Çarlinin qəmli gözləri
Çaplinin filmlərini ilk dəfə
altmış bir il bundan qabaq Moskvada
Ali ssenari kurslarında
təhsil alan zaman gördüm.
İndi
2023-cü ildə bu yazımla bağlı Çaplinin bütün əsas filmlərinə bir də baxarkən
içimdə bir nigarançılıq vardı.
O uzaq illərinin təəssüratı, heyranlığı
dəyişməyibmi? Əsrlər,
minillik dəyişəndən
sonra kökündən
fərqlənən zaman içində
o vaxtkı hiss və həyəcanlarımı duya
biləcəyəmmi?
O illər "bəyaz pərdə sənətinin
babası" sayılan
amerikan rejissoru Devid Qriffitdən müasirimiz rus rejissoru Andrey Tarkovskiyə
qədər bütün
dünya ekran yaradıcılarıyla tanış
olmuşduq. Belə bir qənaətə gəlmişdim ki, digər
böyük sənətkarların
xidmətlərini qətiyyən
azaltmadan iki ən uca zirvə
- lal, səssiz kinoda Çarli Çaplin, səsli kinoda Federiko Fellinidir.
İndi necə, həm ekran sənətində, həm ictimai-siyasi həyatda, görünməmiş
sürətlə dəyişən
elmi-texniki tərəqqi
şəraitində, digər
tərəfdən, əxlaq
aşınması, ifrat
bədii oyunbazlıq dövründə böyük
Ustadların irsi necə qavranılacaq?
Vaxtiylə Fellininin ölümüylə
bağlı yazı yazmışdım. İndi Çaplinlə
yeni görüşün təəssüratlarını
bölüşmək istəyirəm.
İlk öncə onu
deyə bilərəm
ki, Çaplin sənətinin
təsir gücü, ən azı mənimçün, zərrə
qədər azalmayıb,
əksinə, bu sehri daha dərindən dərk edirəm. Bəlkə də Çaplin sənətinin
ecazını o uzaq illərdə aydın qavramadığım bir cəhətini indi daha dəqiq başa düşürəm.
Yalnız indi tam mənasıyla anladım
ki, Çaplin sənəti
nədən mənə
bu qədər yaxın, doğma və məhrəmdir. Necə yozulacağından
asılı olmayaraq bu sözü işlədirəm - SENTİMENTALLIĞINA,
DUYGUSALLIĞINA görə. Və bu sözlərə
əlavə edirəm:
SENTİMENTALLIQDAN QORXUB ÇƏKİNDİYİNƏ görə.
Sentimentallıq haqqında bir az irəlidə yazacam. İndi isə Çaplindən aldığım
bir dərsi də vurğulamaq istəyirəm: KƏDƏRƏ, QƏMƏ,
HƏSRƏTƏ ANCAQ GÜLÜŞLƏ QALİB
GƏLMƏK OLAR.
İndi ömrümün ahıl yaşında Çaplinin
filmlərinə bir də baxandan sonra onu da bildim
ki, nəyə görə
Çexov, Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə,
Mixail Zoşşenko mənə bu qədər doğmadırlar.
Ədəbiyyatşünaslıqda təkəbbürlə
sentimentalizmdən danışanda
ingilis yazıçısı
Sternin romanlarını,
Karamzinin "Bədbəxt
Liza"sını ya
böyük Cəfər
Cabbarlının ilk qələm
təcrübələrini, "Solğun çiçəkləri"
nəzərdə tuturlar.
Amma məncə, tək
bir beynimizə, şüurumuza hesablanmış
əsərlərdən fərqli
olaraq, qəlbimizi titrədən, hisslərimizə
təsir edən örnəklər - hansı
sənət növündə,
ya hansı janrda olur-olsun - hardasa sentimental, duyğusaldırlar.
Çaplin təpədən dırnağa
sentimentaldır, amma o
öz sentimentallığından
qorxur. Onu duyğusal sayacaqlarından
çəkinir. Daha doğrusu, sentimental görünmək
istəmir. Odur ki, duyğularının hər
hansı səmimi nümayişini dərhal gülməli bir oyunla, əzilib büzülməklə, komik
ördək yerişiylə
tənzimləyir. Misgin
sərsəri qiyafəsi
də buna xidmət edir - həddən artıq dar pencək, ifrat dərəcədə genbalaq
şalvar, ölçüsündən
böyük yırtıq
başmaqlar, gülünc
şlyapa və nəyə xidmət etdiyi məlum olmayan əsa... bu zahiri görkəm
ona görədir ki, tamaşaçı onun həqiqi hisslərini, uğursuz sevgisini, kədərini ciddi qəbul etməsin. Ona görə də yeri gəldi-gəlmədi
addımbaşı şlyapasını
çıxarıb kimdənsə
məlum deyil nə üçünsə
üzr istəyir.
Çağının ən məşhur komik aktyoru və ən böyük məzhəkə rejissorunun
sentimentallığı haqqında
fikir mənim ixtiram deyil, Çaplin yaradıcılığını
diqqətlə izləyənlər
bunu dəfələrlə
qeyd ediblər. Rus sovet rejissoru Qriqori Kozintsev yazırdı: "Çaplin
ssenarilərinin fabulası
əksər hallarda köhnə sentimental melodramalardır".
Bəli,
bu, məlum həqiqətdir. Ancaq Çaplinin öz sentimentallığından qorxub
çəkinməsi fikri
- mənimdir.
Şübhəsiz, Çaplin sənətində
hamını ilk növbədə
cəlb edən cəhət - onun bitib-tükənməyən güldürmək
istedadıdır. Hər
filmində icad etdiyi komik tryukların
tayı-bərabəri yoxdur.
"Sirk" filmində
gizlənmək, faş
olmamaqçün kuklaların
mexaniki hərəkətlərini
təkrar edən Çarli, "Yeni zamanlar"
filmində onu "yedizdirən" maşınların
xarab olması ucbatından balaca sərsərinin qarşısına
qoyulan təamları dilinə belə vurmadan mexaniki salfetlərin ağzını
silməsi, "Qızıl
hərisləri" filmində
acından başı
xarab olmuş yekəpərin iştahına
qurban olmamaqçün
Çarlinin çıxardığı
oyunlar - ayaqqabılarını
"bişirib" bifşteks
kimi doğraması, çəkmə bağlarını
makaron kimi sümürməsi, yaxud elə bu filmdəcə
məşhur "bulkaların
rəqsi" (bu epizod dünya kinosunda yeganə kadrlardır ki, bis üçün
iki dəfə təkrar olunur) və onlarca, yüzlərcə bənzərsiz
gülməli tapıntılar
Çaplin sənətinin
özəlliyidir. Bütün
bunları saatlarla sadalamaq olar.
Lakin onu da unutmayaq ki, bu gülüş anları ən lirik məqamlarda baş verir. Çaplin tamaşaçının
təsirləndiyi anda,
gözü dolacağı
zaman onu güldürür.
Ən riqqətləndirici
epizodda gərək hökman Çarlinin başına daş (ya kərpic) düşsün, kimsə
onu ləyəndən
atılan suyla islatsın, ayağı nəyəsə ilişib
yıxılsın, Allah eləməmiş
birdən tamaşaçı
təsirlənər, hissə
qapılar. Qətiyyən
olmaz! Tamaşaçını
hər an gülüş
dalğasında saxlamaq
lazımdır ki, ürəyi
kövrəlməsin.
Çaplinin şah əsəri
"Böyük şəhərimn
işıqları" filmi nə barədədir?
Müəllif (Çaplin əksər
filmlərinin həm rejissoru, həm də ssenaristi, aktyoru, bəstəkarıdır)
özü bu əsəri "komik
roman" adlandırır. Bu filmi melodrama sayanlar da az deyil.
Yeri gəlmişkən, melodrama janrına
yuxarıdan aşağı
baxanlara xatırlatmaq pis olmaz ki, dünya
ədəbiyyatında, teatrında,
musiqi sənətində
elə melodramalar var
ki, neçə-neçə drama, ya tragediyaya dəyər.
Beləliklə, "Böyük şəhərin
işıqları" nə
barədədir?
Varlıların da iztirab çəkmələri
barədə? Milyonçunun
arvadı onu atıb və o, dərdindən içib sərxoş olur, özünü suda boğub intihar etmək istəyir. Ciddi mövzudur, amma Çaplin onun ciddiliyini ağlagəlməz gülməli
oyunlarla məzəli hadisəyə çevirir.
Bu temanın ardı daha da məzəlidir. Sərxoş halında Çarlini xilaskarı kimi bağrına basan milyonçu ayılanda onu tanımır, tanımaq
da istəmir.
Çaplin öz filmlərinin
rejissoru kimi cürübbəz Çarlinin
qarşısına iri
gövdəli, yekəpər,
kobud kişiləri çıxarır. Çarli
belə rəqiblərin
qarşısında yazıq,
aciz və köməksiz görünür.
Amma nəticədə balaca
sərsəri yüz məzəli oyundan çıxaraq, yüz gülməli fənd işlədərək üstün
çıxır.
Elə
"Böyük şəhərin
işıqları" filmində
boks meydançasında
çəlimsiz Çarlinin
şişman rəqibiylə
döyüşünü xatırlayaq.
Nəhəng Qoliafla balaca Davudun vuruşu. Bu epizodda da, buna
bənzər başqa
səhnələrdə də
misgin Çarli əzilib büzülməklə,
həddən ziyadə
nəzakətiylə, yerli-yersiz
qulluq göstərmək
təşəbbüsüylə qarşısına çıxmış
yekəpər rəqibin
qılığına girmək
istəyir. Alınmır.
Amma hər halda nəticədə min oyundan
çıxan, min fənd
işlədən balaca
sərsəri qalib çıxır. Davudun Qoliaf üzərində əbədi zəfəri.
Öz vacibliyini, mötəbərliyini
gözə soxan, geyinib-gecinmiş özündənrazılar
qarşısında da Çarli
cındırından cin
ürkən qiyafəsiylə
çıxır. Nəticədə
gülüş hədəfinə
o yox, mötəbərlər
çevrilir.
Özündən müştəbeh rəsmiləri
Çarli gülüşüylə
göydən yerə endirir, pafoslu davranış, gurultulu ibarələr karnaval məzələnmələriylə əvəz olunur.
"Böyük şəhərin
işıqları" təntənəli
rəsmi tədbirlə
başlanır.
Şəhərin yüksək vəzifəli
böyükləri "möhtəşəm"
bir abidənin açılışına toplaşıblar.
Abidənin üstündən
örtüyü açanda
görürük ki, rəmzi
Ədalət heykəlinin
qucağında balaca sərsəri özünə
yer eləyib uyuyur. Bir-birindən gülməli qaçdı-tutdu
oyunları başlanır.
Filmin əsas mövzusu gülsatan kor qızla bağlıdır.
Kasıb qızın imkanı yoxdur ki, gözlərini müalicə
etdirə bilsin.
Gözü görmədiyinə görə balaca sərsərini başqa bir adam - varlı
və gənc oğlan bilir.
Bundan da
sentimental süjet ola bilərmi?
Çaplin bir sıra məzəli tryuklarla sentimentallığın
qarşısını almağa
çalışır. Amma əsas emosional təsiri filmin axırına saxlayır. Mənə elə gəlir ki - bu fikri əlbəttə qəbul etməmək də olar - film məhz elə bu finaldan ötrü
çəkilib.
Çarli möcüzəvi yolla
qızın müalicəsi
üçün pul tapır və buna görə - günahsızdırsa
da - neçə il həbsxanada
yatmalı olur.
Həbsxanadan çıxandan sonra
daha da misgin görkəmdə gül mağazasının qarşısına
gəlir. Gözləri
açılmış gülsatan
qız əcaib görkəmli sərsərini
görüb rəfiqələriylə
onu lağa qoyur, ələ salıb gülməyə
başlayırlar.
Bundan belə nəticə çıxarmaq olardı
ki, sərxoş halında
Çarlini bağrına
basan milyonçu ayıq vaxtı onu yaxın buraxmadığı kimi gözləri açılmış
gülsatan qız da öz xilaskarını tanımır.
Əgər film bu ucuz "əxlaq dərsiylə"
bitsəydi Çarli
- Çaplin olmazdı.
Əllərinin təması, toxunuşuyla
qız balaca sərsərini axır ki,
tanıyır və soruşur: bu omudur? Bu sənmisən?
Nə yaxşı ki film səssizdir,
çünki bu yerdə ən kamil danışıq da saxta alınardı.
Çarlinin lal cavabı onun qəmli gözlərindədir.
Çox
illər bundan əvvəl "Ekran güzgüsü" adlı
bir esse yazmışdım. Orda belə bir parça
da vardı:
"Ekranda iri planda
Çarlinin sifəti.
Təkrarsız Çaplin
hərəkətiylə çiçəyi
dodaqlarına yaxınlaşdırır.
Çarlinin gözləri,
Bu baxışda nələr
yoxdur - dünyanın
bütün kədəri,
qəm-qüssəsi... məhəbbət
və iztirab, ümid və xəcalət. Sanki üzülür,
üzr istəyir ki, qızın xəyalında
ayrı cür təsəvvür etdiyi adam bunun özüymüş,
buymuş, beləymiş.
Bu cürmüş. Özü-özlüyündən
utanan miskin...
Belə
təsir gücünə
malik olan epizodları dünya sənətində
barmaqla saymaq olar.
Çarlinin bu qəmli gözlərini, bu kədər dolu baxışını unutmaq
mümkün deyil.
"Böyük şəhərin
işıqları" filmində
Çaplinin gözləri
kino sənətini elə
bir pilləyə qaldırıb ki, başqa
sənət sahələrində
bunu ifadə etmək mümkün deyil.
Doğrudan da nə teatrda
- (səhnədə iri
plan yoxdur), nə ədəbiyyatda - heç
bir təsvir bu əyani baxışı
canlandıra bilməz.
Nə də rəssamlıqda mümkündür
bu. Axı dahi bir rəssam belə ifadəli baxışı çəkə
bilsə də bu baxışı doğuran səbəblər
həmin tabloda olmayacaq...
Çarlinin illərdən bəri
məni eyni cür təsirləndirən
bu baxışları
haqqında çox sonralar oxduğum fikirlərin mənimkilərlə
bənzərliyinə təəccüblənmədim.
Deməli, bu kadrları mənim kimi qavrayan, anlayan, dəyərləndirənlər
az deyil.
Dostlarından biri Çaplinə
deyib ki, onun fikrincə, "Böyük
şəhərin işıqları"
filminin finalı kino tarixində ən möhtəşəm səhnələrdən
biridir. Çaplin sadəcə razılaşır
"Hə, o epizodda hər şey qaydasındadır" - deyir.
Başqa
bir kinoşünas isə bu epizoda
daha da yüksək qiymət verir: "Bu kadrları görən adamın ürəyi dayanır. Bu aktyor ifasının ən kamil örnəyidir və kinematoqrafın ən yüksək uğurudur".
Məlumdur ki, məhz bu epizodu Çaplin bir neçə variantda dəfələrlə
məşq edib, hətta çəkib və nəhayət, gördüyümüz variantı
saxlayıb. Çaplin
özü filmin final səhnəsi haqqında danışarkən etiraf edir: "Elə bil hansısa qüvvə məni alıb aparırdı. Mən qıza baxırdım və get-gedə marağım artırdı. Elə bil özüm-özümdən
aralanmışdım və
qəribə bir hiss yaşayırdım. Artıq
rol oynamırdım. Elə bil hansısa
günahım varmış
kimi (kursiv mənimdir - A) durub ona baxıram. Bax bu gözəl
səhnə belə alındı. Əsas odur ki burda heç
bir sünilik və ifrat yoxdur".
Nə yaxşı ki, bu böyük film Hollivuda xas olan heppi
endlə - xoşbəxt
sonluqla bitmir.
Halbuki Çaplinin belə nikbin sonluqlarla bitən filmləri də var. - Məsələn,
öz- özlüyündə
çox təsirli ekran əsəri olan "Çocuq" filmini belə sonluq fikrimcə bir qədər adiləşdirir. "Böyük
şəhərin işıqları"
filminin finalı kimi təsirli olmasa da Çaplinin bir çox başqa ekran əsərlərinin finalları
da yadda qalandır.
"Yeni zamanlar" filminin finalında nəhayət,
bir-birinə qovuşmuş
Çarli və sevgilisi uzun-uzadı yolla uzaqlaşıb kadrdan çıxmaları
- unudulmazdır. "Zəvvar"
filmində rəhmdil şerif Çarlini
ABŞ-dan qovub xilas etmək istəyir. Bu ölkədə o hökman
həbsxanaya düşməliydi.
Amma Çarli sərhəddən
o taya - Meksikaya keçib orda qatillərinə rast gəlir, tez-tələsik
yenidən Amerikaya qayıdır. Bu səfər
Çarlini xilas etmək istəyən şerif onu təpiklə yenidən Meksikaya itələyir.
Final kadrlarda balaca sərsəri şərti
sərhədlə - bir
ayağı Meksikada, bir ayağı Amerikada addımlayır. Tədqiqatçılar bunu
çoxmənalı rəmz
kimi qiymətləndirirdilər.
"Sirk" filminin finalında balaca sərsərinin sevdiyi qızı cavan və gözəl rəqibi aparır, Çarli boşalmış
sirk yerində oturub tənhalıq aləminə qərq olur.
Yeri gəlmişkən, iki
kino dahisini - Çaplini
və Fellinini sirk sənətinə xüsusi rəğbət
də yaxınlaşdırır.
Hər ikisi üçün sirk yalnız nəşəli
əyləncə, məzələnmə,
zarafat və gülüş məkanı
deyil, həm də qüssəli bir yerdir. Nədən?
Bunu izah etmək belə çətindir.
Çaplinin "Sirk" və
"Səhnə işıqları"
filmləri birbaşa sirk həyatına həsr olunmaqdan başqa digər filmlərində də sirk, klounda, pantomima və s. elementləri önəmli
yer tutur.
Sirk motivləri Fellininin "Həyatın ləzzəti"
və "Səkkiz yarım" filmlərində
aydın görünür.
"Həyatın ləzzəti"ndə
Marçello atasını
restorana dəvət edir, restoranda klounun şarlarla oyunu Çaplin filmlərindən sitat təsiri bağışlayır.
Əbəs deyil ki,
Fellini Çaplin sənətinə
xüsusi ehtiramla yanaşır, onu "Peşəmizin təməlini
qoyan Adəm" adlandırırdı. "Şəcərəmizin
əsasını o qoyub"
- deyirdi.
Çaplin və Fellini haqqında
düşünəndə ekran sənətinin çox mühüm problemlərindən olan səsli və səssiz kinonun mahiyyəti haqqında düşünməyə bilmirsən.
Əvvəllər də
bunu yazmışam və həmişə bu fikirdə olmuşam ki, səssiz və səsli kino - eyni sənətin iki müxtəlif mərhələsi deyil, bir-birindən tamamilə fərqli iki sənət növüdür.
Tutalım opera və balet kimi.
Təsadüfi deyil ki, səssiz
kinonun bir sıra klassikləri - o cümlədən və
ilk növbədə Çarli
Çaplin səsli kinonu uzun zaman qəbul etmək istəmirdilər. Səssiz
kinonun son, səsli kinonun ilk illərində Çaplinin bu məsələyə münasibəti
çox sərt idi: səsli kinonu "kinonun intiharı" sayırdı.
Yazırdı: "Sənət tarixində
heç bir vaxt kinonun özü-özünə
qarşı mübarizəsi
kimi hal müşahidə olunmayıb.
Kinonun axır altı ildə başına gətirilənlər
xarakiridir (yapon intihar üsulu - A.).
"Kino özü-özünə xəyanət
etdi".
Səssiz
kinonun məqsədi Çaplinə görə
nitqi və səsi hərəkətlə
və mimikayla əvəz etmək idi. Ona görə səssiz kino dünyanın
hər yerində tərcüməsiz-filansız anlaşılırdı
- sözə, dilə
və deməli, lisan fərqlərinə gərək yoxdur.
1931-ci ildə Çaplin jurnalistlərin suallarına
cavab verərək deyirdi: "Mən səsli kinoya altı ay, ən çox bir il vaxt verirəm. Bu müddət bitəndə
o, ölüb gedəcək".
Bir neçə vaxt keçəndən sonra isə o bu barədə
daha güzəştli
fikirlər söyləyir:
"Mən ekranla danışmağa başlasam
yerişim də, duruşum da tamamilə dəyişməlidi. Ağzımı
açan kimi ənənəvi obrazım
- dünyanın hər
yerində - Amerikada, Avropada, hardasa Həbəşistanda belə
qəbul olunmuş qiyafəm başqalaşacaq".
İstəsə də, istəməsə
də, bu güman axır ki baş tutdu. Çaplin ekranda dil açdı, ilk səsli filmini "Böyük diktator"u yaratdı.
Doğrudur, bu filmdə Çaplinin danışması
yalnız sənət
amilləri və texniki tərəqqiylə
bağlı deyildi.
Bunun daha çox siyasi səbəbləri vardı, İki diktatoru Hingeli (Hitleri) və Napolinini (Mussolinini) lağa qoyan, biabır və rüsvay edən filmin SSRİ də göstərilməsini üçüncü
diktator qadağan etmişdi.
Filmin sonunda Çaplin - artıq öz adından bəşəriyyətə
müraciət edərək
insanları faşizm taunuyla mübarizəyə
səsləyir.
Səslənməkçünsə səsə
ehtiyac var. "Böyük
diktator"da Hitlerə
meydan oxuyan Çaplin onu qorxunc, müdhiş, vahiməli monstr kimi yox, gülünc
və zavallı törəmə təkin göstərir. Əvvəlki
filmlərində olduğu
kimi burda da son dərəcə məzəli
epizodlar var. İki diktatorun oturduqları kürsüləri get-gedə
ucaldaraq bir-birindən
daha yuxarı çıxmaq cəhdlərini
qəhqəhə çəkərək
seyr edirsən.
"Böyük diktator"u Çaplinin ən güclü əsəri saymasam da, mühüm əsərlərindən biri
və səsli kinoda ilkidir. Şübhəsiz, bu, daha əvvəlki Çaplin deyil. Molla Nəsrəddin, Qaragöz və Hacavat, Kosa və
Keçəl, şut
Balakirev və Retruşka,
Pat və Pataşon kimi balaca sərsəri
Çarlinin də masqa-obrazı - folklor personajına çevrilmişdi.
"Böyük diktator"dakı
personajlar - Hinkellə
Napolini parodiya kimi, yəhudi bərbər real xarakter kimi canlandırılır.
Nə qədər mübahisəli
fikir söyləsəm
də, deməliyəm
ki, məncə, Çaplinin
sənətkar kimi süqutu da məhz bu filmdən başlanır.
Bundan sonra bir neçə
səsli film çəkir:
"Səhnə işıqları",
"Müsyo Verdu",
"Kral Nyu-Yorkda",
"Honqonqlu qrafinya".
Şübhəsiz, böyük
sənətkarın əsərləridir.
Aktyor kimi də ifası ən yüksək səviyyədədir. Amma...
Amma bu filmləri başqa bir rejissor da Amerika, Fransa, İtaliya rejissoru da az, ya çox uğurla
çəkə bilərdi.
Bunlarda Çaplini Çaplin edən əvvəlki filmlərinin
təkrarsızlığı yoxdur. Yəqin ki bunu hamıdan əvvəl və hamıdan artıq Çaplinin özü dərk edib və bu sənətkar
faciəsini "Səhnə
işıqları" filmində
ifadə edib.
"Səhnə işıqları"
filmi saysız-hesabsız tamaşaçı
kütləsini gülüşə
qərq edən komik aktyorun qocalıb daha heç kəsi güldürə bilməməsi
haqqındadır. Hardasa
səssiz kino dahisinin səsli kino dövründə
yabancılaşması, qərib
halına düşmək
faciəsi. Filmdə bu sənət faciəsi şəxsi həyat problemiylə - daha doğrusu, yaş məsələsiylə
qovuşur. Ölümdən
qurtardığı gənc
balerina xilaskarına minnətdarlıq hissi duyur, onunla ailə
qurmağı təklif
edir. Amma vaxtı ötmüş Kalvero bu istəyi qəbul etmir, bu niyyəti yalnız balerinanın minnətdarlıq borcuyla bağlayır və cavan balerinanın öz yaşıdı oğlanla evlənməsinə
çalışır. Maraqlıdır
ki, filmdə qoca Kalveronun - Çaplinin gənc rəqibi rolunda o öz oğlu Sidneyi çəkmişdir.
Əlbəttə, bədii süjeti
sənətkarın öz
real ömrüylə birbaşa
bağlamaq düz deyil. Real həyatda Çaplin ahıl yaşlarında özündən
çox cavan - Unayla - məşhur Amerika
dramaturqu, Nobel mükafatı
laureatı Yujin O Neylin qızıyla evlənir. Atası bu izdivaca qarşı
olsa da, Çaplinlə
Una ömürlərinin sonuna
qədər xoşbəxt
yaşamışlar, dünyaya
səkkiz övlad gətirmişlər.
Fellini də - yenə onu xatırlamalı oluram - "Səkkiz yarım" etiraf filmində rejissor kimi tükəndiyini bəyan etsə də, real həyatda bundan sonra da bir çox dəyərli filmlər çəkdi. Amma sənətkarlar
əsərlərində çox
vaxt olanları yox, ola biləcəkləri,
təxəyyül məhsulunu
yaradırlar.
Şübhəsiz, "Səhnə işıqları"
da "Səkkiz yarım"
filmi kimi müəyyən
dərəcədə avtobioqrafik
əsərdir. Amma reallıqda
yaşanılanlardan daha
çox, xəyalda canlandırılanlardan, ürəyə
dammış duyğulardan
bəhrələnən həyat
yox, sənət əsəridir.
Yenə
də istər-istəməz
Çaplinlə Fellinin
müqayisəsinə gəlib
çıxdım.
Çaplinin səssiz kinoda etdiklərini Fellini başqa
bir sənət növündə - səsli
kinoda etdi. Özəlliklə iki
filmi - "Yol" və
"Kabiriyanın gecələri"
- Çaplinin mövzularıdır.
Təsadüfi deyil
ki, hər iki filmdə baş rolu ifa edən
Cülletta Mazinanı
"yubkalı Çaplin"
adlandırırdılar.
"Yol" filmində Cülletta Mazinanın yaratdığı qadın
obrazı Çaplin filmlərindəki kiçik
insanın ekiz bacısıdır. Yenə
də kiçik insanın uğursuz taleyinə, tənhalığına,
biçarəliyinə əsər
müəllifinin qahmar
durması, onu anlaması və anlatmağa çalışması...
"Kabiriyanın gecələri"
filminin finalı da tam
Çaplin ruhundadır.
Alçaldılmış, aldadılmış, atılmış
Kabiriyanın həyata,
dünyaya, insanlara daha heç bir etibarı, ümidi qalmayıb. Müdhiş xəyal qırıqlığı içində
təpə tənha harasa, ünvanı məlum olmayan bir yerə - heçsizliyə doğru
addımlayır. Rast gəldiyi insafsızlıqdan,
amansızlıqdan, köməksizlikdən
gözləri dolub.
Bu zaman dörd yanında şənlənən, deyib-gülən,
oxuyub-oynayan gənclər
peyda olur. Onların həyat şövqü Kabiriyanı
da həyata qaytarır.
Və bu kadrlarda Cülletta
Mazinanın göz yaşları içində
gülümsəyən sifəti
- "Böyük şəhərin
işıqları" filmində
Çarlinin qəmli gözləri kimi ekran sənətinin zirvələrindəndir.
Bütün ümidlərini itirmiş
insanlara da ümid verən Sənət - həyatın məşəqqətlərinə
qalib gəlmək gücünə malikdir.
"Səhnə işıqları"nda
təlxək Kalvero
son çıxışına onun özü kimi bir vaxtlar
çox məşhur
olub sonralar dəbdən düşmüş
komiki dəvət edir. Filmdə bu rolu doğrudanda
bir vaxtlar çox populyar olan, sonralar tamamilə unudulan Baster Kiton oynayır. Onu bu rola
Çaplin özəl
olaraq dəvət edib.
Həyat
və sənət etirafı kimi yaradılmış bu filmdə Çaplin və Baster Kiton unudulmaz komik səhnə oynayırlar. Əski Çaplin filmlərini xatırladan epizodda bu iki
məşhur komik musiqi alətlərinin başına nə oyunlar açmırlar İlahi! -Royalın bütün simlərini qırır, skripkanı ayaqlar altına atıb çəkmə kimi geyinirlər. Nəhayətdə isə
royal da, skripka da əvvəlki
məlahətiylə səslənir.
Sənətin hər təcavüzə qalib gəlməsinin rəmzi.
Sonda qoca komik Kalvero
da ölümünü barabanın
içinə yıxılaraq
tapır.
Bu, əlbəttə, mənim
subyektiv fikrimdir. Çaplinin "Diktator"dan
sonrakı fimləri kimi, Fellinini də "Səkkiz yarım"dan sonrakı əsərləri yoxuşa
yüksəlmək yox,
zirvədən enməkdir.
Zənnimcə yalnız
iki istisna var, Enişdən enmə faciəsinin öncədən
duyumunu əks etdirən filmlər: Çaplinin "Səhnə
işıqları" və
Fellininin "Amarkord"u.
Hər iki filmdə yaşanmış
ömrü bir də ekranda yaşamaq istəyi, heç olmasa keçmişin - gənclik
və yeniyetməlik çağının xatirələriylə
təsəlli tapmaq qəsdi var. Keçmişə
qayıtmaq ilk öncə
çoxdan tərk etdiyin yerlərə dönmək cəhdidir.
Filmləriylə Amerikaya olmazın
şöhrət bəxş
etmiş Çaplini qansız məmurlar bu ölkədən didərgin salırlar, qayıtmasını yasaq edirlər. Böyük sənətkar Avropada məsgən salmalı olur.
Fransada
Pablo Pikassoyla görüşür.
Ona "Səhnə işıqları"
filmini göstərir Rəssam filmi bəyənmir.
Hər növ sentimentallığın qənimi
olan Pikasso filmə münasibətini
belə ifadə edir: "O, hissləri istismar edir. Bəlkə bu Şaqala təsir edə bilər. Amma mən bunu qəbul
etmirəm. Bu - pis ədəbiyyatbazlıqdır" ("durnaya literaturşina").
Əlbəttə, bütün həyatı
və insanları kub və kvadrat
şəklində görən,
eybəcər dünyanı
yüksək istedadıyla
daha da eybəcərləşdirən
Pikasso üçün
nostalji, qəribsəmə
hissləri yaddır. Odur ki, böyük rəssam nə Şaqalın gənclik şəhəri Vitebsk həsrətini,
nə Fellininin yeniyetməliyi keçən
Rimini nostaljisini çətin
hiss edə bilərdi.
Çaplinin ötən
günlərçün qəribsəməsini
də duymazdı.
XX əsrin başqa bir böyük sənətkarı Nazım
Hikmət yazır: - heç kəsə qısqanmadım, hətta
Şarloya belə.
XX əsrin bir çox məşhur insanları - siyasətçiləri,
varlıları, qəhrəmanları,
alimlərı, aktyorları,
yazıçıları, idmançıları
içindən Nazım
nədən məhz Şarlonu - Çarli Çaplini qısqanclığa
hədəf ola biləcək
şəxs kimi seçir?
Yəqin
ona görə ki, XX əsrin birinci yarısında heç kəs Çarli Çaplinin balaca sərsərisi kimi milyonların sevgisini qazana bilməyib.
Gözləri qəmlə doluxsanmış
Çarli kimi.
17-18 iyul 2023
ANAR
525-ci qəzet.- 2023.- 29 iyul. S. 14-15; 17.