Biçənək: maraqlı adın və qədim kəndin sorağında
Naxçıvan
şəhərindən 52 kilometr məsafədə olan Biçənək kəndi Şahbuz rayonu ərazisindədir. Tariximizin
mühüm səhifələri ilə bağlı olan
Biçənək kəndi Dərələyəz silsiləsi
ilə Zəngəzur silsiləsinin qovuşduğu ərazinin
cənubunda yerləşir. Dərələyəz
silsiləsində ən yüksək zirvə Kükü
dağıdır (3120 m). Kükü
dağının yanında olan Səfər bəy Səngəri
də bir çox tarixi hadisələrin şahididir. Naxçıvanlı hərbçi Səfər bəy
Kəngərlinin hər yay çadırını qurduğu
tala dağlarla elə dövrələnib ki, yurd yeri səngərə
bənzəyir. Ona görə də buraya
"Səfər bəy səngəri" adı veriblər.
Belə ki, Biçənəkdən şimal-qərbdə
olan Keçəldağ və ondan sonrakı dağlar əyilmə
nöqtəsini yaradaraq Ağdabana birləşir. Artıq
Ağdaban Zəngəzur silsiləsinə aiddir.
Keçəldağın şərqindəki bulaqlardan,
onun arxa tərəfində yerləşən Dəvəboynu
yaylağından və Ağdabanın qərbində yerləşən
Veysəlli yurdundakı bulaqlar Naxçıvan
çayının mənbəsinin
başlanğıcıdır. Maraqlı haldır ki,
Naxçıvan çayı başlanan sol qolda mineral bulaq da
var. Keçəldağ tərəfdən və Ağdabandan
gələn kiçik dağ çayları Kaha dərəsində
birləşirlər. Bir az
aşağıda isə Sərt Dərədən gələn
dağ çayı da Naxçıvançaya
tökülür. Bunlar hamısı göz
oxşayan dağ çayı olan
Naxçıvançayın qollarıdır desək səhv
etmərik. Təkəli dağın sinəsində
gurlayan Zorbulaq da Naxçıvançaya qovuşur. Bu dağların arasında qərar tutan Batabat
meşəsi öz ab-havası ilə məşhurdur.
Qədim Biçənək kəndinin tarixini araşdırmış
tədqiqatçıların yazdıqlarından məlum olur
ki, oğuzlar Salvartı, Köksügözəl, Təkəli
və Keçəldağ arasındakı
güllü-çiçəkli yaylaqlarda məskən
salıblar. Və bununla bağlı əfsanələr də
yaranıb.
Axtarışlar göstərir ki, Biçənək kəndinin
tarixi qədimdən-qədimdir. Çünki Batabat
meşəsində indiki kənd yerindən əlavə kənd
yerləri də var. Adından da göründüyü kimi
Biçənək kəndi peçeneqlərlə
bağlıdır. Peçeneqlərin
türk olmaları haqqında X əsrdən üzübəri
yazılan kitabların hamısında məlumat var. Mahmud
Kaşğari yazır ki, peçeneqlər oğuzlardır.
O, peçeneqlərin kəngərli tayfasına mənsubluğunu
da yazır.
Makedoniya sülaləsindən olan imperator və
tarixçi Konstantin (Konstantinopol, 905-959) peçeneqlərin
türklüyünü və onlardan üç nəslin
tamamilə kəngərli olduğunu əsərlərində
dönə-dönə yazıb. Hətta oğluna vəsiyyətnaməsində
çox mərd nəcib və cəsarətli Kəngərli
tayfası ilə dostluq etməyi məsləhət
görüb. Çünki o tarixçi
idi və peçeneq-kəngərlilərin apardıqları
döyüşlərdən xəbəri vardı. O,
"İmperiyanın idarə edilməsi" əsərinin
53-cü fəslində slavyan ölkələrinin və
xersonluların, macarların (Konstantin onları da "türklər"
adlandırır), bolqarların, xəzərlərin və
dalmatinlərin, serblərin, frankların, iberlərin
yaşayışı təsvir olunur. Burada o,
Bizansa X əsrdə cənubi rus çöllərində
ağalıq edən peçeneqlərlə çox diqqətli
olmağı məsləhət görür.
Əsərin bir sıra fəsillərində, xüsusən
son iki fəslində bu xalq haqqında daha ətraflı məlumat
verir. O,
peçeneqlərin cənubi Rusiya çöllərinə
köçməzdən əvvəlki adlarını da qeyd
edir: Karrar. Və göstərir ki, indi
peçeneqləri Kəngər adlandırırlar.
Biçənək kəndinin şərqində olan
Biçənək aşırımı haqqında IX əsrə
aid ərəb mənbələrində məlumatlar
vardır. Ərəb tarixçilərinin yazdıqlarına
görə, Azərbaycanın şimal hissələrinə
hücum edən ərəb sərkərdəsi Salman ibn Rəbiə
öz qoşununu Beyləqana Biçənək
aşırımı ilə aparmışdı. Naxçıvanla Arranı birləşdirən yeganə
yol Ağ Karvansaranın (Fərhad evi) yanında qalmaqdadır.
Tədqiqatçı
alim A.Bağırov yazır ki, qədim mənbələrdən
fərqli olaraq, XVII-XVIII əsrlərdə, "Biçənək"
adına çox az təsadüf edilir. Hətta
XVIII əsrə aid mənbədə Dərəşahbuz nahiyəsində bu kənd
adı qeydə alınmayıb. Buna səbəb
həmin dövrdə kənd adının
"Rençik" variantında işlənməsi olub.
"Rençik" sözü
"Peçenek/ Beçenek" tayfa adının təhrif
olunmuş variantıdır.
Naxçıvan Muxtar Respublikası Dövlət Arxivində
Biçənək kəndi ilə bağlı sənədlərin
hamısında Biçənək kəndinin də adı
qeyd edilmişdir. "Biçənək" qədim
türk peçeneq tayfasının adının fonetik dəyişikliyə
məruz qalan formasıdır. Bu tarixi faktdır! Və bunu kimsə dəyişdirə və inkar edə
bilməz. Çünki bu haqda yazılan qədim
mənbələr vardır. Bəzi alimlər
bunu "ot biçilən yer kimi" daha çox işlədirlər.
Bizcə, belə izah doğru deyil. Ola bilsin ki, biçilən yerlər peçeneqlərə
məxsus olduğuna görə "biçənək"
adlandırmışlar. Bütün
hallarda bizim eranın I əsrindən yaşayış məskəni
olan Biçənək kəndi qədim türklərə -
peçeneq kəngərlilərə məxsus olub. Bizcə, Biçənək-Peçenek adı
bütün yüzilliklərdə işlədilib. Hətta akademik Ziya Bünyadov da "Biçənək"
toponiminin qədim türk peçeneq tayfasının adı
ilə eyni olduğunu yazmış və eranın əvvəllərində
yazan alimlərin fikrini təsdiqləmişdi.
XIX əsrin ikinci yarısında Biçənək kəndi
Karmalınovka adlanıb. Böyük alim Əziz Şərif də
"Keçmiş günlərdən" kitabında
yazır: "Axşamüstü biz Bazarçayın
(Naxçıvançay) sahilində axarlı-baxarlı
malaqan kəndinə çatıb, orada gecələrdik... O
zamanlar Biçənək adı ilə tanınan malaqan kəndindən sonra
bizim ilk düşərgəmiz Şükarda Həsən
dayının yoxsul daxması olardı". Qeyd edək ki,
Naxçıvanda bu çayın suyunun xeyli hissəsi kanalla axıdıldığından və şəhərin mərkəzində
yerləşən Çarşı bazarın yanından
axdığından buna şəhərdə Bazarcay
deyirmişlər.
Rusiya imperiyası zamanı, 1903 və 1920-ci illərdə
Tiflisdə çap edilən xəritələrdə
Karmalinovka adı qeyd olunub. Ancaq çap edilən
toplularda Biçənək adı həmişə qeyd edilib.
Biçənək kəndini dövrələyən Təkəli
dağ, Sərt Dərə, Ağdaban, Əyriqar dağı,
Qonaqgörməz, Səbətkeçməz, Salvartı, Gəlin
qayası, həmçinin, Ballı qaya, Ağ qaya, Qara qaya,
Sarı qaya, Böyük Xəznə təpəsi, Kiçik
Xəznə təpəsi, Sandıqdaş, Sərt Dərədəki
Miz daş, Saat daşı (təbiətin böyük
möcüzəsi, bu daş nal çəkillidir, nalın
üzü yuxarıyadır), Dağ Çapılan qayalar,
Qoyun tökülən dərə, Yanıq taxta, Arpa yeri,
Nişan daşı, Çəpər obası, Zorbulaq,
Söyüdlü bulaq, Karvansara bulağı, Südlü
bulaq, Qara göl, Cilli göl (gəzən ada olan göl),
Turşu, Qırxgözlü bulaq və digər yer-yurd
adları Biçənək kəndinin qədim peçeneq-kəngərlilərə
(oğuzlara) məxsusluğunu tamamilə təsdiqləyir.
Biçənəkdə gəlmə molokanlar 1920-ci ilədək yaşayıblar. Bəzi kitablarda Karmalinovka adı çəkilsə də, ətraflı məlumat verilmir. Ona görə də axtarışlar apardıq. Araşdırmalar nəticəsində məlum oldu ki, molokanlar Naxçıvana, xüsusən Biçənək kəndinə 1871-ci ildə köçürülüblər.
Naxçıvan Muxtar Respublikası Dövlət Arxivində saxlanılan bir tarixi sənəddən (iclas protokolundan) aydın olur ki, molokanlar Naxçıvanın Biçənək kəndinə İrəvan quberniyasından və Qars vilayətindən 1871-ci ildə köçürülmüşlər. Biçənək kəndinin meşə ərazisində yerləşməsi, münbit qaratorpaq və geniş otlaq sahələrinin-biçənəklərin olması molokanların burada məskən salmalarına səbəb olub. Özləri həmin iclas protokolunda məlumat veriblər. Hətta göstəriblər ki, biz evlərimizi qədim Biçənək kəndində tikdik. Nədənsə qədim türklərin-peçeneq kəngərlilərin kəndi olan Biçənək bu vaxtlar insan yaşamayan kəndə çevrilibmiş. XIX əsrin axırlarında yaxınlıqdakı Xınzirək (əslində bu Xunzirəkdir, hunların kəndidir) və Zərrətün kəndlərindən köçüb gəliblər. 1923-cü ildə Xinzirəkdən gələn ilk sakinin adını bu gün də unutmayıblar: Seyidov Müseyib Məmmədqulu oğlu. 1918-1920-ci illərdə Zəngəzurdan və Cəbrayıl rayonlarından da erməni vəhşiliyindən qaçaraq gələn insanlar əsasən bu saf havalı dağ kəndində qərar tutmuşlar. Burada maraqlı tayfa adları da vardır. Məsələn, qədim türk tayfası olan çullular burada yaşayırlar və sair.
Yuxarıda söhbət açdığımız iclas protokolundan məlum olur ki, molokonları Qars və İrəvan ətrafından Biçənəyə Rusiya ordusunun ataman generalı Nikolay Nikolayeviç Karmalin (1824-1904) köçürüb. O, Rusiya ordusunun infanteriya (quru qoşunları) generalı olub. Əslən Kuban kazaklarından olan Karmalin Kuban Kazak qoşununun cəzalandırılmış atamanı idi.
8 may
1869-cu ildə Karmalin
İrəvana hərbi qubernator təyin
edilmişdi. O, həm də quberniyanın mülki hissəsinin
işlərinə də nəzarət edirdi. Yazılanlardan
məlum olur ki, onun özünün istəyi ilə molokanlar
Biçənək kəndinin adını generalın şərəfinə
Karmalinovka adlandırmışlar. Molokanlar
XIX əsrin sonlarında və XX əsrin əvvəllərində
Zəngəzurdakı Bazarçayı və Borisovka kəndlərinə,
İsmayıllı rayonuna və Naxçıvan şəhərinə
köçməyə başlamışlar. Artıq
1920-ci ildən sonra az sayda qalan molokanlar da
köçmüşlər. Qeyd edək ki,
Karmolinovkada duxobarlar da yaşamışlar. Molokanlar dini ibadətlərində Zəburdan 150
psalom (dini nəğmələr) oxuyurlar. Zəbur
isə Əhdi-Ətiqə (Tövrata) daxildir.
Duxoborların çox sevdikləri və ibadətlərində
istifadə etdikləri ağlar ot (plakun
trava) Biçənək ərazisində çoxdur. Ağlarot çox müqəddəs, sehrli və təbabətdə
əvəzsizdir. Biçənək kəndində
molokanların dini ibadətgahları da varmış. Vaxtı ilə Biçənək kəndinin
ağsaqqallarının dediyinə görə, 1930-cu ilədək
həmin ibadətgah dururmuş. Maraq
üçün deyim ki, Stavropolda Karmalinovka kəndi var. Mən
orada olmuşam. Orada Naxçıvandan
köçən molokanların da nəsilləri
yaşayır. Molokanlar
Naxçıvanın mərkəzində, Bazarçayın ətrafında
da yaşayırdılar. Bir neçə ailə Zil
arxı məhəlləsində də ev
tikib yaşayırdılar. Onlar əsasən XX əsrin
60-70-ci illərində Rusiyaya köçdülər və
sonuncu molokan ailələri 1990-cu illərdə tamamilə
köçüb getdilər.
Qədim peçeneq türklərdən yadigar qalan Biçənək kəndi bu gün də öz əzəmətli keçmişi ilə durmaqdadır. Batabat meşəsində peçeneqlərlə bağlı kənd yerləri və xarabalıqları öz tədqiqatçılarını gözləməkdədir. Çox təəssüf ki, tarixi abidələrin çoxu qızılaxtaranlar tərəfindən amansızcasına dağıdılıb. Qalanlarını isə qorumalı, öyrənməli və gələcək nəsillərə çatdırmalıyıq.
Musa
QULİYEV (RƏHİMOĞLU)
AMEA
Naxçıvan Bölməsi Tarix, Etnoqrafiya və Arxeologiya
İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, tarix üzrə
fəlsəfə doktoru
kuliyevm@yandex.ru
525-ci qəzet.-
2023.- 2 iyun.- S.14.