazına
da həmin prinsip kontekstində yanaşmaq mümkündür. Və
biz buna çalışdıq.
Muxtar KAZIMOĞLU
525-ci qəzet.-
2023.- 22 iyul. S. 20-21.