"Şur"u "Şur" eləyən
- Xosrov Fərəcov
Filarmoniyanın yığcam səhnəsi öz mehriban
və isti ağuşunu həmişəki kimi yenə də
musiqiçilərin üzünə açmışdı. Bu qədim sənət
məbədinin indiki qonaqları xalq istedadları
olimpiadasında iştirak etmək üçün
respublikanın şəhər və kəndlərindən gəlmiş
gənclər idi. Ağzınacan dolu
salonda əyləşən musiqi xiridarları arasında kimlər
yox idi?! Bəstəkarlar, xanəndələr,
müğənnilər, çalğıçılar, ədəbiyyat
və incəsənət xadimləri, dövlət məmurları,
sıravi insanlar...Tamaşaçılar xüsusi maraq və
heyranlıqla gənc ifaçıların bir-birinə bənzəməyən
çıxışlarını dinləyirdilər.
İfaçıların hər biri də sürəkli
alqışlarla yola salınır, sonra salona yenidən lal
sükut çökürdü... Gənc
istedadlardan bugünkü sənət imtahanını
Üzeyir bəy Hacıbəyov başda olmaqla tanınmış
musiqi biliciləri götürürdülər.
Növbəti dəfə səhnəyə
şuşalı gənc bir tarzən dəvət olundu. O, münsiflər heyəti
üzvlərinin və tamaşaçıların
qarşısında özünəməxsus tərzdə təzim
elədi. Sonra sədəfli tarını sinəsi
üstə qaldırdı, iti və şirin
barmaqlarını tarın qızılı pərdələri
üzərində gəzişdirərək muğamın
mayesinə keçdi. İlk mizrabı
vuran kimi musiqi xiridarları onun "qabı"nda nə
olduğunu gördülər. Çətin
və mürəkkəb gəzişmələr, özünəməxsus
çalğı texnikası gənc tarzənin
ustalığından və virtuozluğundan xəbər
verirdi. O, sadəcə ifa etmirdi. Bu
cansız alət tarzənin əlində canlanırdı, dil
açıb danışırdı. Tarın
sarı simləri fəryad qopararaq gah Leyli-Məcnundan, gah
Əsli-Kərəmdən, ümumiyyətlə, Şərq həyatından
bitkin bir hekayət söyləyir, muğamın
çalğı obrazını yaradır, bədii keyfiyyətlərini
artırırdı. Xosrovun
çalğısını həyəcansız dinləmək
mümkün deyildi. Elə tamaşaçıları
yerindən oynadan da muğamın çox səlis, olduqca
aydın və əzəmətli səslənməsi, gənc
tarzənin musiqiyə bu cür yanaşması, muğama belə
don geydirməsi idi. "Şur"u
böyük atəşlə və təmtəraqla
çalıb, başa çatdıran tarzən ayağa
qalxıb, pərəstişkarlarına dübarə baş əyərək
minnətdarlığını bildirdi. Elə bu vaxt
Üzeyir bəy səhnəyə çıxaraq səs-sorağını
çoxdan eşitdiyi tarzəni qucaqlayıb, bağrına
basdı, sonra üzünü salondakılara tutaraq bu
istedadın çalğısından xüsusi zövq
aldığını bildirdi, ona uğurlar dilədi...
Xosrov Fərəcov olimpiadada birinci yeri tutaraq min manat pul
mükafatına layiq görüldü. Bu, iyirmi beş
yaşlı gənc tarzən üçün bəlkə də,
ən xoş, ən əlamətdar, ən yaddaqalan gün idi.
Həmin o 1947-ci il Xosrovun həyatının
ən uğurlu, ən düşərli, musiqi ulduzunun
parlamağa başladığı dövr oldu. Bu il ona şan-şöhrət gətirdi, ad-san
qazandırdı, sənət dünyasının parlaq təntənəsinə
çevrildi.
... Xosrov çal-çağırı heç bir vaxt əskik
olmayan bir diyarda - Şuşada dünyaya gəlmişdi. 1922-ci ildə. Sənətkar ailəsində.
Atası Cavad musiqi əhli idi, günü
musiqiçilərin əhatəsində keçirdi. Tez-tez həmişə qonaq-qaralı evində
şeirli-musiqili gecələr təşkil edir, sənət
dostlarını məclisinə toplayırdı. Və bu gecələrdə, heç şübhəsiz
ki, oğlu Xosrov da iştirak edirdi. İslam Abdullayevi, Pəsxan
Cəlili, Seyid Şuşinskini, Zeyniş Cəfəroğlunu,
Xan Şuşinskini, qarmonçalan Abutalıbı, tarzən
Quzanlı Bəhramı və başqa musiqiçiləri evlərində
çox görmüşdü Xosrov. Daha
çox dayısı, dövrünün məşhur tarzənlərindən
olan İsi Əliyev və onun böyük həmkarı Qurban
Pirimov onların daim qonaqları olardı. Hacı
Məmmədov və Əbülfət Əliyev kimi gənc
musiqiçilər də bəzən bu
çal-çağırlı evə gələrdilər.
Kiçik Xosrov da qonaqların gəlişindən
həmişə sevinər, onların ifalarına diqqətlə
qulaq kəsilərdi. Bəzən də
dayısının tarı ilə xanəndə qonaqları
bir tarzən kimi müşayiət eləyərdi.
Atası oğlunun bu ecazkar musiqi alətinə aludə
olduğunu görüb, oğluna bir tar da bağlatdırmışdı...
Bir neçə ildən sonra artıq musiqi sahəsində
yetkinləşmiş Xosrov müstəqil bir tarzən kimi fəaliyyətə
başladı.
Toylara dəvət olundu, xalq şənliklərində,
el yığıncaqlarında iştirak elədi. İyirmi yaşındaykən mahir bir tarzən kimi
bütün Qarabağda məşhurlaşdı. Ancaq öz ifası ilə kifayətlənmədi,
Bakıya yollandı. Mir Cəfər Bağırov adına klubda tar çalmağı daha mükəmməl,
daha dolğun şəkildə öyrənməyə
başladı. Üzeyir Hacıbəyovun
yaratdığı xalq çalğı alətləri
orkestrinə qəbul olundu. Bu orkestrin tərkibində
Şuşada, Ağdamda, Bərdədə, Yevlaxda və
başqa rayonlarda səhnəyə çıxdı, 1938-ci
ildə Moskvaya səfərə yollandı...
Böyük Vətən müharibəsi başlananda
Xosrov cəbhəyə yola düşdü, 58-ci ordunun tərkibində
Qafqaz uğrundakı döyüşlərdə iştirak elədi,
Mozdok ətrafında üç dəfə yaralandı, hərbi
xəstəxanada müalicə olundu. Sonuncu dəfə yaralanarkən
Xosrovu artıq ölmüş bilib, hətta onun qəhrəmancasına
həlak olması barədə Şuşa rayon Hərbi
Komissarlığına məktub da göndərilmişdi,
valideynlərinə başsağlığı verilmişdi,
belə oğul böyütdüklərinə görə minnətdarlıq
da bildirilmişdi. Bu səhv məlumat, necə
deyərlər, Xosrovun ömrünü daha da uzatmış,
onu müharibə səngərlərində yox, musiqi, incəsənət
sahəsində qəhrəmanlıq zirvəsinə
çatdırmışdı.
1945-ci ildə qələbəni cəbhədə
qarşılayan Xosrov Fərəcov müharibədən
alnıaçıq, üzüağ Vətənə
döndü.
Bir müddət Bərdə və Yevlax
rayonlarının mədəniyyət evlərində müdir
vəzifəsində çalışdı.
Gənc tarzən 1947-ci ildə Üzeyir bəyin
xeyir-duası ilə Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasına daxil oldu. Oxudu, musiqi
savadını artırdı, daha da təkmilləşdi.
Ali təhsilini tamamlayandan sonra təyinatla
Ağdama göndərildi, uşaq musiqi məktəbində
tar müəllimi kimi fəaliyyətə başladı.
Az müddətdə istedadlı və
bacarıqlı bir müəllim kimi rayon camaatının,
musiqi ictimaiyyətinin hörmətini və rəğbətini
qazandı.
1952-ci ildə Xosrov Fərəcov Ağdamda gözəl
səsi olan səkkiz nəfər istedadlı yerli xanəndəni
başına toplayıb, bir dərnək yaratdı. Dərnəyin
məqsədi xanəndələrin milli muğamlarımızı
dinləyicilərə olduğu kimi, düzgün və səlis
çatdırmaq idi. Çox çəkmədən
bu kollektiv böyüyüb ansambla çevrildi, get-gedə
rayon miqyasında tanınmağa başladı. Xosrov
müəllim yaratdığı ansambla ad qoymaqda o qədər
də çətinlik çəkmədi, onu ən çox
sevdiyi muğamın adı ilə adlandırdı:
"Şur!" Ağdam xanəndələri bu ansamblda daha
sıx birləşdi, kollektivin üzvlərinin sayı xeyli
artdı, "Şur"un konsert coğrafiyası genişlənməyə
başladı, qonşu rayonların da kolxoz tarlalarına,
sovxoz bağlarına, mədəniyyət evlərinə, kənd
klublarına ayaq açdı, repertuarı zənginləşdi,
təcrübəsi artdı, mükəmməl bir ansambl kimi
daha da püxtələşdi, formalaşdı, özfəaliyyət
dərnəyi çərçivəsindən
çıxıb, peşəkar kollektivə çevrildi. Bu
muğam ansamblının təşkilinə görə Xosrov
Fərəcov SSRİ Ali Sovetinin Fəxri fərmanına layiq
görüldü...
"Şur" artıq respublika bədii özfəaliyyət
festivallarında uğurla çıxış edir, dalbadal
yüksək yerlər tutur, mükafatlar alır, medallara layiq
görülürdü. Üzeyir Hacıbəyov adına Ağdam Orta İxtisas
Musiqi Məktəbində bu kollektiv üçün
yaradılmış zəngin medallar və təltiflər
kolleksiyasına nəzər salsaq və onun sənət
coğrafiyasını gözdən keçirsək, bunun bir
daha əyani şahidi olarıq: 1959-cu ildə Moskvada
keçirilən Azərbaycan ongünlüyündə, bir il
sonra Bakıda respublika bədii özfəaliyyət
baxışının yekun konsertində "Şur"un
Ağdam şəhər mədəniyyət evinin "Xalq
çalğı alətləri ansamblı" adı ilə
çıxışı, 1962-ci ildə Moskvada SSRİ Xalq Təsərrüfatı
Nailiyyətləri Sərgisində I dərəcəli diplomu
və qızıl medalı, müxtəlif baxış və
festivallarda birinciliyi təsdiq eləyən sənədlər,
I və II gənclər festivallarının laureat
diplomları, gənclərin və tələbələrin
Bolqarıstanın paytaxtı Sofiya şəhərində
keçirilən IX Ümumdünya festivalında
iştirakı, 1970-ci ildə Bakıda keçirilən
özfəaliyyət incəsənətində I dərəcəli
diplom, 1972-ci ildə respublika sarayının
açılışına, Nəsiminin 600 illik yubileyinə
həsr olunmuş təntənəli iclaslardakı
çıxışları və sair və ilaxır...
Ümumiyyətlə, respublika, Ümumittifaq və Beynəlxalq
festivallarda, baxışlarda, olimpiadalarda "Şur"un adına yazılmış qızıl
medalların, diplomların, Fəxri fərmanların, qiymətli
hədiyyələrin sayı-hesabı yoxdur. Üst-üstə
qırx yeddi qızıl medal, onlarla digər təltiflər...
"Şur"un hər bir uğurundan sonra ansamblın
üzvləri get-gedə artırdı. Artıq
yerli musiqiçilərin hesabına ifaçıların
sayı yetmişə çatmışdı. Xosrov müəllim 1962-ci ildə musiqi məktəbinin
direktoru işlədiyi zaman həştad nəfərdən
ibarət xor kollektivi və ayrıca rəqs qrupu da
yaratmışdı. Ümumiyyətlə,
Ağdam Orta İxtisas Musiqi Məktəbinin yaranıb-formalaşmasında
"Şur" ansamblının böyük xidmətləri
vardı.
Musiqişünas
Firidun Şuşinski yazır ki, "Şur"
ansamblının özünəməxsus, heç bir kollektivə
bənzəməyən ifa tərzi vardı: bir muğamı
bir neçə xanəndə oxuyurdu. Hər biri də
muğamın bir pərdəsini ifa edir, bəzən də bir
muğamdan başqasına, məsələn, "Mənsuriyyə"dən
"Qarabağ şikəstəsi"nə və əksinə
çox ustalıqla keçirdilər. "Şur"un bu orijinal ifası Ağdam xanəndələrinin
böyük hünər və cəsarəti kimi musiqi
ictimaiyyətində böyük rəğbət doğururdu.
Ansambl klassik muğamlarımıza, mahnı və
təsniflərimizə qayğı ilə yanaşır,
unudulmaqda olan qədim mahnılarımıza yeni nəfəs,
yeni təravət, yeni həyat verir. Kollektivin
uğur qazanmasında onun üzvlərinin hərəsinin
öz payı, öz rolu olub. "Şur"un atası sayılan təcrübəli pedaqoq
Xosrov Fərəcov öz balalarını - xanəndələrini
həmişə sənət formasında saxlayır və
onların inkişafı üçün bütün
enerjisini sərf edirdi.
1968-ci
ilin yayında SSRİ xalq artisti Niyazinin təşəbbüsü
ilə Ağdam rayon zəhmətkeşlərinin nümayəndələri
ilə Müslüm Maqomayev adına Azərbaycan
Dövlət Filarmoniyasında görüş keçirilirdi.
Görüşdə, əlbəttə,
Ağdam Xalq istedadlarının "Şur" ansamblı
bütün üzvləri ilə birlikdə iştirak edirdi.
Qızmar iyul günləri. Ayın 11-i. Axşam tərəfi
musiqi pərəstişkarları dəstə-dəstə
filarmoniyaya axışır. Axı bu
gün onlar istəkli qonaqlarını qarşılamağa,
onları salamlamağa gəliblər. Tamaşaçılar
öz yerlərini tuturlar, bir dənə də olsun, boş yer
yoxdur. "Şur"un pərəstişkarlarının
həddindən ziyadə olacaqlarını qabaqcadan duyan maestro
ona görə də bu görüşün davamının
sabah da olacağını bildirir.
Qonaqları "ev sahibi" Niyazi salamlayır,
görüşün bütün
iştirakçılarını səhnədə yerləşdirir. Xalq
çalğı alətləri ansamblı, birləşmiş
xor, aşıqlar və zurnaçılar dəstəsi,
qızlardan ibarət rəqs qrupu və "Şur"
muğam ansamblı. Ansambl üzvlərindən
qabaqda Ağdamın adlı-sanlı zəhmət adamları
dayanıblar. Rayonun əmək qəhrəmanları - məşhur
pambıq ustası Sürəyya Kərimova, Turab Məmmədov,
İsmayıl İsmayılov, İldırım Cəfərov,
Hədiqə Cavanşir-Əliyeva, Maral Süleymanova da
burdadırlar. Akademik Həsən Əliyev,
şair Məmməd Rahim, aktrisa Leyla Bədirbəyli paytaxt
tamaşaçıları adından ağdamlıları təbrik
eləyir, onlara uğur diləyirlər. Söz
qarabağlı istedadlara verilir. Konsert birləşmiş
xorun ifasında Xosrov Fərəcovun "Ağdam"
mahnısı ilə açılır, arxasınca onun
"Festival" rəqsi çalınır. Bu çıxışlardan sonra "Şur"
alqışlar altında səhnəyə çıxır.
Kollektiv tamaşaçılara ənənəvi
olaraq "Çahargah"ı təqdim edir. Ansambl muğamların içərisində zil səs
tələb eləyən, ən çətini və mürəkkəbi
sayılan bu muğamı çox yüksək səviyyədə,
məharətlə ifa eləyir. Onlar
növbə ilə oxuyur, muğamı ustalıqla başa
çatdırırlar. Şahmalı Kürdoğlu,
Bakir Haşımov, Qədir Rüstəmov, Arif Babayev, Paşa
Əsədov, Abbas Yusifov, Sabir Abbasov və Cavanşir
Hüseynov xüsusilə fərqlənirlər. Musiqi mütəxəssisləri on dörd
yaşlı Sədi Məmmədovu və Ulduz
Bağırovanı "Şur"un gələcəyi"
adlandırırlar.
Jurnalistlər təntənəli keçən bu konsert
haqqında və "Şur" ansamblı barədə bəzi
iştirakçı-mütəxəssislərdən rəylərini
soruşurlar.
Əfrasiyab
Bədəlbəyli: - "Şur" sözünün bir
neçə lüğəti mənası var. Onlardan biri də
məhəbbət və sevgidir. Mənə belə
gəlir ki, ansamblın adı çox əlamətdardır.
Bu, o deməkdir ki, onlar öz xalqına, öz
musiqisinə, bədii əməyə böyük hörmət
bəsləyirlər və onu sevirlər. Sənət
aləmində bu, vacib və mühüm şərtlərdən
biridir. Bilirik ki, Bakıda bir çox belə
ansambl var və onlar bir-birindən həm zahiri, həm də
musiqi ifası cəhətdən o qədər də fərqlənmirlər.
"Şur" ansamblı isə orijinaldır.
Ansamblın bir məziyyəti də ondadır
ki, bizim qədim musiqi ənənəmizi davam etdirir. "Şur" ansamblı başqa kollektivlərdən
fərqli olaraq musiqidə çox çətin bir cəhəti
bərpa edir. O da intiqaldır. Yəni,
bir-biri ilə qohum olmayan köklərə məharətlə
keçirlər. Məsələn, "Qarabağ
şikəstəsi"ndən "Mənsuriyyə"yə
keçir, "Mənsuriyyə"dən "Qarabağ
şikəstəsi"nə qayıdırlar. Beləliklə
də, muğamatın ifadə vasitələri daha da zənginləşir.
Bu, çox gözəldir, maraqlıdır, onu
davam etdirmək lazımdır. Arzu edirik
ki, ansambl muğamatı rövnəqləndirməyə diqqəti
daha da artırsın. Muğam illər
keçdikcə dəyişir, inkişaf edir. Odur ki, ona həmişə yaradıcı münasibət
bəslənməlidir.
Səid
Rüstəmov: Qarabağ Azərbaycanın musiqi beşiyidir. Bunu indiki konsert bir daha təsdiq edir. Mən Ağdam xalq istedadlarının
çıxışlarından böyük zövq aldım.
Onlar Üzeyir nəğməsini, Qurban
mizrabını, Seyid səsini, Bülbül avazını
yaşatmağa çalışır, xalq musiqisini yeni,
müasir formalarda inkişaf etdirirlər. Müğənni
Haqverdi Quliyev, qarmonçalan Çingiz Əliyev, solist Hafiz Sədrzadə
ümidverən gənclərdir. Sədi Məmmədov isə
sözün əsl mənasında, nadir istedaddır...
Niyazi:
"Şur" ansamblının ən ümdə cəhəti,
zənnimcə, bir də ondadır ki, o, xalqımızın
musiqi ənənələrini hifz etməklə
yanaşı, həm də respublikamızın müxtəlif
şəhərlərində neçə-neçə belə
kollektivlərin yaranmasına belə təsir göstərmişdir.
Özü "Şur" yaradıcı
kollektivdir. Onun üzvləri nəğmələr
bəstələyir, unudulmuş gözəl
mahnılarımızı üzə çıxarırlar.
Tofiq
Quliyev: - Ansamblın Bakıya hər gəlişi
musiqiçilər arasında böyük maraq doğurur. Doğrudan da, qabaqcadan bilirsən ki, "Şur"
öz səfəri ilə Bakıya muğam nəfəsi gətirir.
Son zamanlar həddindən çox musiqi kollektivləri
yaranıb. Mən deyərdim
"Şur" onların arasında ən güclü
kollektivdir. "Şur"un bədii
rəhbəri Xosrov Fərəcovun əməyi xüsusilə
qeyd olunmalıdır.
Leyla Bədirbəyli:
- Mən bu konsertdən xoş əhvalla ayrılıram. Burda könülaçan nəğmələr
eşitdik, incə, zərif rəqslərə baxdıq.
Müğənnilər, birləşmiş xor
öz ustalıqları ilə bizi sevindirdilər. Onların çıxışları çox təbii,
səmimi idi. Azərbaycan musiqisi dünyaya
səs salmış, mahnılarımız dillər əzbəri
olmuşdur. Bu sahədə Qarabağ sənətkarlarının
xidməti az deyil. Qoy
Ağdam xalq istedadlarının içərisindən yeni
ulduzlar parlasın, incəsənətimiz təzə qüvvələrlə
zənginləşsin.
"Şur"u
"Şur" eləyən təkcə onun bədii rəhbəri
yox, həm də çox istedadlı solistləri Haqverdi
Quliyev, Aydın Məmmədov, Hafiz Sədrzadə, Aydın
Niftalıoğlu, Barat Fərhadov, Paşa Əsədov, Esmira
Hüseynova, Cəmilə Qasımova, Südabə Bayramova,
İsrafil Əsədov, Hüseyn Hüseynov, Mustafa
İsmayılov, Fikrət Əbülqasımov, Yadigar
Əliyev, Vaqif Əbülqasımov və adlarını
çəkə bilmədiyimiz neçə-neçə
istedadlar olub.
Hərtərəfli musiqi savadı və incə duyumu olan Xosrov Fərəcov həm də yaradıcı sənətkar idi. Ustad tarzənin bəstəkarlıq istedadı da vardı. Hərdən o, piano arxasına keçir, mahnılar, prelüdlər, pyeslər yazırdı. Bu görkəmli sənətkarın fitri-istedadı, gözəl zövqü, ifaçılıq məharəti nəticəsində neçə-neçə nəğmə onun pianosunun şirmayı dillərindən pərvazlanıb, həmin dövr Azərbaycan musiqisinin ən populyar mahnıları kimi özünə yer tutub. Həvəskar bəstəkarın "Ağdam", "Ceyran bulağı", "Qəşənglərin qəşəngi", "Sənə inanıram mən" və sair mahnıları Əbülfət Əliyev, Əlibaba Məmmədov, Arif Babayev kimi xanəndə və müğənnilərin repertuarında tez-tez səslənirdi.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev adına Ağdam Dövlət Dram Teatrında tamaşaya qoyulan "Əməllər yaşayır", "Niyə dirilmisən?", "Vicdan", "Qatır Məmməd" əsərlərinin musiqisini də Xosrov Fərəcov yazıb. "Qatır Məmməd" Bakıda keçirilən müsabiqədə I dərəcəli diploma və medala layiq görülüb. "Qəhrəmanlıq marşı"nın, "Festival rəqsi"nin musiqi müəllifi də odur. Xosrov Fərəcov "Solğun çiçəklər", "Küsülüyəm, barışmaram", "Vaqif", "Qığılcım", "Nəsrəddin" pyeslərinin musiqi tərtibatçısı olub, bir çox tamaşalara dirijorluq eləyib...
Xosrov Fərəcov (1922-1993) məlum olmayan səbəblərə görə 1977-ci ildə "Şur"un rəhbərliyindən uzaqlaşdırıldı. Ansambl başsız qaldı, bədii rəhbər isə ansamblsız...
Vasif
QULİYEV
525-ci qəzet.- 2023.- 1 iyun.- S.12;13.