Xan qızı Ağabəyim
ağa: ehtişam
içində yaşanmış hüznlü
tale
Tarixi məlumatlara görə, Qarabağ xanı
İbrahim xanın doqquz
qız övladı olmuşdu ki, onlar arasında Ağabəyim ağa və Gövhər ağa öz ədəbi və ictimai fəaliyyətləri ilə
Azərbaycan tarixində
xüsusi minnətdarlıqla
xatılanır. Gövhər
ağanın ictimai-xeyriyyəçilik
fəaliyyətinin bariz
nümunəsi olan məşhur məscid günümüzə qədər
gəlib çatmaqla bu gün də
Şuşa şəhərinin
simvollarından biri sayılmaqdadır. Ağabəyim
ağa isə əsasən şair təbiətli bir xanım kimi tanınıb, ədəbi
fəaliyyətlə məşğul
olaraq yaddaqalan əsərlər yaradıb.
Ağabəyim ağa
İbrahim xanın qızlarının
ən böyüyü
idi. 1780-ci ildə (bəzi məlumatlara görə isə 1782-ci ildə) anadan olan Ağabəyim ağa taleyin qisməti ilə həyatını qürbətdə
keçirməli və
öz ədəbi yaradıcılığını da vətən həsrəti
üzərində qurmalı
olmuşdu.
Bu xanımın həyatı
haqqında məlumatlara
keçməzdən əvvəl
bir məsələyə
aydınlıq gətirilməsi,
yəqin ki, oxucular üçün də maraqlı olardı. Bu da həm Ağabəyim ağanın, həm də Gövhər ağanın adlarında kişilərə müraciət
forması kimi qəbul olunmuş "ağa" sözünün
işlənməsidir. Məlumdur
ki, azərbaycanlılar arasında
çoxlu sayda "ağa" sözü ilə başlanan və ya qurtaran
şəxs adları vardır. Qonşu İranda isə kişilərə müraciət
etiketi kimi "ağa" sözündən
istifadə olunmaqdadır.
Amma bu "ağa"
yazılış və
tələffüz baxımından
Ağabəyim ağa
və Gövhər ağa adlarındakı
"ağa" sözü
ilə məna baxımından fərqlidir.
Bu sözlər fars və ərəb dillərində fərqli şəkildə yazılır.
Kişi adlarında istifadə olunan "ağa" sözü, Ağabəyim ağa adındakı "ağa"
sözlərinin hər
ikisi isə kimi yazılır. Ərəb dilində bu sözlərin tələffüzündə aydın
bir fərq vardır. Fars və Azərbaycan dilində isə bu sözlərin
tələffüz fərqləri
hiss olunmur. Bu sözlər
əslində, qədim
türk sözləridir.
Onlar ərəb və fars dillərindən
yenidən Azərbaycan
dilinə qayıtmışdır.
Çox güman ki, qədim türk dilində də bu sözlərin tələffüzündə fərqlər
olub. Kişi adlarında işlənən
"ağa" sözü
elə qədim türk dilində də "kişi" mənasında istifadə
edilib. Qadın adları üçün
qəbul olunan və ərəb qrafikası ilə fərqli yazılışı
olan "ağa" sözü isə qədim türk dilində "qadın, xanım" mənasında
islənib. Vaxt ötdükcə bu sözün qadın adlarına əlavə edilməsi təcrübəsi
aradan qalxıb. Buna görə onların çox nadir nümunələri
günümüzə gəlib
çatıb. Məsələn,
Ağabəyim, Ağabacı
kimi adlarda bunu görmək mümkündür. Ağa
- sözündən ədəbi-tarixi
əsərlərdə həm
də şah saraylarındakı axtalanaraq
kişilikdən salınmış
adamlara müraciətdə
də istifadə olunub. Ağa Məhəmməd şah Qacarın adındakı "ağa"
sözü də qadınlar üçün
istifadə olunan (ağa) sözündəndir.
Ərəb qrafikası
ilə yazarkən Məhəmməd şah Qacarın adının qarşısında kişi
adlarında istifadə
olunan (ağa) sözünün yazılması doğru deyildir. Çünki Şah Qacarın adının qarşısında
işlənən "ağa"
sözü onun kişilikdən salınmasına
bir işarə olmaqla, həm də fiziki durumunu özündə əks etdirən bir məzmun daşıyır.
Bir sözlə, Ağabəyim
ağanın və Gövhər ağanın
adlarındakı "ağa"
sözü əslində,
xanım mənasında
işlənməklə, bizə
qədim türklərdən
qalmış bir ifadədir.
1797-ci ildə Ağa Məhəmməd şah Qacar Şuşada qətlə yetirildikdən
sonra Qarabağ hökmdarı İbrahimxəlil
xan ehtiyat edirdi ki, Qacar qoşunları yenidən böyük saylı qoşunla xanlıq üzərinə hücum
edib bu xanlığın
müstəqilliyinə təhlükə
yarada bilər. Ona görə İbrahimxəlil
xan Qacar sarayı ilə ehtiyatlı münasibətlər
qurulmasına, şah sarayı ilə müəyyən münasibətlər
yaradılmasına çalışırdı.
Dövrün tarixi şəraiti də bunu tələb edirdi. Çünki bir tərəfdən Qarabağ xanlığı yenicə
Qacar qoşunlarının
hücumuna, dağıntılara
məruz qalmışdı.
Digər tərəfdən
də bir neçə il davam edən quraqlıq Qarabağın müqavimət
gücünü xeyli
zəiflətmişdi. Belə
bir şəraitdə
Qacar qoşunlarının
yeni hücumuna məruz
qalmaq Qarabağ xanlığı üçün
ağır nəticələrlə
başa çata bilərdi. Ona görə də İbrahim xan tədbirlilik göstərərək
Fətəli şahla
münasibətlərin normallaşdırılması
və bununla da Qarabağa qarşı istiqamətlənə biləcək
təhlükənin sovuşdurulması
imkanından istifadə
etmək istəyirdi.
İbrahimxəlil xanın Qacar sarayı ilə münasibətlərin yaxşılaşdırılması
üçün gördüyü
tədbirlərdən biri
qızı Ağabəyim
ağanı Fətəli
şahın kəbininə
verməsi idi. Mövcud məlumatlara görə, İbrahim xanın
qızı Ağabəyim
xanımı əvvəlcə
Fətəli şaha vermək istəmirdi. Yeddi ay bu məsələ
ətrafında fikirləşdikdən
sonra o belə bir qərar qəbul etməli oldu. Çox güman ki, bölgədə
baş verə biləcək siyasi dəyişikliklər onu belə bir addım
atmağa sövq etmişdi. İbrahim xan Rusiyanın yardımlarına
arxayınlaşmağın mümkün olacağına
da ümid edirdi. Bununla bağlı o, Rusiyanın Gürcüstan
sarayındakı naziri
Kovalenskiyə məktub
göndərdi və Rusiyaya sədaqətli olmaq qərarını açıqladı. Amma Rusiyanın
Gürcüstandakı nümayəndəsindən
cavab alınmadı. Çünki Gürcüstan
daxilində siyasi münasibətlər kifayət
qədər stabilləşməmiş,
Rusiyanın Cənubi Qafqaz siyasətinə tam aydınlıq gətirilməmişdi.
Belə olanda,
İbrahim xan Qacar şahının tələbini
yerinə yetirməli oldu. O, qızını Fətəli şahın hərəmxanasına, oğlu
Əbülfət bəyi
isə girov kimi Qacar sarayına
göndərdi.
Fətəli şah yanına
girov kimi göndərilmiş Əbülfət
ağaya ehtiram göstərdi, onu sarayın hörmətli şəxslərindən biri
səviyyəsinə qaldırdı.
Əbülfət ağa
Qacar qoşunlarının
sərkərdələrindən biri kimi hərbi
yürüşlərdə iştirak etdi. Sonrakı bir neçə il ərzində
İbrahim xanla Fətəli
şah arasında xoş münasibətlər
davam etdi və hər il Fətəli şah həm
İbrahim xana, həm
də onun oğlu Məhəmməd
Həsən ağaya qiymətli hədiyyələr
göndərdi.
Qeyd edilməlidir ki, Əbülfət
ağa İbrahimxəlil
xanın erməni əsilli xanımından doğulmuşdu və sonradan Əbülfət ağa bir neçə
dəfə Qarabağ
xanlığı üzərinə
hücum edən Qacar dəstələrinə
rəhbərliyi öz
üzərinə götürərək
İbrahimxəlil xana
qarşı döyüşlərdə
iştirak etmişdi.
Ağabəyim ağaya gəldikdə
isə o, Qacar sarayında nüfuzlu bir məqama yüksələrək öz
vətənini və ailəsini həmişə
xoş duyğularla anmışdı. Fətəli
şahın 49-cu övladı
olan Ezədüddövlə
Soltan Əhməd Mirzənin "Tarix-e Ezədi" xatirələr
kitabında İbrahim xanın
qızı Ağabəyim
ağa haqqında maraqlı məlumatlar var.
Həmin məlumatlar Ağabəyim ağanın
Fətəli şah hərəmxanasındakı həyatı
ilə bağlıdır.
Soltan Əhməd Mirzə yazır ki, şahın baş hərəmi Tacüddövlə
xanım hərəmlər
arasında xüsusi hörmət və ehtirama malik idi. Tacüddövlə xanım
otağa daxil olanda oradakı digər hərəmlər
ayağa qalxar və ona ehtiram
nümayiş etdirərdilər.
Tacüddövlə xanım
isə Ağabəyim
ağaya qarşı belə ehtiram nümayiş etdirirdi. Ağabəyim xanımın
daxil olduğunu görəndə Tacüddövlə
xanım dərhal ayağa qalxar və ona ehtiramını
göstərərdi. Ağabəyim
xanımın nədən
belə bir ehtiramla qarşılandığını
Soltan Əhməd Mirzə yazmır. O, Ağabəyim ağanın
ciddi bir xanım olduğunu, yanında kimsənin ədəbdən kənar
hərəkətə cəsarət
etmədiyini bildirir. Ağabəyim ağa əvvəlcə Tehranın
şimal hissəsindəki
Şəmiran adlı
yerdə, İmamzadə
Qasım türbəsinin
yaxınlığında tikilmiş
malikanədə yaşayırdı.
Sonradan Ağabəyim
ağa Quma köçdü. Qarabağdan
onun xidmətinə
200 nəfərdən artıq
xidmətçi verilmişdi.
Onlar da müəllif tərəfindən igid və bacaraqlı insanlar kimi xarakterizə
edilir. Fətəli şahın əmrinə əsasən, Qumda toplanan verginin bir hissəsi Ağabəyim xanıma çatırdı.
Əslən Qarabağdan olan
və Ağabəyim ağa ilə gələn Məlik bəy adlı birisi xan qızının
yaşayışına, məişətinə
təşkilatçılıq edirdi. Ağa Bəhram adlı birisi isə xan qızının xacəsi idi. Sultan Əhməd Mirzənin yazdığına görə,
Fətəli şahla
Ağabəyim ağa
arasında ər-arvad münasibətləri
olmamışdı. Bunun nə
ilə bağlı olduğunu Soltan Əhməd Mirzə xatirələrində açıqlamır.
Buna görə Ağabəyim
ağanın övladı
olmayıb. Uşaqları
olmadığı üçün
Fətəli şahın
çoxsaylı uşaqlarından
ikisi Ağabəyim xanımın övladlığına
verilmişdi. O, Keykavus
Mirzəni oğulluğa,
Mürəssə xanımı
isə qızlığa
qəbul etmişdi. Ağabəyim ağa da öz bacısı qızını Keykavus Mirzəyə kəbin etdirib. Mürəssə xanım isə İbrahimxəlil xanın
nəvəsi olan Abbasqulu xana ərə verilib. Soltan Əhməd Mirzə Ağabəyim ağanın hansı bacısının qızını
Keykavus Mirzəyə kəbin edildiyini yazmır. Amma güman etmək olar ki, o, Gövhər ağanın
qızı idi. Çünki Ağabəyim
ağa ilə Gövhər ağa arasında həmişə
mehriban münasibətlər
mövcud olmuşdu.
Soltan Əhməd Mirzə öz əsərində Ağabəyim ağaya olan hörmət və ehtiramını da gizlətmirdi. Ailə daxili anlaşılmazlığın
olmasına baxmayaraq, Fətəli şah Ağabəyim ağaya böyük hörmətlə
yanaşırdı və
onu çox tədbirli xanım kimi qiymətləndirirdi. Şahzadə Soltan Əhməd Mirzənin fikrincə, Fətəli şah Ağabəyim ağanı özünün
ən yaxınlarından
biri hesab edir və onunla
olan münasibətlərinə
görə özünü
xoşbəxt sayırdı.
Şahzadə xatirələrində
Ağabəyim ağanı
"Şahbəyim ağa"
kimi də təqdim edir. Müəllif Ağabəyim
ağanın bacısı
Gövhər ağa haqqında da xoş sözlər yazır. Onun qeydlərinə əsasən, Gövhər
ağa bacısı Ağabəyim ağanı
çox istəyirdi və Ağabəyim ağaya görə Fətəli şahın bütün övladlarını
öz bacısı uşaqları hesab edirdi. Qarşılıqlı
qohumluğun möhkəmləndirilməsi
üçün İbrahim xanın övladları ilə Fətəli şahın övladları
arasında başqa bir sıra nikahlar
da kəsilmişdi.
Soltan Əhməd Mirzə xatirələrində Ağabəyim
ağanın digər
ölkələrin saray
xanımları ilə
yazışmalarından da xəbər
verir. Bu yazışmaların nəticəsi
kimi İngiltərə
imperatriçası ona
çox qiymətli hədiyyə göndərmişdi.
Hədiyyə böyük
zümrüd daşdan
ibarət idi. Zümrüdün ətrafında
bir sıra yüksək əyarlı
almaz daşlar və iki zərif
qızıl zəncir
var idi.
Rus tarixçiləri
də yazırdılar
ki, ilk ingilis
elçiliyi Tehrana gələndə həm ingilis kralından, həm də ingilis kraliçasından
məktublar gətirmişdilər.
İngilis kraliçasının
məktubu və qiymətli hədiyyələri
o zaman şahın baş hərəmi kimi Qarabağ xanı İbrahimxəlil xanın qızı Ağabəyim ağaya təqdim edilmiş və sonra Ağabəyim
ağa da ingilis kraliçasına cavab məktubu göndərmişdi. O da məlumdur ki, Gülüstan müqaviləsinin
bağlanmasında xüsusi
canfəşanlıq göstərmiş
ingilis səfiri Qor Uzeley öz
həyat yoldaşı
ilə ilk dəfə Fətəli şahın qəbulunda olanda Ağabəyim ağa da bu
mərasimdə iştirak
etmiş və ingilis səfirini salamlamışdı.
Bu faktlar
da Ağabəyim ağanın Fətəli
şahın sarayında
kifayət qədər
böyük hörmət
və nüfuza malik olmasından xəbər verir.
1816-cı ilin yayında general Yermolovun rəhbərliyi altında Qacar sarayına Rusiya elçiliyi göndərilmişdi.
General Yermolov bu səfəri zamanı Rusiya imperatoru I Aleksandrın Fətəli
şaha və onun vəliəhdi Abbas Mirzəyə göndərdiyi məktublarla
bərabər, imperatorun
xanımı Yelizaveta
Alekseyevnanın və
imperatorun anası Mariya Fyodorovnanın Fətəli şahın xanımına məktublarını
da gətirmişdi. Bu məktublar Ağabəyim ağaya ünvanlanmışdı. Eyni
zamanda, general Yermolov Rusiya imperatorunun xanımından
Ağabəyim ağaya
çoxlu sayda qiymətli hədiyyələr
gətirmişdi.
Səfərini başa vurub geri yola düşməzdən
əvvəl general Yermolova Fətəli şahın baş hərəminin Rusiya imperatriçası Yelizaveta
Alekseyevnaya və imperatorun anası Mariya Fyodorovnaya, habelə Abbas Mirzənin Rusiya imperatoruna və sədr-əzəm Mirzə-Şəfinin
Rusiya imperatoruna ünvanlanan məktubları
təqdim olundu. Bu məktublar ənənəvi saray protokolu əsasında hazırlanmışdı və
uzun-uzadı ibarələrlə,
saysız-hesabsız bənzətmələrlə
doldurulmuşdu.
Rus mənbələrində
Fətəli şahın
baş hərəmi tərəfindən Rusiya imperatorunun xanımına və onun anasına
yazılmış məktubların
tərcüməsinin mətnləri
saxlanılmaqdadır. Amma
bu məktubların kim tərəfindən imzalanması göstərilmir.
Rus tarixçilərinin
fikrincə, bu məktublar, böyük ehtimalla, Ağabəyim
ağanın adından
yazılmışdı. Məktubun
sonundakı möhürün
yazısı da onun Ağabəyim ağaya məxsusluğu ehtimalını artırır.
Möhürdə ad yoxdur. Amma möhürə
həkk olunmuş cümlənin rus dilindən tərcüməsi
belədir: "Müdrikliyi
ilə dünyanın
hakimi olan şahın ulduzuna və ikinci venerasına çevrilmiş
Bəyim". Göründüyü
kimi, möhürün
yazısındakı sonuncu
söz məktubların
Ağabəyim ağaya
(və ya Şahbəyim ağaya) mənsubluğuna, demək
olar, şübhə yeri qoymur.
Ağabəyim ağa ömrünün böyük bir hissəsini Qum şəhərində keçirmişdi.
O bu şəhərdə
məscid, mədrəsə,
hamam inşa etdirmişdi. Həyatının
sonlarında onun hətta Qum hakimi olması haqqında da məlumatlar vardır.
Ağabəyim ağa ədəbi yaradıcılıqla da məşğul olub. O həm Azərbaycan, həm də fars dillərində ədəbi əsərlər
yaradıb. Azərbaycan
dilində olan şeirlərində Ağabəyim
ağa Molla Pənah Vaqifin ədəbi məktəbinin
davamçısı kimi
çıxış edib.
Fars dilindəki yaradıcılığında da Ağabəyim ağa ifadə sadəliyini saxlamağa çalışıb. O, əsərlərini
Ağabacı təxəllüsü
ilə yazarmış.
Mövcud məlumatlara
görə, onun "Divani-bacı" (Bacı
divanı) adlı
toplusu da olub. Amma Ağabəyim
ağanın istər
Azərbaycan dilində,
istərsə də fars dilində olan əsərlərindən
yalnız ayrı-ayrı
nümunələr günümüzə
gəlib çatıb.
Ağabəyim ağa
1832-ci ildə dünyasını
dəyişib və Qumda dəfn olunub.
Mehman SÜLEYMANOV
Tarix elmləri doktoru
525-ci
qəzet.- 2023.- 29 iyul.- S.23-24.