Fəlakət
Kütləvi mədəniyyətdə populyarlıq qazanmış
bir sıra bədii personajların (Cırtdan, Div, Arlekin, Betmen, Coker və digərləri) sonradan müxtəlif vizual və ədəbi materiallarda ömrünü müstəqil
obraz kimi yaşaması yayılmış
tendensiyadır. Bu zaman müəllifin
məqsədindən asılı
olaraq, personajların xarakterik cizgilərinə,
fakturalarına, həmçinin,
orijinalda yerləşdiyi
məkan və zamana redaktələr edilir. Bizim müasir
pop mədəniyyətimizdə məşhurlaşan belə
obrazlardan biri Elşən Orucovun yaratdığı Fəlakətdir...
Elşən Orucovun Fəlakət
obrazı vaxtilə
ATV telekanalında yayımlanan
"Bozbash Pictures" komediya
layihəsində tanınıb
və sevilib. Fəlakətin xarakterinə
xas xüsusiyyətləri
kütlüyü, sadəlövhlüyü,
baş verənləri
səhv anlaması və ya ümumiyyətlə,
anlamamasıdır. Onun
davranışı köntöy,
kobuddur, fikirlərini düşünmədən birbaşa,
çılpaq şəkildə,
üz-göz ifadələrini
təhrif edərək,
əyərək deyir,
ləhcə ilə danışır. Tamaşaçılar
arasında "Əla,
əla", "Onu
maa neçiyə verərsən?" kimi ifadələri memə çevrilib.
Sitkomlarda,
komediya və teleseriallarda analoji xüsusiyyətlərə malik obrazlar çoxdan var. Bir qayda olaraq, Fəlakət
kimi tiplərin yaranmasında aktyor buffonada oyun manerasından (aktyor oyununda mübaliğəli,
kobud komizmi ehtiva edən oyun tərzi), qrotesk qrim və
geyim üslubundan (Fəlakətin saçları
pırtlaşıq, pırpızdır,
bığları yöndəmsiz,
qiyafətləri klounsayağıdır)
istifadə edir.
KVN layihələrində təcrübə
toplayan, Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetinin Teatr və kino aktyorluğu fakültəsinin yetirməsi
olan Elşən Orucov prokatda uğur qazanmış komediya filmlərində də rol alıb.
"Bir xalanın sirri",
"Ay brilliant", "Stalinin başı" komediyalarında
"Bozbash Pictures"in
qəhrəmanları Şəmi,
Şöşü, Fəlakət
və digər personajlar varlanmaq məqsədilə uzun yola çıxırlar, başlarına qəribə,
dramatik-komik hadisələr
gəlir. Sırf kommersiya məqsədilə
çəkilmiş bu
filmlər hansısa sənət meyarlarına istinad eləmir. Əslində, layihələrin
istehsalçıları da böyük sənətə
iddialı deyillər.
Lakin öncəki yazılarımda
dediyim kimi, "kommersiya kinosu" anlayışı bədii
estetik məziyyətlərdən
kənarda qalmalıdır
mənasını vermir.
Yuxarıda adını
çəkdiyim komediyalar
müəyyən sosial
problemlərə toxunsa
da, əksər kommersiya
filmlərinə xas vulqarlıq, xüsusən,
süjetdə dramaturji
materialın tələbilə
yox, məhz sadəcə güldürmək
məqsədilə reallaşan
fizioloji yumor, funksiyasız zarafatlar bu ekran işlərində
də önə çıxır...
Fəlakət obrazının digər
cəhətlərindən biri
geqlərdən istifadədir.
Zəruri bir haşiyə çıxım.
Geqin mahiyyəti haqda müxtəlif fikirlər var. Əsas fikir budur ki, geqin əsasında personajın qabarıq görünən cəfəng
hərəkəti dayanır.
Məsələn, yanğın
zamanı bir adamın xəlbirlə su daşımağı geqdir.
Yazıçı və rejissor
Anatoli Belyayevskov isə
"Kinoda geqlər: Ondan ssenaridə necə istifadə etməli" araşdırmasında
dünya kinosunun nümunələri əsasında
onun növlərini
(absurd geq, realistik geq və s.), formalarını (viuzal geq, verbal geq, səs geqi) müəyyənləşdirərək təhlil edib. Müəllifin fikrincə,
ikifunksiyaslı olan geqin konstruksiyasına əsasən, bir hadisənin, vəziyyətin
tamaşaçıya təqdim
olunan ilkin mənası sonradan dağıdılaraq fərqli
mənaya keçir və gözlənilməzlik
effekti ortaya çıxır. Yəni
geqin əsasında ilkin mənanın ikinci məna tərəfindən inkarı,
dağıdılması dayanır.
Müəllif geqin növlərindən birini
belə təsvir edir: bir kadrda
üç heyvan obrazı görünür,
növbəti kadrda isə məlum olur ki, bu, heyvan
maskaları altında
bankı soymağa gəlmiş qarətçilərdir.
Bizim audiovzual məhsullarda geqlər əsasən gen-bol, hətta yersiz istifadə olunur. Məsələn, bir filmdə Fəlakətin olduğu maşın qəza nəticəsində
yarıtmaz vəziyyətə
düşür, amma
o, israr edir ki, maşını hərəkətə
gətirsinlər. Geqi
imitasiya edən bu vəziyyət əslində geqə gətirmir, çünki təbii şəkildə
meydana çıxmır, "tamaşaçını necəsə
güldürmək lazımdır"
niyyəti aşkar görünür, üstəlik,
primitv işlənir.
...Müəyyən aktyorlar
var ki, karyeralarını onları
məşhurlaşdıran rolun üzərində qurur (Lui de Fünesin oxşar obrazları, Şahan Gokbaharın Receb İvediki və b.) artıq sərhədləri müəyyən
olunmuş çərçivədən
kənara çıxmaq
istəmir və ya ehtiyatlanırlar. Fəlakət də Elşən Orucovun bu illər ərzində
öz aktyorluq potensialını göstərdiyi
əsas obrazdır. Aktyor "Palata 106" serialında türk həkimi, "Tayson" bədii film mafiya başçısını
oynasa da, bütün hallarda tamaşaçının
yaddaşında Fəlakət
kimi qalıb. Hərçənd, "Palata
106" serialında aktyorun
fərqli personaj oynamaq bacarığının
əlamətləri duyulur.
Ya rejissorlar aktyorla başqa səpgidə işləmək
istəmir; çünki
hazır obrazdan istifadə zəhmətsiz
başa gəlir, eyni zamanda tamaşaçı
gətirir, ya da aktyor özü tamaşaçı istəyini
nəzərə alaraq,
Fəlakət səviyyəsində
qalmağa üstünlük
verir. Yeri gəlmişkən, Fəlakətin
reytinqinin yüksəkliyindən
yola çıxaraq
2018-ci ildə "Fəlakət"
bədii filmi (rejissor
Emil Quliyev) tamaşaçılara
təqdim olundu, amma gözləntilər özünü doğrultmadı
və film prokatda uğur qazanmadı.
Nəhayət, Elşən Orucov
yutub kanalında "Fəlidən doğru xəbər" adlı proqramla fəaliyyətə
başladı.
Murad Dadaşov "Xəzər"
televiziyasına rəhbər
gələndən sonra
veriliş hər şənbə günü
bu kanalda yayımlanır. Layihə
tamaşaçı baxımdan
qısa müddətdə
özünü doğruldub.
Məkanın ümumi
interyeri andeqraund ovqatını xatırladır,
eyni zamanda industrial elementləri daşıyan
loft, ofis, istehsalat məkanlarının detallarını
ehtiva edən texnostilin qarışığı
təəssüratını yaradır. Bu cür üslub güman ki, proqramı maliyyələşdirən
profili tikinti olan şirkətlə bağlıdır. Həm
də aparıcının
qonaqlarına münasibətini
(onları sözlə
məcazi mənada
"yumaq", "sökmək"
mənasını nəzərdə
tuturam) ifadə edir.
"Fəlidən doğru xəbər" xırda-para
detalları nəzərə
almasaq, Zaur Kamalın "Həmin Zaur", İbrahim Azərinin
"Nəğməli dünya"
şou proqramlarından
stilistik, məzmun, yanaşma etibarilə fərqlənmir.
Burada da qonaqlar əsasən şou biznes nümayəndələri,
komediya aktyorları, bəzən isə aparıcılardır. Suallar
da oxşardır, daha
çox müğənnilərin
konfliktinin, bir-biriylə
münasibətinin, keçmişdəki
qalmaqallarının yenidən
saf-çürük edilməsi
üzərində qurulur.
Bəs fərq nədədir? Əgər adını çəkdiyim şou proqramlarda aparıcılar
öz həqiq kimlikləri ilə çıxış edirlərsə,
Elşən Orucov burada öz kimliyi ilə yox, Fəlakət obrazıyla çıxış
edir. Fəlakət obrazının artıq bəlli
xarakterik cəhətləri
(kütlüyü, fikirlərini
ağına-bozuna baxmadan,
qarşısındakını təhqir edə biləcəyinin fərqinə
varmadan deməsi) ona qonaqlarına istənilən sualı ünvanlanmasına imkan verir. Başqa cür desək, onun xarakteri hər cür abırsızlığın bəraəti
rolunu oynayır. Tutaq ki, tamaşaçı
Zaur Kamalı ədəb qaydalarını
aşan sualına görə qınayırsa,
Fəlakəti qınamaq
ağlına gəlmir.
Çünki film və
televiziya layihələrindən
onu belə qəbul edib və davranışını
normallıq kimi qavrayır. Və qonaqlar özlərini bədii obrazla ünsiyyət zamanı bir növ teatrlaşdırılmış
mühitdə, oyunun içində hiss edir və təklif olunmuş oyunun qaydalarını qəbullanırlar. Fəlakətin
hər cür naqolay zarafatlarını, bəzən aqressiv şəkildə verdiyi sualları, şərh və dəyərləndirmələrini
qonaqlar dözümlə,
yumorla qarşılayırlar. Bəzən də fikirlərini zarafata salsalar da, studiyaya həmişə
tolerant ortam hakim olmur.
Qonaqlar arasında Fəlakətə dözmüsüz
yanaşan və bunu açıq nümayiş etdirənlər
də var. Rejissor Kənan MM-in iştirak etdiyi veriliş tamamən aqressiv intonasiyada baş tutdu, hər ikisi bir-biriylə məna kəsb etməyən söz güləşdirdi,
Fəlakət imkan tapdıqca müsahibini aşağılamağa və
isterik davranışıyla
sözünü kəsməyə
çalışdı. Özünün
zarafatlarını normal saysa
da, Kənan MM-in atmacalı
zarafatlarına görə
tamaşaçılardan üzr
istəyərək, onu
bir də bu tərzdə pərt elədi.
Şöhrət Məmmədov adlı
müğənnidən isə
mahnısının sözlərini
dəyişərək oxumasını
xahiş edəndə,
o, Fəlakətin istəyini,
bu epizod efirə getməyəcəyi
halda yerinə yetirəcəyini dedi. Amma
təbii ki, həmin epziod yayımlandı.
Gərgin
vəziyyətin yarandığını
görəndə, nəsə
xoşagəlməz nəyinsə
baş verə biləcəyini hiss edəndə
Fəlakət ab-havanı
yumşaltmaq məqsədilə
"Fəlakət beyni
xarab adamdır" deyərək, özünü
onların gözlənilən
qəzəbindən qoruyur,
anında sponsorların
hədiyyələrini verir.
Müsahiblərinin birində Elşən
Orucov deyir: "Bəzən qonaqların elə cavabları olub ki, fikirləşmişəm,
bunu efirə vermək düzgün deyil. Özləri istəsə belə düşünmüşəm ki, bunu verməyək. Hər halda tamaşaçı tərəfindən
düzgün qarşılanmaz
və ya hər hansı reputasiyasına təsir edər". Əslində,
Elşən Orucov Fəlakətin adından istifadə edərək istər tamaşaçını,
istər qonaqları özünün kütlük
maskası altında manipulyativ oyunlarına çəkərək aşağılayıcı
manera və sualları ilə müsahibədə səsləndirdiyi
fikriəri təkzib edir.
Bizim aparıcıların ümumi
problemlərindən biri
ünsiyyət zamanı
etik qaydaların sərhədini, qırmızı
xətti müəyyənləşdirə
bilməməyi, zarafatı
təhqirlə səhv
salmalarıdır...
Məqaləmin əvvəlində zamanla
öz müstəqil ömrünü yaşayan
bədii obrazların adını çəkdim.
Fəlakətin bioqrafiyası,
həyat hekayəsi onlarla müqayisədə
zəngin deyil, çünki hələ çox gəncdir. Başqa bir fərq isə ondan ibarətdir ki, Fəlakətin ictimai funksiyası dardır, hətta yoxdur, çünki onun işi şou-biznes mühitini öz aləmində qamçılamaqdır
ki, bunu onsuz da digər proqramlarda başqa səviyyələrdə
edirlər. Digər tərəfdən, Fəlakətin
hazırkı fəaliyyəti
ictimai mənada əhəmiyyət kəsb
eləmir.
Bir tərəfdən də istər oynadığı
komediyalarda, istər verilişində Fəlakətin
seçdiyi metod, fənd, əhatə elədiyi məzmun, hədəfə götürdüyü
sahə daha çox gülüş (hırıldamaq daha doğru ifadədir) üçündür, nəinki
düşündürmək üçün. Halbuki Fəlakət obrazına müəyyən funksiyalar
yükləməklə, məzmununa
redaktələr etməklə,
keyfiyyətli ssenarilər
yazmaqla, yaradıcı
axtarışlara vadar
etməklə onu komediya mədəniyyətinin
əhəmiyyətli kontentinə,
məhsuluna çevirmək
olar.
Sevda SULTANOVA
525-ci qəzet.- 2023.- 29 iyul. S. 12.