MƏXFİ
QUTULARDAKI NİZAMİ SƏDALARI
O, həmişə bu millət üçün
dəyər olub, indi də belədir,
gələcəkdə də
belə olacaq. Ancaq o həm də rəmzdir. Bu yurdun və xalqın böyüklüyünün
rəmzi! Onunla xalq daha əzəmətli
görünür, belə
bir dahi övlad yetirmiş xalqın müdrikliyi və parlaqlığı
da onu tanıyınca hər kəsə əyan olur. O bu elin və
məmləkətin elə
ali sərvətlərindəndir
ki, onu sevmək və qorumaq gərək həmişə
hər birimizə borc ola!
Sevməyi, heyran olmağı
hər kəs bacarar, qorumaqsa həm asan deyil,
həm də dövlətin sərhədi
kimi daim sayıq olmağı umur. Çünki onu elə məhz
sərvət olduğundan,
məhz Azərbaycanı
daha möhtəşəm
göstərə bildiyindən
hər zaman bizdən qoparmağa, ayırmağa
cəhd ediblər. Biz
onsuz indi olduğumuzdan daha zəif görünərdik,
şöhrətimiz də,
sözümüzdəki kəsər
və cazibə də, bir millət
kimi istedadımız haqqında təsəvvürlər
də xeyli sönükləşərdi.
O, sözünün və düşüncəsinin dalğası
dünyaya ən çox yayılmış
və əsər etmiş tək-tək nadirlərdəndir. O, bu millətin və dünyanın Nizami Gəncəvisidir.
Və Nizami heç vaxt yalnız müstəsna bir qələm sahibi olaraq qalmayıb. Nizami daim bir
siyasət, dövlətçilik
hadisəsi siqləti daşıyıb və yəqin ki, elə həmişəlik də belə qalacaq. Bu danışan böyük
dövlət və siyasət adamı Heydər Əliyevdir və onun həmin
anda dediyi sözlər qapalı bir toplantıda məhdud sayda insana eşidilib, söylənənlər kağıza
köçürülsə də, üstündən məxfilik möhürü
indi də götürülməmiş rəsmi
iclasın sənədlərinin
qovuşduğu qutuda illərdir ki, sükut içərisində qalmaqdadır.
Ancaq o səs gərək o qutudan çıxa. Nizamiyə qiymət vermiş mötəbərlərin dəyərləndirmələrinin
sırasında yer
ala. Nizaminin kimliyinə
qiymət vermək istəmişlərin sayı
dünya boyunca yüzlərlə deyil, minlərcədir. Düşüncəsinin
miqyaslarıyla ən ağır çəki dərəcəsinə sahib Nizamiyə
qiymət verməyə
hər kəs özünü haqlı saymışsa da, gərək
heç vaxt unudulmasın ki, dahilər
haqqında onlara yaraşan sözü deyə bilməkçün
gərək uyğun səlahiyyətin də
ola. Bu səlahiyyəti isə
insana onun özünün böyüklük
dərəcəsi bəxş
edir. Biliklərinin, şəxsiyyətinin, təcrübələrinin
vəhdətindən doğan
miqyas onun qiymətləndirmələrinin dəqiqliyi, sərrastlığı,
peşəkarlığını təyin edən başlıca meyara çevrilir.
Heydər
Əliyev nə filoloq idi, nə
tədqiqatçı alim, nə
nizamişünas. Ancaq
o, təkcə ədəbiyyat
yox, həm də siyasət hadisəsi olan Nizaminin aliliyini ilk növbədə özü
böyük siyasət
və dövlət adamı olduğundan, zirvə ədib Nizamiyə də məhz həmin görüm bucağından
nəzər saldığından
mütəfəkkir şairin
hansı əzəmətin
yiyəsi olduğunu bəlkə də ömrünün onillərini
gəncəli dahinin misraları ilə oturub-durmaqda keçirmiş
çox ədəbiyyatşünasdan
daha həssaslıqla,
daha dürüst seçə, sezə və ifadə edə bilirdi.
1978-ci il noybarın 1-i, Azərbaycan
Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin
Büro iclası gedir. Gündəlikdəki
məsələlərdən biri - "Böyük Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvi irsinin təbliği ilə əlaqədar tədbirlər" barədə
Birinci katib Heydər Əliyev çıxış edir:
"Bu sual təsadüfən
qaldırılmayıb. Hətta
Büroda yetərincə
ətraflı aparılmayan
müzakirə belə
bu məsələnin
Mərkəzi Komitə
Bürosu səviyyəsində
qaldırılmasına kəskin
zərurətin olmasını
təsdiq edir. Nizami bəşəriyyətin
ən böyük şairidir. Hətta bəzən düşünürəm
ki, onu orta əsrlərin hansı şairi ilə müqayisə etmək olar. Zənnimcə, bu, mübaliğə sayılmamalıdır ki, Nizamini
ədəbi irsinin miqyasına, həcminə,
zənginliyinə görə
kiminləsə müqayisə
etmək mümkünsüzdür.
Nizaminin 800 illiyi yaxşı keçirilib.
Bunu etiraf etmək lazımdır ki,
o vaxt böyük iş görülüb və həmin illərdə o işi layiqincə yerinə yetirmiş, yüksək səviyyəyə qaldırmış,
Nizamini dirçəltmişlərin
hamısının qiymətini
vermək, onlara minnətdar olmaq lazımdır".
Misilsiz tarixi əməklərə
verilən insaflı, adil qiymətdir. Və o vaxt - İkinci Dünya müharibəsinin artıq
başlandığı, az
sonra Sovet İttifaqı tərkibindəki
Azərbaycanın da qatılmalı
olacağı dəhşətli
müharibə illərində
də kəsilməmiş
Nizami çalışmalarının
başlanğıcında siyasət
dayanmışdı. Elə
o çağlarda da Nizamiyə
qəsbkar əllər
uzanmağa başlayanda
Azərbaycan öz nurlu övladına sahib çıxmaqçün mübarizələrə
başlamışdı. Ancaq
o dövrdə böyük
Nizami bayramını keçirməyin şövqü
Bakıda idisə də, açar-kilidi Moskvadaydı.
Azərbaycan hələ 1938-ci ilin
sonlarında Nizaminin
1941-ci ildə tamam olacaq 800 illik yubileyinin keçirilməsinə
razılıq alınması
və müvafiq tədbirlərin görülməsi
ilə bağlı
SSRİ Elmlər Akademiyası
ilə SSRİ Yazıçılar
İttifaqına göstəriş
verilməsindən ötrü
əvvəlcə partiyanın
Mərkəzi Komitəsinə
və Xalq Komissarları Şurasına
məktub göndərmişdi.
SSRİ Yazıçılar İttifaqının sədri
Aleksandr Fadeyevə də,
öz növbəsində
1939-cu il yanvarın 3-də Kremlə, Ümumittifaq Kommunist (bolşeviklər)
Partiyası Mərkəzi
Komitəsinin katibi
Andrey Jdanova məktub yollamışdı. Bu məktubsa
heç yaxşı məktub deyildi: "Əziz Andrey Aleksandroviç!
Yazıçılar İttifaqının
Rəyasət Heyəti
böyük şair Nizaminin 1941-ci ildə olacaq 800 illik yubileyini necə keçirmək haqqında
Sizin göstərişlərinizi
gözləyir. İranda
Nizami ən iri milli şair hesab edilir və
onun yubileyinə də Firdovsinin ildönümünə olan
kimi hazırlaşırlar.
Ancaq Azərbaycanda Nizamini özlərinin
milli şairi sayırlar,
çünki o, Gəncədə
yaşayıb-yaradıb, onun
doğum yeri ilə bağlı da azərbaycanlılar mübahisə
aparırlar. Nizaminin yazdığı farsca o dövrdə o cümlədən
azərbaycanlılardan ötrü
də yeganə ədəbi dil olmuşdur. Bu məsələ
ölkəmizin hüdudlarından
kənara çıxan
münaqişə səciyyəsi
alır".
Məktubun üstündə Jdanovun
dərkənarı var: "Mircəfər Bağırovun
rəyini öyrənməli".
Və yanvarın 10-da artıq Bağırov Jdanova cavab məktubu yazır: "SSRİ Elmlər
Akademiyasının Rəyasət
Heyəti Nizami Gəncəvinin anadan olmasının 800 illiyinin
bayram edilməsi ilə əlaqədar hazırlıq tədbirləri
haqqında geniş qərar qəbul etmiş, artıq bunların həyata keçirilməsi üçün
praktik fəaliyyətə
də başlamış,
Azərbaycana, Nizami Gəncəvinin əsərlərini
Azərbaycan və rus dillərində nəşrə hazırlamaqçün
elmi işçiləri
- şərqşünasları ezam etmişdir. MK və XKŞ-yə məktubumuzda qeyd etmişik ki, bizdə olan məlumata görə, İran hökuməti
də Nizami Gəncəvinin 800 illiyinin
keçirilməsinə müfəssəl
hazırlıq işləri
aparır. Məlumdur
ki, uzun müddət burjua şərqşünasları
və xüsusilə millətçi İran ədəbiyyatının
təmsilçiləri böyük
Azərbaycan şairi Nizaminin əsərlərinin
çoxunu fars dilində yazmasını əsas götürərək
onu öz doğma vətəni Azərbaycandan ayırmağa
çalışmışlar.
...Bu sahədə ziyankarlığın
fəsadları tamamilə
aradan götürülməmişdir.
Hələ də Sovet İttifaqındakı
ədəbiyyatçılarımızın
bir hissəsinin arasında belə bir yanlış rəy mövcuddur ki, Nizami Azərbaycan yox, İran şairidir. Bizim Sovet Yazıçıları
İttifaqının ədəbiyyatçılarının
bir hissəsində də belə bir fikir vardır
ki, Nizami Azərbaycan deyil, İran şairidir. Yazıçılar İttifaqının
bəzi rəhbərləri
isə bizə Nizami Gəncəvi yubileyini layiqli səviyyədə keçirməyimizə
kömək etmək,
bu məsələdə
düşmən əməllərinin
nəticələrinin aradan
qaldırılmasına köməklik
göstərmək əvəzinə
öz şübhələri
və laqeyd münasibətləri ilə
mahiyyətcə düşmən
dəyirmanına su axıdırlar. Qeyd etmək vacibdir ki, bütün bunlarda ən çox "qayğı"nı Lahuti
göstərir və onun davranışları bizə, yumşaq desək, qəribə gəlir. Hələ
SSRİ Yazıçılar İttifaqının böyük
gürcü şairi Şota Rustaveliyə həsr edilmiş plenumunda Tbilisidə Lahuti rəsmən elan etdi ki, Nizami Gəncəvi Azərbaycan
yox, İran şairidir.
Lahuti özünün
təxribatçı işini
davam etdirərək bu məsələdə mahiyyətcə İran millətçilərinin
ruporuna çevrilmişdir.
Moskvada olduğum zaman Sizin də iştirakınızla
Stalin yoldaşın verdiyi
göstərişə uyğun
olaraq bizim mərkəzi mətbuatda dərc edilməkdən ötrü Nizami Gəncəvi haqqında silsilə məqalələr
hazırlanmışdır. Həmin məqalələrdən
birincisini - professor, şərqşünas
Bertelsin yazdığını
Sizə göndərərək
xahiş edirik ki, bunun "Pravda" və
"İzvestiya" qəzetlərinin
yaxın nömrələrindən
birində yerləşdirilməsi
ilə əlaqədar
redaksiyalara göstəriş
verəsiniz!"
Digər
məktubu isə M.Bağırov Nizaminin qərəzli məqsədlərlə farslaşdırılması
məsələsini xüsusi
vurğulamaqla sovet lideri İosif Stalinə ünvanlamışdı:
"İran hökumətinin Nizami Gəncəvini özlərinin fars şairi kimi qəbul edərək onun 800 illiyini təntənəli qeyd etməyə hazırlıq
işləri aparması
haqqında qeyri-rəsmi
məlumatlar vardır.
Nizami Gəncəvinin
800 illik yubileyinin böyük dövlət əhəmiyyəti kəsb
etməsini və İranla qarşılıqlı
münasibətlərimizə toxunduğunu nəzərə
alaraq belə hesab edirik ki, Nizami Gəncəvinin anadan olmasının 800 illiyinin keçirilməsində
bizə köməklik
göstərilməsi üçün
İttifaqın elmi-ədəbi
təşkilatlarına (Elmlər
Akademiyası, Yazıçılar
İttifaqı) qarşısında
məsələ qaldırmaq
lazımdır".
Və müvafiq göstəriş
də verilmişdi.
SSRİ-nin birinci şəxsi
Nizami Gəncəvi yubiley tədbirlərinin təşkili məsələləri
ilə bilavasitə bağlıydısa, bu gedişatı sadəcə
ədəbi-mədəni hadisə
kimi qavramaq sadəlövhlük olardı...
1978-ci il idi, Azərbaycan Respublikasının birinci
şəxsi Nizami siyasəti və nizamişünaslığın arxada qalan onillər
içərisindəki gah önə
çıxıb parlaması,
gah da sozalıb yerində
saymasından bəhs edirdi: "Ancaq sonra işlər geriləməyə başlamışdır
və Nizami bu gün yalnız
Nizamini tanıyanlarınkıdır.
Əllərdə onun
kitabları, əsərlərinin
tam külliyyatı, Azərbaycan,
rus və xarici dillərdə ayrı-ayrı nəşrləri
yoxdur. Belə şairlərin əsərləri
mütəmadi, daha düzü, Nizaminin əsərləri sistemli şəkildə nəşr
edilməlidir. Çünki
buna ehtiyac çox böyükdür".
Bu, ciddi siyasi yanaşmadır.
Yəni Nizami yalnız bu gün şairin böyüklüyünü gərəyincə
duyan bir dəstə alimin, araşdırıcınınkıdır, çünki onlar bu söz ustasının
ucalıq mərtəbəsini
lazımınca dərk
edirlər. Amma məqsəd
ondan ibarətdir ki, Nizaminin böyüklüyünü
hər bir azərbaycanlı elə bu sayaq dərk
etsin. Həm də tək Nizaminin xatirinə yox, ən əvvəl
xalq, ölkə naminə anlasın.
Heydər
Əliyev Nizamiyə soyuqluğun bais olduğu arzuedilməz nəticələrdən danışırdı:
"Nizamiyə 800 illik
yubileyindən sonra, xüsusən axır illərdə lazımi diqqət göstərilməyib.
Və bu məni narahat etməyə başladı.
Son bir neçə il
ərzində müraciət
edirdim ki, mənə Nizaminin kitabını verin, kiməsə aparmaq, hədiyyə etmək istəyirəm. Bax o zaman bildim ki, bizdə hazırda Nizaminin kitabları yoxdur".
Demək,
bu ideya - Nizami əsərlərinin
nəşri və şairin təbliğinin
yeni mərhələyə qədəm qoymasına təkan təşəbbüsü
də birbaşa Heydər Əliyevin özündən gəlmişdi.
Yəni
təklifi irəli sürməli olan qurumlara - Elmlər Akademiyasına, Yazıçılar
İttifaqına, Mədəniyyət
Nazirliyinə, Dövlətnəşrkoma
da hərəkətə gəlmək
çağırışını əslində olmamalı Nizami boşluğunu şəxsən, elə iş (və yaşayış) əsnasında
özü duyduğu üçün etmişdi.
Həm sovet dönəmində, həm də elə müstəqillik illərində Heydər Əliyevin vaxtının yetişdiyini, bəzənsə
hətta ötdüyünü
həssasca tutaraq təşəbbüsçüsünə çevrildiyi, neçə-neçə
bu qəbil nəcib, qədirşünaslıq
örnəyi sayılası
addımları olmuşdu.
Həsən Həsənov xarici
işlər naziri vəzifəsində çalışdığı
1996-cı ilin 21 iyununu
xatırlayaraq söyləyir
ki, Heydər Əliyev
zəng vurdu ki, Elmlər Akademiyasına tədbirə, Vəli Axundovun 80 illiyi mərasiminə gedirəm,
mənə qoşulursanmı?
Dedim ki, axı təşkilatçılardan bizə
bu haqda məktub göndərən,
məni ora dəvət edən olmayıb. Heydər Əliyev də qayıtdı ki, təşəbbüskar
onlar deyil ki, elə mən özüməm, bu yubiley kimsənin yadına düşmürdü,
səni də mən dəvət edirəm, gedək.
...Büronun iclası gedir. Əslində gündəlikdəki elə
məsələ idi
ki, bununla əlaqədar
daha çox nizamişünaslar, klassik
ədəbiyyat və
mədəniyyətin biliciləri
danışmalı idilər.
Ancaq bu iclasa qədərki çox illər boyu da susqunluq hökm sürmüşdü
ki, Nizaminin işləri
də bu cür axsamışdı.
İndi sükunətdən qurtularaq yeyin hərəkətə keçməkdən
ötrü özü
sükanı ələ
almışdı: "İndi söhbət ondan gedir ki, gərək biz bu məsələni köklü şəkildə
həll edək. Tapşırıq verdim
ki, bu məsələ
dərindən araşdırılsın
və deməliyəm
ki, bu gün təqdim olunan arayış tam qənaətbəxş
sayıla bilməz.
Ona görə də bu mövzunun Büro iclasına çıxarılması üçün
kifayət qədər
hazırlıq işlərinin
görülüb-görülməməsi
ilə bağlı suallar yarandı və məlum olur ki, məsələ yetərincə öyrənilməmişdir.
Qərar layihəsində
bir söz deyilir, İmran Qasımovun
məktubunda başqa şey yazılır. Mən o məktubu təzəlikcə şöbəyə
göndərmişəm. Bu yandan da Mirzə
İbrahimov çıxış edir ki, sən demə, o, bu qəbil işlərdən
kənarda qoyulub. Bunun
özü də məsələyə yanaşmada
qatmaqarışıqlığın olduğundan deyir. Hərçənd mən
tapşırmışdım ki, vəziyyətin nə yerdə olduğunu aydınlaşdırsınlar. Məsələ
çox mühümdür.
Təqdim olunub, mən gündəliyə
salmışam, baxıram
ki, heç kim dəvət edilməyib".
Deməli
belə - məsələ
Büro iclasına salınıb və aparat əməkdaşları
elə zənn ediblər ki, formal şəkildə
qərar layihəsi təsdiqlənəcək, heç
bir müzakirə-filan
da aparılmayacaq.
Ancaq Heydər Əliyevin çıxışındakı həyəcanlı notlar yenə bizi qaytarır 1978-ci ilin iyununa və anladır ki, iclasdan günlər qabaq məsələni bir qədər də bişirməkçün tapşırıqlar
versə də, arzulanan korrektələr edilməyib və bugünkü toplantıda
mütəxəssislərin iştirakı ilə geniş müzakirə açılmasını istəsə
də, bundan ötrü təməl tədarük edilməyib.
Elə iclas protokolunun cızdığı
mənzərənin özü
Mərkəzi Komitədə
bilavasitə bu qəbil suallara cavabdeh olanlarla Heydər Əliyevin məsələyə münasibətindəki
ciddi fərqi nümayiş etdirir.
Həmin
gün Büroda daha əvvəl bir mədəniyyət məsələsinə də
baxılmışdı: "Ukraynada Azərbaycan ədəbiyyatı və
incəsənəti günlərinin
yekunları haqqında".
Adətən, Büroda
hər hansı məsələyə baxıldıqdan
sonra həmin mövzu ilə bağlı dəvət edilənlər salonu tərk edərdilər. Bu
dəfə isə Heydər Əliyev gündəliyi bir də diqqətlə nəzərdən keçirdikdən
sonra tapşırmışdı
ki, bu dəvətlilər
hələ getməsin.
Kimlər idi onlar? Bir-birindən parlaq yaradıcı şəxsiyyətlər: Mirzə
İbrahimov, Süleyman Rüstəm,
Niyazi, Şəmsi Bədəlbəyli, Nəbi
Xəzri, Tokay Məmmədov,
Həsən Seyidbəyli,
Tofiq Quliyev, Cəmil Əlibəyov...
"İclasın gedişində,
birinci məsələ
müzakirə edilərkən
mən Bağırova
dedim ki, həmin yoldaşları saxlayın,
onlar bu məsələnin də müzakirəsində iştirak
etsinlər. Odur ki, mən indi onların
arasından çıxış
edənlərə müzakirəyə
nə dərəcədə
hazır olmaqları ilə bağlı irad tuta bilmərəm.
Əksinə, mən iradı Mərkəzi Komitənin Mədəniyyət
şöbəsinə edəcəyəm
ki, niyə məsələni
bu şəkildə təqdim edib. Ancaq mənim sizə əsas iradım odur ki, gərək əvvəldən
Nizami məsələsiylə
məşğul olaydınız.
Digər tərəfdən,
ayrı bir qüsur da odur ki, Mədəniyyət şöbəsi
bu mövzunu Büroya hazırlayarkən
müvafiq yoldaşları
toplamayıb. Bu işi
Büronun öhdəsinə
buraxmaq olmaz. Əgər bu məsələ şöbədə
yaxşı araşdırılıb
hazırlanmış olsaydı,
biz indi sizdən əlavə təkliflərinizi
soruşardıq. Ancaq
mən düşünürəm
ki, indi məsələni
təxirə salmağın
adı yoxdur. Biz indi qərar qəbul etməliyik. Qərar da qısa olmalıdır".
Bu, adətən hər bir məşğul olduğu işi səbirlə yetişdirərək
ətə-qana dolduran,
məsələni yalnız
bitkin səviyyəyə
çatdırandan sonra
qərar qəbul etməyi sevən, sadəcə sevən də deyil, bu tərzdəki fəaliyyət ənənəvi
iş üslubu olan Heydər Əliyevdir.
Qərar
layihəsi onu açmır, hazırlanmış
tədbirlər sırasını
Nizamiyə layiqlik baxımından çiy hesab edir, bununla
belə, demir ki, gedin təzədən baxın, növbəti bürolardan birinə çıxararıq. Nizami
məsələsi, onun
fikrincə, elə təxirəsalınmazdır ki, hətta əlavə bir neçə gün, ya həftə
itirmək belə rəva deyil. Qərarı vaxtı fövtə vermədən
qəbul edib işə başlamaq, düzəlişləri, cilalamaları
iş əsnasında
etmək xəttini tutur.
Digər
cəhət, qərar
layihəsi Büroya, Heydər Əliyevin masasına gəlib yetişənədək neçə
qat yoxlamadan keçib.
Layihə ortada idisə, Mədəniyyət
şöbəsinin müdiri
Vəfa Quluzadə də, Mərkəzi Komitə katibi Kamran Bağırov da həm alimlər, həm yazıçılar, həm
də digər əlaqədar qurum və mütəxəssislərlə
məşvərət aparmışdılar.
Onların hamısının
nəzərincə, heç
də pis layihə deyildi. Ancaq Heydər Əliyev sənədə
gözucu baxınca narazı qalmışdı,
bu layihəni Nizamiyə yaraşan saymamışdı, görmək
istədiklərinin çoxunu
bu vərəqlərdə
tapmamışdı. Həmin
layihənin Heydər Əliyevi təmin etməyən ilk variantı
da qarşımdadır, çox
yer tutmasın deyə tam şəkildə
yazıya da əlavə
etmirəm. İlk oxunuşda
sanki bu sənəddə hər şey qaydasındadır.
Ancaq ilk baxışdaca
Heydər Əliyev etiraz edir ki, yox, qüsurludur.
Miqyas, böyük ölçülərlə
baxa bilmək qüdrəti də elə budur.
"Layihədə göstərilən
suallar lazım olanları tam əhatə
etmədiyindən və
burada bir çox ziddiyyətli məqamlar əksini tapdığından indi bu gün qəbul
edəcəyimiz qərarda
bir məsələni
həll etməliyik: nüfuzlu komissiya düzəltməliyik ki, 1 ay müddətində
məsələ ilə
əlaqədar dolğun
təkliflər şəbəkəsini
təqdim etsin. Mərkəzi Komitə katibi yoldaş Bağırovu bu komissiyanın sədri, burada iştirak edən yoldaşları isə üzvlər kimi təsdiq edək. Həm də baxmaq lazımdır ki, daha kimlər burada ola bilər. Məsələn,
akademiya prezidenti, Yazıçılar İttifaqı,
Bəstəkarlar İttifaqı,
Rəssamlar İttifaqı,
nəşriyyatlar da bu
tərkibdə olsun. Komissiya bir aya
geniş iş planını hazırlamalıdır".
Nizamiyə münasibətdə məhz miqyasın çatışmadığını, elə o cür geniş spektrdə yanaşıla bilmədiyindən
hazırlanacaq növbəti,
guya daha təkmil layihənin də sualdoğuran ola biləcəyini təxminən
fərz etdiyindən və daha əlavə
zaman itirməyə vaxt
da qalmadığından Heydər
Əliyev yolun kəsəsini seçir -
resepti özü verir, hərəkət səmtlərini də nişan verir: "Mən nəyi nəzərdə tuturam?
Biz hər şeydən
əvvəl Nizaminin bütün irsinin Azərbaycan dilinə səriştəli tərcüməsi
ilə məşğul
olmalıyıq. Yoldaşların
bu fikri ilə razıyam ki, ola bilsin, qırxıncı illərdə bizim belə tərcümələri
etməkçün kifayət
qədər qüvvəmiz
yoxmuş. Ancaq bu gün var və problemlər də lap çoxdur. Nizaminin nəyi var, tərcümə etməliyik.
Müəyyənləşdirmək lazımdır ki, tərcümə
hansı müddətə
edilsin. Birinci bu. İkincisi, Nizaminin bütün irsini rus dilinə çevirmək lazımdır.
Amma tərcümənin keyfiyyətinə
diqqət yetirməklə.
İlkin tərcümələrin
yaxşılarını - həm
rus, həm Azərbaycan dilində olanları - komissiya müəyyənləşdirdiyi xüsusi ekspert heyətinə təqdim etməli, onlar da araşdıraraq rəsmi rəy yazmalıdırlar
ki, hansı tərcümələr
mükəmməl, hansıları
kamil deyil və buna əsasən də tərcüməni kimlərin aparması qərarını verməlidir.
Başqa sözlə,
biz bünövrədən başlamalıyıq ki, həm
Azərbaycan, həm rus dilinə dəqiq yekun tərcüməmiz olsun.
Rus dilinə də mətnləri birbaşa farscadan tərcümə etmək lazımdır".
Heydər
Əliyev bunu ilkin əsas şərtlərdən biri
kimi qoyur və sanki əsas
mətləbin tam aydın
duyulduğu belə məqamda əlavə şərh verməyə,
onun çıxışından
ayrılmağıma ehtiyac
yoxmuş. Amma yox, altından xətt çəkiləsi anlar
var. Tam düz deyir, əsl peşəkar yanaşmadır. Ancaq bunu alim və peşəkar şərqşünas,
tərcümə işinin
stixiyasına dərindən
bələd şəxs
kimi bəyan edən bir siyasətçidir,
dövlət xadimidir.
Bunu həm də qarşısında
əyləşmiş, aralarında
neçəsi həmin
sahə üzrə oturuşmuş mütəxəssislər
olan auditoriyaya bir düstur kimi verir, onlar
da məhz belə bir yanaşmanın doğruluğunu dərk edərək dərhal və məmnuniyyətlə
bu mövqeyə həmfikir çıxırlar.
Lakin mən Heydər Əliyevin bənzər sırf peşəkar təkliflərlə sənaye
və kənd təsərrüfatının müxtəlif
istiqamətlərinin təmsilçiləri
qarşısında da elə
bu təhər incə düşünülmüş,
saysız yanlış
yollar arasından ən düzünü göstərən çıxışlarından
da xəbərdaram axı!
İstər Nizamidən bəhs
edib təkliflər irəli sürəndə,
istərsə də digər hər hansı tam fərqli sahə ilə bağlı ülgülər
ortaya qoyanda Heydər Əliyevi həmin istiqamətlərin
birbaşa mütəxəssislərindən
də üstün edən bu idi
ki, o, universal zəkalılığından,
fikir yürütdüyü
səmtlərin heç
birində qətiyyən
naşı olmamasından
savayı biliklərinə
qarşısındakı mütəxəssislərdə
onunku qədər olması mümkünsüz
görünən üstün
dövlətçi baxışını
da əlavə edir, mövzunu büsbütün
yeni bir müstəviyə
çıxarır, təzə
bir fəzaya qaldırırdı, haqqında
fikir yürütdüyü
mövzunu xeyli hündürdən - panoramda,
uzun zəncirin halqalarından biri kimi seyr edirdi.
O səbəbdən də
həmişə üz
tutduğu hər sahədə qalib və seçkin idi.
"Bizim rus və
fars dillərini bilən çoxlu mütəxəssisimiz var. Mərkəzləşdirilmiş
qaydada müəyyən
etmək lazımdır
ki, biz nələri və
necə nəşr edəcəyik. Hansı daha yaxşıdır - ayrıca kitablar, külliyyatmı, ya 2-3 cildlik? Bir də bunların hamısı ən yüksək poliqrafik səviyyədə
olmalıdır. Müəyyənləşdirməliyik
ki, nələri burada,
nələri Moskvada nəşr etməliyik. Komissiya yoxlamalıdır
ki, Nizaminin hansı əsərləri hansı
dillərə tərcümə
edilib, onların keyfiyyəti necədir və yaxşı olanların hansılarını
təkrar nəşr etməyə dəyər.
İşdir, həmin
tərcümələrin keyfiyyəti
aşağı olsa, onda Nizami əsərlərinin
ingilis, fransız dillərinə tərcümələri
məsələsini də
həll etmək lazımdır. Fikrimcə,
Nizamini Şərq üçün fars və ərəb dillərində də nəşr etmək məqsədəuyğundur. Əminəm
ki, İranda bunu etmirlər, biz nəşr
edək. Bizim Rəssamlar İttifaqı
yaxşı illüstrasiyalar
haqqında düşünməlidir.
Yeri gəlmişkən,
bu sahə bizdə yaman axsayır. Nəşrlərə
illüstrasiyaların çəkilməsi
və ayrıca tabloların yaradılması
bizim təsviri incəsənətimizdən ötrü
böyük sərvətə
çevrilərdi. Fəqət
təəssüflər olsun
ki, bizim Rəssamlar İttifaqı bununla məşğul deyil. Rəssamlarımız çox
ciddi çalışmalıdır.
Elə etmək lazımdır ki, xaos, qatışıqlıq olmasın.
Hesab edirəm ki, 10-15
illik çox böyük kompleks plan tutmaq, sonra ardıcıllıqla,
kustarcasına yanaşmadan
bunu icra etmək olar. Gəlin bununla da bağlı komissiya yaratmaq haqda qərar qəbul edək və komissiyaya tapşırılsın
ki, söylənən irad
və təklifləri
nəzərə almaqla
təkliflərini hazırlayaraq
təqdim etsin".
Heydər
Əliyev heç bir faydalı təklifin havadan asılı qalmasını
istəmir və real imkanlara bənd olmadan, şəraiti nəzərə almamaqla ilkin qərar layihəsinə salınmış,
kağız üzərində
qala biləcək bircə təkliflə də razılaşmayaraq etiraz da edir: "Büro Moskvada Nizaminin heykəlinin qoyulması haqda qərar qəbul edə bilməz. Belə bir təklifi
layihəyə nahaq salmısınız. Nizaminin
məzarına gəlincə,
bu, mübahisəli məsələdir. Biz bununla
bağlı da 2 dəfə
komissiya yaratmışıq.
Bu məsələ gündəlikdədir.
İndi onu yenidən qaldırmıram. Məsələn,
mənim özümün
bu suala cavabım yoxdur. Bunu komissiyaya həvalə edək, qoy komissiya məsələni
yenidən öyrənsin.
Bunu biz qərar layihəsinə əlavə
etməyəcəyik. Ancaq
məsələni araşdırın,
fikir mübadilələrinə
daha çox adam cəlb edin. Bu, həddən ziyadə məsul işdir ki, məzarı bir yerdən başqa yerə köçürəsən".
MK Bürosunda məqbərə
məsələsi çevrəsində
dərdləşmələr elə həmin ilin başlanğıcında
da getmişdi. Yanvarın
7-də Büro bu məsələni araşdırıb
tutarlı rəy vermək üçün
ayrıca komissiya da yaratmışdı. Komissiyanın
sanballılığı elə
tərkibdəki adlardan
görünməkdədir. Həmin siyahıda Yazıçılar İttifaqının
birinci katibi İmran Qasımovun, Şərqşünaslıq
İnstitutunun direktoru
akademik Həmid Araslının, Ədəbiyyat
İnstitutunun direktoru
Mirzağa Quluzadənin,
yazıçı, akademik
Mirzə İbrahimovun,
Ədəbiyyat muzeyinin
direktoru Bəkir Nəbiyevin, Xalq şairi Süleyman Rüstəmin, əməkdar
memar Əbdülvahab Salamzadənin, Azərbaycan
Memarlar İttifaqının
sədri Mikayıl Usubovun, əməkdar memar Tələt Xanlarovun, eləcə də Gəncə (o vaxt Kirovabad idi) Şəhər Partiya Komitəsi birinci katibinin, Dövlət Tikinti İdarəsi rəhbərinin də adları vardı.
Nizami məqbərəsi ilə
bağlı fikir mübadilələrinin dövlət
və cəmiyyət həyatı ilə bağlı ən ümdə qərarların
qəbul edildiyi MK Bürosu çərçivəsində
bunca sürəkliliklə
baş tutmasına səbəb də o idi ki, məqbərənin
Gəncə şəhərinin
mərkəzindən xeyli
uzaqda yerləşməsi
əsas tutularaq inadlı şəkildə
yerinin dəyişdirilməsi
arzulanırdı, bu haqda Azərbaycan rəhbərliyinə ardıcıl
məktublar göndərilirdi.
Həmin arasıkəsilməz
məktub və müraciətlərin nəticəsi
kimi Mərkəzi Komitədə ilk dəfə
hələ 1975-ci il avqustun
29-da Nizami məqbərəsinin
qorunmasını təmin
etməkçün kifayət
qədər peşəkar
komissiya yaradılmışdı.
Abidə ətrafındakı
müşahidə və
təhqiqlərdən sonra
komissiyanın hazırladığı
rəydə göstərilirdi
ki, Nizami məzarı
üzərindəki son məqbərə
1947-ci ildə müsabiqə
yolu ilə qalib gəlmiş layihə əsasında tikilib və şairin məzarının
"Şeyx düzü"ndən
şəhərin mərkəzinə
köçürülməsinə qəti etiraz edilir. Çünki belə bir hərəkət
məzarın əhəmiyyətini
təhrif edər, tarixi həqiqətin izlərinin itməsinə
gətirib çıxarar,
camaat tərəfindən
də mənfi qarşılanar".
Bütövlükdə məqbərənin
vəziyyətinin babat
olduğu, yüngülvari
təmirə ehtiyac duyulduğu qeyd edilir və təklif olunurdu ki, şairin son mənzili Nizami Memorialına çevrilsin, məqbərənin
yanında tikilən muzeylə yanaşı onun filialı da Gəncə şəhərində
qurulsun, mavzoleyin mühafizəsi məsələsi
gücləndirilsin.
Ancaq hekayət bununla bitməmişdi, 2 il sonra səngiməyən müraciətlər
növbəti komissiyanın
yaradılmasına gətirib
çıxarmışdı. Məqbərənin yerinin
dəyişilməsinə əhali
tənbəllikdən, Nizamini
ziyarət üçün
onun məzarına uzun yol qət
edərək çatmağın
yaratdığı narahatlığa
görə can atmırdı.
Məqbərədən az
aralıda yerləşən
alüminium zavodunun yaydığı zəhərli
toz məqbərəni
çürüdürdü.
Təsis
edilmiş komissiya adından 1978-ci il fevralın
9-da yazdığı arayışda
yazıçı İmran Qasımov məzarı xalq arasında Quru qobu adlandırılan
yerdəki təpəyə,
Gəncə şəhərinin
park hissəsinə, Şəmkirə
gedən yol tərəfə köçürməyi
məqsədəuyğun sayır,
vaxtilə Zəyəm
karxanasından gətirilən
daşlardan tikilmiş,
indi əl vuranda səthi ovulub-tökülən məqbərənin
eyni layihəni saxlamaqla yenisini mərmər də əlavə olunmaqla qranitdən düzəltməyi
tövsiyə edirdi.
...Tarixi şəxsiyyət və hadisələrin insanlarımızın şüurunda,
ürəklərində özünə
yer tapması üçün kinonu ən əlverişli vasitələrdən sayan
Heydər Əliyev həmin iclasda kino xadimlərinin olmasını
da nəzərə alaraq
Nizami haqda film məsələsinə də
toxunur. O, yaxşı
agahdır ki, film bir dəfə yaranır, bütün yaxşısı
və yamanı ilə qalır tarixdə. Filmin gözəl alınmasından
ötrü nə edə bilərsənsə
irəlicədən etməlisən
ki, sonrakı faydaverməz
peşmanlığın ümidinə
qalmayasan.
"Biz Nizami haqda yaxşı
filmi çox gözləyirik.
Burada müddət
1983-cü ilə qoyulub.
Bütün ssenarilər,
filmdəki tarixi şəxsiyyət obrazları
Mərkəzi Komitə
ilə razılaşdırılmalıdır.
Həm də instruktor yox, Büro səviyyəsində".
Bu sözləri ilə Heydər Əliyev filmə nə qədər yüksək əhəmiyyət verdiyini
bir daha qabardır, filmin ali dövlət marağında dayanan iş olmasını bu qoyduğu şərtlə bir daha təsdiqləyir, hər detalın respublikanın ali məşvərət orqanında
müzakirəsindən sonra
təsdiqlənməsini umur.
Bu, partiya nəzarəti,
senzura məsələsi
deyil. Bu, millətin sərvəti kimi yaranması istənilən
bir əsər üçün əzəl
başdan edilən canıyananlıqdır. Heydər
Əliyev ayrıca Mərkəzi Komitə katibi Kamran Bağırovdan
həmin məsələni
xüsusi nəzarətdə
saxlamağı rica edir.
"Niyyət var ki, "Babək"
haqqında film çəkilsin.
Şöbədən bizim
yoldaşlar deyirlər
ki, oxuyublar, yaxşı
ssenaridir. Ancaq bu yaxınlarda yoldaş Xəlilov mənə həmin ssenari ilə bağlı çox ciddi narazılığını
söylədi. O belə
sayır ki, ssenari çox uğursuzdur. Filmləri çəkin, ancaq mən təvəqqe edirəm, bu filmləri elə yaratmalıyıq
ki, onlar tarixə düşsünlər və
tarixi dəlillərin
heç bir təhrifinə yol verilməsin. Nizami haqqında da məhz belə film yaradılmalıdır".
Və kinomuza sifarişini də verir, həm də elə vaxtda ki, bu işləri görməkçün maraqlı
ssenarilər yaza biləcək görkəmli
yazıçılarla yanaşı
həmin filmləri məhz tarixdə qala biləcək qəşənglikdə çəkə
biləcək rejissorlar,
operatorlarımız da həyatdaydı,
hələ hamısının
canı sulu idi, hərəsi bir ulduz olan aktyorlarımız
da bolluca idi. Heyiflər, qismət deyilmiş, vaxt o işləri üzağardan
səyiyyədə görə
biləcəkləri aldı
apardı...
"Biz sizdən Vaqif, Mirzə Fətəli haqqında filmlər gözləyirik. Mərkəzi
Komitədəki yoldaşlarımız
da nəzarət etsinlər".
...1941-ci ildə keçirilməsi
nəzərdə tutulan
Nizami yubileyi ərəfəsində Üzeyir
bəy meydanda idi. O özü ilk nümunəni göstərdi,
Nizami sözlərinə
romanslar bəstələdi.
Konservatoriyadakı yetirmələrini
də bu işə sövq etdi və yubileyin
o vaxt keçirilməsi
baş tutmasa da, üstündən bu qədər iri zaman parçası sovuşandan
sonra da həmin çağlarda bəstələnmiş
Nizami sözlü əsərlər köhnəlmədən
bu gün də ruh oxşamaqdadır.
1978-ci ildə də və ümumən həmin illərdə bu şərəfli vəzifənin öhdəsindən
canayatan bir biçimdə gələcək
güclü bəstəkarlarımız
az deyildi.
"Vaxtında "Nizami" operası yaradılmışdı.
İndi artıq ifa edilmir. Yaratmaqdırsa, gərək Səməd Vurğunun "Vaqif" pyesi kimi əsər
ola. Yoxsa ki, "Nizami"
operası var, "Vaqif"
operası var, amma bunlar ifa edilmir.
Belə məsələlərə
məxsusi yanaşmaq lazımdır. Belə işi görmək qüdrətində olmayanlara
belə mövzulardan yapışmaq rəva görülməməlidir".
Heydər
Əliyevin bu sözlərində də
kiminsə qarşısına
çəpər çəkmək
deyil, dahimizi hifz etmək cəhdi var. Çünki
Nizami onun nəzərində (və
həqiqətdə də)
elə müqəddəslikdir
ki, onu daim yalnız təhriflərdən
yox, lap ən xeyirxah niyyətlərlə
üzə çıxarılırsa
da, şairin ülviliyinə
yaraşmayan əsərlərdən,
möhtəşəm Nizami
tablosuna cüzi də olsa xələl
gətirə biləcək
sapıntılardan qorumaq
gərəkdir.
...Heydər Əliyev, söz yox, parlaq
istedad sahibi, zəkasının və şəxsiyyətinin təlqinedici
gücü ilə heyrətləndirməyi bacaran
idi. Ancaq o, özünün də etiraf etdiyi kimi,
Nizami dühasının
qarşısında heyrətdə
qalmışdı. Bu həm
Nizami düşüncəsinin
ənginliyinə heyranlıq
idi, həm dünya vətəndaşına
çevrilmiş bir soydaşla ixtixar, həm də milləti və yurdu üçün bu qədər yaxşılıqlar etmiş
və etməkdə olan həmişəcavan
ulu baba qarşısında borcluluq duyğusu. Əslində elə Nizami özü də belə olmuşdu. Özündən
öncəki böyüklərə
minnətdar, özündən
sonra gələnlərçün
yolaçan. Tarixin qoynunda yeri uca
olanların hamısının
bir-birinə qohumluğu
çatır!..
26 iyul 2023
Rafael HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2023.- 29 iyul. S. 10-11.